Nieuw contract: dynamisch of verlengen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newbie2025
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23-08 08:22
Hi,

Mijn tweejarig contract bij Greenchoice komt in Oktober te vervallen en dus moet ik mij gaan orienteren op een nieuw energie contract. Nu las ik dat er per 1 januari 2027 het salderen komt te vervallen dus wordt het extra kritisch te kijken naar vorm en contractduur. Maar wat is handig in mijn situatie?

Ik heb 6 zonnepanelen die ongeveer 2000kwh opwekken. 900 daarvan gebruik ik zelf en 1100 lever ik terug aan het net als ik kijk naar mijn verbruik in 2024, wat denk ik wel representatief is:
  • Verbruik stroom 2359 (1220 normaal / 1139 dal)
  • Teruglevering 1104 (775 normaal / 329 dal)
Moet ik nu al kijken naar een dynamisch contract of beter nog eerst 1x een jaarcontract?
Het verlengingsaanbod van Greenchoice:
  • Vast per maand 9,32
  • Variabel per kwh 0,2358 (normaal) 0,2479 (dal)
  • Variabel teruglevering 0,15488 per kwh
  • Terugleververgoeding 0,16 per kwh
Begrijp ik het goed dat ik dus afgerond niks krijg voor wat ik teruglever....

De vergelijkingssite geeft aan dat ik nu al moet overstappen naar Frank Energie dynamisch. Is dat inderdaad een verstandige keuze?

Alvast enorm bedankt!

Groet, Robert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Newbie2025 "Begrijp ik het goed dat ik dus afgerond niks krijg voor wat ik teruglever....??
Uit de offerte kan ik dit gelukkig niet afleiden. Jouw berekenning ken ik nog niet.
Of Frank Energie een verstandig alternatief is?? Als de vergelijker het zegt . . .
en je weet hoe dynamische tarieven werken, misschien (ook niet).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20-09 21:45

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Out-of-the-box.
Wat gaat Greenchoice je in rekening brengen als je niets doet? Variabel voor onbepaalde tijd?
(Ze stoppen niet met leveren.)

[ Voor 12% gewijzigd door m-vw op 20-08-2025 13:17 ]

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newbie2025
@dunklefaser het teruglevertarief is met 0,15488 ongeveer hetzelfde als de terugleververgoeding van 0,16. Daarmee geef ik mijn stroom dus gratis weg toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newbie2025
@m-vw Ja dan wordt het variabel. 29 cent per kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Niet vergeten: Bij een eventuele overstap krijg je (meestal) een BONUS, verder zou ik (om te beginnen)
de verschillende vergelijkers consulteren: gaslicht.com, pricewise.nl, energievergelijk.nl, keuze.nl, overstappen.nl en misschien ook de dynamische sites nieuwestroom.nl, tibber.nl, Frankenergy.nl, anwb etc..
Modelcontracten zijn via de vergelijkers wat moeilijk te vinden.

[ Voor 13% gewijzigd door dunklefaser op 20-08-2025 13:32 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newbie2025
@dunklefaser Dank!

Ja, Frank kwam naar voren als beste en die hadden inderdaad een welkomsbonus. Keek op gaslicht.com.

Ga ik ook nog even een paar anderen checken! Dan denk ik prima om dat per 1 oktober te laten ingaan. Nu betaal ik nog 37 cent, maar momenteel lever ik meer dan dat ik gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:17

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een vergelijker kan de kosten met dynamisch niet goed inschatten, zie het dynamische tarieven topic voor hoe je dat wel kunt doen.

Verder titelfix :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
De terugleververgoeding is voor jou niet van toepassing want je saldeert alles en hebt geen overschot.

Je hebt verder geen gas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newbie2025
@Proton_ dank ga ik naar kijken!

@Novax wel van toepassing want in de winter wek ik weinig op en in de zomer meer dan ik gebruik. Dus in balans gedurende het jaar.

Geen gas maar stadsverwarming (don’t get me started)…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Newbie2025 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 23:10:
@Novax wel van toepassing want in de winter wek ik weinig op en in de zomer meer dan ik gebruik. Dus in balans gedurende het jaar.
Ja dat is salderen over het hele jaar (er vanuit gaande dat je het hele jaar bij Greenchoice blijft)

De berekening is als volgt: (Even dal en normaal tarief buiten beschouwing gelaten)
  • Je verbruik na saldering is 2359 kWh - 1104 kWh teruglevering = 1255 kWh waar je dan het levertarief van €0,2358 voor moet betalen.
  • Maar over die 1104 kWh teruglevering moet je ook nog terugleverkosten van €0,15488 betalen.
De terugleververgoeding van € 0,16000 komt er dus in jouw geval niet aan te pas, dat zou pas zijn als je bijvoorbeeld 3000 kWh teruglevert:
  • Je verbruik na saldering zou dan 2359 kWh - 2359 kWh teruglevering = 0 kWh zijn.
  • Je hebt dan overschot van 3000 kWh - 2359 kWh = 641 kWh waar je dan €0,16000 voor krijgt.
  • Maar over al die 3000 kWh teruglevering moet je ook nog terugleverkosten van €0,15488 betalen.

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:04

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Even bij Independer invullen.

Ik heb ook Greenchoice en vanaf Oktober niet meer vast.
Genoeg partijen met een lagere prijs en lagere terugleverkosten, dat mes snijdt aan twee kanten.

