Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:50
Ik zal de situatie eerst schetsen:

- 8MW PV opbrengst per jaar
- 2 Tesla's van 75kWh, die met 1-fase laadpalen en EVCC / HA loadbalancen
- warmtepompboiler

Tot nu toe altijd 's nachts opgeladen, daardoor vorig energiejaar maar 30% zelf verbruikt. Nu nieuw contract met terugleverboete, die me zonder acties €800 extra gaat kosten.

De EV's kunnen van 0 tot 16A laden, maar ik heb minimum 4A ingesteld. Zodra de omvormer meer dan 10 min. boven de 100w zit, begint een van de EV's te laden. Het ding met het minimum amperage echter is, dat de auto vaak stroom afneemt van het net, pas bij iets van 1000w+ ga ik richting NOM. Dit speelt met name in de ochtend / avond en op wisselvallige dagen. In de herfst / winter zal het nog meer gaan spelen. Daarnaast is NOM beperkt mogelijk omdat ik alleen met hele amperes kan ophogen (geen idee hoe dit bij een thuisaccu zit overigens).

Wat ik eigenlijk wil is een accu die:
- het eerste stuk 's ochtends en laatste stuk 's avonds op zich neemt
- oplaadt als de EV's vol zitten / niet thuis zijn
- oplaadt als maar 1 EV thuis is en zijn maximum oplaadsnelheid (3,7kw) heeft
- evt. binnen de 1A NOM marge samenwerkt met de laadpalen
- afhankelijk van formaat accu mag hij evt. de auto's of wpb voorzien 's avonds

Waarschijnlijk willen we op korte termijn (1 a 2 jaar) verhuizen, maar met €800 boete voelt het zonde om niets te doen. Ik wil best wat zelfbouwen, maar dat moet geen jaarproject worden.

Ik twijfel nu tussen niets doen, het aanschaffen van een kant en klare accu, die ik evt. kan meenemen naar een volgend huis, of een zelfbouw systeem (die ik ook kan meenemen, maar is iets meer werk). Die kan ik ook meeverkopen met het huis. De accu zou sowieso in de garage komen te staan op zijn eigen (1-fase) groep.

Een 5.12kWh Marstek accu kost me €1400 en is plug en play, 2500w laden / 800w ontladen. Dat laatste is echt te weinig om bijv. een EV efficient mee op te laden. 2 stuks zit ik op 1600w ontladen maar wordt met €2800 alweer kostbaar, voor iets dat ik potentieel achterlaat. Idealiter Zou ik rond de 2500w willen laden en ontladen. Dan top ik met 3,7kW + 2,5kW precies de pieken van mijn PV af.

Ik ben best technisch onderlegd, heb alle electra, laadpaal, inductiefornuis etc. in huis zelf aangelegd (niet de meterkast). Ik werk in de IT, en ben goed met domotica, ESP's, HA, etc. Ik snap de risico's en beperkingen bij het werken met electra, en blijf altijd binnen veilige marges (anders huur ik iemand in). Een zelfbouw accu-systeem is voor mij echter onbekend terrein. Het trekt me wel meer, met name vanwege het later kunnen uitbreiden, en meer controle over het systeem (vs. een Chinese blackbox). Is het bouwen van een eigen accu-systeem iets wat ik (met online hulp) zelf kan?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07:27
Een terugleverboete van €800 klinkt erg fors. Dan lever je extreem veel terug óf heb je een extreem ongunstig contract. Denk dat de meeste winst in het energiecontract behaald kan worden (andere leverancier, evt dynamisch)

Een knappe thuis accu met 5-10kW capaciteit kost geld. Zeker die €2800 welke je veel vindt. Daarnaast is de terugverdientijd sowieso meer dan 2 jaar.

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:54

paQ

luckremers schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 09:37:
Een terugleverboete van €800 klinkt erg fors. Dan lever je extreem veel terug óf heb je een extreem ongunstig contract. Denk dat de meeste winst in het energiecontract behaald kan worden (andere leverancier, evt dynamisch)

Een knappe thuis accu met 5-10kW capaciteit kost geld. Zeker die €2800 welke je veel vindt. Daarnaast is de terugverdientijd sowieso meer dan 2 jaar.
Ik ben ook van 315 naar 980 betalen gegaan afgelopen jaar.
En na het salderen schat ik in dat ik rond de 2600 uitkom als ik niets doe.

Het tikt allemaal best aan hoor.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe

8547kwh totaal opgewekt
6187kwh totaal teruggeleverd
---------------------------------------
2360kwh zelf verbruikt

6187kwh brengt mij in de staffel van 6000+ kwh, 66,36 euro per maand * 12 = €796,32.

[ Voor 10% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 08-08-2025 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:32

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Dynamisch contract nemen lijkt mij de voordeligste en eenvoudigste optie. Bedenk ook dat laden via een thuisbatterij meestal een inefficiënter optie is vanwege extra conversieverliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:07
Thuisbatterij voor deze casus is in elk geval niet terug te verdienen dus de vraag is: zoek je nog een leuke hobby die geld mag kosten? Als t antwoord nee is, gewoon ander contract zoeken zonder terugleverboete of met betere staffels. Ik begrijp niet hoe je zo weinig eigen verbruik kunt hebben trouwens, zeker met twee EVs voor de deur..

