Hulp bij keuzes eigen domein, email, etc

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

zekerpixels

Victory Loves Preparation

Topicstarter
edit 080825 [Ik heb deze post volledig herschreven om beter duidelijk te maken waar ik naar op zoek ben en welke vragen er nog zijn.]

Beste Tweakers,

Graag wil ik jullie vragen om wat input om een beslissing te nemen en wellicht alternatieven om een keuze te kunnen maken.
Domeinnaam;
Ik had altijd het idee dat ik voornaam@achternaam.nl als email wilde hebben, Ik houd het domein al een tijd in de gaten want ik had het idee dat er niets mee werd gedaan en word nu ook aangeboden door zon domeinhandelaar. Half jaar gewacht om contact te zoeken, maar deze club denkt de euros te zien kliken als je interesse hebt. Dus voor €2500, mogen ze het houden en wens ik ze veel succes met de verkoop van een domeinnaam welke iedereen altijd eerst verkeerd gespeld. Dus deze optie is dus volledig afgeschreven
Dus keuze is de volgende domeinnaamen voorletter1achternaam.nl en voorletter2achternaam.nl, voor mijzelf en voor 2e gebruiker.
Want to have;
- De focus is een email met een eigen domein, oa doordat het veel profesionneler staat dan voornaamachternaam@gratis.com.
naam1@achternaam.nl
naam2@achternaam.nl
naam3@achternaam.nl
catchall@achternaam.nl
gebruiker 1; veel mails en bijlages, etc
persoon1@voorletter1achternaam.nl
email@voorletter1achternaam.nl
catchall@voorletter1achternaam.nl
filtered-catchall@voorletter1achternaam.nl (onder "Need to know" wat ik ermee bedoel)
- Een tweede seperate gebruiker
gebruiker 2; weinig mail en eisen
persoon2@voorletter2achternaam.nl
persoon3@voorletter2achternaam.nl
catchall@voorletter2achternaam.nl

3 gebruikers;
- Daarnaast, als ik van aanbieder wissel, blijft mijn contact email gewoon hetzelfde.
Need to have;
- Thunderbird of vergelijkbare client, email leesbaar op Android, Linux en in de browser
- catchall
- login met 2FA
- Europees
- <€100/jaar
Nice to have;
- <€10/maand
- Meer privacybewust dan google en microsoft.
- Wellicht dat het toch wel handig is voor compatibitijd om IMAP met Thunderbird te gebruiken, wat bij proton en tutanota niet kan.
- Veel registrars bieden ook mail pakketen aan, maar dan wel iets van support zoals een ticketsystem, etc.
- Het zou fijn zijn als ik mijn huidige gmail kan importeren, want dan heb ik alles in mijn eigen mail staan. https://help.antagonist.n...-ik-mijn-e-mail-verhuizen
Dont want to have;
- Microsoft exchange, groot, bekend en het werkt, maar ben er geen fan van wat 2FA werkend krijgen blijkt on sommige gevallen onmogelijk en 0 support. Wellicht dat het via een andere anbieder beter verloopt, maar in eerste instantie is voorkeur wat anders.
- blijkbaar +aliassen gebruiken, want deze worden niet door alle aanbieders ondersteund, wat overstappen beperkt.
Need to know;
- Ik moet nog uitzoeken hoe het precies werkt om bijvoorbeeld elke webshop een eigen adres kan geven, dat kan middels een catch-all te gebruiken gemakkelijk op kan woeden gefilterd. In veel gevallen is het alleen onvangen op webshop@domein.nl, maar dan kan ik volgens mijn niet in alle gevalllen antworden vanaf dat adres? waardoor het wellicht niet in allen gevallen handig is het zo te doen.
-- Stel ik heb een mail op webshop@domein.nl en moet hierop reageren, dan mail ik vanaf catch-all@domein.nl?
-- kan ik de catch-all ook uitsplitsen in bijv, webshops@domein.nl en overige@domein.nl (natuurlijk moet ik zelf al deze namen intikken)
- Dan is er nog zoiets als of forwarding alieas services, zoals simplelogin, duck, etc. maar dan is het ook de vraag of de reply dan via dat adress is. En wat gebeurt er als ik van email aanbieder wissel als ik bijv hide-my-email-aliassen bij proton gebruik. en dan ben ik weer afhankelijk wan nog een partij voor mijn mail, wat mij niet de bedoeling lijkt.
- Wat als ik van mail provider wissel, stel ik gebruik email bij strato en wissel naar proton en een jaar later tutanoto. Het is mij nog niet helemaal duidelijk waar mijn mails dan staan - Backups, ik kan nu met de mail een export maken van alle mails en mappen etc. en dan bij en andere service weer importeren en dan zou het als het goed is er allemaal weer zijn.
Cloud opslag
Alternatief voor de cloud opslag is;
- Google drive €1,99/maand of €17/jaar 100gb, wat voorlopg voldoende is maar dan zit ik nog steeds bij google.
- TransIP stack €5,99/maand 500gb, te duur voor het gebruik.
- Nextcloud zelfhosten, mijn server staat toch al aan. Ik heb er al eens wat mee geprobeerd, hierin ben ik alleen niet zeker deze naar het internet open te stellen.
Kosten;
Momenteel heb is een domein bij Strato, domein3.nl, leuk om mee te rommelen. Doe er momenteel niet bijster veel mee, maar blijft voor die €7,20 per jaar voorlopig zo behouden.
Dan de registratie van 2 domeinnaamen bij een registrar, deze heb ik altijd + daarbij;
1 gebruiker; alleen voor mijzelf
- Proton mail plus €60/jaar
- Proton Unlimited €120/jaar, mail+cloud+extra services
- Tutanota Revolutionary €36/jaar
2 gebruikers; ook voor een tweede gebruiker erbij
- Proton Duo €180/jaar alle proton apps voor twee gebruikers, maar de tweede gerbuiker gaat alleen gebruik maken van de mail verder niks.
- Tutanota Revolutionary 2x €72/jaar
En registrar die ook mail verzorgd, momenteel ben ik bij mijn.host aan het kijken.
Conclusie;
In eerste instantie vond ik Proton zeer ineterssant, met name door de extra toegevoegde services. Maar bij nader inzien is dat misschien niet het meest verstandige, want als ik naar een ander mail overstap moet ik die ook verplaatsen en goedkoop is het ook niet.
Dan lijkt mij Tuta Revolutionary €3/maand een aantrekkelijke optie, de reden waarom ik het niet nu al heb is dat ik toch wel een voorkeur voor thunderbird blijk te hebben. De reden is kopieren en terugzetten mails, wanneer het niet meer werkt, doordat het min of meer gewoon een map is en thunderbird is bekend bij gebruiker2.

