Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-09 10:44
Pfff....Goed, poging 2 dan maar:

Mijn vraag
zie onderwerp

Relevante software en hardware die ik gebruik
Samsuing Galaxy S21 Android 15

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
uit de playstore gedownload en geprobeerd:
DNSChecker: toont geen huidige DNS IP (althans niet waar ik kan vinden)
DNSChanger: toont geen huidige DNS IP
Speedtest by Ookla: toont geen DNS IP

Mijn vraag
Ik maak met mijn Samsung S21 (Android 15) connectie met verschillende Wifi netwerken (thuis, werk, etc). Ik zou graag willen zien welke DNS server er gebruikt wordt (dat zal verschillen per Wifi verbinding). Hoe kan ik dat het beste zien? Is hier een app voor benodigd of kan dit handmatig?

Achtergrond info:
ik zou graag meer controle over DNS server gebruik willen, het liefst zou ik overgaan op DNS4EU servers, maar eerst maar even inzicht krijgen wat mijn telefoon nu gebruikt...

voor de volledigheid verwijs ik even naar de vorige discussiegroep: hoe kan ik zien welke DNS server gebruikt wordt op een Wifi?

[ Voor 11% gewijzigd door pastafan op 19-08-2025 18:59 ]

Beste antwoord (via pastafan op 19-08-2025 19:30)

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:16

kraats

Ik rol

pastafan schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 19:22:
Heb je misschien een linkje uit de playstore naar die app? Er zijn tegenwoordig zoveel apps met (bijna) dezelfde namen, verwarrend.
Jazeker, dat is deze
https://play.google.com/s...etails?id=com.ddm.iptools

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:50

MartinMeijerink

Computerrorist

Gewoon zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DVTdq2yixRsDvy3raoiimDph51c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DECCpmMgqBYZ0GJ6Zu1ku3vZ.png?f=fotoalbum_large
Bij het vierde plaatje dus naar beneden scrollen, dan zie je het vijfde plaatje :)

[ Voor 195% gewijzigd door MartinMeijerink op 19-08-2025 19:06 . Reden: heel ff verkeerde plaatje gepost ]

An unbreakable toy is useful to break other toys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
MartinMeijerink schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 19:03:
Gewoon zo:
[Afbeelding]
Bij het vierde plaatje dus naar beneden scrollen, dan zie je het vijfde plaatje :)
Dank je voor je snelle reactie. Ik heb even gekeken maar bij mij zien de meeste schermen er echt anders uit. In het laatste scherm staat echt niet (zoals bij jou) DNS vermeldt.
Misschien heb jij een ander merk/type telefoon/Android versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMeijerink

MartinMeijerink

Computerrorist

Ik heb een Google Pixel 7 met Android 16, maar toen er nog Android 15 op stond zag alles er voor zover ik weet nog wel precies hetzelfde uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
MartinMeijerink schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 19:10:
Ik heb een Google Pixel 7 met Android 16, maar toen er nog Android 15 op stond zag alles er voor zover ik weet nog wel precies hetzelfde uit...
ja dat zal het zijn, een andere/nieuwere telefoon/Android versie...

Ik zoek eigenlijk een app waarmee het kan, want ik vrees dat het er bij mijn Android echt niet in staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMeijerink

MartinMeijerink

Computerrorist

Oh, mss dat ik het heb omdat ik ooit een keer developer options heb aangezet?
Ga eens naar "About phone" en dan helemaal onderaan 7x op "Build number" tikken, tot ie zegt dat je een developer bent, misschien dat het dan wel werkt...
Update:
Nee, dat is het ook niet, ik heb nu developer options uitgezet, en ik kan nog steeds DNS zien... :|

[ Voor 19% gewijzigd door MartinMeijerink op 19-08-2025 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Probeer https://dnsleaktest.com/ voor de grap eens te benaderen :P

