Warmtepomp boiler keuzestress / advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• roelmertens2
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10:24
Graag jullie advies voor de volgende casus:

Wij hebben al 2 jaar een warmtepomp draaien (Vaillant Arotherm Plus 75/6). Deze staat in hybride opstelling met een cv ketel die afgelopen 2 jaar maar 4 x even is moeten bijspringen.

Nu is onze cv ketel kapot gegaan. We willen over naar full-electric warmtepomp. De huidige WP kan dit aan.
En dan voor warmtapwater een andere oplossing. Dan kunnen we helemaal van gas af.

Nu krijgen we 2 opties. De prijs van beide ontloopt elkaar niet heel veel

Optie 1:
Vaillant uniTower laten plaatsen. Daar zit 190 liter buffervat in voor warm water.
Voor gezin van 4 aan krappe kan, maar moet misschien kunnen.
Voordeel: geintereerd systeem met de WP die we al hebben, ook zelfde merk.

Optie 2:
Warmtepomp boiler van ATAG Nuos Plus. Dat is 250 liter.
Maar is dan een ander merk. En nu hoorden we vandaag dat om dit werkend te krijgen in ons systeem dat daar een "naverwarmer" tussen gezet moet worden. Die kost bijna 1100 euro. Zou 400 W verbruiken.
Door die 1100 euro komt dit totaal bijna gelijk op de optie 1.
Bij optie 2 ook al rekening gehouden met 725 euro subsidie.

Wie weet wat die naverwarmer doet ?
En waar zouden jullie voor kiezen ?

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
De unitower.

Je denkt dat 190 liter niet genoeg is, waarom?

De 75/6 laad het ding echt retesnel op. Nog sterker, houdt een spaardouche bijna bij... met DWTW houdt hij het bij.

Ik zie overigens niet waarom een warmtepompboiler een naverwarmer van slechts 400W nodig zou hebben... dat doet niet zoveel op 250L.

[ Voor 27% gewijzigd door Ronald op 21-08-2025 11:15 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• roelmertens2
Ronald schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:12:
De unitower.
Je denkt dat 190 liter niet genoeg is, waarom?

De 75/6 laad het ding echt retesnel op. Nog sterker, houdt een spaardouche bijna bij... met DWTW houdt hij het bij.

Ik zie overigens niet waarom een warmtepompboiler een naverwarmer van slechts 400W nodig zou hebben... dat doet niet zoveel op 250L.
Ik lees her en der dat met een gezin van 4 personen en dan paar man douchen, of bad vol laten lopen, dat dan je warm water op kan zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@roelmertens2 Ik hoor dit ook soms maar vaak klopt dit niet.
Hangt uiteraard van je douchegewoontes en de grootte van je bad af.
4 man en een regendouche (15 l/min) en een 2-persoons bad van 200 l lukt natuurlijk niet.
Je weet hopelijk wat je warm water verbruik is.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Voor zo ver ik kan zien is een naverwarmer die 400W verbruikt iets dat lucht verwarmt, geen water dus da's een vreemde zaak.
Een wpboiler kan zelfstandig werken, heeft deze installateur hier wel verstand van?
De kosten zijn o.a. afhankelijk van waar de wpb zijn lucht vandaan haalt en afvoert.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

• roelmertens2
Speedy-Andre schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:10:
Voor zo ver ik kan zien is een naverwarmer die 400W verbruikt iets dat lucht verwarmt, geen water dus da's een vreemde zaak.
Een wpboiler kan zelfstandig werken, heeft deze installateur hier wel verstand van?
De kosten zijn o.a. afhankelijk van waar de wpb zijn lucht vandaan haalt en afvoert.
Misschien heb ik die 400 verkeerd begrepen. Wist niet eens wat een naverwarmer was.
Hij heeft diverse opstellingen geplaatst en ook bij ons altijd goed werk geleverd. Ik ga dus maar niet vragen "heb je er verstand van".
De lucht van de wpb zou van buiten moeten komen. De afstand van wpb tot buiten is een paar meter die overbrugd moet worden.