Alvast bedankt voor de reacties,
ZPx

[ Voor 74% gewijzigd door zekerpixels op 10-08-2025 16:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Betreft je domeinen zou .eu of .com misschien een optie kunnen zijn? Zelfde probleem .nl bezet de .com nog vrij.

Je domein. Waarom bij Strato? Het kan nog iets goedkoper...
Het kan goedkoper bij mijn.host en intention.nl of bij de nieuwe speler theory7.net

namecheap.com ook nog een optie, kun je hem 10 jaar vastleggen dus 10 jaar geen inflatie...

Goed terug naar je vraag.

Hier een zijn een aantal Tweakers die het complete pakket gebruiken van Proton en de ervaring zijn prima. Zelf 0,0 ervaring mee.

Zelf heb ik het allemaal los aangezien ik de mail verwerk via Thunderbird daar kan ik in elk geval voor @ de naam aanpassen (mail client app kan dit niet, maar wie weet met de Thunderbird app wel als die komt) en zo vaak mail ik niet, ik ontvang meer mail dan ik verzend.

Mail&Website bij Intention, ik zat bij Antagonist maar werd te duur voor de hobby. Wel neem ik wel de cloud bij Antagonist af (sync vanuit mijn NAS).

Tip bij de genoemde partijen voor je domein heb je ook email only pakketten dan draai je geen website. Prijs wel per partij sterk afhankelijk hoeveel GB je pakt en mailboxen.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ben zelf al een paar jaar tevreden met de email van domainname.shop in combinatie met een paar domeinen van vimexx. Erg goedkoop en werkt goed.

Als je (onversleutelde) emails van en naar gewone providers (google/microsoft/telco/etc) stuurt is het toch niet veilig, dus helpt iets als Proton of Tutanota ook niet. Alleen van Proton naar Proton of Tuta naar Tuta zou "veilig" zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels
  • Nu online

zekerpixels

Topicstarter
Ik heb de TS volledig herschreven, om het duidelijker te maken en in de tussentijd heb ik ook weer wat geleerd.

