PC geeft heel veel warmte af

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrWillyJ
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 18:27
Mijn nieuwe build geeft heel veel warmte af. Wat is hier aan te doen?

Relevante software en hardware die ik gebruik, alles is nieuw
- Windows 11
- Ryzen 9700x
- Asus 3060 12gb
- Asus B650 E wifi moederbord
- 16 GB kingston fury 6000 (2x8)
- 750 watt (deze wordt nog vervangen voor een nieuwe, is al oud)
- Coolermaster hyper 212 duo
- 1 case fan achter
- 2 casefans boven
- 2 casefans voor

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al veel gezocht en eea geprobeerd.
- videokaart undervolten
- fans harder en maximaal laten draaien
- pc omdraaien

Iemand een idee wat ik nog meer kan proberen? Of wat heb ik misschien fout gedaan? PC staat wel onder het bureau, geen optie om het er op te plaatsen, maar wel in een grote kamer.

In vergelijking, ik heb ook een 5600x, simpelere videokaart (rest nagenoeg hetzelfde) en deze produceert weinig warmte Een vriend van me heeft de 9800x3D en de nieuwste 5080 en van beide systemen komt weinig warmte af.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-09 07:59
Heb je al een temperatuurmonitoring tool geïnstalleerd? En als je in je kast voelt, waar lijkt dan de meeste warmte vandaan te komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:31
Zolang de warmte eruit komt en je temps intern okay zijn is er niets aan de hand. Het was vooral een probleem als het er in bleef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrWillyJ
@HenkEisDS ik heb msi afterburner voor de videokaart, Asus armory crate, evenals diverse stresstesten (Aida64) gedaan. Processor blijft daarmee echt koel, de videokaart zie ik in Furmark wel oplopen naar de 78, maar snap Furmark nog niet zo.

Bedenk me net… even een tweede scherm aansluiten en dan tijdens het gamen monitoren wat de temperatuur doet.

Als ik de kast voel, voel ik voornamelijk door de achterste fan de meeste warmte komen en voel wat warmte ter hoogte van de CPU. Niet echt goed gecheckt, zal dat eens doen vandaag en de kast ook open doen om te kijken of ik dan ergens beduidend meer warmte vandaan voel komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrWillyJ
@418O2 eens, maar het zit niet prettig met die warmte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copywizard
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
al die aparte applicaties heb je geheel niet nodig laat staan een tweede scherm om alles in de gaten te houden.

gebruiken eventueel nvidia frameview (ja werkt ook met amd kaarten) om tijdens het gamen precies de temps van je GPU en CPU in te kunnen zien.

Of gebruik een applicatie als https://www.hwinfo.com/ om alle tempraturen van al je devices in je pc te zien incl. min/max en gemiddelde temps. Ook kan je met deze tool zien of the CPU/GPU gaan throttelen en of je fans allemaal wel netjes de juiste RPM halen.

zet furmark aan met zowel de CPU als de GPU test voor 10 min en check wat de temps doen en laat dit ons dan weten.

Als vermoed ik dat er weinig aan de hand is gezien je pc gewon blijft werken en dus niet uitvalt omdat hij te warm wordt?

Maar als ik hoor 78 graden v oor je GPU is dat onder load gewoon netjes.

En zoals al eerder aangegeven het feit dat de warmte eruit komt en er niet in blijft is eigenlijk een goede zaak en is misschien met het huidige weer niet zo fijn maar ind e winter des te handiger?

[ Voor 17% gewijzigd door copywizard op 06-08-2025 11:19 ]

AMD Ryzen 5800X3D, Gigabyte Aorus B550 ITX, AMD RX6900XT, 32GB Corsair DDR4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:08

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copywizard
  • Niet online
Is zeker een optie maar hoe dan ook verlies je power terwijl dit een instap AM5 CPU is en dus geen super high end CPU als een 9950X3D ofzo.

Ok de CPU koeler kan beter een Hyper 212 is wel echt een instap koeler maar laten we eerst maar eens echte temps horen die worden gehaald als het systeem onder load wordt gezet door de CPU burner van furmark ofzo?

