Achteraf kosten in rekening brengen voor huisbezoek

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markb1994
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 24-09 14:58
Hallo,

Ik heb een constructeur langs laten komen omdat ik twijfelde over de stevigheid van mijn dak. Ik heb er weinig verstand van maar in een ander topic hier, kreeg ik het advies om een constructieberekening te maken.

Via werkspot kwam ik een bedrijf tegen dat geinteresseerd was om zo'n berekening voor mij te maken. Ik legde situatie uit, waarom ik twijfelde over mijn dak, dat begreep hij wel en daarom stelde hij voor een berekening te maken. Op werkspot vertelde hij me de prijs van zo'n berekening. Vervolgens vertelde hij me telefonisch dat hij wel even langs wilde komen, om te kijken naar mijn dak.

Toen hij eenmaal hier was, vertelde hij dat ik het best één gording wat kon verstevigen, maar dat het dak verder prima was en dat een berekening eigenlijk overbodig was. Hij is hooguit een kwartier binnen geweest en is weer vertrokken.

Even later krijg ik een bericht dat hij 125 euro ex btw in rekening brengt. Hier heeft hij vooraf niets over verteld.

Mijn vraag is: mag dit zomaar?

Ik ben me er bewust van dat zijn bezoek waardevol is geweest voor mij en ik ben best bereid om hem te betalen, maar ik vraag mij af of dit zomaar achteraf mag.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:50
En wat was de prijs die hij jou op werkspot verteld heeft voor een echte berekening?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +46 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:31
Wat is het probleem? Je gewenste constructeur is conform afspraak langsgekomen en jullie zijn beiden tot de conclusie gekomen dat de berekening overbodig is. Hij rekent je ongeveer één arbeidsuur en je bent het er niet mee eens.

Dan had je moeten aangeven, de kennelijk onnodige, berekening te willen hebben zoals overeengekomen. Ik bedoel hij zelf loopt niet op water, zijn auto ook niet, zijn kantoor ook niet.

Als jij het nodig vond toch de berekening te krijgen conform offerte dan had je dat moeten aangeven ter plekke.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:43
Je wist de prijs van de berekening, daar ging je van uit.
Ik gok dat de rekening nu lager is omdat er geen berekening nodig was.

Hij had ook de berekening kunnen factureren i.p.v. de €125,- ex BTW omdat er in eerste instantie was afgesproken dat er een berekening gedaan zou worden.

Ik denk dat je nu gematst word met je factuur.
Voor niks gaat de zon op en anders was je waarschijnlijk een stuk duurder uit geweest.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Ondanks dat hij maar een kwartiertje binnen is geweest wil het natuurlijk niet zeggen dat hij maar een kwartiertje bezig was tenzij het je buurman was.
De reiskosten zijn ook hoog tegenwoordig. ;)

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je kent vast deze wel:
Afbeeldingslocatie: https://mediaproxy.snopes.com/width/1200/https://media.snopes.com/2011/04/handyman-invoice-.jpg
(met enige achtergrond er bij)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• markb1994
TwingyTwingy schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 22:27:
Wat is het probleem? Je gewenste constructeur is conform afspraak langsgekomen en jullie zijn beiden tot de conclusie gekomen dat de berekening overbodig is. Hij rekent je ongeveer één arbeidsuur en je bent het er niet mee eens.

Dan had je moeten aangeven, de kennelijk onnodige, berekening te willen hebben zoals overeengekomen. Ik bedoel hij zelf loopt niet op water, zijn auto ook niet, zijn kantoor ook niet.

Als jij het nodig vond toch de berekening te krijgen conform offerte dan had je dat moeten aangeven ter plekke.
Wie zegt dat ik het er niet mee eens ben? Wat ik al zei, ik wil hem best betalen, want hij is nuttig geweest voor me, maar het gaat meer om de manier waarop.

De dienst waarvoor hij me een prijsopgaaf gaf, heb ik niet afgenomen. Dat het huisbezoek an sich al een prijskaartje heeft, heeft hij nooit verteld.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:57
markb1994 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 22:52:
[...]

De dienst waarvoor hij me een prijsopgaaf gaf, heb ik niet afgenomen. Dat het huisbezoek an sich al een prijskaartje heeft, heeft hij nooit verteld.
Dat bezoek is intrinsiek onderdeel van de werkzaamheden waar je akkoord op hebt gegeven.

Vervolgens hebben jullie gezamenlijk besloten om de opdracht in te korten. Dat is allemaal prima in orde.

Natuurlijk is dit wat informeel maar het is wel efficiënt en in dit geval ook fair.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

[...]

Wie zegt dat ik het er niet mee eens ben? Wat ik al zei, ik wil hem best betalen, want hij is nuttig geweest voor me, maar het gaat meer om de manier waarop.

Waarom verwacht je dat voor het huisbezoek geen kosten in rekening gebracht worden? Die constructeur is een kwartier binnen geweest, heeft je waardevol advies gegeven, heeft reiskosten en betaalt Werkspot voor de lead. Ik snap echt niet wat je issue hier is. Verwacht je nou echt dat mensen je gratis een dienst leveren :?

Als je de berekening wel had afgenomen had je alsnog het huisbezoek in rekening gebracht gekregen, direct of indirect.

[ Voor 9% gewijzigd door evilution op 26-07-2025 23:38 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Begur
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Mogen we even spiegelen?
Wat is je eigen vakgebied en wat zou je logisch vinden, als iemand een beroep zou doen op je professionaliteit om een oordeel/advies uit te brengen, om in rekening te brengen?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02:46
Nouja laten we eerlijk zijn hij had ook wel tijdens of voor het bezoek kunnen zeggen wat de kosten zonder berekening eventueel zouden zijn toch? Lijkt me dat je als ondernemer graag je klanten informeert zodat je dit soort gedoe nu niet krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

[...]

Je kunt nu heel moeilijk gaan doen, maar ik denk dat je héél goedkoop uit bent en de beste man beter kan bedanken voor zijn extreem goedkope consult (al dan niet zonder rapport).

Misschien wel even een berichtje sturen van 'hé je was niet heel duidelijk in je communicatie, het was fijn geweest om vooraf te weten welke kosten aan dit bezoek verbonden waren', misschien dat hij het dan de volgende keer bij een andere klant beter communiceert? :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KaleKabel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 27-09 15:54
Hij mag het vragen maar als je het nergens bent overeengekomen hoef je niet te betalen. Zou mooi zijn als je zomaar een bedrag uit de hoge hoed zou kunnen trekken.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:49

SomerenV

It's something!

Wat een bizarre reacties hier. Als het inderdaad gegaan zou zijn zoals te lezen is in de TS dan is plots kosten rekenen niet bepaald netjes. Ik heb, toen ik nog ZZP'er was, ook wel eens voorgesteld langs te komen omdat dat soms meer duidelijkheid verschaft dan via berichtjes of de telefoon. Als ik daar zonder het vooraf gemeld te hebben opeens kosten voor zou gaan rekenen dan had mij dat sowieso klanten gekost.

Ongeacht hoe nuttig een bezoek wel of niet is, zomaar kosten in rekening brengen doe je gewoon niet. Zeg dan dat je langs wilt komen om een en ander te beoordelen tegen een vast bedrag (voorrijkosten ofzo) en dat je dat eventueel in mindering brengt mocht er daadwerkelijk een berekening nodig zijn. Dat is duidelijk en transparant, en een berekening bij die persoon krijg je vervolgens korting op dus je beloont loyaliteit.