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wat de wpb betreft zie Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 .
Daarmee ontzie je de warmtepomp die waarschijnlijk vrij krap bemeten is zonder de cvketel.
Hij kan namelijk 1 ding tegelijk, of hij verwarmt de woning of hij verwarmt een vat met tapwater.
Daarbij heb je met de wp een tijd lang 55C (of hoger) in de leidingen en kan je je afvragen hoe efficiënt dat wordt gedaan terwijl dat extra verlies geeft als de leidingen door onverwarmde ruimtes lopen.

Begin met vragen waarom dat dure ding nodig is en wat deze doet, wat mij betreft is het zonde van je geld.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelmertens2
Ik denk nu ik nog wat op Internet gekeken heb en goed naar het handschrift kijk..... dat het een naverwarmer is van 400 Volt en niet 400 Watt. Dus krachtstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:19
Tenzij je extreem veel warm water verbruikt is die naverwarmer nergens voor nodig.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:55
roelmertens2 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:57:
Optie 1:
Vaillant uniTower laten plaatsen. Daar zit 190 liter buffervat in voor warm water.
Als je (met onderbouwing) twijfelt of 200 L wel genoeg is, waarom vraag je dan niet voor een 300 L?

Overigens: waarom een UniTower? Dat is, voor zover ik kan zien, de complete unit met regelmodule en bv expansievat er bij in. Maar jij hebt die dingen al (regelmodule is de Vaillant VWZ AI, waarschijnlijk). De UniStor een een "simpel" boilervat, en is daarmee duidelijk goedkoper.

En je kan ook nog een (RVS) boilervat van een ander merk overwegen. RVS vaten gaan eeuwig mee, zonder onderhoud. Je hoeft niet bang te zijn voor compatibileitsproblemen, want een boilervat is niet veel meer dan gewoon een tank met daarin een spiraal op hem op te warmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

roelmertens2 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 07:37:
Ik denk nu ik nog wat op Internet gekeken heb en goed naar het handschrift kijk..... dat het een naverwarmer is van 400 Volt en niet 400 Watt. Dus krachtstroom.
Het lijkt er een beetje op dat de installateur denkt dat een wpb net als een wp met een los vat een extra element nodig heeft voor bijv. een legionellarun (boven 60C verwarmen), echter zit er al een in een wpb.
Mijn vraag over deze installateur blijft staan, heeft hij ooit met een wpb gewerkt?
Zonder zijn 'naverwarmer' is een wpb interessanter dan een los vat, al was het maar omdat de wp in de zomer niet hoeft te draaien en je geen lange cv leidingen vol 'heet' water hebt.
Daarbij ga ik er vanuit dat de wp maar net genoeg capaciteit heeft voor verwarmen en dat hij in de winter tekort kan schieten als hij ook nog regelmatig tapwater moet bereiden en dan dus de woning niet verwarmt.

Een verschil is wel dat een wpb langer nodig heeft om op te warmen, dat kan je meenemen in de afweging van hoe groot hij moet zijn en of er eventueel andere oplossingen zijn zoals een douche-WTW waardoor je minder warm water nodig hebt (dit helpt niet bij een bad).
Een spaardouche nemen of het douchegedrag aanpassen werkt natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Hoeveel gas verbruikte de woning vóór de 75/6 het overnam?
Hoeveel is er over gebleven?

Is bekend onder welke omstandigheden dat bijspringen was?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

_Apache_

For life.

Wij hebben hier een 200L buffervat op de zonneboiler, en die kans ons vieren prima voorzien van warm water.
Zeker met CV ondersteuning is dit verder prima.
Kleinere buffer heeft ook al voordeel dat ie wat sneller warm is. En hoe groter, hoe meer warmteverlies je hebt (warmte kun je niet eeuwig vasthouden).

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:24
Beetje raar voorstel van die installateur, want het zijn twee heel verschillende oplossingen.

De vaillant optie is prijzig, maar heeft als voordeel natuurlijk dat je de bestaande buitenunit gebruikt. Dat zal dus binnen veel minder herrie geven dan een losse warmtepompboiler.
Vraag is wel of je in de winter genoeg capaciteit hebt dan voor zowel de boiler als het verwamern van je huis? De buitenunit levert minder dan 5kW in het beste geval zo te zien?

