Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardvm0130
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 08-08 15:19
Wii hebben nu 3 x 50A netaansluiting, en dat kost ca 3.000 Euro per jaar aan netbeheerkosten, en dat bedrag wil ik graag verlagen. Met een P1 meter van Homewizard meet ik maximaal een verbruik van 15 kW als ik de sauna, de stoomcabine, alle verlichting binnen en buiten en de magnetron aan zet. De sauna trekt 5,5 kW, de stoomcabine 7,5 kW. Dus ik blijf onder de 17 kW die 3 x 25A toelaat, kan ik terug naar 3 x 25A? Of toch 3 x 35A laten voorzien? Alvast dank voor jullie adviezen.

Technische installatie =>Schopje naar DEI

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 05-08-2025 20:25 ]

Alle reacties

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Als je gewoon blijft nadenken en niet per ongeluk alles tegelijk aanzet en laat staan zou ik gewoon 3x25A nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

3x 25A moet makkelijk kunnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunib
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23-09 07:42
Als je het goed wilt doen hang je er een logger aan: in de P1 data kun je de individuele stromen/vermogens per fase zien. Laat dat maar eens een maandje draaien terwijl je normaal leeft. Dan is het een kwestie van kijken hoe vaak je boven de 25 ampère komt op 1 fase.

Heb je automaten als hoofdzekering?

Daarna is het misschien ook interessant om te denken aan een thuis accu die bij kan springen als je even meer nodig hebt. Geen idee of dat vaker gedaan wordt eigenlijk, maar het is wel een interessante toepassing. Dat vastrecht is absoluut een flinke besparing...

Een andere interessante vraag is of je nog een losse meterkast hebt ergens (bijgebouw ofzo). Vaak zijn die dan met een grotere zekering afgezekerd in je hoofd meterkast (selectief, factor 1.6). Dat wordt natuurlijk minder zinvol als je een veel lagere hoofdzekering neemt.

Het zou nu dus kunnen zijn: 50 (hoofdzekering) -> 25 (hoofd meterkast) -> 16 (groepen in bijgebouw).

Maar goed: zonder informatie kan ik niet meer vertellen.

[ Voor 53% gewijzigd door sunib op 05-08-2025 09:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:24
Gerardvm0130 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 08:58:
Wii hebben nu 3 x 50A netaansluiting, en dat kost ca 3.000 Euro per jaar aan netbeheerkosten, en dat bedrag wil ik graag verlagen. Met een P1 meter van Homewizard meet ik maximaal een verbruik van 15 kW als ik de sauna, de stoomcabine, alle verlichting binnen en buiten en de magnetron aan zet. De sauna trekt 5,5 kW, de stoomcabine 7,5 kW. Dus ik blijf onder de 17 kW die 3 x 25A toelaat, kan ik terug naar 3 x 25A? Of toch 3 x 35A laten voorzien? Alvast dank voor jullie adviezen.
Verlichting binnen en buiten is meestal niet zo spannend als het niet allemaal halogeen is. Een magnetron zal ook het ding niet zijn. Kookplaten, autoladers, ovens, zijn meestal spannender. Maar dit lijkt me eenvoudig, als je in de stoomcabine zit hoeft niet al het licht binnen en buiten aan dus moet je makkelijk tegelijkertijd een zak popcorn in je magnetron kunnen duwen.
Kun je terug naar 3x25.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:31
Ja, je kan terug naar 3x25A, dat is voldoende voor nagenoeg alle huizen. Je kan zekeringen ook veel langer dan men denkt flink hoger belasten (een minuut dubbel zoveel stroom trekken als de nominale waarde is geen probleem).
Je zit wel met wat flinke langdurige verbruikers, maar ik neem aan dat je niet in sauna en stoomcabine gelijktijdig zit?

En denk even aan de toekomst: komt er een electrische wagen en/of een warmtepomp? Kan je er mee leven dat die dan even wat trager zal opladen/opwarmen als de sauna en stoomcabine dan net aan het opwarmen zijn? Zorg dan voor een lader en/of warmtepomp die rekening houdt met het verbruik van je huis (EMS noemen ze dat); dan komt het goed.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
  • Laatst online: 23-09 21:00
7,5kW wordt wel een uitdaging op 1 fase met 3x25A...

