Vraag ik teveel van het WiFi netwerk of?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streskip
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-09 00:34
Hoi allemaal,

Met enige regelmaat ervaar ik wat 'lag' op de PS5, maar alleen als mijn zoontje ook zit te gamen. Ik zit dan beneden op de bank Call of Duty te spelen en hij boven Fortnite en tegelijk kijkt ie nog een streamer. Vaak zit mijn vrouw dan ook nog wat te streamen (Netflix ofzo) omdat ik de tv 'bezet'. Een typisch huishouden denk ik :+

Alles is via de WiFi verbonden, Ziggo internet giga (1100mb), maar wel over twee routers die via de kabel aan het modem hangen. Mijn zoontje zit op de wat oudere router (wifi5) en beneden zit alles op de nieuwere router (wifi6). Beide routers staan in de gang, met enige afstand van elkaar. De wifi5 router hangt aan de muur en de wifi6 router staat in de meterkast. Ik dacht dat ik hier wel goed aan zou doen om de routers niet over te belasten in plaats van de oude router weg te doen en alles op de nieuwere. De ps5 staat hemelsbreed een meter of 4 verderop en het signaal moet door een gipsmuurtje heen. Firmware is geupdate en met de internet test op de router-app haalt ie 800/900mbps.

Tips zijn zeer welkom! O+

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:04

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Trek een kabel. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:39
Hebben beide routers een eigen SSID? Dus je bent effectief jezelf aan het hinderen met wifi signalen door twee verschillende netwerken tegen elkaar in te stralen?

Haal om te beginnen die oude router uit de roulatie. Koop een wifi versterker en sluit deze een verdieping hoger bedraad aan in een mesh netwerk (doet je router vanzelf….en ja, ik misbruik de term mesh nu waarschijnlijk).

Daarnaast zal je moeten onderzoeken wat je probleem is. Snel veel data trekken kan alles wel. Maar misschien heb je last van een ping, of latency op een andere manier. Misschien is de draadloze communicatie tussen ps5 en router brak. We weten het niet.

Het beste in dat soort situaties is gewoon de boel bedraad aan te sluiten.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streskip
Panzer_V schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 08:57:
Hebben beide routers een eigen SSID? Dus je bent effectief jezelf aan het hinderen met wifi signalen door twee verschillende netwerken tegen elkaar in te stralen?

Haal om te beginnen die oude router uit de roulatie. Koop een wifi versterker en sluit deze een verdieping hoger bedraad aan in een mesh netwerk (doet je router vanzelf….en ja, ik misbruik de term mesh nu waarschijnlijk).

Daarnaast zal je moeten onderzoeken wat je probleem is. Snel veel data trekken kan alles wel. Maar misschien heb je last van een ping, of latency op een andere manier. Misschien is de draadloze communicatie tussen ps5 en router brak. We weten het niet.

Het beste in dat soort situaties is gewoon de boel bedraad aan te sluiten.
Klopt, beiden eigen SSID en dus 2x 5ghz en 2x 2.4ghz. Daar hinder ik mijzelf dus al? Dan beginnen we daar om die weg te halen. Dan plaats ik de nieuwere router ook wel gelijk buiten de meterkast, mocht dat iets uitmaken...

Bedraad is een grote wens, maar heb werkelijk geen idee wat het zou kosten om via de kruipruimte zoiets in te richten. Zou boven ook heel graag bedraad willen aangezien mijn en mijn vrouw beide game-pc's hebben die draadloos aan het netwerk hangen. Klinkt als een dure oplossing voor nu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:39
Streskip schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:11:
[...]

Klopt, beiden eigen SSID en dus 2x 5ghz en 2x 2.4ghz. Daar hinder ik mijzelf dus al? Dan beginnen we daar om die weg te halen. Dan plaats ik de nieuwere router ook wel gelijk buiten de meterkast, mocht dat iets uitmaken...