Wat deze persoon doet mag waarschijnlijk ook niet dus het lijkt me sterk dat je verplicht bent te betalen, zeker als het nergens vooraf beschreven is. Aangezien het bezoek wel nuttig was en je nu goedkoper uit bent is het wellicht vanuit jouw kan netjes wel te betalen, maar ik zou wel duidelijk zijn in hoe dit voelt voor jou.

[ Voor 16% gewijzigd door SomerenV op 27-07-2025 01:53 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:36
Ik zou het zo zien: de man zou een berekening maken voor pak em beet 425 euro. Daar zit uiteraard de kosten voor huisbezoek bij in. Komt de situatie bekijken om de informatie voor de berekening te verzamelen, besluit dat er geen berekening hoeft te zijn en rekent dus maar 125 euro.
Dus je hebt niet 125 euro 'zomaar' te betalen, je hebt 300 euro korting gekregen op wat je eigenlijk zou moeten betalen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
KaleKabel schreef op zondag 27 juli 2025 @ 01:33:
Hij mag het vragen maar als je het nergens bent overeengekomen hoef je niet te betalen. Zou mooi zijn als je zomaar een bedrag uit de hoge hoed zou kunnen trekken.
En dan krijg je daarna alsnog een berekening en een rekening (die hoger is) daarvoor die je al overeen was gekomen.

Meer geld kwijt maar wel een berekening waar je niks aan hebt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
No Hands schreef op zondag 27 juli 2025 @ 06:55:
Ik zou het zo zien: de man zou een berekening maken voor pak em beet 425 euro. Daar zit uiteraard de kosten voor huisbezoek bij in. Komt de situatie bekijken om de informatie voor de berekening te verzamelen, besluit dat er geen berekening hoeft te zijn en rekent dus maar 125 euro.
Dus je hebt niet 125 euro 'zomaar' te betalen, je hebt 300 euro korting gekregen op wat je eigenlijk zou moeten betalen.
Dat dus, eigenlijk had de beste man beter een berekening op papier kunnen zetten en eronder, conclusie geen aanpassingen nodig. Was je dan wel tevreden geweest TS?
Edit: met factuur voor het origineel afgesproken bedrag.

[ Voor 4% gewijzigd door ZeRoC00L op 27-07-2025 09:27 ]

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01:03
De beste man had inderdaad beter een papiertje kunnen schrijven waarop staat dat beide geconcludeerd hebben dat er geen berekening nog is en dan gewoon het volledige bedrag factureren..

Neem aan dat hij er vanuit ging het volledige bedrag te kunnnen factureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20:42
markb1994 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 22:22:
Ik ben me er bewust van dat zijn bezoek waardevol is geweest voor mij en ik ben best bereid om hem te betalen, maar ik vraag mij af of dit zomaar achteraf mag.
Het is handiger om vooraf de kosten te bespreken. Het klinkt wel alsof hij je goed heeft geholpen. Als je het te duur vind, zou je kunnen vragen of er nog iets van de prijs kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:33
[...]

Dat antwoord heb je dan toch al? (Bijna) iedereen is het er over eens: de manier is acceptabel, doch informeel, en bedrag is zeer redelijk. Betalen en door met je leven. Je post wekt echter eerder de indruk dat je helemaal niet zo bereid bent om te betalen, vandaar de wat vinnige reacties hier.

In meer detail: de manier waarop is misschien wat informeel omdat hij je beter vooraf had kunnen vertellen 1) als er geen berekening nodig blijkt te zijn reken ik alleen X, of 2) ik kom langs om benodigde info te vergaren en daarvoor dien je voor de opdracht (volledige prijs) te berekenen (maar dan was je nu wel veel slechter af geweest).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02:08
ZeRoC00L schreef op zondag 27 juli 2025 @ 09:26:
[...]

Dat dus, eigenlijk had de beste man beter een berekening op papier kunnen zetten en eronder, conclusie geen aanpassingen nodig. Was je dan wel tevreden geweest TS?
Edit: met factuur voor het origineel afgesproken bedrag.
Nergens kan ik uit opmaken dat TS de offerte voor het maken van de berekening heeft geaccepteerd. Hij heeft per email een prijsopgaaf voor de berekening gekregen, vervolgens heeft de vakman gebeld "ik kan wel even langskomen om te kijken naar je dak".

Dat er geen prijs is afgesproken is geen probleem. Als je een professionele opdrachtnemer een opdracht verstrekt, moet je daarvoor betalen, ook al heb je daar niets over afgesproken. Dat staat in artikel 7:405 BW:
1 Indien de overeenkomst door de opdrachtnemer in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf is aangegaan, is de opdrachtgever hem loon verschuldigd.
2 Indien loon is verschuldigd doch de hoogte niet door partijen is bepaald, is de opdrachtgever het op de gebruikelijke wijze berekende loon of, bij gebreke daarvan, een redelijk loon verschuldigd.
De vraag is dus: is er een overeenkomst tot stand gekomen / is er een opdracht verstrekt? Dat hangt heel erg af van wat er over en weer is gezegd. Misschien was het onvoldoende duidelijk of de constructeur langskwam om zijn werk te doen, of dat hij langskwam om een betere offerte te kunnen maken.
Als het duidelijk was dat de constructeur langskwam om het dak op te meten voor zijn berekening, dan is het duidelijk: dan moet TS gewoon betalen voor de uitgevoerde werkzaamheden, ook al was er niets afgesproken over wat het in dit specifieke scenario zou kosten.

(Overigens zit het bedrijf nog met het probleem dat het waarschijnlijk een overeenkomst op afstand is, met bijbehorend herroepingsrecht en informatieverplichtingen. De kans is groot dat daar ergens een foutje in de formaliteiten is gemaakt waardoor TS er nog onderuit kan.)

Acties:
  • +34 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:26

Grvy

Bot

Dit is wat er mis is met de mensheid, iemand komt langs wat gewoon werk is. En hier op dit forum zitten allemaal wijsneuzen die over formaliteiten gaan praten en loopholes in de wet om het toch voor elkaar te krijgen dat dit gratis is.

Echt.. walgelijk. Betaal die man gewoon.

Dit is een account.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:02

dragonhaertt

@_'.'

Dat huisbezoek kostte ook geen geld.
Dat huisbezoek heeft je 300 euro korting opgeleverd.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:22

The End

!Beginning

Grvy schreef op zondag 27 juli 2025 @ 09:48:
Dit is wat er mis is met de mensheid, iemand komt langs wat gewoon werk is. En hier op dit forum zitten allemaal wijsneuzen die over formaliteiten gaan praten en loopholes in de wet om het toch voor elkaar te krijgen dat dit gratis is.

Echt.. walgelijk. Betaal die man gewoon.
Je bedoelt natuurlijk die door en door rotte beroepsgroep gevuld met oplichters en prutsers? Die duizenden trucjes hebben bedacht om mensen geld uit de zakken te kloppen?

Als je ergens geld voor wilt hebben, dan geef je dat van tevoren aan. En dan geef je dat bedrag ook aan INCLUSIEF BTW (nog zo'n oplichter trucje), want dat is in Nederland verplicht voor particulieren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:26

Grvy

Bot

The End schreef op zondag 27 juli 2025 @ 09:51:
[...]