Hier 6000 kwh opwek, ~2800 zelf gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 09:56:
[...]

8547kwh totaal opgewekt
6187kwh totaal teruggeleverd
---------------------------------------
2360kwh zelf verbruikt

6187kwh brengt mij in de staffel van 6000+ kwh, 66,36 euro per maand * 12 = €796,32.
De terugleverboete kun je voorkomen door een modelcontract te kiezen. Spreadsheet.

Omdat je EV's hebt kan het interessant zijn om het laden daarvan goed te timen en eventueel na te denken over V2G in combinatie met dynamisch 1 day ahead contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samuelkroon
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 22-08 19:00
Je zou ook kunnen kijken naar slimme vermogenssturing in combinatie met fase- en loadbalancing, zodat je opwek beter matcht met je directe verbruik zonder meteen een (dure) grote accu te kopen. Met Home Assistant in combinatie met een modbus- of API-koppeling naar je omvormer en EV-laders kun je dynamisch het laadvermogen regelen in stappen van <1A. Zo kun je veel beter inspelen op wisselvallige PV-opwek en voorkom je dat je overdag structureel teruglevert.

Technisch werkt dit door de laadstroom in realtime aan te passen op basis van actuele productie minus huidig huishoudelijk verbruik. Als je dit combineert met een kleine bufferbatterij van bijvoorbeeld 2–3 kWh (alleen voor de ochtend- en avondpiek), krijg je een hybride oplossing: lage investering, flexibel bij verhuizing, en toch een flinke daling van je teruglevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Ja dat doe ik al middels combinatie EVCC en HA. Probleem is dat de auto’s overdag meestal niet thuis staan. Daarnaast wil je eigenlijk pas de auto’s opladen wanneer er genoeg pv output is (4A in mijn geval). Maar dan mis ik een groot deel van de teruglevering. Wat ik nu doe is vanaf 100w pv output de laders aanzetten op 4A (min-pv stand EVCC), en dan opschalen als het meer wordt. Daarmee trek ik wel onnodig van het net.

Een thuisaccu zou dit precies oplossen. Een grote thuisaccu zou daarnaast kunnen bufferen tot de auto’s thuis zijn. Misschien dat een 800w accu inderdaad al zou kunnen helpen voor de ochtend / avond / en buiten de zomer.

[ Voor 8% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 09-08-2025 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23-09 19:15

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Hoeveel kWh verbruik je per dag gemiddeld auto? Je zou hier je accu op kunnen afstemmen, capaciteit is dan nachtverbruik + gemiddelde dag verbruik van de auto. Op deze manier kan je met zo laag mogelijke accu capaciteit en kosten je eigenverbruik verhogen.

Moet je wel iedere dag de auto pluggen. Ik heb nu 14kWh en met deze methode kom ik daar heel aardig mee uit de voeten. Jaarverbruik 11k kWh /9400kWh opwek. Mogelijk dat er nog 7kWh wordt bijgeplaatst om wat meer buffer te hebben. In de donkere winter maanden draait het systeem in handelsmodus.

Ik zou zelf overigens altijd een modulair systeem adviseren wat kan je bij-schalen met accu en omvormercapaciteit met zoveel mogelijk functionaliteit zodat je richting de toekomst alle kanten op kan zonder een desinvestering te hoeve doen.

Een systeem als Victron is dan ideaal.

Dat hangt er vanaf, als je zelf een beetje handig bent kan het voor (veel) minder. Voor iets meer dan 3k had ik een Victron MP5kVa en 4x Pylontech 3000c met 14kWh.

[ Voor 72% gewijzigd door revolution-nl op 09-08-2025 11:09 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
fRiEtJeSaTe schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 00:33:
Ja dat doe ik al middels combinatie EVCC en HA. Probleem is dat de auto’s overdag meestal niet thuis staan. Daarnaast wil je eigenlijk pas de auto’s opladen wanneer er genoeg pv output is (4A in mijn geval). Maar dan mis ik een groot deel van de teruglevering. Wat ik nu doe is vanaf 100w pv output de laders aanzetten op 4A (min-pv stand EVCC), en dan opschalen als het meer wordt. Daarmee trek ik wel onnodig van het net.

Een thuisaccu zou dit precies oplossen. Een grote thuisaccu zou daarnaast kunnen bufferen tot de auto’s thuis zijn. Misschien dat een 800w accu inderdaad al zou kunnen helpen voor de ochtend / avond / en buiten de zomer.
De Marstek kan met 2500watt ontladen.
Ik heb er drie stuks staan dus ik kan tot 7500 watt opvangen.

Je moet dan wel één en ander deftig van eigen groepen voorzien.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 05:57

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Misschien is de NKON ESS Pro "oplossing" een antwoord op de vraag van @fRiEtJeSaTe?
NKON ESS Pro - 51.2V 16.1kWh €1800,- (incl. aerosol blusser :+ )
Ik heb er geen mening over.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
dunklefaser schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 11:16:
Misschien is de NKON ESS Pro "oplossing" een antwoord op de vraag van @fRiEtJeSaTe?
NKON ESS Pro - 51.2V 16.1kWh €1800,- (incl. aerosol blusser :+ )
Ik heb er geen mening over.
Deze had ik ook gezien inderdaad, met ingebouwde BMS. Daar moet dan nog een omvormer bij die goed aan te sturen is met EVCC / HA. Ik denk aan een Goodwe maar weet nog niet precies welke. Ik kan een groep vrijmaken dus ergens boven de 3000w laden / ontladen moet te doen zijn met een 16kwh accu.