AMD Ryzen 5800X3D, Gigabyte Aorus B550 ITX, AMD RX6900XT, 32GB Corsair DDR4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:41
Enig idee wat voor computerkast we het hier over hebben ?

en al die fans is leuk maar je moet wel zorgen dat ze allemaal de goede kant op blazen als het allemaal tegen elkaar op blaast schiet het ook niet echt op

je hebt op het moment 5 case fans

+2 op de cpu +2 op de videokaart +1 op de PSU

als de PSU oud is is het wellicht ook handig om wat stof daaruit te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrWillyJ
@Bartosy Om te kijken hoe en waty, heb ik van de DUO zelfs 1 fan verwijderd en dat geeft geen verschil in koeling. Ik heb 2x inlaat, 3x uitlaat. Fans staan goed.

@Bartosy PSU is al wat ouder, 5+ jaar sowieso en wordt volgende maand vervangen. Stof is er overigens wel uitgehaald. Evenals de case zelf, die is stofvrij.

Ik heb net Furmark gedraaid en opvallend is wel dat de warmte echt van de GPU afkomt. Ook als ik de kast voel, dan voel ik de warmte uitstralen op de hoogte van de GPU, tegen de achterkant van de case aan.

Case zou ook zeker wel iets beter kunnen. Voorkant is alleen voorzien van "gaatjes" aan de zijkant ervan. Minder goede inzuiging lijkt mij dan dat je een volledige voorkant voorzien van luchtgaatjes hebt.

Dit zijn de resultaten van Furmark. Tijdens het runnen heb ik ook even de fans van de GPU nog bijgesteld. Toen de GPU 80 graden behaalde, ben ik die iets gaan finetunen waardoor de temp weer heel snel rond de 75 uit kwam. Lijkt mij gewoon netjes? Enige nadeel van de GPU vind ik toch wel het geluid van de fans.

Even kijken hoe ik het CSV bestandje toegevoegd krijg.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:06
DrWillyJ schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 12:08:

@Bartosy PSU is al wat ouder, 5+ jaar sowieso en wordt volgende maand vervangen. Stof is er overigens wel uitgehaald. Evenals de case zelf, die is stofvrij.
Een fatsoenlijke voeding hoeft niet na 5 jaar vervangen te worden. Welk merk en type voeding is het?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:45
Waarom wil je van de warmte af want als het puur is om warmte kwijt te raken dan lijkt me dat een beetje te veel van het goeie. is het omdat het boven ontzettend warm word dan zou ik me daar eerder mee bezig houden dan je pc te limiteren. Zoiezo staan amd procs altijd wel bekend dat het wat heethoofdjes zijn.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrWillyJ
@copywizard Even via wetransfer, zie hier niet de optie om een bestand in te voegen.
Dit is de test van Furmark alleen. CPU test moet ik nog even doen, al komt die niet boven de 70 graden uit.

Wetransfer link: https://we.tl/t-nUaKI05RgK

@lordgandalf het is niet zo prettig om naast een kachel te zitten, dus dat wil ik gewoon opgelost hebben. Ik vind het hete van de processors wel meevallen. Heb ook een 5600x, die komt niet boven de 65 graden uit onder maximale load. Deze ietsje warmer.

De case betreft trouwens een Zalman R2 Black.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OYqUjINHGo5QPl68jd4t6BCmxpw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hOAAvqkzX0vaeY1IBje6BgF7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:58
Wordt het te warm in de kamer of zijn de temps van cpu en gpu te hoog?
Als te warm in de kamer, die pc gooit er met een 9700x en een 3060 niet idioot veel wamte uit. Ik zou zeggen rond de 300 of 400w. Daar zou je niet veel last van moeten hebben.

Heb je een stroommeter zodat je kan zien hoeveel stroom het geheel gebruikt?

En hoe heb je de pc staan in de kamer, kan de warmte makkelijk weg of is het een klein kamertje waar de zon op staat?

[ Voor 9% gewijzigd door Torched op 06-08-2025 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:57
Torched schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 16:45:
Wordt het te warm in de kamer of zijn de temps van cpu en gpu te hoog?
Als te warm in de kamer, die pc gooit er met een 9700x en een 3060 niet idioot veel wamte uit. Ik zou zeggen rond de 300 of 400w. Daar zou je niet veel last van moeten hebben.

Heb je een stroommeter zodat je kan zien hoeveel stroom het geheel gebruikt?

