Advies voor 2e hands elektrische auto

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-08 10:30

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Ik rijd al jaren in een dezelfde benzine auto, maar deze is nu op een leeftijd dat er wel altijd iets aan de hand/kapot is. Mijn scooter was ik al over op elektrisch en dit bevalt ontzettend goed t.o.v. benzine. Dit tot nu toe qua onderhoud, betrouwbaarheid, rijgedrag.

Aantal KM per jaar met auto:
weinig... ~3000KM gemiddeld

Eisen:
Airco, fijn rijgedrag, erg betrouwbaar!!!, weinig en anders goedkoop onderhoud.
2020 of nieuwer, max 20.000 Euro (liever veel minder), geen huuraccu

Afstanden: vooral korte (stadsritten) sporadisch langere rit ~300KM retour
Aantal personen: meestal 1. Heb geen grote auto nodig, voor spullen of die enkel keer wat passagiers is het handig als je met 4 erin kan.

Ik merk met elektrisch dat er weinig keuzes zijn:
VW UP, ID3, Peugeot e208, Opel (koop ik sowieso niet), BMW i3, Nissan Leaf (niet echt mijn model auto).

Wellicht zijn er andere betere keuzes, maar gezien hier best veel bezitters zijn van e-auto's, ben ik benieuwd naar jullie ervaringen ook gezien de weinige KM's.
Natuurlijk kan ik ook een benzine auto nemen, maar qua prijs maakt het vrij weinig uit.

[ Voor 10% gewijzigd door n00bs op 14-08-2025 18:28 ]

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-08 16:55
Als je geen Opel, ik neem aan de Corsa, wil... dan hoef je de e208 ook niet want dat is exact dezelfde techniek, alleen een ander schilletje.

The Leaf staat erom bekend dat ze erg betrouwbaar zijn, zou ik zeker in overweging nemen.
Hyundai Ioniq is ook een goede wagen.

Dat zijn de twee betaalbare gebruikte EV's die ik persoonlijk in overweging zou nemen als ik op zoek zou zijn.

Eventueel de e-Golf 2020/2021, heeft ook een vrij sterke reputatie en verbazend betaalbaar... wel beperkt rijbereik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01:31
Een Renault Zoe kan je ook op de lijst zetten, die zijn er ook zat met koopaccu.

Als je naar de VW e-Up kijkt, vergeet dan niet de identieke Skoda Citigo-E iV en de Seat Mii Electric.

Op het moment dat je Opel afschrijft, zou ik persoonlijk Peugeot ook afschrijven, zelfde firma (Stellantis), zelfde problemen.

Met de wegenbelasting die gaat veranderen is als je de ruimte niet nodig hebt een kleine EV wel aan te raden t.o.v. een Tesla Model 3 bijvoorbeeld.

BMW i3 misschien? Of een Kia e-Soul (Grote 64kWh accu onder de 20k, 452km bereik)?

Laat bij iedere auto sowieso de accu testen zodat je weet wat de SOH van de accu is.

[ Voor 11% gewijzigd door RobbieT op 14-08-2025 13:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:05
Ik zie allemaal relatief kleine auto's voorbij komen, dan zou ik ook zeker deze checken:

Het grote Hyundai Inster topic

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14-08 15:58

Jorissie87

No diggity

Als we het hebben over elektrisch, wat verwacht jij van de actieradius? En hoe groot moet de auto zijn, ga je er alleen mee rijden of neem je ook nog mensen mee?

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik zou maar heel goed nadenken wat je gaat doen qua elektrisch rijden. Hoe kleiner de auto, hoe minder km je kan rijden op de batterij (kleinere batterij), ook als deze wat ouder is.

Gisteren weer het drama wat heet elektrisch rijden/laden mogen meemaken, ik ben in staat om letterlijk de stekker eruit te trekken. Het is anno 2025 en geen 1900 en heb nog het idee dat ik prehistorie leef met elektrisch rijden en ben gisteren met 3% batterij thuis gekomen.
Al gooi je bij benzine 5 liter erin, duurt nog geen 2 minuten, ok met afrekenen zal iets langer duren, kan je makkelijk 50 km rijden en dat kan overal, als ik elektrisch 50 km range wil hebben, 1 uur minimaal bezig in een stad/dorp met laden bij normale paal en de jacht voor die paal (heb nog niet bij beperkt laden). Snelladen is vaak uitdaging en moeilijk te vinden (ja vooral buiten de stad) en vaak iets goedkopere auto's kunnen dat soms niet of beperkt. Het is allemaal niet zo mooi zoals het wordt getoond.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Waf.

Familielid had een Opel e-Corsa uit 2022 met grote, kostbare en dramatische problemen. Meermaals zijn auto kwijtgeweest voor meer dan een maand, zonder oplossing. Daarin was hij niet de enige, zijn probleem kwam vaker voor bij andere eigenaren. Zoals eerder opgemerkt in dit topic is dat er een uit de Stellantis-stal, dus vrijwel alles uit die hoek qua EV zou ik met een boog omheen lopen als je zoveel uitroeptekens achter betrouwbaarheid zet.

Ik zou eens kijken naar de Hyundai Kona en Kia Niro EV. Vallen beiden binnen je eisen. Heb meerdere mensen in mijn kring met deze auto's die er zeer over te spreken zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:30

-tom-562

Oliesjeik

MG ZS?

Overigens, waarom bij zo'n kilometrage zo'n relatief dure (en saaie?) auto?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Wat een verhaal man. Ik ben inmiddels 80.000km stress (en uitstoot) vrij onderweg. Thuisladen, en betrouwbare superchargers (en met laadpas eventueel bij fastned). Opties genoeg. Je moet wel snappen waarmee je rond rijdt. Ik rij rustig een week tussen mijn laadmomenten; geen wolkje voor de zon.
Het lijkt bijna alsof je verplicht door je baas bent; en niet de juiste wagen voor jouw gedrag hebt kunnen kiezen.

Inhoudelijke reactie; de capaciteit van EV's neemt bijzonder langzaam af. Een paar procent; dus kilometerstanden hoef je niet zo bang voor te zijn. De auto's verouderen echter; dit zie je terug in het trage snelladen, en het maximale bereik wat bij nieuwere auto's steeds groter wordt. Het is een leuke uitdaging waarmee je bezig bent; veel boodschappen auto's met matige benzine motoren rijden in EV versie stukken prettiger. Sommige voorwiel aangedreven EV's trekken achter flink in het stuur door het verhoogde koppel. Ik zou daar even wat ervaring mee gaan op doen. Bij EV's is de stroomprijs enorm van invloed op de prijs per kilometer. Een 1kwh (een emmertje) kan je 76cent kosten, of (thuis) 2 cent. Hou je daar ook rekening mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:02

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik vind 20k voor een auto waar je maar 3000km per jaar in tuft.. niet goed te rijmen...zeker met de steeds modernere technologie op de EV's die zorgen voor flinke afschrijvingen (jouw 20k). Het is niet dat je extreem veel gaat verdienen op de kilometers die je gaat rijden op stroom ipv benzine.

Maar goed als centen niet uitmaken en je vind de range geen probleem op een oudere EV, dan zou ik voor de nieuwste technologie binnen je budget kiezen.

[ Voor 20% gewijzigd door Falcon op 14-08-2025 13:51 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:31

de Peer

under peer review

itsalex schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:25:
Ik zou maar heel goed nadenken wat je gaat doen qua elektrisch rijden. Hoe kleiner de auto, hoe minder km je kan rijden op de batterij (kleinere batterij), ook als deze wat ouder is.

Gisteren weer het drama wat heet elektrisch rijden/laden mogen meemaken, ik ben in staat om letterlijk de stekker eruit te trekken. Het is anno 2025 en geen 1900 en heb nog het idee dat ik prehistorie leef met elektrisch rijden en ben gisteren met 3% batterij thuis gekomen.
Al gooi je bij benzine 5 liter erin, duurt nog geen 2 minuten, ok met afrekenen zal iets langer duren, kan je makkelijk 50 km rijden en dat kan overal, als ik elektrisch 50 km range wil hebben, 1 uur minimaal bezig in een stad/dorp met laden bij normale paal en de jacht voor die paal (heb nog niet bij beperkt laden). Snelladen is vaak uitdaging en moeilijk te vinden (ja vooral buiten de stad) en vaak iets goedkopere auto's kunnen dat soms niet of beperkt. Het is allemaal niet zo mooi zoals het wordt getoond.
nog nooit meegemaakt dit na 7 jaar elektrisch rijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:13
Veel auto, betrouwbaar en voor weinig geld -> MG (MG4 of ZS).

Leuk auto om te rijden met goed geluid en betrouwbaar en fatsoenljke range - Tesla Model 3 (longe range)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 01:16

ITsEZ

parttime all-rounder

Er vallen wel wat kanttekeningen te zetten bij de reacties hier
De Nissan Leaf is zeer betrouwbaar > Behalve de accu, als je goedkoop een model op de kop kan tikken met +/- 30-50.000 km op de teller kan je er ongetwijfeld nog zeer lang meer vooruit maar boven de 130.000 zou ik de auto niet meer kopen tenzij de accu al vervangen is (zeldzaam, want geen garantie boven 100.000km).

