Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NilsHolgersson
  • Registratie: Mei 2024
  • Nu online
Beste tweakers,

Wat ik nu toch meemaak.. vanochtend kreeg ik een email van Viagogo: gefeliciteerd de aankoop van uw Lady Gaga tickets! 2x 600 euro in Madison Square Garden New York. Ik dacht, huh, spam..
Maar toen zag ik onderaan echt mijn naam en creditcardnr staan. Ik keek in de ICS app en warempel.. de tickets waren afgeschreven. Zonder melding of goedkeuring van mijn kant 1300 euro afgeschreven. Ik heb nooit iets gekocht met Viagogo maar toch staan mijn gegevens daar blijkbaar in mijn account. |:(

Meteen de fraude helpdesk van ICS gebeld, zij geven aan: regel het met Viagogo want wij kunnen deze betaling niet meer terugdraaien. Wel hebben ze mijn creditcard geblokkeerd. Toen ingelogd in de Viagogo account en zag dat er opnieuw een ticket gekocht werd, voor Bad Bunny, VIP tickets van 1000 euro! Gelukkig was mijn CC al geblokkeerd dus ging deze aankoop niet door.. phoef..

Op Viagogo kon ik met een chat in het Engels aangeven wat het probleem was, en zij hebben de account tijdelijk geblokkeerd en gaan nu uitzoeken wat er aan de hand is.. maar heb er een zwaar hoofd in..

Daarna heb ik nog eens de ICS helpdesk gebeld, en gevraagd waarom ik niet een goedkeuring hoefde te geven oid voor deze betalingen, maar zij zeggen dat bij een aankoop van buiten de EU dat niet hoeft.. oké?

Ik ben eigenlijk nooit in mijn leven opgelicht, heb niet op rare links geklikt, maar toch gebeurt dit nu zomaar.. iemand misschien tips of advies wat ik nog zou kunnen doen?

- de zaak is nu onder review bij Viagogo
- de kaart is geblokkeerd

Ik zou zeggen iedereen die een account heeft bij een site als Viagogo en daar blijkbaar een creditcard aan heeft hangen... ontkoppel die, want zonder dat je het weet heb je mega dure kaarten gekocht voor iets in USA of Puerto Rico.. 8)7 Dom.. dom..dom.. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Registratie: Maart 2025
  • Niet online
Heb/had je geen Visa Secure ingesteld dan bij je cc? Dan moet je een aankoop via internet iig bevestigen via de app voordat ie door kan gaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NilsHolgersson
  • Nu online
Onterechte betaling met creditcard betwisten kan nog niet omdat het bedrag alleen nog is gereserveerd. Kan pas zodra het bedrag daadwerkelijk is afgeschreven. Ik dacht dat een reservering daarom makkelijker terug te draaien was door ICS, maar blijkbaar niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
In ieder geval scherp dat je er zo snel bij was, zonder dat mailtje (wat de meeste mensen logischerwijs genegeerd hadden) was de schade veel groter geweest.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Leaplasher schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:40:
Heb/had je geen Visa Secure ingesteld dan bij je cc? Dan moet je een aankoop via internet iig bevestigen via de app voordat ie door kan gaan.
Alleen deelnemende winkels vragen daar om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Je had dus al wel een Viagogo-account? Maar daar heb je nooit iets gekocht? En bij dat account op je eigen naam, verschijnt spontaan de creditcard op jouw naam? Die jij nooit hebt gebruikt? En nooit hebt toegevoegd?

Als dat allemaal klopt heb je naar mijn idee een groter probleem, met een wachtwoordmanager of je emailaccount.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Titel is wat verwarrend: je bent niet opgelicht via Viagogo (je bent überhaupt niet opgelicht), er is fraude gepleegd in/via je Viagogo account.

Je had blijkbaar al wel een Viagogo-account, en je geeft aan daar nooit iets gekocht te hebben. Mogelijk heb je wel je creditcard alvast een keer in dat account gezet (mogelijk een keer van plan geweest iets te kopen?). Ik zie namelijk geen aannemelijke manier waarop iemand anders zowel jouw Viagogo accountgegevens heeft weten te achterhalen EN daarbij jouw correcte creditcardgegevens heeft weten te vinden.

Blijft over de vraag hoe je Viagogo-account gehackt is. Ik neem aan niet iets simpels als hergebruikte accountgegevens (e-mail/password)?

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NilsHolgersson
  • Nu online
Misschien wel een keer aangemaakt, en CC er destijds ingehangen, maar uiteindelijk niet gebruikt. En blijkbaar kan iemand die mijn wachtwoord dan op een of andere manier achterhaald heeft inloggen en mega dure kaarten kopen zonder goedkeuring van mij. 1000 euro voor "Bad Bunny".. wat is dat en waarom kost dat 1000 euro... mijn dag is er wel een beetje door verpest hoor pfoeh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 44aardbeien
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 18-08 21:51
Misschien? Blijkbaar? Op 1 of andere manier........

Misschien slim om even verder te gaan zaken uit te sluiten. Toegang tot emailaccounts niet gecompromitteerd? Je internetapparaten? etc..

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Als je hetzelfde wachtwoord gebruikt voor meerdere accounts moet je die allemaal aanpassen naar wachtwoorden die niet in een (wacht-)woordenlijst staan. Ontvreemde databases met je gegevens kunnen zo niet meer worden misbruikt om elders in te loggen.

Als je andere wachtwoorden gebruikt, wijzig in dan ieder geval het wachtwoord van de betrokken accounts: Viagogo, email, etc.

Check https://haveibeenpwned.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18:21
Tja ik vind het wel apart van banken dat CC zonder extra verificatie gewoon gebruikt kan worden (Voor welk bedrag dan ook, maar hier blijkbaar voor gewoon hoge bedragen).
De consument heeft ook echt _nul_ middelen om zich te weren of beschermen, behalve nooit een creditcard aanvragen..

