Ubiquiti switch is niet vindbaar: (met video uitleg)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDutchRitual
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-08 12:12
Dag Tweakers,

hier de video:

YouTube: August 18, 2025

Bedankt voor het bekijken van mijn video vol chaos en frustratie!

Nog wat extra info:

Ik heb de non-PoE-poorten getest om te zien of dat verschil maakte.

Alle kabels zijn vervangen (behalve de kabels in de muur, die zijn in augustus 2024 aangelegd).

Mocht je een idee hebben wat ik fout heb gedaan, laat het me alsjeblieft weten voordat ik onnodig €100 uitgeef aan Cat7-kabels om alles te vervangen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superhuuper
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:34
Is het echt FE verbinding op de Flex Mini bij de TV of is dat een error in de Unifi Interface?
Heb ooit een soortegelijk issue gehad. Unifi app gaf FE verbinding aan, maar in werkelijkheid kwam er gewoon gigabit door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeCee
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 21:41
Een video is een bijzondere manier van uitleg, maar vernieuwend. Je geeft veel antwoorden, maar roept ook vragen op.

In je video vertelde je dat je alle kabels in de muur hebt getest met een meter en de UAP die op het wandcontact er naast zit, aan te sluiten ipv de switch in de woonkamer. Het lijkt dat je hiermee de kabel in de muur en de wandcontacten uitsluit.

In jouw situatie zou ik zelf alles stapje voor stapje gaan uitsluiten. Zo vraag ik mij af of;
  1. De switch uit de woonkamer werkt direct aangesloten op de UDM (poort 3 bijv)?
  2. De switch in de meterkast niet fout geconfigureerd is en poort 8 disabled staat of misschien kapot is?
  3. De switch uit de woonkamer werkt direct aangesloten op de switch poort 8 in de meterkast?
  4. De switch uit de woonkamer werkt met de gebruikte zwarte kabel in de woonkamer op poort 8 van de switch in de meterkast?
  5. De switch uit de woonkamer werkt als je deze aansluit op het wandcontact in de woonkamer van de UAP?
  6. De switch uit de woonkamer het wel doet als je een korter kabeltje gebruikt vanaf het wandcontact?
Ik hoop dat je hier iets mee kan en dat je ergens tot een punt komt dat je iets kan vervangen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDutchRitual
Superhuuper schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 23:30:
Is het echt FE verbinding op de Flex Mini bij de TV of is dat een error in de Unifi Interface?
Heb ooit een soortegelijk issue gehad. Unifi app gaf FE verbinding aan, maar in werkelijkheid kwam er gewoon gigabit door.
Ik heb een kleine mini p.c, die ook bekabeld is op de mini p.c. Bij een speedtest krijg ik max 100 mbit door heen.
PeeCee schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 23:30:
Een video is een bijzondere manier van uitleg, maar vernieuwend. Je geeft veel antwoorden, maar roept ook vragen op.

In je video vertelde je dat je alle kabels in de muur hebt getest met een meter en de UAP die op het wandcontact er naast zit, aan te sluiten ipv de switch in de woonkamer. Het lijkt dat je hiermee de kabel in de muur en de wandcontacten uitsluit.

In jouw situatie zou ik zelf alles stapje voor stapje gaan uitsluiten. Zo vraag ik mij af of;
  1. De switch uit de woonkamer werkt direct aangesloten op de UDM (poort 3 bijv)?
  2. De switch in de meterkast niet fout geconfigureerd is en poort 8 disabled staat of misschien kapot is?
  3. De switch uit de woonkamer werkt direct aangesloten op de switch poort 8 in de meterkast?
  4. De switch uit de woonkamer werkt met de gebruikte zwarte kabel in de woonkamer op poort 8 van de switch in de meterkast?
  5. De switch uit de woonkamer werkt als je deze aansluit op het wandcontact in de woonkamer van de UAP?
  6. De switch uit de woonkamer het wel doet als je een korter kabeltje gebruikt vanaf het wandcontact?
Ik hoop dat je hier iets mee kan en dat je ergens tot een punt komt dat je iets kan vervangen. ;)
Kijk dit zijn de vragen die ik aan me zelf moest stellen. laat ik ze allemaal eens uitproberen en je antwoord geven:

