Wie weet het antwoord? moederbord ziet NVMSSD niet, boot wel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjancopini
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10-08 13:21
Goedenavond,

Ik heb een X99A pro carbon moederbord in combinatie met een 6800k processor. ondertussen een al een oud beestje maar in gebruik nog top.

Nu is het probleem dat ik WHQL in de bios wil aanzetten en secure boot wil gaat gebruiken.

Als ik in de bios WHQL aanzet boot mijn PC niet meer. en gaat iedere keer terug in foutmodus en terug naar de BIOS.

Ik zie de NVMSSD ook niet in de bios, maar hij boot wel de windows. en ik zie hem gewoon bij mijn desktop.

ik zie ook dat er veel boot priority's weg gaan bij het aanzetten van WHQL.

Weet iemand iets? Tips? alles welkom.

[ Voor 3% gewijzigd door arjancopini op 08-08-2025 18:55 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01:17
WHQL uit laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:22
arjancopini schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 18:54:
Nu is het probleem dat ik WHQL in de bios wil aanzetten en secure boot wil gaat gebruiken.

Als ik in de bios WHQL aanzet boot mijn PC niet meer. en gaat iedere keer terug in foutmodus en terug naar de BIOS.

Ik zie de NVMSSD ook niet in de bios, maar hij boot wel de windows. en ik zie hem gewoon bij mijn desktop.
Google: WHQL setting BIOS
Je schakelt dus van Legacy/MBR naar UEFI mode.
Zonder aanpassing/omzetting van je systeemdisk naar GPT zal je bios dan inderdaad geen boot device vinden.
En heb je ook een speciale reden dat je secure-boot moet/wil?
De PC/CPU voldoet verder toch niet aan de officiële Windows 11 eisen.
Zie dit topic:

Windows 11 niet geschikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjancopini
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10-08 13:21
Nieuwste games en applicaties hebben dit nodig om te draaien. Daarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:33

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kijk even waar 'WHQL' voor staat, want als optie in het BIOS zou enorm knap zijn.

Met een X99 platform heb je een systeem van 11 jaar oud. Dat is niet in staat om de nieuwste games aan te kunnen. Al zou je het kunnen starten, presteert het beroerd. Vriendin van mij heeft onlangs haar systeem moeten upgraden van de 7700k die ze had omdat de CPU de boel zo enorm vertraagde dat het niet meer te doen was. De videokaart stond constant te wachten op de CPU, getuige een load van ~30% vs 90% CPU.

Commandline FTW | Tweakt met mate