MG's zijn over het algemeen prima, maar wel chinese auto's die bijzonder hard afschrijven. De modellen vanaf 2021 hebben 7 jaar garantie, de modellen daarvoor 5 jaar. Voor service en garantie ben je aangewezen op van mossel die vaak lange wachttijden en zeer slechte service heeft. Een veelgehoorde klacht is trouwens ook dat ze vrij gebrekkig zijn afgewerkt en bepaalde functies ondermaats werken (bijv lane assist).

Peugeot en Opel hebben het debacle met de boordladers die er spontaan mee ophouden, Stellantis heeft de garantietermijn van de boordlader nu aangepast naar 4 jaar maar veel tweedehands modellen lopen daar binnenkort al uit.

De EV's die het beste bekend staan zijn eigenlijk die van Hyundai en Kia, voor een goedkoop model kijk je dan naar een Ioniq, Kona, Soul of Niro. Allemaal zuinige modellen en de Kia's hebben tot 10 jaar garantie mits goed onderhouden.

De BMW i3 is ook een leuke auto om te rijden als je geen grote auto nodig hebt en eigenlijk nooit mensen mee neemt. Naar mijn mening krijg je daar wel weinig luxe voor je geld, de meeste modellen zijn vrij karig uitgerust en volgens mij moet je zelfs een abonnement nemen voor carplay. Ze blijven ook als occasion vrij duur en hebben nooit een groot accupakket gekregen.

What you see is always what you get.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:20
Met 3000km per jaar.... heb je wel een auto nodig?
Een tijd geleden had Renault zo'n Twizzy.
Eigenlijk een elektrische brommobiel.
Wellicht is dat een betere match voor wat je zoekt?

Of een Carver?
https://carver2.com/

[ Voor 9% gewijzigd door GarBaGe op 14-08-2025 14:46 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22:24
Van het rijtje EV's dat je opgeeft zou ik voor de BMW i3 gaan (een benzine BMW zou ik altijd laten staan), dat is echt een doordachte elektrische auto. De laatste versies hebben een redelijk bereik en laden redelijk snel, het interieur is verrassend en het rijd gewoon goed (als ik de testen mag geloven). Persoonlijk vind ik het model tijdloos.
De Nissan is ook een hele goede en betrouwbare EV. Nissan was één van de eerste fabrikanten die met een volledig elektrische auto op de markt kwamen en ze hebben lange tijd wereldwijd meer ev's dan Tesla verkocht. Helaas was de Leaf minder "sexy" dan de Tesla S en 3. Nissan heeft ook niet echt werk gemaakt van elektrificering van het wagenpark.
Met 3000 km per jaar zou ik NIET voor ev gaan omdat de wegenbelasting voor ev's stapsgewijs omhoog gaat. Over een paar jaar is er geen korting (subsidie) meer op de maandelijkse wegenbelasting en een ev weegt nu eenmaal veel zwaarder dan een vergelijkbare ice of smart hybrid.
Een (smart) hybride is heel zuinig, voordeliger in aanschaf en hoeft niet aan de stekker. Met 3000 km per jaar is dit volgens mij een betere keuze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:57

_Apache_

For life.

Waarom zou je er 20k tegen aan willen gooien, als je daar maar 3.000km mee rijdt? Het is dan goedkoper om een taxi te bellen, dan word je nog gereden ook. ;)

Even zonder dollen, die verhouding is gewoon erg ongezond. 20k eu tegen 3k km. Dat is voor mij het grootste bezwaar.
Dan zou ik eerder een oude benzine auto kopen, en die - weer - oprijden, 3k km per jaar, dat is 5x per jaar een tank volgooien. Hou de rest van het geld lekker in je zak.

[ Voor 48% gewijzigd door _Apache_ op 14-08-2025 15:43 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobbieT
Met een hybride heb je naar mijn idee het slechtste van 2 werelden, onderhoud van een gewone auto, want nog steeds een verbrandingsmotor.
En een heel beperkte actieradius op elektriciteit, waarna je een benzineauto met overgewicht over hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rogru
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 15-08 14:53
Ik heb 2 maanden geleden een 2e hands Renault Zoe Ze50 uit 2020 gekocht. Die koop je nu (met koopaccu) voor tussen de 12 en 15k. Prima autotje, met een praktijkbereik van ongeveer 350kilometers.
Let wel op, import versies kunnen niet allemaal snelladen. De Zoe laadt sowieso niet heel snel: 50kw.
Auto bevalt zeer goed!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:55

Cybje

First Post!

Ik denk dat je vooral moet kijken hoeveel kilometer je maximaal in 1 rit rijdt. 3000 km per jaar is niks, maar als je zonder stoppen een paar keer per jaar 500 km moet kunnen rijden, heb je niks aan een kleine accu.

Aan de andere kant, als je nooit meer dan 100 km rijdt, dan is praktisch elke tweedehands EV geschikt voor je.

Ik zou zelf met dat aantal kilometers in de basis gewoon voor een goedkope eenvoudige EV gaan, zoals een Twingo E-Tech. Lekker simpele techniek, kan niet snelladen (wel 22 kW AC laden) en een prima auto. Gewicht is ook laag voor een EV, dus perfect als je straks MRB moet betalen.

Wat ruist er door het struikgewas

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
_Apache_ schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:42:
Waarom zou je er 20k tegen aan willen gooien, als je daar maar 3.000km mee rijdt? Het is dan goedkoper om een taxi te bellen, dan word je nog gereden ook. ;)

Even zonder dollen, die verhouding is gewoon erg ongezond. 20k eu tegen 3k km. Dat is voor mij het grootste bezwaar.
Dan zou ik eerder een oude benzine auto kopen, en die - weer - oprijden, 3k km per jaar, dat is 5x per jaar een tank volgooien. Hou de rest van het geld lekker in je zak.
Wat zou jij een redelijk aantal kilometers op jaarbasis vinden om wel voor een ev te gaan van rond de 20K?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-08 15:23
GarBaGe schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:45:
Met 3000km per jaar.... heb je wel een auto nodig?
Een tijd geleden had Renault zo'n Twizzy.
Eigenlijk een elektrische brommobiel.
Wellicht is dat een betere match voor wat je zoekt?

Of een Carver?
https://carver2.com/
Twizzy is er ook te krijgen met een top van 80km/h.

Maar inderdaad eens met een aantal hierboven, 20.000 euro uitgeven voor een auto en er dan maar 3000km per jaar mee rijden? Ik kan je ook gewoon mijn bankrekeningnummer geven, maak maar over :)

Waarom de Model 3 aangeraden wordt snap ik niet. We hebben er 2 als poolauto, ik heb in weinig auto's gereden die zo slecht zijn, het was zelfs een keer zo erg dat ik omgedraaid ben naar kantoor en in mijn privé auto gestapt ben voor de zakelijke km's.
Detectie van verkeer om je heen is prut want camera. Ccruisecontrol werkt niet als je tegen laagstaande zon in rijd want de auto gebruikt camera rondom, cruisecontrol kan niet overweg met belijning van 60 wegen in Nederland wat resulteert in onaangekondigde noodstops bij tegemoet komend verkeer dat makkelijk passeren kan, koplampen zijn veel te vel ook al klopt het lichtbeeld. Ik snap eigenlijk niet waarom deze auto's een typegoedkeuring voor Europa gekregen hebben.

En op de nieuwere modellen is de hendel voor richtingaanwijzers ook verdwenen, dat moet nu via dat ellendige scrollwieltje op het stuur 8)7

Voor wat het is het zou moeten zijn, ofwel een auto, is het echt een intens slecht product

[ Voor 45% gewijzigd door FastFred op 14-08-2025 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-08 15:05
Tesla Model 3 SR.

Voldoet aan al je eisen behalve die van 2020+. Een 2019 model is onder die 20k zeker te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
Cybje schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 16:26:
Ik denk dat je vooral moet kijken hoeveel kilometer je maximaal in 1 rit rijdt. 3000 km per jaar is niks, maar als je zonder stoppen een paar keer per jaar 500 km moet kunnen rijden, heb je niks aan een kleine accu.
350km bereik is voor de meeste mensen zat.

Als je 2 uur achter het stuur hebt gezeten dan ben je toch aan een pauze toe.
Dat is ook het standaard advies, los van wat voor auto je rijd.

Dan kan je prima even pauzeren bij een snellader en zelf tegelijk even een bakje koffie en een broodje doen.

Met 50kW laden sta je wat langer stil, een minuut of 50.
Maar zolang je dat niet iedere dag doet is dat best te doen.

Zie dit filmpje:
YouTube: Frank en Gert onderzoeken snelladers in Nederland | ANWB Snellaad on...
Dix0r schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 16:33:
Tesla Model 3 SR.

Voldoet aan al je eisen behalve die van 2020+. Een 2019 model is onder die 20k zeker te krijgen.
Alleen opletten dat de wieldraagarmen al vervangen zijn, is pas geleden ook al een topic over geweest.
Dat kan anders een dure reparatie zijn.

En als wegenbelasting op basis van opppervlak komt, dan is dat niet perse een goedkope auto.

[ Voor 19% gewijzigd door RobbieT op 14-08-2025 16:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:10
Dix0r schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 16:33:
Tesla Model 3 SR.

