Is deze schouw dragend?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkuipers07
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 16-09 22:05
Hi allemaal, ik ben nieuw op dit topic. (Ik heb geen idee of je eerst moet voorstellen o.i.d)

Maar krijgen vlg week de sleutel van onze nieuwe woning en daar zit een schouw in, behoorlijk aanwezig. Al de gehele tijd ervan uitgegaan dat we deze er zo uit konden slopen.

Nu begon ik toch eens wat na te denken over de kans dat dit best een dragende schouw kan zijn. Wellicht is jullie advies om dit gewoon door een constructeur te laten bekijken, maar wellicht zijn er experts onder jullie die op basis van deze tekening en foto’s een conclusie kunnen trekken.

Het betreft een woning uit 1982, met een betonnen verdiepingsvloer. Op de bouwtekening staat de volledige schouw niet echt weergeven, alleen een stukje muur ervan. Deze wordt overigens niet ondersteund in de kruipruimte.

Groet

[ Voor 51% gewijzigd door pkuipers07 op 09-08-2025 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-09 12:06
Zijn het kanaalplaten of is het een plaatvloer?
https://www.joostdevree.nl/shtmls/plaatvloer.shtml

Eerste gedachte is niet dragend behalve de dikke zwarte L
code:
1
2
------
      |

Die je ook op de verdiepingsvloertek terugziet.

Ik zou hierom een constructeur inschakelen, of even contact zoeken met de beton/tekening fabrikant, die denken vaak graag mee is mijn ervaring

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:26
omdat je nieuw bent weet je het nog niet maar dit soort vragen stel je normaal aan een constructeur. Of ga jij het voortbestaan van je nieuwe woning laten afhangen van geroeptoeter op en forum?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:02
Vrij eenvoudige test is natuurlijk schouw eruit halen, als huis instort dan was die dragend :)

Wat zit er op dit moment onder de woonkamer thv de schouw? Wat zit er boven de schouw? Het lijkt er namelijk inderdaad op dat enkel het zwarte gedeelte een dragende functie heeft.

Natuurlijk niet het antwoord dat je wilt, want dan moet je alsnog een constructeur laten berekenen of je de poot van de L weg kan laten halen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:01
Als ik de foto's vergelijk met de tekeningen dan schat ik in dat die L-poot al is weggehaald.
Die twee witte wandjes lopen niet door tot het plafond en zijn dus ook niet dragend.
Wat je wel moet laten staan is die verdikte muur want daar draagt de stalen balk op en die heeft die oplegbreedte nodig.

Het lijkt mij trouwens sowieso onwaarschijnlijk dat die L-poot is meegenomen als oplegging. Dan zou die ene vloerplaat afwijken van de rest. Dat is niet handig voor de productie en ook nog eens link als die ene plaat door slordigheid op een andere plaats wordt gelegd.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:27
Goed, Op basis van de tekening: Dragend voor het dikke L-gedeelte. Je kan het ook zien aan de overige tekeningen. Want daar zie je op dat het een en andere op die dikke L-rust. Voor wat de kamer insteekt mogelijk niet. De beganegrondvloer heeft wel ondersteuning ter plaatse van de tussenmuur. Daar zit iets ook kwa fundering.

Maar je voorgevoel is goed: Vraag een constructeur even om er naar te kijken. Dan weet je het allemaal zeker. Je wil niet dat je huis zomaar instort omdat een onbekend iemand op een openbaar forum zegt: "haal maar weg". Dan zal je verzekering ook niets doen. En dan heb je grotere problemen.

Een huis hebben en onderhouden kost gewoon geld. Voor velen is de aanschaf wel te doen maar daarna komt het onderhoud of de verbouwingen. Daar mag je ook het een en ander voor reserveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkuipers07
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 16-09 22:05
Bedankt allemaal voor de tijd en moeite om hiernaar te kijken en te reageren ;). Als we dit gaan doen, zal ik zeker even contact opnemen met een constructeur. Just to be sure.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-09 09:05
Even een TweakerTopTip als je een constructeur gaat raadplegen, maak vooraf afspraken over de kosten ook als hij alleen even wilt langskomen... ;)
Pagina: 1