En dan altijd rompslomp en ook nog bewijzen dat je iets niet hebt gedaan.

[ Voor 13% gewijzigd door grasmanek94 op 18-08-2025 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

grasmanek94 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:42:
Tja ik vind het wel apart van banken dat CC zonder extra verificatie gewoon gebruikt kan worden (Voor welk bedrag dan ook, maar hier blijkbaar voor gewoon hoge bedragen).
De consument heeft ook echt _nul_ middelen om zich te weren of beschermen, behalve nooit een creditcard aanvragen..

En dan altijd rompslomp en ook nog bewijzen dat je iets niet hebt gedaan.
TS heeft die verificatie stap in het verleden mogelijk al gewoon gedaan bij viagogo. :P
(Misschien? Blijkbaar? Op 1 of andere manier)

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 18-08-2025 15:46 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18:21
YakuzA schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:46:
[...]

TS heeft die verificatie stap in het verleden mogelijk al gewoon gedaan bij viagogo. :P

[...]
Nja apart, want bij SEPA / euro-incasso kan gewoon zonder de tussenkomst van een bank een automatische afschrijving terug gedraaid worden door de klant zelf (met 1 klik) -- hier niet, en hier moet de klant ook nog bewijzen dat deze specifieke aankoop niet door de klant zelf is gedaan (of in ieder geval wachten tot de transactie is afgeschreven, dan de website contacteren en wel of niet uit komen, en bij niet uit komen hopen dat de bank deze terugdraaid).

Bij elke andere aankoop moet ik verifiëren met mijn bank (op welke manier dan ook, be it overschrijving of iDEAL of iets anders).

Maar creditcard.. nee dat kan gewoon zonder verificatie, zonder makkelijke terugdraaimogelijkheden en als kers op de taart zijn ze ook nog zo lief (niet dus) om alle abonnementen bij een geblokkeerde kaart mee te nemen naar je nieuwe credit card (ask how I know, gewoon een Nederlandse bank).. Terwijl juist de bedoeling van de blokkade de voorkoming is van die abo's.

[ Voor 27% gewijzigd door grasmanek94 op 18-08-2025 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Wait whut? Viagogo slaat alle creditcard informatie op, kaartnummer, naam, vervaldatum, en de 3 cijfers op de achterkant van de kaart, want dan kan je lekker snel kopen? Bizar!!!

Opgelicht? Fraude? Ik denk dat die website gewoon fout bezig is en z'n security niet op orde heeft.

Je zet toch ook je pincode niet op je betaalpas 8)7

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NilsHolgersson
  • Nu online
Hm is dat zo met die abo's? Ik ben van plan om mijn credit card weg te doen, als een nieuwe kaart dat soort problemen weer op kan leveren. Iig moet ik straks een andere kaart en moet de bestedingslimiet flink omlaag en Mastercard Secure oid aan. Ben sinds gisteren alle inlogmethodes op 2fa aan het zetten en wachtwoorden aan het veranderen, Paypal verwijderd, ticketswap etc. Vind het vaag dat er zonder goedkeuring zulke bedragen kunnen worden afgeschreven, en ik kreeg er ook geen melding van. Omdat ze steeds aangeven heel erg goed tegen fraude te zijn (ICS) maar bij de fraude hulplijn meteen aangaven dat het jammer maar helaas was voor mijn centjes. Voor de meest onbenullige dingen moet ik 3x aangeven dat ik het echt ben, en dit kan zomaar. Snap ook niet echt wat de 'hacker' (wss een gelekt wachtwoord geprobeerd en dat lukte en de CC zat er ook nog in het account.. jackpot) hier precies aan heeft, want volgens mij staan die tickets nog in mijn account, ik heb die niet geactiveerd.. of hij is de verkoper en heeft voor hele grove bedragen die tickets van zichzelf gekocht zeg maar. Account is nu gelocked door viagogo dus kan die tickets zelf ook niet proberen te verkopen. Nog even afwachten maar, hopen op een klein wondertje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Kijk ook even op haveibeenpowned.com of jouw e-mail ergens in een hack buit is gemaakt.

En: wachtwoorden in de wachwoordmanager zetten, overal unieke wachtwoorden gebruiken én lange wachtwoorden gebruiken. Dan heb je de eerste hoorde al genomen. Dan ook nog meteen 2FA instellen, dan heb je al weer een deel gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Creditcards van banken kunnen een inlogbeveiliging hebben die shops kunnen gebruiken. Dan vind authenticatie plaats via de bank.

In Nederland is sinds 1 januari 2021 2-factor authenticatie vaak verplicht voor aankopen boven € 30 met creditcard: https://www.dnb.nl/nieuws...aankopen-met-credit-card/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NilsHolgersson
  • Nu online
Op haveibeenpowned ben ik wel meerdere keren powned.. dus, heb alles volgens mij nu wel veranderd en beter beveiligd. Of zou ik een compleet nieuw emailadres moeten maken?

Normaal gesproken als ik echt heel graag naar een concert wil geef ik er misschien 150 euro aan uit, en heb ik matige plekken. Nu heb ik 2 kaarten van 600 euro per stuk 'gekocht'.. wat een belachelijke prijzen ook.. ik haat de hele muziekindustrie nu eigenlijk. Als Lady Gaga een dvd uitbrengt van haar Madison Square Garden concert en je ziet 2 lege plekken... dat zijn mijn kaarten. 🥲

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:59
Steeds vaker gebruik ik een debet-creditcard, zoals van Wise. Dan zet ik het geld erop, doe de betaling en verder staat er niets op.