Je bedoelt natuurlijk die door en door rotte beroepsgroep gevuld met oplichters en prutsers? Die duizenden trucjes hebben bedacht om mensen geld uit de zakken te kloppen?

Als je ergens geld voor wilt hebben, dan geef je dat van tevoren aan. En dan geef je dat bedrag ook aan INCLUSIEF BTW (nog zo'n oplichter trucje), want dat is in Nederland verplicht voor particulieren.
TS is gewoon tevreden over wat geleverd is. Dus we gaan de partij die TS ingehuurd maar slecht behandelen want ja, ook die beroepsgroep (net zoals elke) heeft rotte appels?

Echt.. touch grass.

Dit is een account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The End

The End

!Beginning

Grvy schreef op zondag 27 juli 2025 @ 09:52:
[...]

TS is gewoon tevreden over wat geleverd is. Dus we gaan de partij die TS ingehuurd maar slecht behandelen want ja, ook die beroepsgroep (net zoals elke) heeft rotte appels?

Echt.. touch grass.
Deze man wist het van tevoren al. Hij wilde snel wat geld verdienen. Hij is de professional. Hij had moeten weten dat hij dit had moeten aangeven (inclusief BTW!!)

Deze beroepsgroep heeft niet een paar rotte appels. Ze werken allemaal op dezelfde manier. Enige wat anders is, is de mate waarop je genaaid wordt als je er niet bovenop zit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RSH
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 27-09 18:22

RSH

The End schreef op zondag 27 juli 2025 @ 09:56:
[...]

Deze man wist het van tevoren al. Hij wilde snel wat geld verdienen. Hij is de professional. Hij had moeten weten dat hij dit had moeten aangeven (inclusief BTW!!)

Deze beroepsgroep heeft niet een paar rotte appels. Ze werken allemaal op dezelfde manier. Enige wat anders is, is de mate waarop je genaaid wordt als je er niet bovenop zit.
Wie wist wat al, en wat had er moeten gebeuren - “Ik zie dat dit zonder berekening en aanpassing lukt, jammer van m’n tijd en reiskosten maar het zij zo.” of “Niet nodig, maar hier is toch een berekening, tik de afgesproken volle prijs maar af!”.

Serieus, dit type reacties maakt dat ik blij ben geen onderneming meer te voeren, maar gewoon een (soort van) loonslaaf te zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The End

The End

!Beginning

RSH schreef op zondag 27 juli 2025 @ 10:08:
[...]

Wie wist wat al, en wat had er moeten gebeuren - “Ik zie dat dit zonder berekening en aanpassing lukt, jammer van m’n tijd en reiskosten maar het zij zo.” of “Niet nodig, maar hier is toch een berekening, tik de afgesproken volle prijs maar af!”.
Als je wilt dat een offerte geld kost, dan moet je dat aangeven. Heel simpel.
Serieus, dit type reacties maakt dat ik blij ben geen onderneming meer te voeren, maar gewoon een (soort van) loonslaaf te zijn.
Een bedrijf in Nederland moet zich aan de Nederlandse wet houden. Dat geldt voor elke ondernemer. Als je dat niet kan, dan moet je er weg van blijven.

Bijzonder dat jullie beiden niet ingaan op het 'ex btw' verhaal en er ook niet op ingaan waarom de beste man niet van tevoren aagegeven heeft dat er kosten aan verbonden zijn als hij langskomt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:15

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

"bij ons" (middelgroot ingenieursbureau) is een opname ter plaatse vaak onderdeel van de start onderhandeling en van de offerte. Zonder akkoord op de offerte geen werkzaamheden of advies. Dat startgesprek kan best op locatie zijn, dat is de tijd voor onszelf als acquisitie post.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:36
The End schreef op zondag 27 juli 2025 @ 09:51:
[...]

Als je ergens geld voor wil hebben? Die man is van beroep constructeur. denk je dat hij voor de lol zijn contactgegevens op internet zet en mensen kosteloos gaat helpen? Natuurlijk wil hij er geld voor hebben. TS had hem dus ook moeten vragen wat dat ging kosten.
De tandarts zegt ook niet vantevoren dat je hem moet betalen als je in die stoel gaat liggen, dat betaal je toch ook?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The End

The End

!Beginning

No Hands schreef op zondag 27 juli 2025 @ 10:24:
[...]

Als je ergens geld voor wil hebben? Die man is van beroep constructeur. denk je dat hij voor de lol zijn contactgegevens op internet zet en mensen kosteloos gaat helpen? Natuurlijk wil hij er geld voor hebben. TS had hem dus ook moeten vragen wat dat ging kosten.
De tandarts zegt ook niet vantevoren dat je hem moet betalen als je in die stoel gaat liggen, dat betaal je toch ook?
Als ik naar de tandarts ga, dan heb ik al afgesproken wat wat ik ga doen. Ik weet ook wat het kost, want de tarieven liggen vast: https://www.mondzorgcentr...nl/tarieven-vergoedingen/ Als ik een grote ingreep ga doen, dan is het normaal dat er (gratis) een offerte wordt opgesteld bij de tandarts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSH
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 27-09 18:22

RSH

The End schreef op zondag 27 juli 2025 @ 10:15:
[...]

Als je wilt dat een offerte geld kost, dan moet je dat aangeven. Heel simpel.
Zo ik het lees was een aanbieding gedaan het werk uit te voeren en was deze geaccepteerd. Op locatie bleken de aangenomen werkzaamheden niet nodig. Had dan volgens jou de volledige berekening toch uitgevoerd moeten worden tegen berekening van de volledige kosten?
The End schreef op zondag 27 juli 2025 @ 10:15:
[...]

Een bedrijf in Nederland moet zich aan de Nederlandse wet houden. Dat geldt voor elke ondernemer. Als je dat niet kan, dan moet je er weg van blijven.

Bijzonder dat jullie beiden niet ingaan op het 'ex btw' verhaal en er ook niet op ingaan waarom de beste man niet van tevoren aagegeven heeft dat er kosten aan verbonden zijn als hij langskomt.
Ik heb zo snel niets gelezen over BTW. Vind het net zo bijzonder dat je niet inhoudelijk op mijn argumenten ingaat, en bijzonder dat je denkt dat mensen kosteloos langs moeten komen voor opnemen en uitvoeren van werkzaamheden. Als gezegd: was het dan beter geweest als de volledige berekening toch opgesteld was voor de afgesproken hogere prijs? Ik vermoed dat TS dan ook een draadje gestart had over de handelwijze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The End

The End

!Beginning

RSH schreef op zondag 27 juli 2025 @ 10:36:
[...]

