Ontspullen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:21
Je kan ook een foto maken van een A4-tje, dan kan die flatbedscanner weg...

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Dat kan, je kan ook met een standaard werken zodat je zeker weet dat het recht is etc.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-09 18:54

CeesKees

I rest my Kees

Of met fotoscan van google, dan zijn het gelijk bijgesneden pagina's. Al is de notitieapp van Apple hier ook best goed in.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:43
Ik vind de flatbedscanner fijner.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Hoeveel tijd bespaart een fijne flatbedscanner je die je 1x per jaar aanslingert?

[ Voor 4% gewijzigd door Stukfruit op 28-08-2025 16:18 ]

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Met dit topic gaat het mij alleen maar om spullen die ik in huis gehaald heb en die ik niet gebruik / blijk te gebruiken. Mijn flatbedscanner valt daar niet onder (heb ik eerder ook direct aangegeven).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Dan zou ik beginnen met accepteren dat het doel uit je ts niet gehaald gaat worden.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Ik zie het... ik maak het mezelf blijkbaar graag erg moeilijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik weet niet precies wat je bedoeld met "druk" in je huis. Maar heb je niet gewoon handige bergruimte nodig. Rekken, kasten en planken in je berging bijvoorbeeld, weet niet of je ergens anders in huis nog bergruimte kunt maken. En opbergdozen en bakken helpen ook. Ik herken dit namelijk wel, bij mij wordt het druk omdat ik niet veel goede opbergmogelijkheden heb. En mijn eigen tips niet opvolg :X

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:10
dit topic is eigenlijk waardeloos zonder foto's van het huis waar het om gaat.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

No Hands schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 19:43:
Staan wat foto's van de berging. Daar kun je zat bergruimte in maken.

Die schragen zijn vet handig en zou ik ook zo in een opwelling kopen :P

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uruk-Hai
No Hands schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 19:43:
Goed idee. Ik zal later eens foto's met toelichting plaatsen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:11
evilution schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 19:37:
Ik weet niet precies wat je bedoeld met "druk" in je huis. Maar heb je niet gewoon handige bergruimte nodig. Rekken, kasten en planken in je berging bijvoorbeeld, weet niet of je ergens anders in huis nog bergruimte kunt maken. En opbergdozen en bakken helpen ook. Ik herken dit namelijk wel, bij mij wordt het druk omdat ik niet veel goede opbergmogelijkheden heb. En mijn eigen tips niet opvolg :X
Misschien een contraire gedachte: maar is meer bergruimte creëren net geen uitnodiging om nog meer spullen te verzamelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Wozmro schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:42:
[...]
Misschien een contraire gedachte: maar is meer bergruimte creëren net geen uitnodiging om nog meer spullen te verzamelen?
Ja klopt, dat was ook de reden waarom ik afscheid heb genomen van die schragen.

Ik heb al jaren mijn oude bureautafel in mijn kelder staan. Het was de bedoeling dat ik op die tafel zou gaan klussen, maar in de loop der jaren ontstaat er telkens opnieuw een berg rotzooi op die tafel. Ook staat er gereedschap op dat ik bijna nooit gebruik.

Tafels en planken zijn voor mij ruimtes waar als vanzelf rotzooi op komt te liggen, maar aan de andere kant kan ik natuurlijk niet helemaal zonder tafels en planken.

[ Voor 40% gewijzigd door Uruk-Hai op 29-08-2025 10:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Webgnome
  • Nu online
Tafels en planken zijn voor mij ruimtes waar als vanzelf rotzooi op komt te liggen,
Rotzooi ontstaat niet vanzelf. Ik ben in het verleden ook slecht geweest met opruimen van troep tot ik een keer een goed gesprek had met mijn schoonvader (over iets totaal ongerelateerd ) daar kwam ter sprake dat het eigenlijk zo was dat wanneer je het in 2 minuten op kan lossen, doe dat dan. Dat heeft mij heel veel geholpen. Ik zeg niet dat ik geen troep maak ( zeker wel ), het is echter een heel stuk minder nadat ik dat ben gaan toepassen

[ Voor 12% gewijzigd door Webgnome op 29-08-2025 11:17 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:01

-tom-562

Oliesjeik

Een goed hulpmiddel:
Als iets onder de poep zou zitten, zou je het dan schoonmaken en bewaren, of gewoon weggooien?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
-tom-562 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:48:
Een goed hulpmiddel:
Als iets onder de poep zou zitten, zou je het dan schoonmaken en bewaren, of gewoon weggooien?
Als het net zo erg zou gaan stinken als poep zou ik het weggooien.

Maar je maakt hier geen goede vergelijking, want de meeste zooi bij mij in huis stinkt niet.
Het enige dat wel regelmatig stinkt is de kattenbak en die maak ik altijd gelijk schoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:30
Webgnome schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:17:
[...]

Rotzooi ontstaat niet vanzelf. Ik ben in het verleden ook slecht geweest met opruimen van troep tot ik een keer een goed gesprek had met mijn schoonvader (over iets totaal ongerelateerd ) daar kwam ter sprake dat het eigenlijk zo was dat wanneer je het in 2 minuten op kan lossen, doe dat dan. Dat heeft mij heel veel geholpen. Ik zeg niet dat ik geen troep maak ( zeker wel ), het is echter een heel stuk minder nadat ik dat ben gaan toepassen
Zelfde principe voor een propere email inbox (op het werk). Als je in max 3 tot 5 minuten het mailtje kan beantwoorden, doe dat dan ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06:53
Uruk-Hai schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 13:20:
[...]

Als het net zo erg zou gaan stinken als poep zou ik het weggooien.

Maar je maakt hier geen goede vergelijking, want de meeste zooi bij mij in huis stinkt niet.
Het enige dat wel regelmatig stinkt is de kattenbak en die maak ik altijd gelijk schoon.
Dat zegt ook niemand.

Maar stel (dus beeld je in, het is niet zo, maar we doen even alsof) dat er iets onder de poep zit: maak je het dan schoon of gooi je het weg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-09 16:26
-tom-562 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:48:
Een goed hulpmiddel:
Haha dat lijkt me geen moeilijke vraag voor de gemiddelde verzamelaar.
Zelfs iets wat uit de prullenbak komt en stinkt of uit de rivier gevist.
Bijzondere dingen vinden, schoonmaken en bewaren, kan al een sport op zich zijn. Of in ieder geval geen enkel probleem.