1.De switch uit de woonkamer werkt direct aangesloten op de UDM (poort 3 bijv)?
>> In de unifi portal krijg ik dan geen verbinding met de switch. unifi ziet wel dat er iets op is aan gesloten. maar daar blijft het bij
>> Hier dacht ik ook aan. Ik heb gisteren avond alle switches een factory reset gegeven, plus alle poorten op default en open gezet.
3.De switch uit de woonkamer werkt direct aangesloten op de switch poort 8 in de meterkast?
>> Ja dat heb ik gedaan en dan krijg ik wel gelijk GBE verbinding
>> Ja op iedere poort waar ik hem op heb gezet
Ja, en werkt op iedere POE poort
JA! dit vond ik zo raar! de maximale kabel lengte is nog geens 40 meter. POE kan prima 100 meter hebben. Ik het de kabel in een non POE poort gezet (4) en daar krijg ik wel FE connectie mee.

Het rare aan deze situatie is: Wanneer ik de zwarte kabel op de UAP zet en aansluit op de wand contact doos dan doet alles het gewoon prima en heb ik Gbe verbinding, maar zodra ik daar de flex mini op zet.... dan krijg ik problemen. de twee switches heb ik daarom met elkaar geruiled en er een factory reset op gedaan om te kijken of het aan de switch ligt, maar het probleem blijft.

hier mee heb ik er dus veel moeite mee om te zeggen of het probleem in de kabels zit of aan het appraat zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:09
TheDutchRitual schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 08:15:
Het rare aan deze situatie is: Wanneer ik de zwarte kabel op de UAP zet en aansluit op de wand contact doos dan doet alles het gewoon prima en heb ik Gbe verbinding
Neem aan dat je dat gezien hebt via het management van je Unify systeem?

Wat gebeurd er als je een beetje met je kabel / patch poort in de kamer laat lopen wiebelen?
Valt ie dan misschien ook terug naar 100Mbit of blijft ie op 1Gbe draaien?

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:54

Vliegvlug

Flight Simple

Wat voor een kabels zitten er nu in de muur?
Als dat CCA (copper clad aluminium ipv volledige koper aders) is kan het misschien net de extra lengte zijn waardoor het niet goed werkt en mogelijk dat de flex mini daar gevoeliger voor is dan de AP.
Is een long shot maar CCA geeft wel vaker vage problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
https://www.reddit.com/r/...putting_through_100_mbit/
Why only one switch is affected and the other seem perfectly fine. Well, that makes me think it's hardware but currently unifi is saying it's a bug.

By manually setting the connection to gigabit.. everything is extremely stable. I would blame the cable but like I said above, I swapped everything around just to check and the switch that's having the issue has that issue regardless where it is and what it's connected to..
Al geprobeerd om 'm geforceerd op 1Gb te zetten i.p.v. auto-negotiate?

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDutchRitual
Rensjuh schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 08:28:
[...]

Neem aan dat je dat gezien hebt via het management van je Unify systeem?