Zo ik het lees was een aanbieding gedaan het werk uit te voeren en was deze geaccepteerd. Op locatie bleken de aangenomen werkzaamheden niet nodig. Had dan volgens jou de volledige berekening toch uitgevoerd moeten worden tegen berekening van de volledige kosten?
Als ze al een afspraak hebben gemaakt om de werkzaamheden uit te voeren, dan moet de TS betalen (TS was dat sowieso al van plan) Dat kan ik echter niet opmaken uit de posts van de TS.
Ik heb zo snel niets gelezen over BTW. Vind het net zo bijzonder dat je niet inhoudelijk op mijn argumenten ingaat, en bijzonder dat je denkt dat mensen kosteloos langs moeten komen voor opnemen en uitvoeren van werkzaamheden. Als gezegd: was het dan beter geweest als de volledige berekening toch opgesteld was voor de afgesproken hogere prijs? Ik vermoed dat TS dan ook een draadje gestart had over de handelwijze.
Ik ben wel op je argumenten ingegaan? Het is normaal dat een offerte kosteloos wordt opgesteld. Gratis langskomen voor werkzaamheden is dat niet. Het is ook niet normaal om prijzen ex BTW te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Je hebt voor 125 euro advies gekregen waarmee jij verder kan. Iemand heeft tijd voor je vrijgemaakt en is eerlijk tegen je geweest omdat hij aangaf dat een berekening niet nodig is. Waarschijnlijk heeft de beste man klussen genoeg en hoeft hij je niet te naaien door een berekening uit te voeren en te factureren omdat hij de uitkomst aan de hand van ervaring al kan geven.

Ik zou de rekening betalen en de beste man in je adresboek opslaan als je nog eens een expert nodig hebt, dit is een goede vent.

In het vervolg kan je, als je daar prijs op stelt, beter van te voren vragen of de ingehuurde kan aangeven wanneer je boven het afgesproken bedrag gaat uitkomen en per wanneer de betaalklok gaat lopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Je hebt nu voor het schappelijke bedrag van 125 euro geleerd dat je voortaan eerst moet vragen wat het kost voordat je een professional laat komen. Veel mensen zijn duurder uit dan dat. Fijne dag!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:38
Ja lastig zo, volgens sommigen hier is het blijkbaar automatisch zo dat als je iemand zijn/haar tijd gebruikt, informatie vraagt of langs laat komen, dat je diegene dan geld verschuldigd bent.
Maar dat is natuurlijk niet het geval, zoals dat als je een winkel binnenstapt, aan een expert daar vraagt wat in jouw situatie het beste is, de werking uitlegt en wat hij voor de rest nog zou aanraden.
Om het nog wat meer overeen te laten komen met de situatie van TS; uiteindelijk komen jullie tot de conclusie dat je helemaal geen spullen hoeft aan te schaffen van deze winkel, maar zijn jullie wel een half uur verder.
Mocht je de winkel uitlopen zonder iets te kopen, dan komt de beste man je ook niet achterna met een factuur voor zijn tijd.

Er is vooraf niets afgesproken over kosten los van de constructieberekening zover ik het verhaal van TS begrijp en die is niet uitgevoerd.
Dus TS kan hiermee doen wat hij wil lijkt mij, alhoewel het wel redelijk is diegene een bedrag te betalen als die je goed heeft geholpen.
Geen idee of €125 daarvoor redelijk is.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-09 15:29
ik heb ook ongeveer zo een ervaring gehad met een constructeur. Hij kwam ook langs en heeft in mijn geval wel een berekening gemaakt ( zoals gevraagd ). Daarbij was zijn eerste e-mail / offerte / prijsoverzicht die hij stuurde voor ik akkoord ging wel heel helder.

Ik heb dan ook betaald voor de berekening e.d. wat precies overeen kwam met zijn e-mail. Echter later had ik nog 2 a 3 mails met hem uitgewisseld over wat andere korte vraagjes ( over de constructieberekening ). Een aantal weken na deze mails kreeg ik ook opeens een rekening. Of ik ff 110 euro wilde betalen over 2 vragen die ik gesteld heb 8)7

Ik snap dat zijn tijd geld kost, maar dan had hij van te voren wel ff mogen vertellen dat bellen of e-mails sturen ook flink in de papieren loopt. :9

In dit geval zou ik als ik jou was gewoon betalen met daarbij de kanttekening dat je, omdat je nu betaald hebt voor deze service, er vanuit kan gaan dat zijn advies ook bindend is. En dat hij dus met zijn advies zekerheid geeft over de constructie en dat er geen berekening nodig is. Wanneer uiteindelijk toch blijkt dat het dak niet stevig genoeg is kan je ook bij hem aankloppen voor de garantie

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-09 09:05
Gevonden via werkspot zeg je, wel nagegaan of deze persoon ook de juiste kwalificaties heeft om zich uit te geven als? De werkspot topics hier zijn vaak niet mals.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

RSH schreef op zondag 27 juli 2025 @ 10:36:
[...]

Op Werkspot is de prijs van de berekening gedeeld, en via de telefoon is toen verteld dat ie langs wilde komen om het dak te checken. Eenmaal op locatie is de conclusie getrokken dat een berekening niet nodig zou zijn. om dan, zonder het vooraf gemeld te hebben, alsnog kosten in rekening te brengen is gewoon not done. Ik heb het eerder gezegd en zeg het nog een keer, maar dat men het hier massaal goedpraat vind ik echt te absurd voor woorden.

Je mag niet eens plots kosten in rekening brengen zonder dat daar vooraf akkoord op gegeven is. Zou wat zijn zeg als dat de normale gang van zaken is. Da's makkelijk geld verdienen 8)7 Dat TS nu goedkoper uit is kan wel zo zijn, en tijd is geld, voor expertise mag best (goed) betaald worden, maar het mag gewoon niet. In dit geval is TS bereid wél te betalen omdat ie wat heeft aan het advies, maar dan zou ik ook zwart op wit willen dat alles in orde is. Gezien er een uur is gerekend voor een kwartier is er nog voldoende tijd over voor deze professional om dat advies op papier te zetten :+
Kurkentrekker schreef op zondag 27 juli 2025 @ 10:50:
Je hebt nu voor het schappelijke bedrag van 125 euro geleerd dat je voortaan eerst moet vragen wat het kost voordat je een professional laat komen. Veel mensen zijn duurder uit dan dat. Fijne dag!
Maar het is toch te idioot voor woorden dat we het op deze manier goedpraten dat er zonder akkoord kosten in rekening gebracht worden? Het is niet aan TS om daar naar te vragen. Een professional moet beter weten en vooraf degene informeren over eventuele kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
@SomerenV hoezo te idioot voor woorden? Je belt een prof die langskomt zonder vooraf over de prijs te onderhandelen. Dan is het toch niet raar dat hij gewoon z’n normale uurtarief rekent?

Als ik op een terras zit en een biertje bestel zonder een prijslijst te bekijken, dan mag ik ook niet achteraf gaan huilen als dat biertje is gekomen, ik het op heb, en het 10 euro bleek te kosten.wel als het 10000 euro zou zijn, dat is onredelijk, maar de ondernemer hier heeft een redelijke prijs gerekend voor een dienst.

Dus:
Er is een opdracht. (En dus een overeenkomst, ook al is daarin geen prijs genoemd).
Er is een redelijke prijs gerekend.
De factuur moet dus betaald worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Kurkentrekker schreef op zondag 27 juli 2025 @ 14:31:
@SomerenV hoezo te idioot voor woorden? Je belt een prof die langskomt zonder vooraf over de prijs te onderhandelen. Dan is het toch niet raar dat hij gewoon z’n normale uurtarief rekent?

Als ik op een terras zit en een biertje bestel zonder een prijslijst te bekijken, dan mag ik ook niet achteraf gaan huilen als dat biertje is gekomen, ik het op heb, en het 10 euro bleek te kosten.wel als het 10000 euro zou zijn, dat is onredelijk, maar de ondernemer hier heeft een redelijke prijs gerekend voor een dienst.

