Ontspullen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:43
Ik ben al sinds ik op mezelf woon (nu zo'n 25 jaar) aan het ontspullen. Dat wil zeggen dat ik in de afgelopen 25 jaar enorm veel spullen heb verkocht of weggegeven.

Maar ondanks dat is het nog steeds "druk" in mijn woning. Naar mijn smaak heb ik nog steeds veel teveel spullen in mijn huishouden.

Omdat ik slechte ervaringen heb met Marktplaats breng ik steeds meer en meer naar de kringloopwinkel.
De wetenschap dat het dan nog in aanmerking komt voor hergebruik heeft iets geruststellends, wat voor mij de drempel verlaagt. Ik vind het voor mijn gevoel dan veel minder zonde om weg te doen.

Eigenlijk zou ik veel vaker moeten ontspullen, maar ik doe dit hooguit 1-2 keer per jaar.

Zijn er trucjes die ontspullen makkelijker maken?

Beste antwoord (via Uruk-Hai op 27-08-2025 15:25)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:54
Uruk-Hai schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:20:
Volgens mij ben ik niet écht een hoarder, want mijn appartement en kelder staan niet tjokvol overbodige spullen. Ik krijg juist altijd complimenten van bezoekers als ze zien hoe netjes het bij mij thuis is.
Het algemene beeld van een hoarder is een rommelig huis met overal en nergens zooi, maar niet elke hoarder is rommelig. 'Hoarden' is simpelweg geen afscheid kunnen nemen van spullen, of er in ieder geval heel veel moeite mee hebben.

Zie bijvoorbeeld:
Wat is een verzamelstoornis?
Bij een verzamelstoornis, ook wel bekend als 'hoarding, 'verzamelwoede' of 'verzameldrang', voelen mensen een sterke drang om bepaalde voorwerpen te bewaren. Het wegdoen van deze spullen veroorzaakt een gevoel van lijden, waardoor ze uiteindelijk een grote hoeveelheid spullen gaan verzamelen.
Sowieso is die site/pagina wel een interessante om verder door te lezen: https://wijzijnmind.nl/ps...chipedia/verzamelstoornis

The devil is in the details.

Alle reacties

Acties:
  • +38 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:55
Ja, minder spullen kopen. Wat je niet koopt hoef je ook niet af te stoten.

Elk pondje komt door het mondje zeg maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Homer-Simpson schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 08:17:
Ja, minder spullen kopen. Wat je niet koopt hoef je ook niet af te stoten.
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want ik weet vantevoren nooit hoe vaak en hoe lang ik iets ga gebruiken. Of dat ik het überhaupt ga gebruiken. Ik koop weleens iets omdat ik er grootse plannen mee heb, waarna er vervolgens niets van terecht komt. Ik ken mezelf slecht op dat vlak.

Dat heb ik van mijn vader. Een oma van mij had dit ook heel sterk.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Uruk-Hai schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 08:19:
[...]

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want ik weet vantevoren nooit hoe vaak en hoe lang ik iets ga gebruiken. Of dat ik het überhaupt ga gebruiken. Ik koop weleens iets omdat ik er grootse plannen mee heb, waarna er vervolgens niets van terecht komt. Ik ken mezelf slecht op dat vlak.

Het lijkt er juist op dat je jezelf juist goed kent ;)

Misschien is het eerst lenen of huren van spullen om te kijken of je er mee door gaat een idee?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:55
[...]

Ik begrijp het maar als je structureel bezig bent met ontspullen en je hebt hier moeite mee dan is de grootse tip om de noodzaak tot ontspullen te verminderen. Dat is de bronaanpak.

Al het andere is symptoombestrijding. Hoe komt het denk je dat je hier zo’n moeite mee hebt? Doe je veel impulsaankopen bijvoorbeeld? Zou je wat langer kunnen nadenken voordat je tot aankoop over gaat of spullen eerst lenen/proberen/huren?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:12
Ah, impuls-aankopen. Daar ken ik er meer van.

Je kunt proberen om X tijd te wachten voor je echt de aankoop doet. Sowieso het idee "ik weet niet of ik het überhaupt gebruik" is al een aanname waarbij je moet gaan nadenken wat we hier mis is.

Weet je waarom je zoveel koopt? En waarom je familie dit doet? Is het kopen wat je goed doet voelen? Is het een belonjng? Of heb je 1000 hobbies die je nooit doorzet of begint?

Dat zijn een stuk diepere vragen dan "hoe kan ik ontspullen". Maar ontspullen is een stuk lastiger dan ze niet kopen.

Zelf heb ik laatst besloten al mijn goedkope gereedschap weg te doen. Alle schroevendraaiers, sleutels etc. En daarvoor heb ik eenmalig echt goed gereedschap gekocht. Spul waar je een leven lang mee vooruit kan. Want ik ben er wel achter dat als ik eerst goedkoop koop, ik toch later duur en beter koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Het punt is dat je veel spullen niet kunt lenen of huren, waardoor ik het koop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
Uruk-Hai schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 08:26:
Het punt is dat je veel spullen niet kunt lenen of huren, waardoor ik het koop.
Wat voor spullen hebben we het over? Dat helpt met advies denk ik. ls het over vazen gaat is het anders dan bijvoorbeeld hobbyspul

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Je hebt natuurlijk de standaard 'regels', dat als iets al een jaar in een kast ligt en je er niks mee hebt gedaan, plus dat het niet iets is wat je soms gewoon nodig hebt (ik noem maar wat, een hamerboor), dat je het weg moet doen.

Maar ik ben het toch mee eens dat jouw probleem in de inkoop kant lijkt te zitten, dus daar meer op focussen lijkt mij logischer. Zoals @Roenie ook schrijft lijk je jezelf prima te kennen: Je koopt vaak dingen waar je vervolgens geen drol mee doet. Dus vantevoren toch meer bedenken of je het echt nodig hebt.

Kan je anders wat voorbeelden geven van die dingen die je 'ontspult'? De afgelopen 10 jaar heb ik 2x iets bij de kringloop gebracht, en een enkele keer wat op marktplaats / V&A verkocht. Maar dat waren allemaal hele duidelijke dingen: die gingen weg omdat er wat nieuws was. En ik heb een appartement dus ik heb simpelweg niet de ruimte om een hoarder te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Ik heb ook een appartement en dat geeft mij wel degelijk de ruimte.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:25
Er lijkt meteen weer dezelfde dynamiek te ontstaan als in je vorige topic: op elke suggestie komt een 'ja, maar'.

Naast even wachten met spullen kopen tot je er wat langer over hebt nagedacht, is dat mogelijk ook een tip voor hier reageren. Niet meteen in de 'ja maar'-reflex schieten. Mensen proberen je te helpen. Laat het even bezinken voor je het afschiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Uruk-Hai schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 08:31:
Ik heb ook een appartement en dat geeft mij wel degelijk de ruimte.
Oké, maar als je advies wil, kan je dan ook de daadwerkelijke vragen die ik en andere stellen beantwoorden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Om de vraag te beantwoorden over "wat voor spullen ontspul je dan?" ben ik nu in mijn foto's aan het neuzen. Dat duurt even (25 jaar aan foto's doorspitten).

[ Voor 18% gewijzigd door Uruk-Hai op 23-08-2025 08:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Uruk-Hai schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 08:39:
Om de vraag te beantwoorden over "wat voor spullen ontspul je dan?" ben ik nu in mijn foto's aan het neuzen. Dat duurt even (25 jaar aan foto's doorspitten).
Je hebt het over 'enorm veel' spullen die je weg doet. Het is relevanter wat van de dingen die je afgelopen paar jaar hebt weggedaan te noemen dan de VHS speler die je 15 jaar geleden hebt weggedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Voorbeeldje uit 2005:
Mijn nog werkende Sony TV met VHS speler en een TV meubel dat er nog goed uitzag:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/wvSzbX3M/remotes.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/FRfmZWrw/view1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/C5k0yRfN/view2.jpg

Dit heb ik gedaan omdat ik een iMac met ingebouwde dvd-speler en beamer in mijn huiskamer wilde gaan gebruiken in plaats van een normale TV opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Ik heb dus een iMac, beamer en beamerscherm in mijn huiskamer gehad. Dat duurde een paar jaar, tot ik me er aan begon te irriteren hoe donker de geprojecteerde beelden waren. Ook had ik weleens last van het "regenboog effect" dat de beamer gaf. Daar was ik vantevoren niet op bedacht. Daardoor kocht ik in 2011 toch maar weer een TV, die ik trouwens nu nog steeds heb. Dus iMac, beamer en beamerscherm toen maar weer verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Vroeger ook gehad: een broodbakmachine. Wat zou ik daar een hoop lol mee gaan hebben, dacht ik. Vooral de heerlijke geur van vers gebakken brood in huis lonkte me. Slechts 1 keertje gebruikt en daarna weer weggedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Meer recent: de soldeerset van Amazon die ik nu in huis heb en waarvan ik eigenlijk niet weet hoe geschikt die is voor beginners. Ik heb nog wel vage plannen er alsnog wat mee te gaan doen, maar pas nadat ik hem heb laten testen door een ervaren collega.