Bedraad is een grote wens, maar heb werkelijk geen idee wat het zou kosten om via de kruipruimte zoiets in te richten. Zou boven ook heel graag bedraad willen aangezien mijn en mijn vrouw beide game-pc's hebben die draadloos aan het netwerk hangen. Klinkt als een dure oplossing voor nu.
Je koopt wat flexibele buis, beugeltjes, schroefjes, bouwlamp en CAT-6 op rol. Dan kruip je zelf die kruipruimte in, monteert de leidingen, kabels, gaatje door de vloer boren, afmonteren in een wall-socket. In de meterkast ook afmonteren in een wall-socket, paar patch kabels om e.e.a. te verbinden. En oh ja….met kleren en al in de douche springen.

Heb ik recent hier zelf nog gedaan. Kosten? <€150 aan materiaal.

Tip: voordat je de flexbuis gaat monteren deze al ruim voorzien van UTP kabel er in. En per kabel 1 aparte flexbuis. Ga je vrolijk van worden.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:57
Streskip schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:11:
[...]

Mocht het niet lukken met bedraad, dan is powerline ook een goede optie.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:47
Een kabel trekken kost je de kop niet. Kwestie van kabel aan de meter kopen, wat stekkertjes, een tang en een tester. (Bijvoorbeeld een setje als deze).
Van beneden naar boven kan vaak langs verwarmingsbuizen, langs de muur via een plakgootje op de plint. Kost wat werk misschien, maar ik ben nog nooit situaties tegengekomen waar het leggen van vaste kabelverbinding onmogelijk was.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Twee AP's dus ook routers die dicht bij elkaar staan beïnvloeden elkaar heel erg negatief.
Doe die oude gewoon weg, dat zal al een stuk schelen.

Kabel is natuurlijk altijd het beste, maar niet altijd noodzakelijk.
En als je kabel gaat trekken nooit flexible buis gebruiken, die zijn een ramp om daar kabel in te trekken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Panzer_V schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:17:
[...]

Je koopt wat flexibele buis, beugeltjes, schroefjes, bouwlamp en CAT-6 op rol. Dan kruip je zelf die kruipruimte in, monteert de leidingen, kabels, gaatje door de vloer boren, afmonteren in een wall-socket. In de meterkast ook afmonteren in een wall-socket, paar patch kabels om e.e.a. te verbinden. En oh ja….met kleren en al in de douche springen.

Heb ik recent hier zelf nog gedaan. Kosten? <€150 aan materiaal.

Tip: voordat je de flexbuis gaat monteren deze al ruim voorzien van UTP kabel er in. En per kabel 1 aparte flexbuis. Ga je vrolijk van worden.
Ik zie de noodzaak niet in om CAT kabels in een flexbuis in de kruipruimte te leggen. De coax en/of glasvezel liggen hier ook gewoon los in de kruipruimte op het zand.
Wall sockets zijn leuk voor de looks, maar het kan ook gewoon door langs/op de plint naar de plek waar de PC staat. Is een heel stuk goedkoper en het werkt net zo goed. Bovendien scheelt het weer een stekkerverbinding die storing kan geven.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Nooit RJ45's aan kabels knijpen, gebruik gewoon wcd's die zijn er ook in opbouw te koop en sluit aan met kant en klare patchkabels van de juiste lengte.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
peize9 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:19:
[...]Mocht het niet lukken met bedraad, dan is powerline ook een goede optie.
Powerline is eigenlijk alleen een optie wanneer je een 'schone' stroomverbinding hebt tussen de adapters.
Airco's, wasmachines, drogers en andere apparatuur kunnen nogal wat rimpelingen veroorzaken op het stroomnet in je huis, wat dan weer storingen oplevert in je verbinding, al helemaal wanneer je een gedateerd elektriciteitsnetwerk in je huis hebt liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peize9
Yaksa schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:36:
[...]