Voor 17-18K heb je al een SR van 2020 met minder dan 100K op de teller. No Brainer.....

https://www.gaspedaal.nl/...el-3?kmax=100000&srt=pr-a

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
Een Toyoya Yaris hybride uit 2020 of zelfs nog iets jonger is te koop voor minder dan 20k. De Yaris hybride is zeer zuinig, rijdt heel volwassen, heel weinig afschrijving, een van de meest betrouwbare auto's en zuinig in wegenbelasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:53

Ik rij al 500.000 km volledig elektrisch en wat jij zegt dat klopt totaal niet.
Allereerste word je laadkabel gelockt dus die kan je er helemaal niet uitrekken onmogelijk.
Ten tweede de snel laders staan in de navigatie van de auto op bijvoorbeeld in je TomTom.

• Ferry34
Een Kia E Soul met 64 kwh kan serieuze afstanden rijden en heeft geweldige gestoelen.

Wel opletten want de eerste types hadden een fase ac-lader dat voor mij ook geen probleem was

Ik heb hem al taxi gehad en zelfs na 285.000 km haalde ik ruim boven de WLTP.

Maar kan je niet iets oprekken met je budget want dan heb je toch al een ontzettend leuke Hyundai Inster die ook goede actieradius heeft, sneller laadt dan de Kia, 1 pedal drive en dan heb je een nieuw voor 25.000 euro.

Ontzettend leuke auto om te zien ook.
Citroen heeft de E C3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15-08 19:59
bij zo weinig km loont het amper om (elektrisch) te rijden. hoezo moet het per se 2020+ zijn?

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:43

Het is anno 2025, zeker in NL voldoende snelladers dus laadstress is totaal niet niet nodig. De E up en de Seat en Skoda zusjes, die denk ik prima onder die 20k zijn te krijgen, kunnen 50 kW snelladen, in een half uur heb je er 150 km bij.
Die 50 km range die jij wil hebben is 3kWh en zit er binnen 10 minuten in.
Uiteraard niet wachten tot je op die 3% zit voor je naar een lader gaat.
Rijdt je alleen in de stad dan is er gelegenheid genoeg om bij een gewone laadpaal te laden. Langs de snelweg zijn voldoende snelladers.
Zorg wel voor een auto met CSS aansluiting.

• Cybje

Cybje

First Post!

RobbieT schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 16:45:
[...]

350km bereik is voor de meeste mensen zat.
Mee eens, maar wie zijn wij om dat te bepalen voor TS? Daarom dus mijn vraag.
En als wegenbelasting op basis van opppervlak komt, dan is dat niet perse een goedkope auto.
Waarom? Het is één van de lichtste EV’s, met een gewicht van nog geen 1100 kg. Ik ken er weinig die het beter doen. Alleen de Dacia Sprint is lichter denk ik?

• RobbieT
Cybje schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 17:27:
[...]

Mee eens, maar wie zijn wij om dat te bepalen voor TS? Daarom dus mijn vraag.

[...]

Waarom? Het is één van de lichtste EV’s, met een gewicht van nog geen 1100 kg. Ik ken er weinig die het beter doen. Alleen de Dacia Sprint is lichter denk ik?
Over het bereik zei ik meeste mensen, dus ik bepaal niks voor een ander.

De wegenbelasting was een reactie op het Tesla Model 3 SR voorstel.

Tesla Model 3 SR is meer zoiets als 1800 of 1900kg, geen 1100.

Daarnaast zijn ze ermee bezig om wegenbelasting in de toekomst te gaan berekenen op basis van grondoppervlak.
In dat geval is een Tesla Model 3 SR ook geen goedkope auto, want het ding is ook nog eens vrij groot.

Als je weinig rijd dan wil je waarschijnlijk zo min mogelijk aan wegenbelasting uitgeven, daarom is dat van belang.

• Cybje

Cybje

First Post!

RobbieT schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 17:40:
[...]

De wegenbelasting was een reactie op het Tesla Model 3 SR
Excuus, ik zie het nu inderdaad. Geen idee waarom ik dat heb gemist. Maar dan is het wel een terechte opmerking, ja.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:57

_Apache_

For life.

Ronald.42 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 16:30:
[...]
Wat zou jij een redelijk aantal kilometers op jaarbasis vinden om wel voor een ev te gaan van rond de 20K?
Bij mij ligt dat bedrag erg hoog. Omdat ik auto's simpelweg als een financiele diepe put beschouw.
WGB, verzekering, brandstof, onderhoud, reparaties, ding kost klauwen vol met geld. Zelfs als ie maar voor de deur staat.
Mijn oude Volvo geeft mij prima comfort, en kost een fractie. Tuurlijk is die EV beter voor de planeet, maar die impact die je maakt met 3k km ev rijden per jaar is dan ook weer niet zooo groot.

Omgekeerd zou je mij ook gek kunnen noemen omdat ik een e-motor heb gekocht. Maar nu blijkt dat het onderhoud ruim 95% goedkoper is, en brandstof is ook zoiets goedkoper, met 300eu/jaar, voor 10k km/ jaar.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Hoop reacties, waarvoor dank.
Ja de weinige KM's en dan toch eventueel voor een EV gaan van een hogere prijs:

Ik rijd nu al ~15 jaar in dezelfde auto, deze begint meer en meer mankementen te vertonen. Het liefste heb ik ook gewoon een leuke auto die lekker rijdt, betrouwbaar is. Voorheen kon ik altijd vrij gemakkelijk gebruik maken van een monteur in de fam. die ondertussen ook met pensioen is. Ik zie wat onderhoud kost aan een oudere auto en dan kan je bijna jaarlijks een andere auto kopen: voor milieu ook niet best en voor mijn stress niveau ook niet.

Ondertussen rijd ik 1:10, in de winter stad 1:6. Gelukkig rijd ik niet veel, maar zo is het wel kostbaar, samen met al het onderhoud.

Ik heb gekeken naar benzine auto's met niet teveel KM's die er een beetje leuk uitzien (ik vind bv veel voorgestelde modellen hier echt op een baksteen lijken :-D), maar deze kosten bij een recenter model van max 5-6 jaar oud en niet met de KMs dat je meteen veel groot onderhoud krijgt, ook al richting de 15.000 Euro. Dan zie ik geen logica om dan niet voor een EV te gaan.

Natuurlijk geef ik liever 6-8K uit aan een auto als ik zo weinig rijd, alleen moet ik dan kijken naar autos van rond de 15 jaar oud. Overigens denk ik dat ik meer KM"s maak wanneer het rijden fijner wordt en betrouwbaarder dan nu :+ .

[ Voor 4% gewijzigd door n00bs op 14-08-2025 18:43 ]

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
_Apache_ schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 18:21:
[...]

Bij mij ligt dat bedrag erg hoog. Omdat ik auto's simpelweg als een financiele diepe put beschouw.
WGB, verzekering, brandstof, onderhoud, reparaties, ding kost klauwen vol met geld. Zelfs als ie maar voor de deur staat.
Mijn oude Volvo geeft mij prima comfort, en kost een fractie. Tuurlijk is die EV beter voor de planeet, maar die impact die je maakt met 3k km ev rijden per jaar is dan ook weer niet zooo groot.

Omgekeerd zou je mij ook gek kunnen noemen omdat ik een e-motor heb gekocht. Maar nu blijkt dat het onderhoud ruim 95% goedkoper is, en brandstof is ook zoiets goedkoper, met 300eu/jaar, voor 10k km/ jaar.
Hoeveel die ev beter is voor de planeet is ook nog weer een aparte discussie.
Maar ik denk dat ik er wel ongeveer hetzelfde in sta.
Wij hebben 2 auto's een Opel mokka met knobbel die hoofdzaak naast huis staat.
Die wordt gebruikt als we met het gezin ergens heen moeten, voor boodschappen en nu en dan de aanhangwagen of boottrailer.
De zondagse auto zogezegd.

Voor woon werk rij ik in een Picanto, kost niks, is niks maar brengt me van A naar B.
En ergens zit ik dan wel te kijken om die om te ruilen voor een ev.
We hebben nogal wat overschot aan pv en ik zou prima thuis kunnen laden hetzij met een laadpaal of gewoon met zo'n 230 stopcontact ding.

Maarja dan kom je op het punt dat het picanto ding nog wel een 100K zou moeten kunnen rijden.
Dus dan wordt het de afweging.
Mrb
Brandstof
Comfort
Onderhoud is op die Kia nu ook al niks.

Versus een knappe ev met redelijk actie radius liefst een knobbel dat je niet zit te kutten dat die opel thuis moet zijn als ik wat wil.
Ik werk namelijk ploegen dus dan is het meestal al even plannen dat de opel er staat als ik eens even wat moet met kar of boot.
De actie radius ivm met consignatie dat je wel eens wat onverwachte ritten hebt.

Tja dan kom je al rond de 20K voor een tweedehands en dat vind ik te veel voor wat het me dan opleverd aan comfort/gemak.

Nog maar even overwinteren met de Kia denk ik :+

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 01:39
Wat dacht je van een Mazda MX-30? Een moderne auto met weinig onderhoud en een verrassend luxe interieur. De actieradius is wat beperkter, maar aangezien je niet veel kilometers maakt, is dat eigenlijk geen probleem. Bovendien zijn ze al vanaf zo’n 12.000 euro te krijgen.