Zo'n vraag is meer iets voor iemand die smetvrees heeft en zo uiteindelijk in een kaal huis eindigt. :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Z5FWwk8s/IMG-8042.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/W4NhK9SN/IMG-8043.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/KvTkg3R2/IMG-8044.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/JzWy37kB/IMG-8045.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/0NVbqpHp/IMG-8046.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/sX11fvtb/IMG-8047.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/6qv3RF60/IMG-8048.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/tRw2FcNV/IMG-8049.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/GhDzKjXg/IMG-8050.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/fRhCr0Fz/IMG-8051.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/y8Xj484F/IMG-8052.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• everdt
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 22-09 02:42
Dit valt wel mee toch?

Misschien dat het helpt om dingen die je nu niet gebruikt (bijv. de vazen zonder planten) op te bergen of eventueel weg te gooien. Dat scheelt denk ik al veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-09 14:25
Uruk-Hai schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 18:12:
Met dit topic gaat het mij alleen maar om spullen die ik in huis gehaald heb en die ik niet gebruik / blijk te gebruiken. Mijn flatbedscanner valt daar niet onder (heb ik eerder ook direct aangegeven).
Het gaat dus om spullen die je in huis hebt gehaald en niet (meer) gebruikt. Dan kunnen die spullen toch weg?
Oplossingen te over. Verkopen op marktplaats, naar de kringloop brengen, aan iemand geven die het wel gaat gebruiken. en als laatste kun je het altijd nog naar het milieumarkt brengen. Als je het niet gebruikt dan mis je het niet en dan kan het weg.
Bij ons thuis doen we minstens 1 keer per jaar zo een opruim sessie. Ff door de kelder, alles dozen, bakken en rekken af. Staan er dingen tussen die we niet meer nodig hebben? Dan gaat het weg. Hetzelfde met kleren en schoenen. Die gaan dan zo een bak in. Zelf een aantal jaren ene printer gehad, zo een all-in-one. Printen deed dat ding niet meer, maar wel scannen. Na 2 jaar stofhappen in het rek weggebracht en bij de gamma in zo een bak gedaan. Geen seconde gemist.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:10

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Uruk-Hai schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:20:
Mijn appartement en kelder staan niet tjokvol overbodige spullen kriskras door elkaar. Ik krijg juist altijd complimenten van bezoekers als ze zien hoe netjes het bij mij thuis is.

Alles dat bij mij overbodig in huis staat, staat daar verpakt in een doorzichtige plastic doos van de Xenos of van Really Useful Box.

Ik koop altijd dezelfde plastic dozen van Xenos, zodat ik ze dan allemaal lekker op elkaar kan stapelen. Als ik identieke gestapelde dozen naast elkaar zie staan geeft me dat een lekker gevoel. Het staat in elk geval erg netjes.

Ik denk ook dat ik, toen ik dit topic aanmaakte, mijn autisme een rol kan hebben gespeeld. Mensen met autisme willen weleens 'van een muis een olifant maken'...

Misschien is uit mijn reacties ook wel op te maken dat ik een vorm van autisme heb...?

Hoe dan ook, dit topic aanmaken en de reacties er op doorlezen heeft me in elk geval het volgende geleerd:
1. Ik heb 'ontspullen' verward met 'vervangen'.
2. Ik heb er a la Marie Kondo bij het opstellen van mijn spreadsheet geen rekening mee gehouden hoeveel plezier ik aan mijn spullen ontleend heb. Ik zal daar in die spreadsheet nog een kolom voor oevoegen om voor mezelf een beter beeld te krijgen.

Er zijn vast wel meer dingen die ik kan leren als ik alle reacties nogmaals doorlees, maar de eerlijkheid gebied me te zeggen: ik begrijp niet alle reacties over mijn denkwijze even goed. Sommige van die reacties begrijp ik helemaal niet. Ik probéér het wel te begrijpen, dat wel, omdat ik zoveel mogelijk profijt wil hebben van dit topic, maar dat gaat tijd kosten.

Dan nog een greep uit de hoeveelheid spullen die ik meestal gratis van de hand heb gedaan de afgelopen jaren:
- Enorme hoeveelheid kookboeken en flyers van de supermarkt met recepten. Meestal waren dat goedkope kookboeken. Soms zat er een cadeau bij. Leek oh zo nuttig allemaal, maar ik ben er achter gekomen dat ik van super simpele gerechten houd die ik liever zelf verzin of van een website zoals 24kitchen haal. Die kookboeken zijn allemaal naar de kringloopwinkel gegaan.

- Heel veel keukenapparatuur. Ik had de broodbakmachine al eens genoemd. Dat was trouwens een goedkope van de Aldi die ik voor 50% van de prijs heb kunnen doorverkopen. Ik vind het jammer dat ik hem maar één keertje echt heb gebruikt. Dat had ik niet verwacht, gezien hoe dol ik ben op de heerlijke geur van versgebakken brood.

- Ook heb ik een broodrooster en een tosti-ijzer gehad. Die heb ik allebei vervangen door een contactgrill.

- Meerdere varianten van een sapperser. Ik had een heel simpele sinaasappelperser van mijn ouders en later een wat groter model zelf gekocht, wel goedkoop. Deed het op zich goed, maar ik kreeg al snel een enorme hekel aan het schoonmaken er van.

- Ik heb drie blenders in huis gehad. Mijn eerste blender was een dure Magimix Le Blender met een glazen kan. Die had ik gekocht omdat een vriend van mij er ook een had. Een superkrachtig ding die in een paar seconden slagroom kon kloppen. Omdat ik bang werd dat ik die glazen kan op een dag stuk zou laten vallen (ik ben motorisch erg onhandig), heb ik die voor 50% van de prijs verkocht en van de opbrengst een goedkopere blender gekocht die ik zelf kon repareren. Later werd ik het zelf repareren beu en kocht ik nog een tweede goedkope blender met kunststof kan. Op een gegeven moment las ik hoeveel suiker je teveel binnen krijgt door van fruitsmoothies een gewoonte te maken en heb ik daarom beide blenders weer verkocht.

- Enorm veel kleding waar ik een tijd lang soort fetish voor had en die ik ook korte tijd daadwerkelijk gedragen heb, maar waarvoor ik mezelf uiteindelijk het type niet vond. Vooral colberts en overhemden. Ik kreeg bijvoorbeeld een hekel aan het strijken van de overhemden. De colberts laten stomen ging ook niet altijd goed. Ik kreeg er eentje terug met lelijke plekken (verkleurd door de hitte). Dat zag ik pas toen het al te laat was. Die colberts en overhemden heb ik geschonken aan een stichting in de stad die gratis kleding uitdeelt aan de minder bedeelden.