Dus:
Er is een opdracht. (En dus een overeenkomst, ook al is daarin geen prijs genoemd).
Er is een redelijke prijs gerekend.
De factuur moet dus betaald worden.
Een prof stelt in dit geval zelf voor langs te komen om een en ander te bekijken en eventueel te bespreken. Dat kun je ook onder acquisitie scharen. In mijn veld (video/fotografie) is het best gebruikelijk om vooraf een gesprek te voeren om een en ander te bespreken, waaronder eventuele kosten. Dat kost de opdrachtgever niks. Zoals gezegd zou het mij best wat klanten kosten als ik voor dat soort dingen plots zonder het afgesproken te hebben kosten zou zijn gaan rekenen. Dat wordt écht niet gewaardeerd.

Je vergelijking met iets bestellen op een terras gaat compleet mank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
SomerenV schreef op zondag 27 juli 2025 @ 14:38:
[...]

Een prof stelt in dit geval zelf voor langs te komen om een en ander te bekijken en eventueel te bespreken. Dat kun je ook onder acquisitie scharen. In mijn veld (video/fotografie) is het best gebruikelijk om vooraf een gesprek te voeren om een en ander te bespreken, waaronder eventuele kosten. Dat kost de opdrachtgever niks. Zoals gezegd zou het mij best wat klanten kosten als ik voor dat soort dingen plots zonder het afgesproken te hebben kosten zou zijn gaan rekenen. Dat wordt écht niet gewaardeerd.

Je vergelijking met iets bestellen op een terras gaat compleet mank.
Prima dat jij dat niet doet, je mag zelf bepalen hoe je onderneemt. Of dat je wel of niet volgt wat er in jouw branche gebruikelijk is. Maar de vraag van TS was of het mág. En het antwoord daarop is ja.

En de vergelijking gaat niet compleet mank, want de situatie is in die zin vergelijkbaar dat er een dienst en een product wordt geleverd zonder dat vooraf de prijs is gecommuniceerd, en er wel betaald moet worden, en waarbij redelijkheid en billijkheid van toepassing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 27-09 11:27
Even andersom. Wat zou je doen als je je dak aanpast zoals hij het heeft gezegd, en de boel zakt in elkaar?
Zeg je dan ook dat hij daar niets mee te maken heeft?
Je wilde zekerheid, en die heb je gekregen. Als het goed is heeft de constructeur ook netjes een BAV, zodat je verzekerd bent als er wat gebeurt. Als je iemand voor je laat werken en risico nemen kost dat gewoon geld.

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reacher
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:18

Reacher

oldschool

Ah ja.. de trend waarbij de kunst van logisch redeneren, nuchter oordelen en pragmatisch naar de feiten kijken is verloren geraakt aan strikt formeel denken wat tot onbillijke of irrelevante denkbeelden leidt. De dood van gezond boerenverstand.

but I don't like you in that way
the best things in life are illegal
born to do porn!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:39
Het komt wel eens voor dat een timmerman, schilder of aannemer eerst even langskomt om de situatie te bekijken om vervolgens een offerte uit te brengen. Ze zijn verplicht om vooraf aan te geven dat ze kosten in rekening brengen voor het opmaken van de offerte. Doen ze dat niet, dan mag het niet achteraf in rekening worden gebracht.

Als je nog geen offerte hebt gehad (waar je ook akkoord op hebt gegeven) dan zou je kunnen zeggen dat de beste man langskwam voor het opstellen van een offerte. Je moet voor jezelf even beoordelen wat je situatie is. Zie ook: https://www.consuwijzer.n...met-rekening-voor-offerte

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jmb66
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 13-09 10:22
Dus je benaderd iemand via een portaal als Werkspot waar professionals diensten aanbieden.
Komt er iemand die eerlijk en oprecht is en stuurt voor zijn eerlijke oprechte advieswerk vanzelfsprekend aan factuur voor zijn werkzaamheden.

Je hebt deze man via werkspot, niet via het buurthuis.

Toch gek dat mensen verwachten dat anderen gratis voor ze werken.
Werk je zelf ook?
Doe je dat ook gratis?

Hij brengt een schijntje in rekening en dan vraag je je af of dat wel mag, voor zijn geleverde diensten.
Echt bizar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streafer
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
kosten bespreek je van tevoren nooit achteraf.. ongeacht de hoogte van de kosten.

Nu kan je beargumenteren dat de kosten redelijk zijn.. maar ben benieuwd of mensen dit systeem van niet melden van de prijs dat ook waren geweest als de rekening 500 euro was ...

Zo vaak dat bedrijven bij mij zijn langsgekomen voor een schouwing en daar nooit iets voor hoeven te betalen of ik wist het van te voren. Dus ik vind het gek dat mensen dit als de "normale" gang van zaken zien.

ps. Ben absoluut geen Jurist maar durf te wedden dat de wetgever hier echt gaat zeggen dat als er geen kosten zijn aangeven je deze niet achteraf in rekening mag brengen. (Maar laat me graag verbeteren door een jurist als dat niet zo is).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
streafer schreef op zondag 27 juli 2025 @ 15:43:
kosten bespreek je van tevoren nooit achteraf.. ongeacht de hoogte van de kosten.

Ben absoluut geen Jurist maar durf te wedden dat de wetgever hier echt gaat zeggen dat als er geen kosten zijn aangeven je deze niet achteraf in rekening mag brengen. (Maar laat me graag verbeteren door een jurist als dat niet zo is).
Echt, wat een wereldbeeld met dit soort opmerkingen en die (oa) van @SomerenV . Dit is bij uitstek iets waar je geen jurist voor nodig hebt. Het is in alle redelijkheid een redelijk bedrag. Hoezo ga je het dan hebben over wat juridisch wel en niet is toegestaan?

Er was akkoord voor complexe werkzaamheden voor een hoger bedrag. Op initiatief van de opdrachtnemer is deze langsgekomen en heeft hij zijn vakmanschap gebruikt om aan te geven dat het niet zo complex is en heeft hij - wederom op basis van zijn vakmanschap - direct de juiste oplossing gegeven en heeft hij niet de veel hogere kosten (wat makkelijk verdient zou zijn) in rekening gebracht.

En nu beargumenteren hier mensen dat het dan helemaal gratis moet omdat hij de kosten niet verteld heeft?? dubbelpunt r

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streafer
  • Niet online
Ik beargumenteer helemaal niet dat het gratis moet zijn? Ik zeg dat als ergens kosten aan verbonden zijn, je dit van tevoren communiceert.......

Overigens.. TS heeft hier niks aan, want als het dak instort wat is dan de zekerheid? Waar heeft TS nu voor betaald, een iets beter gevoel dat het dak sterk genoeg is.. maar als het fout gaat dan heeft hij niks om op terug te vallen.. Daar zou ik sowieso niet voor betalen.. Dan wil ik iets op papier zien. (Dat hoeft geen berekening te zijn maar wel dat inspecteur risico op zich neemt als het fout gaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:50
@markb1994 Geef nou gewoon 's antwoord op mijn eerder gestelde vraag: "Op werkspot vertelde hij me de prijs van zo'n berekening." Wat was die prijs?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik snap je gevoel wel en ook de reacties die aangeven dat voor niets de zon op gaat. In dit geval was het wel handig geweest als de zzp'er vooraf had gemeld wat de kosten voor een 'huisbezoek' zouden zijn. Dat wist jij dat je sowieso 150 euro kwijt zou zijn. Dat is niet gebeurd, dus in principe heeft hij niet zoveel grond om een factuur te sturen voor het bezoek.

