Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-09 17:57
Mijn ouders hadden nog een pc met een AMD 2200g. Deze ondersteund Windows 11 niet. Daarom heb ik een 3400g geïnstalleerd. Alleen nu komt de pc niet meer voorbij het bios scherm. Terwijl alles goed lijkt te staan.
CSM aan of uit maakt geen verschil tpm aan of uit, maakt niet uit

Asus Rock B450M Pro 4.

Bios had ik geudate naar P5.70

Edit: nu komt hij wel verder maar krijg ik een Windows foutmelding waarbij Enter en F8 eigenlijk niets doen / hier blijven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NRF8l2skYkeLFy3UKr3GuDHLA7c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p5QM0ZhO5eaQRHACGcoKpuhz.jpg?f=fotoalbum_large

Edit 2: PC maar opnieuw opgestart en nu doet hij het gewoon.

Edit 3: werkt al niet meer. Voor Win11 moet je secure boot ook aanzetten. Het lijkt ook wel dat start up disk steeds terug gezet wordt op de hdd ipv de nvme SSD. Geen idee waarom. Soms staat er zelfs niets bij de boot drives. Terwijl bij storage configuratie ze beiden te zien zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/el9g7lOI55Lhpnl3GFbK8dvh8q4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PzSoVPOdbnxpySABcGjKkdYb.jpg?f=fotoalbum_large

The_Doman schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 16:09:

[...]

Secureboot hoeft niet aan te staan maar moet wel beschikbaar zijn voor de Windows 11 eisen.
Secureboot is ook alleen beschikbaar in EUFI mode.
Ik neem aan dat het PC oorspronkelijk ook in UEFI / GPT mode werkte?
Daar het veranderen van UEFI/CSM kan het natuurlijk zijn dat je systeem van de verkeerde SSD gaat starten.
Kan je kiezen/opstarten via het boot menu?

0xc00000e fout duidt meestal op problemen met toegang tot de boot partitie/systeem bestanden.
Misschien is er iets veranderd/gereset in de bios door de nieuwe CPU van AHCI naar RAID/RST mode?
Hmm de nvme staat in MBR ipv GPT. Vandaar dat er geen opstart schijven gevonden worden als ik in de bios CSM uitzet.

Maar dan moet ik Windows dus opnieuw installeren om dat om te zetten?

[ Voor 99% gewijzigd door MrBlueEyes op 03-08-2025 16:16 ]

MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 65C8, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:50
MrBlueEyes schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 15:05:
Edit 3: werkt al niet meer. Voor Win11 moet je secure boot ook aanzetten. Het lijkt ook wel dat start up disk steeds terug gezet wordt op de hdd ipv de nvme SSD. Geen idee waarom. Soms staat er zelfs niets bij de boot drives. Terwijl bij storage configuratie ze beiden te zien zijn.
Secureboot hoeft niet aan te staan maar moet wel beschikbaar zijn voor de Windows 11 eisen.
Secureboot is ook alleen beschikbaar in EUFI mode.
Ik neem aan dat het PC oorspronkelijk ook in UEFI / GPT mode werkte?
Door het veranderen van de UEFI/CSM instellingen kan het natuurlijk zijn dat je systeem van een andere aanwezige SSD gaat starten.
Kan je kiezen/opstarten via het boot menu?
Eventueel testen met alleen je Windows SSD aangesloten.

0xc000000e fout duidt meestal op problemen met toegang tot de boot partitie/systeem bestanden.
Misschien is er ook iets veranderd/gereset in de bios door de nieuwe CPU van AHCI RAID/RST mode?

[ Voor 35% gewijzigd door The_Doman op 03-08-2025 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
MrBlueEyes schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 15:05:
Hmm de nvme staat in MBR ipv GPT. Vandaar dat er geen opstart schijven gevonden worden als ik in de bios CSM uitzet.
Ik zou nu eerst zorgen dat je systeem weer normaal opstart?

Daarna zie dit topic:
Windows 11 niet geschikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
Hmm ik zie je reactie te laat. Ik heb de schijf al omgezet naar GPT door een extra partitie aan te maken.

Alleen wil hij nu niet meer opstarten.

Edit: na toch weer in CSM modus zetten start hij op en zegt hij klaar voor Win 11 te zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door MrBlueEyes op 03-08-2025 17:18 ]

MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 65C8, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
MrBlueEyes schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 17:15:
Hmm ik zie je reactie te laat. Ik heb de schijf al omgezet naar GPT door een extra partitie aan te maken.

Alleen wil hij nu niet meer opstarten.

Edit: na toch weer in CSM modus zetten start hij op en zegt hij klaar voor Win 11 te zijn.
Partitie bijmaken?
Voor omzetten naar GPT is wel meer nodig.
Heb je wel een backup eventueel?
Aangezien het de PC van je ouder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
The_Doman schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 17:34:
[...]