De colberts had ik overigens gekocht, terwijl ik eigenlijk blazers had willen hebben. Ik zag het verschil niet. Dat is ook niet zo raar. Een blazer is in feite een colbert, maar dan gemaakt van een veel dunnere stof. Een colbert heeft een voering, een blazer niet.

- Allerlei gereedschap in mijn kelder dat ik voor maar één project nodig had of waar ik helemaal nooit gebruik van gemaakt heb. Voorbeeld van het eerste: een goedkope bovenfreesmachine van de Lidl, om deurtjes voor mijn huiskamerkast mee te frezen. Als ik mijn leven over kon doen zou ik een bovenfreesmachine hebben geleend in plaats van er eentje te kopen. Voorbeeld van dat laatste: een goedkoop setje om schroefdraad mee te maken.

- Onlangs heb ik nog een complete grote krat aan oude duikspullen aan mijn duikvereniging geschonken. Dik drie jaar plezier van gehad en 20 jaar lang netjes stof -en vochtvrij in een hoek van mijn kelder bewaard voor het geval die oude liefde voor het duiken opnieuw zou oplaaien. Maar dat zie ik niet meer voor me. Jaren eerder had ik ook al eens mijn duikpak en zuurstoffles aan de vereniging geschonken.

Dus tja, ben ik een hoarder?
Aan de ene kant best wel, maar geen chaotische.
Als je bij mij thuis zou komen en je mijn interieur zou zien zou je je waarschijnlijk afvragen waar ik me zo druk om maak. Maar dat komt omdat ik al heel veel de deur uit heb gedaan, dus dat zie je niet meer. En wat ik allemaal nog wel heb aan overbodige spullen staat super netjes opgeslagen, dus daar zie je ook niet direct iets aan af.
Nee, je bent allesbehalve een hoarder. Een hoarder kan nergens afstand van doen. Als het al lukt om 1 boek naar de kringloopwinkel te brengen, komt hij er met 4 bigshoppers vol zooi vandaan. Die kan geen selectie maken en heeft ook niets geordend. Niks netjes in dozen, zeker niet allemaal dezelfde keurig gestapeld en doorzichtig, zodat je ziet wat erin zit. Dat is gewoon super praktisch! Kleding die je niet draagt maar wel duur was wegdoen, dat is voor heel veel mensen (zonder diagnose) heel moeilijk. Daarvan heb jij geleerd dat je geen colberts moet kopen. Velen leren dat nooit. Dat zijn geen hoarders, maar shopaholics, maar dat ben je dus ook niet.

Je hebt (naar eigen zeggen) een autisme spectrum stoornis, maar die heb je in alle soorten en maten. Dus dat kan ik niet inschatten. Volgens mij zit er wel iets dwangmatigs in het maken van lijstjes en berekeningen en ook in de "overthinking". Je spendeert veel tijd aan het nadenken over wat nu wel en niet verantwoord is qua kopen, bewaren, wegdoen en dat tot in detail en tot in het verre verleden.

Je bent een kei in ontspullen! Nu nog een manier om daar iets relaxter mee om te gaan. Wees wat milder voor jezelf. Wat je hierboven schreef over bv. kookboeken en kleding, ben je dan trots op jezelf? Dikke pluim of focus je alleen wat volgens jou nog niet goed genoeg is?

Voor ieder ander die reageerde en zich gefrustreerd voelde, omdat er met de adviezen schijnbaar niets gedaan werd: voor iemand met autisme is communicatie een uitdaging. Het is inderdaad heel moeilijk en het heeft tijd nodig om alles proberen te begrijpen. Zoveel reacties van zoveel mensen tegelijk! Ik vind je ongelooflijk dapper!

Heb je hulp? Heb je lotgenotencontact? Lid van de NVA? Je zou ook via een vrijwilligersorganisatie of NLvoorelkaar.nl een maatje kunnen zoeken. Het fijne van NL voor Elkaar is dat je zelf iemand kiest en het ook wederkerige hulp kan zijn. Zelf vind ik dat fijn.
Ik heb geen auto en voor de vrouw die af en toe voor vervoer zorgde, corrigeerde ik teksten. Zo zou jij ook iemand kunnen zoeken die jou helpt met "ontspullen" en die jij met iets anders kan helpen.
Wat je ook doet: ik wens je heel veel succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Hahn schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:26:
[...]

Het algemene beeld van een hoarder is een rommelig huis met overal en nergens zooi, maar niet elke hoarder is rommelig. 'Hoarden' is simpelweg geen afscheid kunnen nemen van spullen, of er in ieder geval heel veel moeite mee hebben.

Zie bijvoorbeeld:

[...]

Sowieso is die site/pagina wel een interessante om verder door te lezen: https://wijzijnmind.nl/ps...chipedia/verzamelstoornis
Wij zijn Mind is een hele goede tip!

De kern van hoarding is inderdaad geen afscheid kunnen nemen van spullen. Het hoeft niet rommelig te zijn, maar het zijn wel héél véél spullen! En alleen al het idee om het weg te doen, doet heel erg pijn!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dat haal ik niet uit het verhaal van TS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Nee klopt, ik denk dat het *inmiddels* met mij ook wel mee valt.

Zoveel ontspul ik nu ook niet meer. Ik denk niet dat ik het de komende 25 jaar nog zo bont ga maken als in de afgelopen 25 jaar. Ik weet nu immers veel beter wat ik wel en niet wil dan 25 jaar geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Uruk-Hai schreef op maandag 1 september 2025 @ 19:42:
Nee klopt, ik denk dat het *inmiddels* met mij ook wel mee valt.

Zoveel ontspul ik nu ook niet meer. Ik denk niet dat ik het de komende 25 jaar nog zo bont ga maken als in de afgelopen 25 jaar. Ik weet nu immers veel beter wat ik wel en niet wil dan 25 jaar geleden.
als die foto's van nu zijn vind ik niet dat het een rommeltje is in je huis en dat je per se zou moeten ontspullen. ik vind het eigenlijk heel erg opgeruimd. alles heeft een plek en staat in dozen en bakken, en her en der staat wat uitgestald of opgehangen omdat je daar plezier aan beleeft. Waarom wil je eigenlijk ontspullen? wil je al die opbergdozen leeg hebben?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Waarom wil ik ontspullen als ik al een keurig net opgeruimd interieur heb?

