Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvangenderen
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 08-09 22:40
Ik heb per ongeluk foto's en mappen verwijderd op mijn HP laptop, hoe kan ik de foto's en mappen terughalen?

Ik heb per ongeluk foto's van de vakantie van 2023 verwijderd van mijn
laptop, de foto's zijn niet in de prullenbak , hoe kan ik de verwijderde foto's terughalen?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John Doos
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-09 19:37

John Doos

ClaudZaque

Je kunt het programma recuva proberen van Piriform.
https://www.ccleaner.com/recuva/download/standard

Dit is gratis, en heb ik zelf ook wel eens gebruikt.
Mits de oude bitjes nog niet overschreven zijn lukt het meestal best prima.

Let op, het werkt schijnbaar het beste als je hersteld naar een extern medium. Een lege usb stick bijvoorbeeld.

Laat dit tevens een wijze les zijn door je foto’s te backuppen. (Dus opslaan op een tweede locatie, niet alles op een externe harde schijf plempen :+ )

Nee

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:42
Het is een beetje afhankelijk van wat je verder met je schijf hebt gedaan (of wat Windows verder aan het doen was) of die mappen/foto's dan nog goed terug te halen zijn. De tip voor Recuva zoals hierboven staat is een goede. Als je de kansen wilt verbeteren, maak dan op een ander systeem een USB boot drive zodat je de laptop niet vanaf de eigen schijf hoeft op te starten. Elke verdere bewerking op die schijf vergroot namelijk het risico dat je de spullen niet meer kan vinden straks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• En-Cryption
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-09 23:38
Persoonlijk zweer ik bij dit programma,
https://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec
Heeft me een paar keer geholpen bij familieleden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pascal19722
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-09 18:43
Recuva
Maar elke schrijf actie na je ontdekking naar dezelfde harde schijf verkleind de kans op succes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:13

TommieW

Numa numa.

Ik neem aan dat het Windows is? Iedere schrijfactie (en Windows doet er nogal wat) verkleint de kans op succes. Daarnaast: heb je een SSD of HDD? Bij een SSD doet Windows sowieso periodiek TRIM, dus is de data waarschijnlijk sowieso al niet terug te halen.

Dus meteen laptop uitzetten, HDD/SSD eruit, in een andere machine doen en PhotoRec draaien en hopen op het beste.

Als je een SSD hebt en/of de PC in de tussentijd gebruikt hebt, is de kans van terughalen klein. Laat het een wijze les zijn om je back-ups fatsoenlijk op orde te hebben.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Edit: Dit voegt voor de TS niets toe

[ Voor 83% gewijzigd door Nomad op 21-08-2025 11:37 ]

Mooie Plaatjes   

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 10-09 23:15
Als je geluk hebt dan staan de foto's nog in de cloud Microsoft OneDrive.
Bovendien als de foto's met een camera zijn gemaakt dan is de kans groter dat de foto's nog op de geheugenkaart staan ook al is die gewist. Er zijn programmaatjes voor om die terug te halen. De foto's zijn alleen van de index gehaald zodat die weer overschreven kunnen worden.
Smartphones slaan foto's ook vaak ongemerkt op in een cloud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirtyrockers
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:11
lol aan je history te zien gooi je wel vaker fotos zomaar weg en kom je hier vragen om terug te krijgen.

misschien eens investeren in een goeie cloud backup?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:07

D4NG3R

kiwi

:)

Zoals aangegeven word de kans steeds kleiner dat je data terug kan halen hoe langer je de laptop aan het gebruiken bent. Als het echt essentieel is dat je ze herstelt zou ik persoonlijk een recoverybedrijf inschakelen.

Maaruhm, dit overkomt je veel te vaak:

verwijderde foto's Sony digitale camera terughalen
verwijderde foto's prullenbak Samsung j6 terughalen
verwijderde foto's prullenbak Google Foto's terughalen

Overweeg eens te investeren in een fatsoenlijke backup-oplossing. Thematopic: Backups
Voorkomen is aanzienlijk makkelijker/goedkoper dan genezen.

[ Voor 40% gewijzigd door D4NG3R op 21-08-2025 11:04 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• vogelmans
Beperkte cloudopslag bij Windows, Samsung en Google is gratis en het zou zomaar kunnen dat de foto's daar, zonder dat je het weet, zijn opgeslagen.
Als je foto's hebt verstuurd via Whatsapp dan is de kans groot dat ze bij Google in de cloud staan. Ook Facebook (heb ik zelf niet) zal een dergelijke cloud hebben.

• vogelmans
In het vervolg zou je kunnen overwegen om een "thuiscloud" aan te schaffen, een zogenaamde NAS. Ze zijn al voor een dikke 100euro te koop met 4 TB aan draadloze opslag. Ook handig voor de opslag van Mp3 en video.

[ Voor 11% gewijzigd door vogelmans op 21-08-2025 11:38 ]

Pagina: 1