Bij de losse warmtepompboiler moet je in ieder geval de afgekoelde lucht naar buiten afvoeren, en maakt binnen wat herrie. Hier in huis hebben we geen probleem met 200l voor 4 personen. Een los verarmelement is inderdaad onzin, dat heeft elke warmtepompboiler al. Er zijn denk ik wel goedkopere / betere warmtepompboilers te vinden dan de ATAG, bijvoorbeeld eentje met een RVS vat (zie eerder genoemde topic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copy-paste
  • Registratie: Juni 2022
  • Nu online
Bij mij was er aan een (te kleine) warmtepomp een drinkwater boiler van 200l geplaatst welke daarna door de cv verder verwarmt werd. Op wat legionella problemen na werkte dit in de zomer goed. Als het buiten kouder is en de warmtepomp een uurtje de boiler ging verwarmen word het in huis (te) koud. Met als gevolg dat daarna alles weer zeer langzaam warm word (of sneller met gas) dit is natuurlijk niet echt prettig. Of dit in jou situatie ook een probleem zou kunnen zijn weet ik niet.

Ik dit opgelost met een losse simpele warmtepompboiler (zonder extra spiraal KISS). Ben voor een Vaillant RVS versie gegaan met de aanname dat hij op de ebus kon, maar dit bleek niet het geval te zijn. Staat nu helemaal los van de rest van het systeem, maar kan hem nu via esphome remote beheren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:06

paQ

dj1981 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:54:
Beetje raar voorstel van die installateur, want het zijn twee heel verschillende oplossingen.

De vaillant optie is prijzig, maar heeft als voordeel natuurlijk dat je de bestaande buitenunit gebruikt. Dat zal dus binnen veel minder herrie geven dan een losse warmtepompboiler.
Vraag is wel of je in de winter genoeg capaciteit hebt dan voor zowel de boiler als het verwamern van je huis? De buitenunit levert minder dan 5kW in het beste geval zo te zien?
Ik weet niet waar je kijkt, want volgens mij doet ie nominaal 7 kW bij -7
Ik begrijp het hybride draaien niet zo als hij altijd al alleen af kon eerlijk gezegd.

Maar idd, MOCHT je te kort komen in de winter, of tegen zijn max aanlopen, dan kun je altijd nog kijken naar een losse WPB instead. En neem er dan een met dubbele spiraal, dan heb je in wezen 2 warmtepompen ter beschiking voor het opwarmen van je SWW ;)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
De Atag doet 55dBa geluidsvermogen...en dat staat dan binnen... hoe ze dat bij de WPB's zo luid weten te krijgen... het is vergelijkbaar met het geluidsvermogen van de buitenunit van de 75/6 ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

paQ schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 13:57:
[...]
Ik weet niet waar je kijkt, want volgens mij doet ie nominaal 7 kW bij -7
Ik begrijp het hybride draaien niet zo als hij altijd al alleen af kon eerlijk gezegd.

Maar idd, MOCHT je te kort komen in de winter, of tegen zijn max aanlopen, dan kun je altijd nog kijken naar een losse WPB instead. En neem er dan een met dubbele spiraal, dan heb je in wezen 2 warmtepompen ter beschiking voor het opwarmen van je SWW ;)
Ik weet niet wat een 'dubbele spiraal' inhoudt maar de grotere wpb's (=>200l) hebben naar keus 1 extra spiraal onderin, dat is wat er in past en de oppervlakte is beperkt vergeleken met die in losse boilers.
Daarmee kan je eventueel de wpb versneld opwarmen, heb ik destijds gedaan om de wpb te een paar radiatoren warm te laten maken (situatie 2 airco's zonder cvketel of wp).
Inmiddels heeft m'n wp 2 winters gedraaid en zit hij eveneens op de wpb spiraal met een klep er tussen zodat de wpb niet onnodig warmte verliest wanneer de spiraal (en wp) niet in gebruik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelmertens2
Ronald schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:32:
Hoeveel gas verbruikte de woning vóór de 75/6 het overnam?
Hoeveel is er over gebleven?