Echter heeft hij wel werkzaamheden verricht - namelijk checken of de constructie goed is. Die is kennelijk in orde zonder verder benodigd onderzoek, dus dan kun je ook stellen dat hij wel degelijk werkzaamheden heeft verricht op jouw verzoek en dan mag je blij zijn met 150 euro want hij had ook een heel rapport kunnen schrijven met dezelfde uitkomst en het volledige bedrag kunnen factureren.

Waar ik nog wel benieuwd naar ben is het totale bedrag wat je had afgesproken. Het maakt een verschil of hij 150 euro factureert op een totaal van 200 euro voor een uitgebreid rapport of op een totaal van 750 euro voor een uitgebreid rapport.

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 27-07-2025 15:59 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
streafer schreef op zondag 27 juli 2025 @ 15:51:
Ik beargumenteer helemaal niet dat het gratis moet zijn? Ik zeg dat als ergens kosten aan verbonden zijn, je dit van tevoren communiceert.......
Die waren gecommuniceerd maar blijken nu lager uit te vallen na inspectie ter plaatse. En nu is het argument dat specifiek voor het huisbezoek geen aparte offerte is gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Sport_Life schreef op zondag 27 juli 2025 @ 15:56:
Die is kennelijk in orde zonder verder benodigd onderzoek, dus dan kun je ook stellen dat hij wel degelijk werkzaamheden heeft verricht op jouw verzoek en dan mag je blij zijn met 150 euro want hij had ook een heel rapport kunnen schrijven met dezelfde uitkomst en het volledige bedrag kunnen factureren.
Dit inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:33
Mjier schreef op zondag 27 juli 2025 @ 14:57:
Even andersom. Wat zou je doen als je je dak aanpast zoals hij het heeft gezegd, en de boel zakt in elkaar?
Zeg je dan ook dat hij daar niets mee te maken heeft?
Benieuwd of TS het advies ook schriftelijk heeft ontvangen na het huisbezoek.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• streafer
  • Niet online
Zucht.. Die prijs was helemaal niet gecommuniceerd. (waar zegt TS dat prijs van langskomen is afgesproken?)

De prijs die gecommuniceerd was heel iets anders.. Iets met appels en peren.. TS is niet akkoord gegaan met die prijs...

Ik vind de redenatie echt heel gek.. zonder offerte/opgave van kosten iets in rekening brengen..

Maar goed wij gaan er niet uitkomen. Ik ga uit van een principe dat als er van te voren niks is afgesproken je niet zomaar ineens iets in rekening kan brengen. Dat staat los van de hoogte van de kosten of de mogelijke vermeden kosten.

Jij en andere met jou vinden dat je principe kosten in rekening mag brengen omdat je er voordeel van hebt gehad. Al ben ik wel benieuwd als hij een rekening van 400 euro had gekregen. (want goedkoper dan heel plan.... en je hebt wel je antwoord (wel niet op papier maar dat heeft hij nu ook niet).

Ben wel benieuwd.. wat als TS er geen voordeel van had gehad, dus dat hij langskomt en zegt .. tsjah ik weet het niet. Ts zegt.. ik vraag nog ff 3 andere offertes op en vervolgens stuurt hij een rekening van 125 euro..... Want hij is langsgekomen... zou jij dat accepteren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09 18:51
Wat mij betreft: jullie hebben allebei wat laten liggen. Je had ook zelf voordat hij de deur uit liep kunnen checken of de kous nu af is of dat er een factuur volgt. Hij had het moeten zeggen of jij had het moeten vragen.

Of dit mag? Geen idee. Misschien staat het in z'n algemene voorwaarden, misschien in z'n voorstel, misschien staat het nergens. Het bedrag is lekker voordelig, absoluut niet iemand die je wil bedonderen en zichzelf daarmee wil verrijken. Naar jou toe rijden, 15 min consult, factuur sturen, betaling verwerking, etc, krijg je nauwelijks voor elkaar met 125. Dat bedrag is zeker niet raar.

Bottom line: blijkbaar heb jij er grote moeite mee dat er onverwachte kosten naar voren komen, dan zou je er bijzonder op gebrand moeten zijn om dit soort zaken helder te krijgen. Les voor de volgende keer. Gewoon betalen en verder.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:11
Ik zou hem zijn advies schriftelijk (per mail) laten bevestigen en dat als voorwaarde stellen voor de betaling.

Als hij ervoor factureert moet hij ook de aansprakelijkheid aanvaarden voor zijn advies en het dus (kort) op schrift stellen.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:06
Eens met bovenstaande. Overigens heb ik onze constructeur ook laten meekijken met ons dak ivm afdragen via het kozijn. Die kan ik dus niet vervangen door kunstof zonder kolommetje.
Kostte ook zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markb1994
Yaksa schreef op zondag 27 juli 2025 @ 15:51:
@markb1994 Geef nou gewoon 's antwoord op mijn eerder gestelde vraag: "Op werkspot vertelde hij me de prijs van zo'n berekening." Wat was die prijs?
Hij vroeg 450 ex btw voor de berekening. Ik heb echter nooit ergens akkoord op gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markb1994
P_de_B schreef op zondag 27 juli 2025 @ 15:48:
[...]

Er was akkoord voor complexe werkzaamheden voor een hoger bedrag. Op initiatief van de opdrachtnemer is deze langsgekomen en heeft hij zijn vakmanschap gebruikt om aan te geven dat het niet zo complex is en heeft hij - wederom op basis van zijn vakmanschap - direct de juiste oplossing gegeven en heeft hij niet de veel hogere kosten (wat makkelijk verdient zou zijn) in rekening gebracht.
Waar haal je vandaan dat er een akkoord was? Ik heb nergens akkoord op gegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
Als er geen akkoord is gegeven kun je, lijkt me, ook niets in rekening brengen. Maar los daarvan snap ik niet dat zovelen hier 125 ex redelijk vinden, helemaal niet nu ik zie dat de totale berekening 450 ex was.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:51
SomerenV schreef op zondag 27 juli 2025 @ 01:50:
Wat een bizarre reacties hier. Als het inderdaad gegaan zou zijn zoals te lezen is in de TS dan is plots kosten rekenen niet bepaald netjes. Ik heb, toen ik nog ZZP'er was, ook wel eens voorgesteld langs te komen omdat dat soms meer duidelijkheid verschaft dan via berichtjes of de telefoon. Als ik daar zonder het vooraf gemeld te hebben opeens kosten voor zou gaan rekenen dan had mij dat sowieso klanten gekost.

Ongeacht hoe nuttig een bezoek wel of niet is, zomaar kosten in rekening brengen doe je gewoon niet. Zeg dan dat je langs wilt komen om een en ander te beoordelen tegen een vast bedrag (voorrijkosten ofzo) en dat je dat eventueel in mindering brengt mocht er daadwerkelijk een berekening nodig zijn. Dat is duidelijk en transparant, en een berekening bij die persoon krijg je vervolgens korting op dus je beloont loyaliteit.

