Recent heb ik een woning gekocht uit de jaren 80. Gezien de staat van de woning moet er redelijk wat verbouwd worden dus lijkt dit ook het moment om rekening te houden met verduurzaming.
Het gaat om een vrijstaand huis van ~200m^2. Deze lijkt op dit moment vrij matig geïsoleerd te zijn dus het lijkt me verstandig daar nu iets mee te doen. Als ik de bestektekeningen kan vertrouwen zou het volgende aanwezig moeten zijn:
In de toekomst willen we de slaapkamer en badkamer in de garage ook nog aanpakken maar voorlopig zijn we niet van plan hier iets mee te doen. Ook overweeg ik de ruiten voor HR++ te vervangen maar dat kan volgens mij ook prima later. We moeten nu keuzes maken qua budget dus doe liever alleen de dingen die nu lonen omdat ze later heel ingrijpend worden.
Ik heb al uitgebreid zitten lezen op Milieucentraal en hier op het forum en kom tot de volgende logische aanpassingen:
Het gaat om een vrijstaand huis van ~200m^2. Deze lijkt op dit moment vrij matig geïsoleerd te zijn dus het lijkt me verstandig daar nu iets mee te doen. Als ik de bestektekeningen kan vertrouwen zou het volgende aanwezig moeten zijn:
- Schuin dak: dakplaten stramitex met Rc = 1.8
- Muren: spouwmuurisolatie 50mm (geen Rc gespecificeerd, waarschijnlijk niet veel)
- Vloer: NEBI AG systeemvloer (volgens mij een soort broodjesvloer, misschien met iets van isolatie?) met daarop een 70mm afwerkvloer met vloerverwarming en isolatie.
- Ruiten: Overal dubbelglas, geen HR++.
- Garage: heeft van origine geen isolatie maar is door de vorige bewoners verbouwd tot slaapkamer met badkamer. Zover ik heb kunnen zien is deze nageïsoleerd met voorzetwanden en isolatie in het plafond (koude dag constructie). De voorzetwanden moet ik beter bekijken maar vooral het dak lijkt mij problematisch. Het platte dak voelt zompig aan en ik ben bang dat de verkeerde manier van isoleren heeft gezorgd voor vocht (en rot) in het dagbeschot en potentieel ook de balken heeft aangetast.
- Verwarming doormiddel van gas (Remeha ketel uit 2019)
In de toekomst willen we de slaapkamer en badkamer in de garage ook nog aanpakken maar voorlopig zijn we niet van plan hier iets mee te doen. Ook overweeg ik de ruiten voor HR++ te vervangen maar dat kan volgens mij ook prima later. We moeten nu keuzes maken qua budget dus doe liever alleen de dingen die nu lonen omdat ze later heel ingrijpend worden.
Ik heb al uitgebreid zitten lezen op Milieucentraal en hier op het forum en kom tot de volgende logische aanpassingen:
- Vloerverwarming aanleggen, direct geschikt maken voor een warmtepomp in de toekomst.
- De vloer via de kruipruimte isoleren. Er is een hoop ruimte dus leek mij het plaatsen van PIR platen tegen de vloer een logische keuze. Zoals ik veel mensen hier zie doen: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1497335/0
- Dak van garage herstellen waar nodig (hopelijk alleen dakbeschot, maar misschien de balken) en dan op de juiste manier isoleren. Isolatie op de dakconstructie ipv eronder.
- Radiatoren boven vervangen door radiatoren die op termijn ook geschikt zijn voor lage temperatuur.
- Het schuine dak na-isoleren. Ik ben nog niet zeker hoe, ik lees wisselende berichten over isoleren van binnenuit.
- Iets doen met de ventilatie. Volgens milieucentraal is het verstandig om decentrale wtw ventilatie te plaatsen in de woonkamer. Ik heb hier alleen nog geen mooie oplossingen voor gevonden. Als alternatie zag ik het 'Brink' systeem. Zie hier: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2143084/0. Hier moet ik nog even uitzoeken of dit geschikt zou zijn voor ons huis.
- Voor het aanleggen van de vloerverwarming, zijn er speciale dingen om rekening mee te houden voor een warmtepomp in de toekomst?
- Ik heb al gelezen dat de buizen hoh 10cm moet liggen en een minimaal 16mm diameter moeten hebben. Is dit genoeg voor ~80m^2 (woonkamer + keuken + gang + bijkeuken) of moeten er dan meerdere groepen komen?
- Hoe om te gaan met de huidige vloerverwarming in de afwerkvloer, die eruit halen of gewoon doorheen frezen? Ik wil voorkomen dat de broodjesvloer eronder beschadigt natuurlijk.
- Is het logisch om de gang en bijkeuken mee te verwarmen met de woonkamer of zou je die op aparte groepen zetten apart afgesteld kunnen worden. Het lijkt me zonde om ruimtes te verwarmen die niet veel gebruikt worden maar om het helemaal niet te verwarmen is waarschijnlijk ook niet handig. Dus misschien met een iets lagere doorstroomsnelheid? Wat is hier gebruikelijk?
- De gasinstallatie zit op dit moment in de bijkeuken, dat lijkt mij later ook een goede plek voor een warmtepomp aangezien er redelijk wat ruimte is. Is het logisch en mogelijk om nu al rekening te houden met de plaatsing van de vloerverwarming verdeler zodat er bijvoorbeeld plek is voor een extra vloerverwarmingsgroep voor de badkamer en slaapkamer in de garage?
- Voor het isoleren van de vloer: Ik lees dat je moet voorkomen dat constructie delen tussen twee lagen dampremmende isolatie zitten. Is dit ook een probleem hier, moet ik dan de huidige afwerkvloer met waarschijnlijk slechte isolatie eruit halen?
- Voor de radiatoren boven: Wat voor radiatoren moet ik hebben om in de toekomst met een warmtepomp te verwarmen?
- Moet ik nu meteen wat leidingen voor warm water vervangen zodat ik genoeg vermogen kan leveren later? Welke diameter van de hoofdleiding en vertakkingen naar de radiatoren heb ik minimaal nodig?
- Het lijkt me handig om per ruimte een thermostaat te hebben zodat je niet met knoppen hoeft te klieren en gewoon per ruimte warmte kan regelen. Wat is jullie advies hiervoor?