Verder weet ik niet precies wat ik nodig heb. Zekering, DC kabels? Iemand ervaring / advies? (hulp is welkom)
revolution-nl schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 11:01:
Hoeveel kWh verbruik je per dag gemiddeld auto? Je zou hier je accu op kunnen afstemmen, capaciteit is dan nachtverbruik + gemiddelde dag verbruik van de auto. Op deze manier kan je met zo laag mogelijke accu capaciteit en kosten je eigenverbruik verhogen.
Ik weet nog niet de precieze strategie. Misschien ‘s ochtends beginnen met de accu, wachten tot er minimaal 1,2kw wordt getrokken, batterij uit, auto aan op minimale snelheid. Dan opvoeren en zodra we boven de 3,6kw uitkomen de accu weer erbij trekken.

Ik heb een zakelijk Tesla die maar 1x per week rijdt, ik ben dan 2 dagen weg, als ik weer thuis ben moet ie van 10% tot 90% vol. Die andere is onze prive auto die dagelijks rijdt, en tussen de 10 en 20% verliest per dag. Dus ik kom al een eind met deze 2. Maar op dit soort dagen gaat die zakelijke heel snel vol, en dan krijg je het probleem dat prive overdag veel weg is. Dan zou een flinke accu wel uitkomst bieden. Hoewel ik moeite heb met het concept van ene accu leegtrekken om een andere te vullen. DC -> AC -> DC -> AC -> DC. 8)7 8)7 8)7

[ Voor 46% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 10-08-2025 00:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
Maar wil.je nou gewoon een nieuwe hobby of heb je de hoop/verwachting dat er geld te verdienen is met een accu?

Gezien de 2 EVs en de grote hoeveelheid zonnepanelen gok ik dat het niet om een sociale huur flat gaat maar dat er fysieke ruimte en budget is. Dan blijft dus de vraag wat je doel/wens nou is. Je kunt zeker een paar duizens euro uitgeven aan een accu. Of dat handig is is maar zeer de vraag.

[ Voor 57% gewijzigd door Fr33z op 10-08-2025 07:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:23
Hoor iedereen heer zeggen dat dit niet terug te verdienen is. Maar na 2027 gaat terugverdientijd toch best hard. De topic starter lijkt ook prima onder legt om beetje zelf te doen en het maximale eruit te halen.

Voor 2027 levert het wel wat minder op met het juiste contract maar kan die vast beginnen met verdienen en goed ontregelen.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
ice-T106 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 08:18:
Hoor iedereen heer zeggen dat dit niet terug te verdienen is. Maar na 2027 gaat terugverdientijd toch best hard. De topic starter lijkt ook prima onder legt om beetje zelf te doen en het maximale eruit te halen.

Voor 2027 levert het wel wat minder op met het juiste contract maar kan die vast beginnen met verdienen en goed ontregelen.
Ehm.nee. wat er na 2027 gebeurt is totaal onduidelijk. Het enige wat we weten is dat salderen niet meer gaat zoals nu. Maar wat teruggeleverde stroom waard gaat zijn is moeilijk te zeggen.

De reden dat ik kritisch ben is dat veel mensen het idee lijken te hebben duurzamer te kunnen leven met een thuisbatterij en er geld mee te verdienen. Op beide punten is veel aan te merken. Duurzaamheid van nog meer goed bruikbare grondstoffen op een zeer suboptimale plek (bij particulieren thuis) vind ik ronduit slecht. Of je er geld mee verdient is ook zeer de vraag, ik denk dat we allang op het kantelpunt zitten waarbij de marge tussen goedkope uren en dure uren groot genoeg is voor de grote bedrijven om batterijen neer te zetten --> daardoor daalt de marge of wordt die in elk geval niet groter. Mijn verwachting is daarom dat schommelingen in stroomprijs in elk geval niet groter worden dan nu. En dan kom.je dus bij de vraag 'ga ik er geld aan verdienen?'. Ik denk vaak niet (genoeg).

En om dan het huiswerk van de TS maar ff zelf te doen:
Stel hij/zij haalt 2x zo'n Marstek van 5 kWh voor 2800 euro. Heb je totaal 10 kWh opslag. Probleem van TS is overdag veel.zonnestroom die hij/zij wil gebruiken als de autos terug zijn van werk. Je kunt per dag dus 1x je batterij laden en dan savonds in je Tesla stoppen. Stel het zit heeeeel erg mee en je hebt 200 dagen per jaar dat het zonnig genoeg is om dit te halen (ws niet masr goed) ---> 200 x 10 kWh = 2000 kwh uit eigen panelen in je ev ipv terugleveren.

Wat levert dat op? Terugleverkosten van TS zijn ongeveer 12 cent/kWh, dus een whopping 240 euro per jaar. Woepie...

