Vervanging voor oude 50" panasonic

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-09 08:52
Wij willen volgend jaar een nieuwe TV ter vervanging van onze oude 50" LCD Panasonic. Heb afgelopen periode verschillende reviews gelezen en reviews bekeken op Youtube. Was echt een halve opfris cursus wat betreft huidige techniek en termen maar heb wel het zoekvenster redelijk kunnen verkleinen. Beeld kwaliteit staat bovenaan de lijst waarbij ik veel waarde hecht aan echte zwart tinten. Zwart wat grijs is is echt een no-go en daarom valt de keuze op OLED. Ook wil ik de kleuren zo natuurlijk mogelijk hebben en moet het scherm goed te kalibreren zijn en moet het Dolby Vision ondersteunen i.v.m. mijn 4K blu-ray collectie.
Aangezien de TV pas volgend jaar aangeschaft gaat worden ben ik aan het kijken naar de modellen van 2024/2025.

Ik zoek een?
65" TV met voorkeur naar OLED. groter gaat niet. 55" is eventueel een optie bij echt een top TV en eventueel wat kosten te besparen. Beeld kwaliteit is belangrijker dan afmeting.

Wat is je budget?
Zal tussen de €1000-€2000 zijn.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Door de weeks wordt er nog regelmatig TV programma's gekeken. In het weekend meer films vanaf een Panasonic 4K blu-ray speler en films (1080p en 4K) via de Apple TV 4K vanaf mijn NAS.

Wat heb je zelf al gevonden?
LG C5 en G5
Sony Bravia 8 II
Samsung valt af i.v.m. ontbreken van Dolby Vision.

Welke vragen heb je hier nog over?
Aangezien wij een groot raam in de woonkamer hebben waar de TV hangt hebben wij redelijk wat last van reflectie. Niet ideaal, zeker niet met huidige raambekleding wat veel licht doorlaat, maar daar moet ik maar mee leven. Het is dan wel belangrijk dat als wij op een regenachtige zondagmiddag een film zouden gaan kijken, de reflectie redelijk laag is, maar belangrijker, de kleuren en zwart overeind blijven. Als wij recht voor de TV zitten is schittering minder en meestal kijken wij toch film als het buiten donker begint te worden. Wij hebben daarnaast alleen in de ochtend zon aan de woonkamer zijde. zie bijgevoegde foto's om een idee te geven. Foto's zijn vanmiddag genomen.

Voor wat ik heb begrepen is Sony top wat betreft beeldverwerking maar minder helder dan bijvoorbeeld de G5 van LG en heeft Sony een prijskaartje wat redelijk hoog blijft. Blijkt ook wel als je kijkt naar de prijzen voor een A95L.

Zijn er naast de LG G5, Bravia 8 II en A95L van Sony nog meer interessante modellen? Heeft Panasonic nog een interessant model?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AC1GyTJXU5eSXkdS-sh3xIepNOw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Np7fXAzB3eJOEvDmi6jJBKi5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iLWydWKLPNmkiKBvxr_YHvdZchY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xp6hdkYfw1aHqAWbqq0neZXd.jpg?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:25
@Campo di Casa
Volgens mij heb je al een prima overzicht gemaakt. Normaal heb je nog een verschil qua OS tussen LG en Sony, maar het meeste zal je via Apple TV afspelen.

Je komt sowieso vanaf een oude TV, dus je zal enorm erop vooruit gaan, dus elke OLED is perfect. Alle OLED panelen zijn van LG en met QD-OLED zijn er nog een paar spelers bij gekomen, maar in de basis gaat het tussen LG, Sony, Samsung. De andere merken doen eigenlijk niet meer mee in het hoge segment. Alle Chinese merken (HiSense, TCL) zijn vooral hard bezig met mini-led.

Eventueel zou je nog een mini-led kunnen overwegen omdat je ook overdag wil kijken, maar OLED blijft het beste qua kwaliteit.