Wat gebeurd er als je een beetje met je kabel / patch poort in de kamer laat lopen wiebelen?
Valt ie dan misschien ook terug naar 100Mbit of blijft ie op 1Gbe draaien?
Ja, ik bekijk het via het unify systeem en met speedtest van okla om te bekijken wat mijn snelheid is (heb via kpn een glasvezel op 1000 down en up.
Vliegvlug schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 08:37:
Wat voor een kabels zitten er nu in de muur?
Als dat CCA (copper clad aluminium ipv volledige koper aders) is kan het misschien net de extra lengte zijn waardoor het niet goed werkt en mogelijk dat de flex mini daar gevoeliger voor is dan de AP.
Is een long shot maar CCA geeft wel vaker vage problemen.
Ik heb gewone cat 6 opgehaald bij de gamma [https://www.gamma.nl/assortiment/q-link-utp-kabel-cat-6-awg26-50-meter-wit/p/B547118]

Ik denk dat dit het probleem kan zijn...
Rensjuh schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 08:45:
https://www.reddit.com/r/...putting_through_100_mbit/

[...]

Al geprobeerd om 'm geforceerd op 1Gb te zetten i.p.v. auto-negotiate?
Ik sloeg me net voor de kop toen ik dit zag. Ik heb met op 1gbe gezet en de switch viel uit en ik kreeg een STP waarschuwing (nee er zit geen loep in) het is letterlijk een cable. zodra ik alles op auto zet komt de switch weer normaal terug.

Ik moet nu aan het werk. In iedergeval bedankt voor al jullie hulp! later in de middag kan ik weer naar nieuwe reacties kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
Toevallig ergens Sonos spullen?
schijnt niet helemaal lekker te werken.

In geval van geen Sonos, zou het ook nog kunnen dat er andere apparatuur misschien loopt te storen en een loop creëert.

PV Output

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

TheDutchRitual schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:30:
Ik heb gewone cat 6 opgehaald bij de gamma [https://www.gamma.nl/assortiment/q-link-utp-kabel-cat-6-awg26-50-meter-wit/p/B547118]
Als ik de beschrijving lees is het stranded in plaats van solid. Oftewel, patchkabel en geen installatiekabel.
De dikte (AWG 26) is niet zo heel dik, persoonlijk gebruik ik CAT 6 AWG 23 (ja, dat is dikker).

Hoe heb je dit afgemonteerd? Zitten er WCD's op (zo te lezen wel)? Mijn voorzichtige conclusie is dat je de verkeerde kabel gebruikt hebt. Je kan stranded namelijk niet goed afmonteren op LSA stroken en WCD's.

De "standaard" op GoT is:
https://www.sandervunderi...3NTU1ODkyNTYkajM0JGwwJGgw

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDutchRitual
Rensjuh schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:40:
Toevallig ergens Sonos spullen?
schijnt niet helemaal lekker te werken.

In geval van geen Sonos, zou het ook nog kunnen dat er andere apparatuur misschien loopt te storen en een loop creëert.
Nope geen Sonos spull. zou wel een easy fix zijn geweest :P.
lier schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:42:
[...]

Als ik de beschrijving lees is het stranded in plaats van solid. Oftewel, patchkabel en geen installatiekabel.
De dikte (AWG 26) is niet zo heel dik, persoonlijk gebruik ik CAT 6 AWG 23 (ja, dat is dikker).

Hoe heb je dit afgemonteerd? Zitten er WCD's op (zo te lezen wel)? Mijn voorzichtige conclusie is dat je de verkeerde kabel gebruikt hebt. Je kan stranded namelijk niet goed afmonteren op LSA stroken en WCD's.

De "standaard" op GoT is:
https://www.sandervunderi...3NTU1ODkyNTYkajM0JGwwJGgw
Ik heb meerdere soorten wand contact dozen gekocht, allemaal van megekko.
2 vouding cat 6
1 voudig cat 6
Netwerk Wanddoos 2

Om eerlijk te zijn wist ik niet dat er zo veel soorten verschillen tussen internet kabels zat. Ik dacht letterlijk er is Cat 5e,6a,7a,8, en that it.

Nu met deze nieuwe informatie ben ik bereid om de hele zooi te vervangen kwa kabels. Mag ik een aanrader welke kabel ik moet komen en welke wandcontact dozen ik zou moeten kopen?

