Nieuwe NAS zelf bouwen of een gekochte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mellinda
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23:58
Mijn Kobol NAS is RIP.
Geraak er zelf niet uit diy Nas met wifi 7 of een synology of andere te kopen.
Wat zouden jullie doen?

Relevante software/ hardware:
synologie nas of Ubuntu Server.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Internetinfo reviews, sites, specs opzoeken, youtube vids luisteren

Wat ik zag voor opties:
Diy build met wifi 7 in geval van zelfs als kleine mini pc te gebruiken:
-2x 16gb gskill ddr5 6000
-gigabyte Gforce RTX 4060 eagle oc8G
- 1x samsung 990 pro 2tb
- 1x Liam Li A3 m-ATX Black wood midi
- 2x noctua nf-s12b redux 1200 case fan
- voeding sharkoon wpm Gold 550w
- OS Ubuntu Server
-CPU ryzen 5 8400f 4,2ghz
-msi pro b850m pro wifi Socket am5.

Alternatief:
- synology ds1525+ incl m2 sloten
- ugreen Nasync dxp4800Plus
-Asustor Lockestor 6gen2 as6706t
-Orico Cyberdata vault cf 56 pro

Waarvoor wil ik het gebruiken?
4k (later hopelijk 8k) Media Server, plex, file Server, surveillance, vpn, Backup, print server

Mijn grootste twijfels:
Deze diy build is zeer grote power slurper
Andere wil ik niet buiten synology de bijgeleverde software hebben
Niet diy nassen zuiniger
Hoe kan ik zeker erv zijn dat ik de nas kan Upgraden zelf later wnr 8k meer de standaard norm wordt?

Wat zijn jullie bedenkingen/hoe hebben jullie het gedaan?

Heb ergens een nas gevonden ook met enkel m2 sloten voor een prikje maar die drives zijn me veel te duur. Stel ik pak er zo eentje is er een groot snelheidsverlies met de trage usb poort stel ik koppel desktop nassen extern aan voor Media streaming? Of valt dit nog mee?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-08 11:26

mjl

Ugh

Voor zover ik de reacties om Tweakers mag geloven moet je bij Synology tegenwoordig wegblijven, ze forceren dure hardware van hunzelf ipv elke willekeurige hard drive toe te staan in de NAS.

Ikzelf ben een tevreden QNAP gebruiker. Die kan alles wat jij aangeeft en bepaalde modellen kunnen voorzien worden van een Nvidia GPU. Moet meestal wel single slot zijn en korte/beperkte lengte en zonder extra power aansluiting maar wellicht kunnen de nieuwe modellen wel meer. Ik heb er en GTX 1650 in zitten bijv.
4k (later hopelijk 8k) Media Server, plex, file Server, surveillance, vpn, Backup, print server
4K: wat wil je? Kodi kan 4K gewoon van de NAS lezen en prima weergeven op mijn Android TV via wifi-5. 8K is wellicht een uitdaging en heb je een device met een snellere verbinding nodig. Transcoding on the fly blijf ik bij weg, kost te veel resources, als ik een te grote bron heb dan haal ik m wel een keer door handbrake.

Plex: ja wordt ondersteund, zelf nooit nuttig gevonden ik ben Kodi fan :)

File server: werkt fantastisch, ik haal 6Gigabit/s. User management kan individueel of via groepen en je kan de NAS ook als AD server gebruiken (zelf nooit gebruikt)

Surveilance: werkt maar voor meer dan 2 camera’s heb je extra licentie kosten. Ook zou je speciale harde schijven kunnen overwegen voor dit type gebruik beter geschikt voor multiple media streams dedicated voor deze functie.

VPN server: nooit gebruikt, ik doe dat met mijn Asus Router.

VPN client: gebruikt in het verleden voor een VPN tunnel om backups te maken, werkte prima

Backup: kan van alles naar zowat alle cloud services of een andere NAS al dan niet via VPN. Snapshots worden ook ondersteund.

Print server: er zijn zelfs apps om usb printers en scanners via het netwerk aan te sturen. Zelf niet nodig want mijn printer is al via LAN aangesloten dus kan er verder geen mening over geven.

