Update desktop i.v.m. windows 11

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shchors
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:02
Hoi allemaal,

Vanwege de komst van Windows 11 en het niet compatibel zijn van bepaalde onderdelen wil ik mijn desktop een update geven.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk lichte taken, zoals office en browsen, dingen als gamen heb ik de laatste jaren niet echt veel tijd meer voor, toch wil ik wel de mogelijkheid behouden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb niet echt een absolute maximum prijs, al lijkt <€750 mijn meer dan genoeg

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
huidige pc heeft onderstaande onderdelen:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-6500 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenGigabyte GA-H170-D3HP€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenSapphire Radeon RX 480 NITRO+ 8G OC€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Blue WD10EZEX, 1TB€ 52,49€ 52,49
1BehuizingenFractal Design Define R5 Zwart€ 109,99€ 109,99
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingArctic Freezer i32€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCrucial CT2K8G4DFD8213€ 0,-€ 0,-
1Optische drivesAsus DRW-24F1MT Zwart€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair CX450M€ 0,-€ 0,-
1Interne SSD'sCrucial MX300 2,5" 525GB€ 130,68€ 130,68
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 293,16

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 169,90€ 169,90
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 167,98€ 167,98
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32€ 117,90€ 117,90
1VoedingenCorsair RM750x (2024)€ 131,15€ 131,15
1Interne SSD'sWD Blue SN5000 1TB€ 63,90€ 63,90
Totaal€ 650,83

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De pc moet voorlopig weer er even een tijdje er mee toe kunnen. ik ben wel van plan om de videokaart mee te nemen omdat ik er nog geen problemen mee heb. ik game niet zo heel veel meer, maar als ik in de toekomst er wel problemen mee gaat krijgen wordt hij vervangen, ik speel hier ook al een beetje mee op in met een wat grotere voeding

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Graag jullie mening en ideeën voordat ik over ga tot koop. ik heb enigsinds wat onderzoek gedaan maar ik blijf een leek in dit soort dingen ;)

Alvast bedank! :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Voor een office PC kun je het beste een Intel desktop systeem kiezen. Die is aanmerkelijk zuiniger dan AMD. Gaming kan in de toekomst ook op een Intel systeem, geen probleem. Het nu al insteken van een grafische kaart zou ik afraden als je die niet gebruikt. Dat voegt namelijk een flink verbruik toe aan het systeem, met name in idle.

1ProcessorsIntel Core i5-12400 Boxed€ 136,98€ 136,98
1MoederbordenASRock B760M-HDV/M.2€ 82,90€ 82,90
1Geheugen internCrucial CT2K16G56C46U5€ 79,76€ 79,76
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 550W€ 99,90€ 99,90
1Interne SSD'sKioxia Exceria Plus G3 2TB€ 102,99€ 102,99
Totaal€ 502,53

De behuizing kun je meenemen.

De opslag is 2 TB gekozen vanwege de overgang vanaf 1,5TB.

De voeding is zuinig bij lage belasting (<4W). Veel andere ATX voedingen hebben daarentegen een hoge overhead van meer dan 7W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Het is misschien wel mogelijk Windows 11 te draaien op het oude systeem. Met Rufus kun je toch installeren. Dat moet offline. Misschien moet je updates dan wel via een andere tool doen, bijvoorbeeld WUAManager.

Rufus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y1-dJm9fhcvNytRbvPw0bQ4Y1cY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hlWUHiD0Sx2qd2pM88Un4dFp.jpg?f=user_large

Meer hier: Upgraden naar Windows 11..? Of toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13-09 14:54
mrmrmr schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 17:03:
Het is misschien wel mogelijk Windows 11 te draaien op het oude systeem. Met Rufus kun je toch installeren. Dat moet offline. Misschien moet je updates dan wel via een andere tool doen, bijvoorbeeld WUAManager.

Rufus:
[Afbeelding]

Meer hier: Upgraden naar Windows 11..? Of toch niet?
Dat hoeft helemaal niet offline. Windows update werkt gewoon. Ik heb hier op kantoor 4 bakken staan die zo draaien.

