Mijn ouders hadden nog een pc met een AMD 2200g. Deze ondersteund Windows 11 niet. Daarom heb ik een 3400g geïnstalleerd. Alleen nu komt de pc niet meer voorbij het bios scherm. Terwijl alles goed lijkt te staan.
CSM aan of uit maakt geen verschil tpm aan of uit, maakt niet uit
Asus Rock B450M Pro 4.
Bios had ik geudate naar P5.70
Edit: nu komt hij wel verder maar krijg ik een Windows foutmelding waarbij Enter en F8 eigenlijk niets doen / hier blijven.
:strip_exif()/f/image/p5QM0ZhO5eaQRHACGcoKpuhz.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit 2: PC maar opnieuw opgestart en nu doet hij het gewoon.
Edit 3: werkt al niet meer. Voor Win11 moet je secure boot ook aanzetten. Het lijkt ook wel dat start up disk steeds terug gezet wordt op de hdd ipv de nvme SSD. Geen idee waarom. Soms staat er zelfs niets bij de boot drives. Terwijl bij storage configuratie ze beiden te zien zijn.
:strip_exif()/f/image/PzSoVPOdbnxpySABcGjKkdYb.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar dan moet ik Windows dus opnieuw installeren om dat om te zetten?
CSM aan of uit maakt geen verschil tpm aan of uit, maakt niet uit
Asus Rock B450M Pro 4.
Bios had ik geudate naar P5.70
Edit: nu komt hij wel verder maar krijg ik een Windows foutmelding waarbij Enter en F8 eigenlijk niets doen / hier blijven.
:strip_exif()/f/image/p5QM0ZhO5eaQRHACGcoKpuhz.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit 2: PC maar opnieuw opgestart en nu doet hij het gewoon.
Edit 3: werkt al niet meer. Voor Win11 moet je secure boot ook aanzetten. Het lijkt ook wel dat start up disk steeds terug gezet wordt op de hdd ipv de nvme SSD. Geen idee waarom. Soms staat er zelfs niets bij de boot drives. Terwijl bij storage configuratie ze beiden te zien zijn.
:strip_exif()/f/image/PzSoVPOdbnxpySABcGjKkdYb.jpg?f=fotoalbum_large)
Hmm de nvme staat in MBR ipv GPT. Vandaar dat er geen opstart schijven gevonden worden als ik in de bios CSM uitzet.
The_Doman schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 16:09:
[...]
Secureboot hoeft niet aan te staan maar moet wel beschikbaar zijn voor de Windows 11 eisen.
Secureboot is ook alleen beschikbaar in EUFI mode.
Ik neem aan dat het PC oorspronkelijk ook in UEFI / GPT mode werkte?
Daar het veranderen van UEFI/CSM kan het natuurlijk zijn dat je systeem van de verkeerde SSD gaat starten.
Kan je kiezen/opstarten via het boot menu?
0xc00000e fout duidt meestal op problemen met toegang tot de boot partitie/systeem bestanden.
Misschien is er iets veranderd/gereset in de bios door de nieuwe CPU van AHCI naar RAID/RST mode?
Maar dan moet ik Windows dus opnieuw installeren om dat om te zetten?
[ Voor 99% gewijzigd door MrBlueEyes op 03-08-2025 16:16 ]
MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 65C8, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80