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FredvZ
  • Laatst online: 23-09 21:00
Is dit een 3 fase stoomcabine?

Zo ja, dan kan je terug naar 3x25A
Zo niet, dan kan je terug naar 3x35A

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardvm0130
Hi sunib, hoe hang je een logger aan de P1-meter? De uitlezing van het verbruikte vermogen zit toch gewoon in de Energy-app van Homewizard? En het verbruik van dit vermogen gaat toch altijd over de 3 fases in de hoofdmeterkast? De hoofdmeterkast is nu door Stedin gezekerd met 3 x 50A Eaton zekeringen PLSM-C50. Er is inderdaad een extra meterkast in de wellnesruimte, die heeft een voeding van 40A uit de hoofdmeterkast denk ik (er staat Voeding van HKL Gr. K2 YMvK-mb 5 x 6 mm2 bij deze lijn in de tekening), en die voeding is daarna gezekerd over 1 B40A zekering die doorloopt naar 3 B16A zekeringen waar maar weinig vermogen achter zit (verlichting, wandcontactdozen en screens). In parallel staan er in deze meterkast dan nog 4 B16A zekeringen en 1 C16A zekering op de 40A voeding, voor sauna, stoomcabine, whirlpool, sunshower en IR-lampen in sauna. Totaal geinstalleerd vermogen in de wellnesruimte is 30 kW, verbruik is voorzien op 15 kW, en dat lijkt me correct, als met de P1 meter gemeten. Moet er iets veranderen in de tweede meterkast? Of kan deze ongewijzigd blijven? Alle meterkast schakelaars zijn automaten. Alvast dank voor jullie verdere adviezen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Gerardvm0130 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 10:51:
Hi sunib, hoe hang je een logger aan de P1-meter? De uitlezing van het verbruikte vermogen zit toch gewoon in de Energy-app van Homewizard? En het verbruik van dit vermogen gaat toch altijd over de 3 fases in de hoofdmeterkast? De hoofdmeterkast is nu door Stedin gezekerd met 3 x 50A Eaton zekeringen PLSM-C50. Er is inderdaad een extra meterkast in de wellnesruimte, die heeft een voeding van 40A uit de hoofdmeterkast denk ik (er staat Voeding van HKL Gr. K2 YMvK-mb 5 x 6 mm2 bij deze lijn in de tekening), en die voeding is daarna gezekerd over 1 B40A zekering die doorloopt naar 3 B16A zekeringen waar maar weinig vermogen achter zit (verlichting, wandcontactdozen en screens). In parallel staan er in deze meterkast dan nog 4 B16A zekeringen en 1 C16A zekering op de 40A voeding, voor sauna, stoomcabine, whirlpool, sunshower en IR-lampen in sauna. Totaal geinstalleerd vermogen in de wellnesruimte is 30 kW, verbruik is voorzien op 15 kW, en dat lijkt me correct, als met de P1 meter gemeten. Moet er iets veranderen in de tweede meterkast? Of kan deze ongewijzigd blijven? Alle meterkast schakelaars zijn automaten. Alvast dank voor jullie verdere adviezen.
je beantwoordt de belangrijkste vraag niet (direct) die gesteld werd:
Is dit een 3 fase stoomcabine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardvm0130
Hi de Peer, dank, maar hoe kan ik zien of de saunaruimte een 3 fase cabine is? De saunakachel is 16A gezekerd, net als de stoomcabine, en beiden trekken fors meer dan de 3,5 kW die de a6A zekering aan kan. Dan zijn ze toch 3-fasen uitgevoerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaspermeul
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:37
Dit vraagt om foto’s van de groepenkasten.
Heb je die misschien van de hoofdgroepenkast en die in de wellnessruimte?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als ze geen driefase zijn dan zou ik even de berekening maken wat het scheelt om ze te vervangen tov de extra kosten van 3x35A

3x25A is ruim 1500 euro goedkoper per jaar.