Powerline is eigenlijk alleen een optie wanneer je een 'schone' stroomverbinding hebt tussen de adapters.
Airco's, wasmachines, drogers en andere apparatuur kunnen nogal wat rimpelingen veroorzaken op het stroomnet in je huis, wat dan weer storingen oplevert in je verbinding, al helemaal wanneer je een gedateerd elektriciteitsnetwerk in je huis hebt liggen.
Mijn ervaring is echter dat het alsnog een stabielere optie is tov wifi. Het zou ook zijn probleem op moeten kunnen lossen.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Yaksa
Ben(V) schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:33:
Nooit RJ45's aan kabels knijpen, gebruik gewoon wcd's die zijn er ook in opbouw te koop en sluit aan met kant en klare patchkabels van de juiste lengte.
Wat is dat nou weer voor advies?
Met een beetje geduld en nauwkeurig werken is het prima te doen om zelf RJ45 stekkers aan kabels te knijpen. Nog nooit problemen mee gehad, en ik heb al aardig wat kabeltjes zelf gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09:47
Ben(V) schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:33:
Hoewel het netter is en fijn is als het kan: er is niks mis met een goed geknepen RJ45 stekker. Ik heb er honderden (misschien al wel duizenden) gemonteerd in de afgelopen 30 jaar en op een sporadisch probleem na werkt het prima.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
peize9 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:19:
[...]

Mocht het niet lukken met bedraad, dan is powerline ook een goede optie.
Powerline is nóóit een goede optie. Traag, instabiel en de meest gekke fratsen heb je er mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:07

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ligt aan Ziggo.

Ik speel al jaren ranked FPS op WiFi met glasvezel.

Maar de vriend waarmee ik speel, met een bekabelde PC op Ziggo, is degene met verbingsproblemen.

Natuurlijk zijn er nog andere mogelijke oorzaken, maar het hoeft niet aan de wifi te liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Kan je niet gewoon boven en beneden een echt goed access point plaatsen? Bijvoorbeeld 2x product: Ubiquiti UniFi U7 Pro

Snel, stabiel, best mooi in design en je ziet ze niet voor niets op heel veel plekken hangen.

Eventueel een Cloud Key Gen 2 erbij of een andere management oplossing, maar dat is niet noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Drardollan schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:49:Kan je niet gewoon boven en beneden een echt goed access point plaatsen? Bijvoorbeeld 2x product: Ubiquiti UniFi U7 Pro
Snel, stabiel, best mooi in design en je ziet ze niet voor niets op heel veel plekken hangen.
Eventueel een Cloud Key Gen 2 erbij of een andere management oplossing, maar dat is niet noodzakelijk.
Wanneer TS bedraad al een dure oplossing vindt klinken dan zijn accesspoints van 170 euro per stuk waarschijnlijk een beetje te hoog gegrepen voor zijn budget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Yaksa schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:53:
[...]

Wanneer TS bedraad al een dure oplossing vindt klinken dan zijn accesspoints van 170 euro per stuk waarschijnlijk een beetje te hoog gegrepen voor zijn budget.
Zijn huidige AP’s vallen in dezelfde prijsklasse.

Als het om netwerken, en specifiek wifi, gaat dan is er maar 1 optie: goed spul kopen. Niet goedkoop, maar wel gewoon goed. Ik ken niemand met Ubiquiti Unifi’s die nog klaagt over de wifi (uiteraard bij correcte montage en voldoende punten). Dat heeft een reden, het is gewoon heel goed spul. En het is betaalbaar. Ik kan nog wel meer merken benoemen die heel goed zijn, maar die kosten een veelvoud per AP.

Beter 1 keer een paar honderd euro over de balk smijten en zorgen voor een echt goede oplossing dan je dagelijks irriteren wat mij betreft. Als je zeg 5 jaar lang kan genieten van probleemloos internet, dan is dat toch wel iets waard?

Overigens is het wel verstandig om eerst uit te zoeken of het niet bij Ziggo of de apparatuur van Ziggo ligt. Even een paar dagen wat netwerkkabels over de trap en wifi punten uitschakelen zou genoeg moeten zijn om dit uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streskip
Yaksa schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:53:
[...]

Ja bedraad als in iemand laten komen die snapt wat ie doet, bekabeld naar meerdere punten, switches etc. Ik zie mijzelf dat niet zo snel doen en dan wordt het sowieso niet zo netjes.
Drardollan schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:59:
[...]

