Terugleveren uit zetten in Solis omvormer

Pagina: 1
Acties:
  • 488 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanski
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 05-09 10:12
Goedendag,

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

EDIT 2: Ik geloof dat ik mij vergist heb. De site waar ik de info vandaan haalde heeft mij op het verkeerde been gezet. Het zit toch anders helaas. Ricko1 verderop legt het uit. Ik dacht eventjes dat ik iets heel moois, vind ik dan, had ontdekt. SORRY!!!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Op tv en in de media lees je overal dat jje bijvoorbeeld een boiler kan kopen om de teruglevering van stroom zo laag mogelijk te houden.

Of allerlei fratsen om nog maar meer te kunnen verkopen.

[ tekst verwijderd ]

Vaak kun je het zelfs in het menu van de omvoremer zelf instellen.

Dus waarom moeilijk doen, er komt dan helemaal niks meer op het net. Alle stroom verbruik je zelf en de omvormer negeert zeg maar wat je over hebt.

Ik heb zo maar het idee dat er grote bedrijven achter zitten, energieleveranciers en verkopers van bijvoorbeeld warmteboilers. Als dat zo is vind ik het een vies spelletje.

Ik heb zelf een Solis en ga denk ik, als dynamisch dan ook niks meer opleverd misschien het volgende doen:

bron (met nog veel meer info zoals het doen via solis cloud en de modbus.): https://doe-duurzaam.nl/a...modbus-of-home-assistant/

S5/S6 Hybride modellen

Bepaalde Solis omvormers, met name de S5 & S6 Hybride modellen, bieden de mogelijkheid om de teruglevering direct via het display van de omvormer te configureren middels een “Zero Export Set” procedure. De procedure voor S5/S6 Hybride omvormers is als volgt :

Navigeer naar “Advanced Settings” (Geavanceerde Instellingen) op het display van de omvormer.
Voer het wachtwoord “0010” in (meestal met een combinatie van de pijltjestoetsen, bijvoorbeeld omlaag, omlaag, omhoog, enter).
Ga naar “Export Power Set” (Instellen Exportvermogen).
Selecteer “Backflow Power” (Terugstroomvermogen).
Stel “Backflow power” in op “000000W”.
Ga naar “On/OFF” (Aan/Uit) voor de “Export Power Set” / “Zero Export” functie.
Zet deze op “ON” (Aan – vaak aangegeven met een lichtblauwe kleur).
Controleer op het hoofdscherm of er geen vermogen meer wordt teruggeleverd aan het net. Import van stroom blijft mogelijk.
Deze instelling is een directe, firmware-gebaseerde configuratie op omvormerniveau. Voor systemen met batterijen is deze “Zero Export” functie bijzonder belangrijk om ongewenste ontlading van de batterij naar het net te voorkomen en zelfconsumptie of optimaal batterijgebruik te garanderen. Hoewel de primaire context hier negatieve prijzen is, is het mechanisme om de teruglevering te stoppen identiek. De term “Backflow Power” ingesteld op 0W betekent effectief “Zero Export”.

Export Power Manager (EPM)

Veel Solis omvormers, met name de 4G en 5G-modellen en Hybride systemen, zijn uitgerust met een Export Power Manager (EPM). De Export Power Manager is bedoeld om de export van vermogen naar het elektriciteitsnet te beperken of volledig te voorkomen. Deze functionaliteit is expliciet gedocumenteerd voor S5/S6 Hybride omvormers en Solis 4G & 5G omvormers.

----------------------------------------------------------------------

Zodoende kun je totaal geen terugleverboete krijgen en wek je alleen stroom voor je zelf op.

Dussssssssssssssssssssssssssssssssssss.....

Wel moet je ook, als je een batterij hebt, deze misschien anders instellen zodat die ook niks meer terug leverd.

Misschien kan een ieder die een andere omvormer heeft hier zijn ervaring, gedachte of uitleg geven over je eigen omvormer...

Is maar een idee :D

[ Voor 15% gewijzigd door Arjanski op 05-08-2025 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nul_op_de_Meter
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16-09 18:47
Zeker! Optie 2 is een dynamisch energiecontract nemen en omvormer uitzetten bij negatieve prijzen. Het is vanuit een systeem pov zo onzinnig om je omvormer uit te zetten, terwijl je buurman stroom nodig heeft. Bij negatieve prijzen is er tenminste een overvloed aan duurzame stroom op het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanski
Dat heb ik nu Nul op de meter (leuke naam hahaha) zoals jij het zegt.

Ik ga niet betalen voor stroom wat ik zelf GRATIS opwek. Het gaat dan ook alvast over 2027. Niet eerder.

Ze maken het er zelf naar dat het niet naar het net gaat dan. Kom op zeg ik ga geen cent betalen voor iets wat de energieleverancier verkoopt.

Het is sowieso idioterie ten top.

Die 3 keer dat de stroom negatief genoeg was (dus MET de belasting en zo) of minder nog dan 3 keer is eigenlijk onzin ook.

De omvormer gaat met deze instelling NIET uit. Jou batterij wordt geladen en je kunt de stroom die je dan opwekt gewoon gebruiken.

Alleen stuurt de omvormer niks meer terug naar het net. Dat kapt hij zeg maar af.

Daar gaat het mij om he.