[ Voor 45% gewijzigd door DeJurist op 14-08-2025 19:07 ]

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:07
Even je initiële wensen in aanmerking genomen, en compleet out of the box gedacht:

https://www.dacia.nl/hybr...sche-modellen/spring.html

Je zou ook kunnen overwegen met deze afstanden ieder model wat je leuk vindt van ieder merk te private leasen.

Sure, TCO hoger maar die onverwachte kosten en andere zaken waar je je druk om lijkt te maken zijn vande baan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 02:43
n00bs schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 18:41:

Natuurlijk geef ik liever 6-8K uit aan een auto als ik zo weinig rijd, alleen moet ik dan kijken naar autos van rond de 15 jaar oud. Overigens denk ik dat ik meer KM"s maak wanneer het rijden fijner wordt en betrouwbaarder dan nu :+ .
MG heeft ZS modellen van paar jaar oud die nog een paar jaar zelfs in garantie zitten rond 10k ligt er niet ver vandaan, en 15-20k een model van net iets meer dan jaar oud. Het werd hier aangehaald het is Chinees merk, van buiten is het erg overgenomen van andere populaire modellen van binnen is het redelijk ok, ietswat plastic maar prijs/kwaliteit technisch erg positief erover, maar vooral daarbij dus ontzorging* met nog vele jaren garantie.

Dat was voor mij persoonlijk de meest doorslaggevende keuze om een ZS te nemen, relatief nieuwe (ook qua allemaal inbegrepen standaard opties) auto met weinig stress nu al 50k kilometers gereden en paar dingetjes netjes en fijn dat gedekt zit binnen garantie.

* belangrijke opmerking MG werkt met één vaste Dealer van Mossel, er zitten oprecht helaas ook een aantal beunhazen tussen. Zelf heb ik goed onderzoek gedaan en in Purmerend gekocht dat is wat mij betreft bij MG - gezien de garantie - de grootste catch om goede Van Mossel vestiging te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

vogelmans schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:28:
Over een paar jaar is er geen korting (subsidie) meer op de maandelijkse wegenbelasting en een ev weegt nu eenmaal veel zwaarder dan een vergelijkbare ice of smart hybrid.
dan ga je er dus vanuit dat auto's belast blijven worden op basis van gewicht, terwijl er voorstellen liggen om dit te veranderen en bijvoorbeeld naar het oppervlak (m2) van de auto te kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
de Peer schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 08:45:
[...]

dan ga je er dus vanuit dat auto's belast blijven worden op basis van gewicht, terwijl er voorstellen liggen om dit te veranderen en bijvoorbeeld naar het oppervlak (m2) van de auto te kijken.
Gezien de besluitvaardigheid van het gevallen kabinet, kan dat zomaar nog jaren duren voordat dit aangepast is (en ik hoop dat men eerst prioriteit aan belangrijker zaken geeft).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
Ferry34 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 16:57:
[...]

Ik rij al 500.000 km volledig elektrisch en wat jij zegt dat klopt totaal niet.
Allereerste word je laadkabel gelockt dus die kan je er helemaal niet uitrekken onmogelijk.
Ten tweede de snel laders staan in de navigatie van de auto op bijvoorbeeld in je TomTom.
Ga er niet op in. Typisch een reactie zoals je die vaak op autoblog/telegraaf/ad tegenkomt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
de Peer schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 08:45:
[...]

Zoals jezelf schrijft "er voorstellen liggen", voordat die door de 1e en 2e kamer zijn hebben personendrones hun intreden gedaan en gaan we vliegtax betalen.
Bovendien weten we ook niet hoe de energietransitie verder gaat ontwikkelen, er zijn voorstellen om het laden op stroompiekuren te verbieden of extra duur te maken.
Als er door elektrificatie veel minder vraag naar fossiele brandstoffen komt dan zal dat goedkoper worden, de OPEC wil zijn olie ook kwijt, dat zal dan wel weer door belastingheffing afgeroomd worden maar toch.
Kortom het blijft in een glazenbol kijken en je kunt ten alle tijden switchen van vervoersmiddel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:29
Je kunt ook eens kijken voor een Kia E-Niro. Let daarbij wel op dat je minimaal MY20 hebt en 3 fase laden (dit moet je zelf controleren, nooit de verkoper op zijn woord geloven aangezien 3 fase laden een optie was bij MY20 vandaar dat het niet vaak erop zit).

Er zijn er nu veel te koop omdat ze 4/5 jaar geleden volop werden geleased. Dat zorgt er tevens voor dat de prijs behoorlijk laag is net als bij een Tesla.

[ Voor 22% gewijzigd door DutchKel op 15-08-2025 09:01 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

vogelmans schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 08:58:
[...]

Zoals jezelf schrijft "er voorstellen liggen", voordat die door de 1e en 2e kamer zijn hebben personendrones hun intreden gedaan en gaan we vliegtax betalen.
Ok, duidelijk hoe je er in staat. Ik weet ook niet hoe snel het zal gaan maar een auto koop je voor de langere termijn en het lijkt me wel realistisch dat het ergens in de komende 5 jaar ingevoerd wordt.
Bovendien weten we ook niet hoe de energietransitie verder gaat ontwikkelen, er zijn voorstellen om het laden op stroompiekuren te verbieden of extra duur te maken.
Niet erg relevant als je een oprit hebt, en zonnepanelen en kunt laden buiten die pieken. Wel vervelend als je op straat moet laden en ook nog eens tijdens die pieken.
Als er door elektrificatie veel minder vraag naar fossiele brandstoffen komt dan zal dat goedkoper worden,
Nogal speculatief en weinig realistisch. Er is allang besloten dat de toekomst elektrisch is. CO2 uitstoot MOET omlaag. Dan gaat het echt niet gebeuren dat fossiel zo goedkoop wordt dat we weer lekker meer gaan uitstoten.

Het is heel simpel, te toekomst is elektrisch, alleen even bepalen wanneer je instapt. Ik zou niet te lang wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:48

FreakNL

Well do ya punk?

-tom-562 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:36:
MG ZS?

Overigens, waarom bij zo'n kilometrage zo'n relatief dure (en saaie?) auto?
Eens.

Met deze kilometrage is de kostprijs per kilometer totaal niet relevant (IMO).

Dan koos ik (gezien het budget) voor een fun-auto. Dus bijv:

MX5
Mini
Jimny

Etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:06
Zou ook voor een tesla, e-nero, of elektrische kona gaan als je echt elektrisch wil rijden, collega's zijn wel tevreden over heb ik t idee.

Ik heb zelf eerste gen id3 maar daar zou ik een grote boog omheen lopen, zelfs als hij uit de lease gaat en hem mij gratis aanbieden zou ik hem nog laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ronald.42 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 18:43:
[...]

Hoeveel die ev beter is voor de planeet is ook nog weer een aparte discussie.
Maar ik denk dat ik er wel ongeveer hetzelfde in sta.
Wij hebben 2 auto's een Opel mokka met knobbel die hoofdzaak naast huis staat.
Die wordt gebruikt als we met het gezin ergens heen moeten, voor boodschappen en nu en dan de aanhangwagen of boottrailer.
De zondagse auto zogezegd.

Voor woon werk rij ik in een Picanto, kost niks, is niks maar brengt me van A naar B.
En ergens zit ik dan wel te kijken om die om te ruilen voor een ev.
We hebben nogal wat overschot aan pv en ik zou prima thuis kunnen laden hetzij met een laadpaal of gewoon met zo'n 230 stopcontact ding.

Maarja dan kom je op het punt dat het picanto ding nog wel een 100K zou moeten kunnen rijden.
Dus dan wordt het de afweging.
Mrb
Brandstof
Comfort
Onderhoud is op die Kia nu ook al niks.

Versus een knappe ev met redelijk actie radius liefst een knobbel dat je niet zit te kutten dat die opel thuis moet zijn als ik wat wil.
Ik werk namelijk ploegen dus dan is het meestal al even plannen dat de opel er staat als ik eens even wat moet met kar of boot.
De actie radius ivm met consignatie dat je wel eens wat onverwachte ritten hebt.

Tja dan kom je al rond de 20K voor een tweedehands en dat vind ik te veel voor wat het me dan opleverd aan comfort/gemak.

Nog maar even overwinteren met de Kia denk ik :+
Goedkoper is om die Picanto eruit te gooien en gewoon met die Mokka naar het werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

stylezzz schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 08:54:
[...]

Ga er niet op in. Typisch een reactie zoals je die vaak op autoblog/telegraaf/ad tegenkomt. ;)
Daar ben ik het wel mee eens hoor. Maar je mag ook onderkennen dat ICE QUA LADEN gewoon makkelijker is dan EV.

Ja EV is de toekomst en beter voor het milieu. Maar het laden is gewoon een achteruitgang tov ICE. Helemaal als je geen eigen oprit hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
FreakNL schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:18:
[...]

Daar ben ik het wel mee eens hoor. Maar je mag ook onderkennen dat ICE QUA LADEN gewoon makkelijker is dan EV.