[ Voor 18% gewijzigd door Fr33z op 10-08-2025 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Fr33z schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 08:40:
[...]

Ehm.nee. wat er na 2027 gebeurt is totaal onduidelijk. Het enige wat we weten is dat salderen niet meer gaat zoals nu. Maar wat teruggeleverde stroom waard gaat zijn is moeilijk te zeggen.

De reden dat ik kritisch ben is dat veel mensen het idee lijken te hebben duurzamer te kunnen leven met een thuisbatterij en er geld mee te verdienen. Op beide punten is veel aan te merken. Duurzaamheid van nog meer goed bruikbare grondstoffen op een zeer suboptimale plek (bij particulieren thuis) vind ik ronduit slecht. Of je er geld mee verdient is ook zeer de vraag, ik denk dat we allang op het kantelpunt zitten waarbij de marge tussen goedkope uren en dure uren groot genoeg is voor de grote bedrijven om batterijen neer te zetten --> daardoor daalt de marge of wordt die in elk geval niet groter. Mijn verwachting is daarom dat schommelingen in stroomprijs in elk geval niet groter worden dan nu. En dan kom.je dus bij de vraag 'ga ik er geld aan verdienen?'. Ik denk vaak niet (genoeg)
Dit jaar is er hier nu 2,37mWh de accu ingevlogen, en daar heb ik amper iets voor hoeven doen. In September ga ik dynamisch dus dat zal nog aardig wat meer worden gezien de accu in de donkere maanden naar handelsmodus wordt omgezet. Ik heb dit hele jaar NOM gedraaid, afgelopen maand getest met de groene DES modus die gericht is op NOM en additioneel overtollig stroom in de accu gunstig verkoopt.

Ik denk dat een accu je veel flexibiliteit richting de toekomst gaat, puur en alleen omdat je op deze veranderlijke markt je snel kan aanpassen. Als het nu gaat om nul op de meter, een combinatie met de days-ahead of volledige trade modus, misschien (beperkte) noodstroom je kan alle kanten op.

Zeker met zo'n NKON 32kWh en een Victron ben je , als je zelf handig bent makkelijk voor 5000 euro klaar.
Pak je die 16kWh set, dan is dat 3k.

Ik denk dat een accu je veel flexibiliteit richting de toekomst gaat, puur en alleen omdat je op deze veranderlijke markt je snel kan aanpassen. Als het nu gaat om nul op de meter, een combinatie met de days-ahead of volledige trade modus, misschien (beperkte) noodstroom je kan alle kanten op.

Zeker met zo'n NKON 32kWh en een Victron ben je , als je zelf handig bent makkelijk voor 5000 euro klaar.
Pak je die 16kWh set, dan is dat 3k. Dat zou nu ook weer geen wereldbedragen voor wat extra weerbaarheid (en in mijn geval hobby :+ )

[ Voor 27% gewijzigd door revolution-nl op 10-08-2025 08:58 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 05:32
@ice-T106 in België heb je al een tijdje geen salderen meer. EN we hebben een capaciteitstarief. (Per maand wordt gekeken wat hoogste kwartierverbruik was, dit wordt extra belast).
Daarbovenop is er in België omgekeerd salderen voor variabele contracten (stroomprijs wordt maandelijks bekend). Hierin wordt de stroom volgens een standaard verdeling over het jaar verspreid, zelfs al zou je zelf je gebruik aanpassen wordt hier geen rekening mee gehouden.

Een accu zou juist deze pieken aftoppen, dus nog meer helpen dan enkel tegen salderen. Bovendien helpt het erg goed tegen het omgekeerd salderen, gezien je veel hoger eigen verbruik hebt in lente / zomer / herfst. (In Nederland zou dat amper uitmaken gezien stroom bijna niets waard is in zomer, in België betaal je in zomer toch nog 75% van winter prijs, ongeacht hoe hoog stroomprijs die maand is).

Al deze maatregelen die een accu veel interessanter maken, en zelfs in België verdient een accu zich niet terug...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Fr33z schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 08:40:
[...]

De reden dat ik kritisch ben is dat veel mensen het idee lijken te hebben duurzamer te kunnen leven met een thuisbatterij en er geld mee te verdienen. Op beide punten is veel aan te merken. Duurzaamheid van nog meer goed bruikbare grondstoffen op een zeer suboptimale plek (bij particulieren thuis) vind ik ronduit slecht. Of je er geld mee verdient is ook zeer de vraag, ik denk dat we allang op het kantelpunt zitten waarbij de marge tussen goedkope uren en dure uren groot genoeg is voor de grote bedrijven om batterijen neer te zetten --> daardoor daalt de marge of wordt die in elk geval niet groter. Mijn verwachting is daarom dat schommelingen in stroomprijs in elk geval niet groter worden dan nu. En dan kom.je dus bij de vraag 'ga ik er geld aan verdienen?'. Ik denk vaak niet (genoeg)
Ik ben het deels met je eens en ben zelf ook (nog steeds) kritisch. Mijns redenen om een accu te overwegen:

1. Opladen van EV’s. Een installatie die is berekend op het opladen van een EV kost met de terugleverboete serieus geld, +/- 0,13c per kwh. Stel dat ik mijn EV’s zoveel mogelijk overdag probeer op te laden, dan nog zal ik niet hoger uit komen dan 50% zelfverbruik. Met 1 EV die de hele dag weg is wordt het helemaal een uitdaging. Toch is dat 16.1kw die je minimaal 2-dagelijks in je auto kunt stoppen, iets van €300 per jaar. Tvt 10 jaar (te lang).