Zou eerder dan investeren om je woonkamer donker te maken. Een mooie verduisterende screen (perfect tegen hitte) en anders gewoon gordijnen. :9

[ Voor 33% gewijzigd door chrisborst op 10-08-2025 21:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:35
Dat beeldkwaliteit belangrijker is dan de afmeting ben ik het deels mee oneens. Even los van de prijzen, kun je derhalve imo beter voor een 65” upper midrange OLED kiezen dan voor een 55” high end OLED wanneer enkel één van de twee een opties is binnen het budget.

Meer beeldoppervlakte betekend meer immersion en hiermee beleving.

De SDR helderheid van zowel een upper midrange evenals high end OLED TV volstaat in jullie woonkamer. High end OLED modellen bieden in de regel meer HDR impact en vaak ook een betere reflectiefilter.

Je kunt de Panasonic Z90B ook aan het lijstje toevoegen, helaas zal de 65Z95B ver boven het gestelde budget blijven.

Hou er rekening mee dat door de instant pixel respons van OLED er zichtbaar meer stutter aanwezig is, dit kun je elimineren door goede processing. Sony is op dit gebied class leading, je zou dan naar de reguliere 65” Bravia 8 kunnen kijken.

Waarom wil je nog een jaar wachten? Ik zou nu of uiterlijk rond Black Friday gaan shoppen wanneer de financiën en situatie het toelaten. Dan kun je al beginnen te genieten van jouw Blu-ray collectie. De LG 65G4 is momenteel de logische keuze met het gestelde budget, richting BF zal de 65G5 hoogstwaarschijnlijk voor rond de 2k te koop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
@chrisborst Welk OS erop draait vind ik idd niet echt belangrijk omdat wij toch media kijken via de Pana DP-UB824 4K speler en Apple TV 4K. En grote kans dat de TV niet aan het thuisnetwerk wordt gehangen afhankelijk hoe opdringerig de reclame wordt ervaren.

Bij LG zal ik nog wel wat moeten nameten ivm lengte van de voedingkabel. Ik heb achter de TV 2 buizen in de wand geplaatst om kabels weg te werken. zowel links als rechts zodat ik altijd ruimte heb om kabels uit het zicht te werken ongeacht aan welke kant de fabrikant de aansluitingen heeft zitten.
Voor wat ik begreep zou dit een kabel zijn van ~1,5mtr.

Gordijnen zullen het niet worden, maar een verduisterende screen aan de buitenkant is al wel over gesproken :)

@Freshouttheoven Ik begrijp wat je bedoelt met immersion. Heb daar meerdere video's op Youtube over bekeken en ja, het klopt dat je dan met films een betere beleving hebt. Maar omdat wij ook nog regelmatig reguliere TV kijken, betwijfel ik of het wel prettig of gewenst is bij reguliere TV met kwaliteit van SDR. Maar aan de andere kant verwacht ik nu ook weer geen problemen als je toch niet groter gaat dan 65". Maar RTL Nieuws hoef ik nu ook weer niet te ervaren op 73" of groter. Wordt je ook niet vrolijker van met wat er nu allemaal speelt in de wereld.

Panasonic Z90B zal ik nog eens gaan bekijken, en denk dat ik ook nog wel de 65Z95B meeneem. Zal de prijzen op pricewatch ff moeten bekijken. Blijft jammer dat Pana wat achter blijft en prijzen hoog zijn. Voorgaande TV's waren allemaal Pana en de 50" plasma staat nog steeds op de slaapkamer en daar kan de huidige LCD in de woonkamer qua zwart tinten niet aan tippen.

Pixel respons wat over gelezen. Merk wel dat ik gevoelig ben hiervoor en mij snel stoor. Daarom heb ik ook een lichte voorkeur voor Sony.

De reden dat wij nog wachten met aanschaf zijn financiën. Wij hebben dit jaar nog andere prioriteiten die eigenlijk ff voor gaan. Maar ik wil wel alvast uitgezocht hebben welke TV het beste is voor ons. Mocht er ineens een mooie actie voorbij komen kunnen wij het overwegen en is het geen slechte impulsieve aankoop ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:06
Heb zelf een LG G2. De stap vanaf een oud model is groot, maar ook qua OS. Via de internetverbinding en het OS kun je van alles doen. Het beviel ons zo goed, dat wij het tv-zender-pakket hebben opgezegd. Via een internetverbinding kun je van alles terugkijken en streamen. Moderne televisies werken naadloos samen met een telefoon. De afstandsbediening van LG werkt als muis en ook dat is redelijk soepel.

