Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMb91
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 15:12
Mijn vraag
Na een 8 maanden wachten is de scheiding definitief,
Echter mijn ex vrouw neemt het huis over dat is geen probleem .
Maar dat moet nog gepasseerd worden door de notaris en de overwaarde moet dan nog uitbetaald worden (4 tot 6 weken).
Kan ik nu al een bod uitbrengen op een huis rekening houden dat ik het ook kan betalen zonder overwaarde het zou wel maximaal hypotheek zijn.
Dus de overwaarde heb ik wel nodig,
En dan met voorbehoud van financiering of moet ik dit huis laten schieten en nog 4 weken wachten?

...mvg

.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:24

pistole

Frutter

Als je het zonder uitbetaling overwaarde kan betalen dan zou ik het bod wel uitbrengen. Sowieso altijd onder voorbehoud van financiering.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:18
Ik zou gewoon bieden. In ergste geval heb je maximale hypotheek, als je er dan een pakt waar je grote delen boetevrij kan aflossen is dat ook zo gepiept.

Bovendien, als je nu biedt passeert het huis toch ook pas over 2 maanden (of later)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:59
Wat zegt je financieel adviseur?

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmashCruiser
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 30-09 21:30
Lijkt mij niet heel veel anders dan een overbruggingshypotheek. Het zal vast tot de mogelijkheden behoren. Hoe dan ook, gewoon even naar je Hypotheekadviseur. Die heeft het antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMb91
Mijn hypotheek adviseur die ik voor het laatst gesproken heb in januari was nu op vakantie en kan ik maandag bellen of het slim is of niet ,
Heb dinsdag de bezichtiging en mag dan eind van de week bedenken hoeveel ik ga overbieden…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

JMb91 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 17:16:
Mijn hypotheek adviseur die ik voor het laatst gesproken heb in januari was nu op vakantie en kan ik maandag bellen of het slim is of niet ,
Heb dinsdag de bezichtiging en mag dan eind van de week bedenken hoeveel ik ga overbieden…
Dan heb je je antwoord: maandag bellen met de adviseur die een goed beeld heeft van jouw situatie.

Voor wat betreft het tweede wat je zegt. Je hebt nog niet bezichtigd, maar je weet al dat je gaat overbieden? Misschien is de vraagprijs wel te hoog en moet je juist minder bieden? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Bieden is sowieso redelijk vrijblijvend, dus dat kan altijd. Daarna nog contract tekenen & bedenktijd e.d.

Dus doe gewoon je ding en als er echt een kink in de kabel komt kun je er nog onderuit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMb91
Nou in deze tijd is het 10 procent overbieden als je kans wil maken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:10

Herman

FP ProMod
JMb91 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 22:16:
Nou in deze tijd is het 10 procent overbieden als je kans wil maken…
Ongeacht de vraagprijs?

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMb91
Geen woningen veel vraag …
Laatst een flatje 32 m2 te koop voor 225000 verkocht voor 242000….in 5 dagen.
Wil je een woning moet je bieden anders mis je de boot.
Waar ik na kijk staan er nu 3 maisonnettes van te koop 83 m2 300.000
Staan net een 4 dagen online..

[ Voor 23% gewijzigd door JMb91 op 23-08-2025 22:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:35
Als je zorgt dat de overdracht van je nieuwe woning later is dan die van je huidige woning is dat het makkelijkste (en voordeligste).
Je hebt dan het geld al op je rekening staan en kunt dit gebruiken om het huis aan te kopen.

Overbrugging ga je niet krijgen denk ik, want je hebt geen onderpand meer zodra het huis op naam van je ex staat.

PV Output

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:35
Doorgaans kun je bij scheiding pas een hypotheek aangaan voor een nieuwe woning wanneer je ontslagen bent uit hypothecaire verantwoordelijkheid van de oude woning. Dus na passeren bij de notaris.

Dus een koopovereenkomst voor je nieuwe woning tekenen met zekerheid van financiering zonder dat de overdracht met je ex gepasseerd is bij de notaris is gaat niet lukken. Immers de nieuwe hypotheek verstrekker zal geen bevestiging op de offerte geven omdat de hypotheek samen met je ex nog op je naam staat. De bank gaat wat dat betreft niet af op mooie woorden, ook niet wanneer deze in een convenant of vso zijn opgenomen.