@RobbyTown bedankt dat je mijn.host benoemd, ik vind het een serieze kanshebber. Een website laat in even wat het is, want heb er niet zoveel tijd voor.
Toevallig heb je ook de term "mailboxen" gebruikt, ik snap alleen niet wat daar exact mee bedoeld wordt?
@Verwijderd Eigenlijk heb je daar wel gelijk in en het brengt ook wel nadelen met zich mee. domainname.shop lijkt inderdaad goedkoop te zijn,

https://mijn.host/e-mail-hosting/
bijvoorbeeld domein bij mijn.host 2x€6.04/jaar
.bussiness, €6.04/maand, €72,48/jaar = 84,56/jaar (eerste jaar 40%)
- 10gb webruimte, ik neem aan opslag voor alle mail zou voldoende moeten zijn,
- 3 domeinen, check
- 10 mailboxen??? dan is 10 wel overdeven
en kan ik dan een tweede seperate gebruiker maken, lijkt mij wel.
- IMAP. Check
- catchall, Check
- 2FA, check
- dagekijkse backups
- onbeperkte e-mailalisassen
- ticketsysteem, check
bonuspunt is dat de website veele male duidelijker is dan domainname.shop

https://domainname.shop/
bijvoorbeeld domein bij mijn.host 2x€6.04/jaar
domeinnameshop email €14,14/jaar+2x€6.04/jaar = €26,22/jaar
- 15gb per account, voor 50gb +€14,14/jaar = €40,36/jaar
- 20 accounts = gebruikers, check
- catchall, check
- IMAP, check
- 2FA, check
- geen backups, anders had ik dat al ergens zien staan
- aantal domeinen staat er niet bij, dus uitgaan van 1

mijn.host .starter €57,96/jaar+2x€6.04/jaar = €70,04/jaar
domeinnameshop web light, €28,90/jaar+2x€6.04/jaar = €40,98/jaar
+ 5gb simpele website
domeinnameshop web standaard, €50,70/jaar+2x€6.04/jaar = €62,78/jaar
+ 20gb wordpress website

offtopic:
Ik kwam deze tegen in de domainname.shop/faq
"there is no guarantee that an email will arrive within a certain time. If you are in a hurry, concider using phone or fax instead."

[ Voor 15% gewijzigd door zekerpixels op 10-08-2025 19:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Mailbox is

Zekerpkixels@jedomein.nl (jij hebt dan login van die mailbox)
Robbytown@jedomein.nl (ik heb dan login van die mailbox)

Zo dat zijn er 2, limiet bereikt.

Echter catch all kan je dan bij jou laten uitkomen dus tweakers@jedomein.nl komt dan bij zekerpkixels@jedomein.nl uit.

Als je meer mailboxen wil misschien website pakket nuttig.
Website niet blind op staren. Kunt gewoon lege index.html uploaden ofzo. Bij email pakket zal je op een soort pagina uit komen van dit domein staat bij mijn.host of iets in die trend.

Mocht 2 GB voldoende voor je zijn maar niet veel meer willen betalen en toch iets meer mailboxen. Dan is bhosted 2GB webhosting pakket misschien iets?
https://www.bhosted.nl/webhosting/hostingpakket

[ Voor 67% gewijzigd door RobbyTown op 08-08-2025 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels
  • Nu online

zekerpixels

Topicstarter
Ik was aan het lezen hoe ik mijn mail kon verhuizen. https://help.antagonist.n...-ik-mijn-e-mail-verhuizen Ook wat een juiste volgoorde is om het te doen ivm weizigen van het contactemailadress op de verschillende webites.
Voordat ik iets af ga nemen moet ik eerst uitzoeken hoeveel ruimte ik nu in gebruik heb, Mijn mail is 3gb dan een aanme voor het tweede domein is heel weinig, Dus 3,5gb in gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Dus keuze is de volgende domeinnaamen voorletter1achternaam.nl en voorletter2achternaam.nl, voor mijzelf en voor 2e gebruiker.
Hou er rekening mee dit zijn dus 2 .NL domeinnamen he.

---

Je catchall.

Om je een idee te geven. Hier 3 mailboxen.
ikke@famnaam.com
Neefje@famnaam.com
Nogeenneefje@famnaam.com

Op ikke@famnaam.com zit catchall dus Belastingdienst@famnaam.com komt bij mij uit.

Of blabla@famnaam.com komt ook bij mij uit.

Vanuit Thunderbird client kan je van email aanpassen naar belastingdienst@famnaam.com. pas je niks aan dan reageer je vanuit default mail van die mailbox dus ikke@famnaam.com

---

Forwards
Om je een beeld te geven. Hier zo iets gedaan. Omdat de vriendin en ik bij sommige diensten/shops samen bestellen. Denk aan bol, nlziet.

bol@famnaam.com forward naar samen@famnaam.com
Samen@famnaam.com Forward naar ikke@famnaam.com en vriendin@famnaam.com
Zowel ik als vriendin krijgen nu de mail.

