Advies voor 2e hands elektrische auto

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:21
Ik ben van een VW Golf 7.5 GTI (handbak) naar een Renault 5 E-Tech gegaan.

Het zijn gewoon compleet andere auto’s
Is net wat je wil.

Qua comfort met woon-werk wint de Renault ruimschoots, filerijden is zoveel relaxter.

Zo’n GTI is gewoon een hele leuke auto, enige probleem is hoe mensen naar je kijken, en dat je nauwelijks iets van het potentieel kan benutten op de openbare weg.
Voor je het weet zit je op hele illegale snelheden.

Die Renault 5 is lekker wendbaar en snel weg uit bochten, dat maakt het een leuke gooi en smijt auto.
Gewoon omdat je altijd direct veel koppel beschikbaar hebt.
Alleen heb je die lol al met legale snelheden.

En ik heb een paar originele Renault 5 GT Turbo’s gehad, dus de nieuwe sprak me daarom ook heel erg aan.
Dus EV geen emotie is ook niet waar, ook niet als ik naar alle reacties kijk die ik op de Renault 5 E-Tech krijg.

Als je het over kosten hebt qua brandstof/elektriciteit per kilometer, dan is er geen competitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

revolution-nl schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 21:52:
[...]

En dan nog, net alsof een EV geen rijders auto kan zijn waar je plezier aan kan beleven….
Ik bedoelde juist dat ik snapte dat er bij @revolution-nl geen ICE meer inkomt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:40

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
roel-online schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 12:22:
[...]

Omdat je maar heel weinig gaat rijden zou ik niet terugdeinzen voor auto's met een wat hogere kilometerstand. Als er 120.000km op staat dan duurt het nog 10 jaar voordat jij op de 150.000km zit.

Ik denk dat je ook voor wat minder geld een prima fijne EV kunt rijden die aan je eisen voldoet.

Renault Zoe
In 2020 kwam de facelift versie uit met een mooier interieur zoals ook in de Clio zit. Het aanbod is goed zoeken want veel Zoe's hebben een huuraccu waar een maandelijks bedrag aan vast zit. Ik zou zoeken naar een exemplaar met een koopaccu of bij de Renault dealer informeren wat het kost om de accuhuur af te kopen en eigenaar te worden van de accu. WLTP actieradius van 385km, EVDB actieradius van 310km.
Dit is een mooi exemplaar voor 14k: https://www.hedinautomoti...ioning-achteruitrijcamera

Mazda MX-30
Ik sluit me bij @DeJurist aan met een stem voor de MX-30. Dat is een hele fijne auto, mits je niets geeft om de (erg beperkte) actieradius. De actieradius is namelijk echt klein en dat maakt dat ze heel rap in waarde zijn gedaald. Maar als dat bij je gebruikt past dan is het een fijne, mooi afgewerkte en verfijnde auto om te rijden.
WLTP actieradius: 200km, EVDB actieradius: 170km
Voor minder dan 13k heb je een mooie: https://www.jvk.nl/p/mazd...ition-36-kwh-43405326-294

Hyundai Ioniq
De originele Ioniq was er met hybride, plug-in hybride en EV aandrijflijnen. De EV past prima in dit rijtje. Niet zo verfijnd als de Mazda maar op elektrisch vlak iets betere actieradius en laadsnelheid.
WLTP: 311km, EVDB actieradius: 250km
Deze kost 14k en staat, met alle opties erop, bij een dealer: https://www.vanmossel.nl/voorraad/s/1651808-hyundai-ioniq

Op ev-database.org kun je goed de elektrische capaciteiten van de auto's vergelijken. Al vind je minder tastbare dingen zoals het fijne rijcomfort van de Mazda daar natuurlijk niet in terug (en dat gevoelsaspect niet vergeten als je voor 15-20k een EV koopt).
https://ev-database.org/s...8441771f6e82e842c4cd02e7b

[...]

Het niet hebben van een eigen laadpaal zou veel mensen ervan weerhouden. Als je wel de moeite wilt nemen om een laadpaal te zoeken en er niet te lang te blijven kleven* dan is dat helemaal prima natuurlijk.
*je wil niet blijven staan op die laadplek als je auto al volgeladen is, zeker niet als er voor anderen dan geen laadplek meer vrij is

[...]

In dit budget heb je niet de snelst ladende auto's, dus je moet wel een flinke plas doen en een flinke koffie drinken voordat je weer wat noemenswaardige erbij geladen hebt.

[...]

Simpel gerekend:
EV: 17kWh per 100 km * 0,50 euro per kWh = 8,50 euro per 100km
Benzine: 5 liter per 100 km * 2,25 per liter E5 = 11,25 euro per 100km
Met slechts 3000km per jaar is de financiele besparing wat betreft verbruik dus miniem.