Zijn huidige AP’s vallen in dezelfde prijsklasse.

Als het om netwerken, en specifiek wifi, gaat dan is er maar 1 optie: goed spul kopen. Niet goedkoop, maar wel gewoon goed. Ik ken niemand met Ubiquiti Unifi’s die nog klaagt over de wifi (uiteraard bij correcte montage en voldoende punten). Dat heeft een reden, het is gewoon heel goed spul. En het is betaalbaar. Ik kan nog wel meer merken benoemen die heel goed zijn, maar die kosten een veelvoud per AP.

Beter 1 keer een paar honderd euro over de balk smijten en zorgen voor een echt goede oplossing dan je dagelijks irriteren wat mij betreft. Als je zeg 5 jaar lang kan genieten van probleemloos internet, dan is dat toch wel iets waard?

Overigens is het wel verstandig om eerst uit te zoeken of het niet bij Ziggo of de apparatuur van Ziggo ligt. Even een paar dagen wat netwerkkabels over de trap en wifi punten uitschakelen zou genoeg moeten zijn om dit uit te sluiten.
Bekabeld naar boven heb ik regelmatig gedaan als ik iRacing ging doen, qua snelheid toch best een grote stap. Mijn game pc staat ook relatief ver weg van de router en het signaal moet door de oorspronkelijke dikke muur (ik zit boven in de aanbouw bovenop de garage). De problemen beginnen echt pas wanneer mijn zoontje ook Fortnite speelt, met name 's avonds, terwijl de PS5 relatief dichtbij de router staat.

Bedankt voor alle reacties op deze vroege morgen, erg blij mee. Ik ga in ieder geval dadelijk de oude router verwijderen en dan kijken hoe het werkt. Internet via het lichtnet vind ik wel een geinig idee en voor €60,- nog wel uit te proberen. Investeren in betere AP's tegenover bekabeld aan laten leggen is nog even over nadenken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• peize9
Drardollan schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:45:
[...]

Powerline is nóóit een goede optie. Traag, instabiel en de meest gekke fratsen heb je er mee.
Dat is misschien jouw ervaring, maar ik zelf heb het 2x gebruikt zonder problemen (tp-link, Devolo), en iig 5 vrienden gebruiken het nu ook met minimale problemen (veel minder dan ze met wifi hadden).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Ik zou een keer testen met een aantal losse kabels, gewoon even door het huis leggen en kijken of het verschil maakt. Het is namelijk nog niet zeker of het binnen- of buitenhuis is. Mocht je, met alles bekabeld aangesloten, wel goede verbindingen houden, dan kabels trekken.

Powerline varieren, zoals je ziet, nogal in ervaringen. Zou ik alleen aan beginnen als het echt niet anders kan.

Lees ook eens dit topic:
Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4

[ Voor 7% gewijzigd door lier op 23-08-2025 10:48 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Panzer_V schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 08:57:
Hebben beide routers een eigen SSID?
verschillende SSID's leidt toch niet tot hinder? Het gaat toch om de kanalen waar ze op uitzenden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

de Peer schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:50:
verschillende SSID's leidt toch niet tot hinder? Het gaat toch om de kanalen waar ze op uitzenden?
Je kan hele leuke problemen krijgen als je SSID gelijk houdt, maar security settings niet volledig identiek hebt. Maar inderdaad, zonde om dezelfde frequenties te gebruiken want dat gaat ten koste van je beschikbare bandbreedte.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Yaksa schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:39:
[...]

Wat is dat nou weer voor advies?
Met een beetje geduld en nauwkeurig werken is het prima te doen om zelf RJ45 stekkers aan kabels te knijpen. Nog nooit problemen mee gehad, en ik heb al aardig wat kabeltjes zelf gemaakt.
Dat jij het kunt is geen reden om het aan te raden, noch dat het een kwalitatief goed netwerk oplevert.

Elke RJ45 maakt enkel oppervlakte contact waar op den duur corrosie tussen kan komen, ook willen ze door beweging nog wel eens slecht contact gaan maken, wat storingen oplevert die heel lastig te lokaliseren zijn.