[ Voor 15% gewijzigd door Ernemmer op 05-08-2025 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ernemmer schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:32:
Als ze geen driefase zijn dan zou ik even de berekening maken wat het scheelt om ze te vervangen tov de extra kosten van 3x35A

3x25A is ruim 1500 euro goedkoper per jaar.
ja idd, voldoende budget beschikbaar voor aanpassing van de cabine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardvm0130
Bijgaand foto's hoofdmeterkastAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T5q7S_q74Vh2KBc3igCJIWIy3Oc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lr06i99NXOq81ET0sKcpKHP7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UiIeCwOVtbtv12NQmc0Tk5-vgp0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xb6swTUMwiyuKew4LK1My24S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/14m81AjLPQ1PBeeOz0lrljW0Xs0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wQJI5KbxmbNOVMFQkBiSbDtt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iqsDtlf4L9Yz9HBZ6rt0qIaR-y0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ex7hsysL5XONBllWE2rpcTdf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 96% gewijzigd door Gerardvm0130 op 05-08-2025 11:48 . Reden: Foto's toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardvm0130
En bijgaand foto's wellness meterkastAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1H8MJdwYXMlSDlFAnGvCKHSCJuU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/24ZUKVRgGLTp7JVlR8TE5sO7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5qwaRD0E1MCxaTaFtyEo07hEAoc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jNsKHBLHlmafz9XL9bjhplnV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0EAm2Oa9pxQEKIi-U_fnochuN5I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PklzMwkVnl3aPZBfkafpg5w1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:26

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Heb je toekomstplannen voor een warmtepomp en/of een elektrische auto?
Een elektrische auto is niet zo spannend, die kan mbv load balancing binnen de aansluitwaarde blijven. Een warmtepomp kan er wel flink bijkomen, ik verwacht dat je geen kleine woning hebt?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardvm0130
Wellicht een warmtepomp, auto elektrisch laden kan in de nacht, de woning is inderdaad niet klein, ca. 400 m2 vloeroppervlak en 1.800 m3 inhoud (bouwjaar 2014), dank alvast voor het advies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:38

timovd

Voorsprong door techniek

Zou je zoiets kunnen afvangen met een thuisbatterij? Als je dan terug kunt naar 3x25A, heb je die snel terugverdiend.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-09 20:56

Theo

moederbord

De hoofdzekering is niet een stroomsensor die afgaat wanneer je over de 25A heen gaat gelukkig, en kan daardoor nog best wat overbelast wroden voordat deze tript. Je hebt gelukkig geen hoogdzekeringen, maar hoofdautomaten. Mocht het ooit fout gaan je je overbelast deze dan kun je deze makkelijk ook weer resetten.

Als je kijkt hoeveel je een automaat mag overlbelasten dan kun je in onderstaande grafiek kijken:
Een 25A automaat mag je dus als volgt belasten zonder dat deze tript:
- 64 A voor één seconde
- 38A voor een minuut
- 28A voor een uur

Stel je hebt alle apparaten even aan staan dan is dat bijna altijd maar voor een zéér korte tijd. Bijv de oven die z'n elementen even aan zet om de temperatuur een paar graden te verhogen. Of de heater in je koffiemachine die even 0.2 liter water moet opwarmen. Dit zijn allemaal korte pulsen van minder dan een minuut. Ook je sauna staat niet de vollet ijd 5.5 kW te stoken, die zal dat alleen doen tijdens het opwarmen, en daarna gaat deze uit-aan-uit-aan om daarmee de temperatuur te regelen.

3X25A zou dus met gemak kunnen. Niet alleen kan deze meer hebben dan 3X25A, maar je grootverbruikers die verbruiken ook niet continu hun vermogen.

Afbeeldingslocatie: https://ckm-content.se.com/ckmContent/servlet/servlet.ImageServer?id=0151H0000088XDCQA2&oid=00DA0000000abSm

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Even ter controle, er zitten nergens zonnepanelen? Die stroom moet je immers ook meerekenen in de belasting van het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardvm0130
Hi Theo, je schrijft "[i]3X25A zou dus met gemak kunnen. Niet alleen kan deze meer hebben dan 3X25A, maar je grootverbruikers die verbruiken ook niet continu hun vermogen", bedoel je dat je adviseert 3 x 35A te voorzien als netaansluiting? Of toch 3 x 25A? Voor Pagani kan ik melden dat er 16 zonnepanelen op het dak liggen, maar die belasten de 3-fase toch niet bij teruglevering? Of wel? In de Energy app van de P1-meter (Homewizard) wordt het vermogen dat zij opwekken als negatief getoond. Hoor nog graag even, thx.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
Wat Theo bedoelt is dat 3x25A wil zeggen dat je eventjes meer dan 3x25A kan verbruiken, er zit al reserve in.

