Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riyakuya
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-08 09:09
Hi iedereen!

Sinds kort ben ik in het bezit van de bovengenoemde laptop. Ik merk echter al een tijdje dat het geluid onder Windows 11 vaak een beetje 'kraakt' of 'plopt' bij het afspelen van games of media. Ook (en vooral) geluiden van Windows 11 zelf laten dit gekraak duidelijk horen. Het vreemde is dat dit zich echter enkel en alleen onder Windows 11 voordoet, en niet onder bijvoorbeeld Linux Mint. Dit geeft me het idee dat het wellicht een driver issue is, echter lukt het me maar niet om een oplossing te vinden. De Acer klantenservice is ook zo goed als waardeloos aangezien hun enige oplossing is: stuur hem maar in ter reparatie. Omdat het onder Linux Mint wel gewoon werkt, weet ik haast zeker dat het geen hardware defect is en wil ik hem dus niet insturen ter reparatie.

Dit is wat ik zelf allemaal al heb gedaan:

- Windows 11 volledig opnieuw geinstalleerd
- De drivers van de Acer website opnieuw geinstalleerd
- Getracht de drivers van Realtek zelf te installeren, maar dat lukt niet. Die installer geeft een foutmelding.
- Een driver update programma alle drivers laten updaten
- Ik las op een andere pagina dat de PCI instellingen van advanced power management wel eens de oorzaak konden zijn dus die heb ik op 100 gezet
- Ik heb ook een tijdje FX Sound geinstalleerd wat iemand op een ander forum adviseerde

Dit alles zonder succes. Het krakende geluid is er nog steeds onder Windows.

Weet iemand hier raad mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02:58
Heb je het probleem ook bij gebruik van koptelefoon?
Dit werkte bij sommige?

Google: Acer Nitro Audio Crackling
Reddit r/AcerNitro: Crackling/Popping sound in speaker realtek
4. Disable Audio Enhancements:

• In the same Sound window, under the Enhancements tab, check the box to Disable all enhancements or Disable all sound effects.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riyakuya
Mijn excuses voor de vertraagde reactie. Nee, met een koptelefoon niet. Sterker nog, wanneer ik mijn 2.1 setje aansluit op de audio jack en deze als hoofdtelefoon instel werkt het prima. Wanneer ik het als speakers instel is het gekraak ook aanwezig. Opvallend is dat ik, wanneer ik hem op hoofdtelefoon zet, WEL de sample rate kan aanpassen. Zodra hij op speaker staat niet. Het lijkt echt een driver issue of glitch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riyakuya
De geboden oplossing werkt tevens niet. Die had ik ook al geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02:58
Hier staat nog een opmerking over een specifieke Realtek Audio driver: 6.0.9309.1

Acer Community: Nitro AN515-46 I found a clicking, crackling sound when using my laptop and adjusting the sound
the only solution I've found
installing driver 6.0.9309.1

Man, You saved my life! Ty so much. But, There aren't no definitive solutions for this problem? It's very weird, only specific realtek version works without this crackling
Probleem is dat Windows waarschijnlijk meteen de driver automatisch gaat updaten.
Dus dat moet je offline testen en eventueel de driver update blokkeren.
Dat kan aan de hand van specifieke HW-ID's:
Windows laten stoppen met driver update werkt niet. (toch wel)

Ander kan je nog een schone offline installatie doen zonder updates en kijken of de Windows standaard audio driver misschien wel goed werkt?
Zo ja deze driver back-uppen en blokkeren voor updates.
Anders is het andere drivers testen/proberen tot je misschien wel een goed werkende hebt.
Image backups maken van je systeem is dan in dit soort situatie wel aan te raden is mijn ervaring.

• riyakuya
Thanks voor de duidelijke reactie. Ik heb zowel Acer als Realtek hierover een bericht gestuurd in de hoop dat ze de driver zullen updaten. Iets zegt me echter dat dat wellicht verloren hoop is. Een schone installatie heb ik ook al getest zonder resultaat. Waarschijnlijk omdat Windows de driver dan inderdaad meteen zal updaten. Ik kan nog proberen om het automatisch updaten van deze driver uit te schakelen echter heb ik er weinig vertrouwen in na alles wat inmiddels gedaan is.

Eigenlijk is het toch best beschamend dat een laptop van pakweg 1200 euro met dit soort problemen verkocht wordt en dat er vervolgens geen enkele partij is die een oplossing zal bieden. Om eerlijk te zijn heb ik dit nog nooit eerder meegemaakt.
Pagina: 1