Stappenplan tegelen toilet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SterreH
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 29-08 14:35
Beste medeklussers,

Mijn man en ik zijn bezig om het toilet te renoveren.
De volgende hordes hebben we gehad:
- Demonteren toilet en wasbak
- Oude tegels verwijderd
- Gipsplaten wand vervangen (hadden het verwijderen van tegels niet overleefd)
- vloertje geëgaliseerd
- Afvoer vervangen (was nog van metaal nu pvc)
- Elektra punt voor spotje doorgetrokken
- Geberit U100 op de plek gezet.
- Houten frame gemaakt

Nu bezig met watertoevoer die toch steeds lekt op knelkoppeling punten.

Daarna isolatie erin en aftimmeren met wediplaat.

We willen tot 120 tegelen en daarboven pleisteren.

Ik heb al 60x60 tegels inhuis en wil nu bij de hornbach alle benodigdheden halen.

De vloer is dus een laag egalisatie en de muren van gipsplaat.

Ik dacht aan de volgende stappen:

Alle naden en hoeken afplakken met bandgaas en aansmeren met fix and finish.

Voorstrijken

Waterproof maken

Tegellijm

Tegelen

Voegen

Verdere benodigdheden: Tegelboren/tegelsnijder/kruisjes/lijmkam

Nu heb ik de volgende vragen:
1) is het dubbelop om te voorstrijken en daarna ook nog waterproof spul aan te brengen?
2) waterproofen is dit nodig voor een toilet?
En doe ik alleen de hoeken en randen of alles?
3) toilet is ongeveer 90cm bij 120 cm en ik tegel 120 hoog. Tegels zijn 60x60. Red ik dit met 25kg tegellijm?
4) ik zag bij hornbach het merk attik. Iemand hier ervaring mee?
5) hoe groot zouden jullie de voegen doen?

Alvast dank voor het mee denken

Groetjes sterre
SAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lcf6abC_cIjnAFFaHwImtfeSlvA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7cST4P6ilk0QV2uQkVxRMKDo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SGYh1CTMW9t8Y1AgsWjve-AtANY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5yo18L803CVs48nrLvAP8XyZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gNdS4ocUWHa2l9MVWZisri6nEpo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SPAX2ZlOuq785Lu7nmvexE07.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A2unvPWlvi9-01Pf2ae0HTDXI4o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zHVrk1HSNi5Ufeve39w5ibA1.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-09 19:29

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

De vloer is niet van hout, de wanden niet, en Wedi plaat? Dan zou ik geen bijzondere waterdicht maak pasta gaan gebruiken. Dat is schromelijk overdreven.

Dispersieprimer of voorstrijk ligt er aan of de ondergrond heel erg snel loslaat (zoals zandcement) op egaline kun je direct tegellijm gebruiken wmb. Op stuc/oude tegellijm en wediplaat ook.

Zijn de wanden vlak en recht? Je kunt met tegellijm maar millimeters opvangen, Anders zou ik eerst stuccen.

Het belangrijkste: bedenk hoe de naden van de tegels gaan lopen. Je hebt een grote tegel, hoe ga je snijden? Zorg er voor dat de naad doorloopt in de wand, dat is erg belangrijk voor een mooi eindresultaat. Voeg, wat je mooi vindt, ik zou denken ergens rond de 3mm, geeft je nog een beetje speelruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Komen dezelfde (formaat) tegels op de vloer en de muur?
Alles valt of staat zo ongeveer met hoe de naden komen, zoals hierboven ook al aangegeven. Dus teken desnoods vantevoren even uit hoe je uitkomt met de tegels. Nogal rot als je 2x 60cm tegel hebt en dan nog een strookje van 3cm moet doen. Idem met de naad achter/onder de pot, die wil je ook niet een paar centimeter uit het midden hebben.

Waterproof maken lijkt mij niet zinvol, de hoeveelheid vocht die je normaalgesproken in een wc hebt (dan gaan we maar even uit van een natte dweil ;) ) zal geen schade aan de achterliggende constructie of schimmel opleveren.