2. Maar. Eind 2026 / heel 2027 verwacht ik met het eindigen van de saldering een run op accu’s. We weten allemaal wat er gaat gebeuren. De saldering wordt niet meer teruggedraaid, en de terugleverboetes ook niet. De geschiedenis leert dat dingen nooit goedkoper worden, alleen duurder.

3. Wanneer ik verhuizen doen we dat naar buitengebied waar ik offgrid wil gaan (elektrisch dan). Ik heb dit al helemaal doorgerekend. Accucapaciteit moet dan worden uitgebreid. Ik neem deze accu mee tenzij de koper van dit huis er goed voor wil betalen. Ik zie deze accu dan als leergeld. Een mooie manier om te kijken hoe ik ons verbruik kan afstemmen op een accu, en welke capaciteit ik echt nodig heb. Offgrid gaan doen we omdat we niet meer afhankelijk willen zijn van de grillen van overheid en energieleveranciers. Daarnaast om de kosten te drukken richting oude dag.

[ Voor 3% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 10-08-2025 09:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

fRiEtJeSaTe schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 00:30:
[...]

Deze had ik ook gezien inderdaad, met ingebouwde BMS. Daar moet dan nog een omvormer bij die goed aan te sturen is met EVCC / HA. Ik denk aan een Goodwe maar weet nog niet precies welke. Ik kan een groep vrijmaken dus ergens boven de 3000w laden / ontladen moet te doen zijn met een 16kwh accu.

Verder weet ik niet precies wat ik nodig heb. Zekering, DC kabels? Iemand ervaring / advies? (hulp is welkom)

[...]

Ik weet nog niet de precieze strategie. Misschien ‘s ochtends beginnen met de accu, wachten tot er minimaal 1,2kw wordt getrokken, batterij uit, auto aan op minimale snelheid. Dan opvoeren en zodra we boven de 3,6kw uitkomen de accu weer erbij trekken.

Ik heb een zakelijk Tesla die maar 1x per week rijdt, ik ben dan 2 dagen weg, als ik weer thuis ben moet ie van 10% tot 90% vol. Die andere is onze prive auto die dagelijks rijdt, en tussen de 10 en 20% verliest per dag. Dus ik kom al een eind met deze 2. Maar op dit soort dagen gaat die zakelijke heel snel vol, en dan krijg je het probleem dat prive overdag veel weg is. Dan zou een flinke accu wel uitkomst bieden. Hoewel ik moeite heb met het concept van ene accu leegtrekken om een andere te vullen. DC -> AC -> DC -> AC -> DC. 8)7 8)7 8)7
kW of kWh, voor je accu capaciteit is het wel belangrijk om te onderzoeken wat je gespreid dagelijks maximaal kan verbruiken tijdens zonsondergang.

Inderdaad een vrije groep, van 16a of 20a afhankelijk van je wensen. Ik heb het overigens opgelost door mijn omvormer van de zonnepanelen op de garage achter de Victron te zetten, waardoor ik geen extra groep nodig heb. Ander voordeel hiervan is dat bij een stroomstroring de accu's vanuit de PV worden geladen.

Naast de accu en omvormer.
AC bekabeling + Automaat, DC bekabeling, een t-Fuse zekering en een passende meter voor de hoofdaansluiting ( P1 of CT klemmen afhankelijk van het merk waar je voor gaat) en voor het mooie nog een of twee werkschakelaars. Dat is het wel een beetje :)
fRiEtJeSaTe schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 09:05:
[...]

3. Wanneer ik verhuizen doen we dat naar buitengebied waar ik offgrid wil gaan (elektrisch dan). Ik heb dit al helemaal doorgerekend. Accucapaciteit moet dan worden uitgebreid. Ik neem deze accu mee tenzij de koper van dit huis er goed voor wil betalen. Ik zie deze accu dan als leergeld. Een mooie manier om te kijken hoe ik ons verbruik kan afstemmen op een accu, en welke capaciteit ik echt nodig heb. Offgrid gaan doen we omdat we niet meer afhankelijk willen zijn van de grillen van overheid en energieleveranciers. Daarnaast om de kosten te drukken richting oude dag.
Dan zou ik meteen een systeem kiezen wat ook offgrid functionaliteit heeft, kan je de software en het eco-systeem ook al eigen maken. Growatt is dan niet de meest logische keuze ..

Tip: Het grote Victron ontwerp topic

[ Voor 18% gewijzigd door revolution-nl op 10-08-2025 09:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
fRiEtJeSaTe schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 09:05:
[...]