Ja EV is de toekomst en beter voor het milieu. Maar het laden is gewoon een achteruitgang tov ICE. Helemaal als je geen eigen oprit hebt.
Het maakt mij werkelijk waar niks uit. Inmiddels zijn er zoveel laadpunten (zeker bij mij lokaal) dat ik er niet meer bij nadenk over heel dat tanken/laden strijdtoneel. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Hier overigens nog een topic met vrijwel dezelfde strekking:

EV of benzine, welke? Weinig km's per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Ja EV is de toekomst en beter voor het milieu. Maar het laden is gewoon een achteruitgang tov ICE.
Dat is absoluut geen feit. Veel mensen zullen het met je oneens zijn.
en al helemaal nu laden steeds sneller wordt en steeds breder beschikbaar.
Helemaal als je geen eigen oprit hebt.
Daar wel mee eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

stylezzz schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:21:
[...]

Het maakt mij werkelijk waar niks uit. Inmiddels zijn er zoveel laadpunten (zeker bij mij lokaal) dat ik er niet meer bij nadenk over heel dat tanken/laden strijdtoneel. :P
Ik wil niet te negatief doen over EV maar ik heb geen eigen oprit. En ik rij weleens ineens 600-800km. (2 a 3 keer per jaar). Dus ICE is echt gewoon makkelijker voor mij.

Daarmee wil ik niet zeggen dat ik nooit aan de EV ga.. Integendeel. En de nadelen van het laden zijn ook miniem. Maar we mogen best erkennen dat het in sommige gevallen gewoon makkelijker is om in 1 minuut 600km te laden.

[ Voor 13% gewijzigd door FreakNL op 15-08-2025 09:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
FreakNL schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:24:
[...]

Ik wil niet te negatief doen over EV maar ik heb geen eigen oprit. En ik rij weleens ineens 600-800km. (2 a 3 keer per jaar). Dus ICE is echt gewoon makkelijker voor mij.

Daarmee wil ik niet zeggen dat ik nooit aan de EV ga.. Integendeel.
Ik heb een eigen oprit maar ik laad er nooit, mag dat ook? En ook ik rij wel eens dergelijke afstanden. Snelladertje is ook makkelijk hoor, meteen even plaspauze en een koop koffie. Heel dat 'gezeur' over laden is anno 2025 compleet achterhaald.... Laat iedereen bij zijn keuze, en vul niet vooraf allerlei dingen in om toch maar vooral je ICE te verdedigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
Voor 3k km per jaar zou ik niet zo moeilijk doen en het bezit van een auto zo goedkoop mogelijk houden. Het maakt natuurlijk veel uit hoe de (gezin)situatie is. Als er 1 of 2 kinderen zijn heb je een ander vervoersmiddel nodig dan als je alleenstaand of met 2-en bent.
Ik zou de auto zo klein en licht als mogelijk houden i.v.m. wegenbelasting, verzekering (zware auto's zijn duurder), verbruik, aanschafprijs en onderhoud. Daar komt nog bij dat kleine zuinige, bewezen betrouwbare auto's veel minder afschrijven. Als je een klein zuinig autootje 5 jaar rijdt dan krijg je daar nog steeds een heel mooi bedrag voor terug. Kleine auto's zitten ook wat simpeler in elkaar dus er gaat sowieso minder kapot = lagere reparatiekosten en minder slijtage (o.a. banden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olympusdenk
vogelmans schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 08:58:
[...] Als er door elektrificatie veel minder vraag naar fossiele brandstoffen komt dan zal dat goedkoper worden, de OPEC wil zijn olie ook kwijt […]
Ik denk dat dit een beetje off-topic is en degene niet echt mee geholpen wordt die hulp vraagt.
De hoeveelheid olie is niet zomaar een plas water, waar alleen maar aan een kraantje gedraaid hoeft te worden om olie te verkopen. De wereldwijde olievoorraden zitten in diverse gebieden die met de jaren steeds ontoegankelijker worden (duurder), het is een mooie utopie om van te dromen dat olie voor een schijntje verkocht wordt en niemand het meer wil gebruiken maar helaas ga je er dan ook aan voorbij dat de geboortecijfers in 2e/3e wereldlanden dusdanig hoog liggen dat er nog wel decennia zorgwekkend hoge vraag naar olie en kolen zal blijven. Maar je deze discussie echt goed wilt voeren is één van de draadjes energietransitie echt wel geschiktere plek zoeken naar 'Energietransitie '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[...]

Daar ben ik het niet mee eens, ik rij inmiddels al 6 jaar volledig elektrisch, heb geen oprit, maar wel openbare palen in de straat.

In plaats van tanken, hoef ik alleen te parkeren en de kabel aan te sluiten, volgende ochtend is de auto weer vol.

Rij ik langere afstanden dan 300km (en dat doe ik minder dan 1% van mijn ritten) dan moet je inderdaad je stops gaan plannen, maar dat is voor iedereen aan te raden (elke 2 uur een pauze).

Zolang de gemeente bijblijft met laadpalen plaatsen bespaar ik mijzelf +/- 30 tankbeurten per jaar.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olympusdenk
FreakNL schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:22:
Hier overigens nog een topic met vrijwel dezelfde strekking:

EV of benzine, welke? Weinig km's per jaar.
Ik denk dat juist dat het antwoord wat daar uit is gekomen juist in de situatie van degene die vraagt stelt negatief uit zou vallen omdat met een hybride je het onderhoud van beide werelden hebt, benzine/EV systeem. Dit weegt met klein aantal kilometers toch mee ook qua afschrijving (ik heb zelf hybride gehad, de oplopende wegenbelasting loopt ook gewoon door in de waarde die daardoor daalt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
FreakNL schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:24:
[...]

Daarmee wil ik niet zeggen dat ik nooit aan de EV ga.. Integendeel. En de nadelen van het laden zijn ook miniem. Maar we mogen best erkennen dat het in sommige gevallen gewoon makkelijker is om in 1 minuut 600km te laden.
Toen er nog geen ev's waren en er alleen ice wagens reden werden benzine auto's met een klein tankje en dus kleine actieradius (meestal kleine Japanse auto's) daarop steevast afgerekend. Het werd steevast als stevig minpunt gezien dat je met zo'n klein bereik, meestal toch ruim 400km!, zo vaak langs een tankstation moest. Diesels reden met gemak tussen 800 en 1000+ km ver.
Nu de ev zijn intreden heeft gedaan vind men 400km bereik keurig en is regelmatig 30 min laden ineens geen probleem meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:21

Croga

The Unreasonable Man

vogelmans schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:39:
Toen er nog geen ev's waren en er alleen ice wagens reden werden benzine auto's met een klein tankje en dus kleine actieradius (meestal kleine Japanse auto's) daarop steevast afgerekend. Het werd steevast als stevig minpunt gezien dat je met zo'n klein bereik, meestal toch ruim 400km!, zo vaak langs een tankstation moest. Diesels reden met gemak tussen 800 en 1000+ km ver.
Nu de ev zijn intreden heeft gedaan vind men 400km bereik keurig en is regelmatig 30 min laden ineens geen probleem meer.
Wat er mis ging was dat je met een kleine tank vaak bij het tankstation moest staan.
Onze EV met een range van 350km heeft in anderhalf jaar tijd alles bij elkaar één keer bij een "tankstation" gestaan. Voor de rest is het thuis komen, inpluggen, niet meer over nadenken.

Maar kunnen we de hele voor/tegen EV discussie hier gewoon weg laten? Die wordt al in tientallen topics hier gevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:51
Croga schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:43:
[...]
Onze EV met een range van 350km heeft in anderhalf jaar tijd alles bij elkaar één keer bij een "tankstation" gestaan. Voor de rest is het thuis komen, inpluggen, niet meer over nadenken.
Maar heeft @n00bs een oprit? Dat mis ik in deze discussie.

Anders is terug naar je auto om hem uit te pluggen en een vrije parkeerplek te zoeken nog best vervelend (aan de andere kant, je hoeft maar 1x per 2 weken te laden met zo weinig kilometers). We hebben het over een gebruik van 200 liter benzine per jaar tegen 500kWh elektrisch. Potentiele besparing van 175,- per jaar als elektriciteit 0,45 kost en benzine 2,-. En dan reken ik nog geen extra kosten voor zaken als een laadpas en de incidentele snellader.

Heeft TS een oprit of vind ie het gewoon veel lekkerder rijden dan zou ik het zeker naar een EV kijken :)

Beste is MyWheels/Greenwheels abonnement ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

stylezzz schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:27:
[...]

Ik heb een eigen oprit maar ik laad er nooit, mag dat ook? En ook ik rij wel eens dergelijke afstanden. Snelladertje is ook makkelijk hoor, meteen even plaspauze en een koop koffie. Heel dat 'gezeur' over laden is anno 2025 compleet achterhaald.... Laat iedereen bij zijn keuze, en vul niet vooraf allerlei dingen in om toch maar vooral je ICE te verdedigen.
Niet mee eens.

Ik zeg toch dat de nadelen miniem zijn? Maar als ik naar Normandie rij in de zomer zie ik dikke files bij de laadpalen.. Terwijl ik mijn ICE dan in 1 minuut voltank..

