Check voor plan en contract jaren '30 huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20-09 22:17
Beste Tweakers,

Ik heb al heel wat uren gestoken in het doorlezen van topics over dynamische en vaste contracten, zonnepanelen, verbruik etc. Daar ben ik een stuk wijzer van geworden, maar toch besloten om een topic te openen dat is toegespitst op mijn situatie. Ik merk namelijk dat ik wat verdrink in de hoeveelheid informatie.

Situatie
Huidig: modern huurappartement, jaarverbruik 3000 kWh
Per 1 oktober: jaren ’30 koopwoning (85 m²)
Verwacht jaarverbruik: ± 3500 kWh (wilde gok)
Verwarming daar: nu via airco in de woonkamer, boven nog geen verwarming (komt later een tweede airco)
Warmtepompboiler: gepland voor november, doel is volledig van het gas af te gaan
Zonnepanelen: nog geen, maar na onderzoek besloten om het dak vol te leggen met 7 panelen op noordoost
en 7 panelen op noordwest

Overige context
- lk werk vaak thuis overdag en kan dus apparaten laten draaien op momenten dat er zonopbrengst is, al blijft het grootste verbruik ’s avonds.
- Ik ben net begonnen met Home Assistant. Misschien kan ik hier later slim gebruik van maken i.c.m. zonnepanelen, maar dat is voor nu niet cruciaal.
- Er komt wellicht in de toekomst een jacuzzi
- Ik wil profiteren zolang het kan, van de salderingsregeling, maar ook ontzorgd zijn. Gezien we de winter ingaan ben ik benieuwd of dit impact heeft op mijn keuze ivm de zonopbrengst.
- Huis is redelijk geisoleerd, kan beter.

Mijn vragen
1. Wat is in mijn situatie handig qua energiecontract en salderen? Vast voor een jaar om eerst inzicht in mijn verbruik te krijgen, of meteen dynamisch instappen?

2. Doe ik er goed aan om direct het hele dak vol te leggen met panelen ?
Ik lees dat dit vaak nog steeds het meest lucratief is.
Tegelijk vraag ik me af of ik in de zomer al die stroom wel verbruik.
Anderzijds: als de installateurs er toch zijn, is het misschien slim om direct alles vol te leggen.

Alvast erg bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:50
@0re0

Hoeveel verschilt vol met 7+7?
Twee dakvlakken is al gunstig.
Van vol heb je meer lol in de winter; zeker als je met airco's verwarmt.

Zorg voor een omvormer die je kunt terugregelen, bijvoorbeeld via een modbus interface. Dan kan Home Assistant in de toekomst je p1 meter uitlezen en de omvormer aansturen.

Dynamisch lijkt me niet direct een logische optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
RudolfR schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 20:44:
@0re0

Zorg voor een omvormer die je kunt terugregelen, bijvoorbeeld via een modbus interface. Dan kan Home Assistant in de toekomst je p1 meter uitlezen en de omvormer aansturen.

Wat bedoel je? Het dak = vol met 14 panelen (7x NO en 7x NW)
Ja vandaar dat ik wellicht ook voor vol wil gaan. Maar toch twijfel ik door alle nieuwsberichten op internet.
Ze maken je een beetje bang met titels als, "nieuwe huiseigenaren plaatsen geen panelen meer door het verdwijnen van de salderingsregeling" :+

Dus vandaar ook mijn andere vraag, wat is handig qua contract in mijn situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-09 09:34
Zonnepanelen leveren steeds minder op, bij sommige providers betaal je al meer dan je terug krijgt voor de stroom die je teruglevert https://www.gaslicht.com/...-kost-wel-12-cent-per-kwh

Dus een omvormer die terug of uitschakelt als je teruglevert gaat waarschijnlijk wel een must worden als salderen 2027 vervalt.

Ik zou eerst goed kijken wat je verbruik is, straks is je verbruik maar 600-700m3 en dan blijkt het niet de moeite te zijn alles te verbouwen (tenzij je heel graag van gas afwilt en kosten maken niet uit).

Geef het een jaartje om je huis te leren kennen, kijk naar je verbruik, je isolatie en comfort.
Soms is het beter om te isoleren als je bijvoorbeeld veel tocht of kouval hebt bijvoorbeeld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:08
Vraag je vooral af - hoe ga je ervoor zorgen dat je de opgewekte stroom zelf gebruikt op het moment dat je het opwekt. Als het antwoord "niet" is, dan hebben zonnepanelen relatief weinig nut.

