Ervaring gevraagd: overstappen naar DNS4EU ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-09 10:44
Ik heb een glasvezel connectie met internet, en de provider is Odido. Ik overweeg over te stappen van de standaard (Odido) DNS naar de DNS4EU server (variant: protected resolution with ad blocking).

Ik zou graag reacties, ervaringen en tips ontvangen van iedereen die al is overgestapt (of weer is weggegaan), bevindingen, ervaringen, etc. Waarom wel/of juist niet doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Hier een EU DNS gebruiker maar geen DNS4EU maar DNS0 werkt prima.

Waarom? Die blokkeert veel meer
https://urlhaus.abuse.ch/statistics/
dns0.eu DNS > 93% geblokkeerd
DNS4EU > 68% geblokkeerd

DNS4EU met privacy loggen ze ook het meest. Als dat prio heeft dan word het Quad9 (Zwitserland). Geen EU land, maar ligt in de EU zone.

Misschien een interessante aanvulling.
Frederik Himpe heeft een duidelijke en uitgebreide blog erover geschreven.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-09 10:44
RobbyTown schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 02:34:
Hier een EU DNS gebruiker maar geen DNS4EU maar DNS0 werkt prima.

Waarom? Die blokkeert veel meer
https://urlhaus.abuse.ch/statistics/
dns0.eu DNS > 93% geblokkeerd
DNS4EU > 68% geblokkeerd

DNS4EU met privacy loggen ze ook het meest. Als dat prio heeft dan word het Quad9 (Zwitserland). Geen EU land, maar ligt in de EU zone.

Misschien een interessante aanvulling.
Frederik Himpe heeft een duidelijke en uitgebreide blog erover geschreven.
Corrigeer mij gerust als ik het verkeerd heb, maar een aspect wat in de URLhaus overzicht niet naar voren komt is het blokkeren van reklames. En, bovendien? welke variant van DNS4EU is in het URLhause statistieken meegenomen? Er wordt alleen gesproken over DNS4EU , maar deze is er in verschllende varianten met verschillende strichtheidregmes.

Voor mij is de belangrijkste reden blokkage van malware en geen/minder reklames meer.

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

En, bovendien? welke variant van DNS4EU is in het URLhause statistieken meegenomen? Er wordt alleen gesproken over DNS4EU , maar deze is er in verschllende varianten met verschillende striktheid regels.
Goeie vraag. Daar weet ik het antwoord niet ook maar dat telt dan ook voor dns0.eu, die hebben ook een verschillende striktheid regels.

Uhm, via reclame kan je ook malware krijgen...
nieuws: De Telegraaf en The Guardian serveren malware via advertentienetwerk ...
https://nos.nl/artikel/20...ites-verspreidden-malware

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10:06

jurroen

Security en privacy geek

Gewoon lekker Unbound draaien met unbound-adblock. Draai ik op een Raspberry Pi 4 met OpenBSD. Houdt ook nog eens meer tegen dan die dns0 :+

Als je de commandline eng vind: Adguard Home of Pi-hole.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:34
Inderdaad: Raspberry met pihole en unbound. Unbound instellen als recursive dns dan heb je verder niks nodig en doet unbound wat elke dns doet: het pad aflopen naar het eindpunt. Geen advertenties meer vanwege pihole - mits de juiste bloklijsten - en maximaal haalbare privacy.
Pagina: 1