Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22:26
Hoi allemaal,

In ons jaren 80 rijtjeswoning wil ik graag mechanische ventilatie installeren. Deels om vocht in de (nieuwe) badkamer beter af te voeren, deels om het binnenklimaat uberhaupt wat "beter" te maken en ook deels om de zomers snachts als het kouder buiten is warmte af te voeren. Later wil ik hem eventueel ook wel CO2-gestuurd maken, maar dat is niet heel belangrijk nu.

Ik heb het topic van OpenAIR al wat doorgelezen, en dat lijkt me de perfecte manier om dat slim, makkelijk en uitbreidbaar te installeren. Het zal dus waarschijnlijk een Duco Silent worden (al ben ik benieuwd op de Reno ook kan? Die is wat kleiner, zou handig zijn in mijn situatie huiswerk doen: Reno support is er blijkbaar.)

Ik heb alleen wat vragen waar ik jullie input graag zou willen voordat ik installateurs benader. Maar eerst een situatieschets.

Zie onderaan de fotos: De "achterste" buis (die hoger door het dak naar buiten gaat) is de ontluchting van het riool, welke natuurlijk niet op de ventilatie moet, maar wel naar buiten. De "voorste" (die lager door het dak naar buiten gaat) is het ventilatiekanaal dat vanuit het toilet via de badkamer door het dak loopt. Dat is ook het enige luchtkanaal door het huis heen (*). Het ventilatiekanaal bestaat uit een 125 mm buis (gemeten omtrek ongeveer 39-40cm), wat wel mooi is gezien Duco (en anderen denk ik ook?) met 125mm diameters werkt.

Ik heb ook een ultraslechte schets gemaakt in paint over de foto heen van wat ik in idee had, waarbij de dakdoorvoeren wisselen van functie: De invoer via 45 graden onder de box in te voeren, uitblaas rechts, en dan 2x iets van 60 graden bocht ofzo zodat hij het schuin over het dakschot loopt, en dan het dak uit. Zeker gezien geen 90-graden bochten leek me dit wel handig voor geluid, maar ik heb er geen verstand van.

Mijn vragen:
  • Ventilatiebox tegen het schuine dak monteren: Doen of niet?
  • Hoe zouden jullie de buizen laten lopen? Vooral ook rekening houdend met de ontluchting van het riool.
  • Wat denken jullie van hoe ik het in gedachten had?
  • Vervangt een installateur typisch de dakdoorvoeren ook?
  • Onbelangrijk: Wie weet wat die zwarte buis is die ook nog door het dak gaat?
(*) Op het oude keuken-afzuig-kanaal na, die wordt niet meer gebruikt sinds de keuken renovatie, maar die zit ook aan de andere kant van het huis.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 0% gewijzigd door nairolf op 22-08-2025 11:14 . Reden: Beter huiswerk doen ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:05
Een mechanische ventilatie unit moet je tegen een vaste muur monteren. Tegen een dak is de kans op resonantie aanwezig.

Veel installateurs doen geen dakwerk, sommige wel. Startpunt kan hergebruik zijn.

Het ziet er allemaal wel heel erg krap uit om een MV unit achter dat knieschot te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nairolf
Rukapul schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:16:
Een mechanische ventilatie unit moet je tegen een vaste muur monteren. Tegen een dak is de kans op resonantie aanwezig.
Bedankt voor je snelle antwoord! Ik was er al bang voor.
Veel installateurs doen geen dakwerk, sommige wel. Startpunt kan hergebruik zijn.
Thanks, dan zal ik er gewoon expliciet naar vragen als ik ze ga aanschrijven.
Het ziet er allemaal wel heel erg krap uit om een MV unit achter dat knieschot te plaatsen.
Het knieschot is ongeveer 1 meter hoog. Een Duco Reno (38 x 36 cm) op de achterwand zou wellicht wel passen, lijkt me? Wat denk je van onderstaande 2 schetsen? Ik heb geprobeerd ze ongeveer op schaal te maken, en heb rekening gehouden met de daadwerkelijke in- en uitgangen van de Reno.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uu6X6K51qcUOzxpMu5CFOrke1hk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UWJ9rVUDSOrXPTmV3Rehj9n1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nairolf
Hmm, ik zie nu in de installatiehandleiding de volgende opmerking:
Indien je de DucoBox Reno in een vochtige ruimte met een wateraansluiting plaatst, vermijd dan hem op de vloer te plaatsen
Oftewel, op de vloer plaatsen is geen probleem, in welk geval het misschien nog makkelijker wordt, alleen even de riool ontluchting er goed omheen routeren. Is dat wellicht nog af te raden om bepaalde redenen?