Geluidsoverlast buitenunits warmtepomp en airco plat dak?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xillus
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 17-08 00:24
Hallo iedereen,

De werken aan onze sleutel op de deur woning gaan binnenkort van start. Maar nu willen wij al graag beslissen waar onze buitenunits (warmtepomp en in de toekomst mogelijk ook voor de airco) komen te staan.

Wij hebben 2 opties:

* Op het dak; wij hebben soort van een schilddak maar achteraan de woning hebben wij een klein stukje plat dak (2 meter).

* Naast de woning, eigenlijk aan het uiteinde van onze oprit.

Nu zouden wij esthetisch gezien graag de buitenunits op het platte dak zetten. Maar wij zijn bang dat dit voor lawaai in de woning gaat zorgen? Op de technische fiche zag ik volgens mij staan dat deze 60db geluid produceert. Enkel zijn wij niet zeker of onze ramen (driedubbelglas) dit gaan tegenhouden. Het grootste nadeel is, dat deze dan naast de slaapkamers staan.

Hetzelfde met trillingen, wij hebben al gehoord dat je kans hebt dat je trillingen gaat voelen als je ze op je dak zet?

Zouden jullie ons willen helpen? Een goede nachtrust het hele jaar door is wel zo aangenaam.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05:52
Trillingen kan je flink verminderen met veren en rubbers.

Dat je de warmtepomp gaat horen dat is een feit, maar in hoeverre je je eraan zal storen is helemaal afhankelijk van jullie. Misschien dat bij wijze van rolluiken ook weer wat dempen. Maar ligt er ook aan of muren of andere plekken bijvoorbeeld het geluid reflecteren.

Hoe zit het met je buren? Want je warmtepomp mag niet teveel geluid maken over de erfgrens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-09 19:30
Ik hoor niks van de airco's die op ons platte dak staan. Wellicht scheelt het per type dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-09 21:00
Hier staat de buitenunit naast het huis.

Het geluidsniveau is zo laag dat ik me vanmiddag op het terras die warme lucht toch vandaan kwam.
Dat kwam dus van buitenunit waar ik recht voor zat.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:24
Ik zou ze gewoon aan de zijkant zetten. Hoe vaak zit je aan de zijkant van je huis op de oprit? En die dingen kun je tegenwoordig ook een stuk mooier afgewerkt krijgen dan industrieel of wit.

En met een omkasting met bv houtlook kom je ook een eind:

https://www.evolarshop.nl/airco-omkastingen/airco-ombouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Er is een heel topic over het dempen van warmtepomp trillingen: Trillingen warmtepomp dempen

Op een (plat) dak heb je vooral veren en veel massa nodig. Er niet zijn alleen trillingen, maar je kan ook een zware brom binnenshuis krijgen. Dat is niet prettig vlakbij slaapkamers.

Persoonlijk zou ik voor de oprit optie gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-09 10:45
Ik zou eerst eens bij het omgevingsloket van je gemeente na gaan vragen of je niet een vergunning nodig hebt, eisen voor van alles en nog wat zijn een stuk strenger dan 5 jaar geleden. dat heeft bijv ook gevolgen met waar je de buitenunit neer mag zetten (en waar juist niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-09 22:15

Guldan

Thee-Nerd

Draakje5 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 21:44:
Ik hoor niks van de airco's die op ons platte dak staan. Wellicht scheelt het per type dak.
Hangt wel van het type dak af, mijn dak is een kanaalplaat daar hoor je niets op. Ik denk oo een houten dak wel.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:04
Als ik zo kijk naar het aantal topics met lawaai door warmtepomp/airco, zou ik die nooit op het dak plaatsen.
Eind van de oprit, eventueel een omkasting (bakstenen in braziliaans verband bijvoorbeeld) en je geeft zeker geen trillingen door.
Let wel op voor geluidshinder naar buren toe, maar dat is eigenlijk een zorg van de plaaster, met sleutel op de deur kan je er van uitgaan dat de aangeboden opties conform de wetgeving zijn.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:35

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Vergeet ook onderhoud niet. Zijn de units nog makkelijk bereikbaar als er periodiek onderhoud gepleegd moet worden? Zou vervelend zijn als er elke keer een hoogwerker of steiger bij moet komen.

De grootste uitdaging op een (houten) plat dak wordt resonantie... Ik heb zelf ooit in mijn vorige woning een airco op een dakkapel gehad. Achteraf had ik daar meer aandacht aan moeten besteden door het plaatsen van extra veren, demping en dergelijke...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xillus
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 17-08 00:24
Bedankt voor de hulp iedereen. Wij gaan ervoor kiezen om ze naast het huis te zetten, dit om het risico op geluidshinder te voorkomen in de slaapkamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 21:04

Barrycade

Through the...

Maar aan je taalgebruik denk ik Belgisch? Is het nieuwbouw of ga je een bestaand huis verbouwen? Als het nieuwbouw is, weet de aannemer dat niet. Trouwens zelfde vraag bij een verbouwing.
En heb je directe buren of typisch Belgisch, lintbebouwing vrijstaand aan een weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:07
Sowieso belgie ja ;) welke warmtepomp gaat het over en hoeveel.keuze/bijsturen heb je nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23-09 22:30
Xillus schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 00:23:
Bedankt voor de hulp iedereen. Wij gaan ervoor kiezen om ze naast het huis te zetten, dit om het risico op geluidshinder te voorkomen in de slaapkamers.
Je kunt iedereen wel bedanken, maar hebben de buren je ook al bedankt?
Want de plaatsing naast het huis levert dan misschien wel minder geluidshinder op in de eigen slaapkamers, maar je naaste buren zouden daar wel eens heel anders over kunnen denken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Pagina: 1