Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:00
Ik ben op zoek naar een 98 inch of 100 inch tv

Mijn budget is max 2k, liefst minder

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om tv te kijken + streamingsdiensten en de kids kijken weleens naar videofragmenten op YouTube.

Ik heb nu een Samsung 55NU8000 100 hz gekocht in maart 2019.
Ik wil eigenlijk een grotere tv omdat vanaf de bank de kijkafstand 5,5 meter is. Ik wil een goed beeld en dus qled of mini-led (heb ik mij laten vertellen).

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb 2 TCL tv's gevonden voor 2k waarbij er 1 in de aanbieding is.

https://www.mediamarkt.nl...Ek1F8fXppP6MaAjKREALw_wcB

Welke vragen heb je hier nog over?
- Welke van beide tv's is beter en waarom is deze beter?
- Adviseren jullie TCL (ik kon het merk niet) of hebben jullie een andere/betere tv gespot?

[ Voor 3% gewijzigd door Bravertal op 12-08-2025 20:45 ]

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Beste antwoord (via Bravertal op 13-08-2025 13:01)

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:35
Ik wil eigenlijk een grotere tv omdat vanaf de bank de kijkafstand 5,5 meter is. Ik wil een goed beeld en dus qled of mini-led (heb ik mij laten vertellen).
QLED en MiniLED zeggen niks over de beeldkwaliteit, dit zijn respectievelijk een quantum dot filter voor een bredere kleurenbereik en een lichtbron dat het LCD paneel verlicht.

De beeldkwaliteit van online content is helaas ondermaats, en hoe groter het formaat van de TV des te sneller je te maken krijgt met de nadelen van de matige content kwaliteit. Ook zullen de beperkte dimming zones en aansturing van een 98'' eerder door de mand vallen.

Persoonlijk zou ik een maatje kleiner kiezen bij jullie kijkafstand, het budget verhogen en voor de TCL 85'' C8K kiezen, de meerprijs die je ervoor betaald is het dubbel waard doordat je er veel meer TV voor krijgt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:25
@Bravertal
2K voor 98" zal je keuze erg beperkt zijn. Wil je kwaliteit zal je een minder grootte TV moeten kiezen. Nu zit je te kijken naar de goedkoopste TV die 98" groot is.

TCL is één van de grootste fabrikanten uit China en maakt prima tv's. Sowieso worden er tegenwoordig niet echt slecht TV meer gemaakt.

PS: bedenk wel dat 98" echt enorm groot is, 2.5m doorsnede en ruim 2.20cm breed.
Persoonlijk zou ik voor de 75" gaan. Ten opzichte van een 55" ga je er al enorm op vooruit. En hij is "maar" 999 euro. Je zou dus 2 van die tv's kunnen kopen voor hetzelfde geld.

[ Voor 29% gewijzigd door chrisborst op 12-08-2025 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
Ik besef dat ik aan de onderkant van de markt zoek. Ik ben bij de MM geweest om het formaat te aanschouwen. Het is groot maar wel passend (vind ik). 75 inch wilde ik eigenlijk ook maarja, bigger is better, toch? Voor mijn gevoel is 75 inch wel een verbetering maar niet passend bij de kijkafstand.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:50

Wok

Dakloos...

Weet je echt zeker dat je minimaal 98" wilt?

Vrienden van mij hebben recent een 85" opgehangen (weet even niet welk type/model, maar zeker geen OLED), ook met een kijkafstand van ruim vijf meter en dat vond ik een mooi formaat voor die afstand.

Afgelopen week was ik bij andere vrieden die recent een 77" OLED hebben opgehangen op een kijkafstand van ~3,5 meter (vergelijkbaar bij mij thuis - ik heb momenteel een 58" non-OLED hangen) en dat vond ik voor die afstand op zich wel gaaf, maar ook wel een tandje overkill...

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Freshouttheoven
QLED en MiniLED zeggen niks over de beeldkwaliteit, dit zijn respectievelijk een quantum dot filter voor een bredere kleurenbereik en een lichtbron dat het LCD paneel verlicht.

