Afwerken van UTP kabel door loze leiding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redtoller
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 25-09 11:03
Hallo Tweakers,

Bouw/klusnoob hier met een waarschijnlijk hele domme vraag. Ik heb een UTP-kabel door een loze leiding getrokken en ik heb die rechtstreeks in mn chromecast gepropt. Nu er een nieuw tv meubel in de weg zit, is de kabel te kort om deze rechtstreeks erin te houden. Ik wil dus eigenlijk iets maken waarmee ik de kabel die in de loze leiding zit "af kan sluiten" in het afdekraam: https://www.hubo.nl/q-lin...ekraam-2-voudig-mat-zwart

Dus ipv dat daar een "stopcontact" inzit een vrouwelijke cat6 RJ45 connector in (voor de kabel door de loze leiding) en hetzelfde uit, voor een kabel naar de chromecast.

Zoals jullie waarschijnlijk al begrijpen uit deze tekst, heb ik hier echt geen verstand van en wordt elke hulp geapprecieerd, misschien is het gewoon iets simpels als de juiste naam voor dat kapje,plaatje, hoe het ook heet weten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fluidified
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-09 23:59
Waarschijnlijk ben jij op zoek naar een wandcontactdoos.
(voor UTP/CAT6)

[ Voor 13% gewijzigd door fluidified op 15-08-2025 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-09 08:24
Zoiets:

https://www.elektramat.nl...it-d-11-1858-8-02-uae-c6/

+ keystones

https://www.elektramat.nl...s/patchpanelen/keystones/

Dit is overigens geen reclame maar om je een beeld te geven wat je nodig hebt.

Je hebt ook wel kant en klare inbouwdozen zoiets als dit, ik vind echter bovenstaande als leek makkelijker te installeren:

https://www.allekabels.nl...ndcontactdoos-inbouw.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:46
Stap 1: komt de kabel uit in een inbouwdoos (of eventueel hollewanddoos) of komt er gewoon een pijp uit de muur? Indien inbouwdoos; volg deze stappen:
Stap 2: van welk merk, serie en eventueel kleur is de rest van je schakelmateriaal?
Stap 3: koop van bovenstaande merk/serie/kleur een cat6 wandcontactdoos + afdekraam, of (mijn voorkeur) koop draagring + keystone + afdekraam. Bij voorkeur een toolless variant zodat je geen dure tangen hoeft te kopen voor die ene keer, of leen het gereedschap.
Stap 4: kijk op YouTube hoe je m dient te monteren
Stap 5: knutselen maar

[ Voor 3% gewijzigd door big bang op 15-08-2025 14:19 ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
SirMemeAlot schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:18:
Zoiets:

https://www.elektramat.nl...it-d-11-1858-8-02-uae-c6/

+ keystones

https://www.elektramat.nl...s/patchpanelen/keystones/

Dit is overigens geen reclame maar om je een beeld te geven wat je nodig hebt.

Je hebt ook wel kant en klare inbouwdozen zoiets als dit, ik vind echter bovenstaande als leek makkelijker te installeren:

https://www.allekabels.nl...ndcontactdoos-inbouw.html
Die eerste link gaat niet werken, je hebt een draagring voor keystones nodig en hier zitten al rj45's in.

[ Voor 4% gewijzigd door big bang op 15-08-2025 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redtoller
big bang schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:18:
Stap 1: komt de kabel uit in een inbouwdoos (of eventueel hollewanddoos) of komt er gewoon een pijp uit de muur? Indien inbouwdoos; volg deze stappen:
Stap 2: van welk merk, serie en eventueel kleur is de rest van je schakelmateriaal?
Stap 3: koop van bovenstaande merk/serie/kleur een cat6 wandcontactdoos + afdekraam, of (mijn voorkeur) koop draagring + keystone + afdekraam. Bij voorkeur een toolless variant zodat je geen dure tangen hoeft te kopen voor die ene keer, of leen het gereedschap.
Stap 4: kijk op YouTube hoe je m dient te monteren
Stap 5: knutselen maar
Bedankt voor je reactie. Hierbij een foto van de huidige situatie: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KJusA11ngkRee87L8ncOPraA4xU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sEYrPoC4iirftonuQUWqL7KV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
redtoller schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:21:
[...]

Bedankt voor je reactie. Hierbij een foto van de huidige situatie: [Afbeelding]
Check. Inbouwdoos :Y . Van welk merk is dat huidige afdek raam? Is dat een Q-link zoals je in de eerste post linkte?

Edit: mogelijk dien je de 230V wcd's even los te schroeven om het merk te zien. Gezien je (gebrek aan) ervaring: doe dat even spanningsloos (desbetreffende groep uitschakelen in de meterkast).

[ Voor 16% gewijzigd door big bang op 15-08-2025 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-09 17:52
De LSA tang die @big bang noemt om de individuele aders van de UTP te verbinden, hoeft niet duur te zijn en kan altijd handig zijn om achter de hand te hebben. Nu € 8 bij de Praxis: https://www.praxis.nl/ger...telecombedrading/10227730
Voor een paar keer gebruik prima.

[ Voor 44% gewijzigd door CJ_Latitude op 15-08-2025 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:18

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Aangezien je daar een platte netwerkkabel laat zien gaat het dus maar om een kort stukje? Van meubel naar TV of zo, zodat die netjes zonder zichtbare kabels aan de muur hangt?

Misschien makkelijker om gewoon een iets langere kant en klare kabel er voor in de plaats te trekken?

Die platte kabel zal wel flexibele (gewoven) kern zijn, ipv. massieve kern wat doorgaans in contactdozen gemonteerd wordt?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redtoller
big bang schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:27:
[...]

