Mesh netwerk aanleggen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07:21

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Mijn zusje heeft me gevraagd om bij hun thuis het netwerk te verbeteren. Nu staat er voor in de woning een KPN modem/router, en achterin de woning via powerline nog een router. Los van dat via die tweede router zelfs bedraad maar 5-10 Mbit/s met veel latency te behalen valt, is het netwerk niet goed dekkend (boven geen bereik), en storen de twee APs wat met elkaar (d.w.z. je wisselt steeds van netwerk).

De oplossing lijkt me een kabel trekken naar het achterste deel van de woning, en een 2 of 3 APs plaatsen met mesh ondersteuning. Wanneer ik in de PW kijk, dan lijkt hier maar heel weinig aanbod van te zijn: categorie: Accesspoints

Als ik op dit lijstje afga, dan lijkt me de Fritz set van 3 apparaten het mest voor de hand liggende. Maar ik dacht ik vraag hier ook nog even advies :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:38

lier

MikroTik nerd

Vergeet de term "Mesh". En ga daar vandaan verder.

Kies een gerenomeerd merk (Ubiquiti/Aruba/TP Link) of huur via de provider en sluit alle accespoints bedraad aan. En zorg dat de accespoints op een goede strategische plek hangen.

Tips voor instellen van het netwerk kan je in de betreffende topics vinden:
[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4
[TP-Link Omada Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie

[ Voor 20% gewijzigd door lier op 17-08-2025 13:18 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:48
Powerline is zo wie ruk, en die twee AP's storen niet maar je devices switchen gewoon doordat er teveel overlap in de wifi zit of er zit een gat tussen het bereik van die twee routers.
Overschakelen doen de devices namelijk zelf

Neem gewoon een paar wifi punten van KPN , weet je zeker dat het samenwerkt en je hebt ook nog support.
Kijk goed wat het bereik is want teveel AP's is ook slecht.
Twee routers is zo wie zo niet handig en een mesh systeem heeft ook weer een router.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
lier schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 13:13:
Vergeet de term "Mesh". En ga daar vandaan verder.

Kies een gerenomeerd merk (Ubiquiti/Aruba/TP Link) of huur via de provider en sluit alle accespoints bedraad aan. En zorg dat de accespoints op een goede strategische plek hangen.

Tips voor instellen van het netwerk kan je in de betreffende topics vinden:
[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4
[TP-Link Omada Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie
Waarom moet ik de term mesh vergeten? Mijn CompTIA A+ heeft me 10 jaar geleden geleerd dat dit een netwerk is waarbij meerder APs onderling regelen dat je een goede netwerkervaring hebt :)

Ubiquiti/Aruba wil ik prima aanschaffen, maar wat voor apparatuur zoek ik dan hiervoor? Gewoon zomaar 3 APs van deze merken?
Ben(V) schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 13:14:
Powerline is zo wie ruk, en die twee AP's storen niet maar je devices switchen gewoon doordat er teveel overlap in de wifi zit of er zit een gat tussen het bereik van die twee routers.
Overschakelen doen de devices namelijk zelf

Neem gewoon een paar wifi punten van KPN , weet je zeker dat het samenwerkt en je hebt ook nog support.
Kijk goed wat het bereik is want teveel AP's is ook slecht.
Twee routers is zo wie zo niet handig en een mesh systeem heeft ook weer een router.
Via de provider zou kunnen, maar heb je wel met doorlopende kosten te maken en zit je gebonden aan hun apparatuur. Dan lijkt het me op termijn goedkoper om zelf apparatuur aan te schaffen. Repeaters heb ik sowieso in het verleden veel slechte dingen over gehoord, dus is dat echt een goede oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:38

lier

MikroTik nerd

LankHoar schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:58:
Waarom moet ik de term mesh vergeten? Mijn CompTIA A+ heeft me 10 jaar geleden geleerd dat dit een netwerk is waarbij meerder APs onderling regelen dat je een goede netwerkervaring hebt :)
De term wordt te pas en te onpas gebruikt en er worden verkeerde kwalificaties aan gegeven. De huidige betekenis is wireless backhaul (althans, zo zou het nu geleerd moeten worden) en dat wil je in principe nooit (jaja, tenzij).
Ubiquiti/Aruba wil ik prima aanschaffen, maar wat voor apparatuur zoek ik dan hiervoor? Gewoon zomaar 3 APs van deze merken?
Hangt af van je "echte" eisen en wensen.
Via de provider zou kunnen, maar heb je wel met doorlopende kosten te maken en zit je gebonden aan hun apparatuur. Dan lijkt het me op termijn goedkoper om zelf apparatuur aan te schaffen. Repeaters heb ik sowieso in het verleden veel slechte dingen over gehoord, dus is dat echt een goede oplossing?
Voor service en ondersteuning betaal je altijd. Ook als jij het moet bieden (dan zitten de kosten met name in de tijd die jij ermee bezig bent).