Maar het milieu en het comfort van een EV is ook wat waard. Voor velen weegt dat niet op tegen de nadelen van meer gedoe met laden maar voor jou kan het een persoonlijke afweging zijn.
Dankje ook voor die EV DB link, kende dat niet.
Overigens haal ik nooit 1:20 zoals ik eerder schreef. In de winter rijd ik vaak 1:6 in de stad. Op zijn best met goed weer alles zit mee op snelweg 1:15 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:21
Voel je je avontuurlijk ts?
https://www.aiways.nl/occasions/
Niemand wil ze hebben maar ik verwacht dat er toch weinig mis mee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

DonChaot schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 15:22:
Dat is nog eens een afschrijfingskanon :o
Kan best interessant zijn idd

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

DonChaot schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 15:22:
Dat moet je ook maar willen, een Chinese auto. Ik doe er principieel niet aan mee. We hebben de mond vol over de tanende maak-industrie in Europa. Dan moet je vooral geen overgesubsidieerde Chinese auto kopen. IMHO!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:21
FreakNL schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 20:21:
[...]

Dat moet je ook maar willen, een Chinese auto. Ik doe er principieel niet aan mee. We hebben de mond vol over de tanende maak-industrie in Europa. Dan moet je vooral geen overgesubsidieerde Chinese auto kopen. IMHO!
Dat, en dan ook nog, als je elektrisch kiest uit mileu-overwegingen dan helpt het als die auto niet eerst de halve wereld is rondgesleept met een grote RoRo boot die op zware stookolie loopt.

Renault produceert in Frankrijk en heeft de meeste leveranciers in de buurt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:57
[...]

Maar ondertussen is het meest verkochtte merk in nederland een koreaan. Hoor je niemand over.... (ja compleet offtopic ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:44

de Peer

under peer review

stylezzz schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 20:39:
[...]

Maar ondertussen is het meest verkochtte merk in nederland een koreaan. Hoor je niemand over.... (ja compleet offtopic ;) )
Is er iets mis met zuid Korea dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
de Peer schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 20:55:
[...]

Is er iets mis met zuid Korea dan?
Nee, maar al dat gezeur om die chinezen gaat ook nergens over. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

stylezzz schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 20:58:
[...]

Nee, maar al dat gezeur om die chinezen gaat ook nergens over. :)
daar zal de AIVD het niet mee eens zijn. Ik denk dat je je even beter moet inlezen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 20:00
[...]

Ieder zijn ding. Geef mij maar Chinese merken. Hopelijk komt Xiaomi ook binnen 5 jaar op de Europese markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
de Peer schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 21:00:
[...]

daar zal de AIVD het niet mee eens zijn. Ik denk dat je je even beter moet inlezen ;)
Niet nodig... slaat nergens op. Menig nederlands huishouden is compleet leeg als we daar alles van chinees fabrikaat uit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

stylezzz schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 21:07:
[...]

Niet nodig... slaat nergens op. Menig nederlands huishouden is compleet leeg als we daar alles van chinees fabrikaat uit halen.
dat is een andere discussie. daar ging het niet om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
de Peer schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 21:11:
[...]

dat is een andere discussie. daar ging het niet om.
Laten we het inderdaad rusten. Discussie gaat al vaak genoeg offtopic hier.... ts vraagt om elektrische autos in een bepaald budget. Waar dat die nou exact geproduceerd moeten zijn is hier geen onderdeel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:40

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
stylezzz schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 21:14:
[...]

Laten we het inderdaad rusten. Discussie gaat al vaak genoeg offtopic hier.... ts vraagt om elektrische autos in een bepaald budget. Waar dat die nou exact geproduceerd moeten zijn is hier geen onderdeel van.
Dit :+

Anyway, mijn lieve oom gaat toch nog aan de slag met mijn oude auto, hij vindt net als velen hier dat een auto in die prijsklasse niet te rijmen valt met het aantal KM. Dus dat heeft mij wel aan het denken gezet.
Neemt niet weg dat het nog steeds kan dat er grotere reparaties opeens nodig zijn en het echt ophoudt.

Ik blijf het dus zeker hier volgen en wellicht zoeken anderen ook nog wel een goedkopere 2e hands EV dat betrouwbaar en compact is. -> dit laatste voor mij is het wel nu erg onduidelijk wat er straks gaat gebeuren met de wegenbelasting: gewicht, lengte, oppervlakte; Combinatie van dit alles? en zoja hoe hoog... ook dat maakt wel uit wat voor keuze ik uiteindelijk zal maken (wellicht pas over een jaar)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:55
n00bs schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 12:34:
Aantal KM per jaar met auto:
weinig... ~3000KM gemiddeld

Eisen:
Airco, fijn rijgedrag, erg betrouwbaar!!!, weinig en anders goedkoop onderhoud.
2020 of nieuwer, max 20.000 Euro (liever veel minder), geen huuraccu
Met dit gebruik doe je er afschrijvingstechnisch goed aan om te kijken naar een auto met hoge kilometerstand.

Voor €15k heb je tegenwoordig al een eNiro 64kWh die voor jou compleet overkill is. Rond de €10k heb je al een 28kWh Ioniq die ook prima zal voldoen.

Tesla zou ik zelf uit principe niet doen, Chinees bij voorkeur niet.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Pagina: 1 2 Laatste