Check. Inbouwdoos :Y . Van welk merk is dat huidige afdek raam? Is dat een Q-link zoals je in de eerste post linkte?
Yep, dat is deze als het goed is :)

https://www.hubo.nl/q-lin...ekraam-3-voudig-mat-zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redtoller
Orion84 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:30:
Aangezien je daar een platte netwerkkabel laat zien gaat het dus maar om een kort stukje? Van meubel naar TV of zo, zodat die netjes zonder zichtbare kabels aan de muur hangt?

Misschien makkelijker om gewoon een iets langere kant en klare kabel er voor in de plaats te trekken?

Die platte kabel zal wel flexibele (gewoven) kern zijn, ipv. massieve kern wat doorgaans in contactdozen gemonteerd wordt?
Dit is een 15 meter lange kabel vanaf meterkast naar tv. Dat is eigenlijk maar 5 meter, maar blijkbaar was de leiding toch een stuk langer. Ik heb niet expres een platte kabel gekozen daarvoor eerlijk gezegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:18

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ah, ok, ik ken dat alleen als hele korte patchkabeltjes, want je mist op deze manier de getwiste aderparen (wat de kabel een stuk bestendiger maakt tegen storingen). Normaal gebruik je voor dat soort installatiewerk UTP kabels met massieve kern en die monteer je dan aan beide kanten in zo'n contactdoos en vanuit daar met een kort flexibel kabeltje naar je apparatuur.

Heb je hier zelf stekkertjes aan gezet, of met stekkers en al door de buis getrokken?

[ Voor 10% gewijzigd door Orion84 op 15-08-2025 14:37 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:15
Probleem is dat je nu een flexibele kabel hebt gepakt. Als je deze wilt gaan afwerken met een Keystone (muurplaatje) kan je beter een kabel met solide kern pakken.
Dan zou je dus aan beide uiteinden van de buis een Keystone hangen, en vanaf de muurplaat naar apparaat een korte kabel (en in meterkast van muurplaat tot router)>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redtoller
Orion84 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:36:
Ah, ok, ik ken dat alleen als hele korte patchkabeltjes, want je mist op deze manier de getwiste aderparen (wat de kabel een stuk bestendiger maakt tegen storingen). Normaal gebruik je voor dat soort installatiewerk UTP kabels met massieve kern en die monteer je dan aan beide kanten in zo'n contactdoos en vanuit daar met een kort flexibel kabeltje naar je apparatuur.

Heb je hier zelf stekkertjes aan gezet, of met stekkers en al door de buis getrokken?
Dat laatste, ik was eerst bang dat dat niet zou passen, maar hij ging er zo doorheen. Niet goed begrijp ik? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redtoller
Ik zal maar niet laten zien hoe mijn meterkast eruit ziet, want de router zweeft omdat de kabel eigenlijk te kort is. Ik was al van plan er ooit een switch tussen te hangen (de lan outputs van de router zitten zo goed als vol) om dat ook wat netter te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09 15:37

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Zoals @99ruud99 al zei, de kans is groot dat die platte patchkabel "stranded" is. In dat geval zijn alle goedbedoelde tips hierboven met wandcontactdozen en keystones niet juist. Je krijgt dan geen betrouwbare verbinding. Het beste advies is om een nieuwe vaste kern kabel te trekken. Let wel op dat je geen CCA kabel maar een CU kabel koopt (hier is een heel draadje over volgeschreven)

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:03

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik zou en nieuwe massieve/stugge kabel trekken en dan aan beide kanten afwerken met toolless keystones alternatief is een blindplaat op het huidige gat gaatje erin boren en een koppelstukje gebruiken. maar dat zal waarschijnlijk niet de beste verbinding worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:39

franssie

Save the albatross

@redtoller Of voor nu een rj45 Keystone koppelstuk en er een tweede kabel aan hangen?

edit zoiets https://cdn.telec.nl/webs...rj45/category_pathway-158

Kan je ook afwerken met een raam.

[ Voor 50% gewijzigd door franssie op 15-08-2025 14:54 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redtoller
Oke mensen. Bedankt voor jullie advies. De mooie oplossing is dus een nieuwe "normale" CAT6 utp kabel trekken zodat die goed aansluit op de oplossing van o.a. @big bang. Ik had tot nu toe nog geen problemen ondervonden van de kabel die er nu ligt direct aangesloten op de chromecast, maar ik begrijp dat dat slechts een kwestie van tijd is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
redtoller schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:51:
Oke mensen. Bedankt voor jullie advies. De mooie oplossing is dus een nieuwe "normale" CAT6 utp kabel trekken zodat die goed aansluit op de oplossing van o.a. @big bang. Ik had tot nu toe nog geen problemen ondervonden van de kabel die er nu ligt direct aangesloten op de chromecast, maar ik begrijp dat dat slechts een kwestie van tijd is
Stranded kabel werkt prima voor je huidige oplossing, die is gemaakt om met een stekker er aan te werken. Solid is bedoeld om af te werken op bijvoorbeeld een keystone; in/op de muur of op een patchpaneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
Een draagring + afdekraam kan ik van Q-link s-line niet vinden; wel deze dubbele cat5e contactdoos.

In de F-line vind ik wel deze cat6a, maar geen idee hoe compatible dat is.

Overigens hebben we hier de neiging om te over-engineren. De kans dat je aan een cat5e aansluiting niet meer voldoende hebt vóór dat je die yuppenlatten* latten wand weer eens aan wilt passen acht ik niet zo groot. Als je dus daadwerkelijk S-line ramen hebt zou ik op safe spelen en ook een s-line rj45 contactdoos kopen.

*ik heb ze zelf ook

Je koopt er nu niets voor, maar dit soort fratsen is een goede reden om bij de grote merken te blijven imho

Pagina: 1