Voor zover ik weet is dit de keuze van veel tegelzetters qua lijm;
https://www.hornbach.nl/p...oederlijm-25-kg/10577058/
En of je er genoeg aan hebt, kun je lezen in de productsheet. Want dat hangt natuurlijk af van welke lijmkam je gebruikt, en dat hangt weer af van het formaat tegels. Bij 60*60 zit je vaak op 10mm, 12mm kan ook als het wat ruwer is.

Denk ook aan afwerk/hoeklijsten en evt nivellering als je dat prettig vind werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik ga even niet reageren op het tegelwerk zelf, daar heb ik te weinig verstand van.

Qua waterproofing, dit is niet nodig voor een toilet. Dat is geen natte cell zoals een badkamer. Dat zijn geen oppervlaktes die continue worden blootgesteld aan water.

Qua lekkende knelkoppeling. Zorg ervoor dat alle knelkoppelingen altijd bereikbaar blijven. Zitten die achter de wand van het inbouwreservoir dan moeten het soldeer of perskoppelingen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:09
Knelkoppelingen mogen niet achter je inbouwreservoir. Dat moet je persen of solderen.

Je hoeft niks waterdicht te maken, of jullie moeten een probleem met richten hebben.
Dus voorstrijken en tegelen. Ik zou omnicol reflex van de Hornbach gebruiken, denk dat je t met 2 zakken red.

2mm is een mooie voegbreedte.

Gaas in de hoeken is ook nergens voor nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door Makrolon op 25-08-2025 10:05 ]

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:26
dat van die tegels is wel heel belangrijk ja, je kunt niet in een hoek beginnen en dan maar zien hoe je aan de andere kant uitkomt. daar waar je het eerst naar kijkt moet het het netste zitten. naadjes, beide kanten van de ruimte even brede strook, etc.
leg je eerst je vloer en dan je wanden of juist andersom en wat zijn de gevolgen daarvan?
ga je de overgang tussen vloer en wand kitten of niet?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SterreH
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 29-08 14:35
Bedankt voor alle reacties.

Na jullie advies besluit ik het waterproofen achterwege te laten.

Voor de wanden:
Eerst te stucen/fix and finish zodat alles glad is.
Dan voorstrijken. Niet waterproofen.
Dan tegellijm. (Akkit valt af maar 1 van de genoemde merken)
Dan voeg van 2 of 3 mm.

Voor de vloer direct op de egaline tegelen.

Over het patroon van de tegels heb ik het volgende van plan: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vwzfsimnr58DxzkitC_E4Mlx0F8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YlRmOc3GuFTh8z0BEcAdRbmJ.jpg?f=fotoalbum_large

Dus pot in t midden. Voegen in t midden en uitlijnen over de vloer. De wand tegels en vloer tegels zijn dezelfde tegels. Voor de wanden: Achterin het toilet waar je tegen aan kijkt als je binnenloopt wil ik de hele tegels gebruiken en eventuele snedes maken aan de deur kant. Voor de vloer het zelfde principe.

Ik wil de overgang tussen wand en vloer kitten.

Goede tip van de hoekprofielen, daar had ik nog helemaal niet aan gedacht. Ik denk dat ik die nodig heb op de tegelrand op 120 hoog en op de hoekrand van de koof het hangtoilet. Of worden deze ook gebruikt in de hoeken die van de ruimte? Dus de 90 graden hoek tussen wand a en b.

Zijn er adviezen over eerst de wand of eerst de vloer te tegelen?

Ik baal van die knelkoppelingen. Ik ben alleen flexibele wateraanvoeren gewent en op advies schoonvader voor deze klus de knelkoppelingen gebruikt en de buis zelf gebogen etc en nu zie ik meerdere adviezen over geen knelkoppeling achter de tegels. Solderen geen ervaring mee. Is dat persen iets lastigs? Heb ik speciaal gereedschap nodig?

Alvast dank voor al jullie hulp!