Wifi7: standaard tweakers antwoord is: gebruik gewoon bedraad, voor de meeste toepassingen is 1gigabit al genoeg maar de meeste NAS systemen hebben tegenwoordig al 2.5 5 of zelfs 10Gbit opties. Wifi-7 moet je gewoon door een dedicated AP of goede router laten doen :)

Ik moet wel zeggen dat de hardware wel een heel stuk duurder is geworden. Ik heb mijn NAS met 8 SATA slots + 2xM.2 nog voor een 550 euro gekocht nieuw, de opvolger kost rond de 900 in de aanbieding.

Mijn NAS met 7 harde schijven en 2 SATA nvme ssd’s en een extra 10gigabit ethernet kaart trekt ca. 150-200watt, ik zet m daarom ‘s nachts uit en gaat weer aan als de zon schijnt, heeft geen wifi overigens.

Er is een topic over het bouwen van een energie zuinige server/NAS zoek die even op, daar staat vast veel info die je voor die richting verder kan helpen.

Extern via USB harde schijven aansluiten en een RAID gebruiken zou ik afraden, ik denk dat je met regelmaat staat te rebuild en of helemaal opnieuw mag beginnen. Ik zou zelf een hardware raid kaart zoeken, daar kunnen meestal 2 sas kabels voor 4 sas of sata schijven aan. Een met een BBU (batterij) is aan te raden. NVME voor het OS en slimme caching is aan te raden maar kan gewoon op je moederbord of via een 16x pcie kaart met 4 reepjes. Moet het moederbord wel slot bifurcation ondersteunen. (software) RAID 1 zal via het bios dan ondersteund moeten worden.

[ Voor 97% gewijzigd door mjl op 15-08-2025 21:14 ]

-------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:26

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik zie sowieso 0 nu om iets te upgraden als we naar 8K gaan. Even heel rot gezegd; als jij nu een officiele 4K-film in ruw formaat opslaat, heb je een doorvoer nodig van "maximaal" 128Mbps oftewel een kleine 18 MB/s. Compressie en optimalisatie daargelaten, heb je dus voor 8K theoretisch dus 4x zoveel nodig oftewel ongeveer 75MB/s doorvoer. Dat is (als het meezit) sequential read en dat kan elke NAS sinds 2010 wel ongeveer verstouwen, give or take, met 1 regulere mechanische HDD erin.

Dus, dat gezegd (aanname); als je dus Plex met transcoding wil gebruiken en 8K wil opslaan, dan zal je een theoretische rekensom moeten gaan maken hoeveel CPU-cycles je dus nodig gaat hebben. En dan raad ik je wel ongeveer af om uit te gaan van een draadloos netwerk; ondanks dat WiFi 7 "heel snel" kan zijn, moet je daar dus ook gaan investeren om zeker weten per client 75MB/s doorvoer kanr realiseren ;) Eerlijk gezegd; ik zou WiFi niet eens al usecase (nu) beargumenteren en je NAS lekker / fijn wired gaan bedenken.
Heb ergens een nas gevonden ook met enkel m2 sloten voor een prikje maar die drives zijn me veel te duur. Stel ik pak er zo eentje is er een groot snelheidsverlies met de trage usb poort stel ik koppel desktop nassen extern aan voor Media streaming? Of valt dit nog mee?
??? Geen idee naar welke oplossing of kabel je kijkt. Zelfs USB2.0 zou theoretisch 480Mbps moeten kunnen verstouwen. Maar ik denk dat je even iets verder moet uitschrijven of bedenken hoe je van een toekomstbestendig 8K / zelfbouw / WiFi 7 verhaal ineens afsluit met "desktop nas extern aansluiten met USB" want dan zit je eigenlijk jezelf in de weg.

Alle kant & klaar NAS'en die je post hebben 2.5Gbit of hoger aan boord. Gebruik dat dan (zoveel mogelijk) en allicht moet je dus eerst een gedeelte van je bedrade netwerk upgraden en pas op bepaalde plekken afsplitsen naar WiFi 6/7 voor bepaalde devices.

[ Voor 7% gewijzigd door MAX3400 op 15-08-2025 20:35 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mellinda
Omdat we in een huurhuis zitten en geen toestemming hebben om te boren, is een lan kabel vanaf onze eigen Fritz modem waar ie nu staat en binnenkomt in de living,q moeilijk te herleggen.

Tenzij we een kabel voor de vdsl 2 kunnen trekken 13 meter lang langs plinten en langs deurlijsten, waar mijn man HELAAS niet voor te vinden is. "Esthetisch niet mooi zelfs al gebruiken we kabelgeleiding en dat stoort mij" zucht... Ga daar mee naar de oorlog...

