Lenovo Thinkbook 15 G2 ARE opslagissues

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyToxy
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 22-08 11:32
Beste Forumleden

Ik heb sinds een tijdje een Lenovo Thinkbook 15 Gen2 ARE in bezit:
https://tweakers.net/pric...20vg006smh/specificaties/

Hier zit standaard een 256GB M.2 SSD opslag in. (zon reepje)

Deze laptop heeft ruimte voor een 2.5" schijf voor extra opslag. Nu had ik nog een 2.5" schijf uit een oude laptop liggen (volgens mij is een HDD schijf). Die schijf heb ik er in gedaan met de voorziene zoveelpins connector die erbij zit.

Alles werkt, wat mij alleen opvalt is als ik die schijf wil bekijken vanuit de verkenner, loopt de verkenner soms vast of het duurt soms een minuut om de inhoud van die schijf te tonen. Ook een foto openen kan soms heel lang duren. Soms werkt het ook goed en gaat alles snel, maar vaker niet.

Kan dat probleem komen omdat het een HDD is en niet een SSD?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:04

Detmer

Professioneel prutser

Waarschijnlijk schakelt je laptop de HDD uit als deze niet gebruikt wordt. Als je dan de schijf wil benaderen duurt het even voordat de schijf weer is opgestart. Een minuut lijkt dan wel weer lang voor mijn gevoel.

Hoe goed is die schijf nog? Lees de schijf eens uit met HDtune of andere tool.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:08
OxyToxy schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 07:49:Alles werkt, wat mij alleen opvalt is als ik die schijf wil bekijken vanuit de verkenner, loopt de verkenner soms vast of het duurt soms een minuut om de inhoud van die schijf te tonen. Ook een foto openen kan soms heel lang duren. Soms werkt het ook goed en gaat alles snel, maar vaker niet.
Dit zijn wel de symptomen van een HDD met problemen.
Dat het systeem wat extra tijd nodig heeft om de HDD te benaderen als deze uit standby/rust komt is normaal.
Maar minuten lang en vastlopers natuurlijk zeker niet.
En het is al een oude laptop schijf natuurlijk.
Je kan de staat van de HDD controleren met o.a de genoemde tools.

Externe hdd bewogen tijdens opstarten
The_Doman schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:33:
Wil je het echt zeker weten dan kan je een zogenaamde "bad sector test" op de schijf uitvoeren.
Daar zijn diverse tooltjes voor zoals het bekende HD Tune
Ook wel prima is deze zo te zien:
Macrorit Disk Scanner (Free Portable)

• OxyToxy
Ik heb gister met HD tune een health check gedaan en daar kwam als enige afwijking uit:
(C7) Interface CRC Error

Beetje googelen verteld dat het zou kunnen te maken hebben dat er een stekkertje niet goed vast zit. Dus zal een deze dagen de laptop weer openschroeven

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:08
OxyToxy schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 12:59:
Beetje googelen verteld dat het zou kunnen te maken hebben dat er een stekkertje niet goed vast zit. Dus zal een deze dagen de laptop weer openschroeven
Waarom dan niet meteen een (goedkope) SSD erin?
Eventueel uit V/A?
In laptops wil je eigenlijk toch geen HDD's meer vanwege traag/lawaai/stroomgebruik.
Ik heb hier nog heel veel 2.5" HDD's (vaak van SSD upgrade's), maar die gebruik ik als externe USB opslag.

Helemaal natuurlijk bij laptops die lastig zijn te openen ben ik blij als er een SSD in zit in plaats van een oude HDD. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyToxy
Ja goeie vraag. Ik ga er even naar kijken :) de HDD schijf heb ik als 2e schijf en meer voor spul te backuppen. Ik vind 1 tb SSD schijven toch nog redelijk prijzig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:39

nelizmastr

Goed wies kapot

OxyToxy schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 07:47:
Ja goeie vraag. Ik ga er even naar kijken :) de HDD schijf heb ik als 2e schijf en meer voor spul te backuppen. Ik vind 1 tb SSD schijven toch nog redelijk prijzig
Een 1TB 2,5" HDD kost ook tussen de 35 en 60 euro gemiddeld. Vanaf €50 heb je al 1TB SSD's.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1