Afzuiging in kookplaat?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:03

Saven

Administrator

Topicstarter
Ben in de running voor een nieuwe keuken in een nieuw huis. Heb momenteel een grote, krachtige afzuigkap met een motor van 1010 m3/uur. Fijn, ding werkt fantastisch.

Ik stoor me dus altijd enorm aan etenslucht :') Met dit ding amper last van. Tegenwoordig word je overal doodgegooid met kookplaten die de afzuiging hebben ingebouwd. Motors daarin zijn altijd minder krachtig dan wat ik nu heb. Keukenboer probeert een mooi verhaaltje te maken dat het in principe net zo goed werkt.

Maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Het probleem is dat er in de keuken van de nieuwe woning niet veel mogelijkheden zijn voor een mooie grote plafond unit. Vandaar toch maar eens "ingebouwd" aan het overwegen, maar zelf dus 0 ervaring. Zit vooral naar Siemens apparatuur te kijken, maar volgens mij is het veel van hetzelfde bij verschillende merken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:06
Wij hebben een ATAG met afzuiging in de plaat (afvoer naar buiten), maar ik vind de werking tegenvallen. Daarnaast kost het best een hele hoop ruimte die veel nuttiger besteed had kunnen worden met pannen. Volgende keer gaan we weer gewoon voor een kap boven de plaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Gaat de afvoer in ieder geval wel naar buiten toe? Want ik heb een inductiepalat met ingebouwde recirculatie en het is gewoon ruk.. het filtert etensluchten veel minder goed en de originele filters zijn rete duur. Bij een volgende keuken ga ik weer voor afzuiging naar buiten én een afzuigkap boven de inductieplaat.

[ Voor 3% gewijzigd door stin00 op 04-08-2025 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:04
Het is een leuke "gimmick" gezien de mode om geen bovenkastjes etc. meer te hebben. Volgens mij werken zelfs de beste modellen niet zo goed als een goede afzuigkap.
Ik heb er zelf geen, maar ik kan mij voorstellen dat er allerlei etensresten in die afzuigopeningen kan vallen. het neemt ook nog eens plaats in, en het lijkt mij qua afvoerleiding lastiger dan een afzuigjkap, waarbij de leiding langs het plafond kan worden weggewerkt i.p.v. achter de onderkasten.

Maar als je kookplaten pal voor een raam liggen dan kan het wel een oplossing zijn.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:20

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@Allard Kan je in ieder geval nog een raam openzetten. :+
Saven schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:58:
Keukenboer probeert een mooi verhaaltje te maken dat het in principe net zo goed werkt.
Dat doet het niet.

Toen ik mn nieuwe keuken bestelde en de eerste keer vroeg aan de verkoper of het net zo goed werkt, zei ie volmondig ja. Toen hij vervolgens geen bovenkastjes boven de kookplaat wilde tekenen, zei hij dat ze dat nooit doen bij afzuigsysteem in de kookplaat, want snel vochtschade. Dus ik vroeg nog een keer: werkt het net zo goed, en toen zei ie nee. :+
Dus ik heb nu een afzuigkap én bovenkastjes boven mn kookplaat. :)

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:39
Warme lucht stijgt en als de pan half open staat aan de andere kant dan waar de ingebouwde afzuiging zit, moet je een redelijke zuigkracht hebben om die kooklucht af te zuigen..... Kortom meest efficiënt om geen kooklucht te hebben is buiten koken en op de tweede plek komt een afzuiging boven de kookplaat en dan naar buiten afvoeren en dan ver daarachter ingebouwde afzuiging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
Dank allen voor de reacties, duidelijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:50
Dit topic is ooit geopend om ervaringen te delen mbt kookplaten met afzuiging:

Bora inbouwapparatuur

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:52

BCC

Ervaring met een Bora - zeer goed

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Eventueel een optie om gelijk een koof (met bijv. spotjes) te plaatsen en daarin een nette inbouw afzuigkap te plaatsen? Dan heb je tijdens het koken ook geen grote afzuigkap vlak voor je hoofd.

Dat is de route die wij uiteindelijk op gegaan zijn met onze nieuwe keuken. Wij hebben de koof gelijk getrokken met het werkblad en door de (dimbare) spotjes, die we er gelijk in hebben gezet, heb je overal op het werkblad gelijkmatig zacht (of juist fel) licht. De koof kan met een moderne afzuigkap nog redelijk dun zijn en je hebt gelijk je afvoerkanaal netjes weggewerkt. In mijn geval is de koof 25cm dik.

Ter illustratie:
Afbeeldingslocatie: https://www.novy.com/Media/Novy%20Collection/Ambient%20Images%20(web)/Cooker%20hoods/Canopy/26080-Novy-Crystal-ambient_01.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Caayn op 04-08-2025 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
Caayn schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 18:43:
Eventueel een optie om gelijk een koof (met bijv. spotjes) te plaatsen en daarin een nette inbouw afzuigkap te plaatsen? Dan heb je tijdens het koken ook geen grote afzuigkap vlak voor je hoofd.

Dat is de route die wij uiteindelijk op gegaan zijn met onze nieuwe keuken. Wij hebben de koof gelijk getrokken met het werkblad en door de (dimbare) spotjes, die we er gelijk in hebben gezet, heb je overal op het werkblad gelijkmatig zacht (of juist fel) licht. De koof kan met een moderne afzuigkap nog redelijk dun zijn en je hebt gelijk je afvoerkanaal netjes weggewerkt. In mijn geval is de koof 25cm dik.

Ter illustratie:
[Afbeelding]
Dit is idd de route die we waarschijnlijk op gaan. Nadeel is alleen dat aan de rechterkant ook een hoge kast komt, die als het ware op het blad staat en de kastdeur over het blad heen open gaat. Is even de vraag of we dan uitkomen met een (gedeeltelijke) koof, dat die kastdeur dan nog open kan, of dat ie dan tegen de koof aan zou komen.

Maar ik denk als we een iets kleinere versie nemen (bijv. 80 breed ipv 120) we wel uit de voeten moeten kunnen. Thnx iig :)
Pagina: 1