In Belgie hebben we geen salderen meer, maar ook geen terugleverboete. Je ziet hier dat zonnepanelen zichzelf nog wel terugverdienen, maar niet meer in 5-8 jaar. Je zal eerder naar termijnen van 10-15 jaar kijken, mits je zelf een aanzienlijk deel kan verbruiken. Wat ik teruglever moet ik niets op bijbetalen op het moment (in zomer moet ik betalen, maar in winter krijg ik wat geld, dus dat effent uit, en ja ik zou in zomer panelen dan uit kunnen zetten, maar we hebben t over centenwerk. In winter krijg ik iets meer dan 1 ct per kWh, in zomer betaal ik 0.09 ct per kWh).

[ Voor 30% gewijzigd door 99ruud99 op 22-08-2025 21:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:18

FreakNL

Well do ya punk?

Probeer ze zo goedkoop mogelijk te leggen! En PV leveranciers vallen om bij de vleet dus laat je niet in de maling nemen met “installatie garantie”.

Heb je schaduw? En heb je hellingsverschil?

Ik zou geneigd zijn om voor twee simpele strings te gaan en een omvormer die twee strings (2xmppt) aankan op verschillende oriëntatie.

Ga niet met optimizers en micro’s aan de gang als dat niet nodig is. De kans dat er dan binnen 10-15 jaar iemand alsnog je dak op moet is veel groter dan bij gewoon een ouderwetse string. En alles wat geld kost is killing voor je tvt. Bij een ouderwetse string kan je omvormer uiteraard ook stukgaan, maar die hangt gewoon binnen.

Ga verder uit van eigen gebruik van ongeveer 30% en kijk dan wat je tvt is. Ga ervanuit dat je niks krijgt voor teruglevering.

Bierviltje:
Als je voor 4000 euro een systeem kunt neerleggen wat 5000kwh doet en het lukt je om daar 1700kwh (ongeveer 30%) per jaar direct zelf van te gebruiken dan verdien je dus minimaal 1700*0,25=425. Terugverdientijd dus 10 jaar, als er niks stuk gaat.

Reken je niet meer rijk. Bovenstaand is reeel met huidige regelgeving. En dat is prima, zolang je een systeem neerlegt wat niet te ingewikkeld is.

Besparen doe je vooral door minder te verbruiken. Van het gas afgaan hoeft niet perse een gunstige rekensom te zijn nu de saldering wegvalt.

- Als de kWh prijs 50cent wordt ben je spekkoper maar niemand heeft een glazen bol.
- ik geloof zelf niet dat het houdbaar is dat een terugleverde kWh geld kost dus ik verwacht dat je minimaal 1ct gaat krijgen in de toekomst. Maar ook hier: ik heb geen glazen bol.
- De tijden van 8000kwh neerleggen een daardoor jaarlijks veel geld toekrijgen zijn gelukkig voorbij. Maar nog steeds kan het lonen, als is het maar je eigen verbruik:)

[ Voor 25% gewijzigd door FreakNL op 22-08-2025 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
@0re0

Ah, ik dacht dat de voorkeur uitging naar 7+7 op basis van de 3500kWh en dat meer leggen nog een optie was. Verkeerd gelezen.

14 panelen op twee strings lijkt me helemaal niet gek met jouw plannen voor electrificatie.
Eigen verbruik wordt natuurlijk belangrijker als het salderen verdwijnt, tzt evt. met een batterij(tje).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:28
Allereerst, goed bezig. En proficiat met je nieuwe huis.

2. Ik zou gaan voor, dak vol, vooral als het goedkoop kan.
En zoals @RudolfR zegt, met een omvormer die kan terugregelen (desnoods daar wat meer geld aan uitgeven). Dan maakt een paar panelen meer of minder ook niet uit, omdat die dan tegen die tijd, zodra het nodig is, 'uit' kunnen worden gezet door de omvormer.

