Welke harde schijf?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microsoftman
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-09 11:49
ik wil een harde schijf kopen voor veel belangrijke data op te slaan.
Ik zoek een snelle harde schijf die veel en lang zijn transfer snelheid kan hebben.
Waarom een harde schijf? Bij data verlies is de kans groter dat ik data kan terug kan halen dan bij ssd’s het geval is.
Omdat bij ssd’s als iets verwijderd dat het écht weg is, zodat het zijn snelheid optimaal blijft.
Heb ik gelezen.
Nu is er ook hdd’s met smr en cmr.
CMR (Conventional Magnetic Recording) en SMR (Shingled Magnetic Recording
Heb researching gedaan en zag dat cmr toch de snelheid langer volhoudt.
Tenminste denk ook dankzij de 256mb cache.

Welk merk? Maakt mij niet uit.
Welke aansluiting: Sata III 6Gbps
Grootte: 2TB of iets groter
Budget: €100 Max

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:20
@Microsoftman
Volgens mij moet je vraag zijn, hoe sla ik belangrijke data op.
Niet welke hardeschijf heb ik nodig.

Anders:
categorie: Interne harde schijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microsoftman
Huh is dit een grap?
Volgens mij is mijn vraag zo helder als het maar kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:06
Microsoftman schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 19:11:
Huh is dit een grap?
Volgens mij is mijn vraag zo helder als het maar kan.
Je doel en je vraag komen niet helemaal overeen.

Je wil belangrijke data opslaan. Alles op 1 schijf doen is niet handig. Wat je wil doen is RAID 1. Hierbij schrijft de schijf alle data naar 2 schijven. Gaat er een kapot, dan is de andere nog werkend en is al je data nog (grotendeels) veilig. Je hebt dan 2 achijven en een controller nodig. De controllee zit in de meeste moederborden.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-09 17:56

DarkSide

theres no place like ::1

als je alleen een HD zoekt, kun je zowat elke disk wel gebruiken.
Eentje die geschikt is voor een NAS voor 24/7 gebruik bv.

Echter ga ik hierbij er wel vanuit dat je verder wel na gedacht hebt hoe je je belangrijke data opslaat.
En dus niet alleen op deze hdd!. Maar verder een goed backup oplossing hebt.

Want het leest nu als: "Al mijn belangrijke data staat op deze ene HDD" en "Mocht deze stuk gaan ben ik de data niet direct kwijt (itt ssd) en kan ik nog e.e.a. herstellen"
Persoonlijk lijkt me dat geen goed idee

In de basis kun je voor backup ook gewoon een SSD gebruiken. Gezien je data niet op 1 plek staat maar op meerdere . (denk bv ook aan off site. Het 3-2-1 principe)
Maar met heel veel data is een HDD mogelijk wel interessant qua kosten. Maar 2TB is nu ook weer niet zo heel veel.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

peize9 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 19:18:
[...]

Je doel en je vraag komen niet helemaal overeen.

Je wil belangrijke data opslaan. Alles op 1 schijf doen is niet handig. Wat je wil doen is RAID 1. Hierbij schrijft de schijf alle data naar 2 schijven. Gaat er een kapot, dan is de andere nog werkend en is al je data nog (grotendeels) veilig. Je hebt dan 2 achijven en een controller nodig. De controllee zit in de meeste moederborden.
Je mist dan nog de backup. Leuk om belangrijke data op raid1 op te slaan, maar een productiedisk en een backupdisk is denk ik een slimmere strategie ;) raid is geen backup.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:06
Boudewijn schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 19:22:
[...]