[ Voor 10% gewijzigd door Will_M op 19-08-2025 19:17 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
MartinMeijerink schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 19:13:
Oh, mss dat ik het heb omdat ik ooit een keer developer options heb aangezet?
Ga eens naar "About phone" en dan helemaal onderaan 7x op "Build number" tikken, tot ie zegt dat je een developer bent, misschien dat het dan wel werkt...
Update:
Nee, dat is het ook niet, ik heb nu developer options uitgezet, en ik kan nog steeds DNS zien... :|
dat heb ik zojuists ook geprobeerd, maar nog steeds staat er geen DNS. Ja echt goed gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:11

DukeBox

loves wheat smoothies

Volgend mij heeft het niets met de developer optie te maken. Ik zou het eerder op private DNS gooien maar als ik dat uitzet zie ik het ook niet staan. Vreemd genoeg staat het bij ethernet wel.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
geprobeerd maar geen resultaat.

Eerlijk gezegd zoek ik meer in de oplossingsrichting van een betrouwbare app, die mij wel de gewenste info geeft (liever geen websites oid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

Ik heb zelf bijvoorbeeld IP Tools geïnstalleerd voor andere netwerkzaken en die laat wel gewoon alle info van je lokale verbinding zien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pastafan
kraats schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 19:21:
Ik heb zelf bijvoorbeeld IP Tools geïnstalleerd voor andere netwerkzaken en die laat wel gewoon alle info van je lokale verbinding zien
Heb je misschien een linkje uit de playstore naar die app? Er zijn tegenwoordig zoveel apps met (bijna) dezelfde namen, verwarrend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Volgens een google zoekertje zou het moeten zijn op een Samsung met Android15:

Instellingen > Netwerk en internet > Wi-Fi > [je Wi-Fi-netwerk] > Netwerk wijzigen > Geavanceerde opties > IP-instellingen (statisch) > DNS 1 en DNS 2.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duumke
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:41
En wat als je gaat naar instellingen > verbindingen > wifi > tandwieltje achter jou netwerk naam > meer weergeven.
Staat er dan DHCP? Dan is het namelijk hetgeen wat in de router geconfigureerd staat (vaak de router zelf).

@Bastien was dezelfde kant op als ik ;-)

[ Voor 9% gewijzigd door Duumke op 19-08-2025 19:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pastafan
Bastien schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 19:23:
Volgens een google zoekertje zou het moeten zijn op een Samsung met Android15:

Instellingen > Netwerk en internet > Wi-Fi > [je Wi-Fi-netwerk] > Netwerk wijzigen > Geavanceerde opties > IP-instellingen (statisch) > DNS 1 en DNS 2.
Voor de inmiddels 4e keer zowat: dat staat er bij mij niet. Mijn menu komt ook niet overeen met het pad dat google uitspuugt. En zie dus ook geen DNS vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Maar dan zie je hoogstwaarschijnlijk gewoon het IP van je router, 192.168.1.1 ofzo.
Je weet dan alsnog niet welke dns server er verder gebruikt wordt toch? Volgens mij is d8e dns chain op een cliënt ook helemaal niet te achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
ja er staat DHCP . Maar dat staat er ook als ik van DNS wissel, dus zie ik nog steeds [b]niet op mijn telefoon[b] welke DNS er gebruikt wordt...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

pastafan schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 19:22:
Jazeker, dat is deze
https://play.google.com/s...etails?id=com.ddm.iptools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:33
TripleQ schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 19:26:
Maar dan zie je hoogstwaarschijnlijk gewoon het IP van je router, 192.168.1.1 ofzo.
Je weet dan alsnog niet welke dns server er verder gebruikt wordt toch? Volgens mij is d8e dns chain op een cliënt ook helemaal niet te achterhalen.
toch wel want met bijvoorbeeld ping tools app kan ik wel zien dat mijn pi hole mijn dns server is. Maar ts heeft gelijk, in de instellingen vind ik het verder niet terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

pastafan schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 19:21:
[...]

geprobeerd maar geen resultaat.