Wil je een woning krijgen in deze markt moet je snel bieden. Maar om dan ook echt snel te kunnen handelen is het wel handig om vooraf deze zekerheid van financiering te hebben. Binnen een week nadat jij namelijk een bod hebt uitbracht staat de verkoper met de koopovereenkomst op de stoep. En met het tekenen van een voorlopige koopovereenkomst verbind je je vaak ook aan een 10% aanbetaling. Kun jij die al uit eigen middelen betalen? Kun jij daarna die financierings zekerheid tijdig geregeld krijgen? En hoe zeker ben jij er van dat je ex alles goed heeft uitgezocht en geregeld? Volgens mij weet je dat pas zeker wanneer jullie langs de notaris zijn geweest. Is dat een risico wat je momenteel wel kan dragen wanneer het allemaal fout loopt?

Ik snap dat je denkt dat snel handelen nu belangrijk is, echter zijn er risico's die jij loopt wanneer je de stappen niet in de juiste volgorde zet. Een goede hypotheekadviseur kan je hierbij helpen.

[ Voor 81% gewijzigd door 49euro op 24-08-2025 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMb91
Die 10 procent is geen probleem ,
Afspraak met notaris en hypotheek is in werking gezet …
In principe heb ik die overwaarde niet nodig om in mijn maximale hypotheek te blijven.
Heb geen haast er komen nu woningen vrij die voor mij te doen zijn , verder staan er alleen veelste kleine woningen in centrumgebieden waar ik met 2 auto 🚙 een parkeerprobleem heb .
Echter heb ik ook maar een half jaar om wat te vinden en te zoeken.
Hypotheekadviseur zal ik maandag mee in gesprek gaan.
En ik weer dat het beste is om nog effe geduld te hebben maar het aanbod is echt schaars ….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-09 20:15

igmar

ISO20022

JMb91 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:55:
Mijn vraag
Na een 8 maanden wachten is de scheiding definitief,
Echter mijn ex vrouw neemt het huis over dat is geen probleem .
Maar dat moet nog gepasseerd worden door de notaris en de overwaarde moet dan nog uitbetaald worden (4 tot 6 weken).
Kan ik nu al een bod uitbrengen op een huis rekening houden dat ik het ook kan betalen zonder overwaarde het zou wel maximaal hypotheek zijn.
Dus de overwaarde heb ik wel nodig,
En dan met voorbehoud van financiering of moet ik dit huis laten schieten en nog 4 weken wachten?
Je hebt een ander probleem : Omdat je hypotheek met je ex er nog is wordt de waarde van de hypotheek in mindering gebracht op het maximale bedrag wat je kan lenen.

Je moet dus beide woningen betreft lasten volledig kunnen dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:12
49euro schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 08:27:
En met het tekenen van een voorlopige koopovereenkomst verbind je je vaak ook aan een 10% aanbetaling. Kun jij die al uit eigen middelen betalen? Kun jij daarna die financierings zekerheid tijdig geregeld krijgen?
Die aanbetaling (bankgarantie) komt pas kijken ná het verstrijken van periode voor het financieel voorbehoud.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
igmar schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 20:35:
Je hebt een ander probleem : Omdat je hypotheek met je ex er nog is wordt de waarde van de hypotheek in mindering gebracht op het maximale bedrag wat je kan lenen.
Dat is alleen een probleem als TS vóór het passeren van de huidige woning een hypotheek aanvraagt.
Tussen het bieden op woning, het gegund krijgen van de woning en het doorlopen van het hele documentverzamelcircus voor de aanvraag zit ook zomaar nog een week of 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
JMb91 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:55:
Wat duurt 4 tot 6 weken?
De tijd tussen nu en het passeren?
De tijd tussen passeren en uitbetalen?

Als je zeker weet dat je over 6 weken gepasseerd bent bij de notaris en je inkomen voldoende is voor de hypotheek dan kan je nu bieden met een voorbehoud van financiering van 8 weken. Je nieuwe hypotheek vraag je dan pas aan na het passeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar

igmar

ISO20022

FredvZ schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 20:47:
Dat is alleen een probleem als TS vóór het passeren van de huidige woning een hypotheek aanvraagt.
Tussen het bieden op woning, het gegund krijgen van de woning en het doorlopen van het hele documentverzamelcircus voor de aanvraag zit ook zomaar nog een week of 3
Het is een probleem als je voor de aanvraag de hypothecaire inschrijving niet is doorgehaald. Met een 'het komt iets later' neemt de bank geen genoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
igmar schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 18:14:
Het is een probleem als je voor de aanvraag de hypothecaire inschrijving niet is doorgehaald.
Dat is toch precies wat ik zeg :? Voor dat doorhalen moet TS naar de notaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 49euro
Volgens mij is dat wat iedereen hier zegt, maar dan met zijn eigen sausje van risico aversie eroverheen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMb91
Daarom toch maar niet gedaan,
Risico te groot en omdat er weer discussie was uit huis gevlucht en nu dakloos😆
Uitgeschreven en bij vrienden op de bank tot ik tijdelijk een chaletje heb gevonden…
Een woning vinden in mijn prijs klasse is toch ook niet te doen dus het is niet anders….