De reden dat ik de soldeerset gekocht heb: een inspirerend filmpje van een tweaker hier ergens op tweakers.net waarin hij beginners aanraadde om specifiek deze soldeerset te kopen. Ik geloofde hem dus op zijn blauwe ogen.

[ Voor 5% gewijzigd door Uruk-Hai op 23-08-2025 08:54 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04:56

FreakNL

Well do ya punk?

Er staat hier ook een broodbakmachine in de kast in de keuken. Die moet maar zsm weg ook want gebruiken we nooit. Gelukkig kwam hij al van de kringloop.

Wat bij ons helpt;
Er staat standaard een verhuisdoos (of 2) (van de kringloop :+ ) achter de deur op de slaapkamer en daar mikken we alles in wat naar de kringloop kan. Als hij vol is brengen we het weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
FreakNL schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 08:55:
Er staat standaard een verhuisdoos (of 2) (van de kringloop :+ ) achter de deur op de slaapkamer en daar mikken we alles in wat naar de kringloop kan. Als hij vol is brengen we het weg.
Ah ja, dat doe ik ook weleens, alvast zo'n kartonnen doos klaar zetten, maar het duurt weleens even voordat hij vol raakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:59
Uruk-Hai schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 08:56:
[...]Ah ja, dat doe ik ook weleens, alvast zo'n kartonnen doos klaar zetten, maar het duurt weleens even voordat hij vol raakt.
Je mag 'm ook halfvol wegbrengen, voordeel is dat je je geen breuk tilt aan een zware doos...
En een lege doos vult makkelijker...

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:30
Gewoon niet kopen. 9 van de 10 keer heb je het echt niet nodig. Broodbakmachine is emotie…zinloos. Soldeerbout kan je lenen via Nextdoor.

Zo’n tv setup is gewoon vervanging. Als je nieuw koopt, het oude direct eruit. Dat is niet ontspullen, maar gewoon vervanging.

Verder is het hetzelfde als met overgewicht. Je stopt het zelf allemaal erin/ koopt het zelf allemaal. Je moet niet ontspullen (achterdeur), je moet de voordeur dichthouden.

Ikzelf hanteer het credo: liever weinig en goed, dan veel en slecht.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Registratie: Maart 2025
  • Niet online
Je herkent iig je eigen patroon al.
Ook spreek je een duidelijke wens uit.
Dan is het nu tijd om echt afspraken met jezelf te maken, actie te ondernemen en je daaraan te houden.
Roepen dat je er iets aan wil/gaat doen, is niet voldoende.
Wát gat je er concreet aan doen? Wanneer? Met wie? Wat is er nodig om die stappen te gaan zetten?

"Ik ken mezelf", "Ik weet niet hoe lang ik iets ga gebruiken", etc.
Mooie statements, echter zijn dat excuses/uitvluchten om er maar niet aan te hoeven beginnen, want je patroon is zo lekker comfortabel. De enige manier om daar uit te stappen is door iets te gaan doen wat wellicht oncomfortabel voelt, en je gaat brengen waar je wil zijn. En dat mag best een beetje spannend zijn!

Je zou bijv, met iemand je vertrouwt om samen meer door je spullenboel heen te gaan een eerste stap kunnen gaan maken. Pak een ruimte, neem elk item samen door.
Bedenk bij elk item of je er een concreet plan voor hebt, kan maken (on the spot), zo niet, dan kan het naar de kringloop. Geen "ja maar, wat als, etc". Geen doel, weg er mee.

Hoe voelde dat? Wat leverde het je op? Is dat het beste voor jou? Hoppa, volgende kamer.
En dan wellicht niet allemaal in 1 weekend, maar wel plannen. Samen, stok achter de deur als het niet in je eentje kan.

En daarna aan de voorkant beginnen, voordat je iets in huis haalt. Maak er echt een plan voor.
Wat ga je er mee doen, wat levert het je op, wanneer ga je dat doen, met wie, etc.
Maak met jezelf de afspraak dat als het daar aan voldoet je pas iets mag kopen, eerder niet.

Stop met vage plannen, er omheen lullen, uitvluchten bedenken, meetbare plannen en anders weg er mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:20
De spullen worden dus vooral gekocht door "bevliegingen" of hobbies? Niet dat je bij de Lidl in de verleiding komt om handige dingen te kopen in hun wekelijkse wisselende aanbod of op koopjessites zoals Ibood?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
[...]

bedoel je met plannen toevallig projectjes? Mijn valkuil is projectjes, ik mag van mijzelf maar 2 projectjes hebben. Pas als 1 van de 2 draaiende is koop ik spullen voor het volgende project. Wat erin heeft geresulteerd dat ik ook aan dingen niet begin, kant en klaar koop of laat doen. ipv dat er allemaal onderdelen, gereedschappen, materialen voor zijn en maar liggen te liggen. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 23-08-2025 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Ja, klopt. Ik heb best wel vaak een idee dat helemaal niet aanvoelt als een bevlieging, maar als gewoon een goed idee, waarna het dan achteraf toch vaak wel weer een bevlieging blijkt te zijn geweest...

Bij de Lidl, waar ik vlakbij woon, heb ik in het verleden ook best wel vaak wat gekocht, vooral gereedschap, maar daar ben ik nu wel heel erg beducht op geraakt. Bij de Lidl doe ik geen impulsaankopen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
twain4me schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:08:
[...]
bedoel je met plannen toevallig projectjes?
Ja, dat bedoel ik!

De soldeerset had ik in eerste instantie gekocht voor kleine en simpele kant en klaar te kopen soldeerprojectjes zoals ik op een Tweakers ledendag eens heb gedaan, maar dan thuis. Het is alleen nooit van die soldeerprojectjes gekomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Panzer_V schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:02:
Soldeerbout kan je lenen via Nextdoor.
Nextdoor kende ik nog niet. Wel zoiets. Heb ik één keer in mijn leven gebruikt om een hogedrukspuit te lenen voor het schoonspuiten van mijn balkon. Blij toe, want ik vond het helemaal niet zo'n goed ding.

In plaats van door te gaan met ontspullen zou ik natuurlijk ook overbodige spullen kunnen uitlenen via Nextdoor o.i.d. Daar ga ik eens over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Verkocht in 2020: inklapbare schragen en vurenhouten balkjes:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/cHS16fyV/IMG-3426.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/xdHT0t7v/IMG-3429.jpg

Ze waren bedoeld om op een eenvoudige manier een extra "opslagverdieping" in mijn kelderrruimte te realiseren, maar ik merkte dat ik onrustig werd van steeds meer spullen in mijn kelder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Talkshowhost
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 07:31
Uruk-Hai schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 08:15:
Ik ben al sinds ik op mezelf woon (nu zo'n 25 jaar) aan het ontspullen. Dat wil zeggen dat ik in de afgelopen 25 jaar enorm veel spullen heb verkocht of weggegeven.

Maar ondanks dat is het nog steeds "druk" in mijn woning. Naar mijn smaak heb ik nog steeds veel teveel spullen in mijn huishouden.

Omdat ik slechte ervaringen heb met Marktplaats breng ik steeds meer en meer naar de kringloopwinkel.
De wetenschap dat het dan nog in aanmerking komt voor hergebruik heeft iets geruststellends, wat voor mij de drempel verlaagt. Ik vind het voor mijn gevoel dan veel minder zonde om weg te doen.

Eigenlijk zou ik veel vaker moeten ontspullen, maar ik doe dit hooguit 1-2 keer per jaar.

In plaats van ontspullen is het beter om je "gedrag" aan te passen en de spullen niet meer te kopen. Ik haal veel waardevolle inzichten uit de podcasts van The Minimalist en hierin wordt ook uitgelegd dat je bewust moet nadenken bij een aanschaf en er een nachtje over moet slapen.

https://www.theminimalists.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ik vraag me sowieso af hoe groot je hele probleem is als je 20 jaar terug moest gaan om er wat te vinden, maar even het rijtje:

1. De Mac / beamer setup: Tja ik zou er zelf niet aan begonnen zijn, maar je wilde wat anders, hebt het vervangen, bleek na paar jaar toch niet ideal te zijn, weer vervangen. Oftewel je hoeft niet te ontspullen, want je hebt gewoon zaken vervangen.

2. De broodbakmachine. In principe gebeurd dat genoeg met zoiets. Tegelijk als je het echt maar één keer geprobeerd hebt uberhaupt, was het misschien handig geweest toch eerst een weekje extra te nemen om te bedenken of er echt iets mee gaat doen.

