Windows update

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkuiper
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-09 19:55
Mijn vraag
Sinds een maand of twee werkt Windows Update niet meer op mijn desktop. Dat wil zeggen: Een update wordt wel uitgevoerd, maar nadat de update 100% voltooid is, wordt hij afgekeurd en wordt de oude situatie hersteld. Soms krijg ik een foutcode, soms niet.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 11 NL Pro

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Heb die foutcode gegoogled en gezien dat ik niet de enige ben die met dit probleem worstelt. Er worden op het internet verschillende 'oplossingen' gesuggereerd.
Heb ook contact gehad met Windows Ondersteuning, en die wilden een herstelversie installeren, waarna alles weer rimpelloos zou werken. Die herstelversie liet zich moeiteloos installeren, maar toen die zichzelf ging updaten liep het programma vast. Gelukkig kon ik na een harde reset mijn desktop weer aan de praat krijgen. Nieuw overleg met Ondersteuning kwam niet verder dan dat men mijn hele C:-partitie wilde wissen om daarop een schone Windows installatie te zetten. Maar dan moet ik al mijn programma's met alle serienummers en wachtwoorden opnieuw installeren... Dat gaat mij dagen kosten. Ik ben een werker, geen gamer. Er moet toch een tussenoplossing zijn?!
Wie worstelt of worstelde met hetzelfde probleem, en voor welke oplossing wordt / werd gekozen?

Ondersteuning adviseerde mij een "local technician" in de arm te nemen. Heb geprobeerd contact te maken met Microsoft NL, maar kwam niet verder dan een zwakzinnige AI telefooncomputer, die absoluut niet kon of wilde begijpen wat ik bedoelde en toen de haak er maar opgooide.

Beste antwoord (via wkuiper op 17-08-2025 14:08)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:38
wkuiper schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 13:34:
Ondersteuning adviseerde mij een "local technician" in de arm te nemen. Heb geprobeerd contact te maken met Microsoft NL, maar kwam niet verder dan een zwakzinnige AI telefooncomputer, die absoluut niet kon of wilde begijpen wat ik bedoelde en toen de haak er maar opgooide.
Tja, herkenbaar natuurlijk.
In dat soort gevallen gewoon een "in-place-repair install" uitvoeren.

DISM of Windows-herinstallatie
The_Doman schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 09:35:
Ik zou eerst gewoon nog even afwachten of de volgende update de problemen misschien vanzelf oplost.
Anders inderdaad een repair installatie proberen.

ElevenForum: Repair Install Windows 11 with an In-place Upgrade (ISO)

0x80248007 fout bij windows update KB5031354

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marascon
  • Laatst online: 10:03
Ik mis je vraag of je verwachte uitkomst eigenlijk met dit topic.

Is Windows 11 ook met bepaalde trucjes geïnstalleerd,en heeft je pc eigenlijk geen ondersteuning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:22

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ik denk dat we je hier alleen maar mee kunnen helpen als je aangeeft welke Windows update(s) dit betreft en welke foutmelding je krijgt. Soms is dat b.v. een conflict situatie waar je pas uitkomt als je die ook daadwerkelijk zelf oplost namelijk.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Welke updates gaat het om?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
wkuiper schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 13:34:
Tja, herkenbaar natuurlijk.
In dat soort gevallen gewoon een "in-place-repair install" uitvoeren.

DISM of Windows-herinstallatie
The_Doman schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 09:35:
Ik zou eerst gewoon nog even afwachten of de volgende update de problemen misschien vanzelf oplost.
Anders inderdaad een repair installatie proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkuiper
Windows Update probeert en probeerde tevergeefs te installeren: Windows 11, version 24H2 (herstelversie). Maar dat lukt dus niet. Alles gaat normaal, inclusief een paar keer opnieuw opstarten tot en met een melding op het scherm dat de installatie 100 % bereikt heeft, en dat krijg iik een foutmelding (kan een schermafbeelding laten zien) en wordt de oude situatie hersteld.

Natuurlijk heb ik gehoopt dat er een update zou langskomen die deze impasse zou doorbreken, maar dat geluk is mij tot op heden niet ten deel gevallen. Ik blijf zitten met een Windows versie, die al ruim twee maanden muurvast zit qua Windows update.

Bedankt voor de reactie(s)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
wkuiper schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:14:
Windows Update probeert en probeerde tevergeefs te installeren: Windows 11, version 24H2 (herstelversie). Maar dat lukt dus niet. Alles gaat normaal, inclusief een paar keer opnieuw opstarten tot en met een melding op het scherm dat de installatie 100 % bereikt heeft, en dat krijg iik een foutmelding (kan een schermafbeelding laten zien) en wordt de oude situatie hersteld
"Windows 11 herstelversie" schrijf je.
Heb je de repair installatie nu gedaan via de 24H2 ISO/USB en ook offline, dus zonder updates downloaden tijdens repair-installatie?
The_Doman schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:44:
Een In-place Upgrade/Repair doe ik ook liever offline zonder updates te downloaden.
Voordat je de repair/update poging start kan je ook nog even sfc /scannow en disk cleanup uitvoeren om zoveel mogelijk (update) restbestanden te verwijderen.
De foutmelding is natuurlijk altijd nuttig voor een mogelijke aanwijzing wat er fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkuiper
Ondersteuning heeft voor mij een ISO bestand gedownload, groot 4,49 Gb. Men heeft dat geopend en alles leek goed te gaan totdat de updates op de installatie op 62% blijf hangen. Sindsdien kan ik via Windows Update Windows 11, version 24H2 (herstelversie) installeren. Maar, zoals gezegd, na afloop van de installatie, maakt Windows zelf de installatie weer ongedaan. Al die tijd wordt mij als eindgebruiker niets gevraagd en heb ik niets te kiezen. Soms krijg ik 0x80070005 als installatiefout te zien.
Begrijp ik het goed dat ik eens moet proberen dit te installeren zonder dat ik online ben?

