edit 080825 [Ik heb deze post volledig herschreven om beter duidelijk te maken waar ik naar op zoek ben en welke vragen er nog zijn.]
Beste Tweakers,
Graag wil ik jullie vragen om wat input om een beslissing te nemen en wellicht alternatieven om een keuze te kunnen maken.
Dus keuze is de volgende domeinnaamen voorletter1achternaam.nl en voorletter2achternaam.nl, voor mijzelf en voor 2e gebruiker.
naam1@achternaam.nl
naam2@achternaam.nl
naam3@achternaam.nl
catchall@achternaam.nl
gebruiker 1; veel mails en bijlages, etc
persoon1@voorletter1achternaam.nl
email@voorletter1achternaam.nl
catchall@voorletter1achternaam.nl
filtered-catchall@voorletter1achternaam.nl (onder "Need to know" wat ik ermee bedoel)
- Een tweede seperate gebruiker
gebruiker 2; weinig mail en eisen
persoon2@voorletter2achternaam.nl
persoon3@voorletter2achternaam.nl
catchall@voorletter2achternaam.nl
3 gebruikers;
- Daarnaast, als ik van aanbieder wissel, blijft mijn contact email gewoon hetzelfde.
- catchall
- login met 2FA
- Europees
- <€100/jaar
- Meer privacybewust dan google en microsoft.
- Wellicht dat het toch wel handig is voor compatibitijd om IMAP met Thunderbird te gebruiken, wat bij proton en tutanota niet kan.
- Veel registrars bieden ook mail pakketen aan, maar dan wel iets van support zoals een ticketsystem, etc.
- Het zou fijn zijn als ik mijn huidige gmail kan importeren, want dan heb ik alles in mijn eigen mail staan. https://help.antagonist.n...-ik-mijn-e-mail-verhuizen
- blijkbaar +aliassen gebruiken, want deze worden niet door alle aanbieders ondersteund, wat overstappen beperkt.
-- Stel ik heb een mail op webshop@domein.nl en moet hierop reageren, dan mail ik vanaf catch-all@domein.nl?
-- kan ik de catch-all ook uitsplitsen in bijv, webshops@domein.nl en overige@domein.nl (natuurlijk moet ik zelf al deze namen intikken)
- Dan is er nog zoiets als of forwarding alieas services, zoals simplelogin, duck, etc. maar dan is het ook de vraag of de reply dan via dat adress is. En wat gebeurt er als ik van email aanbieder wissel als ik bijv hide-my-email-aliassen bij proton gebruik. en dan ben ik weer afhankelijk wan nog een partij voor mijn mail, wat mij niet de bedoeling lijkt.
- Wat als ik van mail provider wissel, stel ik gebruik email bij strato en wissel naar proton en een jaar later tutanoto. Het is mij nog niet helemaal duidelijk waar mijn mails dan staan - Backups, ik kan nu met de mail een export maken van alle mails en mappen etc. en dan bij en andere service weer importeren en dan zou het als het goed is er allemaal weer zijn.
- Google drive €1,99/maand of €17/jaar 100gb, wat voorlopg voldoende is maar dan zit ik nog steeds bij google.
- TransIP stack €5,99/maand 500gb, te duur voor het gebruik.
- Nextcloud zelfhosten, mijn server staat toch al aan. Ik heb er al eens wat mee geprobeerd, hierin ben ik alleen niet zeker deze naar het internet open te stellen.
Dan de registratie van 2 domeinnaamen bij een registrar, deze heb ik altijd + daarbij;
1 gebruiker; alleen voor mijzelf
- Proton mail plus €60/jaar
- Proton Unlimited €120/jaar, mail+cloud+extra services
- Tutanota Revolutionary €36/jaar
2 gebruikers; ook voor een tweede gebruiker erbij
- Proton Duo €180/jaar alle proton apps voor twee gebruikers, maar de tweede gerbuiker gaat alleen gebruik maken van de mail verder niks.
- Tutanota Revolutionary 2x €72/jaar
En registrar die ook mail verzorgd, momenteel ben ik bij mijn.host aan het kijken.
Dan lijkt mij Tuta Revolutionary €3/maand een aantrekkelijke optie, de reden waarom ik het niet nu al heb is dat ik toch wel een voorkeur voor thunderbird blijk te hebben. De reden is kopieren en terugzetten mails, wanneer het niet meer werkt, doordat het min of meer gewoon een map is en thunderbird is bekend bij gebruiker2.
Alvast bedankt voor de reacties,
ZPx
Beste Tweakers,
Graag wil ik jullie vragen om wat input om een beslissing te nemen en wellicht alternatieven om een keuze te kunnen maken.
Domeinnaam;
Ik had altijd het idee dat ik voornaam@achternaam.nl als email wilde hebben, Ik houd het domein al een tijd in de gaten want ik had het idee dat er niets mee werd gedaan en word nu ook aangeboden door zon domeinhandelaar. Half jaar gewacht om contact te zoeken, maar deze club denkt de euros te zien kliken als je interesse hebt. Dus voor €2500, mogen ze het houden en wens ik ze veel succes met de verkoop van een domeinnaam welke iedereen altijd eerst verkeerd gespeld. Dus deze optie is dus volledig afgeschrevenDus keuze is de volgende domeinnaamen voorletter1achternaam.nl en voorletter2achternaam.nl, voor mijzelf en voor 2e gebruiker.