3. Het soldeerstation. En daar gaat het imo wel mis. Want je hebt dat ding gekocht. Omdat je een filmpje zag. En nu ga je een collega hem laten 'testen'? Waarom ga je hem niet gewoon gebruiken waarvoor je hem gekocht hebt? Tenzij je hem alleen gekocht hebt omdat je een enthousiast filmpje erover zag. Imo niks mis met een soldeerstation te kopen ook al heb je hem niet zo vaak nodig. Maar je hebt hem nu toch voor een specifiek iets gekocht neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:11
Makkelijkste oplossing is alles wat je wilt eerst 3x te huren. Als je het daarna nog steeds wilt gebruiken kan je het kopen.

Dingen die je niet kan huren koop je dan wel, maar zal al heel pak minder zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Simpele maar harde regel instellen: voor ieder nieuw ding wat je koopt moet je er minstens twee weg doen die je het afgelopen jaar niet hebt aangeraakt.

Herhaal.

Op die manier ben je snel van je oude zooi af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 24-09 17:02
Plak de Terry Crews disaproves sticker op je portemonee / cc / betaalkaart om je er iedere keer aan te herinneren dat je de aankoop een week moet uitstellen.

Huren lijkt me niet echt een oplossing. Ik zou niet weten waar ik een mac /beamer, broodbakmachine of soldeerbout zou moeten huren, tenzij we het over echt profi materiaal hebben. En dan hebben we het nog niet over de voorwaarden van dergelijke verhuurders.

[ Voor 5% gewijzigd door DonChaot op 23-08-2025 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:50
Panzer_V schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:02:
Gewoon niet kopen. 9 van de 10 keer heb je het echt niet nodig. Broodbakmachine is emotie…zinloos.
Ik heb heel veel plezier van mijn broodbakmachine. 's avonds vul je even onder het koken de machine zet de timer erop en 's ochtends wordt je wakker met de geur van versgebakken brood. Op deze manier kom je heel gemakkelijk aan je dagelijkse portie vezels en het is nog lekker ook :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:48
Kon altijd met veel plezier kijken naar afleveringen van Wikipedia: Je huis op orde
Concept was vrij eenvoudig: ze trekken je hele huis leeg, stallen het uit in een loods zodat je veel inzichtelijker hebt wat je allemaal hebt, vooral dingen waar je ongemerkt heel veel van hebt (30 verfrollers, 80 kinderboeken etc). Werden 3 stapels gemaakt: afval / doneren / verkopen en aan jou als eigenaar van al die meuk de schone taak om het uit te sorteren, en te kiezen of je het wilde houden of op één van de drie stapels plaatste. De te behouden spullen werden door het team dan weer in je huis geplaatst, en gelijk netjes in handige bakjes etc. gedaan.

Maar ook daar waren er mensen bij die ze niet bekeerd kregen omdat ze niks weg wilden doen en rommelkonten bleven :+

Ik denk ook dat je het per kamer moet doen en gewoon álles door je handen moet laten gaan.

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 23-08-2025 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Ik probeer me nu te registeren bij Nextdoor.nl, maar het lijkt er op dat die website geen e-mailadres accepteert dat op protonmail.com eindigt :(

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Uruk-Hai schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:43:
Ik probeer me nu te registeren bij Nextdoor.nl, maar het lijkt er op dat die website geen e-mailadres accepteert dat op protonmail.com eindigt :(
Dan had je dat andere e-mailadres niet weg moeten gooien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Ik heb mijn Gmail adres ook nog wel, maar ik heb Protonmail genomen omdat ik zoveel mogelijk wil ontGooglen, dus ik word hier niet zo blij van :(

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:07
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MyocT8af9t42_6-b0xUiL_PVCt8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UIOnl1dxhZEEi5mLpG8cr3Ln.jpg?f=fotoalbum_large
Wat is dat voor een initiatief? Oncontourneerbaar, voisins, fiables??

[ Voor 4% gewijzigd door coinman63 op 23-08-2025 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
[...]Ik koop weleens iets omdat ik er grootse plannen mee heb, waarna er vervolgens niets van terecht komt. Ik ken mezelf slecht op dat vlak.
Zo te horen ken je jezelf heel goed op dat vlak. Waar het aan ontbreekt is het "Nee" zeggen tegen jezelf.

Er zijn verschillende methodes om je hierbij te helpen. Marie Kondo is er rijk mee geworden. Het is een simpel principe: spullen die je niet blij maken de deur uit doen.

Verder kun je beter iedere dag/weeg 5 minuten opruimen dan 2 keer per jaar een dag. Iedere dag keuzes maken maakt het geheel makkelijker dan in één keer heel veel keuzes. De kans is ook nog eens dat je strandt in het opruimen omdat je dingen mogelijk nog eens ergens voor wilt gebruiken en zodoende naar de IKEA/ACTION rijdt voor een opbergbak om de zooi in te doen in plaats van de zooi de deur uit te doen.

Eigenlijk is het zo dat wanneer je het vastpakt (om op te ruimen) je een keuze moet maken: bewaren en opruimen of wegdoen. Waarbij wegdoen op elke denkbare (legale) manier kan. Weggeven via een weggeefhoek, verkopen, doneren of als afval.

De laatste tijd merk ik dat de kringloop ook niet alles wil hebben. Speelgoed, bijvoorbeeld, hebben ze geen belang bij. Campingbedje (in prima staat), hebben ze geen belang bij. Ook de kringloop gaat steeds meer kijken wat verkoopbaar is. Op zich heel logisch, het is tenslotte geen dumpplek tussen mij en de gemeentelijke stortplaats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Die soldeerbout is het beste voorbeeld van "oplossing zoekt een probleem".

Je koopt de soldeerbout voor hobbyprojectjes... Zonder dat er al een project is waar je hem voor nodig hebt. Tja dan beland het gegarandeerd in een la.

Een project beginnen is niet erg. Als het tegenvalt opgeven is minder erg (maar volgende keer eerst wat beter je project doordenken....) maar spullen kopen voor een project wat er nog niet is, daar gaat het fout.

Ik heb een soldeerbout gekocht voor het solderen van ledstrips. Ik wist duidelijk wat ik wilde, en hoe vaak ik het nodig zou hebben. Nu gebruik ik hem nauwelijks maar ben blij dat ik hem heb, want gebruik hem nog wel eens voor zaken (zoals 3D prints).

Dus als je iets koopt, vraag je eerst af waarvoor je het CONCREET gaat gebruiken.... En als je en plan hebt, of je dat al helemaal goed doordacht hebt.

Zelf heb ik nu al mijn gereedschap in 3D geprinte bakjes waar het dan precies in past. Als ik dus nieuw gereedschap wil halen, moet ik ook iets ontwerpen om het in te doen. Die moeite weerhoud me er vaak al van om een impuls aankoop te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07:34
Volgens mij is de harde waarheid, en dat is niet leuk om te horen, dat je niet zo goed bent in ontspullen. Als je al 25 jaar bezig bent en het is nog steeds (voor jouw gevoel) een puinhoop dan moet je wellicht afvragen of je wel aan het ontspullen bent of gewoon af en toe iets weggooit.

Het probleem ligt heel ergens anders, er gaat in de spreekwoordelijke bovenkamer blijkbaar niet altijd iets goed. En dat bedoel ik niet negatief of vervelend, ik constateer het enkel. Blijkbaar lukt het niet goed om iets door te denken of nee te zeggen. Als voorbeeld die schagen, dat is toch een van de meest ondoordachte voorbeelden die je geeft. Waarom zou je voor een dergelijk slechte oplossing kiezen als je ook gewoon een (hogere) kast neer kan zetten die dicht kan? Dat heeft ook als voordeel dat je de spullen niet ziet en het rustiger blijft in je hoofd.

Wellicht is het slim om eens hulp te zoeken ergens, maar ik weet niet zo goed waar. Gewoon iemand om erover te praten en die je handvaten kan geven waar nodig kan al een goed begin zijn.

En een goede tip die ik hier net boven las, zoek geen probleem voor een oplossing om te beginnen. De soldeerbout is dan een aardig voorbeeld. Ik kan mij voorstellen dat je een soldeerbout in huis wil hebben als je af en toe wat knutselt en klust. Zelf heb ik er ook 1. Gebruik ik misschien 1 keer per 2 jaar. Is een goedkoop ding van de Lidl die gewoon doet wat ie moet doen. Netjes opgeborgen in het doosje in de garage.

En wellicht een tip, als je iets wil kopen parkeer het dan voor een paar dagen in je hoofd. Bedenk wat je ermee wil doen, wat het nut is en of het echt nodig is.