1. En een jaarcontract.

Kijk overigens even of je wel een airco boven nodig hebt. Ten minste, als je die wilt gebruiken voor verwarming. Vaak heb je op slaapkamers geen verwarming nodig. En op die zeldzame momenten dat het wel nodig is, zou je altijd nog met een electrische radiator of iets dergelijks kunnen verwarmen. (Hoog verbruik, maar als die bijna nooit aan gaat, maakt dat de kosten van een airco makkelijk goed.
Maar koeling in de zomer, dat zou wel nodig kunnen zijn...
Is er een mogelijkheid om later naar verwarming middels warmtepomp te gaan, middels vloerverwarming? Overdag verwarmen met airco's werkt niet echt, omdat er geen massa is om de warmte vast te houden tot de avond. Maar de 'watermassa' van vloerverwarming doet dat wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

@RudolfR ik geloof nog niet echt in batterijen. Voordat ze terugverdient zijn is de accu gaar. Verder (maar dat is echt IMO) denk ik niet dat terug regelen nodig gaat zijn in de toekomst.

@Truus01 eens, wij hebben geen verwarming meer in beide verbouwde slaapkamers. Die twee keer per jaar dat het nodig is komt er een losse elektrische radiator vanachter het knieschot.

Nog iets
Als je een oprit hebt en EV gaat rijden in de toekomst wordt de som overigens nog veel gunstiger.

En een laatste opmerking:
Je hebt er geen boodschap aan maar het verwarmen van zo’n oude hut kan flink tegenvallen als je modern gewend bent. Is die woning wat up to date gebracht? Anders moet je flink aan de isolatie gaan werken. Ik heb in mijn eentje in een jaren 30 appartement gewoond. Ik was 5 dagen per week op kantoor (andere tijden) en in het weekend ook vaak niet thuis. Alsnog verstookte ik daar gewoon 1200m3 per jaar, daar doe ik nu 5 jaar over.

[ Voor 45% gewijzigd door FreakNL op 22-08-2025 21:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

FreakNL schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 21:11:

Ga niet met optimizers en micro’s aan de gang als dat niet nodig is. De kans dat er dan binnen 10-15 jaar iemand alsnog je dak op moet is veel groter dan bij gewoon een ouderwetse string. En alles wat geld kost is killing voor je tvt. Bij een ouderwetse string kan je omvormer uiteraard ook stukgaan, maar die hangt gewoon binnen.
Eens met de rest van je betoog maar je moet niet alle fabrikanten over een kam scheren. Enphase bijv. betaald gewoon een vergoeding aan de installateur voor het vervangen van een component die onder garantie vervangen moet worden. Bij mijn pa was de Envoy dood en ik kon daar gewoon kosten voor rekenen. Uiteindelijk niet gedaan omdat ik de boel zelf vervangen heb.

Het is daarbij ook niet nodig om de oorspronkelijke installateur in te schakelen. Een andere partij kan de vergoeding ook claimen. In dit geval was ik zelf ook niet de oorspronkelijke installateur.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
Truus01 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 21:27:
Allereerst, goed bezig. En proficiat met je nieuwe huis.

2. Ik zou gaan voor, dak vol, vooral als het goedkoop kan.
En zoals @RudolfR zegt, met een omvormer die kan terugregelen (desnoods daar wat meer geld aan uitgeven). Dan maakt een paar panelen meer of minder ook niet uit, omdat die dan tegen die tijd, zodra het nodig is, 'uit' kunnen worden gezet door de omvormer.

1. En een jaarcontract.

Kijk overigens even of je wel een airco boven nodig hebt. Ten minste, als je die wilt gebruiken voor verwarming. Vaak heb je op slaapkamers geen verwarming nodig. En op die zeldzame momenten dat het wel nodig is, zou je altijd nog met een electrische radiator of iets dergelijks kunnen verwarmen. (Hoog verbruik, maar als die bijna nooit aan gaat, maakt dat de kosten van een airco makkelijk goed.
Maar koeling in de zomer, dat zou wel nodig kunnen zijn...
Is er een mogelijkheid om later naar verwarming middels warmtepomp te gaan, middels vloerverwarming? Overdag verwarmen met airco's werkt niet echt, omdat er geen massa is om de warmte vast te houden tot de avond. Maar de 'watermassa' van vloerverwarming doet dat wel.
De airco op de bovenverdieping zal dan inderdaad meer zijn om te koelen. Eerst maar eens een zomer aankijken hoe het is :*) Vloerverwarming zou in theorie kunnen, als het budget het toelaat. Heb eerst nog een hoop ander herstel. In beginsel is dit het uitgangspunt.

