Kan ik de buitenkraan afdichten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shalin
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 26-09 18:36
Ik was oh zo heerlijk bezig met chatgtp. Mijn buitenkraam VSH lekte(spindel lek) en hij gaf aan ik kan gewoon een VSH beluchter kraan zo op het muurplaatje kon draaien. Enige wat ik moet doen is de oude kraan er van draaien (ook al zou er veel weerstand zijn) gewoon doordraaien want ws beetje kalk. Zo gezegd gedaan komt er natuurlijk een hele buis naar buiten, want het bleek een vorstvrije kraan te zijn die ik nu met geen mogelijkheid erin gedraaid meer krijg.

Nu had ik van te voren gelukkig wel al water afgesloten met de groende hendel. Maar die durf ik niet meer open te zetten want ik denk dat het leidingwerk in de muur nu los zit. Mijn vraag is hoe kan wel het water aanzetten maar dat het niet naar de buitenkranen gaat. Nu zit er recht een geel wieltje (zie foto) maar die stond al dwars, die heeft nooit recht gestaan. Chatgtp zegt dat dwars normaal is dat er geen water doorheen hoort te gaan en adviseert om gewoon de groene hendel open te zetten. Ik vetrouw het totaal niet meer en hoop op advies van de experts.

We hebben twee buitenkranen, voor en achter. Hoe kan ik de aanvoer naar buitenkranen afzetten (of kan dat niet omdat het vorstvrije kranen zijn) en wel water hebben want vrouw en kinderen willen douchen.

En wellicht kan ik toch die vorstvrije buitenkraan in de muur op het oude leidingwerk van buitenaf gedraaid krijgen zonder hak en breekwerk? Of ben ik way over my head en maar gelijk een loodgieter bellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u6fVuDSubOdwXn8PVzy3MZkc9pc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0XypeFwOHNyK5oFzO3YMxW48.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RQr-KXEG_SYYa5dfrPwzQGAtRWA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zxKylEwmtUlWEgx7thjI94oT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_vHTQhy9CuaQ_WQj3-jKoFkTvZI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jKR1sECJLvXmnj8ykoFJnz2Z.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:29

Fe2O3

Ja das roest

Ehm
Rood omcirkelde kraantje is gas.
Dus tenzij die buitenkraan van je gas BBQ is ... :D

Water lijkt te splitsen, en, geen kranen te hebben in je meterkast behlave die net voor en net na de meter.

Dum de dum

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:12
Dat gele kraantje lijkt van de gasleiding te zijn (via wat koper verbonden met de gasmeter)?
De buitenkraan is wat priegelen maar kun je waarschijnlijk we wel weer in draaien. Desnoods het vierkante plaatje even losschroeven. Nu de hooftafsluiter (groene hendel) weer openzetten wordt een waterballet in je spouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:19

BCC

Ik denk niet dat het losligt in je spouw , vorstvrije kranen hebben een buis naar binnen omdat het daar niet vriest.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fe2O3

Fe2O3

Ja das roest

Er gaat 2x water je kruipruimte in, ik gok voor en achter kraan dus.

Misschien dat er onder de vloer eea te zien is? Rood = gas, blauw = water

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T3ufPH98gHy1_GUHRudplCUJym8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Uu0bG7ywC5nXiQcPOjV99I2l.png?f=fotoalbum_large

Dum de dum

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 26-09 10:20
Sla ChatGPT hiervoor maar over. Zoeken op "VSH vorstvrije kraan", en je krijgt meer dan voldoende links naar (technische) documentatie en montage video's. Succes!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04:12

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik bedoel dit niet vervelend, maar bel een loodgieter.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shalin
Denk dat ik idd maar een loodgieter/installateur ga bellen voor een afspraak morgen. Hebben jullie nog tips voor Zuid-Holland?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 15:43

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Shalin schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 20:32:
Denk dat ik idd maar een loodgieter/installateur ga bellen voor een afspraak morgen. Hebben jullie nog tips voor Zuid-Holland?
Chatgtp vast wel ;)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Oei, dat ziet er niet goed uit inderdaad. Die dikke buis en het stuk kraandeel dat op foto #3 losgedraaid is had moeten blijven zitten. Het dunne staafje dat erin zit had je er uit kunnen trekken om het rubbertje helemaal aan het einde te vervangen.

Dit krijg je niet meer goed zonder ook aan de binnenzijde in je huis werk te verrichten. Kan je daar nog bij, of is dat weggewerkt? Normaliter zit het niet 'in de muur', of in ieder geval niet diep in de muur. Maar kan best onbereikbaar zijn, bijvoorbeeld achter een afgetimmerde toiletstortbak.