Ook wel even bij vermelden dat die i5 die je linkt ondertussen stok oud is en, hoewel zuinig in idle, compleet de grond in geboord wordt door de uitvoering: AMD Ryzen 5 7600 Tray

Wil je toch focussen op idle verbruik dan kun je voor de uitvoering: AMD Ryzen 5 8600G Boxed gaan. Die is iets trager dan de 7600 in CPU taken, maar nog steeds retesnel en in idle heel zuinig, omdat het stiekem een opgevoerde mobile chip is.
De geïntegreerde graphics is meer dan in staat om een beetje licht te gamen op 1080p.

Kies je kamp intel, wat ook goed kan natuurlijk, dan wordt het ondertussen echt tijd om gewoon op de meest recente generatie te gaan zitten uitvoering: Intel Core Ultra 5 225 Boxed

Idle verbruik zou ik naar kijken bij servers. Niet bij pc'tjes voor thuis. Als je PC 40 uur per week, 52 weken per jaar idle draait dan betaal je ongeveer 62 cent op jaarbasis voor iedere watt die de pc verbruikt. Als je je druk maakt om idle verbruik van je PC, zet dan de timer voor sleep mode lekker kort.

Je kunt namelijk wel keihard gaan optimaliseren voor idle verbruik, maar het gaat om enkele watts. De monitor waar je naar zit te staren trekt er ook continu 30. In de meeste gevallen is dat meer dan de pc die eraan geknoopt zit.

[ Voor 53% gewijzigd door youridv1 op 11-08-2025 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@youridv1 Dit is voor een office pc met de optie van games. De processor is goedkoper, voldoet prima en is sneller dan nodig voor de taak.

Gebruik van de 225 processor brengt met zich mee duurder geheugen + moederbord.

1ProcessorsIntel Core Ultra 5 225 Boxed€ 187,99€ 187,99
1MoederbordenASRock H810M-X€ 103,55€ 103,55
1Geheugen internCrucial CT2K16G64C52CU5€ 154,63€ 154,63
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 550W€ 99,90€ 99,90
1Interne SSD'sKioxia Exceria Plus G3 2TB€ 102,99€ 102,99
Totaal€ 649,06

Dit heeft niet zo veel nut aangezien er weinig wijzigingen zijn geweest in de laatste 4 generaties (met name 12th-14th) die van belang zijn voor het gebruik. Het is sneller, maar je gaat er niet sneller van typen of browsen.

Jouw methode van online upgraden naar Windows 11 (uiteraard naar versie 24H2) raad ik af o.a. vanwege de problemen die dat kan veroorzaken, en de vereiste van een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:43
Het nadeel van vorige generatie CPU's zoals de i5-12400 en Ryzen 5 7600 is dat deze al wat ouder zijn en naar verwachting een iets minder lange support tijd voor toekomstige Windows versies krijgen van Microsoft dan recente CPU's als de Core Ultra 5 255.

Als je in de toekomst verwacht alleen licht te gaan gamen zou je kunnen kijken naar een mini PC met een moderne CPU, de in de CPU ingebouwde GPU's die AMD in de laatste generaties levert zijn goed genoeg om op medium settings de meesste games te kunnen spelen. Bijvoorbeel de Beelink SER9 Pro AMD Ryzen™ 7 H 255 heeft een goed presterende GPU ingebouwd, en een voldoende krachtige CPU voor de dingen die jij met een PC doet en de komende jaren kan blijven doen.

[ Voor 7% gewijzigd door martyw op 11-08-2025 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
mrmrmr schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:28:
Jouw methode van online upgraden naar Windows 11 (uiteraard naar versie 24H2) raad ik af o.a. vanwege de problemen die dat kan veroorzaken, en de vereiste van een account.
Het is geen lange termijn oplossing. Het is een manier om nog wat mileage uit je huidige pc te halen. Op basis van de machines waar ik deze methode bij heb toegepast zeg ik: welke problemen? Er draaien er in dit kantoorpand al maanden tientallen, waarvan 4 onder mijn beheer. Aan onderbuik gevoel en speculatie heb ik niet zo veel.