Je zegt stellig jaarcontract, hier neig ik ook naar. Maar kun je hem eens onderbouwen? Wellicht geeft me dat wat meer inzicht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0re0
FreakNL schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 21:30:
@RudolfR ik geloof nog niet echt in batterijen. Voordat ze terugverdient zijn is de accu gaar. Verder (maar dat is echt IMO) denk ik niet dat terug regelen nodig gaat zijn in de toekomst.

@Truus01 eens, wij hebben geen verwarming meer in beide verbouwde slaapkamers. Die twee keer per jaar dat het nodig is komt er een losse elektrische radiator vanachter het knieschot.

Nog iets
Als je een oprit hebt en EV gaat rijden in de toekomst wordt de som overigens nog veel gunstiger.

En een laatste opmerking:
Je hebt er geen boodschap aan maar het verwarmen van zo’n oude hut kan flink tegenvallen als je modern gewend bent. Is die woning wat up to date gebracht? Anders moet je flink aan de isolatie gaan werken. Ik heb in mijn eentje in een jaren 30 appartement gewoond. Ik was 5 dagen per week op kantoor (andere tijden) en in het weekend ook vaak niet thuis. Alsnog verstookte ik daar gewoon 1200m3 per jaar, daar doe ik nu 5 jaar over.
Isoleren staat inderdaad ook op de agenda! (als eerste) Daarom vind ik het ook zo lastig om te bepalen hoeveel stroom ik ga verbruiken. Ik zie wel wat andere handige tips in dit topic over mijn HA te koppelen zodat hij de panelen kan regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
FreakNL schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 21:11:
Probeer ze zo goedkoop mogelijk te leggen! En PV leveranciers vallen om bij de vleet dus laat je niet in de maling nemen met “installatie garantie”.

Heb je schaduw? En heb je hellingsverschil?

Ik zou geneigd zijn om voor twee simpele strings te gaan en een omvormer die twee strings (2xmppt) aankan op verschillende oriëntatie.

Ga verder uit van eigen gebruik van ongeveer 30% en kijk dan wat je tvt is. Ga ervanuit dat je niks krijgt voor teruglevering.

Bierviltje:
Als je voor 4000 euro een systeem kunt neerleggen wat 5000kwh doet en het lukt je om daar 1700kwh (ongeveer 30%) per jaar direct zelf van te gebruiken dan verdien je dus minimaal 1700*0,25=425. Terugverdientijd dus 10 jaar, als er niks stuk gaat.

Reken je niet meer rijk. Bovenstaand is reeel met huidige regelgeving. En dat is prima, zolang je een systeem neerlegt wat niet te ingewikkeld is.

Besparen doe je vooral door minder te verbruiken. Van het gas afgaan hoeft niet perse een gunstige rekensom te zijn nu de saldering wegvalt.

- Als de kWh prijs 50cent wordt ben je spekkoper maar niemand heeft een glazen bol.
- ik geloof zelf niet dat het houdbaar is dat een terugleverde kWh geld kost dus ik verwacht dat je minimaal 1ct gaat krijgen in de toekomst. Maar ook hier: ik heb geen glazen bol.
- De tijden van 8000kwh neerleggen een daardoor jaarlijks veel geld toekrijgen zijn gelukkig voorbij. Maar nog steeds kan het lonen, als is het maar je eigen verbruik:)
Er komen idd 2 string omvormers. Maar hoe werkt dat dan? De offerte die ik heb opgevraagd betreft 13 zonnepanelen JA Solar glas-glas 450Wp met Growatt omvormer.
In de winter schijnt de zon nauwelijks. Dus als ik de panelen in oktober laat leggen, heb ik er vrij weinig aan tot de zomer begint, dus neem ik voornamelijk stroom af van het net in de winter. Kan ik ze dan niet beter pas in de lente laten monteren? Of juist zo snel mogelijk ivm salderen wat nog lucratief is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
REDSD schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 21:03:
Zonnepanelen leveren steeds minder op, bij sommige providers betaal je al meer dan je terug krijgt voor de stroom die je teruglevert https://www.gaslicht.com/...-kost-wel-12-cent-per-kwh

Dus een omvormer die terug of uitschakelt als je teruglevert gaat waarschijnlijk wel een must worden als salderen 2027 vervalt.

