Eigen router is het waard?

Pagina: 1
Acties:
  • 408 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bravefornow
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 21-08 11:47
Me vraag is, is het raadzaam om zelf een router aan te schaffen IPV degene van je provider .
Waarom dat ik daaraan zit te denken is Eigen router: sterk aan te raden → betere ping vooral bij online shooters en racing games ,hogere snelheden .
Wat is jullie mening ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Velvus
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:57
Als je anderen nodig hebt om je te vertellen of het nodig is of niet heb je eigenlijk de vraag al beantwoord; nee dan het is niet per se nodig. De voordelen zullen vooral zitten in meer mogelijkheden qua beheer van je netwerk zoals een VLAN of gebruik van een VPN connectie, een DNS server draaien voor intern gebruik (kan overigens ook wel met een ISP router ga ik van uit). Maar dat soort speelgoed noem je niet in je overweging. Performance is een van de weinige zaken waar je denk ik echt niks gaat merken als je een eigen router gaat gebruiken. Dan zou ik eerder kijken naar dingen als goede bedrade verbindingen voor je devices, waar het kan bedraad internet gebruiken en/of goede WiFi apparatuur installeren in je woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:02
bravefornow schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 12:34:
Me vraag is, is het raadzaam om zelf een router aan te schaffen IPV degene van je provider .
Waarom dat ik daaraan zit te denken is Eigen router: sterk aan te raden → betere ping vooral bij online shooters en racing games ,hogere snelheden .
Wat is jullie mening ?
Betere ping? Nee
Hogere snelheden? Nee

Wat veel meer helpt bij dat soort zaken is bedraad aansluiten ipv draadloos (Wifi)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

bravefornow schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 12:34:
Wat is jullie mening ?
Wat heb je zelf al aan onderzoek gedaan?

Kort antwoord: heel veel redenen om een eigen router te kopen, maar een lagere latency is er niet een van.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 10:57
Boudewijn schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 14:21:
maar een lagere latency is er niet een van.
Tenzij je een aandelen handelsplatform hebt, dan is elke microseconde duizenden euro's waard :+
Maar voor shooters? Nee die server die zal het niet uitmaken of je pakketje binnen 19ms of binnen 19.1ms binnen is gekomen (0.5% verschil).

Gewoon zorgen dat alles bedraad is met zo min mogelijk switches ertussen.

Aanvulling: Ik vernam dat de beste reactietijden (i.e. ik zie een vijand, ik begin met richten) rond de 150 ms zitten, plus richten, plus schot lozen op juiste moment.. waarschijnlijk loont het meer om in een betere monitor (60hz = ~16.7ms, 175Hz = 5.7ms, 11ms sneller) en muis te investeren (125hz standaard muis = 8ms, 1000hz = 1ms, 7ms sneller), daar zijn betere winsten te halen (7-11ms voor veel minder geld, vs 0.1ms bij een dure router). Voor een investering tussen 50 EUR (muis) en 600 EUR (scherm) heb iets tussen 70x - 110x (11/0.1) verbetering ten opzichten van 300 EUR investeren in een router.

En anders zie het zo, het richten, bewegen en schieten zal ongeveer 300ms voor de beste spelers duren, met een router verbeter je dat 0.1ms (of 0.0), dat is 0.03% verbetering (of nul).
Met een 11ms verbetering is dat 3.57% verbetering (en dus volgens zo'n berekening zelfs 122 keer beter).
Klinkt laag (3%) maar gamen op 60 Hz of op 175 Hz (of hoger) is een wereld van verschil (in ieder geval gevoelsmatig voor mij).
11 ms verbeteren voor 600 eur is ~54 eur per ms.
0.1 ms verbeteren voor 300 eur is ~3000 eur per ms. (dus router is wel een hele slechte upgrade wiskundig gezien)

Wanneer je een 1000 Hz monitor en 1000 Hz muis en toetsenbord hebt, en een computer die je spellen met 1000 FPS kan spelen.. dan moet je misschien kijken of je een betere router kan hebben. Tenzij de ISP router zo bagger is dat het je meer dan .. 3ms (?) .. verschil kost ten op zichte van een goede router.

Maar ping blijft ook vooral locatie gebonden (ofwel je hebt er geen invloed op met betere hardware), en om een aantal milliseconden te besparen zul je moeten verhuizen (dichter bij de server).

[ Voor 81% gewijzigd door grasmanek94 op 18-08-2025 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

grasmanek94 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 14:24:
[...]

Tenzij je een aandelen handelsplatform hebt, dan is elke microseconde duizenden euro's waard :+
Die doe je niet vanaf thuis met dit soort beginnersvragen op je consumentenlijntje. :+

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vragen over netwerkhardware horen in Netwerken - maar overal op GoT verwachten we eigen inzet en die ontbreekt hier. Verplaatsen heeft zo weinig zin dus ik sluit dit topic.

Tips voor hoe een goede topicstart er wel uitziet:
https://gathering.tweakers.net/forum/faq#quickstart

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.