Advies Airco met non-cloud integratie in Home assistant

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 11D
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 23:10
Ik heb enkele jaren geleden een Daikin airco laten installeren die perfect aangestuurd kan worden via home assistant. De Daikon airco's die nu te koop zijn, zijn helaas nit meer zo simpel te integreren, behalve via de daikin cloud functie.

Ik zoek daarom naar een andere goed airco merk waarvan de integratie nog wel simpel te doen is via een bestaande (HACS) integratie, zonder daarvoor een externe cloud te moeten gebruiken, of bv zelf iets met een esp32 te moeten doen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-08 15:10
Ik heb een LG. Deze kan alleen gekoppeld worden over het LG Cloud account, dus schrap deze dan ook maar van je lijst.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Er is wel een oplossing voor Daikin airco's: Daikin airco: wifi vervangen door S21 wifi module

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eBait
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:30
Ik heb een MHI, welke in principe wel via hun cloudomgeving werken, maar er kan ook gekoppeld worden door een gereverse-engineerde lokale plugin: https://github.com/jeatheak/Mitsubishi-WF-RAC-Integration

Niet ideaal en mega-snel, maar volgens mij wel redelijk zonder call-home. Ben er in ieder geval blij mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Kijk vooral hier: ClimaControl: Slimme besturing voor airco's voor Mitsubishi Electric, Mitsubishi Heavy Industries, LG en Panasonic

@LED-Maniak levert mooi werk, ook voor LG @GarBaGe

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:56
GarBaGe schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:29:
Ik heb een LG. Deze kan alleen gekoppeld worden over het LG Cloud account, dus schrap deze dan ook maar van je lijst.
@GarBaGe
Ik zoek nog een tester voor de ClimaControl voor LG, dus als je lokaal wil aansturen(met eventueel een externe sensor erbij) dan staat mijn DM voor je open. :)

@11D
Mitsubishi Heavy Industries, Mitsubishi Electric, Panasonic en LG kunnen lokaal bediend worden met de ClimaControl.

Het is niets meer dan inpluggen, verbinden met wifi en het werkt met Home Assistant.
Voordeel is dat je ook de originele wifi module kan blijven gebruiken(of bijvoorbeeld een originele muur thermostaat) dus je hoeft niet op functionaliteit in te leveren.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 11D
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 23:10
Bedankt, ik ga is naar Mitsubishi kijken. De oplossing van @eBait lijkt mij het simpelste, maar als dat niet werkt ga ik is kijken naar Climacontrol.

@LED-Maniak Die Climacontrol klinkt wel heel mooi voor de kas waar ik m'n Daikin heb staan. De mogelijkheid om de sensor ergens anders te plaatsen of de om een setpoint lager te kiezen dan de minimale fabrieks waarde van 15C zou wel heel mooi zijn. Is er een kans dat er een versie voor de Daikin komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:56
11D schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 23:10:
@LED-Maniak Die Climacontrol klinkt wel heel mooi voor de kas waar ik m'n Daikin heb staan. De mogelijkheid om de sensor ergens anders te plaatsen of de om een setpoint lager te kiezen dan de minimale fabrieks waarde van 15C zou wel heel mooi zijn. Is er een kans dat er een versie voor de Daikin komt?
Het kan wel voor Daikin, de hardware is grotendeels klaar. Lagere setpoint kan ook met een trucje.
De externe sensor is bij Daikin wat lastiger omdat je ook werkelijk de interne thermometer moet overbruggen. Ik heb hier al naar gekeken en ook dit gaat wel lukken, alleen ik heb zelf geen Daikin. Dus om dit te realiseren heb ik iemand nodig die bereid is testen uit te voeren met wat geleverde hardware.

In plaats van de mitsubishi met originele wifi adapter te bestellen kan je ook voor de versie zonder wifi gaan en dan een climacontrol plaatsen. Dat is wat goedkoper en werkt meteen lokaal.

[ Voor 10% gewijzigd door LED-Maniak op 13-08-2025 23:41 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Pagina: 1