Ik zou eerst goed kijken wat je verbruik is, straks is je verbruik maar 600-700m3 en dan blijkt het niet de moeite te zijn alles te verbouwen (tenzij je heel graag van gas afwilt en kosten maken niet uit).

Geef het een jaartje om je huis te leren kennen, kijk naar je verbruik, je isolatie en comfort.
Soms is het beter om te isoleren als je bijvoorbeeld veel tocht of kouval hebt bijvoorbeeld
Dus je zegt feitelijk, monteren ze eventueel pas na een jaar? Ik lees juist veel geluiden dat ik ze beter z.s.m. kan monteren ivm het nog bestaan van de salderingsregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
RudolfR schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 20:44:
@0re0

Laatste vraag aan jou. Ben geen uber expert in HA. Is zo'n flow relatief makkelijk te importeren als een blueprint en aan te passen?

Dit is mijn offerte voor de panelen:
13 zonnepanelen JA Solar glas-glas 450Wp met Growatt omvormer (2 strings)
Na wat googlen zie ik dat je deze kunt koppelen met HA. Dus ik zo hiermee automatisch de panelen kunnen regelen? Of moet ik voor een andere omvormer aan?
De aanbieder zegt wel dat deze omvormer niet geschikt is voor een thuisbatterij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:28
Inderdaad niet wachten met (laten) monteren van zonnepanelen. Alles wat je nu hebt, met salderen, is meegenomen.
0re0 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:50:
Je zegt stellig jaarcontract, hier neig ik ook naar. Maar kun je hem eens onderbouwen? Wellicht geeft me dat wat meer inzicht
Er zijn eigenlijk 3 opties. Modelcontract, dynamisch en vast.
- Modelcontract valt (voorlopig) af voor je, want daar veranderen de prijzen per 1-1-2026 van. Waarschijnlijk komen er dan (bij de meesten) terugleverkosten bij. En de modelcontracten zijn sowieso voornamelijk gunstig met een groot overschot, omdat je met de lage TLV( terugleververgoeding) de hoge vaste kosten eerst goed moet maken.
- Dus gaat het tussen dynamisch en vast. En er zijn denk ik net zoveel zonnepaneelhouders die stellig dynamisch zeggen als vast. Maar imo is dynamisch alleen gunstiger als je het verbruik kunt sturen mbv grootverbruikers (EV) en/of accu. Ook heeft dynamisch de risico's dat als de situatie in de wereld wijzigt, de prijzen flink kunnen stijgen. (Flink dalen niet, ze zijn nu 'genormaliseerd', heb ik het idee.) Verder saldeer je met dynamisch alleen de energiebelasting. Grof geschetst, je krijgt bv 10ct in de zomer voor je geleverde kWh, maar betaald 30ct in de winter en je saldeert dan alleen die 10ct en bent die 20ct kwijt. (En er zit al verschil tussen overdag en avond.)
Vandaar ook dat dynamisch vooral nadelig lijkt te zijn zolang salderen er nog is.
Voordeel van dynamisch is wel dat het in principe per dag op te zeggen is. Maar als je dat bv doet omdat de prijs plots stijgt, zullen de tarieven van de vaste contracten ook omhoog zijn gegaan (en geen cashbacks/kortingen meer mogelijk).
- Bij vast ligt alles vast, hoef je nergens naar de kijken en weet je waar je aan toe bent. En is het mi gunstiger. Er zijn ook al verhalen van mensen (hier op Tweakers) die dynamisch een tijd geprobeerd hebben en nu toch weer voor een vast contract hebben gekozen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
@0re0

Meen dat er in het HA-topic wel een voorbeeld voorbij is gekomen, maar het is niet heel triviaal, omdat je met meerdere systemen te maken hebt en het de omvormer waarschijnlijk ook tijd kost om op- en af te regelen.
Afhankelijk van het soort p1 meter krijg je ook met andere intervals waarden door bijv.

Ik heb zelf een Growatt, die ik uitlees via esphome, en ik meen dat het daarmee moet kunnen, maar nog niet nodig gehad.
Of en hoe het via de officiële integratie kan heb ik geen idee van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-09 09:34
0re0 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:56:
[...]

Dus je zegt feitelijk, monteren ze eventueel pas na een jaar? Ik lees juist veel geluiden dat ik ze beter z.s.m. kan monteren ivm het nog bestaan van de salderingsregeling.
Er is al bijna niks meer over van salderen door de terugleverboete. Ik verbruik ongeveer 2600kwh per jaar en ik bespaar nu nog ongeveer 25-30 euro per maand met mijn 3100kwh die ik opwek.