De beeldkwaliteit van online content is helaas ondermaats, en hoe groter het formaat van de TV des te sneller je te maken krijgt met de nadelen van de matige content kwaliteit. Ook zullen de beperkte dimming zones en aansturing van een 98'' eerder door de mand vallen.

Persoonlijk zou ik een maatje kleiner kiezen bij jullie kijkafstand, het budget verhogen en voor de TCL 85'' C8K kiezen, de meerprijs die je ervoor betaald is het dubbel waard doordat je er veel meer TV voor krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
Ik blijf mij nog even oriënteren, misschien neem ik de 85 inch tv ook mee in mijn keuze. Daarnaast kan ik wachten tot Black Friday (ik weet niet of ik daar genoeg geduld voor heb).

Voor nu wordt het weer een ritje naar de MM om het formaat te aanschouwen. Als er nieuwe ontwikkelingen zijn dan kom ik hier terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:32

Major_ton

Shoot!

Zoveel mensen, zoveel meningen. Voor mij kan het beeld niet groot genoeg zijn, maar ik wil óók kwaliteit. Ik kijk vanaf 4,5 meter naar een 77" OLED en dat vind ik eigenlijk (veel) te klein. Regelmatig flirt ik met het idee om 98" TV te kopen, maar de stap terug in kwaliteit durf ik niet aan. Ik kijk hoofdzakelijk in het donker, dus OLED is dan wel zo leuk. De stap van 77" naar 83" vind ik te klein en 97" OLED is nog belachelijk duur.

Voor € 2K,- koop je een leuke 98" TV en je krijgt héél veel TV voor je geld. Los van al het advies gaat het vooral om hoe jij TV kijkt. Als jij niet perse in het donker een perfect contrast met absoluut zwart zoekt, dan zijn de genoemde TCL modellen echt wel leuk. Geef je wat meer uit, dan krijg je ook meet natuurlijk. Jij alleen kan bepalen of dat het waard is. Soms maakt de winst in formaat meer goed dan het (beperkte) verlies in kwaliteit. En in jouw geval ga je er van een 55NU8000 op alle fronten op vooruit! Laat je niet gek maken door alle puristen hier op het forum (inclusief mijzelf haha).

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
Major_ton schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 15:44:

En in jouw geval ga je er van een 55NU8000 op alle fronten op vooruit!
Genoemde tv's zijn beter dan mijn huidige tv, inclusief beeldscherm?

Mijn huidige tv vond ik perfect totdat we besloten om de bank tegen de muur te zetten waardoor de kijkafstand 5,5 meter is geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
TCL biedt veel bang for the buck echter maken ze er een zooitje van betreft modelnaam-aanduiding .

De 98P8K is imo geen vooruitgang betreft beeldkwaliteit, uiteraard wel betreft immersie. Dit model maakt gebruik van global dimming in tegenstelling tot de 98C6K die over 512 dimming zones beschikt.

De C6K is in deze dus de betere TV en biedt zoals Major_ton al aangaf, heel veel TV voor het geld. In de basis wint immersie het van beeldkwaliteit, net als dat je liever goed geluid hebt in samenhang met een kleinere tv dan slecht geluid in samenhang met een grotere TV; draait het met name om beleving. Uiteraard in de marge.

Wanneer je liever een 98'' TV hebt, en je bent enigszins kritisch betreft beeldkwaliteit, kun je eventueel ook de C7K reeks in de gaten houden qua prijzen, deze zal binnenkort wel weer een keer onder de 3k zakken. Dan krijg je 2048 dimming zones en is dit wellicht de ideale gulden middenweg.
Mijn huidige tv vond ik perfect.
Jouw huidige TV past vier keer in een 98'' TV, laatstgenoemde biedt 217% meer beeldoppervlakte. Terwijl je naar dezelfde content gaat kijken. Hierin zit dus een wezenlijk verschil, wanneer je niet veel om beeldkwaliteit geeft zul je prima uit de voeten kunnen met een C6K, geef je wel om beeldkwaliteit zou het wel eens aardig kunnen tegenvallen vandaar deze kanttekening ;).