1) Ik zou aanraden om een moderne televisie wel met het internet te verbinden en het OS te verkennen.

2) Je kunt ook het model van vorig jaar overwegen. De G4 van 65 inch komt al binnen je budget.

Bij televisies is timing erg belangrijk inderdaad.
De G4 van 65" ging in een jaar van 3000 naar 1700 euro en valt daarmee in je budget. Of een C4 van 77 inch met vergelijkbare prijshistorie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:35
Campo di Casa schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 07:12:

@Freshouttheoven Ik begrijp wat je bedoelt met immersion. Heb daar meerdere video's op Youtube over bekeken en ja, het klopt dat je dan met films een betere beleving hebt. Maar omdat wij ook nog regelmatig reguliere TV kijken, betwijfel ik of het wel prettig of gewenst is bij reguliere TV met kwaliteit van SDR. Maar aan de andere kant verwacht ik nu ook weer geen problemen als je toch niet groter gaat dan 65". Maar RTL Nieuws hoef ik nu ook weer niet te ervaren op 73" of groter. Wordt je ook niet vrolijker van met wat er nu allemaal speelt in de wereld.

Panasonic Z90B zal ik nog eens gaan bekijken, en denk dat ik ook nog wel de 65Z95B meeneem. Zal de prijzen op pricewatch ff moeten bekijken. Blijft jammer dat Pana wat achter blijft en prijzen hoog zijn. Voorgaande TV's waren allemaal Pana en de 50" plasma staat nog steeds op de slaapkamer en daar kan de huidige LCD in de woonkamer qua zwart tinten niet aan tippen.

Pixel respons wat over gelezen. Merk wel dat ik gevoelig ben hiervoor en mij snel stoor. Daarom heb ik ook een lichte voorkeur voor Sony.

De reden dat wij nog wachten met aanschaf zijn financiën. Wij hebben dit jaar nog andere prioriteiten die eigenlijk ff voor gaan. Maar ik wil wel alvast uitgezocht hebben welke TV het beste is voor ons. Mocht er ineens een mooie actie voorbij komen kunnen wij het overwegen en is het geen slechte impulsieve aankoop ;)
Pana blijft niet achter, de Z95B is de crème de la crème, echter lijkt het dat ze geen energie meer steken in de NL markt en zich betreft prijzen de markt uitprijzen. Deels omdat we als nuchtere Hollanders vaak voor bang for the buck kiezen, en deels omdat een flinke meerprijs betalen voor de gemiddelde consument die het verschil toch niet ziet het niet waard is.

Het nadeel van nu een topic openen is dat het koffiedik kijken is, afgaand op de afgelopen jaren kun je het een en andere redelijk voorspellen echter biedt dit geen garanties en heb je altijd te maken met variabelen.

Zo is bijv. de Sony 65A8xL een uitlopend model en klinkt als de perfecte kandidaat wanner je geen/ minder waarde hecht aan zoveel mogelijk HDR impact. Dit model is recent een aantal keer voor 1299 euro te koop geweest.

Een voordeel van Sony TV’s is dat je de grootte van het beeld kunt aanpassen, en bijv. het journaal op 60% kunt kijken. Werkt alleen met HDMI bronnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Campo di Casa
Playa del C. schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 08:01:
Bij televisies is timing erg belangrijk inderdaad.
De G4 van 65" ging in een jaar van 3000 naar 1700 euro en valt daarmee in je budget. Of een C4 van 77 inch met vergelijkbare prijshistorie.
Zeker, daarom wil ik ook ruim van te voren uitgezocht hebben wat interessant is.

@Freshouttheoven
Net de review van de Z95B op AVForums gelezen en dit is wel erg interessant. Zal daar nog wat meer over opzoeken net als de Z90B. Dan nog eens de modellen in het echt bekijken ivm uiterlijk en bekijken wat de prijzen gaan doen.
Pagina: 1