Een wcd of keystone heeft een lsa waar de stugge ader tussen geduwd wordt en een kleine beetje ingesneden, zo maakt je een las waar geen corrosie tussen kan komen.
Tevens zijn wcd vaste aansluitingen die niet door bewegende kabels los komen te zitten.

Aansluiten doe je door kant en klare patch kabels op de juiste lengte te gebruiken.
Op die manier krijg je een kwalitatief goed netwerk en geen hobbybob spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Ben(V) schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 11:18:
[...]Tevens zijn wcd vaste aansluitingen die niet door bewegende kabels los komen te zitten.
Op die manier krijg je een kwalitatief goed netwerk en geen hobbybob spul.
Mijn PC staat op een vaste plaats, die beweegt niet dus de kabels die er in steken ook niet.
Een kwalitatief goed netwerk voor thuis werkt (de bitjes komen aan) of werkt niet (de bitjes worden niet door de kabel gestuurd). Wanneer je de kabel met zelf aangekrompen stekkertjes doormeet met een daarvoor bedoelde tester dan weet je of de kabel kwalitatief goed genoeg is om aan je netwerk te hangen. Daar heb je echt geen dure patchkabels (die meestal net te lang of net te kort zijn) of vaste aansluitingen voor nodig. Deze discussie heb ik elders al vaker gevoerd, maar lijkt een beetje op de discussie in de 17e eeuw tussen de 'rekkelijken' en de 'preciezen'. Voor mij geldt; als ik het zelf met een klein beetje moeite kan en het is dan ook nog 'ns veel goedkoper dan ga ik geen duurdere spullen kopen die qua functionaliteit helemaal niks opleveren. Die duurdere spullen zijn misschien makkelijker, maar het geeft mijzelf meer voldoening dat ik kan zeggen: Dat heb ik toch maar mooi zelf gefixt. En dat heeft helemaal niks met hobbybob spul te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Tja als jij daar genoegen mee neemt prima, maar om anderen daar toe aan te zetten onder de noemer "zo maak je een probleemloos netwerk" lijkt mij niet verstandig.

Een netwerk dat werkt of niet werkt is natuurlijk onzin, packet loss wordt vaak veroorzaakt door slechte bekabeling en dan kan het netwerk nog heel lang werken maar wel heel slecht zijn.

En goede bekabeling aanleggen is echt niets duurder dan slechte en je legt een kabel maar een keer aan en dan is het gewoon slim het ook in een keer goed te doen.
En patchkabels zijn in verhouding tot apparatuur heel erg goedkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-09 08:52

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Volgens mij zijn er over en weer inmiddels genoeg argumenten geweest voor stugge / soepele kabels en waar je allemaal wel niet RJ45 connectors op kan krimpen :) Laten we nu vooral weer doorpakken en TS helpen met de wifi en netwerk problematiek.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marctraider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-09 19:22
Eerste tip is QoS.
Tweede tip is: Range/sterkte/storingen.

Wifi is nou eenmaal een gok. Ga bekabeld, installeer een fatsoenlijke QoS/SQM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Accretion schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:45:
Ligt aan Ziggo.

Ik speel al jaren ranked FPS op WiFi met glasvezel.

Maar de vriend waarmee ik speel, met een bekabelde PC op Ziggo, is degene met verbingsproblemen.

Natuurlijk zijn er nog andere mogelijke oorzaken, maar het hoeft niet aan de wifi te liggen.
Waardeloze conclusie, dit slaat echt als een tang op een varken. Want iedereen met een Ziggo verbinding heeft lag? :F Als TS met dezelfde apparatuur overstapt op een andere aanbieder is de kans nog steeds zeer groot dat het probleem nog aanwezig is.

Als je toch van plan bent kabels te trekken dan kan je natuurlijk tijdelijk even een kabel door de kamer leggen om te kijken of de verbinding verbetert en uit te sluiten dat er iets met de verbinding zelf aan de hand is. Er is een grote kans dat de wifi verbinding op willekeurige momenten net wat minder stabiel is door lokale omstandigheden (interferentie, congestie of wat dan ook). Hierdoor kan het percentage tx reties omhoog schieten wat ervaren kan worden als lag.