Met benieuwde groet,

Willem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkuiper
Een mogelijk complicerende factor is dat Windows mijn HP 150C driver probeert te updaten, maar daar niet in slaagt. Was tot voor een maand of twee geleden geen probleem voor het updaten van Windows zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Ik mis eigenlijk nog wel iets namelijk gaat het hier om een Officiele Windows 11 en is die pc Windows 11 compatibel.

Verder lees ik aan de hand van de foutcode dat er meerdere oorzaken kunnen zijn maar het in hoofdzaak te maken heeft met acces denied, oftewel geen toegang tot bepaalde bestanden of de ssd. Althans neem aan dat er een ssd in de pc zit en in geval van een harddisk kan het best zijn dat de harddisk foute sectoren bevat, dan krijg je ook dit soort rare dingen. Ook kan een ssd de fout in gaan en die net zo goed slijten dus je zou ook eens een verse installatie op een andere ssd kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkuiper
De A-merk SSD met daarop de C: partitie is ruim een jaar oud, evenals de desktop, en eigenlijk zijn het er 2: RAID mirror. De PC functioneert foutloos. Kreeg de PC aangeleverd door Azerty met een werkende Windows 11 NL Pro en heb daar later een licentie bij gekocht. Heb de drivers van het A-merk mobo recentelijk geupdated inclusief de firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkuiper
Heb zojuist DISM op de C: schijf losgelaten. Het programma stopte zonder zichtbare foutmelding op 62.3%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkuiper
Herstel! DISM heeft zijn opdracht volledig uitgevoerd en niets gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
wkuiper schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 22:12:
Ondersteuning heeft voor mij een ISO bestand gedownload, groot 4,49 Gb. Men heeft dat geopend en alles leek goed te gaan totdat de updates op de installatie op 62% blijf hangen. Sindsdien kan ik via Windows Update Windows 11, version 24H2 (herstelversie) installeren.
De actuele, originele Windows 11 24H2 is 5,29 GB.
Wat je daar hebt via "ondersteuning" is dus niet de volledige compete 24h2 ISO.
Google: Windows 24H2 herstelversie
wkuiper schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 22:12:
Begrijp ik het goed dat ik eens moet proberen dit te installeren zonder dat ik online ben?
Dat is inderdaad de aangeraden manier.
Dus volledige 24H2 ISO downloaden of op USB zetten.
De setup starten vanaf de ISO (mounten) of USB.
De optie updates downloaden tijdens reparatie/installatie uitzetten of tijdelijk offline gaan.
Zoals in dit uitgebreide stappenplan:

En dit topic:
Lassie80 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 11:01:
Gelukt!
Eerst nog wat ruimte vrij gemaakt op de harde schijf, de scannow en cleanup acties gedaan en vervolgens het iso bestand offline z'n werk laten doen. Windows Update is nu weer helemaal bijgewerkt, inclusief de KB5031354 update.
Dank allen voor het meedenken!

[ Voor 12% gewijzigd door The_Doman op 18-08-2025 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkuiper
Dank j(ulli)e wel voor deze aanbevelingen!
Ik zal het stappenplan doorlezen, het topic bekijken, de ISO op een schone 'USB-stick' zetten, daarvan opstarten en hopen dat alles dan goed komt.
Ga ik niet vandaag doen, maar wel binnenkort.
Zal van mij laten horen als het gelukt is.
Graag tot dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
wkuiper schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:01:
Ik zal het stappenplan doorlezen, het topic bekijken, de ISO op een schone 'USB-stick' zetten, daarvan opstarten en hopen dat alles dan goed komt.
Let wel op, als je opstart vanaf de USB doe je een schone installatie, eventueel met behoud van alleen je persoonlijke bestanden/documenten map.
Voor een reparatie installatie procedure, zoals hier nu meerdere keren in dit topic verwezen, start je dus NIET op van de USB maar start je de setup.exe (van USB of ISO) vanuit je bestaande Windows systeem.
Lees de topics en stappenplan heel goed door, anders komt het zeker niet goed vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkuiper
P.S. Nog even voor alle zekerheid. Als ik op deze manier Windows opnieuw installeer, verlies ik dan al mijn programma's en data op de C: schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:40
wkuiper schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:43:
P.S. Nog even voor alle zekerheid. Als ik op deze manier Windows opnieuw installeer, verlies ik dan al mijn programma's en data op de C: schijf?
The_Doman schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:38:eventueel met behoud van alleen je persoonlijke bestanden/documenten map.
je hebt tijdens de windowsinstallatie de keuze tussen een clean install en een herinstallatie-met-behoud-van-instellingen (eigen progs en settings)

[ Voor 27% gewijzigd door passer op 18-08-2025 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
wkuiper schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:43:
Wat bedoel je nu precies met "deze manier"?
Alleen met een repair/reparatie installatie, dus niet opgestart van USB, behoud je je volledige programma's en instellingen.
Aangenomen je volgt nauwgezet het aangegeven stappenplan.
Bij opstarten van USB kan je alleen je persoonlijke mappen/documenten bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkuiper
Nogmaals dank voor jullie kennis van zaken en adviezen. Ik ga mij inlezen en als het probleem zichzelf niet oplost, proberen Windows opnieuw te installeren met behoud van bestaande programma's en bestanden.
Pagina: 1