Als laatste een steuntje in de rug, het is niet zo gek om dingen te kopen om te vervangen. Zoals de beamer voor de oude TV. Als je maar zorgt dat het oude snel mogelijk weg gaat als het nieuwe werkt. Niet opstapelen en mee blijven leuren. Af en toe iets vervangen is niks mis mee, ik heb tijden gehad dat ik elke 2 jaar een nieuwe TV kocht omdat ik dat leuk vond.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 24-09 09:44
De wat grotere aankopen stel ik vaak zolang mogelijk uit. Ondertussen ga ik merken en leveranciers vergelijken (waar is het goedkoopst, welk merk het best?). Als het uitstel maar lang genoeg duurt dan is de noodzaak vaak verdwenen om de aankoop daadwerkelijk te doen (als die er al was?). M.a.w. geen impuls aankopen doen!
Probeer ook geen goedkope rommel te kopen maar geef wat meer uit aan degelijk spul dat lang meegaat.
Koop dingen pas als je het echt nodig hebt, bijvoorbeeld gereedschap.
Koop geen prullen om "uit te stallen" (om naar te kijken) dat maak de omgeving druk en onrustig.
Oude elektronica dat het nog wel doet maar niet meer gebruikt wordt kun je wegbrengen.
Ruil grote meubels en bankstel in voor stijlvolle kleinere meubels en vooral minder meubels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 23:52
Als je al 25 jaar aan het ontspullen bent dan ligt het probleem ergens anders.

Je laat alles staan wat je routinematig gebruikt, je slaat de spullen op die seizoensgebonden zijn of die sentimentele waarde hebben en al het andere kan weg. Zo ontspul je.

Daarna zorg je dat je controle hebt over jezelf en niks meer koopt wat je niet ECHT nodig hebt en niet op een andere manier kan huren of lenen voor een tijdelijk project, danwel uitproberen voor je mogelijk nieuwe hobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Uruk-Hai schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 08:15:
[...]

Daar zijn opruimcoaches voor! Ik kom wel even langs 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

maar je gunt jezelf af en toe ook wat moois. dat het vervolgens niet/nauwelijks gebruikt gaat worden valt niet altijd te voorspellen.

het probleem lijkt mij dat als iets waarde heeft en nog goed werkt, dan gooi je het niet in de afvalbak. waardoor er met de jaren een ophoping ontstaat van moeilijk verkoopbare zut waar je zelfs een beetje aan gehecht bent uit angst het toekomstig toch een keer nodig te hebben of iemand er blij mee te kunnen maken (beide gaan niet gebeuren).

d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Je koopt teveel nutteloze rommel. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:47
DonChaot schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:31:.
Huren lijkt me niet echt een oplossing. Ik zou niet weten waar ik een mac /beamer, broodbakmachine of soldeerbout zou moeten huren, tenzij we het over echt profi materiaal hebben. En dan hebben we het nog niet over de voorwaarden van dergelijke verhuurders.
Voorbeeld: wij huren een tot twee keren per jaar een tapijtreiniger om oa de bank, stoelen etc schoon te maken. Dat kost om en nabij €30 per dag. Je kan zo’n spotclean kopen voor rond de €150, dus terugverdientijd zou zeg maar een jaar of 3 zijn. Toch heeft huren voordelen, de belangrijkste is dat je een professioneel apparaat koopt wat goed in elkaar zit met veel betere prestaties (specs) en bijbehorende nieuwprijs in de ordegrootte van €2000.

[ Voor 11% gewijzigd door SalexSun op 23-08-2025 20:20 ]

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
vogelmans schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 12:14:
De wat grotere aankopen stel ik vaak zolang mogelijk uit. Ondertussen ga ik merken en leveranciers vergelijken (waar is het goedkoopst, welk merk het best?). Als het uitstel maar lang genoeg duurt dan is de noodzaak vaak verdwenen om de aankoop daadwerkelijk te doen (als die er al was?). M.a.w. geen impuls aankopen doen!
Probeer ook geen goedkope rommel te kopen maar geef wat meer uit aan degelijk spul dat lang meegaat.
Koop dingen pas als je het echt nodig hebt, bijvoorbeeld gereedschap.
Koop geen prullen om "uit te stallen" (om naar te kijken) dat maak de omgeving druk en onrustig.
Oude elektronica dat het nog wel doet maar niet meer gebruikt wordt kun je wegbrengen.
Ruil grote meubels en bankstel in voor stijlvolle kleinere meubels en vooral minder meubels.
Doe ik ook zo: als ik een idee heb waarvoor ik iets wil kopen dan begin ik mij te informeren, probeer ik mij in mijn hoofd voor te stellen dat ik het koop, in huis heb, gebruik,... En ook op een dag ook weer moet zien er vanaf te geraken..

Minder dan 1 kans op 100 dat ik dan effectief over ga tot aankoop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

.

[ Voor 99% gewijzigd door evilution op 24-08-2025 09:03 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-09 14:36

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Als je wilt ontspullen, is het laatste wat je moet doen spullen houden die je zelf niet nodig hebt, maar een ander wel. Dat is geen oplossing, maar een extra probleem.

Overigens is dit een verkeerde draai aan een suggestie die wél goed was: niet kopen, maar zelf lenen van een ander.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik vind de voorbeelden nu niet echt ontspullen. Je hebt een normale gebruikscyclus en zet wat je kan weer door. Ontspullen is wel een overtreffend trapje heb ik het idee.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
[...]

Tijd om jezelf beter te leren kennen dan. Want 'ik weet niet of ik iets überhaupt ga gebruiken' vind ik heel bijzonder om te horen.

Natuurlijk kan het een keer gebeuren dat je iets koopt wat je uiteindelijk niet nodig hebt gehad, maar dan heb ik twee tips voor je:
  1. Koop het pas kort voordat je het denkt nodig te hebben
  2. Laat het in de verpakking tot je het nodig hebt, zodat je het kan retourneren, mocht je het toch niet gebruiken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 07:21
Drardollan schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:10:

En wellicht een tip, als je iets wil kopen parkeer het dan voor een paar dagen in je hoofd. Bedenk wat je ermee wil doen, wat het nut is en of het echt nodig is.
Eerst even korte intro als ervaringsdeskundige die voornamelijk na drie verhuizingen van beginner tot expert zelf kenner ontwikkeld op gebied van troep, nog even even een toevoeging op dit advies.

Begin eens een stapje strenger te worden. In plaats van een mentale lijst bij te houden laat het een week ergens overzichtelijk apart staan voordat je tot koop overgaat, gewoon minimaal desnoods langer.

Na de laatste verhuizing ben ik een Telegram chat begonnen, na weer door te hebben dat ik weer een schone lei had met alle spullen weggedaan/verkocht, vond ik het tijd om verandering te brengen voordat ik allerlei spullen ben gaan kopen.

Met drie simpele doelen:
- alles gaat in de Telegram chat voor minimaal 7 dagen, in plaats van in iDeal betaalpagina
- een stukje beloning, wat ik toevoeg koop ik dus niet meteen, maar als ik wat toevoeg dan ‘mag’ ik ook kijken wat er wel al van begin augustus tussen zit
- alles wat ik korter dan 7 dagen geleden heb toegevoegd geef ik ook een emoji reactie zelf

Dit helpt om
1) de zelfreflectie naar voren te trekken, beter meteen de deksel op de neus als ik lijst doorscroll die 5 pagina’s aan Aliexpress dan achteraf als ik berging inloop
2) a.h.v. emoji’s heb ik indirect ook meteen prioriteiten, ik heb veel ‘🤔’ waarbij ik nu jaren later denk wat ben in blij dat ik daarop bespaard heb en hoe kon ik al dat spul hebben willen kopen

Wie weet kan dit ook niks zijn voor jou en was dit toevallig iets wat bij mij een hele positieve bijdrage heeft geleverd, of wie weet is dit juist wel de ‘gouden tip’ waar je naar zocht.
Dit is in ieder geval de meest concrete tip die ik je kan geven, vooral als je allerlei vloggers, boeken en video’s lezen grote drempel vindt kan ik je aanraden wellicht dat zo’n overzicht een fijne start lan zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uB7WwikICBtsENKlR-xuILICFDQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A7J9ek5bVOFToj8LsjHAhrEl.jpg?f=fotoalbum_large

Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 07:21
Uruk-Hai schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:50:
Ik heb mijn Gmail adres ook nog wel, maar ik heb Protonmail genomen omdat ik zoveel mogelijk wil ontGooglen, dus ik word hier niet zo blij van :(
offtopic:
Registreer voor een paar euro per jaar urukhai’semailalias.nl en stel die in op je Protonmail account als mail domein en je bent compleet van het probleem af (zijn paar stappen zijn ook op YouTube of in Proton wiki te vinden

Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keipi
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-09 08:48
Voorop genomen, niemand hier weet hoe erg je teveel spullen hebt. Misschien dat jij al 25 jaar het gevoel hebt dat je aan het ontspullen bent en nogsteeds teveel spullen hebt, maar is dat in de realiteit helemaal niet zoveel. Zolang alles netjes en schoon is, hoeft het geen probleem te zijn.

Hoarden zit bij mij in de familie, terwijl ik er zelf weinig last van heb - herken ik wel de problematiek: dus hier mijn two cents;

Waarschijnlijk zal je altijd meer spullen willen hebben dan je bij andere mensen normaal vind. Dat is deels iets voor jezelf om te accepteren en je comfortabel bij te voelen.