Is bekend onder welke omstandigheden dat bijspringen was?
Ik zat op 2600-3000 m3 gas en dat ging naar 300 m3 toe.
Twee dagen dat hij coor CV bij sprong (4 m3). Dus eigenlijk was alles voor warmtap water

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Voor 3000m3 is de 75/6 volgens koevlaas-formule eigenlijk veel te licht.
3000x8/1650=14,545 kW (8kWh/m3, 1650 vollasturen)

De 14,5 is bij -10, 30 graaddagen (uitleg: mindergas.nl)
Bij 0 graden, 20 graaddagen, verwacht je 14,5*20/30=9,667 kW, en dat hebben we wel gehad, maar de 75/6 kan dat niet leveren bij die temperatuur)

Desondanks is het goed gegaan, dus moet er ergens iets zijn wat nog niet geformuleerd is anders zijn.

Isolatie? Ander stookregime? Bijstook met andere bronnen?

Met dit tekort aan vermogen, zonder volledige uitleg, in gedachte is een WPB zeker te betere keuze, maar die naverwarmer is echt wel onzin bij een goed gekozen machine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:08

Wuursj

want worst is al bezet

Bedenk wel dat een WP boiler de warmte uit ventilatielucht die je al afvoert of uit lucht van buiten moet halen, anders zit ie nog steeds te kanabaliseren op de verwarming-WP en neemt ook hij daar vermogen weg.

Hier is 200l voor 5 personen wel genoeg maar het kinderbad is klein. Met de wasmachine ook aan de WPB komen we in het weekend wel eens wat te kort. Dat betekend niet meteen ijskoud water maar wel een dalende WAF. Het backup element heb ik afgekoppeld.

[ Voor 3% gewijzigd door Wuursj op 27-08-2025 10:37 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Wuursj schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 10:36:
Bedenk wel dat een WP boiler de warmte uit ventilatielucht die je al afvoert of uit lucht van buiten moet halen, anders zit ie nog steeds te kanabaliseren op de verwarming-WP en neemt ook hij daar vermogen weg.

Hier is 200l voor 5 personen wel genoeg maar het kinderbad is klein. Met de wasmachine ook aan de WPB komen we in het weekend wel eens wat te kort. Dat betekend niet meteen ijskoud water maar wel een dalende WAF. Het backup element heb ik afgekoppeld.
Ik ervaar dat dan weer anders.
In de winter laat ik de aanvoer van de WPB juist uit mijn woning komen. Dat heeft een veel minder grote impact dan verwacht. Nu moet ik er bij zeggen dat ie in een kelder van 28 m2 staat, en niet in de trapkast b.w.v.s.

Wasmachine heb ik niet op de WPB; de vaatwasser wel.

(omgekeerd in de zomermaanden laat ik hem droge koude lucht uitblazen in de kelder)

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 27-08-2025 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
paQ schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 12:11:
[...]

In de winter laat ik de aanvoer van de WPB juist uit mijn woning komen. Dat heeft een veel minder grote impact dan verwacht. Nu moet ik er bij zeggen dat ie in een kelder van 28 m2 staat, en niet in de tarpkast b.w.v.s.
Je haalt waarschijnlijk een deel van de warmte uit de muren en grond van de kelder. Dat geeft dus een verlaging van de warmtevraag uit de woning.

Voor velen een niet te vergelijken situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:53
Heb je ook een MEH97 (Hydro binnendeel)
Daar zit al een 3 wegklep in en sluit je zo een boiler op aan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

paQ schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 12:11:
[...]
In de winter laat ik de aanvoer van de WPB juist uit mijn woning komen. Dat heeft een veel minder grote impact dan verwacht. Nu moet ik er bij zeggen dat ie in een kelder van 28 m2 staat, en niet in de tarpkast b.w.v.s.
Ja ik haal het met de auer eau ook uit het huis, op zich kan dat prima. Maar die warmte is niet gratis, die komt niet uit de lucht vallen, die is gemaakt door de verwarming. In het geval van TS moet die warmte gemaakt worden door een WP en blijft er daardoor minder vermogen over voor de verwaring van het huis.