Hij mag überhaupt nog chance hebben dat ik een deftig wireless netwerk in z'n studiekamer heb kunnen klaar zonder te hoeven boren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mellinda
uitvoering: TerraMaster F8 SSD Plus deze was die ene andere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:55
Een Nas over wifi is eigenlijk nooit een goed idee.
Plaats hem gewoon naast de router.

Ik heb als vervanging van mijn Synology een Ugreen Nas gekocht.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mellinda
Eigenlijk geen slecht idee om hem rechtstreeks aan te koppelen. Hopen dat de katten hem dan niet slopen met afduwen of de kabels doorbijten. Soms voel ik dat ze meer knaagdier dan kat zijn💀

[ Voor 10% gewijzigd door mellinda op 16-08-2025 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:26

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Observatie: je roept in je opvolgende antwoorden enkel hoe "vervelend" het in huis is met de regels, de inwoners en de huisdieren; je gaat nergens in op de vragen of suggesties die (best uitgebreid) zijn opgeschreven. Dit viel me ook al op in andere topics van je; veel omgevingsinfo maar niet ingaan of gedetailleerder posten wat je al gevonden hebt.

Zelfs een (eigen) initiatief om op schrijven hoe/wat je denkt bij " 4k (later hopelijk 8k) Media Server, plex, file Server, surveillance, vpn, Backup, print server" maar dan op Ubuntu Server; ik lees vooralsnog ook weinig over welke applicaties/packages je daarvoor gevonden hebt en/of deze kunnen doen wat je verwacht op jouw (beperkte???) netwerk.

Dus, allicht even ter overweging: schrijf nou eens op wat je budget is. Wat je daarvoor wel/niet kan kopen aan hardware om "NAS" te spelen. In hoeverre je denkt/weet dat jouw huidige WiFi wel/niet geschikt is voor (onder andere) 8K-doorvoer. Etc. Want alleen al de GPU in je zelfbouw is bijvoorbeeld bijna even duur als een losse dxp4800Plus; dat is natuurlijk een "vreemde" manier van budgetteren en bouwen zonder dat we je exacte idee erachter snappen.

[ Voor 34% gewijzigd door MAX3400 op 16-08-2025 11:51 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:58
Als je wilt DIY'en kan ik je volgend topic aanraden om eens door te lezen.
Het grote zuinige server topic - deel 3

Qua formfactor kan je alle kanten uit. Je kan best wel klein gaan met de juiste behuizing.
Je kan het ook zo zuinig maken als je wilt.

Wifi is af te raden. Veel te veel externe factoren die je snelheid kunnen beïnvloeden. Als het met een kabel kan, dan doe je het met een kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mellinda
Budget leek mij duidelijk aangezien alles in dezelfde prijsranges zat, wel met 300 verschil = tss de 550 a 800, de diy kwam uit op 950 ofwel 900 afhankelijk of ik de oude grote logge r4 fractal behuizing v mn oude desktop zou nemen.
Sorry als dit er expliciet moest bijstaan.

Externe (ev extra) hdds aan het ding koppelen dacht ik via usb hub te doen en usb-c kabels.

Voor nu is 4k voor smart tv goed genoeg stream en zenden, downloaden server, downloaden en afspelen op mobiel/laptop.
ik wil enkel een nas die je zelf voor een prikje kan upgraden later.

Ik dacht dat bij n nas voor streamen snelheid ram en kracht gpu belangrijk was, blijkbaar mis. Bedankt opheldering op CPU letten.

Formfactor dacht ik eens mini of micro atx te proberen.

Ik wil later ubiquity access points eveneens vanuit de modem laten lopen en installeren.

PS over de matter met de huisdieren, partner en huurhuis: d'accord: ik doe mn best om iedereen tevreden te stellen en hoopte met dat te vermelden dat ervaren it-ers mss mee konden helpen denken aan een opl waar ik zelf nog niet heb aan gedacht😵‍💫

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:58
Een diy nas kan je zo goedkoop maken als je zelf wil.
Vandaar dat ik de tip gaf naar da topic. Als je een budget hebt van €500 dan lukt dat prima maar moet je ergens op besparen natuurlijk.

Je kan beginnen met eventueel 2e hands onderdelen. Een kleinere HDD die je later upgrade als er meer budget beschikbaar is.
Alles is mogelijk met diy.

Als je iets kant en klaar koopt dan moet je daar altijd een middenweg in vinden tussen prijs en kwaliteit.
Pagina: 1