Het gemak waarmee ICS het probleem bij de klant dumpt anno nu is creditcard onwaardig, er was een tijd dat je belde en ze zeiden 'ok, gecanceld, laat de andere partij maar bewijzen'. Helaas is de klant tegenwoordig de winkel en niet jij.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Op Spotify, Apple Podcast en anderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlacKstaR-
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:49
Heb je de e-tickets wel ontvangen? Dan zou je tickets kunnen verkopen om de schade te beperken.

Weet je hoe de ‘hacker’ mogelijk aan je pincode + exp.datum van je creditcard zouden kunnen komen? Heb je de creditkaart onlangs ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NilsHolgersson
  • Nu online
BlacKstaR- schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:48:
Heb je de e-tickets wel ontvangen? Dan zou je tickets kunnen verkopen om de schade te beperken.
Ze stonden wel in dat Viagogo account, maar dat is nu geblokkeerd door hen vanwege het onderzoek. Maar ik kreeg die 'hacker' er de vorige keer niet uit, het wachtwoord was al veranderd maar toch kon hij die creditcard weer opnieuw toevoegen en opnieuw proberen kaarten te bestellen voor Bad Bunny van 1000 euro. Gelukkig was de CC toen al geblokkeerd anders was de schade niet meer te overzien. Dus ik ben bang dat als dat account straks misschien weer toegankelijk wordt, die gast er ook weer in kan en die kaarten snel kan verkopen aan zichzelf of met de winst aan de haal kan gaan... want hij werd niet automatisch uitgelogd.
Weet je hoe de ‘hacker’ mogelijk aan je pincode + exp.datum van je creditcard zouden kunnen komen? Heb je de creditkaart onlangs ontvangen?
Nee, ik heb die kaart al een tijdje. Hierover heb ik verschillende theorieën in mijn hoofd. Het zou kunnen dat wij (mijn vriendin en ik) vorig jaar via Viagogo hebben gekeken of we nog tickets konden kopen voor Taylor Swift Eras Tour.. want normaal gesproken koop ik alleen via officiële kanalen als ticketmaster maar dat was uitverkocht. Mijn vriendin was daar wel even mee bezig destijds, maar of we ook die CC eraan gekoppeld hebben? Geen idee.. Uiteindelijk niks gekocht maar dat account bleef dan wel actief met die creditcard erin blijkbaar.. slordig van ons dus.

Wij zijn onlangs ook op zo'n cruisereis geweest en daar liet ik (ook slordig eigenlijk) mijn portemonnee met creditcard erin gewoon in de hut liggen als wij op het dek aan het chillen waren. Het zou in theorie dus zo kunnen zijn dat een of andere Filippijnse schoonmaker die hut in is gegaan en een foto heeft gemaakt van de voor- en achterkant van die creditcard, mijn gegevens uit mijn paspoort enzo, en dat heeft verkocht op het internet. Ze verdienen op zo'n schip niet veel en dat zou een mooie buit kunnen opleveren denk ik. We lieten wel wat fooien achter maar toch.. maarja hoe iemand dan in zo'n Viagogo account komt.. misschien een combinatie van info uit zo'n yougotpowned database + de fotos van de creditcard.. tsja ik weet het verder ook niet.

Het verpest wel mijn humeur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
als je dat geld niet terugkrijgt kun je er altijd nog een reisje New York van maken ;)

maar alle gekheid op een stokje, wat een geluk bij een ongeluk dat je het "live" zag gebeuren en meteen actie kon nemen! dat gebeurt ook niet vaak. hopelijk loopt het met een sisser af allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NilsHolgersson
  • Nu online
Mja.. maar ik heb niks met Lady Gaga..

Btw het kan toch niet dat mijn creditcard op de een of andere manier weer wordt geactiveerd door derden? Dat ik dan bel met de ICS fraude helpdesk en ze zeggen: "Ja die kaart is geheractiveerd door u, of nouja, door iemand die uw naam, geboortedatum, en telefoonnr wist. Dus ja, dat is jammer voor u." Die block moet echt voor altijd zijn.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Mapuck
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 22:17
NilsHolgersson schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 18:51:
[...]

Ze stonden wel in dat Viagogo account, maar dat is nu geblokkeerd door hen vanwege het onderzoek. Maar ik kreeg die 'hacker' er de vorige keer niet uit, het wachtwoord was al veranderd maar toch kon hij die creditcard weer opnieuw toevoegen en opnieuw proberen kaarten te bestellen voor Bad Bunny van 1000 euro. Gelukkig was de CC toen al geblokkeerd anders was de schade niet meer te overzien. Dus ik ben bang dat als dat account straks misschien weer toegankelijk wordt, die gast er ook weer in kan en die kaarten snel kan verkopen aan zichzelf of met de winst aan de haal kan gaan... want hij werd niet automatisch uitgelogd.

[...]

Nee, ik heb die kaart al een tijdje. Hierover heb ik verschillende theorieën in mijn hoofd. Het zou kunnen dat wij (mijn vriendin en ik) vorig jaar via Viagogo hebben gekeken of we nog tickets konden kopen voor Taylor Swift Eras Tour.. want normaal gesproken koop ik alleen via officiële kanalen als ticketmaster maar dat was uitverkocht. Mijn vriendin was daar wel even mee bezig destijds, maar of we ook die CC eraan gekoppeld hebben? Geen idee.. Uiteindelijk niks gekocht maar dat account bleef dan wel actief met die creditcard erin blijkbaar.. slordig van ons dus.

