Inrichting meterkast

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daddycewl
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-09 09:55
Ik heb een Ubiquity router, switch en een Dahua camera server in mijn meterkast staan en ik had gehoopt een mooie nette strakke setup te kunnen realiseren.

Probleem is dat er allerlei "stugge" UTP kabels uit allerlei windrichtingen de meterkast in komen, en in de praktijk blijkt het lastig om dat goed te managen. Ik woon nu 6 weken in dit nieuwe huis en het is nu al een rommeltje, niet wat ik voor ogen had.

Waar komen al die stugge kabels vandaan?

Vier WIFI accesspoints
Omvormer zonnepanelen
Diskstation
DAHUA camerarecorder
Samsung TV

Ik hoef geen datacenter setup, maar ik zou wel wat meer nette strakke bekabeling willen met meer overzicht.

Kan ik die stugge UTP kabels bijvoorbeeld koppelen met soepeler kabels die makkelijker te managen zijn?

Ik heb ook iets gelezen over een patchpaneel, is dat wat voor mij?

Graag wat tips en tricks van u allen voor een nettere setup, thanks!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8KVO2wsZ5fKqj_QBArriU30Onig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xYwm5zaLvB0GgdNGs5LT4nLy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door daddycewl op 19-08-2025 11:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-09 21:38

lier

MikroTik nerd

Zodra je deze (en de drie delen ervoor) uit hebt...
Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:50

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
daddycewl schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:35:
Ik heb een Ubiquity router, switch en een Dahua camera server in mijn meterkast staan en ik had gehoopt een mooie nette strakke setup te kunnen realiseren.

Probleem is dat er allerlei "stugge" UTP kabels uit allerlei windrichtingen de meterkast in komen, en in de praktijk blijkt het lastig om dat goed te managen. Ik woon nu 6 weken in dit nieuwe huis en het is nu al een rommeltje, niet wat ik voor ogen had.

Ik hoef geen datacenter setup, maar ik zou wel wat meer nette strakke bekabeling willen met meer overzicht.

Kan ik die stugge UTP kabels bijvoorbeeld koppelen met soepeler kabels die makkelijker te managen zijn?

[Afbeelding]
Iets meer informatie, zoals waar je stugge kabels naar toe gaan en een betere overzichtsfoto zal al wel helpen denk ik.

Maar als ik even vlug naar je afbeelding kijk, denk ik dat als je een patchpaneel onder je switch maakt, daar al je stugge kabels op aansluit en daarna met korte patchkabels naar je switch gaat je al een heel eind in de goede richting bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:09
Op stugge kabels moet je nooit RJ45's aanknijpen!

Koop een patchpanel met kabel aansluitingen aan de achterkant, plaats die onder de switch en sluit de boel aan met kant en klare patchkabels van de juiste lengte.

[ Voor 5% gewijzigd door Ben(V) op 20-08-2025 12:17 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-09 12:53
Herkenbaar. Stap 1: bedradingkoker verticaal plaatsen, en dan horizontaal op een handige plek. Stap 2: die stugge installatiekabels moeten afgemonteerd worden op een patchpanel. Bij netwerkproducten.com kun je voor een goeie prijs prima spul kopen, desktop versie voor 8 of 12 poorten pakken,, met punchdowntool vastmaken. Stap 3: met patchkabels van je panel naar je apparatuur toe. Zo veel mogelijk via de koker. Stap 4: die plankjes zo veel mogelijk vermijden. Spul gewoon aan de schroefjes ophangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:58

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Waar komen al die stugge kabels vandaan?

Vier WIFI accesspoints
Omvormer zonnepanelen
Diskstation
DAHUA camerarecorder
Samsung TV

[Afbeelding]
Stugge kabels horen sws op een patchpaneel.
Dus daar zit je oplossing.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Ben(V) schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:48:
Op stugge kabels moet nooit RJ45's aanknijpen!

Koop een patchpanel met kabel aansluitingen aan de achterkant, plaats die onder de switch en sluit de boel aan met kant en klare patchkabels van de juiste lengte.
Dit dus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19-09 15:20
Ben(V) schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:48:
Op stugge kabels moet je nooit RJ45's aanknijpen!

Wat een onzin, Dat gaat prima. Er zitten in Nederland hele supermarkten vol met stugge kabels met rj45. En ik gebruik ze ook in mijn werk.

[ Voor 3% gewijzigd door vincedd op 20-08-2025 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:01
[...]

Heb je de mogelijkheid en ben je bereid om de pvc-pijpjes te verplaatsen, verlengen, in te korten?
Je kan dan opzoek gaan naar handige plek om een patchpaneel(tje) te plaatsen waar alle stugge kabels bij elkaar komen.
Vanaf het patchpaneel kan je dan soepele kabels gebruiken naar je switch.

Als je een patchpaneel neemt met keystone female RJ45-female RJ45-blokjes kan je je huidige kabels direct aansluiten.

Het heeft mijn voorkeur om alles op te hangen aan de muren in de meterkast. Horinzontale plankjes maken het al snel rommelig.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:09
vincedd schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 13:48:
[...]

Wat een onzin, Dat gaat prima. Er zitten in Nederland hele supermarkten vol met stugge kabels met rj45. En ik gebruik ze ook in mijn werk.
Tja "onzin" je wist zeker nog niet dat een RJ45 alleen oppervlakte contact maakt waar op den duur corrosie tussen kan komen, terwijl bij een LSA het vorkje de ader insnijd en zo een las maakt waar nooit corrosie tussen kan komen.
Vaste bekabeling maak je met kabel met stugge aders en netjes afgemonteerd op LSA (patch panel, wcd of keystone).

[ Voor 10% gewijzigd door Ben(V) op 20-08-2025 16:23 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

vincedd schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 13:48:
[...]

Is goed hobbybob, dat jij dat doet wil niet zeggen dat het hoort. En dat je het ook op je werk doet zegt meteen alles over hoe serieus jullie je werk nemen.

Stug hoort afgemonteerd te worden, punt.
Utp stekkers is voor patch kabels (soepele kern)

[ Voor 16% gewijzigd door CrankyGamerOG op 20-08-2025 19:30 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Vooropgesteld; dat er stugge kabels in je meterkast uitkomen is uitstekend nieuws. Zo hoort het ook.

De nette manier is om het op een patchpaneel of keystones af te werken.

Maar rj45 stekkers werken ook prima, zeker in relatief statische situaties als een meterkast waar de kabels zelden verplaatst hoeven te worden. Als je maar zorgt dat je het niet aan mensen met OCD vertelt, want die kunnen er moeite mee hebben :)

Maar voor jouw situatie lijkt me afmonteren op een patchpaneel en dan soepel patchkabels gebruiken voor het laatste stukje precies wat je nodig hebt :)

[ Voor 15% gewijzigd door eamelink op 20-08-2025 20:04 ]

Pagina: 1