Ik ben het deels met je eens en ben zelf ook (nog steeds) kritisch. Mijns redenen om een accu te overwegen:

1. Opladen van EV’s. Een installatie die is berekend op het opladen van een EV kost met de terugleverboete serieus geld, +/- 0,13c per kwh. Stel dat ik mijn EV’s zoveel mogelijk overdag probeer op te laden, dan nog zal ik niet hoger uit komen dan 50% zelfverbruik. Met 1 EV die de hele dag weg is wordt het helemaal een uitdaging. Toch is dat 16.1kw die je minimaal 2-dagelijks in je auto kunt stoppen, iets van €300 per jaar. Tvt 10 jaar (te lang).

2. Maar. Eind 2026 / heel 2027 verwacht ik met het eindigen van de saldering een run op accu’s. We weten allemaal wat er gaat gebeuren. De saldering wordt niet meer teruggedraaid, en de terugleverboetes ook niet. De geschiedenis leert dat dingen nooit goedkoper worden, alleen duurder.

run op accu;s ja? ik denk het niet. Wellicht dat de verkopers wat harder op de tamtam slaan tegen die tijd en weer wat mensen zo gek krijgen dat kan natuurlijk. Maar goed, over de rest:

hoe denk je 2x per dag 16 kWh uit zonnepanelen in je auto te stoppen? Volgens mij kan dat niet door de timing, het duurt bijv. eerst 4 tot 6 uur om de accu vol te krijgen. Stel dat is om 11.00 sochtends--> dan is je EV er niet want jij bent weg overdag. OF, als de EV er wel is dan had je de stroom net zo goed meteen in de EV kunnen stoppen zonder accu er tussen. Stel het komt perfect uit en je EV is er om 11.00 precies op het moment dat de accu vol is --> dan kun je de EV volladen maar boeit niet want je hebt ook nog zonnestroom dus het kan weer beter direct.

eindstand denk ik dat het zeer onrealistisch is om een accu meer dan 1x per dag vol/leeg te kunnen maken. En dat is 1 van de belangrijkste onderdelen van alle sommetjes.

Je off-grid ideaal klinkt echt als een leuk idee hoor maar ik denk dat je totaal onderschat wat er voor nodig is. Om in 1 van de meest dichtbevolkte landen ter wereld met mega-goede infrastructuur te proberen zelf wat te regelen en off-grid te gaan is echt een bijzonder idee. En dan niet bijzonder goed ;) Zeker als je het hebt over kosten drukken. De enige manier waarop zoiets uberhaupt hout snijdt zou zijn als je in een mega-geisoleerd tinyhouse gaat wonen en zorgt voor praktisch geen energiebehoefte in de winter. Kan heel leuk zijn hoor maar obv je posts in dit topic heb ik het idee dat er weinig rekensommen zijn en vooral veel "goh een accuutje klinkt wel leuk" achter zit.

Terug naar de vraag: zelfbouw is dus veel goedkoper, blijkbaar kun je voor 3.000 euro al iets van 16 kWh accu met omvormer neerzetten. Stel dat je dat doet dan is het sommetje zoals ik hem maak dus in het beste geval 16 x 200 = 3200 kWh in je EV stoppen (moet je dat wel allemaal oprijden maar goed) en us dat dus 400 euro waard. Tsja. Ik geef daar dan weer geen 3000 euro voor uit maar als je het gaat maken ben ik erg benieuwd naar de resultaten.

[ Voor 7% gewijzigd door Fr33z op 10-08-2025 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Fr33z schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 13:31:
[...]

run op accu;s ja? ik denk het niet. Wellicht dat de verkopers wat harder op de tamtam slaan tegen die tijd en weer wat mensen zo gek krijgen dat kan natuurlijk. Maar goed, over de rest:

hoe denk je 2x per dag 16 kWh uit zonnepanelen in je auto te stoppen? Volgens mij kan dat niet door de timing, het duurt bijv. eerst 4 tot 6 uur om de accu vol te krijgen. Stel dat is om 11.00 sochtends--> dan is je EV er niet want jij bent weg overdag. OF, als de EV er wel is dan had je de stroom net zo goed meteen in de EV kunnen stoppen zonder accu er tussen. Stel het komt perfect uit en je EV is er om 11.00 precies op het moment dat de accu vol is --> dan kun je de EV volladen maar boeit niet want je hebt ook nog zonnestroom dus het kan weer beter direct.

eindstand denk ik dat het zeer onrealistisch is om een accu meer dan 1x per dag vol/leeg te kunnen maken. En dat is 1 van de belangrijkste onderdelen van alle sommetjes.

Je off-grid ideaal klinkt echt als een leuk idee hoor maar ik denk dat je totaal onderschat wat er voor nodig is. Om in 1 van de meest dichtbevolkte landen ter wereld met mega-goede infrastructuur te proberen zelf wat te regelen en off-grid te gaan is echt een bijzonder idee. En dan niet bijzonder goed ;) Zeker als je het hebt over kosten drukken. De enige manier waarop zoiets uberhaupt hout snijdt zou zijn als je in een mega-geisoleerd tinyhouse gaat wonen en zorgt voor praktisch geen energiebehoefte in de winter. Kan heel leuk zijn hoor maar obv je posts in dit topic heb ik het idee dat er weinig rekensommen zijn en vooral veel "goh een accuutje klinkt wel leuk" achter zit.