Daarbij misschien een idee om alles te verbeteren naar CAT 7? voor als ik met wifi 7 wil ouwehoeren en zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

TheDutchRitual schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:11:
Om eerlijk te zijn wist ik niet dat er zo veel soorten verschillen tussen internet kabels zat. Ik dacht letterlijk er is Cat 5e,6a,7a,8, en that it.
Lang leve GoT! :)F
Nu met deze nieuwe informatie ben ik bereid om de hele zooi te vervangen kwa kabels. Mag ik een aanrader welke kabel ik moet komen en welke wandcontact dozen ik zou moeten kopen?
Gelukkig heb je de kabel aanrader al. Voor de WCD's (en algemene informatie) zou je dit topic eens door kunnen nemen:
Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4
Daarbij misschien een idee om alles te verbeteren naar CAT 7? voor als ik met wifi 7 wil ouwehoeren en zo?
Tja...beiden met een 7 in de naam, dan moet het wel samenwerken 8)
Nee hoor, CAT 6 is voorlopig voldoende (tenzij je over de 55m gaat met een enkele kabel?).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

TheDutchRitual schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:11:
[...]

Ik heb meerdere soorten wand contact dozen gekocht, allemaal van megekko.
2 vouding cat 6
1 voudig cat 6
Netwerk Wanddoos 2

Je hebt ook nog UTP, FTP S/FTP, etc :P
(Zonder shielding en een heleboel varianten met)
Lees dit eens door zou ik zeggen Wikipedia: Twisted pair ;)
Die netwerkdozen die je al hebt kan je blijven gebruiken, gewoon de huidige kabel eruit en de nieuwe kabel met vaste kern erin punchen.
Zonde om daar nieuwe voor te kopen.
Dat is overkill maar heb het hier thuis ook naast Cat6a bekabeling simpelweg omdat die goedkoper te krijgen was dan de 6a variant. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Als kabel neem je Cat6 U/Utp awg24 of awg23 met stugge aders en volledig koper (CU).
Dus geen Cat8, Cat7 of Cat6a, geen shielding, juiste dikte en geen CCA.

Dat je ergens terugval van 1Gbps naar 100Mbps is een slechte verbinding veroorzaakt doordat je kabel met soepele aders gebruikt hebt die je niet goed in een lsa connector van de wcd's kunt klemmen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Ben(V) schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:48:

Dat je ergens terugval van 1Gbps naar 100Mbps is een slecht verbinding veroorzaakt doordat je kabel met soepel aders gebruikt hebt die je niet goed in een lsa connector van de wcd's kunt klemmen.
FTFY. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDutchRitual
@lier
Andere topic heb ik door gelezen en ik snap het een stuk beter. Ik heb de kabel gisteren avond besteld en hij is net binnen. Samen met een maat van me langzaam de kabel vervangen en....... in de laatste twee meter is de los geknapt. We hadden het gewoon vast gemaakt met ducktape (cpt hindsight).

Stofzuiger truc gedaan en het is een gesloten buis (thank ffing god). Nu kijken naar een trekveer en daar mee aan de slag gaan. een collega van werk had er eentje die ik vraag het wel even aan hem.

@Vliegvlug

Bedankt voor de wiki! dit had ik nou even nodig, en ik snap het een stuk beter

@Ben(V)
yup ik denk dat je hier in gelijkt hebt.

Volgende update komt zodra de kabel er in zit:D

Nogmaals bedankt voor jullie hulp en advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Stofzuigertruc kun je combineren met dun draad, die zuig je er zo doorheen en kun je daarna als trekdraad voor de netwerkkabel gebruiken, heb je geen trekveer nodig.
Tape gebruiken werkt waardeloos, die dunne draad knoop je makkelijk aan de aders vast.