Niet voor een ander invullen aub. (dat zeg je zelf ook al).

Nogmaals, EV is de toekomst, schoner en voor veel mensen prima te doen. Maar ik ben allergisch voor de cognitieve dissonantie van velen.

[ Voor 9% gewijzigd door FreakNL op 15-08-2025 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:13
[...]

Laden is super relaxed. Inderdaad wel met eigen oprit. Nooit meer tanken of die gore tankzooi vasthouden. Heb er altijd een hekel aan met mijn benzineslurper.
Overigens vond ik snelladen toen ik een Tesla had ook relaxed. Binnen NL deed ik dat nooit, maar buiten wel. Je weet altijd dat er plek is van te voren en hoe druk het is. Leuke plekken vaak. In tegenstelling tot die gare tankstations in het buitenland.

Met een caravan is het wel helemaal kak dat laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• obeculen
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 15-08 23:18
Misschien is het al genoemd, maar heb je al naar private lease gekeken? Daar is het ook juist voordelig als je weinig kilometers rijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:35
[...]

Laat iedereen bij zijn keuze,
Ik heb vooral het idee dat het EV kamp dit advies ter harte mag nemen. Elektrisch rijden lijkt haast wel een religie geworden.

Na een jaar of 5 elektrisch rijden stappen wij weer over op een ICE. We kunnen niet wachten ;)

XXXVI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SCIxX
  • Laatst online: 16-08 09:51
[...]

Je kan nog niet eens fatsoenlijk zonder app met een debit kaart betalen bij elke laadpaal. Het systeem is gewoonweg nog niet volwassen, als je met de ongemakken kan leven is dat prima, maar niet doen alsof ze er niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
HeldereM schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:55:
[...]

Maar heeft @n00bs een oprit? Dat mis ik in deze discussie.

Anders is terug naar je auto om hem uit te pluggen en een vrije parkeerplek te zoeken nog best vervelend (aan de andere kant, je hoeft maar 1x per 2 weken te laden met zo weinig kilometers). We hebben het over een gebruik van 200 liter benzine per jaar tegen 500kWh elektrisch. Potentiele besparing van 175,- per jaar als elektriciteit 0,45 kost en benzine 2,-. En dan reken ik nog geen extra kosten voor zaken als een laadpas en de incidentele snellader.

Heeft TS een oprit of vind ie het gewoon veel lekkerder rijden dan zou ik het zeker naar een EV kijken :)

Beste is MyWheels/Greenwheels abonnement ;)
Nee ik heb geen oprit en geen gezin :D
Ik heb wel hier binnen 50 meter laadpalen, voor de langere stukken zou ik als die op de route zijn gebruik willen maken van Tesla snelladers. Prima voor een plas-stop en wat eten/drinken.

Ik vermoed dat de kosten van laden met pas met of zonder abonnement nog steeds veel goedkoper rijden is dan dat ik nu op benzine kwijt ben :-). Daarnaast minder geluid, stank, ellende met veel mechanische onderdelen is wel ontzettend fijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:50
n00bs schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 12:34:
Wellicht zijn er andere betere keuzes, maar gezien hier best veel bezitters zijn van e-auto's, ben ik benieuwd naar jullie ervaringen ook gezien de weinige KM's.
Omdat je maar heel weinig gaat rijden zou ik niet terugdeinzen voor auto's met een wat hogere kilometerstand. Als er 120.000km op staat dan duurt het nog 10 jaar voordat jij op de 150.000km zit.

Ik denk dat je ook voor wat minder geld een prima fijne EV kunt rijden die aan je eisen voldoet.

Renault Zoe
In 2020 kwam de facelift versie uit met een mooier interieur zoals ook in de Clio zit. Het aanbod is goed zoeken want veel Zoe's hebben een huuraccu waar een maandelijks bedrag aan vast zit. Ik zou zoeken naar een exemplaar met een koopaccu of bij de Renault dealer informeren wat het kost om de accuhuur af te kopen en eigenaar te worden van de accu. WLTP actieradius van 385km, EVDB actieradius van 310km.
Dit is een mooi exemplaar voor 14k: https://www.hedinautomoti...ioning-achteruitrijcamera

Mazda MX-30
Ik sluit me bij @DeJurist aan met een stem voor de MX-30. Dat is een hele fijne auto, mits je niets geeft om de (erg beperkte) actieradius. De actieradius is namelijk echt klein en dat maakt dat ze heel rap in waarde zijn gedaald. Maar als dat bij je gebruikt past dan is het een fijne, mooi afgewerkte en verfijnde auto om te rijden.
WLTP actieradius: 200km, EVDB actieradius: 170km
Voor minder dan 13k heb je een mooie: https://www.jvk.nl/p/mazd...ition-36-kwh-43405326-294

Hyundai Ioniq
De originele Ioniq was er met hybride, plug-in hybride en EV aandrijflijnen. De EV past prima in dit rijtje. Niet zo verfijnd als de Mazda maar op elektrisch vlak iets betere actieradius en laadsnelheid.
WLTP: 311km, EVDB actieradius: 250km
Deze kost 14k en staat, met alle opties erop, bij een dealer: https://www.vanmossel.nl/voorraad/s/1651808-hyundai-ioniq

Op ev-database.org kun je goed de elektrische capaciteiten van de auto's vergelijken. Al vind je minder tastbare dingen zoals het fijne rijcomfort van de Mazda daar natuurlijk niet in terug (en dat gevoelsaspect niet vergeten als je voor 15-20k een EV koopt).
https://ev-database.org/s...8441771f6e82e842c4cd02e7b
n00bs schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 12:05:
Ik heb wel hier binnen 50 meter laadpalen
Het niet hebben van een eigen laadpaal zou veel mensen ervan weerhouden. Als je wel de moeite wilt nemen om een laadpaal te zoeken en er niet te lang te blijven kleven* dan is dat helemaal prima natuurlijk.
*je wil niet blijven staan op die laadplek als je auto al volgeladen is, zeker niet als er voor anderen dan geen laadplek meer vrij is
voor de langere stukken zou ik als die op de route zijn gebruik willen maken van Tesla snelladers. Prima voor een plas-stop en wat eten/drinken.
In dit budget heb je niet de snelst ladende auto's, dus je moet wel een flinke plas doen en een flinke koffie drinken voordat je weer wat noemenswaardige erbij geladen hebt.
Ik vermoed dat de kosten van laden met pas met of zonder abonnement nog steeds veel goedkoper rijden is dan dat ik nu op benzine kwijt ben :-). Daarnaast minder geluid, stank, ellende met veel mechanische onderdelen is wel ontzettend fijn.
Simpel gerekend:
EV: 17kWh per 100 km * 0,50 euro per kWh = 8,50 euro per 100km
Benzine: 5 liter per 100 km * 2,25 per liter E5 = 11,25 euro per 100km
Met slechts 3000km per jaar is de financiele besparing wat betreft verbruik dus miniem.

Maar het milieu en het comfort van een EV is ook wat waard. Voor velen weegt dat niet op tegen de nadelen van meer gedoe met laden maar voor jou kan het een persoonlijke afweging zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door roel-online op 15-08-2025 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
[...]

Ik heb wel hier binnen 50 meter laadpalen, voor de langere stukken zou ik als die op de route zijn gebruik willen maken van Tesla snelladers. Prima voor een plas-stop en wat eten/drinken.

Is vooral afhankelijk van de combinatie van je laadpas en laadpaal, maar over het algemeen moet je wel rond de 34 cent per Kwh kunnen slagen. Nog altijd fors goedkoper dan dinosap tanken. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:53
Smart! Kleiner kun je bijna niet. We hebben nog een originele Smart/Mercedes uit 2014 met wel 15 kWh accu. Goed voor 120 in de zomer en 80 km in de winter.
Voor de grote afstanden een Tesla maar we maken meer km met de Smart. Makkelijk parkeren, laden en onderhoud 0. Alleen de APK kost wat geld.
De nieuwe Smarts zijn chinees #1 geen ervaring mee.

[ Voor 8% gewijzigd door geldersscheepje op 15-08-2025 14:01 ]

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:41
Vraagje: weten jullie of er veel spanningsverlies is van een laadkabel van 10m t.o.v. bijv. 7m (Tesla Wall Connector)?

Ik krijg binnenkort mijn Tesla en wil deze graag aan huis laden. Echter zit er een trottoir tussen de ons huis en de parkeerplaatsen. De gemeente komt hiervoor binnenkort een kabelgoot aanleggen, maar het is dus wel fijn om wat speling te hebben waar de auto komt te staan. Met 10m heb ik net wat meer ruimte.

Echter: de Tesla Wall connector komt met een maximum lengte van 7 meter. Is de aanschaf van een andere laadpaal een groot nadeel als het gaat om integratie en opties etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

goldmemberf1 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:07:
Vraagje: weten jullie of er veel spanningsverlies is van een laadkabel van 10m t.o.v. bijv. 7m
dat zal verwaarloosbaar zijn. kun je zelf wel makkelijk vinden met een google opdracht denk ik.

Waarom vraag je dit in andermans topic trouwens? niet zo netjes ;)

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 15-08-2025 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goldmemberf1
de Peer schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:09:
[...]

dat zal verwaarloosbaar zijn. kun je zelf wel makkelijk vinden met een google opdracht denk ik.