Wat deze persoon doet mag waarschijnlijk ook niet dus het lijkt me sterk dat je verplicht bent te betalen, zeker als het nergens vooraf beschreven is. Aangezien het bezoek wel nuttig was en je nu goedkoper uit bent is het wellicht vanuit jouw kan netjes wel te betalen, maar ik zou wel duidelijk zijn in hoe dit voelt voor jou.
Puch-Maxi schreef op zondag 27 juli 2025 @ 15:29:
Het komt wel eens voor dat een timmerman, schilder of aannemer eerst even langskomt om de situatie te bekijken om vervolgens een offerte uit te brengen. Ze zijn verplicht om vooraf aan te geven dat ze kosten in rekening brengen voor het opmaken van de offerte. Doen ze dat niet, dan mag het niet achteraf in rekening worden gebracht.

Als je nog geen offerte hebt gehad (waar je ook akkoord op hebt gegeven) dan zou je kunnen zeggen dat de beste man langskwam voor het opstellen van een offerte. Je moet voor jezelf even beoordelen wat je situatie is. Zie ook: https://www.consuwijzer.n...met-rekening-voor-offerte
De enige juiste reacties in dit topic. Prachtig hoe het weer ontspoort overigens. `Even langskomen´ is heel normaal in de bouwwereld en daar worden normaliter geen kosten voor gerekend. Als ik voor elke aannemer/ramenverkoper/dakdekker die hier langs is geweest, 125 euro kwijt was, dan had ik nooit meer iemand uitgenodigd.

De enige juiste manier voor de ondernemer in kwestie is om - via het beunhaas-platform genaamd Werkspot - duidelijk zijn kosten aan te geven: 1) ik kan je een berekening maken voor bedrag X en/of 2) ik kan ook even langskomen en de situatie bekijken, als je geluk hebt kost het dan bedrag Y (voor de voorrijkosten en 15 minuten werk), als je pech hebt kost het je nog steeds bedrag X maar dan wordt Y niet in rekening gebracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 01:54

FreakNL

Well do ya punk?

streafer schreef op zondag 27 juli 2025 @ 15:43:

Nu kan je beargumenteren dat de kosten redelijk zijn.. maar ben benieuwd of mensen dit systeem van niet melden van de prijs dat ook waren geweest als de rekening 500 euro was ...

Zo vaak dat bedrijven bij mij zijn langsgekomen voor een schouwing en daar nooit iets voor hoeven te betalen of ik wist het van te voren. Dus ik vind het gek dat mensen dit als de "normale" gang van zaken zien.

ps. Ben absoluut geen Jurist maar durf te wedden dat de wetgever hier echt gaat zeggen dat als er geen kosten zijn aangeven je deze niet achteraf in rekening mag brengen. (Maar laat me graag verbeteren door een jurist als dat niet zo is).
Ik heb ook 4 mensen over de vloer gehad voor mijn dakkapel. En 2 voor de PV. Uiteindelijk met geen van allen in zee gegaan (maar wel de tekeningen en PVA deels gebruikt van deze partijen). Nooit iets voor betaald.

Maar je kunt dan ook stellen dat er nauwelijks een dienst verleend is.

In het geval van de TS is er wel degelijk en aantoonbaar een dienst verleend. Ik vind de factuur redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 01:54

FreakNL

Well do ya punk?

Bobmeister schreef op maandag 28 juli 2025 @ 23:31:
[...]

[...]

De enige juiste reacties in dit topic. Prachtig hoe het weer ontspoort overigens. `Even langskomen´ is heel normaal in de bouwwereld en daar worden normaliter geen kosten voor gerekend. Als ik voor elke aannemer/ramenverkoper/dakdekker die hier langs is geweest, 125 euro kwijt was, dan had ik nooit meer iemand uitgenodigd.

De enige juiste manier voor de ondernemer in kwestie is om - via het beunhaas-platform genaamd Werkspot - duidelijk zijn kosten aan te geven: 1) ik kan je een berekening maken voor bedrag X en/of 2) ik kan ook even langskomen en de situatie bekijken, als je geluk hebt kost het dan bedrag Y (voor de voorrijkosten en 15 minuten werk), als je pech hebt kost het je nog steeds bedrag X maar dan wordt Y niet in rekening gebracht.
Die aannemers en ramenverkopers komen op basis van acquisitie.

In het geval van de TS ligt het toch anders.

Ik zou overigens alsnog wel iets op papier willen hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01:21

Ersus

Zuid-Limburg

Dan moet ik heel veel facturen gaan sturen voor iedere keer dat ik de klant heb bezocht om even te kijken naar het geheel.

Acquisitie zit in het uurtarief verwerkt, en dat is al hoog genoeg.

Ik zou mijn onvrede ook uiten over het feit dat er vooraf niet is gesproken over de kosten van dat 'even kijken' maar wel over een berekening maken, en die berekening blijkt niet nodig.

Als ik wel kosten bereken voor het even komen kijken dan maak ik vooraf kenbaar dat het 'kijken' ook geld kost.

24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | Victron Multiplus 6x 8kVA / 48kVA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler & Multisplit Airconditioner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _--[]--__
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23:41
De beste man heeft toch gewoon zijn werk gedaan, hij heeft het dak beoordeeld en geconcludeerd dat er geen verder onderzoek nodig is. Dit heeft niets met het rekenen van kosten voor offerte te maken. Er hoeft echt vooraf niet te worden aangegeven wat een bepaalde dienst kost om het in rekening te kunnen brengen, er zijn regelmatig namelijk allemaal variabelen (o.a. tijd en gebruikte materialen) die de kosten bepalen.

Als je een IT dienstverlener belt met de melding dat je computer raar doet. Diegene bied aan om langs te komen om te kijken en constateert dan dat de PC alleen opnieuw opgestart hoefde te worden, betaal je die dan ook niet omdat deze niet van tevoren heeft aangegeven wat het ging kosten en slechts een heel eenvoudige handeling heeft uitgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Als zoiets in mijn situatie voor zou komen zou ik je vragen wat het kost als je 'even komt kijken'.

Maar in zijn geval biedt de 'Kundige' het kundig aan om te komen kijken en ze spraken alleen over kosten voor een berekening. Ik denk dat je het kunt draaien en manoeuvreren hoe je wil, in de TS situatie vindt ik het ongepast! Alsof 125 euro zakgeld is!

24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | Victron Multiplus 6x 8kVA / 48kVA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler & Multisplit Airconditioner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Valt ja bijna in de categorie: Pakketbezorger draagt het vriendelijk na vragen een trap omhoog en de transporteur stuurt een rekening achteraf van 125 euro. Immers die trap kost extra en als je iemand apart voor moet laten komen was het dit bedrag geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

_--[]--__ schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 15:02:
De beste man heeft toch gewoon zijn werk gedaan, hij heeft het dak beoordeeld en geconcludeerd dat er geen verder onderzoek nodig is. Dit heeft niets met het rekenen van kosten voor offerte te maken. Er hoeft echt vooraf niet te worden aangegeven wat een bepaalde dienst kost om het in rekening te kunnen brengen, er zijn regelmatig namelijk allemaal variabelen (o.a. tijd en gebruikte materialen) die de kosten bepalen.

Als je een IT dienstverlener belt met de melding dat je computer raar doet. Diegene bied aan om langs te komen om te kijken en constateert dan dat de PC alleen opnieuw opgestart hoefde te worden, betaal je die dan ook niet omdat deze niet van tevoren heeft aangegeven wat het ging kosten en slechts een heel eenvoudige handeling heeft uitgevoerd?
Een tientje of 20 euri fooi zou wel passend zijn.