En hoe heb je de pc staan in de kamer, kan de warmte makkelijk weg of is het een klein kamertje waar de zon op staat?
Wanneer je in de zomer een ventilatorkachel continue op 300 watt laat stoken dan loopt de temperatuur aardig op hoor. Al helemaal wanneer de buitentemperatuur boven de 20 graden komt, want dan kun je met de buitenlucht niet meer afkoelen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Laatst online: 13:49

Patriot

Fulltime #whatpulsert

_O-

TS, je bent (het hele systeem bij elkaar) een paar honderd watt warmte je ruimte in aan het gooien als de PC draait en zéker als je synthetische benchmarks aan het draaien bent. Dat kun je in augustus best wel eens gaan merken ja, want dat is al snel vergelijkbaar met een klein elektrisch kacheltje.

Undervolten kan wel wat effect hebben, maar ik vraag me af of dat echt een wezenlijk verschil gaat maken. Je fans *harder* laten draaien is de oplossing in ieder geval niet, want dan versnel je het proces waarmee de warmte zich door de ruimte verspreidt juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrWillyJ
@Torched 25m2 is geen kleine kamer lijkt mij, maar het is echt de PC die de warmte er uit gooit. Het is net of je naast een kachel staat. Natuurlijk, als de PC verder van me af zou kunnen staan, merk je de warmte niet. Het staat nu, even noodgedwongen, onder het bureau, maar wel zo dat de warmte er onder uit moet kunnen.

@Patriot ik heb al veel geprobeerd met de fans, maar ik merk dat de warmte echt van de GPU af komt. Het is net of die de warmte niet goed kwijt kan. Kan aan me kast liggen, misschien een stukje airflow? Opvallend is dat het geharde glas juist heel erg warm is bij de GPU, de rest is gewoon koel.

Nu heb ik wel gelezen dat de ASUS 3060 12GB qua koelbody niet zo heel erg best is. Of dat het dan ook is, durf ik zelf nog niet te zeggen als leek, maar het zorgt wel voor wat minder gamegemak en misschien wel doen besluiten om deze toch retour te doen en te kijken naar een andere kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Je kan proberen een platinum rated voeding te kopen, dat scheelt al een slok op de borrel.
En anders geen videokaart erin steken en de cpu wat lager klokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:14
Bekijk het positief, met de winter heb je wel lekker warme voeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:57
Geen kei in natuurkunde waarschijnlijk anders zou je the first law of thermodynamics, also known as the law of conservation of energy wel kennen. Energie gaat nooit verloren en kan niet uit het niets ontstaan. Wanneer jij er aan de ene kant energie in stopt dan komt dat er aan de andere kant als warmte uit. Moderne PC's en GPU's vreten meer energie dan de (reguliere) PC's van 10 jaar terug en produceren dus ook meer warmte.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:40
Even terug naar de basis; zet er een stroomschakelaar die je kunt uitmeten tussen. Aantal watt dat je vervolgens verbruikt is de warmte die je pc produceert. Het maakt daarbij niet uit of je wel of geen airflow hebt en welke kast. Dat is de warmte die in je kamer komt. Bijvoorbeeld https://www.action.com/nl...t-connect-slimme-stekker/.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
sdk1985 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 18:54:
Even terug naar de basis; zet er een stroomschakelaar die je kunt uitmeten tussen. Aantal watt dat je vervolgens verbruikt is de warmte die je pc produceert. Het maakt daarbij niet uit of je wel of geen airflow hebt en welke kast. Dat is de warmte die in je kamer komt. Bijvoorbeeld https://www.action.com/nl...t-connect-slimme-stekker/.
Dat kan hwinfo je ook wel vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

DrWillyJ schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 18:36:
@Torched 25m2 is geen kleine kamer lijkt mij, maar het is echt de PC die de warmte er uit gooit. Het is net of je naast een kachel staat. Natuurlijk, als de PC verder van me af zou kunnen staan, merk je de warmte niet. Het staat nu, even noodgedwongen, onder het bureau, maar wel zo dat de warmte er onder uit moet kunnen.

