Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaikoW
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09-09 22:45

HaikoW

International man of mystery

Topicstarter
Na het opwaarderen van onze glasvezel willen we met meerdere computers in huis gelijktijdig gebruik kunnen maken van 1Gbps snelheid. De Asus router is met de 10Gbps UTP WAN poort verbonden aan de 10Gbps UTP poort van de Huawei ONT. Onze HPE InstantOn 1930 switch ondersteunt 10Gbps verbindingen met SFP+ en de Asus heeft ook een vrije SFP+ poort. De switch staat achter de router.

Twee aparte SFP+ connectors met een losse kabel vond ik wat prijzig, ook omdat de Router en de switch naast elkaar staan. Een DAC van rond de EUR 100 werd dus een interessante optie. De keuze viel op de HPE J8291D DAC welke in de compatibilitijdslijst van HPE staat. Ik kon geen kabel vinden die zowel bij ASUS als HPE op de compatibiliteitslijst staat dus deze besteld.

Vanmiddag na het werk aan de slag gegaan: Na het insteken van de kabel in de respectievelijke connectoren werd na een goede "klik" de verbinding gemaakt: In de GUI van de Asus werd de SFP poort als "connected" weergegeven, ook het SFP+ lampje op de router flikkerde wild. Op de switch werden de lampjes van de SFP+ poort niet meteen groen.
Switch opnieuw opgestart, de lampjes bij de SFP+ connector werden hierna groen, echter er werd geen internet signaal doorgegeven.
Router hierna ook opnieuw opgestart, maar het probleem werd niet verholpe. Uiteindelijk de CAT-5 1Gbps kabel teruggeplaatst, reboot van de switch gedaan en alles werkte weer normaal.

Wat zie ik hier over het hoofd? Heeft iemand anders een werkende 10Gbps verbinding tussen de RT-BE88U en een (InstantON) switch voor elkaar gekregen?

[ Voor 4% gewijzigd door HaikoW op 14-08-2025 12:33 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat zegt de InstantOn software over de SFP+-poort als je de DAC erin hebt zitten? Niet stiekem toegewezen aan een andere VLAN oid?

Normaliter is DAC redelijk verstand op nul en erin klikken, maar compatibility in SFP(+) wereld is een omgekeerd verhaal: vage AliExpress meuk slikt nagenoeg alles terwijl merkspul vaak enorm kieskeurig kan zijn. Dat gezegd, je hebt het uit de HPE-lijst gekozen en dat is waar je problemen lijkt te hebben.

Oslik blyat! Oslik!

• HaikoW

HaikoW

Topicstarter
Vanmorgen de DAC weer geplaatst.
Zolang we bestaande UTP kabel tussen de router en de switch erin zit kan ik gebruik maken van internet.
Zodra ik de UTP kabel verwijder gaat de switch offline.

Hoe ziet het eruit in de InstantOn software:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3aseb00Gaa6Hv9rtWPM2a8-t_4c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7eOWeghEScg3bA78uw5B8BZY.png?f=fotoalbum_large
Er is verbinding.
Er wordt een network loop geconstateerd (wat logisch is want de UTP kabel zit er nog steeds in)
Er is (een beetje) verkeer tussen de router en de switch. (op het moment dat ik het screenshot maakte toevallig 0bps download)

Bij de Asus ziet het er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ptX-957sqFw-m4qHinFW2yyUmow=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FPT1MQe4DgbOSfUn2xaRCdgK.png?f=fotoalbum_large
De SFP+ poort wordt gezien en werkt (groen)

Als ik bovenstaande zie denk ik dat er een verbinding is en er wordt verkeer doorgestuurd dus alles zou moeten werken. Als er een compatibiliteits issue is zou of de Asus of de HPE een foutmelding moeten geven en zou er ook geen verbinding zijn. Echter alles staat op groen en de router en de switch praten met elkaar. Het klinkt mij (als niet deskundige) niet logisch om te zeggen dat er een compatibilteitsprobleem is met de DAC. Wat denken jullie? Toch andere DAC proberen?

Ik heb ook nog even gekeken naar VLAN. Onze ISP is Odido dus op de 10G WAN poort (UTP) is VLAN300 geconfigureerd. Op de switch is geen VLAN(1)MIJNNETWERKNAAM niets geconfigureerd.

• huubhuub
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:28
Volgens mij als je VLAN300 via de IPTV tab heb ingesteld dan gebruikt de ASUS altijd de UTP 10G als WAN. Heb je dit gedaan ? Je VLAN300 moet je instellen bij de WAN instellingen (802.1Q) op de ASUS. Dan kun je de SFP+ als WAN gebruiken, anders blijft het een LAN poort waarop de ASUS niet "luistert" voor internet.