Dat is een vraag waarin het antwoord al gedeeltelijk besloten ligt.

De reden dat ik een keurig opgeruimd interieur heb is deels te danken aan flink ontspullen.

Een tweede reden: ik zie het binnenshuis schuiven met spullen en ontspullen als een evolutionair leerproces. Dat leer je echt niet in één keer. Omdat we allemaal anders zijn is dit leerproces volgens mij voor iedereen anders. De één heeft het van meet af aan niet nodig om te ontspullen en een ander doet er heel lang over voordat hij/zij een juiste draai heeft gevonden.

Ik merk bijvoorbeeld dat het opbergen in transparante plastic dozen niet zo functioneel is als het lijkt te zijn, ook al werkt dat beter dan opbergen in kartonnen dozen. Tenzij ik er iets in stop dat ik dagelijks echt nodig heb, zoals mijn kleding. In de meeste plastic dozen zit namelijk mijn kleding. Dat werkt goed, maar dit opbergprincipe werkt niet goed voor alle soorten items in huis.

In de rest van de dozen zitten spullen zoals film DVD's, waarvan ik merk dat ik die al jaren niet meer bekeken heb omdat ze in die dozen "verstopt" zitten. Als ik ze echt wil (her)bekijken, d.w.z. er a la Marie Kondo plezier van wil hebben moeten ze meer uitgestald staan, zoals in de kast in mijn woonkamer.

Wat er eerder in die kast stond gaat wat mij betreft het huis uit >>> ontspullen.

Dat werkt in de praktijk echt zo uit. Nu ik mijn DVD's vlakbij mijn TV zie staan is mijn neiging er af en toe eentje te pakken en te bekijken groter geworden. Onlangs heb ik bijvoorbeeld het eerste seizoen van mijn The Twilight Zone DVD collectie bekeken, nadat die jarenlang (weliswaar keurig netjes gesorteerd) in een doos had gezeten.

De transparante dozen die hierdoor vrij komen ga ik vullen met dingen waar ik dagelijks gezien echt niet zonder kan, zoals kleding.

Dan is er nog een derde reden: ik ben me aan het voorbereiden op de komst van een vaste kamergenoot, niet alleen uit financieel oogpunt, maar ook tegen eenzaamheid. Tegen de tijd dat die kamergenoot er daadwerkelijk komt wil ik dat ik zelf met mijn spullen niet meer plek in beslag neem dan strikt genomen noodzakelijk is.

Zo nu en dan heb ik een logé, via Warmshowers (soort Couchsurfing, maar dan voor fietsers).
Dat doe ik ook omdat ik het (ondanks mijn autisme) kan hebben iemand anders in huis te hebben.

Ik heb vorig jaar al eens tien maanden lang twee dagen per week een student in huis gehad. Dat mocht van de hypotheekverstrekker omdat hij al zijn eigen woonadres in Leiden had en ik hem geen huur liet betalen.

Bijvoorbeeld mijn badkamer wastafel is helemaal vrij van spullen. Ik ga met mijn badkamer om alsof die deel uitmaakt van een hotelkamer. Er staat helemaal niets persoonlijks in. Mijn belangrijkste badkamerspullen zitten in een toilettas die in mijn slaapkamer staat.

In mijn kleinste slaapkamer staat ook niets persoonlijks meer. Alleen in het midden van de (grote) kledingkast die daar staat hangt nog wat kleding die slordig gaat verkreukelen als ik dat in dozen zou stoppen.

Aankomende woensdagavond komt er bijvoorbeeld iemand uit Schotland een nachtje logeren. Hij heeft contact met me gelegd via Warmshowers. Net zoals op tweakers.net kunnen mensen daar een profiel met reviews opbouwen. Zijn profiel wekt wel vertrouwen bij mij.

[ Voor 9% gewijzigd door Uruk-Hai op 02-09-2025 00:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Uruk-Hai schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 00:37:
Waarom wil ik ontspullen als ik al een keurig net opgeruimd interieur heb?

Dat is een vraag waarin het antwoord al gedeeltelijk besloten ligt.

De reden dat ik een keurig opgeruimd interieur heb is deels te danken aan flink ontspullen.

Een tweede reden: ik zie het binnenshuis schuiven met spullen en ontspullen als een evolutionair leerproces. Dat leer je echt niet in één keer. Omdat we allemaal anders zijn is dit leerproces volgens mij voor iedereen anders. De één heeft het van meet af aan niet nodig om te ontspullen en een ander doet er heel lang over voordat hij/zij een juiste draai heeft gevonden.

Ik merk bijvoorbeeld dat het opbergen in transparante plastic dozen niet zo functioneel is als het lijkt te zijn, ook al werkt dat beter dan opbergen in kartonnen dozen. Tenzij ik er iets in stop dat ik dagelijks echt nodig heb, zoals mijn kleding. In de meeste plastic dozen zit namelijk mijn kleding. Dat werkt goed, maar dit opbergprincipe werkt niet goed voor alle soorten items in huis.

In de rest van de dozen zitten spullen zoals film DVD's, waarvan ik merk dat ik die al jaren niet meer bekeken heb omdat ze in die dozen "verstopt" zitten. Als ik ze echt wil (her)bekijken, d.w.z. er a la Marie Kondo plezier van wil hebben moeten ze meer uitgestald staan, zoals in de kast in mijn woonkamer.

Wat er eerder in die kast stond gaat wat mij betreft het huis uit >>> ontspullen.

Dat werkt in de praktijk echt zo uit. Nu ik mijn DVD's vlakbij mijn TV zie staan is mijn neiging er af en toe eentje te pakken en te bekijken groter geworden. Onlangs heb ik bijvoorbeeld het eerste seizoen van mijn The Twilight Zone DVD collectie bekeken, nadat die jarenlang (weliswaar keurig netjes gesorteerd) in een doos had gezeten.

De transparante dozen die hierdoor vrij komen ga ik vullen met dingen waar ik dagelijks gezien echt niet zonder kan, zoals kleding.

Dan is er nog een derde reden: ik ben me aan het voorbereiden op de komst van een vaste kamergenoot, niet alleen uit financieel oogpunt, maar ook tegen eenzaamheid. Tegen de tijd dat die kamergenoot er daadwerkelijk komt wil ik dat ik zelf met mijn spullen niet meer plek in beslag neem dan strikt genomen noodzakelijk is.