Je mist dan nog de backup. Leuk om belangrijke data op raid1 op te slaan, maar een productiedisk en een backupdisk is denk ik een slimmere strategie ;) raid is geen backup.
Klopt, was ik vergeten toe te voegen. Zon cloud ding kan ook

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• testkonijn
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 17-09 19:51
De laatste tijd gebruik ik voornamelijk een aantal wd red PLUS 4 tb efpx 5400rpm (99eu)
Aangezien harde schrijven tegenwoordig aan de lopende band uitvallen of defect zijn is er maar 1 oplossing al je data tegelijk op 2 aparte schrijven opslaan Ikzelf doe het handmatig door twee master folder namen op de twee harde schrijven gelijk te houden met het gratis https://freefilesync.org/ program maar dan moet je het nog goed in de gaten houden het beste is steeds maar in dezelfde richting een van A naar B folder vergelijken en laten aanvullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:59

nelizmastr

Goed wies kapot

testkonijn schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 21:06:
De laatste tijd gebruik ik voornamelijk een aantal wd red PLUS 4 tb efpx 5400rpm (99eu)
Aangezien harde schrijven tegenwoordig aan de lopende band uitvallen of defect zijn is er maar 1 oplossing al je data tegelijk op 2 aparte schrijven opslaan Ikzelf doe het handmatig door twee master folder namen op de twee harde schrijven gelijk te houden met het gratis https://freefilesync.org/ program maar dan moet je het nog goed in de gaten houden het beste is steeds maar in dezelfde richting een van A naar B folder vergelijken en laten aanvullen
En dan nog heb je het liefste een filesystem erop staan dat bitrot herkent en corrigeert (zoals btrfs) en dat je steeds een checksum maakt en valideert, want als disk A kapot begint te gaan mirror je de kapotte blokken ook mee en corrumpeer je data.

Maar goed, dit soort concepten werken dan weer moeilijker met Windows systemen, dus dat wordt wel een dedicated Linux bakkie bouwem :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
nelizmastr schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 21:46:
[...]

En dan nog heb je het liefste een filesystem erop staan dat bitrot herkent en corrigeert (zoals btrfs) en dat je steeds een checksum maakt en valideert, want als disk A kapot begint te gaan mirror je de kapotte blokken ook mee en corrumpeer je data.

Maar goed, dit soort concepten werken dan weer moeilijker met Windows systemen, dus dat wordt wel een dedicated Linux bakkie bouwem :)
bitrot is wel een ondergeschoven iets eigenlijk..

tis dat storage in grote volumes (zowel hdd als ssd) op het moment nog best prijzig is.. en nu er nogal fraude is met SMART data wordt t ook nog eens lastiger om een goede set te gaan scoren eigenlijk...

bij Seagates kan je nog de FARM Data lezen maar bij de andere merken.... ? :X

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microsoftman
@chrisborst ja ik begreep je reactie niet helemaal. Sorry .

• Microsoftman
testkonijn schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 21:06:
Ja wat jij zegt “harde schijven tegenwoordig aan de lopende band defect of stuk gaan” dat lees ik links en rechts ook .
Ik dacht laat ik mij adviseren en kijken wat een goede oplossing zou kunnen worden.

• Microsoftman
Ik lees dus 2 harde schijven in raid-1 mode.
Klinkt goed , moet deze 2 schijven nog in een nas of iets anders?

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:20
@Microsoftman
Hoeveel GB aan echt belangrijke data heb je? Want als bepaalde data niet veranderd zijn er mogelijke nog betere opties.

• Microsoftman
Ja denk wel 1500 a 2000GB aan data en er kunnen altijd nog data toegevoegd worden.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:34

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik heb al 10-12 jaar SSD's en nog nooit gehad dat er data ineens weg is. HDD's zijn bovendien altijd al vatbaarder geweest voor schade omdat ze draaiende onderdelen hebben. Bij alles wat ik zo lees denk ik: haal gewoon een 2TB SSD voor rond de €110.

Iets over budget, maar veel sneller en toekomstbestendiger ook.

youtube.com/@hisrep

• Microsoftman
@DeNachtwacht ja dat zeggen we nu.
En 15 jaar geleden wat was toen betrouwbaarder?
SSD is een betere keus MAAR..zoals ik eerder al zei. Mocht er iets mis gaan kan ik de data met enige kans terug halen en bij SSD is het een no-go

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:19
Kies er eentje met 5 jaar garantie en de kans is klein dat die binnen 5 jaar stuk gaat. Daarnaast als de data echt belangrijk is, dan maak je ook nog een off-site backup, zoals in de cloud.