Maar ik heb dan ook 6.000kWh verbruik en 6.000kWh opwek, dus dan telt het wat harder aan. En dan vooral verbruik in de winter (domme-warmtepomp) en opwek in de zomer (zonnepanelen) dus een dynamisch contract kan ik mij niet van voorstellen dat het gunstig kan zijn voor mij.

Vandaar doe ik ook een jaarcontract, ik wil niet vast zitten op het moment dat saldering opgeschoond wordt.

[ Voor 34% gewijzigd door Accretion op 21-08-2025 07:39 ]

• Newbie2025
@Novax super, dat is enorm verhelderend!

Maar dat betekend dat ik eigenlijk het beste dan bijvoorbeeld 2 van de 6 panelen zou moeten uitschakelen in de zomer?

@Accretion dank voor het delen van jouw overweging, goede punten.

Handig zo'n forum met mensen met meer kennis van zaken dan ikzelf op dit vlak! :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Newbie2025 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:04:
@Novax super, dat is enorm verhelderend!

Maar dat betekend dat ik eigenlijk het beste dan bijvoorbeeld 2 van de 6 panelen zou moeten uitschakelen in de zomer?
Nee, bij vaste contracten hoef je eigenlijk nooit je panelen uit te schakelen, ook niet als salderen er afgaat. Omdat het netto altijd wat oplevert, al is het maar heel weinig.

Bij dynamische contracten heb je af en toe negatieve tarieven en dan zou je de panelen moeten uitschakelen al is dat technisch niet de juiste manier, je moet de omvormer(s) de opwek laten afschalen naar 0.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:26

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Nooit panelen uitschakelen, salderen doe je over de om en nabij 10 cent belasting die je per kwh betaald... dat kost dus alleen maar geld bij jouw capaciteit.

Ik kan het aanbod van Greenchoice niet goed beoordelen, maar als dat inclusief energiebelasting is dan is het een slecht aanbod en als het exclusief is, dan eigenlijk ook...

De maand mei is altijd een interessante maand met zonnepanelen, ik heb een zware overcapaciteit liggen en ik had toen nog geen accu. Ik behaalde toen het volgende exclusief belastingen:
Teruglevering: 4ct
Inkoop: 9ct

Januari was duur:
Teruglevering: 12ct
Inkoop: 15ct

We leven all electric, dus ook goed gebruik in de piekuren... ik heb hier de gemiddelde prijs op de factuur voor je gepakt.

Als je het op kan vangen kan hier weinig tegenop qua vaste contracten. Voorbelasingen kan je 10,15ct en de BTW nemen. Ik heb hier de prijzen van Tibber. Als je tegen fluctuerende rekeningen kan is Frank prima met wat demping in hoe ze de belasingen per jaar verrekenen, Zonneplan kan je een vast bedrag per maand nemen en verrekenen per jaar, Tibber is volledig variabel.

[ Voor 4% gewijzigd door Miezie op 21-08-2025 09:34 ]

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Accretion schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 07:37:
Even bij Independer invullen.

Ik heb ook Greenchoice en vanaf Oktober niet meer vast.
Genoeg partijen met een lagere prijs en lagere terugleverkosten, dat mes snijdt aan twee kanten.

Maar ik heb dan ook 6.000kWh verbruik en 6.000kWh opwek, dus dan telt het wat harder aan. En dan vooral verbruik in de winter (domme-warmtepomp) en opwek in de zomer (zonnepanelen) dus een dynamisch contract kan ik mij niet van voorstellen dat het gunstig kan zijn voor mij.

Vandaar doe ik ook een jaarcontract, ik wil niet vast zitten op het moment dat saldering opgeschoond wordt.
Ik kan het mij prima voorstellen, als je die warmtepomp een beetje slim stuurt is het al snel goedkoper. De eerste verliezen zitten al in de prijszekerheid die je koopt. Daarna heb je in de winter schommelingen van 10-20 cent per dag. Tel uit je winst bij slim schakelen.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Newbie2025
Heb geen enkele moeite met wisselende rekeningen, zit er gelukkig warmpjes genoeg bij om dat op te vangen. Dan ga ik denk ik maar overstappen naar dynamische prijzen en dan daar wat verder in verdiepen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:28
Als je je verbruik niet kunt sturen (liefst met grootverbruikers (EV) en/of accu), dan lijkt me dynamisch niet de juiste keuze, maar eerder een vast contract.

Misschien ook even dit topic bekijken: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Truus01 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:50:
Als je je verbruik niet kunt sturen (liefst met grootverbruikers (EV) en/of accu), dan lijkt me dynamisch niet de juiste keuze, maar eerder een vast contract.

Misschien ook even dit topic bekijken: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
Ik ben het niet geheel met je eens. Dagdagelijks kan je prima sturen met wassen, vaatwasser, etc. Dat is al snel een 2-3kWh verplaatsbare load. TS zit niet all electric qua verwarming en zijn jaarverbruik zal voor een goed deel stuurbaar zijn. Koken misschien niet, maar de rest juist wel redelijk. Je pakt dan in de winter een paar duurdere maanden, maar in 8/9 maanden van het jaar profiteer je over het algemeen van lagere prijzen als de markt enigszins mee zit. Voor stroom met zonnepanelen en wind is dat een prima verhaal.

Pagina: 1