Formaat aanschouwen in de winkel heeft geen zin, doordat het allemaal een stuk kleiner oogt. Hier tegenover staat dat een formaat ook weer snel wendt, het is dus persoonlijk waar je goed aan doet haha.

Is de bank ~ 60 cm naar voren schuiven een idee? Dan kun je daar eventueel achterspeakers kwijt van een surroundset of soundbar, en 85'' kiezen of het lekker bij 98'' houden. Immersief beeld vraagt natuurlijk ook om relatief goed geluid zodat de beleving in balans is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Bravertal schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:17:
[...]

Genoemde tv's zijn beter dan mijn huidige tv, inclusief beeldscherm?

Mijn huidige tv vond ik perfect totdat we besloten om de bank tegen de muur te zetten waardoor de kijkafstand 5,5 meter is geworden.
De C6K is wat helderheid en kleurbereik nagenoeg gelijk aan de NU8000. Wat de C6K extra biedt tav de NU8000 is een local dimming backlight met +/- 500 zones voor de 98" versie. Dit zorgt voor een behoorlijk verbeterd contrast. Dus je gaat er zelfs wat op vooruit (los van het formaat). Als je blij bent met het beeld van de NU8000, dan ga je zeker ook blij zijn met het beeld van de C6K. Wil je écht nog een stap vooruit maken, dan kan je de C7K overwegen, die is soms in de aanbieding voor ongeveer € 2.500,-. Op dit moment helaas niet en ik durf niet te zeggen wanneer de prijs weer zakt. De kleuren, helderheid en contrast zijn dan nog beter, met name voor HDR content.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
Net toch nog even bij de MM geweest. De C6K vind ik een mooie tv qua formaat maar ook qua beeld. Er stond ook een Hisense van 100 inch bij, die vond ik niets qua beeld. LG had hele mooie (dure) schermen maar dat is boven mijn budget.

Pffff, toch nog effe over nadenken.

Update:
Als ik de C6K vergelijk met de 98T8C, welke raden jullie mij dan aan?

https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp

[ Voor 27% gewijzigd door Bravertal op 13-08-2025 20:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Bravertal schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 19:14:
Net toch nog even bij de MM geweest. De C6K vind ik een mooie tv qua formaat maar ook qua beeld. Er stond ook een Hisense van 100 inch bij, die vond ik niets qua beeld. LG had hele mooie (dure) schermen maar dat is boven mijn budget.

Pffff, toch nog effe over nadenken.

Update:
Als ik de C6K vergelijk met de 98T8C, welke raden jullie mij dan aan?

https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp
100% de C6K. Is de betere TV.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bravertal
Oke, ik ben zwak, zojuist besteld en via CashbackXL nog bijna €50 retour. Morgen wordt de tv geleverd.

https://www.mediamarkt.nl...t%20feed&utm_term=1884166

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03:27

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Bravertal schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:13:
Oke, ik ben zwak, zojuist besteld en via CashbackXL nog bijna €50 retour. Morgen wordt de tv geleverd.

https://www.mediamarkt.nl...t%20feed&utm_term=1884166
Ik denk dat iedereen hier wel nieuwsgierig is hoe die bevalt :P

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
Fraggert schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 12:35:
[...]

Ik denk dat iedereen hier wel nieuwsgierig is hoe die bevalt :P
Ik ben er heel positief over. Ik kom van een Samsung UE55NU8000. Het was echt een kolossaal pakket. Vrouwlief had spijt dat we het niet hadden uitbesteed (uitpakken & installeren), maar met dochterlief erbij ging het goed. De tv hangt niet maar staat gewoon op pootjes. Installeren was ook prima te doen.

Ik vind het het allemaal vlot werken (schakelen naar ander kanaal aan en uitzetten). Het beeld vind ik ook prima, heb het een beetje aangepast naar aanleiding van een YouTube filmpje (ik zie niet echt verschil).

De eerste 2 dagen was het echt een kolossaal beeld maar inmiddels zijn we gewend. De kijkafstand is ongeveer 5,5 meter. Ik ben niet echt een Tweakers op tv gebied maar wij zijn tevreden.

Qua geluid heb ik geen klachten, misschien koop ik nog een speakersetje (bluetooth) dat ik kan aansluiten en zodat ze ook Spotify vanaf de telefoon kunnen luisteren.

Wat wil je nog meer weten?

[ Voor 8% gewijzigd door Bravertal op 20-08-2025 14:34 ]

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Bravertal goed te horen d:)b

ik vond de doos van de 65" al fors om een halve dag om heen te moeten lopen _O-

Veel plezier gewenst van je aankoop d:)b

als je wilt, kun je hier nog een plaatje kwijt van je setup...geloof niet dat er heel veel 98"ers hier op Tweakers zijn

Post hier foto's en specs van je home cinema! Deel 50

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Bravertal schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:32:
Qua geluid heb ik geen klachten, misschien koop ik nog een speakersetje (bluetooth) dat ik kan aansluiten en zodat ze ook Spotify vanaf de telefoon kunnen luisteren.
Je kunt Spotify installeren op de televisie of anders casten vanaf je telefoon toch?

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bravertal
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nMEv_-aoyRWmyz196ku2BbZfY6E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oVRAsAjDiLoiYtzsniGTx9TA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Bravertal

Top, ziet er goed uit......het voordeel is dat users die interesse hebben in deze TV jouw weten te vinden via de zoekfunctie en al helemaal in het "show je home cinema"-topic...altijd handig om een eigenaar van een devce te kunnen bevragen naar zijn/haar experience :)

thanks voor het posten, veel kijkplezier gewenst d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-09 15:06

SeatRider

Hips don't lie

Die TV ziet er serieus niet eens zo groot uit als ik had verwacht :)

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

SeatRider schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:27:
Die TV ziet er serieus niet eens zo groot uit als ik had verwacht :)
Zelfs met 5,5 meter kijkafstand viel me dat ook op ja

Iik zit op 4,5 met een 65incher.....misschien toch maar een stiekem rondkijken naar een 73 of 75 :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven

Wat wil je nog meer weten?
Waar kunnen we, net als jou, een vrouw vinden waarbij de Wife Acceptance Factor niet geldt? Ik vraag dit voor een vriend. :>

Ziet er goed uit, veel kijkplezier!

Betreft geluid zou ik naar een setje actieve speakers kijken met HDMI ARC ondersteuning of een fatsoenlijke soundbar met WiFi ondersteuning. De actieve speakers zullen een betere stereoweergave en soundstage bieden en de soundbar bredere ondersteuning voor verschillende formats en een center channel. Met jullie usercase zou ik eerder naar een soundbar neigen, dan kun je via WiFi muziek streamen in betere kwaliteit zonder dat de TV aan dient te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Fraggert schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:31:
[...]

Zelfs met 5,5 meter kijkafstand viel me dat ook op ja

Iik zit op 4,5 met een 65incher.....misschien toch maar een stiekem rondkijken naar een 73 of 75 :P
Dit is optisch bedrog, op foto's lijken TV's altijd een paar maten kleiner. Neemt niet weg dat een 75/ 77'' meer beleving biedt bij films en series, toch weer ruim 30% meer beeldoppervlakte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Freshouttheoven schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 12:10:
[...]

Dit is optisch bedrog, op foto's lijken TV's altijd een paar maten kleiner. Neemt niet weg dat een 75/ 77'' meer beleving biedt bij films en series, toch weer ruim 30% meer beeldoppervlakte.
True, true. :)

sidenote...net nog even op de plattegrond voor onze nieuwe woning gekeken en door een iets andere indeling kom ik daar zo'n 50-70 cm dichter op mijn Sony te zitten....scheelt weer een upgrade :+

Pagina: 1