Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drag0nizer
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 20-08 18:29
Ik zit momenteel wereldwijd gespreid. Ik maak me niet persé veel zorgen om Amerika. Mijn horizon is nog lang genoeg om crashes die vast en zeker nog een keer gaan komen op te vangen. Of niet, maar dan hebben we ook wel grotere problemen.
Toch wil ik hier van af gaan wijken. Door meer te investeren in Europa (en euromunt). Of dat slim is ja of nee, dat weet alleen de toekomst. Het is ook niet zozeer beleggen met gevoel, want ik wil het gewoon meenemen in mijn maandelijkse overboekingen en set en forget.
Maar ik ben ook benieuwd naar ervaringen van anderen waarom ze deze keuze hebben gemaakt. In mijn research dacht ik eerst met STOXX 600 goed uit te zijn omdat die ook nog breed was (ten opzichte van STOXX 50), maar daar zit alsnog veel in wat geen euro's zijn (UK pounds, Zweden kronen etc.) Uiteindelijk bij iShares Core EURO STOXX 50 UCITS ETF EUR (Dist) uitgekomen en deze voeg ik nu voor 25% toe.
Voor de mensen die ook een EU tilt hebben, houd je ook rekening met niet-eurolanden maar wel in Europa, of heb je dezelfde aanpak? Ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Waarom focussen op de € terwijl Europa zoveel groter is?
Ik zou eerder denken aan ISHARES MSCI EUR A ( IE00B4K48X80) met ca. 60% € en de rest UK, Zwitsers en Scandinavisch).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:53

BCC

Als er ergens veel winsten gemaakt gaan worden is het Amerika de komende jaren, tot einde trump

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:07

DropjesLover

Dit dus ->

Voor mijzelf ben ik gegaan voor Xtrackers MSCI World ex USA EFT, welke in Euro's is.
Maar ik ben pas recent begonnen.
BCC schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:52:
Als er ergens veel winsten gemaakt gaan worden is het Amerika de komende jaren, tot einde trump
Dat denk ik ook, maar vind die winsten a-moreel en dat die bubbel moet barsten is nu al duidelijk, en wanneer hij barst, zijn zelfs professionele beleggers te laat.

[ Voor 61% gewijzigd door DropjesLover op 05-08-2025 17:06 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:33
Dan moet je in aandelen beleggen in plaats van beleggingsfondsen. Die zijn normaliter voor de lange termijn en het beleid van hun huidige president is desastreus op de lange termijn. Daarnaast staan de economische cijfers er niet goed voor op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drag0nizer
AlterEgo schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:48:
Waarom focussen op de € terwijl Europa zoveel groter is?
Ik zou eerder denken aan ISHARES MSCI EUR A ( IE00B4K48X80) met ca. 60% € en de rest UK, Zwitsers en Scandinavisch).
Om de Euromunt ook te steunen. Leuk als kronen en ponden het goed toen t.o.v. de dollar, maar wij betalen zelf gewoon met Euro's. Ik wil dus dat die het goed doet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:07
Drag0nizer schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 18:00:
[...]

Om de Euromunt ook te steunen. Leuk als kronen en ponden het goed toen t.o.v. de dollar, maar wij betalen zelf gewoon met Euro's. Ik wil dus dat die het goed doet!
Lol. Tenzij je een pensioenfonds bent met >5miljard lijkt me het effect op de munteenheid me totaal verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drag0nizer
Fr33z schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 18:58:
[...]

Lol. Tenzij je een pensioenfonds bent met >5miljard lijkt me het effect op de munteenheid me totaal verwaarloosbaar.
En als iedereen zo denkt zal dat altijd zo blijven. Ik vond dit onderzoek wel interresant: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=4590406

Vooral het stuk met 1/3e in je eigen munt beleggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
Handelstarieven zijn echt heel erg slecht voor de wereldeconomie, en zeker ook voor de US economie. Dus uhm tsja

🌞🍃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Europa gaat ten onder aan regelgeving, ongeveer het enige wat hier nog geproduceerd wordt.

Ik kan er met mijn hoofd niet bij om daar geld in te steken, meer ambtenaren gaan echt niet tot hogere beurzen leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Ik ben ook niet overtuigt dat de EU beter gaat presteren dan de USA.
Waar ik wel mee zit is dat de USD steeds zwakker wordt ten opzichte van de EUR, dus denk dat je daar ook wel je strategie wellicht op kan aanpassen.

Zelf heb ik aardig wat is USD genoteerd staan, twijfel wat te doen met dat.
Laten staan of omzetten naar EUR? Maar wellicht is dat teveel offtopic voor dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 19:54:
Europa gaat ten onder aan regelgeving, ongeveer het enige wat hier nog geproduceerd wordt.

Ik kan er met mijn hoofd niet bij om daar geld in te steken, meer ambtenaren gaan echt niet tot hogere beurzen leiden.
De EU neemt maatregelen om het milieu nog enigszins te beschermen, om privacy en democratie te beschermen, en het roofkapitalisme nog een beetje in te dammen. En daar ben ik erg blij om. Ik beleg op de lange termijn, en met het beleid van sommige landen is er geen langere termijn meer.

Vandaar dat ik in EU aandelen beleg en mijn US$ exposure terugbreng.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoewel het VK, Denemarken, Zwitserland geen EMU zijn, handelen ze wel vaak met EMU. En andersom. Daarnaast zijn Europese aandelen qua omzetgroei bovennormaal gevoelig voor ontwikkelingen in opkomende markten. En dus ook handelstarieven.

Je kan de vraag ook omdraaien. Welke munten heb je liever niet... Opkomende markten? >> MSCI World vs MSCI ACWI.

Als je 2/3 MSCI World neemt en 1/3 MSCI Europe, krijg je 45% S&P500, 45% Europa en 10% overig. Je kan ook 60% MSCI World nemen en 40% MSCI World Euro Hedged, maar dan heb je 1 hogere kosten en 2 renteverschillen die met rendement verrekend worden. En EMU heeft lagere rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Verwijderd schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 12:55:
Hoewel het VK, Denemarken, Zwitserland geen EMU zijn, handelen ze wel vaak met EMU. En andersom. Daarnaast zijn Europese aandelen qua omzetgroei bovennormaal gevoelig voor ontwikkelingen in opkomende markten. En dus ook handelstarieven.
Binnen dit soort fondsen zit Polen en wat andere voormalige Oostblok landen ook vaak in het Emerging Markets mandje, dus dat die binding daar tussen is, is wel logisch.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:56

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Dit past prima in Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1 en hoeft geen eigen topic te zijn.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.