Partitie bijmaken?
Voor omzetten naar GPT is wel meer nodig.
Heb je wel een backup eventueel?
Aangezien het de PC van je ouder is.
Ik had deze video gevolgd. YouTube: MBR2GPT: Wrong boot partition count, expected 1 but found 0

Ik zit nu ook gewoon in Windows en de update tool geeft aan dat de PC voldoet aan de eisen voor Windows 11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
MrBlueEyes schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 17:38:
Ik had deze video gevolgd. YouTube: MBR2GPT: Wrong boot partition count, expected 1 but found 0

Ik zit nu ook gewoon in Windows en de update tool geeft aan dat de PC voldoet aan de eisen voor Windows 11.
Mooi dat alles is gelukt. :)
Je kan ook direct upgraden met behulp van de laatste Windows 11 ISO/USB
Zie ook het uitgebreide stappenplan van het upgrade proces:
ElevenForums: Upgrade to Windows 11
The_Doman schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:44:
Een In-place Upgrade/Repair doe ik ook liever offline zonder updates te downloaden.
Voordat je de repair/update poging start kan je ook nog even sfc /scannow en disk cleanup uitvoeren om zoveel mogelijk (update) restbestanden te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
Elke keer bij opnieuw opstarten krijg ik nog het herstel scherm. Dan pc uitzetten en weer aanzetten, gaat hij door zonder problemen. Dus er zit nog wat fout. Of dat de Windows installatie is of bios settings is mij nog niet duidelijk. Voor de zekerheid maak ik een backup van de 2e hdd zodat ik die ook kan omzetten naar GPT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
MrBlueEyes schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:07:
Elke keer bij opnieuw opstarten krijg ik nog het herstel scherm. Dan pc uitzetten en weer aanzetten, gaat hij door zonder problemen. Dus er zit nog wat fout. Of dat de Windows installatie is of bios settings is mij nog niet duidelijk. Voor de zekerheid maak ik een backup van de 2e hdd zodat ik die ook kan omzetten naar GPT.
Ook getest zonder extra aangesloten SSD/HDD?
Alleen de boot/systeem drive heeft GPT indeling nodig.
Zorg wel dat CSM uit staat.

Bedoel je met opstarten de PC normaal afsluiten en daarna weer aanzetten?
Of de PC echt herstarten/rebooten vanuit Windows?
Als dat laatste wel goed werkt probeer het dan eens met de optie snel opstarten (fast startup) uit?

How To Geek: Shutting Down Doesn’t Fully Shut Down Windows 10 (But Restarting Does)

[ Voor 4% gewijzigd door The_Doman op 03-08-2025 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
The_Doman schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:28:
[...]

Ook getest zonder extra aangesloten SSD/HDD?
Alleen de boot/systeem drive heeft GPT indeling nodig.
Zorg wel dat CSM uit staat.

Bedoel je met opstarten de PC normaal afsluiten en daarna weer aanzetten?
Of de PC echt herstarten/rebooten vanuit Windows?
Als dat laatste wel goed werkt probeer het dan eens met de optie snel opstarten (fast startup) uit?

How To Geek: Shutting Down Doesn’t Fully Shut Down Windows 10 (But Restarting Does)
Hmm CSM staat nog aan. Hij wilde niet opstarten als dat uit staat. Ik zal dat straks nog eens proberen nu Windows 11 geïnstalleerd is.

Hmm opnieuw opstarten van Windows dan blijft hij hangen op bios scherm. Tot hij piept en bios opent. Als ik pc uitzet en koud opstart dan gaat hij meteen door naar Windows.

[ Voor 8% gewijzigd door MrBlueEyes op 03-08-2025 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
Alles lijkt correct te werken. Er is alleen nog steeds 1 probleem. Als je kiest voor opnieuw opstarten dan blijft de pc hangen en komt met een Windows error scherm. Als je kiest voor pc afsluiten en na afsluiten zet je de pc weer aan met de aanknop dan start hij op. In Windows zelf werkt alles correct. Sfc /scannow vond wel van alles. Dat ook hersteld kon worden. Als ik dat command nu uitvoer wordt er ook niets meer gevonden. Wat kan ik nog proberen?

YouTube: Windows 10 and 11 Wont Boot, How To Fix UEFI Partition

Kan het kwaad dat te proberen? Windows start namelijk wel op. Behalve bij opnieuw opstarten, dat is het bijzondere. Dan komt dit Windows error scherm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t1JPxlf2vaxx_R4-HTLwtPytXfI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F842XY4hBUixZ8Ws9MKHdnGF.jpg?f=fotoalbum_large

Rebuild bcd stappen heb ik al geprobeerd vanaf hier. https://learn.microsoft.c...le-windowssystem32winload

Dus misschien is weggooien en opnieuw aanmaken nog wel beter? Ook al ben ik dan blijkbaar de herstel partitie ook kwijt?

[ Voor 54% gewijzigd door MrBlueEyes op 23-08-2025 17:17 ]

Pagina: 1