Mijn appartement en kelder staan niet tjokvol overbodige spullen kriskras door elkaar. Ik krijg juist altijd complimenten van bezoekers als ze zien hoe netjes het bij mij thuis is.
Alles dat bij mij overbodig in huis staat, staat daar verpakt in een doorzichtige plastic doos van de Xenos of van Really Useful Box.
Ik koop altijd dezelfde plastic dozen van Xenos, zodat ik ze dan allemaal lekker op elkaar kan stapelen. Als ik identieke gestapelde dozen naast elkaar zie staan geeft me dat een lekker gevoel. Het staat in elk geval erg netjes.
Ik denk ook dat ik, toen ik dit topic aanmaakte, mijn autisme een rol kan hebben gespeeld. Mensen met autisme willen weleens 'van een muis een olifant maken'...
Misschien is uit mijn reacties ook wel op te maken dat ik een vorm van autisme heb...?
Hoe dan ook, dit topic aanmaken en de reacties er op doorlezen heeft me in elk geval het volgende geleerd:
1. Ik heb 'ontspullen' verward met 'vervangen'.
2. Ik heb er a la Marie Kondo bij het opstellen van mijn spreadsheet geen rekening mee gehouden hoeveel plezier ik aan mijn spullen ontleend heb. Ik zal daar in die spreadsheet nog een kolom voor oevoegen om voor mezelf een beter beeld te krijgen.
Er zijn vast wel meer dingen die ik kan leren als ik alle reacties nogmaals doorlees, maar de eerlijkheid gebied me te zeggen: ik begrijp niet alle reacties over mijn denkwijze even goed. Sommige van die reacties begrijp ik helemaal niet. Ik probéér het wel te begrijpen, dat wel, omdat ik zoveel mogelijk profijt wil hebben van dit topic, maar dat gaat tijd kosten.
Dan nog een greep uit de hoeveelheid spullen die ik meestal gratis van de hand heb gedaan de afgelopen jaren:
- Enorme hoeveelheid kookboeken en flyers van de supermarkt met recepten. Meestal waren dat goedkope kookboeken. Soms zat er een cadeau bij. Leek oh zo nuttig allemaal, maar ik ben er achter gekomen dat ik van super simpele gerechten houd die ik liever zelf verzin of van een website zoals 24kitchen haal. Die kookboeken zijn allemaal naar de kringloopwinkel gegaan.
- Heel veel keukenapparatuur. Ik had de broodbakmachine al eens genoemd. Dat was trouwens een goedkope van de Aldi die ik voor 50% van de prijs heb kunnen doorverkopen. Ik vind het jammer dat ik hem maar één keertje echt heb gebruikt. Dat had ik niet verwacht, gezien hoe dol ik ben op de heerlijke geur van versgebakken brood.
- Ook heb ik een broodrooster en een tosti-ijzer gehad. Die heb ik allebei vervangen door een contactgrill.
- Meerdere varianten van een sapperser. Ik had een heel simpele sinaasappelperser van mijn ouders en later een wat groter model zelf gekocht, wel goedkoop. Deed het op zich goed, maar ik kreeg al snel een enorme hekel aan het schoonmaken er van.
- Ik heb drie blenders in huis gehad. Mijn eerste blender was een dure Magimix Le Blender met een glazen kan. Die had ik gekocht omdat een vriend van mij er ook een had. Een superkrachtig ding die in een paar seconden slagroom kon kloppen. Omdat ik bang werd dat ik die glazen kan op een dag stuk zou laten vallen (ik ben motorisch erg onhandig), heb ik die voor 50% van de prijs verkocht en van de opbrengst een goedkopere blender gekocht die ik zelf kon repareren. Later werd ik het zelf repareren beu en kocht ik nog een tweede goedkope blender met kunststof kan. Op een gegeven moment las ik hoeveel suiker je teveel binnen krijgt door van fruitsmoothies een gewoonte te maken en heb ik daarom beide blenders weer verkocht.
- Enorm veel kleding waar ik een tijd lang soort fetish voor had en die ik ook korte tijd daadwerkelijk gedragen heb, maar waarvoor ik mezelf uiteindelijk het type niet vond. Vooral colberts en overhemden. Ik kreeg bijvoorbeeld een hekel aan het strijken van de overhemden. De colberts laten stomen ging ook niet altijd goed. Ik kreeg er eentje terug met lelijke plekken (verkleurd door de hitte). Dat zag ik pas toen het al te laat was. Die colberts en overhemden heb ik geschonken aan een stichting in de stad die gratis kleding uitdeelt aan de minder bedeelden.
De colberts had ik overigens gekocht, terwijl ik eigenlijk blazers had willen hebben. Ik zag het verschil niet. Dat is ook niet zo raar. Een blazer is in feite een colbert, maar dan gemaakt van een veel dunnere stof. Een colbert heeft een voering, een blazer niet.
- Allerlei gereedschap in mijn kelder dat ik voor maar één project nodig had of waar ik helemaal nooit gebruik van gemaakt heb. Voorbeeld van het eerste: een goedkope bovenfreesmachine van de Lidl, om deurtjes voor mijn huiskamerkast mee te frezen. Als ik mijn leven over kon doen zou ik een bovenfreesmachine hebben geleend in plaats van er eentje te kopen. Voorbeeld van dat laatste: een goedkoop setje om schroefdraad mee te maken.
- Onlangs heb ik nog een complete grote krat aan oude duikspullen aan mijn duikvereniging geschonken. Dik drie jaar plezier van gehad en 20 jaar lang netjes stof -en vochtvrij in een hoek van mijn kelder bewaard voor het geval die oude liefde voor het duiken opnieuw zou oplaaien. Maar dat zie ik niet meer voor me. Jaren eerder had ik ook al eens mijn duikpak en zuurstoffles aan de vereniging geschonken.
Dus tja, ben ik een hoarder?
Aan de ene kant best wel, maar geen chaotische.
Als je bij mij thuis zou komen en je mijn interieur zou zien zou je je waarschijnlijk afvragen waar ik me zo druk om maak. Maar dat komt omdat ik al heel veel de deur uit heb gedaan, dus dat zie je niet meer. En wat ik allemaal nog wel heb aan overbodige spullen staat super netjes opgeslagen, dus daar zie je ook niet direct iets aan af.
[
Voor 60% gewijzigd door
Uruk-Hai op 27-08-2025 15:06
]