Waarom vraag je dit in andermans topic trouwens? niet zo netjes ;)
Oeps, ik had 2 tabs open en wilde deze plaatsen in 'Thuisladen van je EV deel 2', excuus. Mijn post kan verwijderd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ah, +1 voor de MX-30, ze zien er ook nog eens heel mooi uit

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goldmemberf1
De Dacia Spring is nu 200 euro in de lease, lekker goedkoop: https://www.ayvens.com/nl...utos/185251/dacia-spring/

Wel 72 maanden, al kun je 'em voor 40 euro meer naar 48 maanden zetten. Geen slechte deal denk ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02:26
roel-online schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 12:22:
[...]

Omdat je maar heel weinig gaat rijden zou ik niet terugdeinzen voor auto's met een wat hogere kilometerstand. Als er 120.000km op staat dan duurt het nog 10 jaar voordat jij op de 150.000km zit.

Ik denk dat je ook voor wat minder geld een prima fijne EV kunt rijden die aan je eisen voldoet.

Renault Zoe
In 2020 kwam de facelift versie uit met een mooier interieur zoals ook in de Clio zit. Het aanbod is goed zoeken want veel Zoe's hebben een huuraccu waar een maandelijks bedrag aan vast zit. Ik zou zoeken naar een exemplaar met een koopaccu of bij de Renault dealer informeren wat het kost om de accuhuur af te kopen en eigenaar te worden van de accu. WLTP actieradius van 385km, EVDB actieradius van 310km.
Dit is een mooi exemplaar voor 14k: https://www.hedinautomoti...ioning-achteruitrijcamera

Mazda MX-30
Ik sluit me bij @DeJurist aan met een stem voor de MX-30. Dat is een hele fijne auto, mits je niets geeft om de (erg beperkte) actieradius. De actieradius is namelijk echt klein en dat maakt dat ze heel rap in waarde zijn gedaald. Maar als dat bij je gebruikt past dan is het een fijne, mooi afgewerkte en verfijnde auto om te rijden.
WLTP actieradius: 200km, EVDB actieradius: 170km
Voor minder dan 13k heb je een mooie: https://www.jvk.nl/p/mazd...ition-36-kwh-43405326-294

Hyundai Ioniq
De originele Ioniq was er met hybride, plug-in hybride en EV aandrijflijnen. De EV past prima in dit rijtje. Niet zo verfijnd als de Mazda maar op elektrisch vlak iets betere actieradius en laadsnelheid.
WLTP: 311km, EVDB actieradius: 250km
Deze kost 14k en staat, met alle opties erop, bij een dealer: https://www.vanmossel.nl/voorraad/s/1651808-hyundai-ioniq

Op ev-database.org kun je goed de elektrische capaciteiten van de auto's vergelijken. Al vind je minder tastbare dingen zoals het fijne rijcomfort van de Mazda daar natuurlijk niet in terug (en dat gevoelsaspect niet vergeten als je voor 15-20k een EV koopt).
https://ev-database.org/s...8441771f6e82e842c4cd02e7b

[...]

Het niet hebben van een eigen laadpaal zou veel mensen ervan weerhouden. Als je wel de moeite wilt nemen om een laadpaal te zoeken en er niet te lang te blijven kleven* dan is dat helemaal prima natuurlijk.
*je wil niet blijven staan op die laadplek als je auto al volgeladen is, zeker niet als er voor anderen dan geen laadplek meer vrij is

[...]

In dit budget heb je niet de snelst ladende auto's, dus je moet wel een flinke plas doen en een flinke koffie drinken voordat je weer wat noemenswaardige erbij geladen hebt.

[...]

Simpel gerekend:
EV: 17kWh per 100 km * 0,50 euro per kWh = 8,50 euro per 100km
Benzine: 5 liter per 100 km * 2,25 per liter E5 = 11,25 euro per 100km
Met slechts 3000km per jaar is de financiele besparing wat betreft verbruik dus miniem.

Maar het milieu en het comfort van een EV is ook wat waard. Voor velen weegt dat niet op tegen de nadelen van meer gedoe met laden maar voor jou kan het een persoonlijke afweging zijn.
Ik.zou opel Ampera-E toevoegen aan t rijtje. Is vanaf 12k te koop, prima auto met mega-bereik van rond de 400km. Enige 'issue' is langzaam snelladen maar dat hangt van je use case af.

Oh ja, niemand kent deze wagens blijkbaar dus je ziet ze nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
goldmemberf1 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:43:
De Dacia Spring is nu 200 euro in de lease, lekker goedkoop: https://www.ayvens.com/nl...utos/185251/dacia-spring/

Wel 72 maanden, al kun je 'em voor 40 euro meer naar 48 maanden zetten. Geen slechte deal denk ik!
Geen (DC) snellader, kan alleen 1 fase AC laden.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Juup schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 15:10:
[...]

Geen (DC) snellader, kan alleen 1 fase AC laden.
10 euro in de maand extra ;) Is ie nog sneller ook.

https://www.ayvens.com/nl...ck&makemodel=dacia,spring

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Fr33z schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:58:
[...]

Ik.zou opel Ampera-E toevoegen aan t rijtje. Is vanaf 12k te koop, prima auto met mega-bereik van rond de 400km. Enige 'issue' is langzaam snelladen maar dat hangt van je use case af.

Oh ja, niemand kent deze wagens blijkbaar dus je ziet ze nooit.
inderdaad, ik rijd er nu ook al 2 jaar in naar volle tevredenheid. Met als leuke extra een gloednieuwe 64 kWh batterij vanwege de terugroepactie.
Snelladen is beperkt tot 50 kW, en de de winter een heel stuk lager nog.
Maargoed, daarmee kon ik deze zomer gewoon naar Berlijn rijden met halverwege 1 uur pauze.

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 15-08-2025 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
Nou ik zie ze regelmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:02

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

FreakNL schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:06:
[...]

Niet mee eens.

Ik zeg toch dat de nadelen miniem zijn? Maar als ik naar Normandie rij in de zomer zie ik dikke files bij de laadpalen.. Terwijl ik mijn ICE dan in 1 minuut voltank..

Niet voor een ander invullen aub. (dat zeg je zelf ook al).

Nogmaals, EV is de toekomst, schoner en voor veel mensen prima te doen. Maar ik ben allergisch voor de cognitieve dissonantie van velen.
Tja.. ik rijd met Model 3 en caravan al een paar jaar heel Europa door. We zijn nu in Schotland met de combinatie. Kan gewoon zonder stress dus hoezo coginitieve dissonantie.

Om op de vraag van TS terug te komen ?
Hoe zit je rijprofiel eruit met andere woorden hoeveel km zijn je ritten ?

Wij hebben als eerste auto een Model 3 en dat is een uitstekende km vreter door de efficiëntie en laadsnelheid. Onze tweede auto is een i3s 94ah , écht een hele leuke auto die veel rijplezier geeft maar voor lange ritten van >200km minder geschikt door de beperkte laadsnelheid en actieradius. Gezien ons rijprofiel totaal niet van belang. De I3 staat als uitermate betrouwbaar bekend en heeft een laag gewicht wat gunstig is voor de mrb.

Stellantis zou ik laten staan, evenals de Zoë. De i3, e-Golf /Citigo, Ampera, Kona, e-Niro, model 3 is enorm betrouwbaar. Leaf en de oudere e-Soul is degradatie een punt.

Een slimme keuze valt of staat met een afstemming op je rijprofiel.

[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 15-08-2025 18:20 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

ik zag eens een factuur van een Tesla eigenaar die zijn batterij moest vervangen buiten garantie, want hij had van het één op het andere moment nog maar een range van minder dan 70KM o.i.d.
hij koos voor vervanging met een tweedehands batterij, die koste nog steeds rond 15.000,-
het arbeidsloon van de tesla gecertificeerde monteur was ook best pittig. 200+ ex btw of zoiets.

aanschaf van een gebruikte EV hangt m.i. sterk van het restvermogen van de batterij af èn of er nog fabrieksgarantie op de batterij is voor minimaal een jaar of 2.

edit: wat mij ook verleidelijk lijkt is een dikke eerste generatie e-tron fiksen voor weinig (range valt tegen maar als je weinig lange afstanden rijdt geeft dat niet en je hebt dan wel een waanzinnig luxe suv) echter ga je dan over een paar jaar kapot aan de wegenbelasting vanwege het gewicht.

[ Voor 21% gewijzigd door JJ Le Funk op 15-08-2025 19:04 ]

:twk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

JJ Le Funk schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 18:22:
ik zag eens een factuur van een Tesla eigenaar die zijn batterij moest vervangen buiten garantie, want hij had van het één op het andere moment nog maar een range van minder dan 70KM o.i.d.
hij koos voor vervanging met een tweedehands batterij, die koste nog steeds rond 15.000,-
het arbeidsloon van de tesla gecertificeerde monteur was ook best pittig. 200+ ex btw of zoiets.

aanschaf van een gebruikte EV hangt m.i. sterk van het restvermogen van de batterij af èn of er nog fabrieksgarantie op de batterij is voor minimaal een jaar of 2.
Ja je kan pech hebben maar dit soort gevallen zijn echt heel zeldzaam, daarnaast zijn er steeds meer onafhankelijke gespecialiseerde reparatie bedrijven.