Het stukje samen@famnaam.com zou je er tussen uit kunnen laten ik heb het juist gedaan. Mocht 1 van de 2 email anders worden dan dien ik alleen bij samen@famnaam.com 1 van de 2 aan te passen ipv nlziet, bol en weet ik wat nog meer die naar beide adressen gaat.

--

Hoeveelheid opslag

Mail = communicatie middel geen archief.

Facturen mails sla ik op in mapjes van betreffende bedrijf. Contracten in een submap je van bedrijf (op mijn nas).

Dus mijn mail opslag is nihil. Maar goed het is maar wat je gewend bent.

--

Ter info hoe ik het heb.

Famnaam.com
Alleen ik heb een mailbox de rest van de fam hebben een forward naar hun gmail of hotmail. Ik gebruik het voor officiële dingen, bank, overheid, dokter.

fctroep.nl (voorbeeld domein, je ziet hier niets van mijn naam terug)
Dit domein gebruik ik voor nlziet, webshops, tweakers, ...

Die reden dat ik zn domein heb. Je kan mijn naam niet herleiden. Stel er is een vage site, voor en achternaam vul ik dan ook maar wat in Jolanda van Dijk ofzo (vrij vaak voorkomende naam).

--

Handleiding mail

Meest makkelijke beide in Thunderbird uitlezen en zo van ene naar andere mailbox slepen aanzien je domein nog niet gebruikt. Beetje zoals antagonist handleiding aangeeft.

--

Mail omzetten bij alle shops.
Ja dit is een klusje. Hier van @gmail naar @fctroep gegaan.
Heel soms loop je tegen een probleem aan. Er zijn helaas een x aantal bedrijven die e-mail adres niet kan aanpassen. Die moet je helaas mailen en heel soms moet je nieuw account aanmaken en dan zetten ze data van ene account over naar het andere.
Dit zijn er een handje vol en is gelukkig het meestal deel geen gedoe om je mail aan te passen.

--

Tot slot. Email hosting of webhosting
Kijk wat voor jou van toepassing is. Email = goedkoop maar in verhouding ook zeer beperkt in opslag, mailboxen en aantal domeinen.

[ Voor 4% gewijzigd door RobbyTown op 09-08-2025 04:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zekerpixels
  • Nu online

zekerpixels

Topicstarter
Momenteel zit ik nu op het pad alleen een mail voor mezelf te regelen onder voorletterachternaam.nl
RobbyTown schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 04:23:
[...]
Hou er rekening mee dit zijn dus 2 .NL domeinnamen he.
Als het 1 domein had kunnen zijn, had ik dat waarschijnlijk gewoon gedaan, maar famnaam.nl is onbetaalbaar bij de domeinhandelaar welke deze heelft. Daarnaast zijn veel van de tld met deze naam ook al in gebruik. Ja, wat maakt je er dan van voornaam@(toevoeging)famnaam.nl

Voor mijzelf heb ik al besloten dat het beste alternatief mijninitiaalfamnaam.nl is,
overigens had in dan deze domeinnaam toch wel willen hebben voor een contact/portfolio/projecten website.
voornaam@mijninitiaalfamnaam.nl (voornaam zichtbaar)
email@mijninitiaalfamnaam.nl (voornaam niet zichtbaar)
catchall@mijninitiaalfamnaam.nl (losse verzamel inbox en om gescheiden te houden van de 2 andere, welke voor prof en prive gebruik)
Ik kan het eerst hierbij laten, ben ik tevreden.

Echter tegenwoordig gaat steeds meer via de mail, dus ik dacht ouders er ook aan toe te voegen welke handig genoeg wel hetzelfde initiaal hebben.
Voorbeeld;
zeker pixels --- zeker@zpixels.nl, goede naam voor mijzelf
hans pixels --- hans@zpixels.nl,
grietje pixels --- grietje@zpixels.nl,
Ben niet overtuigd dat dit handig is, kan wel maar dat is het toch niet met de z erbij.