Groetjes sterre

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheAlBundy
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21:47
Als eerste: vlak zetten van de wanden. Maar let op, dit moet niet glad zijn! Vlak en glad zijn 2 verschillende dingen.
Normaal bij een te-betegelen-wand wordt deze eerst vlak gezet en ingekrast. Dit om de ondergrond ruw te maken zodat de tegellijm er goed op hecht.

Ik zou eerst de vloer tegelen. Daarna de wand tegels 'erop' zetten (~4-5mm hoger) zodat je de kitvoeg als het ware 'op' de vloertegel hebt liggen. Deze valt dan minder op.
In de binnenhoek plaats je normaal gesproken geen tegelprofiel.

Door noodzaak heb ik een keer die tegellijm van de hornbach moeten gebruiken. Na 1 muur was ik er klaar mee, die lijm droogt veels te snel / slecht corrigeerbaar.
Persoonlijk zou ik bij een betere bouwmaterialen zaak een zak Mapei keraflex halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:29

Fe2O3

Ja das roest

https://www.karwei.nl/ass...QSOgxqj8Sq6waAl2dEALw_wcB

Deze gekocht toen ik mijn keuken vloer, 60x30 keramisch, ging leggen en toen zn geld 100x terug verdiend.

Afgelopen week met 7,5x15 metro voor 3 wanden nog vele malen vaker.

Ergo, niet kutten met brekertjes en snijders :)

[ Voor 0% gewijzigd door Fe2O3 op 24-08-2025 12:25 . Reden: Telefoon en dikke vingers :) ]

Dum de dum

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gotenx
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17:20
TheAlBundy schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 11:34:
Ik zou eerst de vloer tegelen. Daarna de wand tegels 'erop' zetten (~4-5mm hoger) zodat je de kitvoeg als het ware 'op' de vloertegel hebt liggen. Deze valt dan minder op.
In de binnenhoek plaats je normaal gesproken geen tegelprofiel.
Tegelzetters doen altijd eerst de wanden en dan pas de vloer. Dit o.a. omdat vloeren nooit helemaal vlak / waterpas zijn en het lastiger is om de tegels hier later mooi op aan te laten sluiten ook hoef je bij die volgorde de vloer niet af te dekken/schoon te houden. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de kit zowel op de wand als op de vloer tegel terecht komt voor een goede hechting/afdichting en zou de volgorde van tegelen voor je kit voeg niet echt uit moeten maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Fe2O3 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 12:24:
https://www.karwei.nl/ass...QSOgxqj8Sq6waAl2dEALw_wcB

Deze gekocht toen ik mijn keuken vloer, 60x30 keramisch, ging leggen en toen zn geld 100x terug verdiend.

Afgelopen week met 7,5x15 metro voor 3 wanden nog vele malen vaker.

Ergo, niet kutten met brekertjes en snijders :)
'kutten' met een snijdertje is anders wel 10 keer zo snel, geluidsvrij en stofvrij. Bovendien kan het op de werkplek en wil je het met zon zaag buiten doen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:55
@Makrolon maar je kan er geen smalle strookjes mee zagen. Of anders gezegd, een tegel 2cm inkorten is lastig met zo'n snijder ( ik weet even de echt minimale maat niet).
Bovendien breekt een tegel niet altijd precies recht op de lijn die je wilt. Een zaag (met goede afzuiging) is dan zo gek nog niet. Of een klein slijptolletje, als je toch een paar lastige hoekjes hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3

Fe2O3

Ja das roest

Zaag is water gekoeld, 0,0 stof. Alleen wat water, in de tuin. En herrie mja, 30 sec. Boeiend.

Vooral bij de wat complexere hoekjes echt een uitkomst.

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Piemol schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 18:11:
@Makrolon maar je kan er geen smalle strookjes mee zagen. Of anders gezegd, een tegel 2cm inkorten is lastig met zo'n snijder ( ik weet even de echt minimale maat niet).
Bovendien breekt een tegel niet altijd precies recht op de lijn die je wilt. Een zaag (met goede afzuiging) is dan zo gek nog niet. Of een klein slijptolletje, als je toch een paar lastige hoekjes hebt.
2 cm met een fatsoenlijke tegel lukt nog wel.