Zelf zou ik deze nemen: uitvoering: WD Red Pro (4005FFBX), 4TB - CMR, 256 MB Cache, en goede lees- en schrijfsnelheid.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

• Microsoftman
Heb nog een interessant artikel gelezen over het aan failures van hdd’s.

https://www.storagereview...city-models-take-over?amp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:04

DukeBox

loves wheat smoothies

Microsoftman schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 16:14:
Ja wat jij zegt “harde schijven tegenwoordig aan de lopende band defect of stuk gaan” dat lees ik links en rechts ook .
Met een externe disk heb je ook nog de kans dat je hem laat vallen of per ongeluk de kabel er verkeerd insteekt. Ik heb al meerdere topics hier gezien en ook binnen mijn familie meegemaakt dat alle foto's als 'backup' op een externe disk stonden. Voor de duidelijkheid, dat was dus géén backup gezien er geen origineel was.

Je data op 1 HDD/SSD is niet veilig, eerder genoemde RAID1 is ook geen backup dat geeft alleen hogere beschikbaarheid. Heb je hele belangrijke data dan zou je zelfs data ook buiten huis moeten hebben.
Het nadeel is dat dat handmatig veel discipline vereist en niet iedereen houd dat langdurig netjes vol. Afhankelijk van de data hoeft dat waarschijnlijk niet iedere dag of week maar wel periodiek/systematisch.

Meest simpele, 2 HDD's en één neem je mee naar je werk, om de x tijd wissel je ze om en werk je de data bij. Bij veel wijzigingen kan je het een keer extra doen.
Alternatief is de cloud als 2e kopie.

[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 21-08-2025 17:07 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Microsoftman schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 16:53:
@DeNachtwacht ja dat zeggen we nu.
En 15 jaar geleden wat was toen betrouwbaarder?
SSD is een betere keus MAAR..zoals ik eerder al zei. Mocht er iets mis gaan kan ik de data met enige kans terug halen en bij SSD is het een no-go
Sorry, maar dat klopt niet. Je hebt allerlei data recovery tools en die werken op ssd net zo prima als een HDD. Natuurlijk is stuk stuk, maar dat geldt voor beide. Je bron is allemaal leuk en aardig, maar dat op honderdduizenden drives er af en toe ook wat kapot gaat, betekent natuurlijk niet dat SSD’s ineens prut zijn. Dan kunnen alle smartphones (en alle moderne laptops sinds pakweg 2015) ter wereld ook meteen de prullenbak in want ik ken er geen met HDD ;)

Raid is trouwens ook al lang achterhaald voor consumenten. Neem een cloud abonnement. Met Microsoft 365 heb je 1 TB online opslag, voor je essentiële data is dat meer dan genoeg.

Maargoed, ik heb al lang en breed door dat ik je niet ga overtuigen, dus laten we deze discussie verder laten voor wat het is. Mijn advies heb ik gegeven.

youtube.com/@hisrep

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

DeNachtwacht schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 17:42:
Sorry, maar dat klopt niet. Je hebt allerlei data recovery tools en die werken op ssd net zo prima als een HDD.
Door TRIM en Garbage Collection is het wel zo dat als je niet direct(!) actie onderneemt de kans op recovery aanzienlijk kleiner (lees: onmogelijk) is.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

DukeBox schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 17:53:
[...]

Door TRIM en Garbage Collection is het wel zo dat als je niet direct(!) actie onderneemt de kans op recovery aanzienlijk kleiner (lees: onmogelijk) is.
Ja ok, dat is zeker zo hoewel je je wel echt af moet vragen hoe vaak overkomt mij dit nu. En zelf verwijderde bestanden zijn vrijwel altijd moeilijk terug te halen. Ook op een HDD ben je vrijwel altijd te laat en is in ieder geval een deel van je data weg is mijn ervaring. Ik werk zelf juist daarom met alle persoonlijke zaken in de OneDrive, ook omdat het lokale opslag scheelt. Als je iets gaat uit verwijdert heb je altijd nog 30 dagen tot het echt weg is.

[ Voor 6% gewijzigd door DeNachtwacht op 21-08-2025 18:20 ]

youtube.com/@hisrep

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:26
DukeBox schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 17:53:
Inderdaad, je moet trim trim bewust uitgezet hebben om nog kans te hebben op recovery bij SSD's.