@Patriot ik heb al veel geprobeerd met de fans, maar ik merk dat de warmte echt van de GPU af komt. Het is net of die de warmte niet goed kwijt kan. Kan aan me kast liggen, misschien een stukje airflow? Opvallend is dat het geharde glas juist heel erg warm is bij de GPU, de rest is gewoon koel.
Geen van de dingen die je hier noemt zorgen ervoor dat die PC (een significante hoeveelheid) meer of minder warmte gaat produceren. Zo werkt dat namelijk gewoon niet. Ik snap dat het wat verwarrend is omdat fans in een computer vaak 'cooler' heten, en dat blok metaal op je cpu/gpu heet een 'koelblok', maar het enige wat die dingen doen is warmte transporteren. Van de chip/onderdelen die ze moeten koelen, naar de lucht toe die jij nu juist als warm ervaart.
Nu heb ik wel gelezen dat de ASUS 3060 12GB qua koelbody niet zo heel erg best is. Of dat het dan ook is, durf ik zelf nog niet te zeggen als leek, maar het zorgt wel voor wat minder gamegemak en misschien wel doen besluiten om deze toch retour te doen en te kijken naar een andere kaart.
Als het koelelement van een videokaart slecht werkt, dan komt er op korte termijn juist minder warmte de kamer in omdat een eigenschap van een goed koelelement is dat het de warmte snel van je GPU (of elk ander product waar het op is gemonteerd) snel wegvoert naar de lucht in de ruimte. Op de iets langere termijn komt al die warmte hoe dan ook in de lucht terecht, dus je kamer wordt er nog steeds niet echt koeler van.

Alles bij elkaar zit je met zo'n computer zomaar ergens tussen de 400-500 watt als jij synthetische benchmarks aan het draaien bent. Dat is gewoon een best wel significante hoeveelheid warmte in een kamer van 5 bij 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Patriot schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:20:
[...]

Geen van de dingen die je hier noemt zorgen ervoor dat die PC (een significante hoeveelheid) meer of minder warmte gaat produceren. Zo werkt dat namelijk gewoon niet. Ik snap dat het wat verwarrend is omdat fans in een computer vaak 'cooler' heten, en dat blok metaal op je cpu/gpu heet een 'koelblok', maar het enige wat die dingen doen is warmte transporteren. Van de chip/onderdelen die ze moeten koelen, naar de lucht toe die jij nu juist als warm ervaart.

[...]

Als het koelelement van een videokaart slecht werkt, dan komt er op korte termijn juist minder warmte de kamer in omdat een eigenschap van een goed koelelement is dat het de warmte snel van je GPU (of elk ander product waar het op is gemonteerd) snel wegvoert naar de lucht in de ruimte. Op de iets langere termijn komt al die warmte hoe dan ook in de lucht terecht, dus je kamer wordt er nog steeds niet echt koeler van.

Alles bij elkaar zit je met zo'n computer zomaar ergens tussen de 400-500 watt als jij synthetische benchmarks aan het draaien bent. Dat is gewoon een best wel significante hoeveelheid warmte in een kamer van 5 bij 5.
Huh? Een 9700X heeft een TDP van 65W en de 3060 170W dus dan ga je echt geen 400-500 watt halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaoPb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 10:46

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

Ik heb het hier even doorgelezen en het lijkt erop dat alles naar behoren werkt bij je. Een temperatuur van 80 graden is vrij normaal voor een videokaart onder belasting. Warme lucht van die temperatuur is inderdaad niet zo aangenaam met dit weer, maar er is niks geks met je computer aan de hand.

Als je wilt kijken hoe je minder warme lucht in je kamer krijgt dan zijn je mogelijkheden wel een beetje beperkt. Als je processor zelf ook een gpu heeft kun je proberen je videokaart eruit te halen en gamen op de gpu van je processor. Een andere optie is om misschien de grafische settings in je games lager te zetten of minder te gamen.

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

sdk1985 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 23:43:
[...]

Huh? Een 9700X heeft een TDP van 65W en de 3060 170W dus dan ga je echt geen 400-500 watt halen.
Het TDP van die CPU is misleidend. Dat is bij base clocks en daar draai je in de praktijk niet op, je kan tot het dubbele verwachten onder load. Daarnaast heb je het alleen nog maar over CPU en GPU. De voeding is nog steeds relatief overspecced en dat doet de efficiëntie geen goed dus het trekt allemaal nog een tandje extra uit de muur (daar heb je niks aan, maar dat komt allemaal wel als warmte in de ruimte).