Eerlijk gezegd zoek ik meer in de oplossingsrichting van een betrouwbare app, die mij wel de gewenste info geeft (liever geen websites oid).
Hoezo géén resultaat? Of is het resultaat niet naar wens en wil je eigenlijk zien dat we hier met Wireshark op jouw E2E verbinding gaan kijken waar jouw TCP53 requests heen vliegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pastafan
Dank u. Geprobeerd en inderdaad deze toont de DNS instellingen. Dat is alles wat ik zocht.
Dank nogmaals.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duumke
Normaliter zoek je dit ook niet op een mobiel apparaat op. Standaard staan die dingen allemaal op DHCP, en het is onlogisch om daar vanaf te wijken. Als je IP geregeld wordt door DHCP, dan kijk je op de router welk IP adres die mee geeft voor DNS, dat is het meest eenvoudig.
Vaak staat daar dan het IP van de router en die forward dan de requests naar een DNS server van de provider (aangezien de meeste verbindingen in NL op basis van DHCP werken en dus ook automatisch een DNS server krijgen toegewezen), of je moet zelf ooit een andere DNS ingesteld hebben daar.
Client side achterhalen (en zeker op een mobiel) is verder gewoon niet handig of je moet kunnen werken met een terminal o.i.d. om een uitgebreide nslookup te doen om te zien waar je langs komt.
Wellicht moet je je vraag vanuit een andere hoek bekijken (dus vanaf de router i.p.v. vanaf je telefoon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Will_M schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 19:30:
[...]

Hoezo géén resultaat? Of is het resultaat niet naar wens en wil je eigenlijk zien dat we hier met Wireshark op jouw E2E verbinding gaan kijken waar jouw TCP53 requests heen vliegen?
OMG :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duumke
Wel nog even een tip. Leg even vast wat je huidige instellingen zijn. Niet dat je straks geen internet meer hebt als je de verkeerde instellingen aan past ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Duumke schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 19:31:
Normaliter zoek je dit ook niet op een mobiel apparaat op. Standaard staan die dingen allemaal op DHCP, en het is onlogisch om daar vanaf te wijken. Als je IP geregeld wordt door DHCP, dan kijk je op de router welk IP adres die mee geeft voor DNS, dat is het meest eenvoudig.
Vaak staat daar dan het IP van de router en die forward dan de requests naar een DNS server van de provider (aangezien de meeste verbindingen in NL op basis van DHCP werken en dus ook automatisch een DNS server krijgen toegewezen), of je moet zelf ooit een andere DNS ingesteld hebben daar.
Client side achterhalen (en zeker op een mobiel) is verder gewoon niet handig of je moet kunnen werken met een terminal o.i.d. om een uitgebreide nslookup te doen om te zien waar je langs komt.
Wellicht moet je je vraag vanuit een andere hoek bekijken (dus vanaf de router i.p.v. vanaf je telefoon).
Bovenstaande zal allemaal wel. Ik wil het wel weten, dat is mij gelukt door de juiste link naar de app die dat kan. Meer hoef ik niet te weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:23

franssie

Save the albatross

Duumke schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 19:31:
Op netwerken die niet van jezelf zijn is de router niet open.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:28

remco_k

een cassettebandje was genoeg

De DNS die je telefoon gebruikt wordt doorgaans bepaald door het Wifi netwerk/router waarmee je verbindt. Als je dat aan wilt passen, dan is de router de beste plek om dat te doen.

Of wil je je DNS op je telefoon aanpassen als je te gast bent op andermans netwerk? In dat geval is het ook een goed idee om de reden of doel daarvan te delen, want mogelijk zijn er andere/betere/makkelijkere oplossingen om je doel te bereiken.

[ Voor 23% gewijzigd door remco_k op 19-08-2025 19:43 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:11

DukeBox

loves wheat smoothies

pastafan schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 19:30:
Dank u. Geprobeerd en inderdaad deze toont de DNS instellingen. Dat is alles wat ik zocht.
Dank nogmaals.
Bij mij laat hij alleen de DHCP gegevens zien, niet de daadwerkelijk gebruikte (privatedns) server.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

DukeBox schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 19:44:
[...]

Bij mij laat hij alleen de DHCP gegevens zien, niet de daadwerkelijk gebruikte (privatedns) server.
TS is (inmiddels) blij ... En wij dus ook :P

Pagina: 1