Wat voor mij erg helpt is het indelen waar elke ruimte voor bedoelt is. Bijvoorbeeld; Geen opslag in a woonkamer, in de slaapkamer alleen een kledingkast, één opslagkast in het kantoor, in de schuur mogen alleen dingen XYZ staan.

Als het dan vol is, is het vol, en moet wat weg.

Wat betreft impulsieve hobbies, ik probeer het altijd zo klein en minimaal mogelijk te beginnen. Er is ook niks mis met impulsief hobbies beginnen.

Wil je gaan solderen? Misschien is een kleine USB-C soldeerbout goed genoeg. Tuurlijk is afzuiging fijn, en een goede ondergrond, en een handige spoel voor tin - maar dat kan wel zogauw het een echte hobby is geworden. Eerst maar eens op de moeilijke manier de hobby beoefenen voordat er een hoop spullen bijkomen.

De grootste valkuil die ik zelf elke keer tegenkom; voor elk object wat je hebt of wilt is wel een reden te verzinnen waarom je het zou moeten bewaren. Zo zal je alles houden.

[ Voor 18% gewijzigd door Keipi op 24-08-2025 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:16
Als je al 25 jaar(!) aan het "ontspullen" bent (ben je niet), ben je er niet erg goed in.
Huur zo'n verhuisbox, gooi alles er in, alles wat er na twee weken niet uit is heb je niet nodig. En stop met impulsief shit kopen.

[ Voor 3% gewijzigd door sig69 op 24-08-2025 00:30 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Als je een paar afleveringen Hoarding Buried Alive hebt gezien, dan blijkt al snel een diepere psychologische oorzaak te liggen achter de verzamelwoede en het geen afstand kunnen doen van zelfs afval.

Beetje root cause analyse kan wellicht helpen om herhaling te voorkomen want kennelijk is het dweilen met de kraan open?

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Ik denk, als ik iets nodig heb / denk nodig te hebben, gewoon al 25 jaar lang te snel aan "kopen" in plaats van aan "huren" of "lenen".

Aan de andere kant: niet alles dat ik in de 25 jaar heb gekocht en weer afgestaan is ook te huur of te leen.

[ Voor 35% gewijzigd door Uruk-Hai op 24-08-2025 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Uruk-Hai schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 23:12:
Ik denk, als ik iets nodig heb / denk nodig te hebben, gewoon al 25 jaar lang te snel aan "kopen" in plaats van aan "huren" of "lenen".

Aan de andere kant: niet alles dat ik in de 25 jaar heb gekocht en weer afgestaan is ook te huur of te leen.
Misschien gewoon goed opruimen, alles wat over is in 1 ruimte en dan zijn alle andere ruimtes ''ontspult''.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online

Naast huren en kopen is 'uitstellen' ook nog een optie. Wacht een week voor je iets koopt en misschien denk je de er dan niet eens meer aan. Dan was het kennelijk niet nodig.

En belangrijker: wat maakt dat je denkt 'kopen'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 18:21

Sebazzz

3dp

En daar liggen impulsaankopen vaak aan ter grondslag.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Sebazzz schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 08:42:
[...]

En daar liggen impulsaankopen vaak aan ter grondslag.
Inderdaad. Of FOMO. Oh iedereen heeft het hierover ik wil het ook!

Ik heb daar geen last van persoonlijk. Tevens helpt het ook om te weinig tijd te hebben om nieuwe spullen te kopen en in gebruik te nemen. Dus TS, zoek meer tijdverdrijf met je bestaande spullen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 18:21

Sebazzz

3dp

GekkeRipper schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 14:23:
[...]

Inderdaad. Of FOMO. Oh iedereen heeft het hierover ik wil het ook!
Het is een lastige karaktereigenschap, waar ik gelukkig geen last van heb. Ik heb twee weken zitten kontendraaien voordat ik besloot toch JBL Tour Pro 3 oordopjes te kopen :+

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 24-09 19:58

Je bent volwassen, je maakt zelf die keuze. Je kan ook kiezen om het niet te kopen. Heb je en meer geld en minder spullen. 2x winnen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:14
Ik ga even hard zijn, je hebt de laatste tijd al meer topics geopend, maar het enige wat je doet is jezelf verdedigen of uitleggen waarom je iets doet. Wat wil je met deze topics als je toch niets met de vele adviezen doet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Knielen schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 14:47:
Ik ga even hard zijn, je hebt de laatste tijd al meer topics geopend, maar het enige wat je doet is jezelf verdedigen of uitleggen waarom je iets doet. Wat wil je met deze topics als je toch niets met de vele adviezen doet?
Een beetje contact met mensen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Knielen schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 14:47:
Wat wil je met deze topics als je toch niets met de vele adviezen doet?
Ik denk dat je dat denkt omdat je me niet op elk nuttig antwoord "dankjewel" ziet zeggen.

Dat doen komt gewoon niet altijd in me op.

Meestal, als ik een antwoord nuttig vind, zoals bijvoorbeeld een link die iemand geeft, dan bookmark ik die link om er later nog eens naar te kijken, maar dan vergeet ik degene die me de link gegeven heeft te bedanken.

Ik doe dus wel degelijk iets met de adviezen. Alleen uit ik dat niet altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:24
[...]

Maar daar zit wel de oorsprong van je probleem. Ik gun mezelf altijd bedenktijd bij het doen van aankopen. Heb ik het echt nodig, dan koop ik het meteen. Als dat niet het geval is kijk na een paar weken/maanden of ik het nog steeds wil of nodig heb. Dat voorkomt veel (impuls)aankopen.

Edit: en het helpt ook om goed uit te zoeken wat er allemaal te koop is. Voorkomt miskopen en geeft ook extra bedenktijd.

[ Voor 7% gewijzigd door Joris748 op 25-08-2025 20:01 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:53

Rmg

Uruk-Hai schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 18:10:
[...]

Ik denk dat je dat denkt omdat je me niet op elk nuttig antwoord "dankjewel" ziet zeggen.
Nee, hij zegt toch:
het enige wat je doet is jezelf verdedigen of uitleggen waarom je iets doet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:34

Wuursj

want worst is al bezet

Mijn vriendin komt oorsponkelijk uit een alleenstaande moeder met 4 kinderen waarbij geld niet voervloedig aanwezig was. Dat heeft impact gemaakt: alles wat engisinds waarde heeft, wordt niet snel weggedaan en oeverloos bewaard / over gepiekerd etc. Want wie weet heb ik of iemand er nog wat aan. Lastig.

Wat bij haar helpt: zodra iemand er wel iets aan heeft, wordt er gemakkelijker afstand van gedaan. Een van de remedie's hier in huis is een facebook weggeefgroep: je post iets en mensen kunnen reageren om het gratis te komen halen. Dat heeft hier wel aardig geholpen. Een foto maken tijdens het opruimen is laagdrempeliger dan naar de kringloop rijden en voor haar maakt het 1-op-1 contact ook meer vertrouwen dat het ook gebruikt gaat worden.

Bij gebrek aan facebook kan je ook Nextdoor gebruiken of marktplaats. Zet 'gratis' in de titel en mensen komen er als vliegen op af.

Een andere vriendin is nog wat rigorieuzer: alles wat een jaar niet is gebruikt, gaat de deur uit. Ik zou daar zelf aardig wat uitzonderingen op hebben maar het idee is niet slecht :)

[ Voor 9% gewijzigd door Wuursj op 26-08-2025 16:03 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Ik merk dat het me veel moeite kost om afstand te doen van spullen die ik voor mijn verjaardag heb gekregen, vooral boeken die ik van mijn vader heb gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Uruk-Hai schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 21:54:
Ik merk dat het me veel moeite kost om afstand te doen van spullen die ik voor mijn verjaardag heb gekregen, vooral boeken die ik van mijn vader heb gekregen.
Gelukkig ben je maar 1 dag per jaar jarig. Dan begin je gewoon met de spullen die je in de overige 364 dagen hebt gekocht of gekregen :+

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06:53
Ik weet je leeftijd niet, maar 60 boeken kunnen toch mooi in een boekenkast.

Ik denk dat je eens serieus moet kijken naar troep die je hebt, zonde vindt om weg te gooien maar ook niet gebruikt.
Bij elk advies dat hier wordt gegeven gooi je je kont tegen de krib. Stel jezelf de vraag of je echt wel wil ontspullen, ik denk van niet, maar je vindt wel de aandacht leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Ik wil wel degelijk serieus af van die neiging van mij om overbodige zooi te kopen en ik kan ook vertellen waarom:

Ik heb eens alles dat ik in 20 jaar gekocht heb in een spraedsheet genoteerd, samen met prijs en verkoopprijs.

Het totaal van de verkoopprijs was maar zo’n 10% van het totaal aan inkoopprijs.
Dat komt natuurlijk ook omdat niet alles dat ik heb gekocht overbodig was, maar het heeft me toen wel aan het denken gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Uruk-Hai schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 18:10:
[...]

Dat doen komt gewoon niet altijd in me op.