Terug naar de vraag: zelfbouw is dus veel goedkoper, blijkbaar kun je voor 3.000 euro al iets van 16 kWh accu met omvormer neerzetten. Stel dat je dat doet dan is het sommetje zoals ik hem maak dus in het beste geval 16 x 200 = 3200 kWh in je EV stoppen (moet je dat wel allemaal oprijden maar goed) en us dat dus 400 euro waard. Tsja. Ik geef daar dan weer geen 3000 euro voor uit maar als je het gaat maken ben ik erg benieuwd naar de resultaten.
Fr33z schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 13:31:
[...]

Zoals je mij beticht van een hoop assumption gaat dat de andere kant ook op.
Met 2-dagelijks bedoel ik iedere 2 dagen. Wellicht onhandig geformuleerd dus ik snap dat deze anders kan worden geinterpreteerd. Maar goed, wat je bijv. mist is het feit dat de zon niet alle dagen alle uren schijnt. Dat ik niet meer dan 3,6kw weg kan duwen en een accu de rest zou kunnen oppakken. Dat een accu niet dezelfde beperking heeft als mijn laadpaal/EV die minimaal 2A moet laden om 50% efficientie te bereiken, lees 50% energie weggooit.

Ik zeg niet dat het zonder offgrid te gaan een financieel slimme zet is. Ik ben net zo kritisch als jij. Maar je moet ergens beginnen om je energiebehoefte vs. accu af te kunnen stemmen. Dat doe ik liever met een klein systeem dan dat ik mijn offgrid behoefte verkeerd inschat, maar wel 20k heb geinvesteerd.

Off-grid gaan is geen brainfart. Ik ga niet zeggen dat ik alles uit heb gekristalliseerd, maar met 50+ panelen in een veld, die je in de winter van hoek kunt veranderen + een flinke accu is dat prima mogelijk (we wonen niet allemaal in de Randstad). Met 2 EV accu's inzetten zit je voor 10k al op 100kwh+. Ja je zult in dec. / jan. in moeten leveren, soms moeten verwarmen op een andere manier, en een keer een generator aan moeten zetten. Maar dan komt niemand meer aanzetten met terugleverboete, energiebelasting, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Helemaal goed dat je dan klein wilt beginnen. Maar heb je geen meetdata? Dan kun je in bijv excel beetje simuleren en kijken wat er gebeurt.

Als je bedoelde elke 2 dagen ongeveer de accu leeg dan is het resultaat dus ook ongeveer 100x16 = 1600 kWh/jaar. Je punt over de efficiency is inderdaad ook belangrijk, een auto gebruikt snel ~300W om uberhaupt te laden dus hogere stroom is beter maar heel laag en langzaam.levert veel verlies. Tel daar efficiency van je accus bij en je zit zomaar op 30% verliezen.... Autsj.

Maar als je beetje simuleert krijg je beter gevoel voor accu-grootte. En je loopt vanzelf tegen HET ding in acculand aan: de eerste paar kWhs doen heel veel en de rest bijna niks. Dat is volstrekt niet lineair. In mijn eigen simulatie zorgt 3kWh opslag voor 500 kWh meer eigen verbruik ofzo, 5kWh voor 700 meer en 10kWh nog slechts 800 kWh p. jaar extra.

En offgrid lijkt me.prachtig, ben erg benieuwd naar je sommen. Als.ik.hier iets invul met 50 panelen dan kom in in januari op 500 kWh opbrengst. Gooi daar 30% van weg aan laadverlies en je mag die hele maand 350 kWh gebruiken. Niet onmogelijk maar ook niet simpel.https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

[ Voor 3% gewijzigd door Fr33z op 10-08-2025 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Fr33z schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 16:09:
[...]
Maar als je beetje simuleert krijg je beter gevoel voor accu-grootte. En je loopt vanzelf tegen HET ding in acculand aan: de eerste paar kWhs doen heel veel en de rest bijna niks. Dat is volstrekt niet lineair. In mijn eigen simulatie zorgt 3kWh opslag voor 500 kWh meer eigen verbruik ofzo, 5kWh voor 700 meer en 10kWh nog slechts 800 kWh p. jaar extra.

En offgrid lijkt me.prachtig, ben erg benieuwd naar je sommen. Als.ik.hier iets invul met 50 panelen dan kom in in januari op 500 kWh opbrengst. Gooi daar 30% van weg aan laadverlies en je mag die hele maand 350 kWh gebruiken. Niet onmogelijk maar ook niet simpel.https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/
I know, alleen de kwh's die je het grootste deel v.h. vol krijgt zijn zinvol voor een tvt. Dan kom bij de meesten niet verder dan 3kwh en een terugverdientijd van 10 jaar. De rest is spielerei,

Als ik met de huidige, oude zonnepanelen, de slechtste dag in december neem (11-12-2024), heb ik die dag 344wh opgewekt. Op die dag heb ik toevallig geen EV's geladen, maar heeft de WPB wel gedraaid en is er gewoon op inductie gekookt. Het totale verbruik die dag was 15kwh.

15kwh * 30 = 450kwh nodig die maand. EV's laden we in dec / jan wel aan de SC. Koken zou nog op gas(tank) kunnen, en de WPB kan nog met heatpipes worden verwarmd. Daarmee daalt het verbruik nog verder.

