Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ter vervanging van mijn Synology DS218+ wil ik een eigen server in elkaar zetten met TrueNAS er op.
Die moet dienen als fileserver voor mijn documenten, foto's en video's. Ik bekijk de foto's en video's nu via de Synology Photos app. Geripte Blurays kijk ik via een Android kastje (geen Plex).
Als het kan wil ik hem ook vanuit buiten bereikbaar maken, zodat familieleden foto's en video's kunnen bekijken, zoals op de Synology ook kan.
Daarnaast, zal de server ook dienen als backup voor alle devices in huis en backup van Home Assistant.
Op dit moment heb ik 6.3 TB van de 10TB in gebruik, dus om op de toekomst voorbereid te zijn, wil ik 20TB schijven er in gooien.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Onder de €2500
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb verder helemaal geen hardware. Heb al jaren een laptop i.p.v. een desktop.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie het lijstje hier onderaan. Dit lijkt me een mooi startpunt voor onze discussie.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen merkvoorkeuren. Ik sta dan ook open voor alles.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het systeem moet in mijn 19" rack komen, dus moet in de case passen die ik in de lijst heb staan.
Ik wil dat het systeem redelijk lang mee gaat (wat is lang in de hardware wereld? Heb al jaren geen desktop meer gehad) zonder dat ik problemen krijg met snelheid van de processor of het netwerk, dus overkill mag.
In mijn hardware lijst ben ik uitgegaan van de PCPartPicker site. Alleen gekeken naar de compatibiliteit en niet naar zuinigheid.
Ga je overklokken?
Dat zit niet in de planning.
Wat verwacht je van ons?
Dubbelcheck of de componenten compatible zijn.
En of het zuiniger kan, zonder in te leveren op snelheid en toekomstbestendigheid.
Ter vervanging van mijn Synology DS218+ wil ik een eigen server in elkaar zetten met TrueNAS er op.
Die moet dienen als fileserver voor mijn documenten, foto's en video's. Ik bekijk de foto's en video's nu via de Synology Photos app. Geripte Blurays kijk ik via een Android kastje (geen Plex).
Als het kan wil ik hem ook vanuit buiten bereikbaar maken, zodat familieleden foto's en video's kunnen bekijken, zoals op de Synology ook kan.
Daarnaast, zal de server ook dienen als backup voor alle devices in huis en backup van Home Assistant.
Op dit moment heb ik 6.3 TB van de 10TB in gebruik, dus om op de toekomst voorbereid te zijn, wil ik 20TB schijven er in gooien.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Onder de €2500
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb verder helemaal geen hardware. Heb al jaren een laptop i.p.v. een desktop.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie het lijstje hier onderaan. Dit lijkt me een mooi startpunt voor onze discussie.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen merkvoorkeuren. Ik sta dan ook open voor alles.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het systeem moet in mijn 19" rack komen, dus moet in de case passen die ik in de lijst heb staan.
Ik wil dat het systeem redelijk lang mee gaat (wat is lang in de hardware wereld? Heb al jaren geen desktop meer gehad) zonder dat ik problemen krijg met snelheid van de processor of het netwerk, dus overkill mag.
In mijn hardware lijst ben ik uitgegaan van de PCPartPicker site. Alleen gekeken naar de compatibiliteit en niet naar zuinigheid.
Ga je overklokken?
Dat zit niet in de planning.
Wat verwacht je van ons?
Dubbelcheck of de componenten compatible zijn.
En of het zuiniger kan, zonder in te leveren op snelheid en toekomstbestendigheid.
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core Ultra 5 225F Boxed | € 172,82 | € 172,82 |
1 | Moederborden | MSI MAG B860 TOMAHAWK WIFI | € 199,17 | € 199,17 |
2 | Interne harde schijven | WD Red Pro (2020) (512MB cache), 20TB | € 485,98 | € 971,96 |
1 | Behuizingen | Inter-Tech IPC 4U-4129L | € 141,34 | € 141,34 |
1 | Processorkoeling | Noctua NH-L12Sx77 | € 75,90 | € 75,90 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK64GX4M2D3600C18 | € 219,- | € 219,- |
1 | Voedingen | be quiet! Dark Power 13 750W | € 203,26 | € 203,26 |
1 | Interne SSD's | WD Black SN850X (zonder heatsink) 2TB | € 145,39 | € 145,39 |
Totaal | € 2.128,84 |
Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro