[Windows 11] - terugdraaien van NO-TPM installatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-09 22:14

sus

is druk :+

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb een bestaande Windows 11 installatie, maar die blijkt gedaan te zijn met een no-tpm-rufus stickje. Werkt prima, maar de updates lopen niet, wat een bekend verhaal is. Nu wil ik dat dus terugdraaien, zodat er een officiele W11 op staat, zoals het vanuit Microsoft hoort.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Standaard PC met 10e gen CPU, ruim geschikt voor Windows 11. UEFI is keurig up2date, secure boot staat aan, net als TPM2.0. Windows 11 versie 22H2 - loopt dus behoorlijk achter

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Nou, dat is het dus. Ik kan honderden pagina's vinden hoe je het kan uitschakelen, maar ik kom niet tegen hoe je die patch juist ongedaan maakt zonder de boel opnieuw te installeren.

Als iemand een idee heeft, de juiste how-to heeft, de juiste registerkeys heeft... regedit ben ik prima mee bekend, maar *wat* ik er dan in moet zetten....

Of is het gewoon zo simpel als met een valide iso de installatie uitvoeren naar 24H2?

[ Voor 7% gewijzigd door sus op 12-08-2025 13:42 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:17
Ik zou via "installatie assistent" een handmatig geforceerde update uitvoeren naar 24H2 en dan hopen dat ie weer normaal gaat doen :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:26
sus schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:40:
Ik heb een bestaande Windows 11 installatie, maar die blijkt gedaan te zijn met een no-tpm-rufus stickje. Werkt prima, maar de updates lopen niet, wat een bekend verhaal is.
De updates werken/werkten wel maar je gaat dan inderdaad niet automatisch over naar de nieuwere versies XXHX.
sus schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:40:
Standaard PC met 10e gen CPU, ruim geschikt voor Windows 11. UEFI is keurig up2date, secure boot staat aan, net als TPM2.0. Windows 11 versie 22H2 - loopt dus behoorlijk achter
Windows 11 22H2 krijgt nu geen updates meer, waarschijnlijk daardoor ga je nu ook niet automatisch over naar de laatse 24H2.
Maar je kan gewoon direct updaten naar 24H2 via een zogenaamde in place-upgrade/repair installatie met de laatste 24H2 ISO/USB.
Je kan dan de ISO koppelen/mounten of USB gebruiken en daarvan dan via setup de upgrade naar 24H2 starten.
Ik doe dat zelf altijd liever offline/zonder extra updates te downloaden tijdens de upgrade.

ElevenForum: Repair Install Windows 11 with an In-place Upgrade (ISO)

0x80248007 fout bij windows update KB5031354
The_Doman schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:44:
Een In-place Upgrade/Repair doe ik ook liever offline zonder updates te downloaden.
Voordat je de repair/update poging start kan je ook nog even sfc /scannow en disk cleanup uitvoeren om zoveel mogelijk (update) restbestanden te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

Topicstarter
The_Doman schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 14:10:

Windows 11 22H2 krijgt nu geen updates meer, waarschijnlijk daardoor ga je nu ook niet automatisch over naar de laatse 24H2.
Maar je kan gewoon direct updaten naar 24H2 via een zogenaamde in place-upgrade/repair installatie met de laatste 24H2 ISO/USB.
Je kan dan de ISO koppelen/mounten of USB gebruiken en daarvan dan via setup de upgrade naar 24H2 starten.
Ik doe dat zelf altijd liever offline/zonder extra updates te downloaden tijdens de upgrade.
Hoe ik hem moet upgraden is op zich een bekend verhaal. Iso downloaden, setup uitvoeren, gaan.

De vraag is dus of daarmee de NO-TPM patch die vanuit Rufus is meegekomen, ongedaan wordt gemaakt, zodat hij vanaf nu *wel* automatisch naar de nieuwste versie gaat als straks 25H2 uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sten123
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-09 01:53
Ik denk dat je met een nieuwe installatie sneller bent dan dat je dit gaat oplossen.
Ook moet je je dan gaan afvragen of er toch geen registery keys/onderdelen blijven rondzwerven.

PSN: MisterxBee : PS5 Pro :Samsung Zfold6:Synology DS220+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:26
sus schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:18:
De vraag is dus of daarmee de NO-TPM patch die vanuit Rufus is meegekomen, ongedaan wordt gemaakt, zodat hij vanaf nu *wel* automatisch naar de nieuwste versie gaat als straks 25H2 uitkomt.
De Rufus en andere recentere patches hebben alleen invloed tijdens de setup fase.
Als je de 24@H2 setup in-place upgrade uitvoert via de (niet aangepaste) ISO/USB wordt er ook eerst gecontroleerd of je PC wel aan alle Windows 11 eisen voldoet .
Dezelfde check/eisen dus als online updaten.
De register keys/aanpassingen voor de setup zijn trouwens ook weer anders bij de laatste Windows 11 versies:
[Windows 11] Ervaringen & Discussie - Rufus 24H2 "wrapper"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

Topicstarter
sten123 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:24:
Ik denk dat je met een nieuwe installatie sneller bent dan dat je dit gaat oplossen.
Ook moet je je dan gaan afvragen of er toch geen registery keys/onderdelen blijven rondzwerven.
Clean install liever niet, ik heb er een stukje software op zitten wat ik dan weer moet gaan activeren en dat is vooral een lastig verhaal met heen en weer communicatie tussen de leverancier en hier.

Vandaar dus dit topic:
Rufus past iets aan tijdens de installatie om te zorgen dat het werkt op een niet ondersteund systeem. Ik wil dus weten hoe ik dat wat door Rufus wordt aangepast in de setup, terugdraai. Dat zal iets in het register zijn, wat er voor zorgt dat de setup die TPM check overslaat.
The_Doman schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:43:
[...]

De Rufus en andere recentere patches hebben alleen invloed tijdens de setup fase.
Als je de 24@H2 setup in-place upgrade uitvoert via de (niet aangepaste) ISO/USB wordt er ook eerst gecontroleerd of je PC wel aan alle Windows 11 eisen voldoet .
Dezelfde check/eisen dus als online updaten.
De register keys/aanpassingen voor de setup zijn trouwens ook weer anders bij de laatste Windows 11 versies:
[Windows 11] Ervaringen & Discussie - Rufus 24H2 "wrapper"
Dit dus. Zal dus eens even die iso er overheen zetten, kijken wat hij doet :)

[ Voor 30% gewijzigd door sus op 12-08-2025 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sten123
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-09 01:53
Ik weet wat Rufus doet.
Je kan een in-place upgrade uitvoeren zoals al gezegd werd.
dus vanuit windows zelf je iso opstarten en de installatie runnen.

Je kunt desnoods nog een backup maken van je huidige omgeving.

PSN: MisterxBee : PS5 Pro :Samsung Zfold6:Synology DS220+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

Topicstarter
Goed, even ter bevestiging:

Had nog een officiele 23H2 iso, die gebruikt om de setup te starten en bij te werken naar 23H2. Geen meldingen, ging in 1x.

Daarna via de updates de boel bij laten werken, die kwam al snel met de update naar 24H2. Die z’n werk laten doen en 20 min later stond 24H2 er op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@sus Secure boot hoeft niet aan te staan voor Windows 11 24H2.
Pagina: 1