In jouw geval zal de rest van het huis warmte gaan afgeven aan de kelder waardoor de verwarming wat harder zal moeten werken om het huis om temp te houden. Ik zie dat bij mij ook, zodra de WPB aan slaat, gaat de retour van de vloerverwarming omlaag en gaan de WP iets harder aan de bak. Dat is niet erg zolang de WP het kan bijbenen maar als die al op zijn max loopt, ga je dat wel merken.

Tenzij die warmte toch al weggegooid wordt dmv ventilatie, dan is die warmte die de WPB gebruikt wel 'gratis' (want anders weggegooid).

Tenzij de WPB de warmte uit de buitenlucht haalt door zowel intake als outlet naar buiten te laten gaan. Dan kost het de verwarming-WP geen vermogen. De WPB verbruikt dan wel meer uiteraard.

[ Voor 3% gewijzigd door Wuursj op 27-08-2025 12:32 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Natuurlijke WTW :+
Ik zie mijn Tr overigens niet omlaag gaan als de WPB aan springt. Het lijkt eerder op gerommel in de marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@paQ Ik zie dat zo direct omdat mijn water-WPB warmte uit de retour vloerverwarming haalt. Een lucht-WPB die zijn warmte uit het huis haalt doet hetzelfde maar dan via een omweg. Die omweg kan wel helpen omdat je het daarmee uitsmeert over een nog langere tijd. Maar de warmte onttrekking blijft uiteindelijk gelijk, die moet ergens vandaan komen.

Mijn WPB doet electrisch zo'n 300-400w. Dat zal thermisch 1 a 1,5 kw aan ontrokken warmte uit de omgeving zijn? Dat vind ik geen gerommel in de marge bij een WP die tegen zijn grenzen aan loopt. In mijn geval een kwart van het totaal vermogen voor tot wel 6 uur achter elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:18

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

roelmertens2 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:57:
Graag jullie advies voor de volgende casus:

Wij hebben al 2 jaar een warmtepomp draaien (Vaillant Arotherm Plus 75/6). Deze staat in hybride opstelling met een cv ketel die afgelopen 2 jaar maar 4 x even is moeten bijspringen.

Nu is onze cv ketel kapot gegaan. We willen over naar full-electric warmtepomp. De huidige WP kan dit aan.
En dan voor warmtapwater een andere oplossing. Dan kunnen we helemaal van gas af.

Nu krijgen we 2 opties. De prijs van beide ontloopt elkaar niet heel veel

Optie 1:

Optie 2:
Warmtepomp boiler van ATAG Nuos Plus. Dat is 250 liter.
Maar is dan een ander merk. En nu hoorden we vandaag dat om dit werkend te krijgen in ons systeem dat daar een "naverwarmer" tussen gezet moet worden. Die kost bijna 1100 euro. Zou 400 W verbruiken.
Door die 1100 euro komt dit totaal bijna gelijk op de optie 1.
Bij optie 2 ook al rekening gehouden met 725 euro subsidie.

Wie weet wat die naverwarmer doet ?
En waar zouden jullie voor kiezen ?
Die naverwarmer is mij een raadsel. Ik heb nagenoeg dezelfde setup als wat jij hebt. Een losse hybride warmtepomp die de verwarming in zijn eentje regelt en een Daikin 210L warmtepompboiler voor het tapwater.

Enige issue wat ik heb is dat in hele specifieke gevallen mijn warmtepomp niet wil starten in de winter omdat hij wil starten met een ontdooicyclus terwijl het huis koud is. Dat is mij in 5 jaar nu 3x gebeurd. Dat kon ik altijd oplossen door de ketel even te starten.

Ik heb geen ketel meer, gasloos!, en heb dat opgelost door een klein buffervat van 50l met een 3kW warmte-element die ik met de hand moet schakelen.

Als ze dat met een naverwarmer bedoelen dan snap ik mogelijk de reden waarom je hem nodig hebt. Maar puur een naverwarmer voor je tapwater heb je niet nodig.

Ik heb een spaardouche en doucheWTW, wij zjin thuis met zijn drieen en 210liter water is net aan. Zeker als eentje wat langer doucht dan is er een kans dat de laatste die avond onder een lauwe douche staat.

190l lijkt mij aan de krappe kant. Maar dat is N=1 :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Pagina: 1