Een account is overigens ook niet vereist. Ik zou niet weten waar je dat vandaan haalt.

[ Voor 3% gewijzigd door youridv1 op 11-08-2025 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marascon
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
youridv1 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:53:
[...]

Het is geen lange termijn oplossing. Het is een manier om nog wat mileage uit je huidige pc te halen. Op basis van de machines waar ik deze methode bij heb toegepast zeg ik: welke problemen? Er draaien er in dit kantoorpand al maanden tientallen, waarvan 4 onder mijn beheer. Aan onderbuik gevoel en speculatie heb ik niet zo veel.

Een account is overigens ook niet vereist. Ik zou niet weten waar je dat vandaan haalt.
Voor win11 moet je toch door aardig wat hoepels springen om niet je online account te koppelen en een lokaal account aan te maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
Marascon schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:56:
[...]

Voor win11 moet je toch door aardig wat hoepels springen om niet je online account te koppelen en een lokaal account aan te maken
Je drukt tijdens de installer op "i want to join a domain" en dan laat hij je een lokaal account aanmaken. Nadat de installatie voltooid is, is windows dat domein compleet vergeten en heb je een installatie met alleen 1 lokaal admin account. Er zijn geen hoepels als je weet wat je moet doen. Er is nog steeds een methode die geen aangepaste image, CMD of bypass vereist. Gewoon met de standaard installer zonder trucjes en gewoon met een bootstick gemaakt met de officiele media creation tool van MS werkt dit.

[ Voor 27% gewijzigd door youridv1 op 11-08-2025 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shchors
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:02
Bedankt voor jullie antwoorden.

@mrmrmr
Ik denk dat ik wat onduidelijk ben geweest wat betreft gamen, dit doe ik wellicht niet heel vaak meer, maar is toch één van de reden om weer eens af en toe achter de computer te kruipen, wel is de aankoop van spellen de laatste jaren gering waardoor het meest veeleisende spel Witcher 3 is. verder speel ik af en toe nog wel eens EU4 of Anno 1404 bijvoorbeeld

Ben wel nieuwsgierig om jou opties even te onderzoeken. al weet ik nog niet of ik helemaal overtuigd ben wat betreft de intel build. zuinigheid in energie is voor mijn niet echt een punt. net wat @youridv1 zegt.

ook mijn eigen build sluit ik nog niet helemaal uit. zeker als de gpu er goed mee samen gaat kan ik er weer een paar jaar mee toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@youridv1 Je kan je ervaring met 4 pc's op kantoor niet zomaar transplanteren naar thuis. Windows 11 24H2 home setup heeft geen join domain.

Het is algemene kennis dat online setup de Windows 11 24h2 installatie aanpast. Het is ook algemene kennis dat Microsoft Windows Updates kan uitschakelen en dat ook doet. Dat heb ik ook zelf gezien bij installaties. Dat is een bekend feit.

In opeenvolgende versies van Windows 11 is het kieskeuriger geworden, maar vooralsnog kan het nog wel lukken om het te gebruiken op oudere hardware. Er zijn diverse workarounds van het normale gebruik van een online Microsoft account. Die van Rufus en de methode die ik beschreef is handig voor thuisgebruikers.

Een Windows computer kun je instellen zodat het scherm uitgaat als je x minuten niets meer doet.

Windows 11 24H2 installeren met workarounds is een goedkopere optie. Niemand zegt dat dat moet of een beter plan is. Thuisgebruikers en kleine ondernemers die ik ken willen wel Windows 11 vanwege de end-of-life van Windows 10 over enkele maanden, maar ze willen liever nu niets betalen. Die mensen vertel ik dat een nieuwe computer op termijn wel de zekerste weg is voor de toekomst en dat ze nog tijd hebben om een nieuwe aanschaf te doen.

Zoals bekend forceert Microsoft thuisgebruikers nieuwe hardware aan te schaffen met hun eisen.