Maar ik bezoek heel wat klanten en moet voor de installatie offerte echt goed kijken en luisteren naar de wensen, dat kost tijd maar dat zit uiteindelijk in mijn offertes ingebakken zoals de garantie ook.

Het is en blijft een vorm van communicatie en fatsoen! Wel makkelijk om achteraf zonder iemand in de ogen te moeten kijken een rekening sturen. Dat is tactiek!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
  • Laatst online: 22:38
FreakNL schreef op maandag 28 juli 2025 @ 23:42:
[...]

Ik heb ook 4 mensen over de vloer gehad voor mijn dakkapel. En 2 voor de PV. Uiteindelijk met geen van allen in zee gegaan (maar wel de tekeningen en PVA deels gebruikt van deze partijen). Nooit iets voor betaald.

Maar je kunt dan ook stellen dat er nauwelijks een dienst verleend is.

In het geval van de TS is er wel degelijk en aantoonbaar een dienst verleend. Ik vind de factuur redelijk.
Zelfs dan, ik vind dat we in dit topic TS ook een dienst verlenen, maar daarvoor gaan we ook geen factuur sturen.
In diverse topics reageren ook experts die in aansluitende vakgebieden werken van het onderwerp van het desbetreffende topic, soms zelfs op eigen naam, die sturen ook geen factuur naar de vraagsteller.

De desbetreffende ondernemer probeert gewoon wat geld te innen van TS, terwijl er niets is afgesproken over de kosten van het langskomen en het werk wat hij dan wél heeft verricht.
Hij heeft dus ook helemaal geen recht op een vergoeding.
Ik denk dat de desbetreffende ondernemer dit ook wel weet, maar dat de meeste mensen wel betalen en deze zodoende zijn methode van werken blijft handhaven.
Hij zou vooraf ook wel duidelijk kunnen zijn over voorrijkosten e.d. maar daarmee schrik je potentiële klanten dan ook weer af, denk ik.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

JohanNL schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 15:13:
[...]

Zelfs dan, ik vind dat we in dit topic TS ook een dienst verlenen, maar daarvoor gaan we ook geen factuur sturen.
In diverse topics reageren ook experts die in aansluitende vakgebieden werken van het onderwerp van het desbetreffende topic, soms zelfs op eigen naam, die sturen ook geen factuur naar de vraagsteller.

De desbetreffende ondernemer probeert gewoon wat geld te innen van TS, terwijl er niets is afgesproken over de kosten van het langskomen en het werk wat hij dan wél heeft verricht.
Hij heeft dus ook helemaal geen recht op een vergoeding.
Ik denk dat de desbetreffende ondernemer dit ook wel weet, maar dat de meeste mensen wel betalen en deze zodoende zijn methode van werken blijft handhaven.
Hij zou vooraf ook wel duidelijk kunnen zijn over voorrijkosten e.d. maar daarmee schrik je potentiële klanten dan ook weer af, denk ik.
Precies daarom vraag ik geen geld voor het bezichtigen van het potentiële werk anders schrik ik de klanten vooraf al af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:02

dragonhaertt

@_'.'

markb1994 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:59:
[...]

Hij vroeg 450 ex btw voor de berekening. Ik heb echter nooit ergens akkoord op gegeven.
Hoezo nergens akkoord op gegeven? Heeft die beste man zelf je adres achterhaald en is hij onaangekondigd langs gekomen?

Als je je auto naar een garage brengt en vraagt iets na te kijken zal je ook kosten moeten betalen, ook al is van tevoren niet gezegd dat het geld gaat kosten.
Net zoals je naar een slager kan gaan en kan vragen om 10 plakjes ham, en achteraf pas te horen krijgt hoe veel dat kost. Als je er zelf niet naar vraagt is het niet verplicht te melden omdat je de werkzaamheden zelf initieert.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Helaas is dat niet zo, als particulier ben je wat dat aangaat beschermd tenzij mondelinge overeenkomst bewezen kan worden. Je kan het zelfs als overleg zien inzake het aangebodenen en aan dat overleg waren geen kosten verbonden omdat deze niet overeengekomen zijn.

Als een garage niet aangeeft dat het 'even kijken' kosten veroorzaakt dan kun je daar als particulier zeker tegenin gaan.

Dan zou ik dus toch heel veel facturen mogen gaan sturen voor alle adviezen die ik reeds heb gegeven en die door de klanten zijn opgepakt alleen niet bij mijn bedrijf ondergebacht, immers hebben ze mij opdracht gegeven te komen kijken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Zowel @_--[]--__ als @dragonhaertt (en vast nog meer) stellen dat als je naar iemand toe gaat voor een dienst, het je geld kost, maar in dit geval is de dienstverlener uit eigen beweging gekomen. Daar zit hem de crux. Als ik een IT-specialist laat komen of als ik naar een garage toe ga, dan is logisch te checken wat zoiets gaat kosten. Althans, de keren dat ik iemand nodig heb gehad was vaak een van de eerste vragen na het verschaffen van de informatie: 'wat gaat het me ongeveer kosten'? En toen ik nog ZZP'er was was ik vaak ook heel duidelijk over de prijs, maar voor er überhaupt een deal was had ik vaak al wel een persoonlijk gesprek gehad bij de mensen thuis.

Stel ik ben in gesprek met een IT-specialist of garage over een bepaald euvel, en zij stellen uit eigen beweging voor even langs te komen voor wat meer duidelijkheid, zónder over kosten te beginnen, dan mogen er achteraf simpelweg niet alsnog opeens kosten gerekend worden. Zoals @Ersus zegt is dat voor veel bedrijven en ZZP'ers gewoon onderdeel van de acquisitie. Op locatie kun je vaak een veel betere inschatting maken van wat er precies nodig is en kun je een meer correcte offerte opstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:22
Begur schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 23:44:
Mogen we even spiegelen?
Wat is je eigen vakgebied en wat zou je logisch vinden, als iemand een beroep zou doen op je professionaliteit om een oordeel/advies uit te brengen, om in rekening te brengen?
Als ik een aannemer, loodgieter, elektricien, schilder, isolatiebedrijf oid laat langskomen om "even te kijken" dan volgt daar ook geen rekening uit.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:40
@markb1994 wat is nu de stand van zaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Only
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ivow85 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 08:22:
[...]

Als ik een aannemer, loodgieter, elektricien, schilder, isolatiebedrijf oid laat langskomen om "even te kijken" dan volgt daar ook geen rekening uit.
Dit dus, ik had het op ze minst netjes gevonden als hij had het aangegeven, maar ik had in deze ook gewoon liever de berekening gehad dan alleen het lijkt niet nodig, straks blijkt het toch niet goed te zijn, maarja..die man gaf aan het kan gewoon, en uiteraard verder niets op papier.
Lekker makkelijk verdiend, geen verantwoording en helemaal niets op papier, zo maak ik ook makkelijke dagen :)
Dan had ik persoonlijk liever wel die 450 kwijt geweest en gewoon een berekening op papier gehad..

Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvoII
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-09 09:24
Kan natuurlijk niet als je dat niet van tevoren afgesproken hebt. Dan had ik heel wat facturen kunnen versturen ook.

2021 Golf Style 1.5 eTSI lime yellow|Iphone 15 pro 1Tb

Pagina: 1