Eenvoudige manier teruglevering zonnestroom voorkomen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02:36
Ik ben op zoek naar een eenvoudige en goedkope manier om teruglevering van stroom aan het net door mijn zonnepanelen automatisch te gaan voorkomen.

Mijn oudere omvormer (een Omnik ktl3000) heeft hier geen instellingen voor voor zover ik heb kunnen achterhalen. De omvormer is op een aparte groep via een aardlekautomaat in de meterkast aangesloten.
Wij hebben een digitale meter (met DSMR 4.2) die ik ook via een slimme lezer uitlees.

Bestaat er een eenvoudige manier om teruglevering te voorkomen zonder een volledig home automation systeem?

Als dat er niet is dan zou eventueel een eenvoudige oplossing met homeassistant ook nog een mogelijkheid kunnen zijn.
De data van de meterkast (slimme lezer) en van mijn omnik omvormer heb ik nu ook al in homeassistant, maar mijn voorkeur gaat uit naar een oplossing zonder homeassistant o.i.d.

Wat is de eenvoudigste en goedkoopste oplossing om teruglevering te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

volgens mij komt dat hier zo nu en dan ook wel ter sprake:

De zonnepanelen-boete

edit: ik zie nu pas dat je daar zelf de TS van bent, sorrie :)

[ Voor 25% gewijzigd door Fraggert op 18-08-2025 11:18 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:40

Bezulba

Formerly known as Eendje

marktweakt schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:05:
Ik ben op zoek naar een eenvoudige en goedkope manier om teruglevering van stroom aan het net door mijn zonnepanelen automatisch te gaan voorkomen.

Mijn oudere omvormer (een Omnik ktl3000) heeft hier geen instellingen voor voor zover ik heb kunnen achterhalen. De omvormer is op een aparte groep via een aardlekautomaat in de meterkast aangesloten.
Wij hebben een digitale meter (met DSMR 4.2) die ik ook via een slimme lezer uitlees.

Bestaat er een eenvoudige manier om teruglevering te voorkomen zonder een volledig home automation systeem?

Als dat er niet is dan zou eventueel een eenvoudige oplossing met homeassistant ook nog een mogelijkheid kunnen zijn.
De data van de meterkast (slimme lezer) en van mijn omnik omvormer heb ik nu ook al in homeassistant, maar mijn voorkeur gaat uit naar een oplossing zonder homeassistant o.i.d.

Wat is de eenvoudigste en goedkoopste oplossing om teruglevering te voorkomen?
Groep uitzetten. Dat is de makkelijkste en goedkoopste oplossing.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Bezulba schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:14:
[...]

Groep uitzetten. Dat is de makkelijkste en goedkoopste oplossing.
Maar dat kost meer geld dan wel terugleveren. De vraag is hoe er wel opgewekt kan worden (en te profiteren van eigen verbruik) zonder direct te hoeven betalen voor levering.

De manieren die ik ken:
- Thuisbatterij
- Zonneboiler die dynamisch stroom kan verbruiken
- Omvormer kopen die zero export ondersteund

Alternatief is dat je zelf iets in elkaar knutselt wat een dynamische hoeveelheid stroom verbruikt. Wellicht iets met een mine rig :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 05:57

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@marktweakt De enige zinvolle & simpele? manier is een nieuwe (hybride) omvormer
die de teruglevering/levering het liefst direct kan meten (CT-spoel?) en natuurlijk direct kan reageren.
- Kunnen ze vandaag bijna allemaal.
O ja - niet vergeten - een hybride omvormer kan ook direct een thuisaccu laden (DC-DC)
Als je het e.e.a wil simuleren: De "solarisator" i.c.m. de "Unabhängigkeitsrechner"

[ Voor 40% gewijzigd door dunklefaser op 18-08-2025 11:57 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

dunklefaser schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:36:
@marktweakt De enige zinvolle & simpele? manier is een nieuwe (hybride) omvormer
die de teruglevering/levering het liefst direct kan meten (CT-spoel) en natuurlijk direct kan reageren.
- Kunnen ze vandaag bijna allemaal.
Vraag is wel hoe lang het duurt voordat je dat hebt terugverdiend...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Dit kan alleen als je de rs-485 kaart hebt.
Dan kun je een din rail tussenmeter aansluiten en zero-export activeren.

Alle omvormers moeten dit kunnen, hoe makkelijk het te installeren is verschilt.

Het is wel vrijwel altijd een tussenmeter of ct klemmen. Met een cat5 kabel ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 05:57

dunklefaser

Point Of KnowReturn

MikeyMan schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:40:
[...]

Vraag is wel hoe lang het duurt voordat je dat hebt terugverdiend...
Deze vraag kan ik helaas niet beantwoorden - moet je zelf doen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Pagina: 1