Aesonlabs: Is it possible to recover data from TRIM enabled SSD?

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

DeNachtwacht schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 18:19:
Ook op een HDD ben je vrijwel altijd te laat en is in ieder geval een deel van je data weg is mijn ervaring.
Dat hangt heel erg af van het gebruik (fragmentatie, vrije ruimte etc). Als je een zooi data verwijderd en verder niet veel doet dan normaal pc gebruik is er een hele grote kans dat je veel van de data op een HDD kan recoveren terwijl dat op een SSD dan onmogelijk is.
The_Doman schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 18:24:
Inderdaad, je moet trim trim bewust uitgezet hebben om nog kans te hebben op recovery bij SSD's.
En zelfs met TRIM uit heb je nog steeds GC wat door de drive zelf gedaan wordt.

[ Voor 22% gewijzigd door DukeBox op 21-08-2025 18:25 ]

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

In theorie klopt dat, maar alle keren dat ik het aan de hand had was er toch een substantieel deel of zelfs alles onherstelbaar beschadigd. Data recovery moet je gewoon willen voorkomen. Trim is ook eventueel uit te zetten met natuurlijk de bekende nadelen, maar is natuurlijk niet aan te raden.

Ik vind persoonlijk de cloud oplossing gewoon het fijnst.

[ Voor 7% gewijzigd door DeNachtwacht op 21-08-2025 18:35 ]

youtube.com/@hisrep

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:26
DukeBox schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 18:24:
Dat hangt heel erg af van het gebruik (fragmentatie, vrije ruimte etc). Als je een zooi data verwijderd en verder niet veel doet dan normaal pc gebruik is er een hele grote kans dat je veel van de data op een HDD kan recoveren terwijl dat op een SSD dan onmogelijk is.
Met NTFS heb je altijd heel veel kans data terug te kunnen halen als de deze nog niet zijn overschreven.

Keuze bij externe HDD: SMR of CMR
UFS Explorer: Chances of data recovery depending on the file system
SysDev Laboratories: Filesystem type and data recovery chances
DukeBox schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 18:24:
En zelfs met TRIM uit heb je nog steeds GC wat door de drive zelf gedaan wordt.
Maar garbage collection is meer het optimizen/consolideren van de gebruikte geheugencellen.
Trim is echt direct zero fillen van de data.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

The_Doman schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 18:34:
Maar garbage collection is meer het optimizen/consolideren van de gebruikte geheugencellen.
Precies, de gebruikte data wordt gereorganiseerd naar lege pages of ander type storage (bijv. dynamisch SLC naar QLC op MCL drives). En juist die lege pages is waar evt. de te recoveren data dan zou staan. Bij o.a. de Samsung QVO drives is dat een process dat altijd loopt (dus niet periodiek).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:25
gewoon zorgen dat je een goede (3-2-1) backup procedure hebt, dan ben je niet afhankelijk van dit geneuzel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-09 17:56

DarkSide

theres no place like ::1

idd. Wou al zeggen
Leuk dat je kan recoveren van een kapotte disk. Maar waarom zou je.

Gewoon je backup terugzetten. Daarom ook meerdere backup locaties.

Dat je daarna nog lekker wilt knutselen om te kijken of je zelf iets kunt doen. Prima
Maar je data gewoon op je op computer.
Dan een backup naar een externe disk/nas
En dan nog een off site backup (of cloud bv).

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microsoftman
Heeft iemand nog ervaring over smr vs cmr?
Wat ik heb gezien is dat ik wel een harde schijf koop met cmr omdat deze langer de overdracht snelheid vasthoudt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microsoftman
ik heb een 2tb harde schijf besteld.
Seagate HDD 3.5" 2TB ST2000DM008.

Volgensmij komen er geen reacties meer op dit topic.
Voor mij mag deze gesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mummy
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 07-09 19:47
Seagate is altijd goed geweest bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mummy
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 07-09 19:47
De nieuwe CEO is vind ik wel niet zo vriendelijk. Wel goede producten.

https://www.reddit.com/r/...export_ban_by_shipping_7/
Pagina: 1