Wat zegt het icoontje in je tab "network map" (dat blauwe internet logo)

bv :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wtAjTLeGd-1ByM2XjeNWi808imA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Jh46fBtNqbSXw1MA1mTBQPhW.png?f=user_large

Dat blauwe logo moet dan bij de SFP poort staan zodat de ASUS deze gebruikt voor internetverkeer.

Edit :

nvm, zie dat je je switch VOOR de ASUS hebt staan.... dan gaat bovenstaande niet op denk ik (aangezien je de SFP als LAN wil gebruiken). Ik heb mijn bericht laten staan ter lering ende vermaeck.

[ Voor 66% gewijzigd door huubhuub op 14-08-2025 12:20 ]

Always bet on Huub

• HaikoW

HaikoW

Topicstarter
Ah, dit was ik vergeten toe te voegen in mijn originele post, ik zal het daar ook even toevoegen: De Asus router is met de 10Gbps UTP WAN poort verbonden aan de 10Gbps UTP poort van de Huawei ONT.

Het plan is om de SFP+ van de Asus router te gebruiken om met een 10Gbps DAC te verbinden naar de SFP+ poort van een HPE InstantOn 1930. Deze switch staat dus achter de router en is momenteel verbonden met de switch via de LAN2 poort van de Asus.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:00

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

He kan even duren als je de lan kabel eruit trekt voor switch/routers een ok geven en het verkeer laten routen via de nieuwe weg.

edit: Als de switches dicht bij elkaar staan is een DAC altijd de juiste verbinding, want dat is eignelijk gewoon een netwerk patch kabel voor hoge snelheden en dus geen omzettingen nodig van het ene signaal naar het andere suignaal.

[ Voor 47% gewijzigd door Damic op 14-08-2025 12:55 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• HaikoW

HaikoW

Topicstarter
Damic schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 12:45:
He kan even duren als je de lan kabel eruit trekt voor switch/routers een ok geven en het verkeer laten routen via de nieuwe weg.
Hoeveel tijd zou jij het geven? Ik heb gisteren ongeveer 15 minuten gewacht voordat ik de UTP kabel weer terugplaatste. De HPE InstantOn staan niet bekend om hun snelheid met rebooten etc.

[ Voor 8% gewijzigd door HaikoW op 14-08-2025 13:25 ]

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Normaal moet je niet rebooten gewoon in pluggen, wachten en klaar.

Ik zou je pc/laptop in pluggen in de HPE switch zodoende dat je de status van de poort kunt volgen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:46

nelizmastr

Goed wies kapot

Damic schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:29:
Normaal moet je niet rebooten gewoon in pluggen, wachten en klaar.

Ik zou je pc/laptop in pluggen in de HPE switch zodoende dat je de status van de poort kunt volgen.
Het enige wat je dan wel moet hebben is internet via een andere route, want je kunt een instant-on apparaat normaliter alleen beheren via een online portaal, of je moet alles omschakelen naar lokaal (maar dat is contraproductief).

I reject your reality and substitute my own

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

nelizmastr schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:19:
[...]

Het enige wat je dan wel moet hebben is internet via een andere route, want je kunt een instant-on apparaat normaliter alleen beheren via een online portaal, of je moet alles omschakelen naar lokaal (maar dat is contraproductief).
Haaaaaaaa, dat wist ik niet. Wat een rommel :+ maar als ze bij elkaar staan is het gewoon herpluggen van wat patch kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaikoW

HaikoW

Topicstarter
Heb nog wat verder in de configuratieopties van de router gekeken en zag dat ik de 802.1Q tagging van VLAN ID 300 nog niet aangezet had. Na het opnieuw verbinden van de DAC kabel bleek dit echter niet het probleem op te lossen.
dion_b schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 23:38:
Normaliter is DAC redelijk verstand op nul en erin klikken, maar compatibility in SFP(+) wereld is een omgekeerd verhaal: vage AliExpress meuk slikt nagenoeg alles terwijl merkspul vaak enorm kieskeurig kan zijn.
Ik heb twee andere DAC kabels besteld:
- 10Gtek (staat op de QVL lijst van de Asus router)
- MikroTik XS+DA0001 (heeft bij mij goede reputatie)

De 10Gtek gaf een foutmelding bij de InstantOn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1FUxCav2TCxJas8jvYbh6ni3H5Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0NjKPYJvCad916dH7OLiisqo.png?f=user_large

De Mikrotik geeft geen foutmelding in de switch en ook niet in de router. _/-\o_
UTP kabel tussen de switch en router verwijderd en de verbinding viel weg dus de router opnieuw opgestart en hierna de switch.
De eerste paar minuten gaat het goed
- Het "cloud" lampje op de switch brandt groen (de switch is succesvol verbonden met internet)
- De access points die middels PoE verbonden zijn met de switch zijn opgekomen en verbonden
Hierna gaat het echter weer fout: de verbinding met internet gaat verloren en het netwerk gaat offline.