Mocht je hier toch onzeker over zijn dan kan je bij Univé tegenwoordig je accu verzekeren voor defecten.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

revolution-nl schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 18:16:
[...]

Tja.. ik rijd met Model 3 en caravan al een paar jaar heel Europa door. We zijn nu in Schotland met de combinatie. Kan gewoon zonder stress dus hoezo coginitieve dissonantie.

Om op de vraag van TS terug te komen ?
Hoe zit je rijprofiel eruit met andere woorden hoeveel km zijn je ritten ?

Wij hebben als eerste auto een Model 3 en dat is een uitstekende km vreter door de efficiëntie en laadsnelheid. Onze tweede auto is een i3s 94ah , écht een hele leuke auto die veel rijplezier geeft maar voor lange ritten van >200km minder geschikt door de beperkte laadsnelheid en actieradius. Gezien ons rijprofiel totaal niet van belang. De I3 staat als uitermate betrouwbaar bekend en heeft een laag gewicht wat gunstig is voor de mrb.

Stellantis zou ik laten staan, evenals de Zoë. De i3, e-Golf /Citigo, Ampera, Kona, e-Niro, model 3 is enorm betrouwbaar. Leaf en de oudere e-Soul is degradatie een punt.

Een slimme keuze valt of staat met een afstemming op je rijprofiel.
Die Tesla zal best betrouwbaar en zuinig zijn. Dat weerleg ik ook niet.

Maar de TS hoeft met deze kilometrage ook helemaal niet elektrisch te rijden. Het mag wel overigens.

Ik zou persoonlijk een leuke fun-auto uitkiezen. En iets ouder want voor de verwachte kilometers hoeft het niet nieuw te zijn en zou ik dat persoonlijk ook zonde van het geld vinden.

Ik zou bij een dergelijk laag kilometrage persoonlijk niet in een saaie Kia gaan rijden. Maar dat is wel echt persoonlijk hè… Geen idee of de TS er ook zo over denkt…

Hij zegt ook niks over afmetingen, bijvoorbeeld. Dus ik kan hier wel MX-5 roepen of DS3 of Mini maar misschien wil hij wel een SUV?

[ Voor 8% gewijzigd door FreakNL op 15-08-2025 20:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Precies. Met 3k km en zo'n budget kocht ik wel wat anders. Doe eens gek, een Lexus LS430? Een leuke Mazda RX8? Of een Volvo S80 V8 of T6

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
-tom-562 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 19:57:
Precies. Met 3k km en zo'n budget kocht ik wel wat anders. Doe eens gek, een Lexus LS430? Een leuke Mazda RX8? Of een Volvo S80 V8 of T6
Reserveer dan welk een paar K per jaar voor onderhoud en reparaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

stylezzz schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 20:36:
[...]

Prima toch. 10k voor de auto en 10k voor onderhoud de aankomende jaren :) alhoewel dat met al die auto's mee valt, en die Lexus al helemaal natuurlijk (ik verwacht dat een VW Golfje duurder in onderhoud is)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Goed verhaal, TS vraag expliciet advies voor een elektrische auto, geen advies voor een fossiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Hij vraagt helemaal niet expliciet om EV.

Met (bijv) die Lexus heb je gewoon een betrouwbare auto te pakken verder.

[ Voor 48% gewijzigd door FreakNL op 15-08-2025 21:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

stylezzz schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 20:36:
[...]

Met 3k per jaar? Hahaha. Dat is APK en beurtje elke 2 jaar, meer niet….

We doen nu net of elke ICE van ellende uit elkaar valt en elke EV de heilige graal is… Wat een onzin….

Mijn ouders rijden al sinds 2015 in een 2014 (jonge occasion toen) CX5. Ook laag in de kilometers (10k/jaar) en rustige rijstijl. Die hebben nooit wat ermee en de beurten vallen ook reuze mee…

[ Voor 20% gewijzigd door FreakNL op 15-08-2025 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

FreakNL schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 21:25:
[...]

We doen nu net of elke ICE van ellende uit elkaar valt en elke EV de heilige graal is… Wat een onzin….
Idd. Koop een Stellantis EV en als je pech hebt moet je elk jaar een nieuwe boordlader kopen, ook met 3k km :')

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
[...]

Mijn ouders rijden al sinds 2015 in een 2014 (jonge occasion toen) CX5. Ook laag in de kilometers (10k/jaar) en rustige rijstijl. Die hebben nooit wat ermee en de beurten vallen ook reuze mee…
Mijn opa is ook 100 geworden met sigaren roken. Zegt helemaal niks.... allemaal n=1 ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Dat die EVs lage onderhoudskosten hebben is natuurlijk ook omdat het stuk voor stuk jonge auto’s zijn.

Newsflash, bij een jonge ICE heb je ook lage onderhoudskosten. Ik heb mijn 2018 Jeep nu bijna 6 jaar en ik zit ook gewoon onder de 2500 euro aan totale beurten/kosten gedurende bezit. Inc 1x dist riem en waterpomp. Ex banden wel, maar dat heb je met een EV ook. En dat is nog dealer-onderhouden ook tm 2024 (sinds dit jaar ga ik naar de universele want einde fabrieksgarantie). Onderhoud zal bij een EV best lager zijn maar de aanschafprijs is daar ook naar.

Het scheelt allemaal niet zoveel. Wat echt kosten bespaart is gewoon minder rijden.

[ Voor 21% gewijzigd door FreakNL op 15-08-2025 21:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Leuk, niet iedereen wil een ICE rijden. Comfort mag ook best wat kosten. Om die reden komt er hier ook geen ICE meer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
FreakNL schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 21:35:
Dat die EVs lage onderhoudskosten hebben is natuurlijk ook omdat het stuk voor stuk jonge auto’s zijn.

Newsflash, bij een jonge ICE heb je ook lage onderhoudskosten. Ik heb mijn 2018 Jeep nu bijna 6 jaar en ik zit ook gewoon onder de 2500 euro aan beurten/kosten. Inc 1x dist riem en waterpomp. Ex banden wel, maar dat heb je met een EV ook. Onderhoud zal bij een EV best lager zijn maar de aanschafprijs is daar ook naar.
True... en ik ga absoluut niet beweren dat je bij een EV geen onderhouds of reparatiekosten gaat hebben. Er zit immers veel meer aan een auto dan een motor of accu wat ook allemaal kapot kan gaan of gewoonweg vervangen moet worden na verloop van tijd. En ja, een gemiddelde gezinssloep zal ook minder snel problemen krijgen als de 'leuke autos' die hierboven al werden aangehaald. Het zit allemaal in de nuances...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

FreakNL schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 21:23:
Hij vraagt helemaal niet expliciet om EV.
Wat snap je niet aan de TT “ Advies voor 2e hands elektrische auto”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

revolution-nl schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 21:40:
[...]

Leuk, niet iedereen wil een ICE rijden. Comfort mag ook best wat kosten. Om die reden komt er hier ook geen ICE meer in.
Ja maar dat is een hele andere discussie. Wat ik me ook kan voorstellen. Autorijden is ook emotie. En het kost ook gewoon altijd geld.

Ik ageerde meer op de stelling dat je op ICE leegloopt qua onderhoud. Dat hoeft niet zo te zijn, zeker niet bij 3k/jaar

[ Voor 13% gewijzigd door FreakNL op 15-08-2025 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

revolution-nl schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 21:42:
[...]

Wat snap je niet aan de TT “ Advies voor 2e hands elektrische auto”
Die had ik gemist. Maar eens en mea culpa. De TS leest verder niet als expliciet EV.

Ik zou ( als het echt een expliciete wens is) dan als TS voor een gerenommeerde EV gaan. Niet een merk wat toevallig EV erbij doet..

[ Voor 19% gewijzigd door FreakNL op 15-08-2025 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
FreakNL schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 21:42:
[...]

Ja maar dat is een hele andere discussie. Wat ik me ook kan voorstellen. Autorijden is ook emotie. En het kost ook gewoon altijd geld.

Ik ageerde meer op de stelling dat je op ICE leegloopt qua onderhoud. Dat hoeft niet zo te zijn, zeker niet bij 3k/jaar
Niet voor iedereen is autorijden emotie. Sterker nog... ik denk dat het dat ook niet is voor de TS. Voor sommigen is het gewoon een vervoermiddel van a naar b....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

stylezzz schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 21:51:
[...]

Niet voor iedereen is autorijden emotie. Sterker nog... ik denk dat het dat ook niet is voor de TS. Voor sommigen is het gewoon een vervoermiddel van a naar b....
En dan nog, net alsof een EV geen rijders auto kan zijn waar je plezier aan kan beleven….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
revolution-nl schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 21:52:
[...]

En dan nog, net alsof een EV geen rijders auto kan zijn waar je geen plezier aan kan beleven….
Nu is autorijden zeker wel een stukje emotie voor mij, en met inmiddels 10 jaar ervaring in elektrisch rijden is voor mij persoonlijk de conclusie dat het zoveel comfortabeler rijd dat ik geen ICE meer overweeg.
Pagina: 1 2 Laatste