Meestal, als ik een antwoord nuttig vind, zoals bijvoorbeeld een link die iemand geeft, dan bookmark ik die link om er later nog eens naar te kijken, maar dan vergeet ik degene die me de link gegeven heeft te bedanken.

Ik doe dus wel degelijk iets met de adviezen. Alleen uit ik dat niet altijd.
Helemaal niemand verwacht dat je iedereen hier gaat bedanken voor elke post.

Wat mensen eerder denken, of in ieder geval ik, is dat je zelden reageert met 'oh ja, dat ga ik proberen!', maar dat je vooral met redenen (lees: smoesjes) komt waarom je doet wat je doet, zonder enig zicht op verbetering of überhaupt verandering.

Zie bijvoorbeeld al gelijk je volgende reactie:
Dit is wederom een reden (in jouw hoofd), zonder enige verdere reflectie, oplossing of aanzet tot verandering.
Uruk-Hai schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 10:39:
Ik wil wel degelijk serieus af van die neiging van mij om overbodige zooi te kopen en ik kan ook vertellen waarom:

Ik heb eens alles dat ik in 20 jaar gekocht heb in een spraedsheet genoteerd, samen met prijs en verkoopprijs.

Het totaal van de verkoopprijs was maar zo’n 10% van het totaal aan inkoopprijs.
Dat komt natuurlijk ook omdat niet alles dat ik heb gekocht overbodig was, maar het heeft me toen wel aan het denken gezet.
Spullen worden minder waard en daarom wil je minder spullen? Die volg ik niet helemaal. Wat maakt het dat jij van je spullen af wilt als ze veel van hun waarde verliezen? Iets wordt niet direct waardeloos, mits het nog werkt, als de verkoopprijs keldert, toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-09 19:17
Ik zie een probleem en een focus op spullen die al verkocht zijn (en registratie daarvan). Maar wat ik niet zie is welke spullen je nu nog hebt. Daar zit al dan niet een probleem, niet in de tv set uit 2005 die al verkocht is. Ik zou specifiek daar hulp zoeken met het bekijken van de spullen die je nog hebt. Laat iemand mee kijken naar je inboedel en stop desnoods alles waar je over twijfelt in dozen en kijk een half jaar later of je er inderdaad niks aan hebt. Je kunt prima naar een Wmo-loket van je gemeente met de vraag je te helpen ontspullen.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
Dus je wil het wel ordenen in een spreadsheet, maar IRL ordenen liever niet. Althans, zo komt het over.
Staat in die spreadsheet ook wat je nu nog hebt (dus select * where verkoopprijs=missing) ?

Ipv te kijken naar wat iets financieel opbrengt, kun je beter kijken of het product jou iets opbrengt. Als dat niets is, vraag je dan eens af waarom je het hebt gekocht.
En ben je echt een hoarder, staat je huis vol en moet je tussen dozen doorkruipen om van kamer naar de keuken te gaan, of heb je gewoon veel spullen.

Als het echt een zware psychische belasting vraag dan eens hulp bij een praktijkondersteuner bij de huisarts ipv hier niets te doen met alle adviezen en selectief te antwoorden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
Pat911 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 12:40:
[...]

Dus je wil het wel ordenen in een spreadsheet, maar IRL ordenen liever niet. Althans, zo komt het over.
Staat in die spreadsheet ook wat je nu nog hebt (dus select * where verkoopprijs=missing) ?

Ipv te kijken naar wat iets financieel opbrengt, kun je beter kijken of het product jou iets opbrengt. Als dat niets is, vraag je dan eens af waarom je het hebt gekocht.
En ben je echt een hoarder, staat je huis vol en moet je tussen dozen doorkruipen om van kamer naar de keuken te gaan, of heb je gewoon veel spullen.

Als het echt een zware psychische belasting vraag dan eens hulp bij een praktijkondersteuner bij de huisarts ipv hier niets te doen met alle adviezen en selectief te antwoorden.
Ja precies, vergeet de verkoopprijs. Als je het niet meer gebruikt is iedere Euro die je ervoor kunt krijgen winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016

10% valt nog goed mee.

In veel gevallen kost het geld om van iets vanaf te geraken.

En iets wegbrengen naar het recyclagepark wordt er jaar na jaar zeker niet goedkoper op. Ook kringloopwinkels aanvaarden zeker niet meer gemakkelijk dat je iets 'gratis' (je wil er gewoon vanaf) komt dumpen.

Als je spullen echt lang laat liggen in je huis is de prijs om er vanaf te geraken op den duur meer dan wat je er nieuw voor betaalt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:24

Vliegvlug

Flight Simple

Joris748 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 12:58:
[...]

Ja precies, vergeet de verkoopprijs. Als je het niet meer gebruikt is iedere Euro die je ervoor kunt krijgen winst.
Rationeel heel logisch maar voelt psychologisch toch heel anders. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07:31
Pat911 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 12:40:
[...]

En ben je echt een hoarder
Hier ben ik stiekem ook wel benieuwd naar.. zie inderdaad en volledig vol huis voor me :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-09 09:36
Hier en daar wel wat herkenning in de post en reacties. In de loop der jaren is het bij mij wel veranderd, ik kan inmiddels best makkelijk iets weg doen en daar vervolgens nooit meer aan denken. Bij mij is de oorzaak m'n vader, als je weet wat die ooit allemaal bewaard heeft... (van die grote vrachtwagencontainers vol, we hadden een gigantische schuur). Zo'n enorme zooi is mij gelukkeg behouden gebleven. De oorzaak is vrij simpel: hij kon altijd alles gebruiken, overal had ie wel een idee bij, maar het kwam er nooit van. Bij mij hetzelfde. Ook geldgebrek speelde een belangrijke rol, nu iets weg doen en later weer (duur) nodig hebben was geen optie, dus bewaren maar.

Het is mij vooral gelukt om makkelijker over dingen te gaan denken. Inmiddels genoeg geld om goed spul te kunnen kopen, en doe dat ook regelmatig.
- Marktplaats / vraag en aanbod zien als je opslagunit. Wil je iets opslaan? Zet het op MP. Ben je iets nodig? Eerst op MP kijken.
- De spullen een beperkte mentale waarde toekennen. Heb nog een dure cirkelzaag liggen, één keer gebruikt om wat kastjes te maken. De waarde daarvan zit al in die kastjes. Dus die zaag, hoe duur ook, heeft z'n waarde al bewezen. Ik hoef die niet te houden, die gaat na de verhuizing gewoon weg als alle kastjes klaar zijn. In de toekomst weer nodig? Dan kijk ik wel even in m'n opslagunit (MP). Goeie kans dat nu verkopen en later weer terugkopen uiteindelijk toch goedkoper is, dus financieel is het ook handiger dan bewaren.
- Een directe toepassing hebben. Als ik niks te zagen heb, koop ik geen zaag. Als ik pas over 6 maanden wat te zagen heb, koop ik nu nog geen zaag.
- Ben veel makkelijker gaan denken over éénmalig gebruik, ook van dure spullen. Vroeger vanuit huis meegekregen om goedkope troep te gebruiken voor iets eenmaligs. Wat is dat een domme keuze. Alles duurt langer, werkt vaak veel minder goed, ergenis etc. Nu gewoon direct goed pro spul in gebruik, en als het na de tijd nog waarde heeft, hup op MP. Scheelt zo veel ergenis dat het me dat extra geld vele malen waard is. Plus uiteindelijk is het vaak goedkoper: de klus/hobby is snelle klaar met goed resultaat, en je spul levert nog wat op, zodat je uiteindelijk goedkoper uit bent.

Dan nog: hier liggen ook spullen vrijwel ongebruikt, sommige dingen gebruik je gewoon maar zelden, maar je kunt eigenlijk ook niet zonder. Een ijsmachine bijvoorbeeld. Zelden gebruikt, maar als we die gebruiken bewijst die weer z'n waarde. Valt het onder hoarden als je zoets maar zelden gebruikt?

En voortschrijdend inzicht natuurlijk, je weet ook gewoon niet alles van te voren. Sommige dingen bleken uiteindelijk véél nuttiger dan gedacht, andere totaal niet nuttig. Zo was een nieuwe broodrooster een impuls, maar die gebruiken we écht regelmatig. Wie had gedacht dat er in broodroosters zo veel verschil zou kunnen zitten... Die oude natuurlijk wel ingeleverd. Maar die wok-pan en dutch-oven? Ooit veel gebruikt, maar nu op inductie niet meer, kan wel weg. Maar ja, stel nou dat we toch een gasbbq doen, dan is dat toch wel handig om een al ingebrande pan te hebben... Dus blijft het nog even liggen...

[ Voor 10% gewijzigd door barbarbar op 27-08-2025 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:10
Simpel, zeg tegen je visite dat je alles al hebt en geen kadoos meer wenst. Als je toch wat denkt nodig te hebben dan stel je het aankopen een tijdje uit komt er wel een andere oplossing voor.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Mijn appartement en kelder staan niet tjokvol overbodige spullen kriskras door elkaar. Ik krijg juist altijd complimenten van bezoekers als ze zien hoe netjes het bij mij thuis is.