[ Voor 6% gewijzigd door Jay-B op 23-08-2025 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:07

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Jay-B schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 20:02:
[...]

Waardeloze conclusie, dit slaat echt als een tang op een varken. Want iedereen met een Ziggo verbinding heeft lag? :F Als TS met dezelfde apparatuur overstapt op een andere aanbieder is de kans nog steeds zeer groot dat het probleem nog aanwezig is.

Als je toch van plan bent kabels te trekken dan kan je natuurlijk tijdelijk even een kabel door de kamer leggen om te kijken of de verbinding verbetert en uit te sluiten dat er iets met de verbinding zelf aan de hand is. Er is een grote kans dat de wifi verbinding op willekeurige momenten net wat minder stabiel is door lokale omstandigheden (interferentie, congestie of wat dan ook). Hierdoor kan het percentage tx reties omhoog schieten wat ervaren kan worden als lag.
Nee, mijn punt is dat je je WiFi fatsoenlijk kan regelen, maar voor het internet afhankelijk bent van de provider.

En Ziggo heb ik genoeg ge-emmer mee gehad dat ik die niet meer vertrouw.
Terwijl op glasvezel ik echt letterlijk nog nooit problemen heb gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:49

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Accretion schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 21:29:
[...]

Nee, mijn punt is dat je je WiFi fatsoenlijk kan regelen, maar voor het internet afhankelijk bent van de provider.

En Ziggo heb ik genoeg ge-emmer mee gehad dat ik die niet meer vertrouw.
Terwijl op glasvezel ik echt letterlijk nog nooit problemen heb gehad.
Mogelijk bij jou het geval. Maar waar haal je uit dat dat hier zou spelen?

Ik lees nergens dat TS tests uitgevoerd heeft waaruit blijkt dat het op zijn (W)LAN allemaal goed gaat en de problemen ontstaan op de WAN.

Wat ik wel lees is dat het met een enkele gamer goed gaat, maar als ze met twee apparaten tegelijk via WiFi verbonden zijn het mis gaat. Bovendien gaat het goed als TS met een losse Ethernetkabel naar boven gamet. Dat bewijst dat het probleem puur en alleen in de WiFi zit, als het aan de internetprovider zou liggen, zou het solo op de WiFi en bedraad net zo brak zijn.

Kortom, jouw ervaring lijkt hier geheel niet van toepassing.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-09 15:36

Valkyre

Kitesurf FTW!

Als het op netwerken (stabiel) aankomt dan wil je in grote lijnen het liefst deze volgorde:
1. Bekabeld
2. Bekabeld acces point op een verdieping
3. Mesh acces point die verbonden is met een bekabelde variant
4. Powerline spullen.

Zoals al eerder gezegd die 2 acces points of routers is al een rare setup.
Persoonlijk heb ik geen ervaring met de wifi garanties van providers maar het schijnt best wel eens goed te gaan (waarschijnlijk beter dan wat je nu hebt)

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:43
Valkyre schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 15:21:
Zoals al eerder gezegd die 2 acces points of routers is al een rare setup.
Wat is er raar aan 2 (of meerdere) AP's/routers in AP mode.?
Dat is toch de meest basic, gewenste setup, aangenomen dat het goed is ingesteld.

Maar zoals al opgemerkt hier, elk apparaat extra wat je bedraad kan aansluiten komt je Wifi netwerk ten goede.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
The_Doman schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 15:59:
[...]