Tenminste zo lees ik het, zie reactie na de volgende reactie van "Watercoolertje" :D

[ Voor 5% gewijzigd door Arjanski op 05-08-2025 18:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online

watercoolertje

Untertitel

Ik heb zo maar het idee dat er grote bedrijven achter zitten, energieleveranciers en verkopers van bijvoorbeeld warmteboilers. Als dat zo is vind ik het een vies spelletje.
Oudere omvormers kunnen dat helaas (vaak) niet, de wat nieuwere kunnen dat (vaak) wel.

Denk dat er wel gebruik wordt gemaakt van het gebrek aan kennis bij de consument, dat is sowieso altijd het geval als er geld in het spel is :) Maar geen vies spellete of conspiracy, dat is gewoon hoe handel werkt en bijna elke reclame een probleem voorschotelt alsof jij een probleem hebt als je dat product niet koopt als oplossing.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanski
Tenminste ik lees het zo, ik heb het zelf nog niet getest. Zal ik in de loop van deze week doen.

Er staat:

"Bepaalde Solis omvormers, met name de S5 & S6 Hybride modellen, bieden de mogelijkheid om de teruglevering direct via het display van de omvormer te configureren middels een “Zero Export Set” procedure. De procedure voor S5/S6 Hybride omvormers is als volgt:...."

Daar staat toch echt "teruglevering" en dat lees ik als teruglevering naar het net.

Dus naar mijn idee kun je dan nog wel zeff zonne-energie gebruiken maar stuur je verder niks het net op.

Zo lees ik het toch echt, ik kan het mis hebben natuurlijk. Dan mijn oprechte excuses. Te enthausiast dan.

Maar ik ga het van de week testen, had ik eigenlijk eerst moeten doen. Maar ja topic eenmaal geplaatst...

Dan kun je de titel en het topic niet meer verwijderen he. Da's een beetje jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanski
Morgen veel zon, dus dan ga ik het testen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
De meeste omvormers kunnen niet wat jij beschrijft @Arjanski zonder extra onderdelen of een energie management systeem.

Opties waar het wel kan:
A. Een hybride omvormer met accu hebben en aansluiting voor meetspoelen of kwh meter.
B Een omvormer met aansluiting voor meetspoelen of kwh meter die dan bijgeplaatst moet worden.

Het is voor de meeste geen simpele software instelling (ja, als je meerdere keren per dag het max vermogen handmatig aanpast) Die thuisaccu is zeker niet standaard.

De titel is extreme clickbait...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
Ik heb een blik geworpen in de solis S6 handleiding. Er zit een AC backup aansluiting op. Het ligt eraan hoe het aangesloten is. Als je de export naar 0 zet betekend dat alleen de apparatuur die aangesloten is op de AC backup uitgang stroom krijgt van de zonnepanelen.

Als je geen apparatuur op de AC backup aansluiting hebt aangesloten wordt de accu opgeladen en heb je daarna geen opbrengst weer. Dan betaal je gewoon voor de stroom van de energieleverancier en had je net zo goed geen zonnepanelen kunnen kopen.

Je zult toch echt een kwh-meter/meetspoelen bij de hoofdaansluiting moeten hebben om zero-export te laten werken met apparatuur die niet op de backup aansluiting zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:02

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

titel minder schreeuwerig gemaakt

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond19792
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-09 15:13
Het eerste wat ik denk bij dit verhaal: "Hoe weer de omvormer dat hij stroom aan het exporteren is?" Ik ben absoluut geen expert maar hij zal toch wel ergens informatie van de meter moeten krijgen toch?

edit:

Ja, volgens de wijzen uit het oosten er zijn ct-klemmen en een aparte meter nodig om dit te laten werken.

[ Voor 22% gewijzigd door Raymond19792 op 05-08-2025 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanski
Ricko1 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 18:57:
Ik heb een blik geworpen in de solis S6 handleiding. Er zit een AC backup aansluiting op. Het ligt eraan hoe het aangesloten is. Als je de export naar 0 zet betekend dat alleen de apparatuur die aangesloten is op de AC backup uitgang stroom krijgt van de zonnepanelen.

Als je geen apparatuur op de AC backup aansluiting hebt aangesloten wordt de accu opgeladen en heb je daarna geen opbrengst weer. Dan betaal je gewoon voor de stroom van de energieleverancier en had je net zo goed geen zonnepanelen kunnen kopen.

Je zult toch echt een kwh-meter/meetspoelen bij de hoofdaansluiting moeten hebben om zero-export te laten werken met apparatuur die niet op de backup aansluiting zit.
He verdorie ik dacht echt dat ik iets geweldigs had ontdekt...

Maar jou verhaal ga ik nog een paar keer lezen.

Eigenlijk wil ik van alles verwijderen maar dat gaat hier niet. hahahaha

Eenmaal geplaatst ben je de l*l hiero hahahahahaha.

Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

Maar wel dank voor je antwoord. Spoelen... mmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanski
Proton_ schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 18:59:
[mbr]titel minder schreeuwerig gemaakt[/]
Owww jij kan dat, verwijder dan het hele topic maar anders, schaam mij rot hahahahaha

Ja ik schreeuwde omdat ik inderdaad wel op de daken wilde gaan staan schreeuwen, ik wilde het de hele wereld vertellen :D

Maar verwijder maar, anders, hele topic, moet toch iets minder snel zijn, geloof ik.

He ik probeer alleen mijn best te doen...

snif.

[ Voor 4% gewijzigd door Arjanski op 05-08-2025 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:23

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Nothing to see here, move along.

Wise enough to play the fool