Tenzij je een aandelen handelsplatform hebt, dan is elke microseconde duizenden euro's waard

Maar voor shooters? Nee die server die zal het niet uitmaken of je pakketje binnen 19ms of binnen 19.1ms binnen is gekomen (0.5% verschil).
Gewoon zorgen dat alles bedraad is met zo min mogelijk switches ertussen.
Aanvulling: Ik vernam dat de beste reactietijden (i.e. ik zie een vijand, ik
begin met richten) rond de 150 ms zitten, plus richten, plus schot lozen op juiste moment.. waarschijnlijk loont het meer om in een betere monitor (60hz = ~16.7ms, 175Hz = 5.7ms, 11ms sneller) en muis te investeren (125hz standaard muis = 8ms, 1000hz = 1ms, 7ms sneller), daar zijn betere winsten te halen (7-11ms voor veel minder geld, vs 0.1ms bij een dure router). Voor een investering tussen 50 EUR (muis) en 600 EUR (scherm) heb iets tussen 70x - 110x (11/0.1) verbetering ten opzichten van 300 EUR investeren in een router.
En anders zie het zo, het richten, bewegen en schieten zal ongeveer 300ms voor de beste spelers duren, met een router verbeter je dat 0.1ms (of 0.0), dat is 0.03% verbetering (of nul).
Met een 11ms verbetering is dat 3.57% verbetering (en dus volgens zo'n berekening zelfs 122 keer beter).
Klinkt laag (3%) maar gamen op 60 Hz of op 175 Hz (of hoger) is een wereld van verschil (in ieder geval gevoelsmatig voor mij).
11 ms verbeteren voor 600 eur is ~54 eur per ms.
0.1 ms verbeteren voor 300 eur is ~3000 eur per ms. (dus router is wel een hele slechte upgrade wiskundig gezien)
Wanneer je een 1000 Hz monitor en 1000 Hz muis en toetsenbord hebt, en een computer die je spellen met 1000 FPS kan spelen.. dan moet je misschien kijken of je een betere router kan hebben. Tenzij de ISP router zo bagger is dat het je meer dan .. 3ms (?) .. verschil kost ten op zichte van een goede router.
Maar ping blijft ook vooral locatie gebonden (ofwel je hebt er geen invloed op met betere hardware), en om een aantal milliseconden te besparen zul je moeten verhuizen (dichter bij de server).
[
Voor 81% gewijzigd door
grasmanek94 op 18-08-2025 14:55
]