Afsluiten kan als er ergens een kraantje zit voor deze kraan; volg de route van de leiding om daar achter te komen :)

Succes! En onthoudt, waar gewerkt wordt vallen spaanders! :)

[ Voor 31% gewijzigd door eamelink op 22-08-2025 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shalin
had even de oude eigenaar gebeld en die gaf idd net als jullie aan afblijven van geel hendeltje.
zijn advies is ook uiteindelijk zal aan de binnenkant opengemaakt moeten worden want de vorstvrije kraan is uit de leiding getrokken (dat zou eigenlijk niet moeten kunnen met een koppeling of t koppeling. Dus ga dat even proberen met wat beleid hopelijk kan ik de koppeling van binnen dan weer vastdraaien . Water kan toch niet eerder aan voordat de loodgieter gekomen is en dan als de wiedeweerga voor morgen een afspraak maken indien niet opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatRamon
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
ChatGPT nooit gebruiken... En vooral voor klus werkzaamheden niet.

Hierbij even een globale foto van jou systeem van VSH (dit is bonefix) maar bijna zelfde werking.
*Uiteraard kan deze ook met knelkoppeling variant zijn.
-> Aan de andere kant van de muur kom je er dus voor geen mogelijkheid bij, tenzij je moet breken dus?
Als dat zo is, was een slechte installatie van vermoedelijk bouw van je pand.
(kan de vorige eigenaar dus vermoedelijk ook niks aan doen)

Nu de buiten kraan toch los is gekomen, heb je hem er al uit getrokken in zijn geheel.
-> Uiteraard als dit mogelijk is zonder enig kracht..

Als je hem er uit trekt en om het schroefdraad zit oud teflon/hennep.
Zou je dat opnieuw in kunnen wikkelen en terug kunnen plaatsen/draaien.
*Alles onder je eigen risico uiteraard.

En Zuid Holland is groot.. (welke regio ongeveer?)

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/gq4vnzRroWWl/NkRkjL2/1197x1200.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door PatRamon op 22-08-2025 21:14 ]

**

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:08
Lees eerst dit topic eens door:

Lekkende VSH vorstvrije kraan *buiten*

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shalin
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x94PrwHeYXfY1KUH2Z6prb57Djw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BatXOB3jePNUghl415kimyyp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PBlhTECybPhfX2qohYQ4xAGGPMQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6oKz1iQnHalHWDdHbTGQGRva.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shalin
ik heb de muur dus opgengebroken, kon er niet lekker op beitelen dus maar zo gedaan. kon in elk geval de leidingen in elkaar draaien. je merkt wel dat als je keihard met een baco (nr 32) zitten draaien dat ie dan weer doordraait. maar zit wel goed nu,
bij aanzetten hoofdkraan geen water binnen iig. buiten druptje de kraan wel flink omdat de hele kraan ws kapot gedraaid is. ik denk dat ik snel een buitenkraan monteur laat komen. woon in pijnacker mocht iemand een kiwa erkende kennen in de buurt. bedankt voor alle hulp, chatgtp heeft (nog) niks jullie
expertise

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Lijkt me verstandig dat er even een monteur komt met kennis van zaken.
Dan is het maar opgelost.
Sowieso mooi waardeloos dat ze het zo weg getimmerd hebben.

Knelkoppeling hoort geen teflon tape tussen ;-)
Maar voor nu heb je het onder controle.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:24

Vliegvlug

Flight Simple

Zou voor die buitenkraan niet nog nogmaals een VSH of bonfix laten plaatsen maar een GROHE Eggemann vorstvrije gevelkraan.

Veel betere kwaliteit, hoor alleen maar verhalen over lekkage na x tijd met die VSH kranen.

En ik vind persoonlijk de Grohe er ook een stuk beter uit zien. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Vliegvlug op 23-08-2025 00:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Nu je er toch goed bij kan, kan je zelf toch een hele nieuwe kraan installeren? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fe2O3

Fe2O3

Ja das roest

De oplossing zou ik iig met een luikje doen, of, in de meterkast een aparte afsluiter voor die leidingen.

Als het verkeerd aangelegd is zou ik bijna zeggen dat dit een mooi voorbeeld is van een verborgen gebrek :D Das best zeldzaam ^^ Enige punt wordt bewijzen wie het heeft aangelegd maar soit.

Heb je je opstalverzekering al gebeld?

