Zyxel EX5601-T1 (Odido standaard glasvezel router) en DNS4EU

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-09 10:44
Mijn vraag
Ik heb een glasvezel aansluiting en internet abonnement bij Odido. En dus ook een door Odido geleverd glasvezel router, model Zyxel EX5601-T1.

Ik wil graag overstappen naar DNS4EU en geprobeerd dit in de router te wijzigen, maar dat lijkt geen effect te hebben. PC al diverse keren opnieuw opgestart maar een nslookup blijft aangeven dat de standaard Odido DNS wordt gebruikt (192.168.1.1).

De Odido helpdesk kan ik niet hiervoor benaderen zij leveren geen ondersteuning bij DNS wissel.. Het Odido forum evenmin.

Is er iemand die bovenstaand scenario wel werkend heeft gekregen (en zo ja hoe gecheckt of dit werkt?) Odido of bij een andere telecom provider?

Ik hoor het graag.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Je kan in windows een andere DNS IP opgeven, je moet gewoon de dhcp dns ip overrulen. Dat is mogelijk de makkelijkste optie.
Provider modems zijn meestal niet zo flexibel en ze helpen je niet ( wat de juiste manier is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

https://community.odido.n...tische-dns-niet-op-358235 -> instellen en daarna de mogelijke UTP-kabel eruit en erin steken per machine.

Maar deze vraag heb je toch 2 maanden geleden ook al gesteld in (bijna) dezelfde vorm? gemakkelijk van DNS wisselen? hoe? En vandaag weet je nog niet eens of je over wil/gaat stappen: Ervaring gevraagd: overstappen naar DNS4EU ?

[ Voor 16% gewijzigd door MAX3400 op 17-08-2025 21:47 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:25
[b]pastafan schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:48:[/b
Ik wil graag overstappen naar DNS4EU en geprobeerd dit in de router te wijzigen, maar dat lijkt geen effect te hebben.
Kan je een screenshot plaatsen van wat je hebt veranderd?
PC al diverse keren opnieuw opgestart maar een nslookup blijft aangeven dat de standaard Odido DNS wordt gebruikt (192.168.1.1).
192.168.1.1 is het IP-adres van de Zyxel. Als je de DNS instellingen op de Zyxel hebt aangepast dan is dit wat je mag verwachten. De Zyxel stuurt de DNS verzoeken dan door naar DNS4EU.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:05

nelizmastr

Goed wies kapot

Ik heb geen beschikking over een T56 maar bij de T50 kon je onder de DHCP instellingen wel degelijk andere DNS servers meegeven. Die zie je dan ook netjes terug als je een ipconfig /renew doet.

Is al wel even geleden, ding staat hier inmiddels al 4 jaar in de doos in de kast :+

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-09 21:05

vr6-only

Blub Blub

Via het interface ga je naar het menu, netwerkinstellingen, thuis netwerk, scroll naar beneden, selecteer "statisch" en vul bij DNS de gewenste DNS servers in. Klik vervolgens op toepassen en herstart de router zodat de wijziging van kracht wordt.

Afbeeldingslocatie: https://uploads-eu-west-1.insided.com/tmobile-nl/attachment/49c4bb7f-d075-4cb9-8a6d-b9b220e90f67.png

Bovenstaand screenshot is een voorbeeld.

[ Voor 24% gewijzigd door vr6-only op 17-08-2025 22:41 ]

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
MAX3400 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 21:46:
https://community.odido.n...tische-dns-niet-op-358235 -> instellen en daarna de mogelijke UTP-kabel eruit en erin steken per machine.

Maar deze vraag heb je toch 2 maanden geleden ook al gesteld in (bijna) dezelfde vorm? gemakkelijk van DNS wisselen? hoe? En vandaag weet je nog niet eens of je over wil/gaat stappen: Ervaring gevraagd: overstappen naar DNS4EU ?
Bedankt voor de link naar het Odido form. Dat was zinvolle hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
MAX3400 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 21:46:

Wat is er mis mee om in het ene topic te vragen om ervaringen m.b.t. overstap naar DNS4EU, en in een ander topic te vragen hoe over te stappen/te configureren met een Odido Zyxel router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
FredvZ schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 21:46:
[...]