Een serieus nadeel is dat ik ipv een mailpakket met meerdere gebruikers ik waarschijnlijk meer betaal voor een mailpakket welke meerdere domeinen toelaat of 2 afzonderlijk aanbieders. Ik kan natuurlijk ook eerst alleen voor mijzelf doen en later verder kijken, maar ik ga mijjn mail adress dan natuurijk niet meer aanpassen.
Je catchall.
Om je een idee te geven. Hier 3 mailboxen.
ikke@famnaam.com
Neefje@famnaam.com
Nogeenneefje@famnaam.com
Op ikke@famnaam.com zit catchall dus Belastingdienst@famnaam.com komt bij mij uit.
Of blabla@famnaam.com komt ook bij mij uit.
Vanuit Thunderbird client kan je van email aanpassen naar belastingdienst@famnaam.com. pas je niks aan dan reageer je vanuit default mail van die mailbox dus ikke@famnaam.com
Ik dat gezien dat het kon, maar moet het een keer uitproberen. Als dat werkt is, is een catchall en 2 boxen voldoende.
Forwards
Om je een beeld te geven. Hier zo iets gedaan. Omdat de vriendin en ik bij sommige diensten/shops samen bestellen. Denk aan bol, nlziet.
bol@famnaam.com forward naar samen@famnaam.com
Samen@famnaam.com Forward naar ikke@famnaam.com en vriendin@famnaam.com
Zowel ik als vriendin krijgen nu de mail.
Het stukje samen@famnaam.com zou je er tussen uit kunnen laten ik heb het juist gedaan. Mocht 1 van de 2 email anders worden dan dien ik alleen bij samen@famnaam.com 1 van de 2 aan te passen ipv nlziet, bol en weet ik wat nog meer die naar beide adressen gaat.
Dat is ongeveer een mail indeling welke ik in eerste instantie in gedachte had
Hoeveelheid opslag
Mail = communicatie middel geen archief.
Facturen mails sla ik op in mapjes van betreffende bedrijf. Contracten in een submap je van bedrijf (op mijn nas).
Dus mijn mail opslag is nihil. Maar goed het is maar wat je gewend bent.
Daar heb je gelijk in, en belangrijke dingen zijn gewoon opgeslagen op een nas. Maar wat ik nu toch regelmatig doe is een mail van 2/3jaar geleden erbij zoeken op de smartphone. Daarbij als ik alles overzet, moet er nog wel een schoonmaakrondje overheen
Ter info hoe ik het heb.
Famnaam.com
Alleen ik heb een mailbox de rest van de fam hebben een forward naar hun gmail of hotmail. Ik gebruik het voor officiële dingen, bank, overheid, dokter.
fctroep.nl (voorbeeld domein, je ziet hier niets van mijn naam terug)
Dit domein gebruik ik voor nlziet, webshops, tweakers, ...
Die reden dat ik zn domein heb. Je kan mijn naam niet herleiden. Stel er is een vage site, voor en achternaam vul ik dan ook maar wat in Jolanda van Dijk ofzo (vrij vaak voorkomende naam).
Dat is ook het plan om officiële en onzin wat anoniem kan van elkaar te scheiden. heb dat nu met naam@gmail.com en anoniem@gmail.com.
Handleiding mail
Meest makkelijke beide in Thunderbird uitlezen en zo van ene naar andere mailbox slepen aanzien je domein nog niet gebruikt. Beetje zoals antagonist handleiding aangeeft.
Mail omzetten bij alle shops.
Ja dit is een klusje. Hier van @gmail naar @fctroep gegaan.
Heel soms loop je tegen een probleem aan. Er zijn helaas een x aantal bedrijven die e-mail adres niet kan aanpassen. Die moet je helaas mailen en heel soms moet je nieuw account aanmaken en dan zetten ze data van ene account over naar het andere.
Dit zijn er een handje vol en is gelukkig het meestal deel geen gedoe om je mail aan te passen.
Dat is deels de reden dat ik ouders ook gelijk over wil zetten, doordat het nu nog niet zoveel is om te weizigen. Zo zag ik dat dit bij enkele aanbieders wellicht zonder/minimaal extra kosten mogelijk is.
Tot slot. Email hosting of webhosting
Kijk wat voor jou van toepassing is. Email = goedkoop maar in verhouding ook zeer beperkt in opslag, mailboxen en aantal domeinen.
Het is mijn wel opgevallen dat niet alle aanbieders even duidelijk zijn alle informatie te geven, soms is de prijs achterhalen al een uitdaging. Ja heel leuk je krijgt eerst voor een paar manden een kortingsprijs, dan mag je overal gaan zoeken want de normale prijs wordt dan verstopt.