Bedankt voor de adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 49euro
JMb91 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 06:31:
Daarom toch maar niet gedaan,
Risico te groot en omdat er weer discussie was uit huis gevlucht en nu dakloos😆
Uitgeschreven en bij vrienden op de bank tot ik tijdelijk een chaletje heb gevonden…
Een woning vinden in mijn prijs klasse is toch ook niet te doen dus het is niet anders….

Bedankt voor de adviezen.
Indien je samen met een partner een huis hebt gekocht, en een daarvan vertrekt naar aanleiding van een scheiding dan heeft de vertrekkende partner volgens het BW recht om minimaal 6 maanden na overeenkomst te verblijven in de woning.

Dit wordt vaak ingezet als middel in de onderhandeling tussen advocaten. Wanneer je afstand doet van de woning kun je dan min of meer eisen minimaal 6 maanden in de woning te verblijven. In verband met de ontstane situatie is het dan vaak wenselijk dat de blijvende partner tijdelijk vertrekt. Omdat een samenleving op dat moment geen haalbare kaart meer is.

Ik zou overwegen je te beroepen op de wet. Dit zodat jij in alle rust op zoek kan gaan naar een nieuwe woning. Je ex moet dan maar even bij pa en ma gaan wonen. Zij hoeft namelijk de last van een zoektocht en verhuizing niet te dragen. Voor jou als alleenstaande is die zoektocht al uitdagend genoeg. Druk maken over een slaapplek helpt daar niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMb91
Er zijn ook nog 3 kinderen (2 pubers ) in het spel dus als vader heb je geen keus om je zelf maar op de laatste plek te zetten en een hoop dingen toe te geven voor de kinderen en jammer genoeg ook de ex….
Immers kan ik ook niet minder werken omdat ik dan problemen krijg met de te betalen kinderalimentatie….
En aan nog meer ruzie en onenigheid hebben wij en de kinderen ook weinig aan ,

[ Voor 11% gewijzigd door JMb91 op 03-09-2025 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 49euro
JMb91 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:21:
Er zijn ook nog 3 kinderen (2 pubers ) in het spel dus als vader heb je geen keus om je zelf maar op de laatste plek te zetten en een hoop dingen toe te geven voor de kinderen en jammer genoeg ook de ex….
Immers kan ik ook niet minder werken omdat ik dan problemen krijg met de te betalen kinderalimentatie….
Met kinderen erbij is dat meer dan een logische keuze. Ik proef in je verhaal echter dat jij jezelf wel vaak op de tweede plek zet. Ook als man en vader heb je rechten. Ik hoop dat je jezelf goed hebt laten voorlichten door een advocaat, en anders dit snel nog laat doen. Je maakt nu belangrijker financiële keuzes waar je kinderen, je ex en jij jarenlang aan vast zitten. Het is belangrijk om dan te weten wat je rechten allemaal zijn. Een advocaat verdient zich in een dergelijke situatie 100% zeker terug, ook zonder dat je kinderen hier onder gaan lijden. Succes in ieder geval de komende periode. Het zijn niet de beste tijden, maar uiteindelijk kom je hier sterker uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:57
JMb91 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:21:
Het gebeurd ook wel dat in zo'n situatie er een oprotschema wordt gemaakt (bird nesting is de formele term). Dus om de week zit de ene ouder met de kinderen in het huis en gaat de andere ouder een weekje bij vrienden/ouders logeren. Al leg je het alleen maar op tafel om elders in de onderhandelingen als wisselgeld te gebruiken .....

In ieder geval sterkte met de situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• igmar

igmar

ISO20022

FredvZ schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 18:29:
Dat is toch precies wat ik zeg :? Voor dat doorhalen moet TS naar de notaris.
Inderdaad, ik las het net andersom :-)
Pagina: 1