Wij zijn onlangs ook op zo'n cruisereis geweest en daar liet ik (ook slordig eigenlijk) mijn portemonnee met creditcard erin gewoon in de hut liggen als wij op het dek aan het chillen waren. Het zou in theorie dus zo kunnen zijn dat een of andere Filippijnse schoonmaker die hut in is gegaan en een foto heeft gemaakt van de voor- en achterkant van die creditcard, mijn gegevens uit mijn paspoort enzo, en dat heeft verkocht op het internet. Ze verdienen op zo'n schip niet veel en dat zou een mooie buit kunnen opleveren denk ik. We lieten wel wat fooien achter maar toch.. maarja hoe iemand dan in zo'n Viagogo account komt.. misschien een combinatie van info uit zo'n yougotpowned database + de fotos van de creditcard.. tsja ik weet het verder ook niet.

jij bent slordig en in theorie kan één of andere Filipijn het gedaan hebben. Lekker bezig. weet je zeker dat die uit de Filipijnen komt of is dat een aanname? Hij zag er ook al gluiperig uit en je had er al een slecht gevoel bij zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NilsHolgersson
  • Nu online
Mapuck schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 19:14:
[...]

jij bent slordig en in theorie kan één of andere Filipijn het gedaan hebben. Lekker bezig. weet je zeker dat die uit de Filipijnen komt of is dat een aanname? Hij zag er ook al gluiperig uit en je had er al een slecht gevoel bij zeker?
Nee, dat zijn de aardigste mensen. Maar verder heeft niemand die creditcard kunnen zien volgens mij. Het blijft een mysterie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• everdt
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 21:26
Begrijp ik nu goed dat je je wachtwoord had veranderd en dat er vervolgens nog een keer ingelogd is?

Verder eens met Mapuck. Misschien moet je eerst in de spiegel kijken voordat je willekeurige mensen op een cruiseschip de schuld geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NilsHolgersson
  • Nu online
Ik had het wachtwoord veranderd maar hij/zij werd niet automatisch uitgelogd en kon verder gaan met een ticket kopen, of er zit een beetje vertraging op, dat dat al gebeurd was. Was een kwestie van minuten, ging allemaal razendsnel. Ben er nog steeds gestresst van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:17
NilsHolgersson schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 19:24:
[...]

Nee, dat zijn de aardigste mensen. Maar verder heeft niemand die creditcard kunnen zien volgens mij. Het blijft een mysterie.
Dan hadden ze wel aankopen gedaan met je creditcard maar niet ook nog met jouw Viagogo account, die hebben ze dan ook helemaal niet nodig.

Die hacker zat helemaal niet op die cruise maar op een zolderkamer met een servertje die automatisch wachtwoord leaks probeert.

Als je veel wachtwoorden hergebruikt kunnen ze daar dus misbruik van maken.
Hopelijk kan Viagogo/ICS de boel nog terugdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlacKstaR-
NilsHolgersson schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 18:51:
[...]

[...]

De kans dat iemand je Viagogo account plus je creditcard gegevens stelen is natuurlijk heel klein. Je gaf aan dat je Taylor Swift kaartjes wilde kopen. Weetje zeker dat je destijds niet een frauduleuze link hebt gebruikt. Want creditcard gegevens worden zover ik weet nooit opgeslagen inclusief pincode, volgens mij mag dat niet eens vanuit de industriële standaarden. Dus weet je zeker dat je je creditcard inclusief pincode hebt ‘opgeslagen’ op de officiële website van Viagogo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NilsHolgersson
  • Nu online
Nee ik weet dat niet zeker. We hebben verder ook geen email van Viagogo dat we ons ooit hebben aangemeld ofzoiets. Maarja niemand gaat natuurlijk mijn emailadres invullen bij het aanmaken van zo'n account dus het moet ooit gebeurd zijn. Een duur lesje geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:26

P_Tingen

omdat het KAN

Had je een ww dat je ook op andere plekken gebruikt?

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:06
BlacKstaR- schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:16:
[...]

De kans dat iemand je Viagogo account plus je creditcard gegevens stelen is natuurlijk heel klein. Je gaf aan dat je Taylor Swift kaartjes wilde kopen. Weetje zeker dat je destijds niet een frauduleuze link hebt gebruikt. Want creditcard gegevens worden zover ik weet nooit opgeslagen inclusief pincode, volgens mij mag dat niet eens vanuit de industriële standaarden. Dus weet je zeker dat je je creditcard inclusief pincode hebt ‘opgeslagen’ op de officiële website van Viagogo?
Creditcard gegevens worden helaas wel vaker buitgemaakt. Mijn creditcard werd twee maanden geleden plotseling gebruikt voor een airbnb boeking. Kreeg thuis op de bank plotseling een melding om een CC-betaling te accorderen. Uiteraard niet gedaan, en de CC geblokkeerd. Airbnb account was niet gehackt, was ook geen boeking via mijn eigen account. Mijn CC kan verder niemand bij, en gebruik ik zelf zeer sporadisch (hotel boekingen en vliegtickets). Toch had iemand de gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NilsHolgersson
  • Nu online
P_Tingen schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:49:
Had je een ww dat je ook op andere plekken gebruikt?
Eerlijk gezegd heb ik echt geen idee. Ik deed meteen "wachtwoord vergeten" om de boel te resetten. Ik logde niet wekelijks in bij Viagogo, ik wist uberhaupt niet meer af van dat account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NilsHolgersson
  • Nu online
OosterF schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:03:
[...]

Creditcard gegevens worden helaas wel vaker buitgemaakt. Mijn creditcard werd twee maanden geleden plotseling gebruikt voor een airbnb boeking. Kreeg thuis op de bank plotseling een melding om een CC-betaling te accorderen. Uiteraard niet gedaan, en de CC geblokkeerd. Airbnb account was niet gehackt, was ook geen boeking via mijn eigen account. Mijn CC kan verder niemand bij, en gebruik ik zelf zeer sporadisch (hotel boekingen en vliegtickets). Toch had iemand de gegevens.
Had ik maar zo'n popup gehad. Wilt u tickets kopen voor Lady Gaga voor 600 euro per stuk? Nee hoor, dank u. Bad Bunny dan, VIP, voor 1000 euro? Noouuu.. nee ook niet, dank u wel! Dat had zoveel buikpijn gescheeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:39
Bij succesvolle inlog wordt vaak een cookie opgeslagen dat je ingelogd bent. Als je dan wachtwoord reset doet, worden die andere cookies niet automatisch geblokkeerd. Dat KAN (Tweakers heeft een "log overal uit" functie) maar is niet de standaard. Dus zo vreemd is het niet.