Alles dat bij mij overbodig in huis staat, staat daar verpakt in een doorzichtige plastic doos van de Xenos of van Really Useful Box.

Ik koop altijd dezelfde plastic dozen van Xenos, zodat ik ze dan allemaal lekker op elkaar kan stapelen. Als ik identieke gestapelde dozen naast elkaar zie staan geeft me dat een lekker gevoel. Het staat in elk geval erg netjes.

Ik denk ook dat ik, toen ik dit topic aanmaakte, mijn autisme een rol kan hebben gespeeld. Mensen met autisme willen weleens 'van een muis een olifant maken'...

Misschien is uit mijn reacties ook wel op te maken dat ik een vorm van autisme heb...?

Hoe dan ook, dit topic aanmaken en de reacties er op doorlezen heeft me in elk geval het volgende geleerd:
1. Ik heb 'ontspullen' verward met 'vervangen'.
2. Ik heb er a la Marie Kondo bij het opstellen van mijn spreadsheet geen rekening mee gehouden hoeveel plezier ik aan mijn spullen ontleend heb. Ik zal daar in die spreadsheet nog een kolom voor oevoegen om voor mezelf een beter beeld te krijgen.

Er zijn vast wel meer dingen die ik kan leren als ik alle reacties nogmaals doorlees, maar de eerlijkheid gebied me te zeggen: ik begrijp niet alle reacties over mijn denkwijze even goed. Sommige van die reacties begrijp ik helemaal niet. Ik probéér het wel te begrijpen, dat wel, omdat ik zoveel mogelijk profijt wil hebben van dit topic, maar dat gaat tijd kosten.

Dan nog een greep uit de hoeveelheid spullen die ik meestal gratis van de hand heb gedaan de afgelopen jaren:
- Enorme hoeveelheid kookboeken en flyers van de supermarkt met recepten. Meestal waren dat goedkope kookboeken. Soms zat er een cadeau bij. Leek oh zo nuttig allemaal, maar ik ben er achter gekomen dat ik van super simpele gerechten houd die ik liever zelf verzin of van een website zoals 24kitchen haal. Die kookboeken zijn allemaal naar de kringloopwinkel gegaan.

- Heel veel keukenapparatuur. Ik had de broodbakmachine al eens genoemd. Dat was trouwens een goedkope van de Aldi die ik voor 50% van de prijs heb kunnen doorverkopen. Ik vind het jammer dat ik hem maar één keertje echt heb gebruikt. Dat had ik niet verwacht, gezien hoe dol ik ben op de heerlijke geur van versgebakken brood.

- Ook heb ik een broodrooster en een tosti-ijzer gehad. Die heb ik allebei vervangen door een contactgrill.

- Meerdere varianten van een sapperser. Ik had een heel simpele sinaasappelperser van mijn ouders en later een wat groter model zelf gekocht, wel goedkoop. Deed het op zich goed, maar ik kreeg al snel een enorme hekel aan het schoonmaken er van.

- Ik heb drie blenders in huis gehad. Mijn eerste blender was een dure Magimix Le Blender met een glazen kan. Die had ik gekocht omdat een vriend van mij er ook een had. Een superkrachtig ding die in een paar seconden slagroom kon kloppen. Omdat ik bang werd dat ik die glazen kan op een dag stuk zou laten vallen (ik ben motorisch erg onhandig), heb ik die voor 50% van de prijs verkocht en van de opbrengst een goedkopere blender gekocht die ik zelf kon repareren. Later werd ik het zelf repareren beu en kocht ik nog een tweede goedkope blender met kunststof kan. Op een gegeven moment las ik hoeveel suiker je teveel binnen krijgt door van fruitsmoothies een gewoonte te maken en heb ik daarom beide blenders weer verkocht.

- Enorm veel kleding waar ik een tijd lang soort fetish voor had en die ik ook korte tijd daadwerkelijk gedragen heb, maar waarvoor ik mezelf uiteindelijk het type niet vond. Vooral colberts en overhemden. Ik kreeg bijvoorbeeld een hekel aan het strijken van de overhemden. De colberts laten stomen ging ook niet altijd goed. Ik kreeg er eentje terug met lelijke plekken (verkleurd door de hitte). Dat zag ik pas toen het al te laat was. Die colberts en overhemden heb ik geschonken aan een stichting in de stad die gratis kleding uitdeelt aan de minder bedeelden.

De colberts had ik overigens gekocht, terwijl ik eigenlijk blazers had willen hebben. Ik zag het verschil niet. Dat is ook niet zo raar. Een blazer is in feite een colbert, maar dan gemaakt van een veel dunnere stof. Een colbert heeft een voering, een blazer niet.

- Allerlei gereedschap in mijn kelder dat ik voor maar één project nodig had of waar ik helemaal nooit gebruik van gemaakt heb. Voorbeeld van het eerste: een goedkope bovenfreesmachine van de Lidl, om deurtjes voor mijn huiskamerkast mee te frezen. Als ik mijn leven over kon doen zou ik een bovenfreesmachine hebben geleend in plaats van er eentje te kopen. Voorbeeld van dat laatste: een goedkoop setje om schroefdraad mee te maken.

- Onlangs heb ik nog een complete grote krat aan oude duikspullen aan mijn duikvereniging geschonken. Dik drie jaar plezier van gehad en 20 jaar lang netjes stof -en vochtvrij in een hoek van mijn kelder bewaard voor het geval die oude liefde voor het duiken opnieuw zou oplaaien. Maar dat zie ik niet meer voor me. Jaren eerder had ik ook al eens mijn duikpak en zuurstoffles aan de vereniging geschonken.

Dus tja, ben ik een hoarder?
Aan de ene kant best wel, maar geen chaotische.
Als je bij mij thuis zou komen en je mijn interieur zou zien zou je je waarschijnlijk afvragen waar ik me zo druk om maak. Maar dat komt omdat ik al heel veel de deur uit heb gedaan, dus dat zie je niet meer. En wat ik allemaal nog wel heb aan overbodige spullen staat super netjes opgeslagen, dus daar zie je ook niet direct iets aan af.

[ Voor 60% gewijzigd door Uruk-Hai op 27-08-2025 15:06 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Volgens mij ben ik niet écht een hoarder, want mijn appartement en kelder staan niet tjokvol overbodige spullen. Ik krijg juist altijd complimenten van bezoekers als ze zien hoe netjes het bij mij thuis is.
Het algemene beeld van een hoarder is een rommelig huis met overal en nergens zooi, maar niet elke hoarder is rommelig. 'Hoarden' is simpelweg geen afscheid kunnen nemen van spullen, of er in ieder geval heel veel moeite mee hebben.

Zie bijvoorbeeld:
Wat is een verzamelstoornis?
Bij een verzamelstoornis, ook wel bekend als 'hoarding, 'verzamelwoede' of 'verzameldrang', voelen mensen een sterke drang om bepaalde voorwerpen te bewaren. Het wegdoen van deze spullen veroorzaakt een gevoel van lijden, waardoor ze uiteindelijk een grote hoeveelheid spullen gaan verzamelen.
Sowieso is die site/pagina wel een interessante om verder door te lezen: https://wijzijnmind.nl/ps...chipedia/verzamelstoornis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Hahn schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:26:
[...]
Bedankt!

Ik zal hem bookmarken en later nog eens uitgebreid doorlezen.

Hmm, ik dacht al aan erfelijkheid als oorzaak:
Het verzamelgedrag zit in de familie: ongeveer 50 procent van de mensen die verzamelen geeft aan dat zij een familielid hebben die dat ook doet. Genetische factoren spelen een belangrijke rol bij het ontstaan van de verzamelstoornis.
Mijn oma was veel extremer dan ik. Zij kocht niet alleen heel veel, maar pakte het dan meestal nog niet eens uit. Zij kocht het dus enkel om het kopen. Na haar overlijden is een oom van mij die vrachtwagenchauffeur was drie dagen lang bezig geweest haar spullen het huis uit te halen.

Probeer je dat maar eens voor te stellen: een gewoon rijtjeshuis waar drie vrachtwagens vol aan nooit gebruikte spullen uit komen...

[ Voor 52% gewijzigd door Uruk-Hai op 27-08-2025 15:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pat911
2. Ik heb er a la Marie Kondo bij het opstellen van mijn spreadsheet geen rekening mee gehouden hoeveel plezier ik aan mijn spullen ontleend heb. Ik zal daar in die spreadsheet nog een kolom voor oevoegen om voor mezelf een beter beeld te krijgen.
Is dat op microniveau vastleggen echt nodig, of is dat ook iets dat je 'moet' doen vanuit je autisme? Hou je dan ook alles bij, dus zelfs als je een nieuw kopje koopt op vakantie of zo?
En hoe waardeer je het plezier/genot van spullen.