IVM zonnepanelen: als die 3x10A aan het opwekken zijn, en je verbruikt 3x11A, dan toont je meter maar 3x1A verbruik. Zo zou je je kunnen misrekenen als je naar verbruik in de zomer kijkt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gerardvm0130
Dank allen, ik laat de netaansluiting omzetten naar 3 x 25A, kan ik altijd nog 3 x 35A van maken als het niet mocht werken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-09 20:56

Theo

moederbord

Gerardvm0130 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:54:
Hi Theo, je schrijft "[i]3X25A zou dus met gemak kunnen. Niet alleen kan deze meer hebben dan 3X25A, maar je grootverbruikers die verbruiken ook niet continu hun vermogen", bedoel je dat je adviseert 3 x 35A te voorzien als netaansluiting? Of toch 3 x 25A? Voor Pagani kan ik melden dat er 16 zonnepanelen op het dak liggen, maar die belasten de 3-fase toch niet bij teruglevering? Of wel? In de Energy app van de P1-meter (Homewizard) wordt het vermogen dat zij opwekken als negatief getoond. Hoor nog graag even, thx.
Ik zou adviseren voor 3X25A te gaan omdat het -ook bij een grote woning- eigelijk nooit voorkomt dat je langdurig 3x25A gebruikt. Met veel zware apparaten zul je kortstondig wel eventjes over die 25A kunnen gaan, maar dat is met een 25A automaat niet echt een probleem.

Bonus is dat je dus ook nog zonnepanelen hebt. Wat je dan aan stroom kan verbruiken in huis is dus 3x25A, plus wat je zonnepanelen op dat moment opwekken.

Ik zou zeggen; Welkom bij de rest van Nederlandse huishoudens die gewoon een 3x25A aansluiting hebben, en ook een sauna, laadpaal, elec kookplaat, jacuzzi en warmtepomp hebben, en waarbij het ook gewoon allemaal perfect gaat achter een 3X25A aansluiting :)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunib
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23-09 07:42
Gerardvm0130 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 10:51:
Hi sunib, hoe hang je een logger aan de P1-meter? De uitlezing van het verbruikte vermogen zit toch gewoon in de Energy-app van Homewizard? En het verbruik van dit vermogen gaat toch altijd over de 3 fases in de hoofdmeterkast?
Ik ben onbekend met de Homewizard spullen. In Home Assistant kan ik mooie grafiekjes maken van de stromen per fase. Het is wel belangrijk om onderscheid te maken tussen het totale vermogen, en de stromen per fase. Uiteindelijk is dat laatste waar je automaten op zullen afslaan. En ik stelde een maand loggen voor omdat je dan wat meer datapunten hebt en inderdaad kan kijken hoelang je 'overbelast'. Natuurlijk gaat het niet om een paar seconden: maar allicht heb je wel een verbruiker die meer slurpt dan je denkt. Doorstroom boiler, cooker in meerdere badkamers/keukens. We hebben daarvan geen idee hier natuurlijk.

Met dit formaat meterkast/installatie vind ik het dus best spannend om zo zeker te stellen dat je met 3x25 weg komt.

Ik zou wel zeker een elektricien vragen om even te laten kijken naar je afzekering van de tweede kast. Dat kan natuurlijk niet zinvol 40A blijven (of is dat de hoofdschakelaar?).

En hou ook rekening met een flinke wachttijd bij je netbeheerder. Mogelijk zelfs gedoe als je weer terug wilt naar een hogere hoofdzekering. Het net zit nogal vol in sommige regio's. Ik weet niet of ze dat kunnen weigeren voor prive aansluitingen maar ik zou het wel even checken voordat ik mn hoofdaansluiting mogelijk te klein maak.