Want to have;
- De focus is een email met een eigen domein, oa doordat het veel profesionneler staat dan voornaamachternaam@gratis.com.naam1@achternaam.nl
naam2@achternaam.nl
naam3@achternaam.nl
catchall@achternaam.nl
gebruiker 1; veel mails en bijlages, etc
persoon1@voorletter1achternaam.nl
email@voorletter1achternaam.nl
catchall@voorletter1achternaam.nl
filtered-catchall@voorletter1achternaam.nl (onder "Need to know" wat ik ermee bedoel)
- Een tweede seperate gebruiker
gebruiker 2; weinig mail en eisen
persoon2@voorletter2achternaam.nl
persoon3@voorletter2achternaam.nl
catchall@voorletter2achternaam.nl
3 gebruikers;
- Daarnaast, als ik van aanbieder wissel, blijft mijn contact email gewoon hetzelfde.
Need to have;
- Thunderbird of vergelijkbare client, email leesbaar op Android, Linux en in de browser- catchall
- login met 2FA
- Europees
- <€100/jaar
Nice to have;
- <€10/maand- Meer privacybewust dan google en microsoft.
- Wellicht dat het toch wel handig is voor compatibitijd om IMAP met Thunderbird te gebruiken, wat bij proton en tutanota niet kan.
- Veel registrars bieden ook mail pakketen aan, maar dan wel iets van support zoals een ticketsystem, etc.
- Het zou fijn zijn als ik mijn huidige gmail kan importeren, want dan heb ik alles in mijn eigen mail staan. https://help.antagonist.n...-ik-mijn-e-mail-verhuizen
Dont want to have;
- Microsoft exchange, groot, bekend en het werkt, maar ben er geen fan van wat 2FA werkend krijgen blijkt on sommige gevallen onmogelijk en 0 support. Wellicht dat het via een andere anbieder beter verloopt, maar in eerste instantie is voorkeur wat anders.- blijkbaar +aliassen gebruiken, want deze worden niet door alle aanbieders ondersteund, wat overstappen beperkt.
Need to know;
- Ik moet nog uitzoeken hoe het precies werkt om bijvoorbeeld elke webshop een eigen adres kan geven, dat kan middels een catch-all te gebruiken gemakkelijk op kan woeden gefilterd. In veel gevallen is het alleen onvangen op webshop@domein.nl, maar dan kan ik volgens mijn niet in alle gevalllen antworden vanaf dat adres? waardoor het wellicht niet in allen gevallen handig is het zo te doen.-- Stel ik heb een mail op webshop@domein.nl en moet hierop reageren, dan mail ik vanaf catch-all@domein.nl?
-- kan ik de catch-all ook uitsplitsen in bijv, webshops@domein.nl en overige@domein.nl (natuurlijk moet ik zelf al deze namen intikken)
- Dan is er nog zoiets als of forwarding alieas services, zoals simplelogin, duck, etc. maar dan is het ook de vraag of de reply dan via dat adress is. En wat gebeurt er als ik van email aanbieder wissel als ik bijv hide-my-email-aliassen bij proton gebruik. en dan ben ik weer afhankelijk wan nog een partij voor mijn mail, wat mij niet de bedoeling lijkt.
- Wat als ik van mail provider wissel, stel ik gebruik email bij strato en wissel naar proton en een jaar later tutanoto. Het is mij nog niet helemaal duidelijk waar mijn mails dan staan - Backups, ik kan nu met de mail een export maken van alle mails en mappen etc. en dan bij en andere service weer importeren en dan zou het als het goed is er allemaal weer zijn.
Cloud opslag
Alternatief voor de cloud opslag is;- Google drive €1,99/maand of €17/jaar 100gb, wat voorlopg voldoende is maar dan zit ik nog steeds bij google.
- TransIP stack €5,99/maand 500gb, te duur voor het gebruik.
- Nextcloud zelfhosten, mijn server staat toch al aan. Ik heb er al eens wat mee geprobeerd, hierin ben ik alleen niet zeker deze naar het internet open te stellen.
Kosten;
Momenteel heb is een domein bij Strato, domein3.nl, leuk om mee te rommelen. Doe er momenteel niet bijster veel mee, maar blijft voor die €7,20 per jaar voorlopig zo behouden.Dan de registratie van 2 domeinnaamen bij een registrar, deze heb ik altijd + daarbij;
1 gebruiker; alleen voor mijzelf
- Proton mail plus €60/jaar
- Proton Unlimited €120/jaar, mail+cloud+extra services
- Tutanota Revolutionary €36/jaar
2 gebruikers; ook voor een tweede gebruiker erbij
- Proton Duo €180/jaar alle proton apps voor twee gebruikers, maar de tweede gerbuiker gaat alleen gebruik maken van de mail verder niks.
- Tutanota Revolutionary 2x €72/jaar
En registrar die ook mail verzorgd, momenteel ben ik bij mijn.host aan het kijken.
Conclusie;
In eerste instantie vond ik Proton zeer ineterssant, met name door de extra toegevoegde services. Maar bij nader inzien is dat misschien niet het meest verstandige, want als ik naar een ander mail overstap moet ik die ook verplaatsen en goedkoop is het ook niet.Dan lijkt mij Tuta Revolutionary €3/maand een aantrekkelijke optie, de reden waarom ik het niet nu al heb is dat ik toch wel een voorkeur voor thunderbird blijk te hebben. De reden is kopieren en terugzetten mails, wanneer het niet meer werkt, doordat het min of meer gewoon een map is en thunderbird is bekend bij gebruiker2.
Alvast bedankt voor de reacties,
ZPx
[ Voor 74% gewijzigd door zekerpixels op 10-08-2025 16:01 ]