Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-09 10:44
Mijn vraag
Ik maak met mijn Samsung S21 (Android 15) connectie met verschillende Wifi netwerken (thuis, werk, etc). Ik zou graag willen zien welke DNS server er gebruikt wordt (dat zal verschillen per Wifi verbinding). Hoe kan ik dat het beste zien? Is hier een app voor benodigd of kan dit handmatig?

Achtergrond info:
ik zou graag meer controle over DNS server gebruik willen, het liefst zou ik overgaan op DNS4EU servers, maar eerst maar even inzicht krijgen wat mijn telefoon nu gebruikt...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:04

RnB

Volgens Google AI zou het hier moeten staan: Settings > Network & internet > Internet > [Your Wi-Fi network] > Advanced > DNS

Ik gebruik zelf geen Android, dus ik kan het niet voor je nagaan.

[ Voor 21% gewijzigd door RnB op 17-08-2025 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:37
Wat heb je al gezocht of geprobeerd? Want als ik in de Play Store op 'DNS checker' zoek, dan vind ik een boel tools die lijken te doen wat je wilt.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
RnB schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 13:54:
Volgens Google AI zou het hier moeten staan: Settings > Network & internet > Internet > [Your Wi-Fi network] > Advanced > DNS

Ik gebruik zelf geen Android, dus ik kan het niet voor je nagaan.
Daar klopt geen zak van, daar staat niets over DNS instellingen bij mijn telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Hahn schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 13:55:
Wat heb je al gezocht of geprobeerd? Want als ik in de Play Store op 'DNS checker' zoek, dan vind ik een boel tools die lijken te doen wat je wilt.
DNS checker zojuist geinstalleerd, dat geeft van alles aan aan technische info maar ik vind niet wat ik zoek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:41
pastafan schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:01:
[...]

Daar klopt geen zak vandit is niet correct, daar staat niets over DNS instellingen bij mijn telefoon.
Graag gedaan

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvAars
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:10
Het staat bij mij (Android) gewoon bij de WiFi-instellingen wanneer je op het huidig aangesloten netwerk klikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:12
pastafan schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 13:53:
maar eerst maar even inzicht krijgen wat mijn telefoon nu gebruikt...
Als je niks hebt ingesteld dan maakt je telefoon gebruik van de DNS-server die de router meegeeft bij het uitdelen van het DHCP IP-adres. Meestal is dat het IP-adres van de lokale router/firewall van dat netwerk.
Die firewall/router stuurt de DNS verzoeken weer verder het internet op, wat je in je telefoon gaat vinden vertelt je dus niet heel veel.

Als je thuis een andere DNS-server wil gebruiken is de kortste klap om dat aan te passen in de router/firewall.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:37
pastafan schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:05:
[...]

DNS checker zojuist geinstalleerd, dat geeft van alles aan aan technische info maar ik vind niet wat ik zoek.
Er zijn meer apps te vinden als je daarop zoekt, dus dan probeer je nog een app, of twee.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
AvAars schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:05:
Het staat bij mij (Android) gewoon bij de WiFi-instellingen wanneer je op het huidig aangesloten netwerk klikt.
Dat staat er bij mij dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
FredvZ schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:06:
[...]

Als je niks hebt ingesteld dan maakt je telefoon gebruik van de DNS-server die de router meegeeft bij het uitdelen van het DHCP IP-adres. Meestal is dat het IP-adres van de lokale router/firewall van dat netwerk.
Die firewall/router stuurt de DNS verzoeken weer verder het internet op, wat je in je telefoon gaat vinden vertelt je dus niet heel veel.

Als je thuis een andere DNS-server wil gebruiken is de kortste klap om dat aan te passen in de router/firewall.
Ja, dat is precies wat ik wil controleren. Ik heb iets in de router ingesteld maar wil weten of dit wel goed gegaan is. Ik heb een vermoeden van niet namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Hahn schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:06:
[...]

Er zijn meer apps te vinden als je daarop zoekt, dus dan probeer je nog een app, of twee.
Ik heb er nog 2 geprobeerd maar deze geven alleen aan "niet connected" , daarmee bedoelen ze waarschijnlijk niet connected met een specifieke DNS server. Maar dat geeft me nog steeds geen inzicht wat het IP is van de DNS waar ik mee communiceer op mijn Wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Volgens mij is je al vaak genoeg medegedeeld dat we wat eigen initiatief verwachten als je een topic opent. Dat is hier wederom niet het geval, dus hier gaat een slotje op.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.