Zo nu en dan heb ik een logé, via Warmshowers (soort Couchsurfing, maar dan voor fietsers).
Dat doe ik ook omdat ik het (ondanks mijn autisme) kan hebben iemand anders in huis te hebben.

Ik heb vorig jaar al eens tien maanden lang twee dagen per week een student in huis gehad. Dat mocht van de hypotheekverstrekker omdat hij al zijn eigen woonadres in Leiden had en ik hem geen huur liet betalen.

Bijvoorbeeld mijn badkamer wastafel is helemaal vrij van spullen. Ik ga met mijn badkamer om alsof die deel uitmaakt van een hotelkamer. Er staat helemaal niets persoonlijks in. Mijn belangrijkste badkamerspullen zitten in een toilettas die in mijn slaapkamer staat.

In mijn kleinste slaapkamer staat ook niets persoonlijks meer. Alleen in het midden van de (grote) kledingkast die daar staat hangt nog wat kleding die slordig gaat verkreukelen als ik dat in dozen zou stoppen.

Aankomende woensdagavond komt er bijvoorbeeld iemand uit Schotland een nachtje logeren. Hij heeft contact met me gelegd via Warmshowers. Net zoals op tweakers.net kunnen mensen daar een profiel met reviews opbouwen. Zijn profiel wekt wel vertrouwen bij mij.
Wat leuk al die gasten! Plaats maken voor een kamergenoot is ook een goeie motivatie.
Het is ook een leerproces. En de kamergenoot zal je ook de nodige afleiding bieden om er niet al te krampachtig mee bezig te zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Alle machtig ik zie die foto's net...ik had na het doorlezen van dit topic écht wat verwacht maar dit is toch best netjes en geordend:?

Ik heb een garage en schuur en die wil je écht niet zien als je vergelijkt met jou @Uruk-Hai :X

Ik heb de 'hoarder' genen via moeders die het ook een beetje heeft van opa gekregen die het heul erg had! Het willen ontspullen en opruimen komt bij mij erg naar boven als ik niet lekker in mijn vel zin of onrustig ben ergens over.
Het impulsief kopen herken ik van toen ik jonger was en heb ik er vrijwel helemaal uitgekregen, zo erg zelfs dat ik er nu om bekend sta erg lang te wachten omdat ik mezelf geleerd heb dingen eerst even te laten bezinken :X
Verder heb ik vrijwel altijd minstens 10 'projectjes' in mijn hoofd zitten en de bijbehorende spullen ergens liggen. Mijn oplossing voor de continue onrust hiervoor was om het maar deels te accepteren dat ik zo ben. Af en toe moet ik even wat proberen/knutselen en daar soms spullen voor kopen maar zo lang het geen wereld bedragen zijn of het goed verkoopbaar is daarna mag het van mezelf (meestal).
Alleen al die acceptatie van dat stukje van mezelf heeft in mijn hoofd voor meer rust gezorgd

En soms komt het ook gewoon van pas dat ik teveel bewaar want kan ik iemand er blij mee maken. Zo heb ik begin dit jaar een nieuwe racefiets gekocht en wilde de oude, uiteraard, ook bewaren. Van vrouwlief moest ik hem wegdoen want eigenlijk hebben we daar geen ruimte voor, zodoende is hij bij mijn zwager terecht gekomen. Maarja had dus nog wel mooi een bijna complete set accessoires erbij voor hem, reservebandjes, bandenlichters, pompje, zadeltas, extra stuurlint, lampje, bidons, extra remblokjes, etc.
Ik ervanaf, hij ook blij :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
[b]sapphire schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 08:45:[/b
....
Alleen al die acceptatie van dat stukje van mezelf heeft in mijn hoofd voor meer rust gezorgd
Dat is wel de crux!

En een laatste tip voor @Uruk-Hai: kijk niet alleen of het spullen zijn waar je blij van wordt (à la Kondo), maar ook of je van de activiteiten hieromtrent blij wordt. Ik zou zelf beslist niet gelukkig worden van een spreadsheet met alle spullen van de afgelopen 20 jaar met nóg meer kolommen dan eerst. Als je blij wordt van spreadsheets, is 1 of 2 jaar misschien wel genoeg. Maar dat kan ik niet voor jou bepalen. Als 5 jaar fijner vindt, doe je dat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tupolev
  • Laatst online: 24-09 16:30
Ik zie een huis waarbij zichtbaar een hoop spullen zijn opgeslagen in plastic bakken en veel spullen die uitgestald liggen. Dit kan je netjes vinden, maar zelf zou ik hier onrustig van worden. Mijn eerste insteek zou ook zijn om radicaal spullen weg te doen. Ik hou van een rustig huis waar ik niet in iedere ruimte tegen een hoop opgeslagen spullen zit aan te kijken. Ik betaal bijvoorbeeld met plezier een abonnement voor een streaming service zodat ik niet een berg aan CD’s, DVD’s en andere media hoef te beheren. En regelmatig de boel even uitdunnen zodat je niet teveel spullen in huis krijgt is een goede manier om te leren dat je prima zonder veel van die spullen kunt.

Engineering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvE
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-09 09:07

TvE

Ik ga hier in mee met Tupolev.

Voor mij zit de onrust op je woonkamer foto's voornamelijk in kleine dingen zoals een tafel die ogenschijnelijk vol ligt met afstandsbedieningen, 2 stoelen met een tas er op en die hoek waar spul gestapelt staat.
Dat maakt het druk.

Dit komt vooral in de slaapkamer naar voren. Heel mooi dat alles in bakken gesorteerd zit. Dat meen ik serieus. Maar dan uitzoomend wordt dat voor mij weer een drukke stapel bakken waardoor ik het gevoel krijg in de bezemkast te kijken.