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shalin
Net iemand gesproken van Buitenkraan.nl, die geeft aan dat hij er niet aan will beginnen zelfs nieuwe vorstvrije kranen te leggen die in de muur zitten. Teveel gedoe mee. Hij wil bij het leidingwerk kunnen en een aparte afsluiter op kunnen leggen. Bij mij zal dat betekenen dat het leiding werk wel zichtbaar zal zijn binnen of aan de buitenkant. Issue is een beetje dat aan de binnenkant hier precies onder een kelder zit in ons huis dus dan gaat er leidingwerk doorheengetokken moeten worden. Buitenom vind ik eigenlijk geen optie met spelende kinderen en aanzicht.

Wat zouden jullie aanraden?

Ik neig anders naar de klus op werkspot te plaatsen en een erkende installateur aan te schrijven. En een nieuwe vorstvrije kraan(grohe) erop te laten zetten en dan een luikje te laten maken wat open kan daar zodat je er altijd bij kan bij gezeik(het is in de bijkeuken dus geen optische ramp). Misschien nog een afsluiter daar erop als dat lukt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-09 19:36

Managelorian

“This is the workflow.”

Fe2O3 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 08:32:
Als het verkeerd aangelegd is zou ik bijna zeggen dat dit een mooi voorbeeld is van een verborgen gebrek :D Das best zeldzaam ^^ Enige punt wordt bewijzen wie het heeft aangelegd maar soit.

Heb je je opstalverzekering al gebeld?
Opstalverzekering bellen? TS heeft zelf -zonder enige vorm van kennis- de boel losgedraaid en krijgt het nu niet voor elkaar om de boel weer fatsoenlijk dicht te krijgen.

Laat die verzekering toch achterwege; bel een loodgieter die in 1 a 2 uurtjes een nieuwe kraan aanlegt, betaal de beste man/vrouw en ga verder met je leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shalin
Ik was ook niet van plan dit bij verzekering neer te leggen hoor eerder bij Openai ;-).
Wil graag professioneel laten oplossen dus zie mijn vraag hierboven wat zouden jullie aanraden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Fe2O3 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 08:32:
De oplossing zou ik iig met een luikje doen, of, in de meterkast een aparte afsluiter voor die leidingen.

Dit is gewoon een standaard wijze van monteren bij nieuwbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:48

Dido

heforshe

Wolly schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:23:
Dit is gewoon een standaard wijze van monteren bij nieuwbouw.
Oh? Ik heb eerlijk gezegd nog nooit anders gezien dan dat leidingen naar buitenkranen altijd een aparte afsluiter in de meterkast hebben.
Maar goed, ik heb niet elk nieuwbouwhuis in Nederland ooit bekeken, dat is dan ook wel weer waar.

Maar goed, als de TS een loodgieter laat komen, zou ik aanraden om, behalve een nieuwe buitenkraan, ook een extra afsluiter in de meterkast te laten plaatsen.

Als je dat niet doet zorgt Murphy er wel voor dat over 6 maanden de andere buitenkraan voor problemen zorgt - doe je het nu wel, dan heb je hem de eerste 10 jaar waarschijnlijk niet nodig :P

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• h3nr1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-09 19:33
Knie eraf draaien en en knel eindstop erop zetten. Dan ben je voor nu even geholpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22:52
Maak tot de vloer een deurtje zodat een loodgieter bij heel het leidingwerk kan? (ofja iig zoveel mogelijk, ondergronds zal lastig worden :+)
En idd even knie eraf en knel eindstop erop (zie ik het goed dat het misschien een 12mm of 10mm leiding betreft?).

Met een beetje geluk kun je het oud ringetje en moer hergebruiken en echt alleen de eindstop erop draaien.

Zoiets: https://www.praxis.nl/san...eindstop-15mm-4pp/2371006 (maar dan de juiste maar).

[ Voor 40% gewijzigd door grasmanek94 op 23-08-2025 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:06
Dido schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:40:
[...]

Oh? Ik heb eerlijk gezegd nog nooit anders gezien dan dat leidingen naar buitenkranen altijd een aparte afsluiter in de meterkast hebben.
Maar goed, ik heb niet elk nieuwbouwhuis in Nederland ooit bekeken, dat is dan ook wel weer waar.

Maar goed, als de TS een loodgieter laat komen, zou ik aanraden om, behalve een nieuwe buitenkraan, ook een extra afsluiter in de meterkast te laten plaatsen.