Mag ik vragen waarom ze deze vraag aan jou heeft gesteld?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Twee routers en powerline; daar moet je sowieso vanaf want dat is niets.

Ik denk dat je niet helemaal gevonden hebt in de Pricewatch wat je voor ogen had. Zoek daar eens op iets als TP-Link Deco. Probeer een 3-pack zoveel mogelijk, liefst allemaal, bekabeld aan te sluiten en je zus zal voor een overzichtelijke bedrag een veel betere dekking hebben dan ze nu heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
lier schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 16:17:
[...]

De term wordt te pas en te onpas gebruikt en er worden verkeerde kwalificaties aan gegeven. De huidige betekenis is wireless backhaul (althans, zo zou het nu geleerd moeten worden) en dat wil je in principe nooit (jaja, tenzij).

[...]

Hangt af van je "echte" eisen en wensen.

[...]

Voor service en ondersteuning betaal je altijd. Ook als jij het moet bieden (dan zitten de kosten met name in de tijd die jij ermee bezig bent).

Mag ik vragen waarom ze deze vraag aan jou heeft gesteld?
Echte eisen/wensen: een prima doorsnee netwerk waarbij je niet verschillende netwerken hebt gezien er meerdere APs aanwezig zijn met ieder een eigen netwerk, zoals nu. Dus dat je gewoon met je laptop/telefoon door het huis kunt lopen en dan voortdurend WiFi dekking hebt, dat is het plan. Bij het kantoor is het ook fijn om 2 vaste aansluitingen op het AP te hebben, voor de desktop en docking station van werk laptop.

Ik bied graag mijn IT hulp aan mijn familie en naaste vrienden aan :) Ook al weet ik niet altijd alles, m.b.v. Tweakers bijvoorbeeld kom ik er uiteindelijk altijd wel uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
S1NN3D schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 16:42:
Twee routers en powerline; daar moet je sowieso vanaf want dat is niets.

Ik denk dat je niet helemaal gevonden hebt in de Pricewatch wat je voor ogen had. Zoek daar eens op iets als TP-Link Deco. Probeer een 3-pack zoveel mogelijk, liefst allemaal, bekabeld aan te sluiten en je zus zal voor een overzichtelijke bedrag een veel betere dekking hebben dan ze nu heeft.
Ah check. Deze set lijkt me wel wat. Zo te zien heb je dan ook nog ruimte voor 2 extra vaste aansluitingen, precies genoeg voor hun thuiswerkplek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-09 20:20

DukeBox

loves wheat smoothies

Mesh is voor grotere dekking waar bekabeling niet mogelijk is met als nadeel dat (zoals @lier aangeeft) je je verkeer nogmaals wireless gaat versturen. In de al druk bezette wifi frequenties (al valt de 6GHz band vaak nog mee) wil je dat eigenlijk niet. Daarnaast is het ook niet full duplex tenzij je weer meer kanalen tegelijk gaat gebuiken.

Kortom iedere AP bekabeld is het beste, je hebt dan geen wireless 'mesh' nodig.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
@S1NN3D ik heb het Deco pakket binnen. Zojuist met het aansluiten lijk ik er achter te komen dat deze puur draadloos met elkaar praten? Althans, ik zie geen optie in de wizard van de app om hem bekabeld aan te sluiten, en het achterste deel van het huis is buiten bereik.

Dan lijkt dit toch niet echt de oplossing te zijn, want wil graag bekabelde aansluitpunten verzorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Nee kan gewoon bekabeld maar zou eerst kijken hoe t zonder bevalt (tenzij de kabels er al liggen)

[ Voor 61% gewijzigd door laurens0619 op 22-08-2025 17:58 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
laurens0619 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 17:57:
Nee kan gewoon bekabeld maar zou eerst kijken hoe t zonder bevalt (tenzij de kabels er al liggen)
Hoe laat ik hem verbinden via kabel dan? Zie die optie nergens. Nu pakt hij hem wel via Wi-Fi, maar echt met slechte ontvangst:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rwy3JU0XC4p3kjbKle6HoYV4_n0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T5c40RChVh7u6MXBjNz4dgkh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 11:20
LankHoar schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 18:05:
[...]