Lijkt er eerder op dat je account gehacked is. En meest waarschijnlijk is gewoon je wachtwoord buit gemaakt bij viagogo.... Of nog gebruikelijker heb je je wachtwoord vaker gebruikt op andere sites.

Dus: wachtwoord manager nemen, bij haveibeenpowned kijken of je wachtwoord/email gelekt is... En je security op orde brengen. Leuk vakantieklusje maar dan ben je ook van dit soort gedoe af.

Dit klinkt niet als creditcard fraude. Want dan had jij geen mailtje gehad maar hadden ze een ander account aangemaakt en je gegeven ingevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NilsHolgersson
  • Nu online
Ben nu bezig met de google wachtwoordmanager. Bol.com wachtwoord blijkt ook bekend te zijn. Had iemand zomaar een LG HDTV kunnen bestellen op mijn account. 😐

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:26

P_Tingen

omdat het KAN

Neem een ww manager en laat die e ww voor je genereren. Niet zelf "slimme" truukjes bedenken maar gewoon iets als "MPEcxnNCII4e1C"

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlacKstaR-
OosterF schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:03:
[...]

Ik zou je aanraden om je pc te scannen op Spyware/Malware van als dit zo frequent gebeurt dan lijkt het mij dat er mogelijk een keylogger geïnstalleerd is op je systeem. Uit voorzorg zou ik sws je pc opnieuw installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:06
BlacKstaR- schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 01:48:
[...]

Ik zou je aanraden om je pc te scannen op Spyware/Malware van als dit zo frequent gebeurt dan lijkt het mij dat er mogelijk een keylogger geïnstalleerd is op je systeem. Uit voorzorg zou ik sws je pc opnieuw installeren.
Creditcard gegevens worden in algemeenheid wel vaker buitgemaakt (zie bijv recente hacks waarbij CC gegevens niet goed versleuteld waren opgeslagen). Ik heb niet bedoelt dat specifiek mijn gegevens vaak worden misbruikt. Dat is twee maanden terug een keer gebeurt. Een reinstall van de PC is daarom een overdreven advies in deze context.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-08 12:44
NilsHolgersson schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:14:
[...]

Had ik maar zo'n popup gehad. Wilt u tickets kopen voor Lady Gaga voor 600 euro per stuk? Nee hoor, dank u. Bad Bunny dan, VIP, voor 1000 euro? Noouuu.. nee ook niet, dank u wel! Dat had zoveel buikpijn gescheeld.
Je kunt redelijk gerust zijn want:
https://www.ticketmaster.nl/feature/tickets-doorverkopen/

En de tickets van Lady Gaga zijn echt zo duur voor Madison Square Garden, New York, NY:
https://www.ticketmaster....B006279C73519AC?landing=c

Mocht je het geld dus niet terugkrijgen dan kan je de tickets iig zonder ( gokje ) al te veel verlies weer door kunnen verkopen. Laat het daarna een goede les zijn inderdaad.

Ik krijg met mijn ING creditcard bijna overal wel een bevestiging voor die ik via de ING app moet bevestigen O-)

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

BlacKstaR- schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:16:
[...]
Dus weet je zeker dat je je creditcard inclusief pincode hebt ‘opgeslagen’ op de officiële website van Viagogo?
Als je je pincode online in gaat vullen ben je sowieso niet goed bezig ;)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:33
hollandnick schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:00:
[...]

Je kunt redelijk gerust zijn want:
https://www.ticketmaster.nl/feature/tickets-doorverkopen/

En de tickets van Lady Gaga zijn echt zo duur voor Madison Square Garden, New York, NY:
https://www.ticketmaster....B006279C73519AC?landing=c

Mocht je het geld dus niet terugkrijgen dan kan je de tickets iig zonder ( gokje ) al te veel verlies weer door kunnen verkopen. Laat het daarna een goede les zijn inderdaad.

Ik krijg met mijn ING creditcard bijna overal wel een bevestiging voor die ik via de ING app moet bevestigen O-)
Moet je alleen wel de tickets krijgen of bij kunnen via je account.
Weet niet of TS ze ook in zijn account ziet staan, of enkel de betaling op zijn credit card...

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:31
Volgens mij zijn alle tips wel gegeven. Gebruik een wachtwoordmanager en 2FA. Zon wachtwoordmanager maakt het niet alleen veiliger maar ook makkelijker :)

Ik krijg mijn omgeving helaas niet zo ver, die gebruiken lekker naïef overal hetzelfde wachtwoord

XXXVI

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:48

ZieMaar!

Moderator General Chat
*titelfix*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:13

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Maar er is geen fraude? Het is een legitieme betaling (zegt ICS) met een kaart gekoppeld aan een actief Viagogo account. Of en hoe dat gebeurd is, daar worden veel aannames over gedaan (van impliciet ander personeel beschuldigen tot ik weet niet of ik op fake linkjes heb geklikt).

Los daarvan; ik heb een ABN ICS Gold creditcard. Bij elke betaling (!!) of het nou 2 Euro of 5000 Euro is; ik krijg een push-bericht dat ik de betaling moet goedkeuren. Daarna krijg ik een SMS dat ik de goedkeuring voltooid heb. En (allicht door mijn gedrag) komt het ongeveer 2x per jaar voor dat ik ICS moet bellen omdat ik meerdere betalingen / bestellingen wil doen en daardoor flaggen ze 1 betaling als verdacht.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hollandnick
Rensjuh schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:03:
[...]