Als je dat niet doet zorgt Murphy er wel voor dat over 6 maanden de andere buitenkraan voor problemen zorgt - doe je het nu wel, dan heb je hem de eerste 10 jaar waarschijnlijk niet nodig :P
Waarom zou je na 6 maanden problemen moeten krijgen met een vorstvrije buitenkraan? Hier zit die al 5 jaar zonder problemen erop ook zonder extra afsluiter in huis. Daarvoor neem je juist een vorstvrije buitenkraan.

Wat eigenlijk met die buitenkraan moest gebeuren was losmaken en de rubbertjes en leertjes vervangen zodat alles weer goed afsluit.

[ Voor 6% gewijzigd door DutchKel op 23-08-2025 11:36 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shalin
Waarom zou ik op het leidingwerk een knelstop plaatsen nu?
Het lekt buiten niet, binnen heel erg minimaal dan hebben we het over beetje vocht waar nu het teflon tape zit.
Hoe zou ik de de huidige knelknie er goed in kunnen draaien, ik voel geen ringetje om te knellen. En het lijkt alsof als ik de leiding met veel kracht vastdraai hij weer doordraait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostnl
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-09 18:45
Shalin schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 12:23:
Waarom zou ik op het leidingwerk een knelstop plaatsen nu?
Het lekt buiten niet, binnen heel erg minimaal dan hebben we het over beetje vocht waar nu het teflon tape zit.
Hoe zou ik de de huidige knelknie er goed in kunnen draaien, ik voel geen ringetje om te knellen. En het lijkt alsof als ik de leiding met veel kracht vastdraai hij weer doordraait.
Vorig jaar heb ik het binnenwerk vervangen, toen lekte hij niet meer.

voorbeeld

https://www.warmteservice...679hFDhlCEJUaAj7PEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:48

Dido

heforshe

DutchKel schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 11:35:
Waarom zou je na 6 maanden problemen moeten krijgen met een vorstvrije buitenkraan? Hier zit die al 5 jaar zonder problemen erop ook zonder extra afsluiter in huis. Daarvoor neem je juist een vorstvrije buitenkraan.
Misschien moet je even de wet van Murphy opzoeken ;)
Wat ik bedoelde is dat je net zult zien dat die andere kraan gaat lekken straks, en dat je dan weer al het water in huis af moet sluiten om daar wat aan te doen, in plaats van gewoon de afsluiter naar de buitenkranen te gebruiken.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Shalin schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:10:
Ik was ook niet van plan dit bij verzekering neer te leggen hoor eerder bij Openai ;-).
Wil graag professioneel laten oplossen dus zie mijn vraag hierboven wat zouden jullie aanraden?
Ik zou even googlen naar " loodgieter pijnacker" dan op maps kijken waar ze in de buurt zitten ( en dus niet de bovenste link aanklikken, dan krijg je zo'n peperdure oplichter voor de deur) en wat ik altijd doe is dat ik een lokaal iemand die onder zijn eigen naam werkt kies, maar dat is een principeding van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shalin
Update:
Multitool gekocht en zelf luikje gemaakt, zonder chatgtp deze keer ;-).
-Locale loodgieter is langsgeweest en heeft:
1 Nieuwe vorstvrije buitenkraan(bonfix) en leiding erop gezet in de achtertuin.
2 Voorkant op de tweede buitenkraan een nieuwe VSH spindel eropgezet zodat ook die weer aankan zonder veel gelek
3 Afsluiter in de meterkast geplaatst maar die sluit alleen de voortuin kraan af en de douche boven.

Er komen volgende maand wat mensen om een warmtepomp te plaatsen en er moet bij het luikje eea gedaan worden, dus prima om nu zo open te laten. Nu zou ik daarna een luikje kunnen plaatsen zodat we erbij kunnen bij een eventuele lekkage in de muur in de toekomst(test het nu met een doekje erop en is droog). Aan de andere kant heeft het 18 jaar niet gelekt en heb ik zelf de leiding eruit getrokken waardoor het komt. Dus wat zou het advies zijn? Geen dichtgooien en stucen/vervenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2mPDOFCGiSauFKCfXZUTS1SwQeY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nEuzAFSw5kld3nlsVrEXj3Wr.jpg?f=fotoalbum_large of luikje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ik hou van luikjes, maar je hebt zeker een punt; als het goed gemonteerd zit hoef je er nooit meer bij totdat het weer nodig is.
Als het een zichtplek is: netjes dichtmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 26-09 08:31
Lekker dichtmaken. Over 18jaar zaag je weer een nieuw luikje.
Pagina: 1