Zo vindt ik mijn.host vrij duidelijk, ik ken niet alle temen maar alle benodigde info staat eigenlijk al op 1 pagina.
Overal is wat op te zeuren bijvoorbeeld een mailpakket bevat 1 gratis domeinnaam, maar zoals eerder benoemd zocht ik meerdere domeinnamen. Dat is mooi wat er is een kopje extra domeinnamen optioneel (.eu, .be, .amsterdam, .shop .etc). dat is dan toch niet dezelfde naam met een ander tld.
En zo ben ik zo ook al een aanbieder tegengekomen zonder catchall, dus als het er niet bij staat moet je eerst in de suport paginas gaan zoeken, veel dingen zijn vanzelfspreken maar als je er niet zo bekend mee bent is het wel handig als het erbij had gestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
RobbyTown schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 18:42:
[...] Het kan goedkoper bij mijn.host en intention.nl of bij de nieuwe speler theory7.net [...]
Let op dat van dit lijstje, enkel mijn.host zich aan de wet houdt door ook de prijzen incl. BTW te tonen. De anderen tonen enkel exclusief BTW. Dat is niet toegestaan als je (ook) aan consumenten verkoopt en is super irritant. Voor mij absoluut een reden deze niet te kiezen.

[ Voor 4% gewijzigd door Room42 op 09-08-2025 17:25 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Voor puur email zou ik mijn.host pakken, heel degelijk allemaal maar wel goedkoop, zit een beetje tussen de échte budget (zoals site.nl) en premium (zoals TransIP) in.

Alternatief is O365, maar dan ben je een paar euro per maand per gebruiker kwijt. Evt. extra aliassen zijn gratis.

Verder zou ik ook eens kijken of je niet achternaam.eu of achternaam.me kunt krijgen, zo heb ik zelf ook achternaam.me geregistreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels
  • Nu online

zekerpixels

Topicstarter
De algehele indruk komt mijn,host goed over, dus ik denk dat ik het in eerste instantie daar wil onderbrengen.

@Oon Ik had een domein met alleen mijn achternaam al opgegeven, maar je mij wel een idee gebracht, ik ze allemaal even ingetikt:
achternaam.nl is te koop €2500
achternaam.eu is te koop €47
achternaam.me - ?
achternaam.email - wijst naar proton
achternaam.info - namebay ?
achternaam.org - ?
achternaam.de - vastgoed investeringen
achternaam.be - meubelmaker
achternaam.com - advocaat
achternaam.net - domein te huur

.eu ben nog niet 100% overtuigd, de reden, bij het mondeling doorgeven van de email id de tld minder bekend.
Hoe ervaar je dat met een .me adres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

zekerpixels schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 20:04:
.eu ben nog niet 100% overtuigd, de reden, bij het mondeling doorgeven van de email id de tld minder bekend.
Hoe ervaar je dat met een .me adres?
Ik denk dat .eu niet voor meer rare reacties zorgt dan .me, of dan überhaupt het hebben van een eigen domeinnaam. Bij mondeling doorgeven spreek ik altijd eerst mijn volledige mailadres uit; <naam>@achternaam.me (met .me gewoon in het Engels uitgesproken), en daarna spel ik het. Daarmee eigenlijk nooit problemen ervaren buiten dat sommige mensen zoiets hebben van 'is dat echt zo of ben je nu gewoon wat aan het lullen' :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels
  • Nu online

zekerpixels

Topicstarter
Het zijn hele verhalen geworden in dit topic, maar het is natuurlijk een keer goed uitzoeken en bepalen hoe in te delen voordat je de mail in gebruik gaat nemen.
domeinnaam
De keuze wordt voor het domein wordt famnaam.eu; (bedankt @Oon voor het op idee brengen van .eu, welke te koop bleek te staan)
Alle mail op 1 email domein binnen laten komen lijkt mij het beste/gemakkelijkste ipv het eerder benomde initiaalfamnaam.nl in de TS. Dit onder andere om dit bij een hoster onder te brengen, doordat niet alle aanbierders met meerdere domeinnamen werken en voor in de toekomt evt kunnen verplaatsen/verhuizen naar een andere aanbieder.
Ik had ook nog nagedacht om evt een subdomein te gebruiken op de email, dat heeft zijn toepassingen maar is minimaal voor prive gebruik en maakt juist het email adres onduidelijk, dus niet doen.
email adressen
Voor nu het volgende plan;
- 1@famnaam.eu --- gebruiker1 (voor het uitsplisen werk en prive, werkt dat zo of wordt dat dan een aparte extra login gebruiker?)
- naam1@famnaam.eu --- gebruiker1 (ik)
- naam2@famnaam.eu --- gebruiker2
- naam3@famnaam.eu --- gebruiker3
- verzamelbox@famnaam.eu --- gebruiker4 catchall, hiernaar bijvoorbeeld de gezamelijk acounts naar webwinkel1@famnaam.eu. Ik voeg deze gewoon toe aan mijn client en lees direct uit deze box want 95% is toch voor mij en dat wordt dan gebruiker4.
- Inkomende mail op verzamelbox@famnaam.eu, naar webwinkel1@famnaam.eu gaat direct naar een map webwinkel1 etc.
- mails naar relevante namen worden dan ingesteld om automatisch door te sturen naar naam2@famnaam.eu.