Kan je een screenshot plaatsen van wat je hebt veranderd?

[...]

192.168.1.1 is het IP-adres van de Zyxel. Als je de DNS instellingen op de Zyxel hebt aangepast dan is dit wat je mag verwachten. De Zyxel stuurt de DNS verzoeken dan door naar DNS4EU.
zie hieronder, ik denk dat ik het nu goed ingesteld heb:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-qGaOuZ2Arjb53_aJpXYsDcB_Yw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PwzwehjrD7jxWBmQhdVj2pjJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

pastafan schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:59:
[...]

Wat is er mis mee om in het ene topic te vragen om ervaringen m.b.t. overstap naar DNS4EU, en in een ander topic te vragen hoe over te stappen/te configureren met een Odido Zyxel router?
Ieder zo zijn ding dan maar; ik begrijp niet waarom je waardevolle informatie en input uit je vorige DNS-topic "vergeet" in een goede topicstart en troubleshooting voor dit topic; en dan in je huidige topicstart zegt "Odido en hun forum helpt niet" terwijl het blijkbaar, inclusief screenshots, wel op hun forums (gedeeltelijk) staat vermeld.

Los daarvan, het "overstappen" naar DNS4EU en je startpost daar zijn ook wel wat summier. Ik zie/snap weinig noodzaak voor jou, als individu om daarnaar over te stappen. Er zijn voldoende andere alternatieven die vergelijkbare functies bieden (no ads / childsafe / etc). Verder zouden ze voldoen aan NIS2; top. Maar die "veiligheid" geldt voor elke Europese DNS-provider (inclusief Odido dus) op enige termijn.

Waarom niet je eigen DNS-server hosten? Is niet veel voor nodig. Kan je top 100% zelf beslissen welke blokkades of "censuur" je inrichten. En misschien gaaf om dat in een uitgebreid topic aan andere Tweakers uit te leggen waarom je tot sommige keuzes komt dan.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
MAX3400 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 17:23:
[...]

Ieder zo zijn ding dan maar; ik begrijp niet waarom je waardevolle informatie en input uit je vorige DNS-topic "vergeet" in een goede topicstart en troubleshooting voor dit topic; en dan in je huidige topicstart zegt "Odido en hun forum helpt niet" terwijl het blijkbaar, inclusief screenshots, wel op hun forums (gedeeltelijk) staat vermeld.

Los daarvan, het "overstappen" naar DNS4EU en je startpost daar zijn ook wel wat summier. Ik zie/snap weinig noodzaak voor jou, als individu om daarnaar over te stappen. Er zijn voldoende andere alternatieven die vergelijkbare functies bieden (no ads / childsafe / etc). Verder zouden ze voldoen aan NIS2; top. Maar die "veiligheid" geldt voor elke Europese DNS-provider (inclusief Odido dus) op enige termijn.

Waarom niet je eigen DNS-server hosten? Is niet veel voor nodig. Kan je top 100% zelf beslissen welke blokkades of "censuur" je inrichten. En misschien gaaf om dat in een uitgebreid topic aan andere Tweakers uit te leggen waarom je tot sommige keuzes komt dan.
ik ben al overgestapt naar DNS4EU en de voornaamste reden is dat ik nu geen/minder reklames meer zie (en ja die zie je bij Odido wel). Jij noemt dat geen noodzaak, maar mag ik dat aub zelf bepalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:25
pastafan schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 17:04:
[...]

zie hieronder, ik denk dat ik het nu goed ingesteld heb:

[Afbeelding]
Dat is een verwarrende GUI. (Kan jij niks aan doen, dat is een keuze van Zyxel).

Je DNS-request zullen nu sowieso bij DNS4EU uitkomen. Als jij in de devices nog steeds "192.168.1.1" ziet staan dan werkt DNS alsvolgt: device > router > DNS4EU.
Hiermee weet je zeker dat elk device op je netwerk gebruik maakt van DNS4EU.

Spel en typfouten voorbehouden

Pagina: 1