Verbouwing badkamer waterleidingen

Pagina: 1
Acties:

• Rickrebr
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:17
Hallo,

Ik ben momenteel bezig met het verbouwen van mijn badkamer, nu kom ik op het punt om de waterleidingen te leggen voor de douche en het badkamermeubel. Ik was in eerste instantie van plan om deze in de muur te frezen. Maar ik ben van plan om op de vloer wedi platen te gebruiken (7cm) en ik vroeg me af of ik de waterleiding daar niet gewoon kan inleggen? en vervolgens dicht te smeren? scheelt een hoop freeswerk, iemand hier toevallig ervaring mee?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:54

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik zou het aan wedi vragen, ik denk dat ze adviseren m het aan de onderkant te doen. direct onder de tegel de warmwater leiding is ook niet heel fijn.

• Rickrebr
twain4me schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 21:28:
Ik zou het aan wedi vragen, ik denk dat ze adviseren m het aan de onderkant te doen. direct onder de tegel de warmwater leiding is ook niet heel fijn.
ah oke, zal ik eens doen.
Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:06
twain4me schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 21:28:
Alhoewel, als je een lusje legt net daar waar je uit de douche stapt :+

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samuelkroon
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 22-08 19:00
Kan inderdaad, maar let wel op een paar dingen: gebruik altijd mantelbuis, zodat je de leiding later nog kan vervangen. Zorg ook dat warm en koud niet direct tegen elkaar liggen (isolatie ertussen voorkomt warmteverlies en condens). En check even of je vloeropbouw de dikte + afwerklaag nog toelaat, want bij sommige systemen kan dat krap worden. Inleggen en dicht smeren is dus prima te doen, zolang je dit soort puntjes meeneemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:12
Geen vloerverwaming dan neem ik aan? Indien wel dan zou ik het toch in de wand maken ivm opwarming door de VVW en risico op legionella.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:55
Misschien nu al te laat, maar nu is misschien ook een moment om na te denken over evt. douche warmte terug win mogelijkheden.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1498194

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickrebr
Hoi iedereen, bedankt voor het meedenken! Ik heb gisteren alle sleuven gemaakt in de muur, aangezien ik het niet zeker wist of dit zomaar mocht in die platen. Ging eigenlijk best goed. De leidingen zitten in een mantelbuis met ongeveer 15cm er tussen.
samuelkroon schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 19:00:
Kan inderdaad, maar let wel op een paar dingen: gebruik altijd mantelbuis, zodat je de leiding later nog kan vervangen. Zorg ook dat warm en koud niet direct tegen elkaar liggen (isolatie ertussen voorkomt warmteverlies en condens). En check even of je vloeropbouw de dikte + afwerklaag nog toelaat, want bij sommige systemen kan dat krap worden. Inleggen en dicht smeren is dus prima te doen, zolang je dit soort puntjes meeneemt.
Zou dat gaan ook al zit het in een mantelbuis? hoe zit het met de uponor perskoppelingen die dan in de muur zitten?
MzKzM73 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 20:11:
Geen vloerverwaming dan neem ik aan? Indien wel dan zou ik het toch in de wand maken ivm opwarming door de VVW en risico op legionella.
Nee is een oud huis uit 75 waarbij er nog gewoon met cv en radiatoren wordt verwarmd. Wel spouwisolatie gedaan etc en in de toekomst nog dak vervangen en isoleren. In de oude badkamer zat elektrische vloerverwarming maar dat duurde lang. Nu komt er een nieuw raam in waar ik in eerste instantie een elektrische radiator onder het raam ga plaatsen maar als dit niet genoeg is gewoon een normale. cv leiding ga ik er voor de zekerheid nog onder maken.
Piemol schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 23:09:
Misschien nu al te laat, maar nu is misschien ook een moment om na te denken over evt. douche warmte terug win mogelijkheden.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1498194
Ik wist niet dat dit bestond, helaas is dit nu wel te laat, bedankt in ieder geval voor het delen. weer wat leesvoer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:09
Rickrebr schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 20:37:
Hoi iedereen, bedankt voor het meedenken! Ik heb gisteren alle sleuven gemaakt in de muur, aangezien ik het niet zeker wist of dit zomaar mocht in die platen. Ging eigenlijk best goed. De leidingen zitten in een mantelbuis met ongeveer 15cm er tussen.

[...]

Zou dat gaan ook al zit het in een mantelbuis? hoe zit het met de uponor perskoppelingen die dan in de muur zitten?

[...]

Nee is een oud huis uit 75 waarbij er nog gewoon met cv en radiatoren wordt verwarmd. Wel spouwisolatie gedaan etc en in de toekomst nog dak vervangen en isoleren. In de oude badkamer zat elektrische vloerverwarming maar dat duurde lang. Nu komt er een nieuw raam in waar ik in eerste instantie een elektrische radiator onder het raam ga plaatsen maar als dit niet genoeg is gewoon een normale. cv leiding ga ik er voor de zekerheid nog onder maken.

[...]

Ik wist niet dat dit bestond, helaas is dit nu wel te laat, bedankt in ieder geval voor het delen. weer wat leesvoer :)
Die leidingen vervang je echt niet meer ookal zit t in mantelbuis ;) hoeft ook niet.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickrebr
Ik heb nog een aanvullende vraag in de hoop iemand wat duidelijkheid kan geven:

Soort folie dat gebruikt moet worden. Huis heeft een plat dak.

Oude situatie:

Groene gipsplaat > soort groene folie > Glaswol tussen de balklagen > latjes > volgens mij 3 cm tempex > bitumen

Nieuwe situatie :

Groene gipsplaten > folie > geen isolatie want in de toekomst vanaf buiten dikker isoleren > latjes > isolatie > bitumen.

Nu moet ik eigenlijk weten het soort folie er in de nieuwe situatie gebruikt moet worden, ik wordt niet echt wijzer van alle verschillende opties zoals dampdicht, dampremmen, klimaatfolie etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickrebr
Korte verduidelijking van de situatie. Verschillende isolatie bedrijven gebeld/dakdekkers en 2 zeiden geen folie en 1 zij dampdichte folie. Iemand nog een idee?

XPS/PIR isolatie zal pas over 1 a 2 jaar gedaan worden.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Pagina: 1