Ik ben alleen nog aan het bedenken wat ik doe met welke persoonlijk voor alle 3 gebruikers zijn bijv van eerdergenoemd belastingdienst. Voor mij is het simpel enwordt belanstingdienst@famnaam.eu. Dan de andere 2 direct naar naam2 en naam3 sturen, wat is handig?
hosting
De keuze voor de hoster wordt mijn.host met daarbij 2 opties;
-optie1- hosting.starter totaal incl 1eu domein €65,21/jaar https://mijn.host/webhosting/
mail en web, 5gb, 50 mailboxen, catchall, onbeperkt aliassen, dagelijks back-ups, max3 domeinnamen
-optie2- email.businesss totaal incl 1eu domein €79,73/jaar https://mijn.host/e-mail-hosting/
Alleen email, 10gb, 10 mailboxen, catchall, onbeperkt aliassen, dagelijks back-ups, max3 domeinnamen

Waarom, het pakket met webhosting erbij is het goedkoper dan de eerst volgende stap met alleen email omdat (de naam is er ook naar) .personal niet voldoende gebruikers bied. Verder terwijl ik denk dat 2gb wellicht voor mijzelf voldoende is met wat opschonen, wordt de mail op dit domein dan door 3 personen gebruikt. Met een beetje gokken lijkt mij 5gb lijkt mij een goede keuze, zeg 1gb voor de 4 eerder geboemde gebruikers en 500mb moet ruim voldoende zijn voor een simpele website.

Ik denk dat optie 1 een goede keuze wordt. €65/jaar voor email en voor de kosten van een extra domein initaalachternaam.nl direct een simpele webpagina toevoegen. €71/jaar
todo
Ik moet nog bekijken wat een goede niet handmatige backupoplossing is om backups te maken van de email naar mijn nas. Wellicht een incremental backup van de thunderbird folders en locale mappen als archief gebruiken.
En niet te vergeten uit te zoeken nexcloud weer op te zetten en veilig toegangelijk te maken voor de cloud opslag.

[ Voor 7% gewijzigd door zekerpixels op 10-08-2025 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:24

Herman

FP ProMod
@zekerpixels Wellicht dat het helemaal langs me heen is gegaan in dit topic, maar hoe ben je van plan om het qua security dicht te timmeren? Sowieso jouw mailbox maar ook de e-mails die jij zendt naar anderen (SPF en DKIM etc.) zodat niet alles in de spambox verdwijnt. :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkmi
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:20
Junda.nl kan ook interessant zijn, ze hebben scherpe prijzen en bieden de functionaliteit die je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels
  • Nu online

zekerpixels

Topicstarter
Herman schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 16:21:
@zekerpixels Wellicht dat het helemaal langs me heen is gegaan in dit topic, maar hoe ben je van plan om het qua security dicht te timmeren? Sowieso jouw mailbox maar ook de e-mails die jij zendt naar anderen (SPF en DKIM etc.) zodat niet alles in de spambox verdwijnt. :)
Hoe bedoel je mijn inbox, de beheerder en de gebruikers? 2FA met authenticator

Ik weet dat SPF en DKIM beide juist ingesteld moeten zijn, anders verdwijn je bij de grote aanbieders standaard in de spam. Maar wat het zou moeten zijn en of ik dat zelf nog moet instellen of toch wel automatisch gaat doordat ook het domein bij dezelfde aanbieder als de email staat, nog geen idee. Het is wel zo als ik bij mijn.host een mail wil afnemen wordt er direct om het domein wordt gevraagd welke je wilt gebruiken, bij de optie later verhuizen staat "Houd er rekening mee dat de DNS records van de domeinnaam gewijzigd dienen te worden" dus er wordt iets mee gedaan.

Edit: "Voor het instellen van SPF en DKIM op Mijn.host, hoef je dit in principe niet handmatig te doen. Beide worden automatisch geactiveerd wanneer je gebruik maakt van de nameservers en mailservers van Mijn.host. Als je echter externe nameservers gebruikt, zul je de benodigde DNS-records zelf moeten toevoegen bij je nameserver provider"

[ Voor 28% gewijzigd door zekerpixels op 10-08-2025 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
mkmi schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 16:33:
Junda.nl kan ook interessant zijn, ze hebben scherpe prijzen en bieden de functionaliteit die je nodig hebt.
offtopic:
Ook weer zo'n bedrijf dat enkel prijzen exclusief BTW toont, terwijl ze wel aan particulieren verkopen. Meteen op de blacklist, voor mij!

