Ik heb een kleine mini p.c, die ook bekabeld is op de mini p.c. Bij een speedtest krijg ik max 100 mbit door heen.
PeeCee schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 23:30:
Een video is een bijzondere manier van uitleg, maar vernieuwend. Je geeft veel antwoorden, maar roept ook vragen op.
In je video vertelde je dat je alle kabels in de muur hebt getest met een meter en de UAP die op het wandcontact er naast zit, aan te sluiten ipv de switch in de woonkamer. Het lijkt dat je hiermee de kabel in de muur en de wandcontacten uitsluit.
In jouw situatie zou ik zelf alles stapje voor stapje gaan uitsluiten. Zo vraag ik mij af of;
- De switch uit de woonkamer werkt direct aangesloten op de UDM (poort 3 bijv)?
- De switch in de meterkast niet fout geconfigureerd is en poort 8 disabled staat of misschien kapot is?
- De switch uit de woonkamer werkt direct aangesloten op de switch poort 8 in de meterkast?
- De switch uit de woonkamer werkt met de gebruikte zwarte kabel in de woonkamer op poort 8 van de switch in de meterkast?
- De switch uit de woonkamer werkt als je deze aansluit op het wandcontact in de woonkamer van de UAP?
- De switch uit de woonkamer het wel doet als je een korter kabeltje gebruikt vanaf het wandcontact?
Ik hoop dat je hier iets mee kan en dat je ergens tot een punt komt dat je iets kan vervangen.

Kijk dit zijn de vragen die ik aan me zelf moest stellen. laat ik ze allemaal eens uitproberen en je antwoord geven:
1.De switch uit de woonkamer werkt direct aangesloten op de UDM (poort 3 bijv)?
>> In de unifi portal krijg ik dan geen verbinding met de switch. unifi ziet wel dat er iets op is aan gesloten. maar daar blijft het bij
2. De switch in de meterkast niet fout geconfigureerd is en poort 8 disabled staat of misschien kapot is?
>> Hier dacht ik ook aan. Ik heb gisteren avond alle switches een factory reset gegeven, plus alle poorten op default en open gezet.
3.De switch uit de woonkamer werkt direct aangesloten op de switch poort 8 in de meterkast?
>> Ja dat heb ik gedaan en dan krijg ik wel gelijk GBE verbinding
4. De switch uit de woonkamer werkt met de gebruikte zwarte kabel in de woonkamer op poort 8 van de switch in de meterkast?
>> Ja op iedere poort waar ik hem op heb gezet
5. De switch uit de woonkamer werkt als je deze aansluit op het wandcontact in de woonkamer van de UAP?
Ja, en werkt op iedere POE poort
6. De switch uit de woonkamer het wel doet als je een korter kabeltje gebruikt vanaf het wandcontact?
JA! dit vond ik zo raar! de maximale kabel lengte is nog geens 40 meter. POE kan prima 100 meter hebben. Ik het de kabel in een non POE poort gezet (4) en daar krijg ik wel FE connectie mee.
Het rare aan deze situatie is: Wanneer ik de zwarte kabel op de UAP zet en aansluit op de wand contact doos dan doet alles het gewoon prima en heb ik Gbe verbinding, maar zodra ik daar de flex mini op zet.... dan krijg ik problemen. de twee switches heb ik daarom met elkaar geruiled en er een factory reset op gedaan om te kijken of het aan de switch ligt, maar het probleem blijft.
hier mee heb ik er dus veel moeite mee om te zeggen of het probleem in de kabels zit of aan het appraat zelf.