Ik heb bijvoorbeeld een spreadsheet met alle concerten waar ik ooit ben geweest, gewoon omdat ik het leuk vind dat terug te kunnen vinden. Maar ik ga dan niet alle dagjes uit vastleggen die ik ooit heb gemaakt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pat911
Uruk-Hai schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:45:
[...]

Bedankt!

Ik zal hem bookmarken en later nog eens uitgebreid doorlezen.
Ik wil niet lullig klinken, maar hoe groot is je bookmarkverzameling - en kom je daar inderdaad op terug?
Of ondergaat die hetzelfde lot als je spullen, wel opgeslagen en dan staan te wachten tot je zelfs vergeten bent dat je ze hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Pat911 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:47:
[...]
Is dat op microniveau vastleggen echt nodig, of is dat ook iets dat je 'moet' doen vanuit je autisme? Hou je dan ook alles bij, dus zelfs als je een nieuw kopje koopt op vakantie of zo?
Niet werkelijk alles, maar dat komt alleen omdat ik niet van alles het bonnetje meer had. Van oorsprong ben ik een enorme chaoot. Ik heb me heel langzaam ontwikkeld van chaoot naar super nette control freak.

Een van de redenen waarom ik van alles vastleg in spreadsheets en ook documenten is omdat ik een ontzettend slecht lange termijn geheugen heb. Dat weet ik omdat ik een twee jaar jongere zus heb waar ik me aan kan spiegelen. Haar geheugen is fenomenaal vergeleken met dat van mij... later heb ik geleerd dat zij een redelijk normaal functionerend lange termijn geheugen heeft en dat ik daarin nogal bijzonder ben.
En hoe waardeer je het plezier/genot van spullen.
Het hangt er vanaf wat het is. Ik heb bijvoorbeeld altijd enorm genoten van bijna al mijn ICT gerelateerde spullen. Ik zit niet voor niets op tweakers.net.
Ik heb bijvoorbeeld een spreadsheet met alle concerten waar ik ooit ben geweest, gewoon omdat ik het leuk vind dat terug te kunnen vinden. Maar ik ga dan niet alle dagjes uit vastleggen die ik ooit heb gemaakt.
Nee, dat doe ik ook niet, maar vanwege mijn verstoorde tijdsgevoel (ook weer vanwege mijn autisme) vind ik het handig om achteraf nog eens na te kunnen kijken wat wanneer ook alweer gebeurd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uruk-Hai
https://wijzijnmind.nl/ps...chipedia/verzamelstoornis
Psychische klachten en verzamelstoornis
Ongeveer 75% van de mensen met een verzamelstoornis heeft ook een stemmings- of angststoornis. Daarnaast vertoont ongeveer 20% van hen ook symptomen van een obsessieve-compulsieve stoornis.
Zo, dat is nog eens treffend omschreven! Ik heb namelijk inderdaad een angststoornis en daarnaast OCD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
Uruk-Hai schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:58:
Het hangt er vanaf wat het is. Ik heb bijvoorbeeld altijd enorm genoten van bijna al mijn ICT gerelateerde spullen. Ik zit niet voor niets op tweakers.net.
Hierin zie ik je autisme wel erg duidelijk. Het is eigenlijk meer een retorische vraag. Want waarde hechten aan plezier is natuurlijk erg subjectief. (Let op, zeker niet bedoeld als aanval, maar meer een constatering omdat je een paar posts terug vroeg of het opviel dat je autistische trekken hebt).

Zelf gebruik ik trouwens ook lijstjes om orde te scheppen en overzicht te houden in mijn werkzaamheden. Anders spring ik van de hak op de tak, en pak ik al weer een tweede activiteit op als de eerste nog niet voorbij is. Voor die lijstjes nam ik een pilletje om wat meer focus te krijgen, maar dat hoeft met die lijstjes niet meer.
Op het werk moet ik soms wel wat flexibeler zijn, storingen hebben nou eenmaal voorrang, maar dan hou ik wel orde in waar ik mee bezig was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Als ik kijk naar mijn eigen verzamelwoede denk ik vaak terug aan de episode van Dr Who waarin de dokter net veranderd is in Matt Smith. Je ziet Matt dan met zijn Tardis neerstorten in de achtertuin van een klein meisje en hij wil dan bij haar in huis allerlei eten uitproberen om te checken wie hij geworden is en wat hij wel of niet lekker vind.

Zo probeer ik mijn verzameldrang ook weleens te verklaren: ik zie dat niet alleen als een probleem, maar ook als een ontdekkingsreis: dit past bij me, dat past niet of niet langer bij me... En dat kan ik dan alleen ontdekken door het in huis te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
- Ik heb drie blenders in huis gehad. Mijn eerste blender was een dure Magimix Le Blender met een glazen kan. Die had ik gekocht omdat een vriend van mij er ook een had. Een superkrachtig ding die in een paar seconden slagroom kon kloppen. Omdat ik bang werd dat ik die glazen kan op een dag stuk zou laten vallen (ik ben motorisch erg onhandig), heb ik die voor 50% van de prijs verkocht en van de opbrengst een goedkopere blender gekocht die ik zelf kon repareren. Later werd ik het zelf repareren beu en kocht ik nog een tweede goedkope blender met kunststof kan. Op een gegeven moment las ik hoeveel suiker je teveel binnen krijgt door van fruitsmoothies een gewoonte te maken en heb ik daarom beide blenders weer verkocht.
Die Magimix Le Blender heb ik ook en je kan die glazen kan gewoon in de vaatwasser doen.
Daarnaast is fruitsuiker niet perse ongezond. Het Voedingscentrum adviseert per dag minimaal 250 gram fruit te eten. Kun je toch iedere dag een lekkere smoothie drinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:19
Mijn 2 centen:
- Niets kopen omdat het een aanbieding is/er leuk uit ziet/zonder plan/zonder tijd voor een plan. Als het nodig is, koop je het alleen dan (en als het kan, iets "goeds", vooral met betrekking op gereedschap). Mijn hoofd loopt over van plannen en ideeën, maar ik heb beperkt tijd. Ik schaf niets aan voordat ik er ook de tijd voor heb om er iets mee te doen.
- Dingen weg doen werd exponentiëel makkelijker als je de kosten van het opnieuw kopen meeneemt. Veel vooral kleine rommel blijft eindeloos bewaart, want "is misschien nog wel eens handig". Schat de kans dat je het werkelijk nodig gaat hebben x de prijs, en er kunnen zo bakken rommeltjes weg. Heel soms moet je het wel eens opnieuw kopen dan.
- Beperk emotioneel geladen objecten tot een paar dozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Ik heb hier nu drie grote verpakkingsdozen staan waar ik maar geen afscheid van kan nemen. Twee zijn van de mijn beide (tweedehands gekochte) fullhd monitoren en de derde is van mijn flatbedscanner.

Dat zijn drie apparaten die ik al jaren heb en waarvan ik inmiddels zeker weet dat ik ze pas de deur uit doe als ze stuk gaan of extreem zwaar verouderd zijn, maar toch bewaar ik tegen beter weten in hun verpakkingsdozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Wispe schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:46:
[...]
Die Magimix Le Blender heb ik ook en je kan die glazen kan gewoon in de vaatwasser doen.
Oh ja, dat is ook weer zoiets: ik heb een jaar lang een vaatwasser gehad. Ik vond het bij nader inzien een volkomen overbodig ding, maar daar kon ik voor mezelf alleen achter komen door er een jaar eentje in huis te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 22-09 22:00
Uruk-Hai schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:53:
Ik heb hier nu drie grote verpakkingsdozen staan waar ik maar geen afscheid van kan nemen. Twee zijn van de mijn beide (tweedehands gekochte) fullhd monitoren en de derde is van mijn flatbedscanner.

Dat zijn drie apparaten die ik al jaren heb en waarvan ik inmiddels zeker weet dat ik ze pas de deur uit doe als ze stuk gaan of extreem zwaar verouderd zijn, maar toch bewaar ik tegen beter weten in hun verpakkingsdozen.
Staan die dozen in de weg (in bijvoorbeeld een logeerkamer) of gewoon opgeborgen in een berging waar ruimte genoeg is. Originele verpakkingen zijn beter dan wat dan ook mocht je het een keer moeten verplaatsen. Alleen weg doen als je geen ruimte er voor hebt.

En gebruik je die flatbedscanner uberhaupt nog? Ik ken vrijwel niemand die nog scant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Ik heb de dozen al verplaatst.

Nu heb ik weer wat beenruimte onder de tafel die eigenlijk als puzzel en hobby tafel bedoeld was :)

Oh ja, ik gebruik mijn flatbedscanner nog zeker elk jaar.

Het gebruik wordt wel steeds minder omdat ik er het meeste al mee heb ingescand, maar ik zal hem de komende jaren nog wel even blijven gebruiken.

[ Voor 80% gewijzigd door Uruk-Hai op 27-08-2025 17:39 ]

Pagina: 1 2 Laatste