Moet je alleen wel de tickets krijgen of bij kunnen via je account.
Weet niet of TS ze ook in zijn account ziet staan, of enkel de betaling op zijn credit card...
TS zag zijn tickets staan, dat heeft hij benoemd. Alleen zijn account is nu gelockt vanuit de Viagogo zelf. Dus zodra dit euvel is opgelost zou TS, als het geld via ICS niet teruggegeven wordt, de tickets weer kunnen doorverkopen. En hopen dat ze verkocht worden natuurlijk

Maar Lady Gaga zal vast populair zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:33
hollandnick schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:26:
[...]

TS zag zijn tickets staan, dat heeft hij benoemd.
Ah ok, die had ik gemist.
Dan is het doorverkopen inderdaad altijd nog een optie en zulke tickets zul je zo kwijt zijn.
Mogelijk kun je er ook nog wat winst op maken dus dan houd je er nog wat aan over.
Zie het als een vergoeding voor het ongemakt O-)

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:02
hollandnick schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:00:
[...]

Toch wel een eye opener dit topic, bijna altijd krijg ik inderdaad ook via de rabobank moet bevestigen, alleen abbo's zijn automatisch.

Maar bijvoorbeeld bij amazon kan ik ook zooi kopen zonder dat deze hoeft te bevestigen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ep667
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:20

ep667

It doesn't hurt to help

MAX3400 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:20:
Los daarvan; ik heb een ABN ICS Gold creditcard. Bij elke betaling (!!) of het nou 2 Euro of 5000 Euro is; ik krijg een push-bericht dat ik de betaling moet goedkeuren.
Ik merk dat dit bij Amerikaanse partijen vaak niet nodig is. Soms ook voor vrij grote bedragen niet.

Deze betaaldiensten dragen dan wel zelf het risico voor niet-betalen en fraude. Misschien daarom dat ICS het wel heel erg simpel afwimpelt. In het verleden nam je een CC voor de verzekering en chargeback.

EP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NilsHolgersson
  • Nu online
Rensjuh schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:28:
[...]

Ah ok, die had ik gemist.
Dan is het doorverkopen inderdaad altijd nog een optie en zulke tickets zul je zo kwijt zijn.
Mogelijk kun je er ook nog wat winst op maken dus dan houd je er nog wat aan over.
Zie het als een vergoeding voor het ongemakt O-)
Ja, de tickets zijn voor zaterdag 23 augustus, dat is al best snel, en het account is nog gelocked door Viagogo, dus als zij niet kunnen refunden wil ik als het kan wel graag snel het account weer om te proberen die tickets alsnog te verkopen. (Hopen dat die 'hacker' er dan wel uit is..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Om welke creditcard maatschappij gaat het eigenlijk? Losse kaart of via een bank? Want in het geval van een bank zou ik zeker die ook even bellen. De aankoop/reservering moet gewoon teruggedraaid kunnen worden.

De hele reden dat ik altijd creditcards gebruik is juist de flexibiliteit qua betalen.

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandnick
flaskk schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:36:
[...]

Toch wel een eye opener dit topic, bijna altijd krijg ik inderdaad ook via de rabobank moet bevestigen, alleen abbo's zijn automatisch.

Maar bijvoorbeeld bij amazon kan ik ook zooi kopen zonder dat deze hoeft te bevestigen...
Ik heb het nooit uitgezocht omdat ik vooral nooit mijn gegevens laat opslaan in een website, maar volgens mij zit er een € xx,- limiet aan bij mij en die ligt niet super hoog. Voor een bedrag meer dan 100+ moet ik vgm altijd een bevestiging geven. Maar goede tip dat ik het zelf ook eens moet nakijken wat precies de condities zijn voor een bevestigiging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NilsHolgersson
  • Nu online
ep667 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:40:
[...]

Ik merk dat dit bij Amerikaanse partijen vaak niet nodig is. Soms ook voor vrij grote bedragen niet.

Deze betaaldiensten dragen dan wel zelf het risico voor niet-betalen en fraude. Misschien daarom dat ICS het wel heel erg simpel afwimpelt. In het verleden nam je een CC voor de verzekering en chargeback.
Ze probeerden aan de telefoon het verhaal zo te draaien alsof ik op een link had geklikt in de mail.
"Oké dus u kreeg een email met een link voor kaartjes en daar heeft u op geklikt en toen werden er bedragen afgeschreven? Ja dan was het waarschijnlijk phishing."
"Nee ik heb niet op een link geklikt, ik kreeg emails met tickets die ik had gekocht maar heb verder niet op een link geklikt, ik ben zelf naar de Viagogo site gegaan."
"Oké maar u heeft dus via die mail op een link geklikt en toen bent u naar Viagogo gegaan.. tsja.. " 8)7

Het was geen phishing mail het was een echte mail van Viagogo en we hebben geen linkjes aangeklikt, maar dat wil er bij ICS niet echt in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NilsHolgersson
  • Nu online
Kecin schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:43:
Om welke creditcard maatschappij gaat het eigenlijk? Losse kaart of via een bank? Want in het geval van een bank zou ik zeker die ook even bellen. De aankoop/reservering moet gewoon teruggedraaid kunnen worden.

De hele reden dat ik altijd creditcards gebruik is juist de flexibiliteit qua betalen.
ICS Mastercard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Waar heb je de Mastercard besteld? Zit er geen bank achter?

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NilsHolgersson
  • Nu online
Kecin schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:49:
[...]