Ik snap best de voordelen van een zaag hoor, maar je moet niet gaan doen of dat supirieur is aan snijden en die laatste kutten noemen. Dat is het niet namelijk. Je moet natuurlijk wel goed spul hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Fe2O3 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 19:22:
Zaag is water gekoeld, 0,0 stof. Alleen wat water, in de tuin. En herrie mja, 30 sec. Boeiend.

Vooral bij de wat complexere hoekjes echt een uitkomst.
Zie bovenstaande ;)

De hoekjes doe je gewoon met een slijptol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3

Fe2O3

Ja das roest

Makrolon schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 19:53:
[...]

Zie bovenstaande ;)

De hoekjes doe je gewoon met een slijptol.
Vrije hand tegels snijden met een slijptol nee dat is gezond en veilig :D

Met moderne kneiterharde tegels ook niet altijd het beste idee mgoed.

Een goede tegelsnijder + knabbeltang kost je ook meer dan 2 tientjes, en, dan heb je nog steeds geen kaarsrechte gesneden tegels. Gemak dient de mens enzo.

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Fe2O3 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 19:55:
[...]

Vrije hand tegels snijden met een slijptol nee dat is gezond en veilig :D

Met moderne kneiterharde tegels ook niet altijd het beste idee mgoed.

Een goede tegelsnijder + knabbeltang kost je ook meer dan 2 tientjes, en, dan heb je nog steeds geen kaarsrechte gesneden tegels. Gemak dient de mens enzo.
Ik doe een badkamer of 10 per jaar. Denk dat ik wel een beetje weet wat het veiligste/strakste en makkelijkste werkt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@SterreH Kijk ook even naar de spoelknop die je hebt. Heeft die een verticale lijn in het midden? Werk dat dan ook door in je tegels. Heb je 2 ronde knoppen dan is het wat minder spannend. Over het algemeen wil je de voeg in de badkamer óf in het midden óf links en rechts even ver van de zijkant. (dus een hele tegel in het midden en daarnaast 2 halve)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAlBundy
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21:47
Wellicht niet slim om een voeg in het midden van de pot te hebben. De deksel staat open en raakt het tegelwerk. Als je op de pot zit zakt/‘buigt’ ie altijd wel ietsjes waardoor de deksel tegen het tegelwerk ligt te wrijven. Een klein rubber plakdopje verhelpt dat allemaal, maar als er een voeg zit dan plakken die dingen wat minder… misschien iets om over na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
SterreH schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 11:08:

Ik baal van die knelkoppelingen. Ik ben alleen flexibele wateraanvoeren gewent en op advies schoonvader voor deze klus de knelkoppelingen gebruikt en de buis zelf gebogen etc en nu zie ik meerdere adviezen over geen knelkoppeling achter de tegels. Solderen geen ervaring mee. Is dat persen iets lastigs? Heb ik speciaal gereedschap nodig?
Knelkoppelingen hebben helaas wel eens de vervelende eigenschap dat die weer gaan lekken. Dus dit soort koppelingen moeten altijd bereikbaar zijn. Dat is de reden. Je wilt natuurlijk ook niet dat je een lekkage krijgt op een plek waar je niet meer bij kunt met alle gevolgen van dien.

Zowel solderen als persen zijn niet moeilijk, je moet er alleen het gereedschap voor hebben.
Solderen zou ik ook afraden in dit geval.

Persen gaat normaliter met een perstang (meestal elektrisch). Die zou je kunnen huren bij een bouwmarkt of bij warmteservice. Maar wat hier ook mag is bijvoorbeeld Uponor RTM koppelingen. Wel even goed lezen / kijken hoe je die toepast. Maar als je de handleiding volgt kun je deze met de hand aanleggen zonder speciaal gereedschap (hoogstens een calibreerdoorn, maar die kosten maar een paar euro). Deze koppelingen mag je wel wegwerken en hebben zelfs lekdichtheid als ik mij niet vergis.

In ieder geval zijn dit opties die best prima zelf toe te passen zijn zonder een belachelijke investering.
Pagina: 1