Even de logfiles van de router bekijken:

1. De MikroTik-kabel werkt:

Aug 16 08:07:56 kernel: Vendor Name : MikroTik
Aug 16 08:07:56 kernel: Part Number : XS+DA0001
Aug 16 08:07:56 kernel: * Opticaldet: Unknown optical module - using default configuration
De router herkent de MikroTik-kabel, maar geeft aan dat het een onbekende module is. Dit is normaal, omdat de kabel niet officieel op de QVL-lijst van ASUS staat. De router gaat verder met een standaardconfiguratie en de verbinding komt tot stand. De kabel is niet het probleem. _/-\o_

2. De fysieke verbinding is succesvol:

Aug 16 08:08:07 kernel: eth9 (Int switch port: 6) (Logical Port: 6) (phyId: 7) Link Up at 10000 mbps full duplex AN: Off
De SFP+-poort (eth9) van de router heeft een stabiele verbinding met de switch op 10 Gbps met full duplex :)

3. Het echte probleem: dropped packets:

Aug 16 08:08:06 kernel: DROP IN=vlan300 OUT= MAC=... SRC=152.53.227.109 DST=31.201.227.186 ...
Aha! De logfile staat vol met "DROP IN=vlan300"-meldingen. De router ontvangt VLAN-tag 300 verkeer, maar gooit dit weg omdat het niet weet waar het heen moet. De router stuurt de internetpakketten niet correct door over de SFP+-poort.

VLAN profiel aanmaken op de router:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mc6p07HSFpUZJnYrkudy5D8f52Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jEoEGKhkmLtc4hiVlS2GP1sc.png?f=fotoalbum_large
Check

VLAN profiel assignen aan de SFP poort....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ptX-957sqFw-m4qHinFW2yyUmow=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FPT1MQe4DgbOSfUn2xaRCdgK.png?f=fotoalbum_large
Gaat niet, is greyed out

7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Wat staat er onder Mode. Want nu staat er ALL, dat wil zeggen dat al het verkeer erover gaat. Wel raar dat het met de gewone rj45 wel goed ging en die staan hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaikoW

HaikoW

Topicstarter
Onder Mode heb je naast <All(Default)> ook de opties <Access> en <Trunk>
Als ik <Access> kies kan ik wel de VLAN300 optie kiezen

[ Voor 28% gewijzigd door HaikoW op 16-08-2025 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Lijkt me toch iets niet goed te staan kwestie van inkomend verkeer, vermits al de poorten hetzelfde staan en het wel daarvoor werkte.

Juist gezien maar de router dat je zegt heeft volgens de afbeelding maar 1 SFP+ poort :/ edit verkeerd gelezen

[ Voor 6% gewijzigd door Damic op 16-08-2025 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaikoW

HaikoW

Topicstarter
Heb de SFP+ nu zo geconfigureerd dat deze op <Access> mode staat en VLAN300 profiel gebruikt.
UTP eruit en de switch verliest weer de verbinding.

Het moet echt een instelling zijn in de router.
Firewall op de router uitgeschakeld
AdGuard voor DNS over TLS: ook uitgeschakeld
UTP eruit en weer verliest de switch zijn verbinding met de router

De Switch is inmiddels van gedachte veranderd dat ie de MikroTik DAC toch unsupported verklaart - de state van de poort is overigens nog wel steeds "good" - dus ga het nog even proberen met de originele DAC van HP.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MhaNYsaV3DmEllMi78qXcGqBnt0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5fZanGKzs390vegSWDRsaXhC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaikoW

HaikoW

Topicstarter
Ik denk dat alle instellingen in de router goed staan en heb zojuist een case geopend bij Asus, keep you posted over de uitkomst hiervan.

Even wat advies gevraagd over de post zelf: De titel ([Asus RT-BE88U] SFP+ koppeling met switch via DAC werkt niet) is nu niet meer correct: met de Mikrotik DAC werkt de fysieke koppeling tussen de router en de switch prima. Het probleem is de configuratie van de VLAN op de Asus.
Moet ik de titel nu aanpassen naar bijvoorbeeld [Asus RT-BE88U] VLAN300 configuratie met DAC of deze post laten voor wat het is en een nieuwe openen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:33
Dac kabels zijn extreem gevoelig voor compatibiliteit en ik vermoed dat het probleem bij de Asus ligt.
Die hebben op dat gebied zo wie zo een slecht track record.

Dac kabels worden over het algemeen binnen hetzelfde merk gebruikt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1