Waar heb je de Mastercard besteld? Zit er geen bank achter?
Gewoon deze: https://www.icscards.nl/c...vragen/mastercard-classic

Betalen met de Mastercard Classic biedt vele voordelen, zoals een Aankoopverzekering van 180 dagen en Aflevergarantie bij online aankopen. Ervaar de zekerheid van een betrouwbare en voordelige creditcard.

Nou, moet je ze eens bellen als je zulke bedragen afgeschreven ziet worden.

[ Voor 36% gewijzigd door NilsHolgersson op 19-08-2025 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

hollandnick schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:46:
[...]

Ik heb het nooit uitgezocht omdat ik vooral nooit mijn gegevens laat opslaan in een website, maar volgens mij zit er een € xx,- limiet aan bij mij en die ligt niet super hoog. Voor een bedrag meer dan 100+ moet ik vgm altijd een bevestiging geven. Maar goede tip dat ik het zelf ook eens moet nakijken wat precies de condities zijn voor een bevestigiging
Het ligt ook niet altijd aan het bedrag, een merchant kan gewoon regelen dat voor transacties bij een bepaald bedrijf/website geen 3DS nodig is voor de 'custormer experience' de verkoper draagt dan wel extra risico voor vergoedingen van fraude.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:58
Ben wel benieuwd naar de afloop gezien de tickets zijn gekocht van de CC van TS, op het account van TS en TS de tickets zelf heeft.
Kan me voorstellen dat het er vooral van af hangt wat Viagogo ontdekt/doet; inlog vanuit een IP aan de andere kant van de wereld bijvoorbeeld waardoor ze de conclusie trekken dat het idd niet TS zelf geweest is.

[ Voor 44% gewijzigd door henri86 op 19-08-2025 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NilsHolgersson
  • Nu online
henri86 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:30:
Ben wel benieuwd naar de afloop gezien de tickets zijn gekocht van de CC van TS, op het account van TS en TS de tickets zelf heeft.
Kan me voorstellen dat het er vooral van af hangt wat Viagogo ontdekt/doet; inlog vanuit een IP aan de andere kant van de wereld bijvoorbeeld waardoor ze de conclusie trekken dat het idd niet TS zelf geweest is.
Viagogo gaf aan een paar dagen (3-4 working days) nodig te hebben voor hun onderzoek, ik moet de mail in de gaten houden, dus daar wacht ik nu op. Maar als ik niks hoor neem ik binnenkort weer contact met ze op. Als ze geen geld terug geven omdat ik volgens hen die tickets zelf heb gekocht, geef dan die tickets maar. Kan ik ze nog proberen te verkopen. Dan ben ik tegen wil en dank zelf een scalper geworden..

Mocht dat allemaal niet lukken met Viagogo dan kan ik nog proberen via ICS een chargeback in te vullen, dan moet ik bewijs aanleveren dat ik het niet was. Dus screenshots, mails, etc.

Mocht dat ook niet lukken dan heb ik helaas een financiële tegenvaller. Het belangrijkst voor mij is het dat in ieder geval niet opnieuw gebeurt. Die CC is geblokkeerd dus ik ga ervan uit dat die ook geblokkeerd blijft voorlopig, en dat een scammer niet met mijn stem nagemaakt met AI kan bellen naar ICS om deze te heractiveren en nog VIP-tickets voor Pitbull kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
Wel slordig van diegene die het account overgenomen had om niet direct ook het emailadres te wijzigen.
Nu kon ts er direct bij de eerste bestelling al achter komen via de bevestigingsmail terwijl de intentie duidelijk was om nog meer kaarten te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• everdt
  • Laatst online: 21:26
Dat zou heel veel moeite zijn voor een paar kaartjes van Pitbull.

Heb je eigenlijk nog proberen te onderzoeken waar het probleem zat? Dat wil zeggen, hebben ze alleen ingelogd bij viagogo en had je je CC gegevens opgeslagen en konden ze daarom automatisch betalen?

Als die gegevens er namelijk niet in stonden, zou het een erg raar verhaal worden. Dan verdenk ik je vriendin! Misschien wil die stiekem naar Lady Gaga en Bad Bunny

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NilsHolgersson
  • Nu online
everdt schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:51:
Dat zou heel veel moeite zijn voor een paar kaartjes van Pitbull.

Heb je eigenlijk nog proberen te onderzoeken waar het probleem zat? Dat wil zeggen, hebben ze alleen ingelogd bij viagogo en had je je CC gegevens opgeslagen en konden ze daarom automatisch betalen?

Als die gegevens er namelijk niet in stonden, zou het een erg raar verhaal worden. Dan verdenk ik je vriendin! Misschien wil die stiekem naar Lady Gaga en Bad Bunny
Ik denk dat bij Viagogo die informatie er al in stond om de een of andere reden..

ICS vroeg ook of mijn vriendin mij misschien wilde verrassen met deze kaarten. Maar mijn vriendin sluit ik uit als verdachte, zij zat huilend naast me op de bank toen ik aan de lijn hing met ICS en er live nog kaarten voor Bad Bunny werden gekocht (en geblockt gelukkig). Taylor Swift vindt ze leuk maar Lady Gaga en Bad Bunny is niet haar cup of tea. Daarbij heeft ze dit weekend een verjaardag van haar nichtje en zit een tripje naar New York niet in de planning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

NilsHolgersson schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:42:
[...]

Viagogo gaf aan een paar dagen (3-4 working days) nodig te hebben voor hun onderzoek
Tja, geen idee of je ze ietsjes meer wil opjagen; want als ze pas na 4 dagen een uitspraak hebben, is het concert mogelijk al gaande en kan je de kaarten niet meer verkopen/scalpen?