Je hebt ook je overige randapparatuur, denk bijvoorbeeld aan je monitor die nominaal lekker zuinig is maar als je de inefficiëntie van de externe voeding en het feit dat de meeste mensen hun monitor niet in de zuinigste modi gebruiken meeweegt dan gaat dat ook zomaar hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Patriot schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 00:09:
[...]

Het TDP van die CPU is misleidend. Dat is bij base clocks en daar draai je in de praktijk niet op, je kan tot het dubbele verwachten onder load. Daarnaast heb je het alleen nog maar over CPU en GPU. De voeding is nog steeds relatief overspecced en dat doet de efficiëntie geen goed dus het trekt allemaal nog een tandje extra uit de muur (daar heb je niks aan, maar dat komt allemaal wel als warmte in de ruimte).

Je hebt ook je overige randapparatuur, denk bijvoorbeeld aan je monitor die nominaal lekker zuinig is maar als je de inefficiëntie van de externe voeding en het feit dat de meeste mensen hun monitor niet in de zuinigste modi gebruiken meeweegt dan gaat dat ook zomaar hard.
Gaming is geen rendering;

Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/amd-ryzen-7-9700x/images/power-games.png

Een monitor is 30-40W. Valt allemaal wel mee toch dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:58
sdk1985 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 02:10:
[...]

Gaming is geen rendering;

[Afbeelding]

Een monitor is 30-40W. Valt allemaal wel mee toch dan?
En uiteindelijk compleet irrelevant want TS klaagt over dat het onder het bureau te warm wordt, en daar staan monitoren over het algemeen niet.

@DrWillyJ Je kunt een paar keuzes maken,

- Stroomverbruik verlagen dus een zuinigere gpu kopen of je huidige terugklokken.
- Airflow onder je bureau verbeteren zodat de warmte beter weg kan. Dit kan je ook forceren met extra ventilatoren. (buiten case)
- pc case onder het bureau weghalen.

En als het in de kamer zelf te warm wordt dan daar beter ventileren of airco installeren. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Of je bureau een stukje van de muur zetten of een gat in je bureau zagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Torched schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 20:06:
[...]

En uiteindelijk compleet irrelevant want TS klaagt over dat het onder het bureau te warm wordt, en daar staan monitoren over het algemeen niet.

@DrWillyJ Je kunt een paar keuzes maken,

- Stroomverbruik verlagen dus een zuinigere gpu kopen of je huidige terugklokken.
- Airflow onder je bureau verbeteren zodat de warmte beter weg kan. Dit kan je ook forceren met extra ventilatoren. (buiten case)
- pc case onder het bureau weghalen.

En als het in de kamer zelf te warm wordt dan daar beter ventileren of airco installeren. :+
Punt was dat het systeem van de ts juist heel erg zuinig en energie efficient is. Dus ik zou de oplossing persoonlijk dan zeker niet zoeken in terugclocken of zuinigere componenten.

Ik zou eerder een foto van het bureau willen zien om mee te kunnen denken over een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrWillyJ
Allemaal heel erg bedankt voor het meedenken!

Ook het undervoltenvan de GPU (62 graden) helpt niet vwb de warmteafgifte. Enige optie is dus kijken om alles ergens anders te kunnen plaatsen zodat er betere ventilatie onder het bureau komt, of de pc verplaatsen maar dan moeten er best wat langere kabels komen, niet echt een optie. Dus gaan we kijken of we eea kunnen veranderen in de kamer.

Nogmaals dank allen. Systeem draait inderdaad echt top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
NaoPb schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 00:08:
Ik heb het hier even doorgelezen en het lijkt erop dat alles naar behoren werkt bij je. Een temperatuur van 80 graden is vrij normaal voor een videokaart onder belasting. Warme lucht van die temperatuur is inderdaad niet zo aangenaam met dit weer, maar er is niks geks met je computer aan de hand.
Nou, 80 graden voor een GPU vind ik anders best matig, maar met voldoende koeling komt een videokaart niet snel over de 60-65 graden heen. Hier een 4070 die tijdens flink gamen niet over de 60 graden komt.

Verder kun je gaan rommelen met energieprofielen. Game je dan op high performance, game je niet dan energiebesparing inschakelen. Dat moet flink schelen ;)
Pagina: 1