PS En nooit zeep of smeer middelen gebruiken daar metsel je de boel mee dicht.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDutchRitual
Ben(V) schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 19:07:
Stofzuigertruc kun je combineren met dun draad, die zuig je er zo doorheen en kun je daarna als trekdraad voor de netwerkkabel gebruiken, heb je geen trekveer nodig.
Tape gebruiken werkt waardeloos, die dunne draad knoop je makkelijk aan de aders vast.

PS En nooit zeep of smeer middelen gebruiken daar metsel je de boel mee dicht.
Een draad dus, moet ik denken aan visdraad? of iets anders?

P.S Er was juist een instalie monteur die zegt dat ik water met zeep moest gebruiken..... misschien was dat de oorzaak van de breuk... XD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
Voor kabels te trekken heb je speciale glijmiddel.
Water en zeep kan wel, 1 keer, maar dan heb je grote kans dat je problemen krijgt als je de kabel wilt gaan vervangen.
Net zoals wat je nu dus hebt... :+

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:33

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@TheDutchRitual jup visdraad of lang koord en dan stukje stof aan maken en door de buis zuigen

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDutchRitual
Damic schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 21:42:
@TheDutchRitual jup visdraad of lang koord en dan stukje stof aan maken en door de buis zuigen
Dat stukje stof is echt geniaal! ga ik mee aan de slag

@Rensjuh

Ik denk dat ik maar wat glijmiddel er bij ga gebruiken.

Morgen maar naar de hornbach gaan.

update volgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeCee
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 21:41
@TheDutchRitual Is het gelukt?

Btw, een afgeknipt boterhamzakje aan het visdraadje werkt ook erg goed :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDutchRitual
dag dag,

Het is eindelijk gelukt!

Hier is de video link. Het is een beetje lang maar ik vond het leuk om alles te laten zien. Mocht je nog vragen hebben dan kan je ze gerust stellen.

YouTube: August 26, 2025

Nogmaals bedankt voor al het advies :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Fijn dat het gelukt is. (y)
Een korte samenvatting in tekst zou hier ook welkom zijn voor de mensen die geen tijd/zin hebben om het hele filmpje te bekijken of wanneer deze in toekomst niet meer bestaat.
Hier is de video link. Het is een beetje lang maar ik vond het leuk om alles te laten zien. Mocht je nog vragen hebben dan kan je ze gerust stellen.

YouTube: August 26, 2025

Nogmaals bedankt voor al het advies :D
Ik heb je filmpje wel helemaal gekeken en je geeft aan je de netwerkdoos in je meterkast vervangen hebt omdat die stuk was maar verderop, als je achter je pc zit met de Unifi Network view, zeg je dat er niets met de kabels en doosjes mis was en het vervolgens alsnog niet werkte en dat een firmware update van de Flex mini switch de oplossing bleek.

Dus vraag ik me af op basis waarvan je geconcludeerd hebt dat de netwerkdoos in de meterkast stuk was?
Of was dat zichtbare fysieke schade na het verwijderen van de oude kabels?

En dan terug naar de ‘oplossing’ van het probleem door de firmware update. Het is echt niet oké dat bij het loskoppelen van de kabel naar die switch of bij herstarten de verbinding weer niet goed is vanwege STP errors en dat je dat dan enkel kan oplossen met een complete factory reset en opnieuw adopten. :X
Zou toch de echte oorzaak proberen te achterhalen want het is gewoon wachten tot het uitvalt en dat is dan altijd net op een moment dat het totaal niet uitkomt en je echt geen zin/tijd hebt om al die handelingen uit te voeren.
Mijn advies is het echt aanpakken en goed oplossen nu je nog gemotiveerd ben en er nog helemaal in zit.

Laatste opmerking; die plaktape van het doosje in de meterkast gaat geheid weer los dus die je zelf een plezier en schroef die gewoon vast. :)
Dat je in je woonkamer niet in de muur wilt boren kan ik inkomen maar twee schroefjes in de houten achterwand van je meterkast is waarvoor die wand juist bedoeld is. ;)
Pagina: 1