Wat is er raar aan 2 (of meerdere) AP's/routers in AP mode.?
Daar is inderdaad niets raars aan. Maar die van de TS staan een paar meter naast elkaar (aangenomen dat de gang geen 10 meter lang is). Of ze in AP mode staan weten we niet. Welke kanalen en bandbreedte zijn ingesteld weten we ook niet. Of het aparte ssid's zijn weten we niet en ook niet of die routers met elkaar kunnen praten. Het "modem" waar TS het over heeft zal ook nog wel wifi uitzenden dus zit misschien ook nog in de weg. Oftewel: meer informatie nodig.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Nodig een keer een lokale installateur uit en vraag wat de opties zijn en wat het kost om kabel te trekken. Maar je kan het zelf ook prima kijk even op internet, het lastigste is om de route te bepalen, dat hoeft echt niet perse de kortste te zijn. Vaak kan je namelijk makkelijk vanuit de meterkast naar de zolder, maar dan kan je weer vanaf de zolder naar de eerste. Zoek kijk op tekeningen naar schachten waar leidingen door lopen.
Als je hele familie gamed is het het echt wel waard.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08:03

Jorissie87

No diggity

Frogmen schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 10:12:
Nodig een keer een lokale installateur uit en vraag wat de opties zijn en wat het kost om kabel te trekken. Maar je kan het zelf ook prima kijk even op internet, het lastigste is om de route te bepalen, dat hoeft echt niet perse de kortste te zijn. Vaak kan je namelijk makkelijk vanuit de meterkast naar de zolder, maar dan kan je weer vanaf de zolder naar de eerste. Zoek kijk op tekeningen naar schachten waar leidingen door lopen.
Als je hele familie gamed is het het echt wel waard.
In mijn ouderlijk huis wilde ik ook bekabeld internet op mijn slaapkamer. Daar liep de kabel vanaf de meterkast naar de kruipruimte door naar de "werkkamer" waar de familiePC stond. Vervolgens met een switch doorgelusd weer terug de kruipruimte in, door de buitengevel, langs de dakgoot, onder de dakpannen, weer naar binnen naar de zolder en dan via de plint+verwarmingsbuis naar beneden mijn slaapkamer in. Waar een wil is, is een weg :+

Wifi is voor aparaten die je verplaatst zoals telefoons en tablets. Voor alle vaste hardware moet je gewoon kabel hebben imho

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streskip
sig69 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 23:04:
[...]

Daar is inderdaad niets raars aan. Maar die van de TS staan een paar meter naast elkaar (aangenomen dat de gang geen 10 meter lang is). Of ze in AP mode staan weten we niet. Welke kanalen en bandbreedte zijn ingesteld weten we ook niet. Of het aparte ssid's zijn weten we niet en ook niet of die routers met elkaar kunnen praten. Het "modem" waar TS het over heeft zal ook nog wel wifi uitzenden dus zit misschien ook nog in de weg. Oftewel: meer informatie nodig.
Van het modem staat de WiFi uitgeschakeld. Heb nu de oude router verwijderd en de nieuwere router buiten de meterkast geplaatst. De situatie dat we alle 3 aan het netwerk lopen te trekken is nog niet voorgekomen maar dat zal vast ergens deze week wel gebeuren. Boven halen we nu een stabiele 500mbps met een ping van 12.
Jorissie87 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 10:23:
[...]

In mijn ouderlijk huis wilde ik ook bekabeld internet op mijn slaapkamer. Daar liep de kabel vanaf de meterkast naar de kruipruimte door naar de "werkkamer" waar de familiePC stond. Vervolgens met een switch doorgelusd weer terug de kruipruimte in, door de buitengevel, langs de dakgoot, onder de dakpannen, weer naar binnen naar de zolder en dan via de plint+verwarmingsbuis naar beneden mijn slaapkamer in. Waar een wil is, is een weg :+

Wifi is voor aparaten die je verplaatst zoals telefoons en tablets. Voor alle vaste hardware moet je gewoon kabel hebben imho
M'n vrouw ziet me al aankomen _O-

Bedankt allemaal voor de tips, heb weer mooie dingen geleerd. Even kijken hoe het nu gaat voor we overgaan naar de volgende oplossing :) Alhoewel ik nu best gemotiveerd ben geraakt om hoe dan ook het hele huis te voorzien van één structurele oplossing. Ik zie bijvoorbeeld dat mijn Asus router 'AiMesh' ondersteund waarmee ik makkelijk een router boven kan ophangen en die bekabeld aansluiten op de computers. Of beter een dedicated AP apparaat?
Pagina: 1