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zekerpixels
  • Nu online

zekerpixels

Topicstarter
offtopic:
Ik dacht zoek het even op of je daardwerkelijk verplicht is de prijs inclusief btw moet vermelden of dat een aanduiding de het ex is voldoende is.
volgens overheid, acm en consuweizer "Een verkoopprijs voor consumenten vermeldt u inclusief btw en bijkomende kosten. Dit is verplicht in elk aanbod." "De enige uitzondering is voor ondernemers die enkel zakelijke klanten hebben"
van en advocaten bureau "De prijzen van de producten en diensten moeten inclusief btw worden vermeld, tenzij de webshop slechts zakelijke klanten heeft."

Toch wel verassend dat er zoveel zijn die zich dus niet aan de regels houden en gewoon aan consumenten verkopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t.martinali
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:31
Room42 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 17:25:
[...]

Let op dat van dit lijstje, enkel mijn.host zich aan de wet houdt door ook de prijzen incl. BTW te tonen. De anderen tonen enkel exclusief BTW. Dat is niet toegestaan als je (ook) aan consumenten verkoopt en is super irritant. Voor mij absoluut een reden deze niet te kiezen.
Gaan we aanpassen ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
offtopic:
Wie is 'we'? :)
Edit: ah, intention.nl, aldus je bio. Ok!

[ Voor 13% gewijzigd door Room42 op 10-08-2025 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Handige tool om je mail over te zetten en te backuppen, https://imapsync.lamiral.info/
Deze heb ik gebruikt om van google naar mijn eigen umail gehoste server over te zetten.

Verder verwacht ik toch wel dat een serieuze email hoster zijn data niet op een disk heeft staan, maar op een gedistrubeerde storage oplossing en multi datacenter.

En betrouwbaarheid kwa data en security zo belangrijk is, dan moet je daar finnacieel wel wat voor over hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door djmuggs op 10-08-2025 21:48 ]

ICE ICE Baby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels
  • Nu online

zekerpixels

Topicstarter
Inmiddels al het eea gedaan, gaat veel gemakkelijker dan verwacht.

Wat ik nog wel tegen ben gekomen is doordat ik de namen in de webmail terug zag komen, maar daar ga ik vandaag mij niet meer in verdiepen.
- End-To-End-Encryption met OpenPGP keys preshared key met ontvanger
- S/MINE moet de ontvanger dan ook hebben

[ Voor 17% gewijzigd door zekerpixels op 11-08-2025 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

offtopic:
De spoeling word sowieso dun als je kijkt wie er wel niet aan de wet houdt. Bij de meeste webhosting bedrijven zie je nog of het incl of excl btw is. Marktplaats *klik* advertentie fatsoenlijke vraagprijs. Jammer prijs is ineens ex btw volgens verhaal. Dan heb nog vele webshops die geen tel nummer vermelden, wat ook verlicht is. Vergeet de cookie walls niet, al met al de ACM zou extreem druk moeten zijn met boetes en waarschuwingen geven al merk je daar weinig van. @t.martinali snel gefixt (y) . @Room42 intention kan van je blacklist ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels
  • Nu online

zekerpixels

Topicstarter
Ik ben bezig met het opzetten van de mail en natuurlijk uitproberen, want ik wil het direct goed werkend hebben voordat ik het in gebruik neem.
Ik zat hiervoor een hele oplossing met catchall te bedenken en hoe ik dat op een juiste manier moest doen, blijkt dat het een veel beter idee is om forwarders te gebruiken. Alsof het ervoor bedoeld is, wie had dat gedacht. https://mijn.host/kb/email/automatisch-email-doorsturen
Wel rekening te houden tijdens het terugmailen, dat een mail test@... die geforward is naar mijn mail, standaard antwoord met naam@..., Dit is aan te passen in thunderbird tijdens het beantwoorden, ik vraag mij wel af of dat automatisch ingesteld zou kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Laten we naam@jedomein.nl als standaard email adres pakken van je mailbox.

Als je een nieuw bericht typt in Thunderbird

Van veld zie je dit: Voornaam Achternaam <naam@jedomein.nl>

naam@jedomein.nl kun je aanpassen naar tweakers@jedomein.nl
Let op dit moet je dus dan elke reactie doen.

Pagina: 1