@Shchors Als je de computer weinig aanzet, dan maakt het op de lange termijn weinig uit. Je schreef dat je je oude videokaart wilde gebruiken. Dat voegt een behoorlijk hoog verbruik toe (een moderne gaming kaart verbruikt idle vanaf circa 10W, maar gebruikelijk is tussen 17 en 30W) en dat heeft vooral effect als de computer langdurig aan staat.

AMD desktop platforms hebben in het algemeen een tamelijk hoog verbruik. Het verschil met Intel ligt bij non gaming desktops doorgaans tussen 5 tot 15W. Hoeveel precies hangt af van het moederbord, procesor, instellingen en besturingssysteem. De ene of de andere voeding bijvoorbeeld kan ook een verschil maken van 5W. De ATX voeding die ik selecteerde is een van de minst slechte nog verkrijgbare modellen.

Tweakers voert idle verbruik tests uit, daar kun je zien dat het gebruikte gaming systeem vanaf circa 28W verbruikt. Helaas geven de tests van processoren niet het werkelijke idle uit omdat ze zijn gemeten in 5 minuten tijd kort na activiteit, de Windowscomputer is dan nog niet in rust.

Zoals je ziet is er opgeteld wel een flink verschil. Een Intel desktop bord kan rondom 10W verbruiken. Er zijn volwaardige desktop borden die zelfs vanaf 3W verbruiken in idle.

De keuze is natuurlijk aan jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
@youridv1 Je kan je ervaring met 4 pc's op kantoor niet zomaar transplanteren naar thuis. Windows 11 24H2 home setup heeft geen join domain.
Gelukkig kun je pro aanvinken en dan later een home key gebruiken als je dat echt wilt. Er is immers maar 1 Windows installer en maar 1 versie van Windows, of je nou Home, Pro, Enterprise of IoT LTSC wil installeren.
En activeren met een key die niet bij de geïnstalleerde versie hoort, mag. Je installatie wordt dan simpelweg omgezet en dat is prima, want je hebt je MS account loze installatie dan al.

En er is ook niet echt een reden om voor home te gaan. Een pro key is niet duurder

[ Voor 46% gewijzigd door youridv1 op 12-08-2025 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
Shchors schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 21:29:
Ben wel nieuwsgierig om jou opties even te onderzoeken. al weet ik nog niet of ik helemaal overtuigd ben wat betreft de intel build. zuinigheid in energie is voor mijn niet echt een punt. net wat @youridv1 zegt.

ook mijn eigen build sluit ik nog niet helemaal uit. zeker als de gpu er goed mee samen gaat kan ik er weer een paar jaar mee toe.
Je kunt de videokaart natuurlijk altijd meenemen. Een RX480 is nog altijd sneller dan welke vorm van integrated graphics dan ook. Zeker als je niet direct zin hebt om peperduur werkgeheugen te kopen om de performance van je iGPU te optimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvanmegen
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Ik haak even aan, ik zit in hetzelfde schuitje als de topicstarter en wil met mijn Intel i5 7500 ook graag naar Windows 11. Waar kan ik die installer vinden want de versie die ik heb gaat eerst mijn systeem checken en zegt dat het niet gaat werken...

Ik zit ook te denken om een Ryzen 7600G systeempje samen te stellen als kantoor PC-tje...

Live today! Nobody promised you tomorrow.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@pvanmegen Je kan daar Rufus voor gebruiken. Dat is een tool die een iso image van Windows op een USB stick zet. Vandaar kan je opstarten. Zie dit bericht.

De iso kun je downloaden bij Microsoft. Of via https://uupdump.net/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
pvanmegen schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:14:
Ik haak even aan, ik zit in hetzelfde schuitje als de topicstarter en wil met mijn Intel i5 7500 ook graag naar Windows 11. Waar kan ik die installer vinden want de versie die ik heb gaat eerst mijn systeem checken en zegt dat het niet gaat werken...
Als je wilt updaten naar 11 met behoud van settings/programma's kan dat ook via de laatste versie van Rufus of alternatieve oplossingen.
Zie ook:
Hoe kan ik updaten naar de laatste versie van Windows 11?
[Windows 11] Ervaringen & Discussie (Upgrade via alternatieve mogelijkheden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
mrmrmr schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 17:09:
@pvanmegen Je kan daar Rufus voor gebruiken. Dat is een tool die een iso image van Windows op een USB stick zet. Vandaar kan je opstarten. Zie dit bericht.