Ik zou niet zozeer zeggen dat je meer weg moet doen. Maar schaf een paar goede afgesloten kasten aan voor al die dingen. Dat zal een stuk rustiger aanvoelen.
Je zit dan immers niet tegen 'stapels' aan te kijken. Want ongeacht of die 'stapels' georganiseerd zijn of niet, het blijkven 'stapels'

Je schuur vindt ik dan juist weer prima. Daar stoor ik me niet aan dat er koffers en bakken met spul netjes gestapeld staan. Daar is het een werkruimte voor. Hooguit zou je kunnen zeggen dat zo'n werktafel leeg hoort te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06:20
Ik zag dit topic op de main page staan en het lijkt/leek me wel interessant om deze te lezen en volgen.
Jammer van de vele 'je moet het gewoon niet kopen' antwoorden, volgens mij gaat het hier om bestaande zaken die al dan niet nodig zijn om te bewaren.
In mijn geval ben ik 15 jaar geleden gaan samenwonen terwijl mijn (nu) vrouw en ik allebei een eigen woning hadden.
Al is het maar zo'n gourmet-stel dat letterlijk in 15 jaar nooit aan heeft gestaan om een voorbeeld te noemen.
En in de tussentijd hebben we allebei er een fondueset in een kerstpakket bij gekregen.. Dat gooi je toch niet zo maar weg? Maar niemand die het wil kopen op MP. Laat maar even staan.

Ook ik maak me schuldig aan "als ik het weggooi heb ik het even later natuurlijk weer nodig' dus bewaar ik kabels van hardware die ik allang niet meer heb, of nog wel heb maar nooit meer zal gebruiken. Bijvoorbeeld zo'n externe Play-ON HDD die al jaren in een la ligt, met een paar films uit de periode dat Netflix nog videobanden op de post deed. Ooit nog eens in V&A zetten hier.. en dat met van alles en nog wat.

Ik probeer naar de mindset te gaan dat weggooien me waarschijnlijk af en toe een paar euro gaat kosten voor iets dat ik eerder al in bezit had en opnieuw moet kopen. Maar die paar tientjes geven wel een hoop rust in het hoofd (want opgeruimd huis..).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badd Yass
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 22:04
Al lezende doet dit mij niet aan een hoarder denken. Wel aan een persoonlijkheidsstoornis. Wellicht de dwangmatige. (Meeste mensen gooien iets gewoon weg of naar marktplaats, maar een excel lijst maken van die spullen is wel een heftige (minder normale) reflex. Ook je behoefte aan structuur, orde en netheid is duidelijk zichtbaar. Het gevoel dat je een winnaar bent als je iets met een koopje koopt, of omdat je het “moet” hebben. Logisch denken en daarbij behorende verantwoordelijkheid omzeilen. Moeite met richting en keuzes maken.

Ik ben geen psycholoog, maar als daar waar je last van hebt, je vaker in je leven moeite heeft gekost en zo af en toe veel stress geeft, raad ik je aan hulp te zoeken. Ik wens je veel mindfullness en innerlijke kalmte toe om rust te krijgen. Jij bent de enige die dat kan verzorgen, en veel instanties die kunnen helpen. (Pohggz, huisarts)

Ter illustratie: Mijn ouders zijn hoarders: 2 rijen met spullen in kratten voor elkaar en dan omhoog. Tot de kratten het begeven. Tafels die vol lagen (en er onder ook). Rijen vol Encyclopedieën die niet gelezen werden (voor elkaar en op elkaar). Als er meer spullen kwamen werd er gewoon een rij voor de andere kratten gezet. Nu ze verhuist zijn, staat alles in de opslag. Niets te doen. En nog steeds komen er meer spullen, alles is ooit eens nuttig of mooi en weggooien zonde. Best triest.

[ Voor 7% gewijzigd door Badd Yass op 02-09-2025 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uruk-Hai
De reden dat ik DVD's heb is niet omdat ik geen streaming service kan betalen, maar dat zelfs het hebben van een abonnement op alle streaming services tegelijk (heb ik niet, ik gebruik alleen Netflix) niet garandeert dat je alles hebt. Ik heb films en series in mijn collectie die je op geen enkele service terug vind. Bovendien wil ik in principe ook zonder streaming service kunnen. Die keuzevrijheid wil ik thuis gewoon hebben.

Het is ook niet zo dat ik helemaal geen afscheid kan nemen van mijn DVD's. Ik had bijvoorbeeld zeven opeenvolgende seizoenen van Supernatural op DVD die ik zonder moeite naar de kringloopwinkel heb gebracht. De reden: ze opnieuw gaan bekijken zat er vrijwel niet in en ik heb opgezocht uit hoeveel seizoenen Supernatural in totaal bestaat. Dat zijn er zoveel dat ik denk: "dat is te gek, daar begin ik niet aan."

Daarentegen heb ik nog vrij recent de volledige set van de nieuwe Battle Star Galactica serie via Marktplaats gekocht. Die SF serie wil ik persé in huis hebben. De prequel Caprica heb ik ook, ook een must have voor mij.

Alles dat nu aan films in mijn huiskamer uitgestald staat zijn de series. Die staan nu allemaal netjes naast elkaar op een enkele plek, direct naast de TV. De losse films staan nu achter gesloten deuren.

Ik heb zelf niet het idee dat ik onrustig word van al die plastic dozen in mijn slaapkamer. Dat ze er allemaal het zelfde uit zien maakt mij juist rustig.

Maar waar ik wel moeite mee heb is het idee dat daar spullen in opgeslagen zijn die ik nooit meer gebruik omdat ze er in opgeslagen zitten. Wat dat betreft ben ik nog even niet klaar met items verplaatsen en ontspullen.

Wat betreft het lijstjes in spreadsheets op mijn pc bijhouden: dat geeft me thuis wat te doen en het geeft me ook een gevoel van overzicht en controle. Ik voel me er goed bij en door en daar ga ik dus niet mee stoppen. Het zit ook niet in de weg ofzo. Die bestanden zijn maar klein en ik heb ze netjes op jaartal in mappen geordend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:24

Vliegvlug

Flight Simple

Wauw, wat een netjes opgeruimd huis heb jij! d:)b
Ben er ben wel jaloers op moet ik zeggen.

Staat hier al jaren een elektrische piano in de gang die ik nog steeds een keer moet repareren om nog maar de zwijgen van de 270L warmtepompboiler die hier al 10 maanden in de woonkamer staat. :X
Moet ik nog installeren in de garage maar daar is nog geen plek omdat die helemaal vol staat dus daar moet ik eerst opruimen… :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badd Yass
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 22:04
En hoe lang ben je met die lijstjes bezig? Klinkt wel een beetje obsessief toch? Precies uitrekenen dat je alles voor 10% van de nieuwprijs hebt verkocht.