In elk geval succes! Het scheelt een flinke duit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
naftebakje schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:09:
IVM zonnepanelen: als die 3x10A aan het opwekken zijn, en je verbruikt 3x11A, dan toont je meter maar 3x1A verbruik. Zo zou je je kunnen misrekenen als je naar verbruik in de zomer kijkt.
Dit hangt af van de (interne) configuratie van de meterkast. Worst case als je zonnepanelen intern 3x10A leveren en je verbruikt 3x11A kan er in de meterkast 3x21A gaan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09 12:30

mjl

Ugh

Op zich kan je dus naar 3x25A, zorg dat je je meterkast (laat) naloopt om in te schatten of 1 fase wellicht overbelast kan worden en pas dat dan aan.

Mocht je later meer gaan verbruiken kan je zo weer naar 3x35A. Het geld wat je in de tussentijd bespaard is al meer dan het laten uitvoeren van een verzwaring.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
sunib schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 18:02:
[...]En hou ook rekening met een flinke wachttijd bij je netbeheerder. Mogelijk zelfs gedoe als je weer terug wilt naar een hogere hoofdzekering. Het net zit nogal vol in sommige regio's. Ik weet niet of ze dat kunnen weigeren voor prive aansluitingen maar ik zou het wel even checken voordat ik mn hoofdaansluiting mogelijk te klein maak.
Dat kan goed meevallen. Ik was recent in goed 2 weken van 1 naar 3 fase omgezet. Wel Enexis.
De TS hoeft enkel terug van 3x 50A automaten naar 3x 25A automaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
pagani schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 18:22:
[...]Dit hangt af van de (interne) configuratie van de meterkast. Worst case als je zonnepanelen intern 3x10A leveren en je verbruikt 3x11A kan er in de meterkast 3x21A gaan lopen.
Ik heb het over de waarde op de meter, jij begint over de stroom in de meterkast. Slaat als een tang op een varken.
De meterkast is voorzien op 3x50A vanuit het net, dus als je de aanvoer verlaagt naar 3x25A kan er nog 3x25A vanuit zonnepanelen bovenop komen zonder dat er in de meterkast hogere stromen lopen dan voorheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
naftebakje schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:06:
[...]
Ik heb het over de waarde op de meter, jij begint over de stroom in de meterkast. Slaat als een tang op een varken.
De meterkast is voorzien op 3x50A vanuit het net, dus als je de aanvoer verlaagt naar 3x25A kan er nog 3x25A vanuit zonnepanelen bovenop komen zonder dat er in de meterkast hogere stromen lopen dan voorheen.
Leuk verhaal, maar als je de hoofdzekeringen verlaagt van 50A naar 25A moet je ook de zekeringen (en dus de meterkast) erna aanpassen. Je kunt (nouja, mag) geen 50A zekering intern hebben boven een 25A hoofdschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
pagani schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 16:56:
[...]Leuk verhaal, maar als je de hoofdzekeringen verlaagt van 50A naar 25A moet je ook de zekeringen (en dus de meterkast) erna aanpassen. Je kunt (nouja, mag) geen 50A zekering intern hebben boven een 25A hoofdschakelaar.
Ik ken de Nederlandse wetgeving niet (maar lees altijd "moet voor selectiviteit" waarop gewezen wordt dat selectiviteit niet verplicht is in huisinstallaties), maar dit is niet relevant.

Het gaat om het verbruik, wat TS heeft uitgelezen op de meter; ik wijs er op dat zonnepanelen de stroom uitgelezen op de meter zullen verminderen (en dus een foute inschatting van verbruik in de winter kan geven). Welke stroom er dan intern in de zekeringkast loopt maakt daarbij niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23-09 17:25
Gerardvm0130 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:24:
Dank allen, ik laat de netaansluiting omzetten naar 3 x 25A, kan ik altijd nog 3 x 35A van maken als het niet mocht werken!
De hoofdschakelaar in de Wellness kan 40A aan, dit is iets anders dan een B40A automaat.
Daarnaast is het wel voor de mooi om de B32 (K2) naar een B20 te veranderen als je naar 3 x 25A gaat.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1