Neem aan dat de kaarten een serienummer of iets dergelijks hebben? Is de organisator / lokatie ook niet bereikbaar via een andere manier om aan te geven dat deze 2 kaarten "via een vreemde manier" gekocht zijn met jouw gevalideerde gegevens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:17
Zou er inderdaad wel proberen wat vaart achter te krijgen, zowel bij ICS dat het geen phishing is maar fraude en bij Viagogo om het account weer terug te krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

dutchgio schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:25:
Zou er inderdaad wel proberen wat vaart achter te krijgen, zowel bij ICS dat het geen phishing is maar fraude en bij Viagogo om het account weer terug te krijgen.
Nogmaals, het is geen fraude; daarom is de titelfix over "fraude" weer omgezet naar "gekocht".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MG1996
  • Laatst online: 00:36
Hoi, bizar om te lezen – ik had vandaag exact hetzelfde, maar dan voor €600 aan tickets voor de Backstreet Boys in Las Vegas (komende vrijdag).
Ik heb nooit een Viagogo-account gehad, dus ik schrok enorm toen ik de bevestiging kreeg.

Ik heb direct ICS gebeld; zij hebben mijn creditcard meteen geblokkeerd en een onderzoek gestart (dat duurt ongeveer twee weken, zeiden ze). In de tussentijd heb ik via “wachtwoord vergeten” de wachtwoord die ze hebben gebruik aangepast of ingelogd om te kijken wat ze allemaal van mij had gebruikt of ingevuld en ook om de toegang tot de account te verwijderen door een nieuwe wachtwoord.

Ik vermoed dat dit is gebeurd omdat ik die kaart eerder een keer bij Temu heb gebruikt – misschien dat mijn gegevens daar zijn gelekt of verkocht.

Heb jij intussen al iets teruggehoord, of misschien je geld al teruggekregen?
Ik hoop echt dat ICS dit vergoedt, want ik voel me behoorlijk machteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MG1996
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_5QclYR2gfmpKDSITMyTWN0YJnQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VBBVhZeUynZ2jAX5xZeDmtVu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Viagogo is sowieso een website waar ik m’n twijfels bij heb als ik de reviews zo lees:

https://nl.trustpilot.com/review/www.viagogo.nl

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Het kaartverkoopbedrijf is verplicht grote aankopen per creditcard te verifiëren sinds 2021. bron: DNB

De kaartjeshandel zou zo'n transactie als verdacht moeten herkennen.

Gezien het feit dat er meer dan eens fraude is gepleegd lijkt het erop dat iemand misbruik maakt van een onvoldoende beveiligd systeem. Ik zou bij de Autoriteit Persoonsgevens melding maken van het verlies van gegevens en van onvoldoende beveiliging.

Verder kan er melding worden gedaan bij de ACM en aangifte worden gedaan bij de politie. Aangifte bij de politie is noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MG1996
Bedankt voor je reactie. Ik wil graag verduidelijken dat de verificatieplicht (SCA/PSD2) alleen geldt voor transacties binnen de Europese Economische Ruimte (EER). Bij mij, en ook bij @NilsHolgersson in dit bericht, ging het om een transactie in dollars uit Amerika. Daar is deze verificatieplicht niet van toepassing, ook niet met een Nederlandse bankpas.

Ik zal sowieso aangifte doen bij de politie, zoals je ook adviseert. Bedankt voor de tips over de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) en de Autoriteit Consument & Markt (ACM); dat is zeker iets om ook te overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:04
MG1996 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 22:38:
Hoi, bizar om te lezen – ik had vandaag exact hetzelfde, maar dan voor €600 aan tickets voor de Backstreet Boys in Las Vegas (komende vrijdag).
Ik heb nooit een Viagogo-account gehad, dus ik schrok enorm toen ik de bevestiging kreeg.

Ik heb direct ICS gebeld; zij hebben mijn creditcard meteen geblokkeerd en een onderzoek gestart (dat duurt ongeveer twee weken, zeiden ze). In de tussentijd heb ik via “wachtwoord vergeten” de wachtwoord die ze hebben gebruik aangepast of ingelogd om te kijken wat ze allemaal van mij had gebruikt of ingevuld en ook om de toegang tot de account te verwijderen door een nieuwe wachtwoord.

Ik vermoed dat dit is gebeurd omdat ik die kaart eerder een keer bij Temu heb gebruikt – misschien dat mijn gegevens daar zijn gelekt of verkocht.

Heb jij intussen al iets teruggehoord, of misschien je geld al teruggekregen?
Ik hoop echt dat ICS dit vergoedt, want ik voel me behoorlijk machteloos.
Ik vind dit wel apart. Iemand heeft dus een account met jouw emailadres aangemaakt en kaartjes gekocht met jouw creditcard? Domme fraudeur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MG1996
Ik snap wat je bedoelt, maar ik vind het eigenlijk helemaal niet zo “dom” van de fraudeur – het is ze namelijk gewoon gelukt. Ze hebben met mijn gegevens (naam, adres, e-mail, creditcard) een aankoop gedaan. Dat zijn precies dezelfde gegevens die ik ook invul bij webshops als Temu of andere sites. Als die data ergens gelekt of doorverkocht wordt, kunnen criminelen ze direct gebruiken voor dit soort aankopen.

Bovendien kun je bij Viagogo ook gewoon als gast tickets kopen, zonder dat je eerst een account hoeft te hebben. Daarbij krijg je de bevestiging en de tickets meteen op het scherm, dus ze hebben verder niks meer nodig. Dat maakt het nog makkelijker om andermans gegevens te misbruiken. Die aankoop blijft gekoppeld aan je e-mailadres, waardoor je later altijd via “wachtwoord vergeten” kunt inloggen en automatisch een account hebt.

Dat is wat mij betreft dus extra zorgelijk: ook als je zelf nooit een account hebt gehad, kunnen ze toch tickets kopen met jouw gegevens.

[ Voor 14% gewijzigd door MG1996 op 20-08-2025 00:34 ]

Pagina: 1