Hoe laat ik hem verbinden via kabel dan? Zie die optie nergens. Nu pakt hij hem wel via Wi-Fi, maar echt met slechte ontvangst:

[Afbeelding]
Waar heb je de overige Deco's ingeplugd? Die moeten namelijk in de netwerkpoorten van de "main" Deco.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
LankHoar schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 18:05:
[...]

[Afbeelding]
Gaat automagisch als je de kabel erin drukt

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
https://www.tp-link.com/nl/support/faq/1794/

Check die ff. Zou vrij eenvoudig moeten werken als ik het daar lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
S1NN3D schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 18:21:
https://www.tp-link.com/nl/support/faq/1794/

Check die ff. Zou vrij eenvoudig moeten werken als ik het daar lees.
Precies dat beeld nog wat mooier uit wat ik hierboven zei.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/36m8sqXZXvGIMAYI04QVN7H_W64=/800x/filters:strip_exif()/f/image/il2ArsWJHSNEX7cHfh9vuH1o.png?f=fotoalbum_large

Of je nou wel of geen switch gebruikt, je moet altijd beginnen vanaf je eerste Deco. De extra Deco's random in je netwerk pluggen werkt bij TP-Link niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Saeverix op 22-08-2025 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Als je kabels hebt blijf dan gewoon weg van mesh sets.
Er komen hier regelmatig problemen voor dat ze ongevraagd toch via de wifi gaan werken of zelf eigenwijs zijn en helemaal niet over willen naar de bekabelde backhaul.

Als je kabels hebt koop dan gewoon AP's is mijn advies.

PS
En vergeet die naam mesh, want die zogenaamde mesh set zijn helemaal geen mesh sets.
Mesh zou inhouden dat afhankelijk van het data verkeer het datapath verlegd wordt, maar dat kunnen die mesh sets helemaal niet, die zoeken gewoon het dichtbij zijnde andere AP op en blijven dat altijd gebruiken en doen helemaal niets verkeerafhankelijk.

[ Voor 38% gewijzigd door Ben(V) op 22-08-2025 18:32 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Oké check, heb het issue gevonden. Werkt alleen rechtstreeks met een kabel, niet via een powerline. Dat is geen probleem, die kabel ga ik toch nog trekken. Dus mooie oplossing dan! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
LankHoar schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 18:38:
Oké check, heb het issue gevonden. Werkt alleen rechtstreeks met een kabel, niet via een powerline. Dat is geen probleem, die kabel ga ik toch nog trekken. Dus mooie oplossing dan! :)
Heb je het issue gevonden, of gelezen in onze comments?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Saeverix schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 19:09:
[...]

Heb je het issue gevonden, of gelezen in onze comments?
Na de bevestiging hier dat het zou moeten werken heb ik zo'n unit rechstreeks op de andere unit aangesloten, en toen verbond hij wel via de kabel. Dus dat komt goed.

Binnenkort dus even een kabel trekken, wat sowieso al het plan was. En tot die tijd even de 3e in de ruimte er tussen zetten, dan geeft hij het draadloos ook soepel door. Prima oplossing deze setup in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwinnnnn
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 22-08 22:49
Ik heb 2 Wifi-versterkers, al heel wat jaren geleden gekregen van KPN. Het merk is van Arcadyan. Nu zit ik eraan te denken om over te stappen naar een andere internet- en tv-provider. Zijn deze Wifi-versterkers bij een andere provider nog te gebruiken of heeft KPN er een protectionistische-blokkade ingebouwd?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g6NTqHTHyst5qK47UPmLhYp1J1s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/afJ6vWRda9b2sfLPWcsewvjx.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zPLLbQGhJeDlkjWQiWkNG7yoRig=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/U3kaGLz6DnKqMx2sd2gl1fdi.jpg?f=user_large

[ Voor 39% gewijzigd door Edwinnnnn op 22-08-2025 22:13 . Reden: Afbeeldingen ingevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 19-09 19:45

allure

Titaan fase 2/3

Die werken ook bij andere providers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwinnnnn
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 22-08 22:49
Dank, gerustgesteld ... dat maakt de overstap weer net ietsje eenvoudiger/goedkoper!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Die werken ook bij andere providers maar updates van firmware zullen ze niet meer krijgen.
De vraag is natuurlijk wel of voor deze oudjes ooit nog updates komen.

Pagina: 1