De iso kun je downloaden bij Microsoft. Of via https://uupdump.net/.
Rufus kan de iso tegenwoordig ook zelf downloaden. Dat is een redelijk nieuwe feature.

De select knop is tegenwoordig een combobox. Die kun je middels het pijltje omzetten van select naar download en dan kun je een OS kiezen.

[ Voor 13% gewijzigd door youridv1 op 13-08-2025 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxkranendijk
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Is het nog een optie de pc te blijven gebruiken en alleen de edge browser te gebruiken in windows 10?

https://www.clickx.be/nie...-schroothoop-te-belanden/

Hoe komen hackers uberhaupt het makkelijkst je prive pc in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
maxkranendijk schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 15:59:
Is het nog een optie de pc te blijven gebruiken en alleen de edge browser te gebruiken in windows 10?
Je kan beter een andere browser gebruiken, want Edge wordt door Microsoft onderhouden.
Hoe komen hackers uberhaupt het makkelijkst je prive pc in?
Vaak zijn het gestolen logingegevens. Als je bijvoorbeeld overal hetzelfde wachtwoord gebruikt heb je een groot probleem als dat wachtwoord wordt gelekt.

Als je lang genoeg de browser niet voorziet van security updates kan er een exploit worden geladen en kan een computer worden besmet. Dat gaat vaak volledig automatisch.

Een lek in het besturingssysteem zelf kan het hele systeem onveilig maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvanmegen
  • Nu online
Bij mij is het in ieder geval gelukt. De PC draait W11 - 24H2. Nog wel wat problemen met drivers (BT en een driver van het moederbord) maar het werkt redelijk tot goed. W11 Pro is ook gelijk geactiveerd en dat vind ik dan weer gek want die had ik niet...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y0Tk4r8wNUN4nUOKYnJH6uel3v8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Plg3cQVfXTjQat9HwDf9WCwJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
pvanmegen schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 18:31:
Bij mij is het in ieder geval gelukt. De PC draait W11 - 24H2. Nog wel wat problemen met drivers (BT en een driver van het moederbord) maar het werkt redelijk tot goed.
Je kan nog kijken of er aanvullende (driver) updates zijn:
Windows Update / Geavanceerde Opties / Extra Opties / Optionele updates / drivers
pvanmegen schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 18:31:
W11 Pro is ook gelijk geactiveerd en dat vind ik dan weer gek want die had ik niet...
Schone installatie of een update gedaan?
Normaal behoud je de bestaande Windows versie/activatie bij het upgraden of schone installatie van dezelfde versie.
Als je van Home naar Pro bent gegaan via een schone installatie heeft de installer misschien een OEM Pro bios licentie gedetecteerd en automatisch gekozen?

[ Voor 9% gewijzigd door The_Doman op 13-08-2025 22:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvanmegen
  • Nu online
The_Doman schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 22:15:
Je kan nog kijken of er aanvullende (driver) updates zijn:
Windows Update / Geavanceerde Opties / Extra Opties / Optionele updates / drivers
Had ik ondertussen gedaan, alle hardware ondertussen netjes gevonden en geinstalleerd.
The_Doman schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 22:15:
Schone installatie of een update gedaan?
Normaal behoud je de bestaande Windows versie/activatie bij het upgraden of schone installatie van dezelfde versie.
Als je van Home naar Pro bent gegaan via een schone installatie heeft de installer misschien een OEM Pro bios licentie gedetecteerd en automatisch gekozen?
Ik heb gekozen voor een schone installatie, de Windows 10 die erop stond was toch echt de Home versie maar mij hoor je niet klagen, prima zo.

Pagina: 1