[ Voor 3% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 10-08-2025 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Maar als.je dit allemaal.weet hoe kom.je dan tot de openingspost? Want wat jij beschrijft kan dus niet (significant iets aan die 800 euro terugleverkosten doen zonder mega-(des)investering). De eerste 100 euro besparen is makkelijk, elke volgende wordt exponentieel moeilijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 05:32
Even kleine vraag, hoe verwarm je je woning atm?
Want je zou je woning ook als buffervat kunnen laten dienen... Overdag de warmtepomp extra laten koelen / verwarmen (zomer/winter), zodat dit savonds niet hoeft. Boilervat 120L kan ook overdag naar 60 (of meer) °C. Zelfde geldt voor koelkast (overdag naar 2°, snachts uit), wasmachine, droogtrommel, vaatwasser etc. Veel apparaten zijn al smart te koppelen aan een EMS.

Dan zou je gas de deur uit kunnen doen, geen vastrecht daarvan. De hoeveelheid die je daarmee uitspaart zal meer zijn dan je batterijen. Bovendien maak je op deze manier van je huis een gigantische batterij zonder echte investeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Even gewoon nuchter rekenen.
Verschillende accu oplossing zitten rond de 300 euro per kWh.
Besparen met salderen nog beschikbaar zeg 10 cent. Zonder salderen 20 cent per kWh.

Even rekenen met 20 cent per kWh. Dan heb je 1500 cycles van de accu de investering er uit.
Zelfs met een kleine accu duurt het inderdaad wel even voor je aan zoveel nuttige cycles zit.

Voor het ofgrid plan zou ik je vooral ook adviseren om naar een 10 Ampère woning te kijken. Dit heeft veel van de voordelen van een ofgrid woning maar helpt om een stuk makkelijker de donkere winter dagen door te komen.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
99ruud99 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 17:39:
Even kleine vraag, hoe verwarm je je woning atm?
Want je zou je woning ook als buffervat kunnen laten dienen... Overdag de warmtepomp extra laten koelen / verwarmen (zomer/winter), zodat dit savonds niet hoeft. Boilervat 120L kan ook overdag naar 60 (of meer) °C. Zelfde geldt voor koelkast (overdag naar 2°, snachts uit), wasmachine, droogtrommel, vaatwasser etc. Veel apparaten zijn al smart te koppelen aan een EMS.

Dan zou je gas de deur uit kunnen doen, geen vastrecht daarvan. De hoeveelheid die je daarmee uitspaart zal meer zijn dan je batterijen. Bovendien maak je op deze manier van je huis een gigantische batterij zonder echte investeringen.
Gasketel. In dit huis gaat dat niet meer lukken, de investering is daarvoor te groot. De rest idd wel. Hetgeen dat smart kan is geautomatiseerd via esp’tjes, zigbee, etc.
Fr33z schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 17:23:
Maar als.je dit allemaal.weet hoe kom.je dan tot de openingspost? Want wat jij beschrijft kan dus niet (significant iets aan die 800 euro terugleverkosten doen zonder mega-(des)investering). De eerste 100 euro besparen is makkelijk, elke volgende wordt exponentieel moeilijker.
Ik hoopte eigenlijk weg te blijven van deze discussie omdat de vraag voornamelijk is of een zelfbouw thuisaccu voordeliger is, en of deze klus te doen is. Met het oog op reduceren van de €800 (niet volledig oplossen), en kennis opdoen voor offgrid gaan.

[ Voor 25% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 11-08-2025 07:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:22
"En dan is er over een paar jaar een Wet aangenomen die terug-lever-boete verbiedt" hebben vele daarop flink geïnvesteerd in accu's en of nieuwe omvormers...

Zelf overweeg ik ook een nieuwe omvormer die het terug-leveren kan regelen, omvormer was destijds duur; 1800 euro voor 7 KW, en nog lang niet afgeschreven...

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
OK, ik denk dat je merkt dat alles aan elkaar vast zit en dat daarom de vragen wat alle kanten op gaan. Maar als je kijkt naar de topicstart vraag je "kan ik dit zelf"--> ongetwijfeld maar gaat je zeker 5 tot 10 avonden kosten schat ik in (obv eigen ervaring met nieuwe dingen oppakken). als je die tijd hebt en het leuke hobby vindt geen probleem.

dan nog zelfbouw of kopen? --> je kunt blijkbaar een systeem kopen voor ~1400 euro per 5 kWh (marstek) of zelf maken voor de prijs die @revolution-nl noemde. Is dus wel wat goedkoper maar of jij dat significant geld vind geen idee.

dan nog de vraag blijft t staan als je het huis verkoopt --> ik zou er geen cent extra voor betalen als ik een ander huis kocht want je koopt iets van bijv 5 ton, dan ga ik echt niet 3k op-plussen vanwege een accu. Dus reken er maar op dat je dat ding of weer meeneemt of gewoon levert bij het huis en er dus weinig geld voor terugziet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ice-T106
Zou beginnen met een 1 fase Victron diy setup. Hier kun je mooi mee testen en leren. En later meenemen voor je off grid (of 10A of generator hulp) setup. Je kan er da nog twee Victrons bij kopen voor een krachtige 3 fase setup (en meer accu's)

Pagina: 1