Je voelt je er goed bij, en gaat er niet mee stoppen. Ik denk dat dit typisch is voor het wat ik bij je lees. Maar je wilt wel gedragsverandering hebben. Ik denk echt dat je terug moet naar de basis. Je wilt symptoom bestrijden, maar hebt eigenlijk niet door dat de basis is ingesteld op liever aan lijstjes werken dan echt actie ondernemen.

Ik herken veel van wat je schrijft, en ben erg blij met de hulp en inzichten die ik heb gekregen. Het kan veel rust geven door te snappen hoe ik van binnen werk, en nee, dat is vaak niet de makkelijkste weg. Wel een met visie op lange termijn.

In ieder geval Succes met je uitdagingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Badd Yass schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 22:38:
En hoe lang ben je met die lijstjes bezig? Klinkt wel een beetje obsessief toch? Precies uitrekenen dat je alles voor 10% van de nieuwprijs hebt verkocht.
Ik reken zelf niets precies uit, dat doet Calc voor mij :)

Ik houd het lijstje van gekochte spullen niet alleen bij voor de kolommen inkoopprijs en verkoopprijs, maar ook voor wat er in de kolom aankoopdatum staat. Ik vergeet namelijk continu hoelang ik iets al heb.

Er staat met geel gemarkeerd wat ik tweedehands heb gekocht, zoals mijn huidige iPhone XR 64GB. Die heb ik op 7-5-2021 hier op tweakers.net voor €260 gekocht van een andere tweaker. Hij (de smartphone, niet de tweaker) is nu aan het eind van zijn Latijn aan het raken. De laadpoort werkt namelijk niet goed meer. Ik vind het leuk om na te kunnen gaan hoe lang ik iets al heb en achteraf de gemiddelde kostprijs per jaar uit te kunnen rekenen (ongeveer, uit mijn hoofd). Mijn huidige iPhone heeft me dus gemiddeld minder dan 65 euro (€260 gedeeld door 4 jaar) op jaarbasis gekost.

Op basis van dat lijstje kan ik dus afleiden dat ik het niet altijd verkeerd doe. Ik doe het ook best vaak goed en dat werkt geruststellend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-09 10:11
Uruk-Hai schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 23:54:

Op basis van dat lijstje kan ik dus afleiden dat ik het niet altijd verkeerd doe. Ik doe het ook best vaak goed en dat werkt geruststellend.
Kun je dit wat meer toelichten, dit begrijp ik niet. Wat zou je verkeerd doen of wat zou je best vaak goed doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Flans schreef op woensdag 3 september 2025 @ 06:14:
[...]
Kun je dit wat meer toelichten, dit begrijp ik niet. Wat zou je verkeerd doen of wat zou je best vaak goed doen?
Dat ik niet alleen teveel geld uitgeef door spullen te kopen die ik niet blijk te gebruiken, maar dat ik ook vaak genoeg de juiste spullen blijk te hebben gekocht voor verrassend weinig geld.

[ Voor 6% gewijzigd door Uruk-Hai op 03-09-2025 07:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-09 10:11
Uruk-Hai schreef op woensdag 3 september 2025 @ 07:16:
[...]

Dat ik niet alleen teveel geld uitgeef door spullen te kopen die ik niet blijk te gebruiken, maar dat ik ook vaak genoeg de juiste spullen blijk te hebben gekocht voor verrassend weinig geld.
Interessant dat dat zo voor je werkt!

Waarom is het goed als dit zo blijkt te zijn? En meteen de vervolgvraag, waarom is het verkeerd als het niet zo blijkt te zijn?

Losse verwondering:
Wat voor getallen en percentages hebben we het over? Hoe vaak gebeurt het dat je iets verkeerds koopt of juist iets goeds? En wat voor besparingen hebben we het dan over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Flans schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:09:
[...]
Interessant dat dat zo voor je werkt!

Waarom is het goed als dit zo blijkt te zijn? En meteen de vervolgvraag, waarom is het verkeerd als het niet zo blijkt te zijn?

Losse verwondering:
Wat voor getallen en percentages hebben we het over? Hoe vaak gebeurt het dat je iets verkeerds koopt of juist iets goeds? En wat voor besparingen hebben we het dan over?
Antwoord op vraag 1: Slechts een enkele keer iets kopen dat ik niet blijk te gebruiken vind ik niet zo'n probleem, maar ik heb dat al zo vaak gedaan dat ik me er zorgen over maak. Dan is het wel zo fijn om aan de hand van zo'n tabel vast te stellen dat ik het lang niet altijd verkeerd heb gedaan.

Antwoord op vraag 2: ik heb geen exacte data voor het berekenen van percentages. Dan zou ik die spreadsheet flink aan moeten passen en daar heb ik geen zin meer in.

Ik kan je alleen wat schattingen geven:

Wat ik kan schatten is dat de schade door wat miskopen bleken te zijn meevalt als ik kijk naar de categorieën waarin ik de spreadsheet heb onderverdeeld. Wat klusgereedschap betreft heb ik in 25 jaar voor minder dan 1000 euro aan miskopen gedaan. Miskopen voor in de keuken zitten naar schatting ook onder de 1000 euro. Dan moet je denken aan een flinke lading goedkope kookboeken + allerhande meestal goedkope keukenapparatuur. Die dure blender van Magimix was echt een uitzondering wat de keuken betreft.

Datgene aan items dat me het meeste geld heeft gekost was ICT hardware + de spullen voor mijn fietsvakanties en dat alles heb ik gewoonlijk ook echt met plezier gebruikt. Dat is dus goed besteed geld.

Een miskoop die ik mezelf onlangs heb bespaard door er lang genoeg mee te wachten waren speciale DVD kasten. Ik had er op Marktplaats al naar gekeken, maar ik ga die kasten nu echt niet meer in huis nemen, omdat meer bergruimte = meer troep. Daarnaast: DVD kasten zijn open aan de voorzijde en zoals ik het nu heb (in mijn woonkamer kast) staan de meeste DVD's achter een prikkelarm wit deurtje :)

[ Voor 3% gewijzigd door Uruk-Hai op 03-09-2025 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:54
Uruk-Hai schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:46:
[...]

Antwoord op vraag 1: Slechts een enkele keer iets kopen dat ik niet blijk te gebruiken vind ik niet zo'n probleem, maar ik heb dat al zo vaak gedaan dat ik me er zorgen over maak.
Wat zijn die zorgen dan precies?

Soms moet je iets dieper op iets ingaan voor jezelf, om te weten of het daadwerkelijk een probleem is, of dat het enkel en alleen een gevoel is, waar je niet per se wat mee hoeft te doen.