Dus reken voor je zelf maar uit wat het voor je doet. Ik had de pech om de panelen op de piek van de prijzen te kopen (5000 euro). in het begin zou ik ze binnen 6 jaar hebben terug verdiend, nu is het 14 jaar en elk jaar duurt het weer langer. Als het zo blijft doorgaan ga ik ze iig nooit meer terugverdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:17

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

meer beschrijvende titel

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

0re0 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:51:
[...]

Isoleren staat inderdaad ook op de agenda! (als eerste) Daarom vind ik het ook zo lastig om te bepalen hoeveel stroom ik ga verbruiken. Ik zie wel wat andere handige tips in dit topic over mijn HA te koppelen zodat hij de panelen kan regelen.
Er valt niks te regelen. Vergeet dat. Set-and-forget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0re0
Truus01 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:21:
Inderdaad niet wachten met (laten) monteren van zonnepanelen. Alles wat je nu hebt, met salderen, is meegenomen.

[...]

Er zijn eigenlijk 3 opties. Modelcontract, dynamisch en vast.
- Modelcontract valt (voorlopig) af voor je, want daar veranderen de prijzen per 1-1-2026 van. Waarschijnlijk komen er dan (bij de meesten) terugleverkosten bij. En de modelcontracten zijn sowieso voornamelijk gunstig met een groot overschot, omdat je met de lage TLV( terugleververgoeding) de hoge vaste kosten eerst goed moet maken.
- Dus gaat het tussen dynamisch en vast. En er zijn denk ik net zoveel zonnepaneelhouders die stellig dynamisch zeggen als vast. Maar imo is dynamisch alleen gunstiger als je het verbruik kunt sturen mbv grootverbruikers (EV) en/of accu. Ook heeft dynamisch de risico's dat als de situatie in de wereld wijzigt, de prijzen flink kunnen stijgen. (Flink dalen niet, ze zijn nu 'genormaliseerd', heb ik het idee.) Verder saldeer je met dynamisch alleen de energiebelasting. Grof geschetst, je krijgt bv 10ct in de zomer voor je geleverde kWh, maar betaald 30ct in de winter en je saldeert dan alleen die 10ct en bent die 20ct kwijt. (En er zit al verschil tussen overdag en avond.)
Vandaar ook dat dynamisch vooral nadelig lijkt te zijn zolang salderen er nog is.
Voordeel van dynamisch is wel dat het in principe per dag op te zeggen is. Maar als je dat bv doet omdat de prijs plots stijgt, zullen de tarieven van de vaste contracten ook omhoog zijn gegaan (en geen cashbacks/kortingen meer mogelijk).
- Bij vast ligt alles vast, hoef je nergens naar de kijken en weet je waar je aan toe bent. En is het mi gunstiger. Er zijn ook al verhalen van mensen (hier op Tweakers) die dynamisch een tijd geprobeerd hebben en nu toch weer voor een vast contract hebben gekozen.
Ik ben overtuigd! ;) Bevestigd mijn gevoel ook dat ik vooral het eerst jaar lekker op een vast contract wil gaan zitten. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
RudolfR schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:50:
@0re0

Meen dat er in het HA-topic wel een voorbeeld voorbij is gekomen, maar het is niet heel triviaal, omdat je met meerdere systemen te maken hebt en het de omvormer waarschijnlijk ook tijd kost om op- en af te regelen.
Afhankelijk van het soort p1 meter krijg je ook met andere intervals waarden door bijv.

Ik heb zelf een Growatt, die ik uitlees via esphome, en ik meen dat het daarmee moet kunnen, maar nog niet nodig gehad.
Of en hoe het via de officiële integratie kan heb ik geen idee van.
Omdat ik nog vrij spel heb in het kiezen van panelen/omvormer. Is er wellicht een ander systeem wat naadloos integreert met HA? Misschien kan ik daar dan voor gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
@0re0

Geen idee. Er zijn vast integraties te vinden voor de verschillende merken.

Voordeel van modbus via esphome is dat het volledig lokaal werkt.
Je moet voor jezelf bepalen of je via de cloud een nadeel vindt of niet.
Pagina: 1