Je koopt vaak iets, om het vervolgens niet te gebruiken, en daar maak je je zorgen over.
→ Waarom maak je er zorgen over?
Bijvoorbeeld: Omdat het zonde van het geld is.
→ Zit je krap bij kas, of zijn er andere redenen waarom 'zonde van het geld' je zorgen baart?
Nee? Mooi, dan is het blijkbaar niet écht een probleem.
Ja? Wat dan?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Ik zit nu nog niet krap bij kas, maar dat kan in de toekomst wel flink veranderen.

Mijn woonlasten (VvE bijdrage) gaan waarschijnlijk met minimaal 200 euro per maand omhoog door gedwongen verduurzaming van de flat. Ik zit in een koop appartement met bouwjaar 1965.

Als daarnaast de hypotheekrente aftrek wordt afgeschaft ga ik er nog meer op achteruit.

Combineer ik dat met het gegeven dat ik verwacht dat ik binnen nu en een jaar waarschijnlijk mijn huidige baan (technisch onderwijs assistent) kwijt raak en er nog helemaal niets terecht is gekomen van officieel omscholen en certificaten halen voor mijn beoogde nieuwe beroep (timmerman cq meubelmaker)...

...dan is er gewoon veel minder ruimte voor het maken van koopfouten in de toekomst.

Ja, misschien ben ik wel veel te veel aan het somberen en piekeren over mijn financiële toekomst.
Maar ik ben van nature voorzichtig. Heb ik van mijn moeder.

[ Voor 16% gewijzigd door Uruk-Hai op 03-09-2025 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:54
Uruk-Hai schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:08:
Ik zit nu nog niet krap bij kas, maar dat kan in de toekomst wel flink veranderen.

Mijn woonlasten (VvE bijdrage) gaan waarschijnlijk met minimaal 200 euro per maand omhoog door gedwongen verduurzaming van de flat. Ik zit in een koop appartement met bouwjaar 1965.

Als daarnaast de hypotheekrente aftrek wordt afgeschaft ga ik er nog meer op achteruit.

Combineer ik dat met het gegeven dat ik verwacht dat ik binnen nu en een jaar waarschijnlijk mijn huidige baan (technisch onderwijs assistent) kwijt raak en er nog helemaal niets terecht is gekomen van officieel omscholen en certificaten halen voor mijn beoogde nieuwe beroep (timmerman cq meubelmaker)...

...dan is er gewoon veel minder ruimte voor het maken van koopfouten in de toekomst.

Ja, misschien ben ik wel veel te veel aan het somberen en piekeren over mijn financiële toekomst.
Je weet dat er een aardige kans is dat je in de toekomst het financieel moeilijker gaat hebben. Dan kan je er nu al rekening mee gaan houden en je voorbereiden!

Zorgen maken schiet je niks mee op als je niks doet met die zorgen.

The devil is in the details.

• Uruk-Hai
Hahn schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:19:
[...]
Je weet dat er een aardige kans is dat je in de toekomst het financieel moeilijker gaat hebben. Dan kan je er nu al rekening mee gaan houden en je voorbereiden!

Zorgen maken schiet je niks mee op als je niks doet met die zorgen.
Ik ben me al meer dan een jaar aan het voorbereiden op ander werk, namelijk houtbewerking...

Ik heb nu ongeveer anderhalf jaar ervaring in de houtbewerking opgedaan door twee dagen per week in deeltijd in een houtwerkplaats te werken en daar goede referenties opgebouwd.

Waar ik me zorgen over maak is dat ik nog steeds geen certificaten heb voor houtbewerking. Geen diploma's, geen cursuscertificaten, geen getuigschriften, helemaal niks.

Twee bedrijven bij mij in de buurt hebben al aangegeven dat ze me niet eens als stagiair willen hebben omdat ik geen rijbewijs heb.

Dat zit me allemaal niet lekker.

Maar goed, ik doe dus wel degelijk iets. Het gaat alleen allemaal zo traag omdat ik sterk afhankelijk ben van andere mensen en omstandigheden. Een van die omstandigheden is een langdurig ziek gemelde jobcoach die nu eindelijk in een herstelfase zit, maar nu nog steeds maar 2x 3 uur per week werkt.

Ontopic:
Ik heb vandaag weer een beetje ontspuld door een 1-persoonstent waar ik al jaren niks meer mee deed voor 50 euro te verkopen.

Aanstaande zaterdag komt er iemand een door mij 3D geprinte bloempot (die zwarte vooraan op de foto hieronder) ophalen. Daarna ga ik de grijze ronde bloempotten gebruiken voor het verpotten van mijn planten. Die witte aardewerken bloempot (achteraan) gaat ook de deur uit omdat mijn kat die al eens met plant en al van de vensterbank heeft gestoten:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/sX11fvtb/IMG-8047.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door Uruk-Hai op 04-09-2025 17:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Uruk-Hai schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:08:

In mijn ogen is (dwangmatig) piekeren een groter probleem dan ontspullen. Je besteedt veel tijd en energie aan piekeren over mogelijk toekomstige koopfouten. Je houdt daarbij geen rekening met het feit dat je al enorm veel geleerd hebt van eerdere koopfouten (colberts bv).
Je besteedt nog meer tijd en energie aan het (dwangmatig) bezig zijn met inventariseren van mogelijke koopfouten in het verleden (tabellen tot x jaar terug).
Kortom: je leeft in de toekomst en in het verleden en niet in het HIER EN NU. Misschien dat het boek 'De kracht van het hier en nu' van Eckhardt Tolle je een beetje op weg kan helpen.
Daarnaast kun je meedoen aan minimalisme challenges. Ik heb een keer meegedaan met '3 maanden geen kleding kopen'. Ik ben geen impulsieve koper en ik heb een gruwelijke hekel aan shoppen en al helemaal aan pashokjes. Toch werd ik mij er toen pas van bewust dat ik af en toe toch iets zag dat ik misschien toch zou gaan passen. Passen betekent nog niet kopen, maar de kans betaat wel.
"Dwangmatig" kan heel confronterend over komen. Dat is niet mijn bedoeling! Ik probeer je alleen iets concreets aanbieden om even uit verleden en toekomst te stappen. Kort de toekomst (koopfouten) in tot 3 maanden en specifieke aankopen. Veel kleine stapjes maken een grote!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Bedankt voor je adviezen.
Pagina: 1 2 Laatste